Hei,
veneessäni on Yanmar 2GM20C makeavesijäähdytyksellä ja veneessä on myös lämminvesivaraaja. Syyshuolto on meneillään ja ohjekirja on kyllä aika onneton vaikkapa Volvon 2000-sarjaan verrattuna. Siksi kysyn, kun tuo nyt on aika yleinen moottori:
1. Tarvitseeko ajaa pakkasnesteet talveksi merivesipiiriin? Ohjekirja ei tästä mainitse. Merivesijäähdytetyssä Volvossahan tämä oli elintärkeä toimenpide, mutta onko se yhtä tärkeä makeavesijäähdytetyssä?
2. Tarvitseeko merivesipumpun impelleria poistaa talveksi? Irrotin sen vanhasta tottumuksesta, ja siinähän se tiiviste meni taas entiseksi.
3. Mistä löytyy makeavesipiirin vesipumppu ja onko siinä syyshuollettavaa? En ole sellaista vielä löytänyt, vaan ainoastaan merivesipumpun.
4. Edessä on makeavesipiirin pakkasnesteen vaihto. Pakkaskesto on kyllä ihan OK -45 astetta, mutta neste on aika sameaa ja ohjekirjakin kehottaa vaihtamaan vuosittain. Ongelma on kuitenkin lämminvesivaraaja ja moottorista siihen kulkevat letkut - en ole keksinyt miten saan kaiken vanhan pakkasnesteen niistä pois yksinkertaisella tavalla. Tyhjennyshanasta tyhjenee vain moottorissa oleva neste. Onko tähän olemassa jotakin pumppua tai imuria, jolla saa kaikki vanhat nesteet pois myös lämminvesivaraajan letkuista ja varaajan sisällä olevasta kierukasta?
Yanmar 2GM20 huoltokysymyksiä
9
1910
Vastaukset
Lämmönvaihdin hajoaa, jos et aja glykoli-vesiseosta merivesipuolelle. Eli on pakollinen. Jotkut vaihtaa impellerin vuosittain, minä en. Makeavesipumppua ei tarvitse huoltaa, jos se toimii.
- MitaanTietamaton
Auton lämppäriä, joka jollain tavalla korreloi lämminvesivaraajan kanssa, tyhjensin irrottamalla letkut. Ne olivat lämppäriä ylempänä, joten paineilmalla puhalsin lämppärin tyhjäksi. Ei varmaan viimeinen tippa pihalle tullut, mutta kun täytin sen uudestaan ja puhalsin, niin aika lailla samat nesteet sieltä ulos tuli.
Toinen vaihtoehto olisi ollut lämppärin irrotus, mutta vaikutti kovin työläältä.
Venehommissa paineilma pitää tuoda veneelle, kun auton kanssa voi mennä paineilman äärelle, harmillista.
Niin, en minäkään ole impelleria vaihtanut kuin korkeintaan joka kolmas vuosi, aina ei silloinkaan. Enkä moottorin jäähdytysnestettäkään ajatellut näillä käyttötunneilla kovin usein vaihdella.- Armas31
Ehkä kannattaa vaihtaa se neste muutaman vuoden välein. Glykoli itsessään on ruostuttava aine ja siksi jäähdytysnesteeseen lisätään ruostumista estävää ainetta joka valitettavasti vanhenee nopeasti. Tämän vuoksi venemoottoreissa (valurauta) suositellaan myös jäähdytysnesteen vaihtamista.
Tähän en nyt löytänyt asiaan sopivaa hyvää linkkiä...
t. Armas
- 3GM30
Kysyin kerran Yanmarin huoltoliikkeestä, kuinka usein glykolit tlee vaihtaa, ja sain vastaukseksi epämääräisen "kaikki nei sitä vaihda koskaan". Nestettä haihtuu ja sitten lisäillään ja siten uudistuu.
- HimmeäHaihtuminen
Kannattaa tutkailla sitä konetta pikkasen tarkemmin jos makeakierron nestettä haihtuu niin paljon että se riittää glykoolien uusimiseen - jotain on nimittäin silloin vialla.
Mutta en kyllä vuosittainkaan vaihtaisi. - lhiuj
Viiden vuoden välein vähintään kannattaisi vaihtaa, koska glykolin korroosiosuojaus heikkenee vähitellen pois.
- C1R
Minä vaihdan kolmen vuoden välein sen mitä moottorin tyhjennyshanasta tulee. Olen uskotellut itselleni, että se on taatusti riittävää. Nykyisessä moottorissa käytän pakkasnesteen laimentamiseen 50%:ksi ionivaihdettua vettä. Ennen käytin tavallista kraanavettä.
- Lykooli
Voi olla että kun alat vaihtamaan glykoleita makeavesipuolelle niin hanoista ei tule paljon mitään. Mulla ainakin sakkaa oli kerääntynyt pohjalle. Kuumalla vedellä huuhdoin monta kertaa niin puhdistui.
- että_näin
1. Merivesisuodattimeen kaatamalla jäähdytysnestettä reilu 5 litraa. Kerää neste talteen ettei pääse luontoon, nesteen voi käyttää seuraavana vuotena terästettynä uudelleen.
2. Ei ole mitään syytä poistaa.
3. Siinä se on termostaattikotelon alla, ylin hihnapyörä
4. -45C on turhan paljon, 30% seos siirtää lämpöä paljon paremmin. Koska moottoria ei käynnistetä alle -10C saa jäähdytysneste hyytyä.
Lämminvesivaraajan (mahd.) pitkät putket on hankala ilmata, joten kannattaa miettiä pari kertaa järjestelmän puhaltamista tyhjäksi. Muutama v-ehto: Vaihda vain moottorin osuus muutaman vuoden välein, jolloin neste uudistuu. Mikäli haluat vaihtaa kaiken nesteen vaihda varaajakierron neste vesipumpulle tulevien putkien kautta (varo ettei pääse ilmaa) Toinen letkun pää alas vesikulhoon ja toiseen kaataa suppilon avulla uutta litkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732795
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229