Yanmar 2GM20 huoltokysymyksiä

Y_Anmar

Hei,
veneessäni on Yanmar 2GM20C makeavesijäähdytyksellä ja veneessä on myös lämminvesivaraaja. Syyshuolto on meneillään ja ohjekirja on kyllä aika onneton vaikkapa Volvon 2000-sarjaan verrattuna. Siksi kysyn, kun tuo nyt on aika yleinen moottori:

1. Tarvitseeko ajaa pakkasnesteet talveksi merivesipiiriin? Ohjekirja ei tästä mainitse. Merivesijäähdytetyssä Volvossahan tämä oli elintärkeä toimenpide, mutta onko se yhtä tärkeä makeavesijäähdytetyssä?
2. Tarvitseeko merivesipumpun impelleria poistaa talveksi? Irrotin sen vanhasta tottumuksesta, ja siinähän se tiiviste meni taas entiseksi.
3. Mistä löytyy makeavesipiirin vesipumppu ja onko siinä syyshuollettavaa? En ole sellaista vielä löytänyt, vaan ainoastaan merivesipumpun.
4. Edessä on makeavesipiirin pakkasnesteen vaihto. Pakkaskesto on kyllä ihan OK -45 astetta, mutta neste on aika sameaa ja ohjekirjakin kehottaa vaihtamaan vuosittain. Ongelma on kuitenkin lämminvesivaraaja ja moottorista siihen kulkevat letkut - en ole keksinyt miten saan kaiken vanhan pakkasnesteen niistä pois yksinkertaisella tavalla. Tyhjennyshanasta tyhjenee vain moottorissa oleva neste. Onko tähän olemassa jotakin pumppua tai imuria, jolla saa kaikki vanhat nesteet pois myös lämminvesivaraajan letkuista ja varaajan sisällä olevasta kierukasta?

9

1910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lämmönvaihdin hajoaa, jos et aja glykoli-vesiseosta merivesipuolelle. Eli on pakollinen. Jotkut vaihtaa impellerin vuosittain, minä en. Makeavesipumppua ei tarvitse huoltaa, jos se toimii.

    • MitaanTietamaton

      Auton lämppäriä, joka jollain tavalla korreloi lämminvesivaraajan kanssa, tyhjensin irrottamalla letkut. Ne olivat lämppäriä ylempänä, joten paineilmalla puhalsin lämppärin tyhjäksi. Ei varmaan viimeinen tippa pihalle tullut, mutta kun täytin sen uudestaan ja puhalsin, niin aika lailla samat nesteet sieltä ulos tuli.

      Toinen vaihtoehto olisi ollut lämppärin irrotus, mutta vaikutti kovin työläältä.

      Venehommissa paineilma pitää tuoda veneelle, kun auton kanssa voi mennä paineilman äärelle, harmillista.

      Niin, en minäkään ole impelleria vaihtanut kuin korkeintaan joka kolmas vuosi, aina ei silloinkaan. Enkä moottorin jäähdytysnestettäkään ajatellut näillä käyttötunneilla kovin usein vaihdella.

      • Armas31

        Ehkä kannattaa vaihtaa se neste muutaman vuoden välein. Glykoli itsessään on ruostuttava aine ja siksi jäähdytysnesteeseen lisätään ruostumista estävää ainetta joka valitettavasti vanhenee nopeasti. Tämän vuoksi venemoottoreissa (valurauta) suositellaan myös jäähdytysnesteen vaihtamista.
        Tähän en nyt löytänyt asiaan sopivaa hyvää linkkiä...
        t. Armas


    • 3GM30

      Kysyin kerran Yanmarin huoltoliikkeestä, kuinka usein glykolit tlee vaihtaa, ja sain vastaukseksi epämääräisen "kaikki nei sitä vaihda koskaan". Nestettä haihtuu ja sitten lisäillään ja siten uudistuu.

      • HimmeäHaihtuminen

        Kannattaa tutkailla sitä konetta pikkasen tarkemmin jos makeakierron nestettä haihtuu niin paljon että se riittää glykoolien uusimiseen - jotain on nimittäin silloin vialla.

        Mutta en kyllä vuosittainkaan vaihtaisi.


      • lhiuj

        Viiden vuoden välein vähintään kannattaisi vaihtaa, koska glykolin korroosiosuojaus heikkenee vähitellen pois.


      • C1R

        Minä vaihdan kolmen vuoden välein sen mitä moottorin tyhjennyshanasta tulee. Olen uskotellut itselleni, että se on taatusti riittävää. Nykyisessä moottorissa käytän pakkasnesteen laimentamiseen 50%:ksi ionivaihdettua vettä. Ennen käytin tavallista kraanavettä.


    • Lykooli

      Voi olla että kun alat vaihtamaan glykoleita makeavesipuolelle niin hanoista ei tule paljon mitään. Mulla ainakin sakkaa oli kerääntynyt pohjalle. Kuumalla vedellä huuhdoin monta kertaa niin puhdistui.

    • että_näin

      1. Merivesisuodattimeen kaatamalla jäähdytysnestettä reilu 5 litraa. Kerää neste talteen ettei pääse luontoon, nesteen voi käyttää seuraavana vuotena terästettynä uudelleen.
      2. Ei ole mitään syytä poistaa.
      3. Siinä se on termostaattikotelon alla, ylin hihnapyörä
      4. -45C on turhan paljon, 30% seos siirtää lämpöä paljon paremmin. Koska moottoria ei käynnistetä alle -10C saa jäähdytysneste hyytyä.
      Lämminvesivaraajan (mahd.) pitkät putket on hankala ilmata, joten kannattaa miettiä pari kertaa järjestelmän puhaltamista tyhjäksi. Muutama v-ehto: Vaihda vain moottorin osuus muutaman vuoden välein, jolloin neste uudistuu. Mikäli haluat vaihtaa kaiken nesteen vaihda varaajakierron neste vesipumpulle tulevien putkien kautta (varo ettei pääse ilmaa) Toinen letkun pää alas vesikulhoon ja toiseen kaataa suppilon avulla uutta litkua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2795
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe