Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ahdistus/jännitys ongelmieni alkulähteenä

Pentti__Hilkuri

Mietin tässä juuri, että mikä mahtaisi olla ehkä suurin yksittäinen tekijä.

Ja kyllä se taitaa ahdistus/jännitys olla (en oikein osaa enää erottaa näitä toisistaan, joten käytän jompaa kumpaa nimitystä).

Se että sosiaaliset tilanteet joskus jännittävät, liittyvät myös ahdistukseen (pienenä olin jännittäjä, ja nyt se on kehittynyt ahdistukseksi sosiaalisissa tilanteissa).

Esim. Siten se että tavatessa kiinnostavan henkilön pää menee tyhjäksi liittynee myöskin ahdistukseen. Ahdistus tulee ja lakaisee ajatukset maton alle, kunnes tilanne on ohi, ja se on kannaltani jo liian myöhäistä. Taas ykksi tilaisuus mennyt sivu suun ja kurimukseni jatkuu entiseen tapaan.

Listaa voisi jatkaa..jokainen saman kokenut tietää mitä meinaan, muut voivat ainakin kuvitella.

Ei tämä ahdistus nyt ihan kokoaikaista ole, vaan yleensä ongelmana on se, ettei koskaan voi tietää milloin se iskee.

Hyvien kaverien seurassa sitä ei ole.

Joskus voi yksin ahdistaa, jos tulee "ahdistuskohtaus" ja ajatukset pyörivät päässä.

Uudet tilanteet tietysti ovat pahimpia, ja usein "tututkaan" tilanteet eivät oikein ole helppoa.

Muistan esimerkkinä kuinka viime viikonloppuna kävin baarissa, ja vaikka tämä ei todellakaan ole ensimmäinen kertani baarissa, olin ihan uskomattoman jäässä siellä. Vaikka näin tuttujakin. Lopulta se alkoi helpottamaan, ja asiaa auttoi se että minullekin jotkut juttelivat, mutta en siltikään kokenut oikein kunnolla rentoutuneeni. Jotkut naisetkin kyllä pistivät minut merkille, ja tulivat pörräämään lähistöllle, mutta eihän siinä tietenkään mitään voinut tehdä, kun mieli on ihan tyhjänä eikä keksi puhuttavaa, ja lähestyminen vaatii oman rohkeutensa jne.

Alkoholi ei suoranaisesti auta. Sellainen vahva nousuhumala nyt korkeintaan, mutta laskuhumala vaan tuntuu pahentavan tilannetta. Tulee entistä epäsosiaalisemmaksi ja pelot alkavat palata.

Mutta se kysymys tässä onkin, että kuinka tästä pääsee eroon?

Onko joku joka on mennyt saman läpi, tai joku joka tietää mistä suunnasta tästä lähtisin suunnistamaan ulos päin?

Tuntuu että elämä, tilaisuudet ja muut valuvat hukkaan kun on tälläinen sisäinen rajoitin.

7

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auttanee

      Uskoisin keskustelun asiantuntijan kanssa helpottavan tilannettasi, esim. jännittämiseen, pelkoihin, haitallisiin tapoihin perehtyneen tapaaminen tapaaminen

    • Gfgguhguhgf

      Ootko huomannu millasia fyysisiä oireita tulee kun tulee ahdistus jännitys kohtaus? TuleMalla tietoiseksi näistä oireista on se avain helpotuksen. Löydät lisää tietoa hakusanoilla "lihasten jännitys rentoutus harjoitus" "rentoutusharjoitus" "mindfulness". Tekemällä näitä harjoituksia opit rentoutumaan nopeammin ja helpommin.

      • Pentti__Hilkuri

        Olen joo.

        Maha menee sekaisin. On epäilty ärytyneen paksusuolen syndroomaa, mutta ilmeisin on kyllä tuo että maha ei kestä niitä tilanteita yhtään!


      • Peinen_Tolkuri

        Hyvä pointti. Olen nykyisessä työpaikassani kärsinyt pitkään siitä, että puhelintyössä sanat takeltelee etenkin kun esittelen itseni. Tällä viikolla huomasin, että jos tietoisesti rentoutan sekä vatsa- että hartialihakset silloin kun puhelin hälyttää, ja melkeinpä kuvittelen itseni johonkin muualle, puhun rauhallisesti, rennosti ja hyvinkin sujuvasti, kun esittelen itseni. Hoidan hankalia asioita työssäni ja nyt tuntuu, että puhelut sujuvat muutenkin paremmin. Ilmeisesti rentous heijastuu ääneen yleisemminkin ja toisessa päässä olevakin rauhoittuu.

        Aikaisemmin olen yrittänyt tietoisesti lisätä mukaan rentoa asennetta eli olen koettanut tavallaan näytellä rentoa, mikä ei ole auttanut ollenkaan. Jostakin syystä vasta nyt olen ymmärtänyt ennemminkin peruuttaa ja irrottaa ilman suorittamista.

        Tästä syntyy myös positiivinen kierre, kun oltuani selkeä ja rauhallinen puhelimessa olen tyytyväinen itseeni ja olo rauhoittuu yleisestikin. Ei tarvitse jäädä häpeilemään ja pyörittelemään sitä, että taas tuli sönkötettyä ja ilmaistua itseään huonosti.

        Aloittajalle siis sanoisin, että kuvittele tuollaisessa tilanteessa olevasi niin rento, että melkein sulat lattialle, rentouta kasvot, vatsa, hartiat. Kokeile sen jälkeen sanoa jollekulle jotakin ja seuraile, huomaatko eroa. Muista, että epäonnistumiset ovat vain tilaisuuksia oivaltaa asioita ja korjata omaa toimintaa. Ihmiset sietävät todella outoja möläytyksiä ja antavat uusia tilaisuuksia. Et leimaudu muutaman tönkön kommentin perusteella toisin kuin ehkä ajattelet. Saat uuden tilaisuuden sanoa jotain sulavampaa. :) Voit vaikka paikata tilannetta sanomalla, että olipa kömpelö aloitus, kun olen niin huono tällaisissa tilanteissa, sori. Usein ongelman myöntäminen saa ihmisen itsensä rentoutumaan ja toinenkin näkee sinut helposti lähestyttävänä. Jos joku tuon jälkeen kävelee paikalta, sellainen ihminen ei ole edes tutustumisen arvoinen.


      • Pentti__Hilkuri
        Peinen_Tolkuri kirjoitti:

        Hyvä pointti. Olen nykyisessä työpaikassani kärsinyt pitkään siitä, että puhelintyössä sanat takeltelee etenkin kun esittelen itseni. Tällä viikolla huomasin, että jos tietoisesti rentoutan sekä vatsa- että hartialihakset silloin kun puhelin hälyttää, ja melkeinpä kuvittelen itseni johonkin muualle, puhun rauhallisesti, rennosti ja hyvinkin sujuvasti, kun esittelen itseni. Hoidan hankalia asioita työssäni ja nyt tuntuu, että puhelut sujuvat muutenkin paremmin. Ilmeisesti rentous heijastuu ääneen yleisemminkin ja toisessa päässä olevakin rauhoittuu.

        Aikaisemmin olen yrittänyt tietoisesti lisätä mukaan rentoa asennetta eli olen koettanut tavallaan näytellä rentoa, mikä ei ole auttanut ollenkaan. Jostakin syystä vasta nyt olen ymmärtänyt ennemminkin peruuttaa ja irrottaa ilman suorittamista.

        Tästä syntyy myös positiivinen kierre, kun oltuani selkeä ja rauhallinen puhelimessa olen tyytyväinen itseeni ja olo rauhoittuu yleisestikin. Ei tarvitse jäädä häpeilemään ja pyörittelemään sitä, että taas tuli sönkötettyä ja ilmaistua itseään huonosti.

        Aloittajalle siis sanoisin, että kuvittele tuollaisessa tilanteessa olevasi niin rento, että melkein sulat lattialle, rentouta kasvot, vatsa, hartiat. Kokeile sen jälkeen sanoa jollekulle jotakin ja seuraile, huomaatko eroa. Muista, että epäonnistumiset ovat vain tilaisuuksia oivaltaa asioita ja korjata omaa toimintaa. Ihmiset sietävät todella outoja möläytyksiä ja antavat uusia tilaisuuksia. Et leimaudu muutaman tönkön kommentin perusteella toisin kuin ehkä ajattelet. Saat uuden tilaisuuden sanoa jotain sulavampaa. :) Voit vaikka paikata tilannetta sanomalla, että olipa kömpelö aloitus, kun olen niin huono tällaisissa tilanteissa, sori. Usein ongelman myöntäminen saa ihmisen itsensä rentoutumaan ja toinenkin näkee sinut helposti lähestyttävänä. Jos joku tuon jälkeen kävelee paikalta, sellainen ihminen ei ole edes tutustumisen arvoinen.

        "Aloittajalle siis sanoisin, että kuvittele tuollaisessa tilanteessa olevasi niin rento, että melkein sulat lattialle, rentouta kasvot, vatsa, hartiat. Kokeile sen jälkeen sanoa jollekulle jotakin ja seuraile, huomaatko eroa. Muista, että epäonnistumiset ovat vain tilaisuuksia oivaltaa asioita ja korjata omaa toimintaa. Ihmiset sietävät todella outoja möläytyksiä ja antavat uusia tilaisuuksia. Et leimaudu muutaman tönkön kommentin perusteella toisin kuin ehkä ajattelet. Saat uuden tilaisuuden sanoa jotain sulavampaa. :) Voit vaikka paikata tilannetta sanomalla, että olipa kömpelö aloitus, kun olen niin huono tällaisissa tilanteissa, sori. Usein ongelman myöntäminen saa ihmisen itsensä rentoutumaan ja toinenkin näkee sinut helposti lähestyttävänä. Jos joku tuon jälkeen kävelee paikalta, sellainen ihminen ei ole edes tutustumisen arvoinen."

        Kiitoksia tästä vinkistä ja muutenkin kiinnostavasta tekstistä!

        Tosiaan, kroppahan tuossa menee aika lukkoon, ja kyllä sen fyysisen reagoinnin tosiaan huomaa siinä miten se vaikuttaa niin mahaan kuin ääneenkin.

        Uskon muuten tuohon positiiviseen kierteeseen, sillä sille on vastapari ja se on negatiivinen kierre. Minulla epäilemättä on tuo jälkimmäinen. Muistan kyllä niitä aikoja kun oli sosiaalisempi ja ihan eri ihminen kuin nyt, silloin ilmeisesti olin positiivisessa kierteessä.


    • Auttaisikohan

      Harjoittele sitä jutustelua kaikkialla monenlaisten ihmisten kanssa, älä valikoi vain erityisen kiinnostavia. Sinusta tulee helposti lähestyttävä ja itsekin rentoudut. Sitten kun tulee se kiinnostava ihminen niin sinulla on tunne että pärjäät. Olet myös mahdollisesti ilahduttanut monen päivää huomiollasi, se muistetaan.

      Nuoret luulee että pitää olla niin hyvät jutut muiden seurassa mutta tavalliset lätinät kelpaa varsin hyvin.

      • Pentti__Hilkuri

        Kiitti vinkistä.

        Tätä olen koittanutkin tehdä.

        Ongelmana useinkin juuri onkin, ettei tuossa pääse aina alkua pidemmälle ja jos pääsee, niin hetken kuluttua on ongelma sama. Menee ikään kuin mittari nollille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1985
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1380
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    6. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1267
    7. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe