Kuinka raitistuisin?

vanha_juoppo

Olen niin väsynyt tähän tissutteluun ja umpikänneihin. Kuinka raitistutaan ja mikä olis yksinkertaisin tapa luopua alkoholijuomista?
Mitään parinviikon taukoja en enään tarvitse, sellaiset katkot vaan lisää juomisintoa. Oiskohan lääkäri ja antabus tehokkain apu, vai AA-ryhmät?

42

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juoppo111

      Verenpainemittari. Katso ja kauhistu, missä tilassa elimistösi on. Siitä voi aloittaa raitistumisen. Se kannustaa parempaan elämään. Varo kuitenkin kuivahumalan hyökkäystä. Sen jos voittaa, on taas astetta parempi kohti pysyvää raittiutta. Mutta, polku on kivinen.

    • suosittelenmuillekin

      minä tein ratkaisuni 3 vuotta sitten.muistan vielä kun hörppäsin viimeisen törpäkön ja tiesin että nyt loppui tissuttelu ja viinan kanssa läträily.koskaan en vajonnut vielä täysin alas ...työni hoisin hyvin ja viikolla en juonut paitsi lomalla mutta viikonloput kyllä aina...ja aamusta korjailin oloa pitkin päivää ..sunnuntaina vielä törpöteltiin ja maanantaina huonoissa oloissa duuniin...aina loppuviikosta alkoi helpottaa ja odotteli että kohta taas saa tintata ...muuhun ei oikein aikaa jäänytkään.sitten tuli stoppi että tämä rakas harrastus alkaa ottaa koko ajan enemmän aikaa ja aikaa...ja päätös oli helppo. en tarvinnut mitään tukiverkostoa. ensimmäisen vuoden aikana silloin tällöin mielessä kävi että olisipa mukava riipasta kännit mutta sitten kun sunnuntai aamuna heräsi pirteänä niin olikin huippu fiilis. energiaa oikein pursusi ja alkuviikot ei enää duunissa vtuttanut.unenlaatu ja elämänlaatu parani ja tällä tiellä mennään n.1000 päivää oltu ilman näkryn näkryä ja tämä pysyy :)

      • äläsuosittele

        Älä valehtele. Kirjoituksesi on niin huonosti kirjoitettu, että tuollaiseen suoritukseen ei pysty muuta kuin noin kahden promillen humalassa.


      • suosittelenmuillekin

        älä saivartele paskiainen...miksi viitsit edes kirjoittaa tollaista skeidaa?! ota apina banaani ja kiipeä takaisin puuhusi.itse et ole tainnut juomistasi lopettaa ja siitä olet maailmalle katkera? mutta minulla elämä hymyilee ja yli 1000 pvää ilman. tsemppiä muillekin lopetukseen.


    • Cacha

      Minusta on tuntunut jo pitkään, että juopuminen ei anna sitä rentoutta ja hyvän olon tunnetta jota haen. On vain pakonomainen juominen. Joka päivä töiden jälkeen auto vei minut Alkon pihalle. Viikonlopuksi tuli varattua reilusti ettei juomat lopu, mutta sunnuntaina joutui krapulaan hakemaan 12-packin.

      Lopulta tuli maanantai, jolloin ajoin Alkon ohi. Ensimmäiset selvät illat oli outoja ja ajatus vei monasti alkoholiin. Nyt olen ollut jo kolmisen kuukautta ilman viinaa ja tämä olo ilman kännejä ja krapuloita alkaa tuntua siltä normaalielämältä.

      En ole hakenut lopettamiseen mitään apua. Minulla tämä on toiminut - ainakin tähän asti. Olen kuullut, että moni muu on onnistunut lopettamaan jonkin ryhmän tai A-klinikan kautta.

      Tsemppiä sinulle! Toivottavasti saat katkaistua juomisesi! Itsellenikin toivon jatkoa ilman viinaa. Ei passaa ruveta elvistelemään tällaisilla lyhyillä raitistumisella vielä, koska olen nähnyt niin monta retkahdustakin.

    • Juopponen

      Pakko kirjoittaa tänne ja yrittää samaa. Tai ei yrittää. Nyt on pakko lopettaa juominen. Ei enää kertaakaan alkoholia. Ei yhtään. Ei pisaraakaan. Vihaan tätä. En halua enää ikinä tippaakaan alkoholia. Vihaan tätä.

    • Nuori-Lääkäri

      Suosittelen nauttimaan 17 annosta alkoholia per päivä. Se on optimi määrä eikä aiheuta terveyshaittoja..

    • Eihoitoja.tms

      Lopetat juomisen kerralla. Mitään muuta ei tarvitse.

      • Se.on.siinä

        Raakapeli kuolema tai elämä.


      • ex-juoppo

        Kyllä siinä nimenomaan tarvitaan jotain muutakin.
        Minä lopetin juomisen useita kymmeniä kertoja, ellen peräti satoja. Ja joka kerta vannoin ja lupasin, että nyt se riittää, mutta joka kerta aloitin pian taas uuden putken.
        Vasta kun minulle kerrottiin että "miksi Jeppe juo", niin pystyin olemaan juomatta.


    • Tarmoatäynnä

      Lopeta heti aineen käyttö. Miellä alkoholi huumeksi. Kestä vieroitusoireet - niitä tulee. Keksi niiden tilanteiden, jolloin sinulla on ollut tapana juoda, tilalle jotain tosi mielekästä toimintaa. Totuus on, että moni istuu alas telkkarin ääreen ja alkaa juoda. Ja hups, kohta umpikänni. Ja siitä sänkyyn nukkumaan.

      Tosisasia on, että kun lopettaa alkoholinkäytön tai jättää sen tosi, tosi minimiin,niin elämä paranee. Kaikilla mahdollisilla tavoilla. Saat tilalle uuden elämän. Paremman.

      Tämä on nähty ja koettu.

      • 123123121

        Sinä tuli taas jonkun kukkahatun ohjeita. Taidat olla narkkari?


    • kolkytäkolome

      Ota käyttöön kaikki kolme.

    • Otetaan.taas

      Kännissä on kiva olla.Varsinkaan ,kun ei tule krapulaa.

    • fom

      Ota yhteyttä oman alueesi päihdetyöntekijään, A-klinikka tms. Hänen kanssaan voit keskustella tilanteestasi ja häneltä saat tietoa kuntasi muista päihdepalveluista.

    • resggr

      väsyneisyyteen auttaa yleensä nukkuminen.

    • Ahistaa

      Samaapa olen pohtinut pääni puhki. Kai sitä pitää vaan päiväkerrallaan mennä.

    • Hoitoala

      Olin kyllästynyt myös dokaamaan, mutta vaihdoin väkevien ryyppäämiseen, niin hommaan tuli tolkkua ja uusi kipinä löytyi. Nyt jaksan taas ryypätä aamusta iltaan.

    • Sm1977

      Tulin lukemaan näitä jotta saisin apua.ei täällä pian aamulla,vittuilua vaan.paska ryhmä

      • 1945

        Mene kirkkoon hiljentymään. Sieltä voi apu löytyä ja rohkeasti ihmisten ilmoille, ei ne oo sinua parempia Herran silmissä.


      • Kiikissä
        1945 kirjoitti:

        Mene kirkkoon hiljentymään. Sieltä voi apu löytyä ja rohkeasti ihmisten ilmoille, ei ne oo sinua parempia Herran silmissä.

        Itse olen uskossa ja seurakunnan täysvaltainen jäsen joten nyt olen hävennyt turvonnutta naamatauluani kun en saanut apua suuruuni ja tuskaani edes Jumalalta en myöskään ymmärtänyt sitä että läheinen voi kuolla pois noin vaan ja muuttua tuhkaksi tuuleen. :( Kun ei apua tullut ylhäältä.... niin hain apua ahdistukseen ALKO:sta.

        Antabusta ilmeisesti kun tietänen ettei silloin voine ottaa pientä oluttakaan. Sairastan paniikkihäiriötä ja kun lääke loppuu niin tulee 2-viikon tauko että lääkäri uusii reseptini paniikkiin ja ahdistuneisuus häiriöön josta mua ei kuulemma kovien kokemuksien takia voine edes kuntouttaa, joka oli minulle shokki. Toivon että Kelan lääkäri ei hyväksy 6 kk sairauslomaani ja kumoaisi kaiken. En tahdo eläkkeelle edes kokemani väkivallan ja sen vuoksi että minut vähällä tuli ammuttua kodissani.

        Vapaaehtoistyötä olen tehnyt silloin tällöin seurakunnassani.


    • Noviisina

      Minä hoidin surua ja ahdistusta vodka paukuilla ja painoni nousi 15 kiloa 14-kuukaudessa. Nyt siirryin punaviiniin 13 prosenttista ja aikomukseni on lopettaa ja vieroittaa itseni alkoholista jota 2-vuotta sitten en käyttänyt lainkaan en edes olutta juonut. Ehkä on turvauduttava antabukseen, tosin on muistettava että miehet eivät alkoholi pitoista partavettäkään saa käyttää ja minä naisena olen käyttänyt alkoholipitoisia meikin poisto tuotteita jopa Neo-Amiseptia apteekista, sillä lähtee rasvaiset pakkelit ja sen jälkeen saippualla pesu.
      Kirjoittaako Terveyskeskuslääkäri Antabusta jos kertoo että tapana on aamulla laukata Alkoon heti klo 9.00. Mieluiten kotona rauhassa telkun ääressä Holby Cityn sairaalaa katsoen kun Alkon jonossa odottamassa milloin läävä aukeaa. Mulla on ollut rintakipuja sydämen puolella johon ainoastaan vodka paukku auttaa kärsinkö nyt ahdistavasta rintakivusta ilman viiniä tai muuta?
      En ole sossun en myöskään AA-kerhon asiakas, ei ole varaa mennä katkolle kun se maksanee 28-30 e vuorokausi olla katkolla.
      Koti vieroitus antabuksella ja ristikoita ratkoen?

    • Noviisi2

      Kertokaa kokemuksia Antabuksesta, mitä pitänee varoa ja mitä oireita?

      • AA-Mäkikotka

        "Antabus vahvisti päätökseni lopettaa alkoholin käyttö." - Matti Nykäne


    • Elämä-kuntoon

      Onko muita Antabukseen liittyviä oireita tai varaoituksia mitä ensikertalaisena pitäisi tietää kun haen lääkäriltä reseptin. Haluan ihan oikeasti elää ilman alkoholia. Kun ota punaviiniä niin eipä tule edes lenkkeiltyä vaan laiskistuu.

    • siinarajoilla

      Vähentäminen on ok, mutta itseasiassa ihmisen kuuluu käyttää huumeita tai alkoholia ollakseen luova. Järkyttävä ajatus yhteiskunnasta missä kaikki noudattavat sääntöjä eikä kukaan enää ajattele vapaasti ja luovasti. Tähänhän meitä ollaan ohjaamassa. Ikävä kyllä kukaan ihmiskunnasta ei ole saanut todellisia tieteen tai taiteen läpimurtoja aikaiseksi ilman huumausta- tavalla tai toisella. Nykyään läpimurrot on äärimmäisen harvinaisia koska kaikki huumailu on tuomittua. Itsehuumauksen kieltämisen seurauksena tiede, eikä taide kehity. Elämme tositeeveen maailmassa. Turrumme todellisuuteen
      Suosittelen viinaa ja huumeita!

    • XmääräViinaa

      Kuivahuikka? Kertoisiko joku mistä siinä on kyse? Ja miten voi saada selville, miksi Jeppe juo? Omalta kohdaltani suoraan sanoen vitutus, turhautuneisuus, pitkäaikaistyöttömyys. Tekemättömyys; ei tarvitse lähteä aamulla mihinkään. Työttömyydestä johtuva epätoivo. Elämän valuminen hukkaan. Jne. Monia syitä, miksi olen surullinen, masentunut, allapäin. Elämän tyhjyys - nousuhumala ilostuttaa. Hetkeksi.

      No, olen lopettanut pahimman päivittäisen juomisen. Silti mieliala ei parane. Haluaisin olla työssä, mutta en saa mitään. Tällä paikkakunnalla ei ole työtä. Päivät on helpompi kestää, kun juo jotain. Mietojahan minä harrastan, mutta alkoholia se silti on.

      Aina, kun juon, on tultava humalaan. Lasillinen ei riitä. Miten päästä tästä yli?

      • Mursu29

        Minä sain vastauksen miksi Jeppe juo, avominnen infosta. Siitä lähti hoito ja raitistuminen. Mene infoon, ymmärrät sitten mistä puhun. On maksuton etkä vielä infoon menemällä sitoudu mihinkään. Edes nimiä ei kysellä. Suosittelen Riihimäen yksikköä.


    • YlenYksinkertainenNeuvo

      Päätät tänään, että huomenna otat sen viimeisen ryypyn...siihen se huvi sitten loppu...

    • artoartturi

      jos tietäisin kertoa vastauksen ongelmaasi, olisin kaikkitietävä. On vain oma kokemukseni.
      Olin lopettanut juomiseni satakertaa ja havainnut pian olevani taas kännissä. Kun viimein havaitsin, etten yksin selviä alkoholiongelmastani, oli se ratkaiseva askel. Eli nöyrryin hakemaan apua. Hain apua ja sain sitä. Sain ymmärryksen ottaa apua vastaan. Myllyhoito aluksi ja AA jatkohoitona on toiminut minulla. Olen saanut olla kauan raittiina. Kokeile sinäkin. Saatat selvitä.

      • päivästä_toiseen

        "Olen saanut olla kauan raittiina."

        Mutta raittiudesta huolimatta alkoholi pyörii mielessä kaiketi enemmän kuin pahimmilla rapajuopoilla.


      • artoartturi
        päivästä_toiseen kirjoitti:

        "Olen saanut olla kauan raittiina."

        Mutta raittiudesta huolimatta alkoholi pyörii mielessä kaiketi enemmän kuin pahimmilla rapajuopoilla.

        On jännä miten sinua vaivaa raittiuteni. Olenko väärässä, että kommenttisi oli hieman vaivautunut... Kuten sanoin olen ollut raittiina kauan, mutta sen on mahdollistanut toisten alkoholistien auttaminen. Oma juomiseni tarina on voimavarani ko toiminnassa.
        Työskenteleminen toisten alkoholistien parissa on minulle parasta lääkettä, pysyäkseni raittiina. Toivon sinullekin parasta jatkoa ja raitista uutta vuotta.


      • päivästä_toiseen

        "Olenko väärässä, että kommenttisi oli hieman vaivautunut"

        Olet, ei oikeassa oleminen anna aihetta vaivaantumisen tunteelle ollenkaan.

        "Työskenteleminen toisten alkoholistien parissa on minulle parasta lääkettä, pysyäkseni raittiina."

        No, jos tuo on ehtona raittiuden jatkuvuudelle niin aika heikoilla jäillä kuljet.
        Kertooko se sitten raitistumisprosessin keskeneräisyydestä vai mistä, sen varmaan tiedät itse parhaiten?
        Hyvää joulua ja raitista uuttavuotta myös sinulle.


    • Zuuppis

      Keinoja nyt varmaan on monia, joskin kaikki kulminoituu omaan havahtumiseen eikä siihen että joku toinen pitää pullot väkisin pois huuliltasi.

      Jos on taipumusta juoda väkeviä/viiniä ja sitä kautta liikaa niin ajattele Alkoa sellaisena erikoismyymälänä, että ei sinne normaalilla ihmisellä ole mitään asiaa. Älä vain mene sinne.
      Jos on pakko ostaa jotain, niin osta keskikuraa kaupasta, mutta älä sieltäkään koskaan olutpakkauksia vaan tölkin sitä ja toisen tuota. Jos ne määrät valkenisi tuota kautta, miksi tarvitaan kirkkaita Alko-viinoja tai megapakkauksia III-olutta? Ei minkään takia.
      Konjakit ja viskit on kivan makuisia joskus, mutta ei niitä kannata harrastella jos ei kerran pysy lapasessa.

    • awse

      Olen nähnyt monen luisuvan alkoholismiin ja he kaikki ovat sanoneet, et eivät juo paljon. Kuitenkin kaikki vapaa-aika menee kaljan ja viinin lipittämisessä. Sitten kun nämä ei riitä, otetaan väkevämpää. Kohta juodaan salaa ja piilotellaan pulloja. Yskänlääke, hajuvesi, partavesi ym. käy rapulaan, jos ei heti aamusta ole viinaryyppyä. Alkoholistista tulee tunteeton selittelijä, joka ei kaihda keinoja, jotta sais päiväannoksensa. Juomisen lopettamiseen tarvitaan se oma päätös ja päätöksessä pysyminen, ei muuta. Tukea saa sitten monestakin paikkaa. Oma perhe on myös tärkeä tuki, jos sellainenvielä on. Tärkeää on myös, että keksit jotain tekemistä juopottelun tilalle, koska kun lopetat aikaa tulee olemaan paljon. Mukavaa aikaa.

    • alkolisti

      Samoin täällä. Täysin kyllästynyt tähän ikuiseen tissutteluun. En vaan tiedä kuinka tän vois lopettaa. Siis pelkään ihan noita fyysisiä oireita puhumattakaan psyykkisistä. Noi viekkarit on osasyy miksi tämä on jatkunut itsellä näin pitkään. Viimeksi kun lopetin juomisen niin heräsin ambulanssista, täysin pihalla kaikesta. Seuraavaksi lähti taju kun päästivät pois sairaalasta ja sitten oltiin jossain osastolla en tiedä missä vetämässä diapamii. Se oli jotain mitä halua kokea koskaan. Ehkä jos sitä yrittäisi vaikka jotenkin järkevästi vähentää...tosin se aika vaikeaa, kun tottunut sen lavan aina ottamaan matkaan kaupasta.

      • pehmeä_lasku

        "En vaan tiedä kuinka tän vois lopettaa."

        Jos haluat välttää mahdollisen viinakrampin/juoppohulluuden niin sitten katkon kautta, siellä lopettaminen on kaikkein turvallisinta.


      • alkolisti

        No juuri ne haluan välttää. Sitä mietin, että onko katkolla mitään mikä noi pitäisi poissa? Vai olisiko järkevämpää koittaa ensin vähentää ihan minimiin oma naukkailu ja vasta sitten mennä katkolle. Tosiaan noita oireita en halua koskaan kokea enää.


    • Jeppejuo

      Minä en lupaa itselleni enää, että joskus olisin täysin raitis viinan kanssa. Olen ollut riippuvainen viinasta jo yli 50-vuotta. Kaikki kuvitelmat päihteettömyystä olen jo haudannut. Viinankäyttö loppuu kohdallani, kun minut haudataan. Kaikkia on kokeiltu, sairaalahoitoja, katkasuhoitoja ja Antabusta. AA-kerhoon en ole suostunut menemään. Sukulaisissani on paljon alkoholisteja, ja jotkut heistä ovat sieltä avun saaneet, sanon "avun ja avun"sillä, heidän kertomuksiaan raitistumisesta AA-kerhossa on seurannut adiktio kerhoon? En ole koskaan ollut viinan tissuttelia, vaan tuurijuoppo. Yhdestä oluesta se lähtee ja sen jälkeen kaikki on korkeamman kädessä. Kerron tässä Joulun-ajan tapahtumat, en missään nimessä halua kerskua, mutta kymmenessä päivässä join 48-tölkkiä vahvaa olutta 10 puolenlitran pullollista vodkaa, ja taisin minä muutaman kerran kapakassakin pistäytyä. Tämä on oiva esimerkki siitä miten alkoholistille tippa on liikaa ja ämpärillinen liian vähän. Takaraivossani on kumminkin aina juomaputken aikana tunne, että joku päivä kun viinat on loppu ja kunto on niin huono, että loivennusta ei saa mistään silloin putki on katkaistava ja käsittävä hirvittävä krapula. En tiedä onko minut siunattu tavallista vahvemmalla terveydelle, mutta ei näin vanhan äijän pitäisi kestää, enään tällaista rääkkiä? Hyvää uuttavuotta kaikille.

      • Jeppejuo

        Lisäisin vielä ylläolevaan kirjoitukseeni. Ensin pyydän anteeksi kirjoitusvirheitä. Ja sitten asiaan. On paljon helpompaa, kun hyväksyy itsensä kaikkine puutteineen sellaisena kun on esim.juoponmallin olet voinut saada jo varhaisessa vaiheessa lapsena, sukurasituksesta puhumattakaan. Elämänaikana on sinusta kiinni miten pystyt käsittelemään ja suodattamaan kaikkea (saastaa)jota elämä tuo tullessaan? Oletko oppinut käyttämään järkeä, vai annatko tunteen viedä? Paljon riippuu lapsuudesta mikälaiset eväät olet saanut lähtiessäsi elämän taipaleelle, jos olet kunnianhimoinen ja itsevarma, menestyt, mutta yllätys,yllätys . Juoppo sinusta silti voi tulla. Tässä elämässä ei käy, niinkuin toivoo , mutta se on varmaa että sitä saa mitä tilaa. On paljon asioita mitä voit menettää, esim.jos olet menettänyt omaisuutesi, olet menettänyt jonkin verran. Jos olet menettänyt terveytesi olet menettänyt paljon. Kolmanneksi jos olet menettänyt. ................olet menettänyt kaiken?


      • eijeppesyö

        Onhan se hiton hyvä, että et ole addiktoitunut muuhun kuin alkoholiin. Minäkin tunne raittiita tyyppejä, jotka käyvät joka viikko, tai ainakin melkein, aa:ssa. Ja tunnen niitäkin kun käy enemmänkin. Ja joku niistä ajelee mersullaan vielä naapurikaupunkiin tapailemaan toisia samanlaisia.


    • oleyhtään

      Toiset ei käyttäneet koskaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe