Debianin asennus virtualiboxiin?

14ja17

Mitä versiota suosittelet asentamaan Oraclen virtualiboxiin kokeilumielessä?
Saisi olla vähän Mintin tapainen graaffinen työpöytä ym. kilkkeet.
Koneena Intel I7, Asus z170-a ja näytönohjaimena Geforce GTX 960.

34

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LMDE2
    • pJszFj7g

      Versio amd64 pyörii tavallisessa PC koneessa. Haluamansa työpöydät voi asentaa asennuksen aikana tai jälkeenpäin.

    • 14ja17

      Hmm... aika tilasyöppö tämä LMDE2 suosittelama on.
      Tein 40gigan diskin ja asennus oletuksilla.
      Ja apt-get update keskeytyi kun valitti että tila loppui kesken?
      Paljonko toi sulla vie tilaa?

      • LMDE2

        Kokonaan 22.3G josta talletuksia yli 12G


    • 14ja17

      Itse itseäni korjaten siis apt-upgrade komento jonka lopussa tuli se tila loppu ilmo.
      Kokeilin vielä 60gigan diskiä ja sama juttu.

      No, mutta jopas. Mikäköhän mulla sitten meni pieleen, arvauksia?

      • LMDE2

        Korjaan tuota tilalukemaa koska unohdin n. 4gigan valokuvakansion eli n.6G.

        En ole pariin kolmeen vuoteen virtuaaliboxiin mitään asentanut ja silloinkin asensin tikulta tai DVD:ltä, eikä se ollut tämä.


    • Debian8

      Minulla Debian on asennettuna 5Gt:n levyosiolle. Ja tilaa riittää järjestelmää käyttämään.
      Ei tuo VirtualBox sen kummempaa tarvitsisi. Fiksu tietenkin asentaa vain sen, mitä tarvitsee. Omat datat on sitten jo toinen juttu.

    • 14ja17

      No, kokeilin tehdä 100gigasen levyn. Silloin asennus ja update ja upgrade meni ilman herjaa läpi.
      Vapaata tilaa jäi 66 gigaa?
      Asennus teki kylläkin sda1, sda2 ja sda3 osiot. Olisiko näillä jotain vaikutusta..
      Ainakaan tuossa LMDE2 linkistä ladattua kumpaakaan Mintin 64-bit Debiania ei kait voi karsia tai valita mitä asentaa ainakaan oletuksena?
      Tai sitten vaan en osaa...

      • LMDE2

        Jotain tekemistä tuohon täytyy olla virtualboxiasennuksella.
        Minä yleensä, live kokeilun jälkeen, asennana ensin pöytäkoneeseen jollekin käteen sattuvalle IDE-levylle, niitä on 20 gigasta yläspäin.
        Ikinä ei tila ole loppunut kesken tuonkaankokoisilla.


      • 100giganen levy pahasti yläkanttiin kokeilua varten. Tila loppui ehkä liian pienestä /boot osiosta tai päivityksissä tuli liikaa levyntäytettä. Ne voi ottaa osissa ja tehdä välillä apt-get clean. Yleensä 10-20G riittää perussysteemiin. Itse en ymmärrä miksi kokeilla monia jakeluita. Parempi opetella käyttämään edes yhtä kunnolla. Samat softat niihin kaikkiin kuitenkin saa.


      • LMDE2
        Mikko_Tku kirjoitti:

        100giganen levy pahasti yläkanttiin kokeilua varten. Tila loppui ehkä liian pienestä /boot osiosta tai päivityksissä tuli liikaa levyntäytettä. Ne voi ottaa osissa ja tehdä välillä apt-get clean. Yleensä 10-20G riittää perussysteemiin. Itse en ymmärrä miksi kokeilla monia jakeluita. Parempi opetella käyttämään edes yhtä kunnolla. Samat softat niihin kaikkiin kuitenkin saa.

        Ehkä, ehkä ei saa.
        Kuitenkin kuten sanoit "Samat softat niihin kaikkiin kuitenkin saa" niin ei ole mitään ongelmaa kokeilla toisiakin. :D
        Viimeiksi olen pistänyt levylle Parrot Security OS:n.


    • Debian 8.6 netinst imagesta asennat, otat sen expert asennuksen ja kokeile asentaa eri työpöytäympäristöjä niin saat tuntumaa.

    • 14ja17

      Koitin vielä kolmatta asennusta.
      Tein 40gigan aseman jolloin installoinnissta tuli /sda1/ 4gigan swap ja /sda2/ / ext4 38gigaa.
      Asensin sen LMDE2 "perus"asennuksen, boottasin ja koitin sitä auto-clean komentoa. Eipä löytänyt mitään eikä myöskään autoremove.

      No avasin graaffisen update managerin ja siellä oli "minit update" valittavissa.
      Kun sen lataa siellä on valittavissa 1,2 ja 3 tason leveli asennuksia sekä useita huutomerkeillä olevia kikkareita.
      No mulla loppuu kylläkin osaaminen mitä noista pitäisi valita....

      Ja ehkäpä mielenkiintokin... olisi ollut vaan mielenkiitoista kokeilla tätä kovasti mainostettua LMDE2...

      Täytyy kokeilla joskus myöhemmin seuraavilla versioilla jospa onnistuisi.

      • LMDE2 ei ole työpöytäympäristö, eikä liity Debianiin mitenkään. LMDE2 on Mint virityksiä joten ei mikään ihme jos ei onnistu Debianin asennus.

        Tuossa kuva Debianin asennusohjelmasta ja siinä on listaa niistä työpöytäympäristöistä mitä Debianissa on: https://debian-handbook.info/browse/stable/images/inst-tasksel.png

        Itse suosin Debianissa Xfce:tä tai MATE:a.


      • LMDE2
        M-Kar kirjoitti:

        LMDE2 ei ole työpöytäympäristö, eikä liity Debianiin mitenkään. LMDE2 on Mint virityksiä joten ei mikään ihme jos ei onnistu Debianin asennus.

        Tuossa kuva Debianin asennusohjelmasta ja siinä on listaa niistä työpöytäympäristöistä mitä Debianissa on: https://debian-handbook.info/browse/stable/images/inst-tasksel.png

        Itse suosin Debianissa Xfce:tä tai MATE:a.

        Älä viitsi,
        LMDE2 pohjautuu Debianiin ( ei siis Ubuntuun) ja on hyvin toiminut työpöytäympädistössä.
        Yleensäkin Debian johdannaiset "harrastelijaviritykset" ovat paljon ihmisystävällisempiä kuin perusD.


      • LMDE2

        "Täytyy kokeilla joskus myöhemmin seuraavilla versioilla jospa onnistuisi"

        Tuo LMDE2 on rolling release joten seuraava kai LMDE3 ilmestyy joskus sitten.


      • LMDE2 kirjoitti:

        Älä viitsi,
        LMDE2 pohjautuu Debianiin ( ei siis Ubuntuun) ja on hyvin toiminut työpöytäympädistössä.
        Yleensäkin Debian johdannaiset "harrastelijaviritykset" ovat paljon ihmisystävällisempiä kuin perusD.

        Niin siis pohjautuu, se ei ole sama asia. On joku kämäinen rolling release. Voi olla paskana viikon päästä kun päivittyy.

        Nyt oli kyse Debianin asennuksesta ja siinä on vähän niinkuin se idea että se stable toimii ilman ihmeempiä bugeja ja on siivottu pois koodista jonka lisenssit eivät salli tietynlaista käyttöä.

        Minulla on aina asentunut Debianissa kaikki nuo kuvassa listatut työpöydät heittämällä. Ei mitään häikkää ikinä.


      • LMDE2
        M-Kar kirjoitti:

        Niin siis pohjautuu, se ei ole sama asia. On joku kämäinen rolling release. Voi olla paskana viikon päästä kun päivittyy.

        Nyt oli kyse Debianin asennuksesta ja siinä on vähän niinkuin se idea että se stable toimii ilman ihmeempiä bugeja ja on siivottu pois koodista jonka lisenssit eivät salli tietynlaista käyttöä.

        Minulla on aina asentunut Debianissa kaikki nuo kuvassa listatut työpöydät heittämällä. Ei mitään häikkää ikinä.

        Sinä sitten asentelet niitä vapaasti heittelemällä.
        Mutta asioita mistä et tiedä mitään, kunhan luulet, pidä turpasi kiinni.
        seuraavaksi taidan sanoa vielä pahemmin.
        Kyllä minä normaalin mielipiteenvaihdon ymmärrän, sellainen ei kuitenkaan edellytä minua (eikä toisiakaan) vaihtamaan omiaan sinun jatkuvaan tyrkyttämiseesi.


      • LMDE2 kirjoitti:

        Sinä sitten asentelet niitä vapaasti heittelemällä.
        Mutta asioita mistä et tiedä mitään, kunhan luulet, pidä turpasi kiinni.
        seuraavaksi taidan sanoa vielä pahemmin.
        Kyllä minä normaalin mielipiteenvaihdon ymmärrän, sellainen ei kuitenkaan edellytä minua (eikä toisiakaan) vaihtamaan omiaan sinun jatkuvaan tyrkyttämiseesi.

        Luehan ajatuksella se otsikko: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14536723/debianin-asennus-virtualiboxiin

        DEBIANIN asennus virtualboxiiin.

        Ei tähän mikään Mint viritys liity millään tavalla.


      • LMDE2
        M-Kar kirjoitti:

        Luehan ajatuksella se otsikko: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14536723/debianin-asennus-virtualiboxiin

        DEBIANIN asennus virtualboxiiin.

        Ei tähän mikään Mint viritys liity millään tavalla.

        Lue sinä aloitus ja ensimmäinen kommentti ajatuksella.
        Sinun jatkuva paskanjauhamisesi ja kaikkien kanssa turha järmääminen on etten sanoisi kuvottavaa.


      • LMDE2 kirjoitti:

        Lue sinä aloitus ja ensimmäinen kommentti ajatuksella.
        Sinun jatkuva paskanjauhamisesi ja kaikkien kanssa turha järmääminen on etten sanoisi kuvottavaa.

        Ahaa, eli siis aloit tuputtamaan jotain Mint kuraoksennusta Debian keskusteluun ja sitten se Mint paska ei toimi.

        Aloittaja kysyi ihan selvästi Debiania, ja siinä työpöytäympäristöt mitä Mintissä on, eli Mate ja Cinnamon.


      • LMDE2
        M-Kar kirjoitti:

        Ahaa, eli siis aloit tuputtamaan jotain Mint kuraoksennusta Debian keskusteluun ja sitten se Mint paska ei toimi.

        Aloittaja kysyi ihan selvästi Debiania, ja siinä työpöytäympäristöt mitä Mintissä on, eli Mate ja Cinnamon.

        Sinulla on ilmeisesti ymmärtämisvaikeuksia että sama nimimerkki on käytössä useammassa kommentissa.

        "Mint paska" asentuu ja toimii ihan hyvin.
        Kannattaisi "ammattilaisen" siistiä kielenkäyttöään noin niinkun yleisellä tasolla.
        Tai anna olla, apu tulisi kuitenkin liian myöhään.


      • LMDE2

      • LMDE2 kirjoitti:

        Sinulla on ilmeisesti ymmärtämisvaikeuksia että sama nimimerkki on käytössä useammassa kommentissa.

        "Mint paska" asentuu ja toimii ihan hyvin.
        Kannattaisi "ammattilaisen" siistiä kielenkäyttöään noin niinkun yleisellä tasolla.
        Tai anna olla, apu tulisi kuitenkin liian myöhään.

        Ketjun aloitti 14ja17 nimimerkki ja kysyi Debiania sitten tuli LMDE2 tyrkyttämään jotain Minttiä ja aiheuttaa sekaannusta.


      • LMDE2
        M-Kar kirjoitti:

        Ketjun aloitti 14ja17 nimimerkki ja kysyi Debiania sitten tuli LMDE2 tyrkyttämään jotain Minttiä ja aiheuttaa sekaannusta.

        Idiootti


      • khiglgl
        LMDE2 kirjoitti:

        Älä viitsi,
        LMDE2 pohjautuu Debianiin ( ei siis Ubuntuun) ja on hyvin toiminut työpöytäympädistössä.
        Yleensäkin Debian johdannaiset "harrastelijaviritykset" ovat paljon ihmisystävällisempiä kuin perusD.

        LMDE2 ei ole mikään Debian. Kuten itsekin sanoit Pohjautuu Debianiin.

        Debian.org sivustolta voi tarkistaa ovatko tehneet tuollaisen LMDE2 järjestelmän.


      • khiglgl
        M-Kar kirjoitti:

        Ketjun aloitti 14ja17 nimimerkki ja kysyi Debiania sitten tuli LMDE2 tyrkyttämään jotain Minttiä ja aiheuttaa sekaannusta.

        Niinpä. Saivat vinguttua Suomi24selle sen oman Mint palstan, niin miksi eivät pysy sitten siellä.

        Pitää roikkua sotkemassa Debian ja Ubuntu palstoja ja toisinaan muitakin.


      • LMDE2
        khiglgl kirjoitti:

        LMDE2 ei ole mikään Debian. Kuten itsekin sanoit Pohjautuu Debianiin.

        Debian.org sivustolta voi tarkistaa ovatko tehneet tuollaisen LMDE2 järjestelmän.

        "Saisi olla vähän Mintin tapainen graaffinen työpöytä ym. kilkkeet."
        Tuo oli aloittajan kysymys johon alussa vastasin.


      • khiglgl
        LMDE2 kirjoitti:

        "Saisi olla vähän Mintin tapainen graaffinen työpöytä ym. kilkkeet."
        Tuo oli aloittajan kysymys johon alussa vastasin.

        MATE ja Cinnamon loytyy Debianin taskselista. Eikös ne ole Mintin tapaisia työpöytiä.


    • trolli80

      Debian Cinnamon viritelmän asentaminen voi olla tuskien taivalta.

      • Ei ole. Normaali Debianin mukautettu asennus ja valitsee siitä työpöydäksi Cinnamonin.


      • khiglgl

        Trolli80 ei nyt tiedä ollenkaan, taaskaan mistä puhuu.


    • 14ja17

      Vihelletään "pili poikki"... eikä tapella...
      Minä olin aloittaja ja sovitaan vaan etten mä saanut asennettua pieneen tilaan. Varmaan joku jippo siinä oli en vaan hokannu. olisi varmaan pitänyt tutkia enemmän mutta en vaan viitsi..

      Tosin edellisessä elämässä olen asennellut kaikkia winkkari versioita servereitä että työpöytiä, OS/2, punahattuja ja Solariksia..ja myös virtuaalikoneisiin..

      Kiitti teille kaikille.. :)

    • miksuh__

      Suosittelen asentamaan Debian9.0 "Stretch" version,joka julkastaan lähiaikoina. Enää ei juurikaan kannata asentaa vanhempaa versiota, koska Stretchin julkasu on hyvin lähellä.

      Asennusvaiheessa voit valita minkä työpöydän haluat asentaa, esim Gnome, Cinnamon, Mate jne.

      Ja M-Karille ja muille fanaatikoille sanon sen, että oletteko te lukutaidottomia? Tämä on Debian -alue eikä mikään Ubuntu tai vastaava alue. Lisäksi tämän ketjun aiheena on Debianin asentaminen Virtualboxiin. Eli mitä HELVETTIÄ te tulette tyrkyttämään jotain muuta distroa? Painukaa jumaliste sinne Ubuntu -alueelle, koska sen, tai jonkin muun distron, tyrkyttäminen tällä alueella on täysin asiatonta.

      Tämä alue on tarkotettu Debianiin liittyvään keskusteluun, eli mitä helvettiä te oikein teette tällä alueella, jos teidän ainut tarkotuksenne on tyrkyttää ubuntua jne? Ihmiset osaa varmasti tehdä omat distrovalintansa ilman joiden fanaatikoiden apuakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe