Oletteko lukeneet 1 vuosisadan aikaisen evankeliumien aikaan tehdyn Didakheen (jota käytettiin myös alkuseurakunnassa), joka käskee kastettavien paastoavan ennen kastetta: Didakhe 7:4 "Mutta ennen kastetta, paastotkoon kastaja ja kastettava, ja muut, jotka kykenevät. Ja käskekää kastettavaa paastoamaan yksi tai kaksi päivää aikaisemmin." Eikö tämä todista, että alkuseurakunnassa ei vauvoja kastettu, sillä paastoa vaadittiin jokaiselta? :o
Alkuseurakunnassa aikuiskaste?
133
323
Vastaukset
- ilmantuttiaviikko
wehan vauvat osaa paastoamisenkin toki!
Vai osaamisesta ja paastosta on kasteessa saatu armo ja pelastus kiinni. Uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: Pelastus on "yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman lain töitä"
"Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä." (Room.3:28).
Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus opettaa: "Koska Pelastus on armosta, niin vapaantahdon oppi kaikkine eri muotoineen, hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana". Niin kuin pyhä Paavali sanoo: "Vaikka me tai enkeli taivaasta toisin opettaa, hän kirottu olkoot".
Uudesti kastaja nimitys johtuu uudesta kasteesta ja lapsikasteen hylkäämisestä. Uudesti kastajat opettavat uskovien kastetta, kun Raamattu ja uskonpuhdistus taas opettaa, että kaste on merkitykseltään pikemminkin uskoon tulevien kaste:
Apt.2:
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
"ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista" (kol.2:12).
Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]- Moikkamoi2
Vaihdat puheenaihetta. Tuossa sanotaan, että pitää paastoa ennen kastetta.
wehan vauvat osaa paastoamisenkin toki!
Raamattu: "Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita." (Room.5:19).- Moikkamoi2
Ai osaa? Miten?
- werwewer
Ai ihan kaikista tulee vanhurskaita Jeesuksen kuuliaisuuden takia. Tuosta vaan. No, sepä mukavaa. Sitten voi sen kasteenkin unohtaa vaikka ihan kokonaan. Ei kai tarvita enää sitäkään. Eikä tarvita kääntymistä eikä parannusta, ja voi varmaan kieltääkin Jeesuksen, jos haluaa. Vai mitä?
Se on mukavaa kun portti on noin avara ja tie on noin lavea.
Selvitä vähän, weha. - Eenokki12
Vauvojen ei tarvitse paastota tekosyntien eikä minkään muun tähden koska heillä ei ole tekosyntejä. He ovat kelvollisia saamaan kristillisen kasteen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Vauvojen ja lasten kasteessa perisynti annetaan anteeksi ei niin etteikö sitä olisi.Uudestikastajien kasteessa ei anneta anteeksi mitään sillä niiden perkeleitten tekoja ei Jeesus ole sovittanut vaan Jumala sanassaan on sellaiset idiootit tuominnut. Minä teen voitavani vauvojen, lasten , nuorten ja vähän varttuneempien puolesta, mutta lahkoriivatut saavat minun puolestani jäädä perkeleen haltuun.
- Sss111
werwewer kirjoitti:
Ai ihan kaikista tulee vanhurskaita Jeesuksen kuuliaisuuden takia. Tuosta vaan. No, sepä mukavaa. Sitten voi sen kasteenkin unohtaa vaikka ihan kokonaan. Ei kai tarvita enää sitäkään. Eikä tarvita kääntymistä eikä parannusta, ja voi varmaan kieltääkin Jeesuksen, jos haluaa. Vai mitä?
Se on mukavaa kun portti on noin avara ja tie on noin lavea.
Selvitä vähän, weha.Jos sulla on noin suuri usko Jeesuksen sovitustyöhön niin kyllä sun hyvin käy. Ja hän tulee vaikuttamaan hyviä töitä itse kauttasi. Silloin kysyt Herra milloin kävimme katsomassa sinua vankilassa, milloin vaatetimme sinut... Armo on se mikä kasvattaa kuuliaisuuteen. Armo ja Jumalan valtava rakkaus ihmistä kohtaan.
- wrhw
Tuo argumentti on eitetty aieminkin, eikä se valitettavasti toimi. Paastoaminen ennen kastetta koski kristilliseen uskoon KÄÄNTYVÄÄ. Ei vauvoilta sellaista vaadittu, eikä Raamatussa sellaista vaadita ennen kastetta. Se olis siis tapa ja käytöntö kääntyneiden kohdalla, ei mikään Raamattuun perustuva opetus.
- vaihtelevaaoppia
Montako kastetta teillä on?
1.Kristilliseen uskoon kääntyville on oma kaste, ja nämä kääntyneet paastoavat ja menivät vapaaehtoisesti kasteelle. (Ei käytössä nykyisin)
2. Vauvoille on oma kaste. Heidät kastetaan väkisin.Eikös ne vauvat "käännykkään" perkeleen vallasta Jumalan valtakuntaan, vaikka kummmit lupaavat vauvan puolesta luopua perkeleestä.Heidän ei tarvitse paastota, mutta ilmeisesti kummit paastoavat heidän puolestaan. Näille ei anneta ehtoollistakaan, koska he eivät osaa tutkia itseään.
3.kuolemanvaarassa oleville on hätäkaste, jonka papin pitää vahvistaa. Jumala ei voi toimia ilman papin vahvistusta.
4. Kirkkoon liittyville on oma kaste, jossa kastettavalta ei edellytetä uskoa. Rippikoulu riittää.
5. Keski-ajalla oli käytössä ns miekkakaste, jossa miekan avulla pakanoita pakotettiin kasteen armoon. Silloin riitti se, että totteli virkavaltaa. Uskosta ei ollut väliä. - Mitä56i
Tuossa lukee kyllä, että jokaiselta uskovalta vaaditaan paastoaminen. "Ja käskekää kastettavaa paastoamaan yksi tai kaksi päivää aikaisemmin."
- ewerwre
vaihtelevaaoppia kirjoitti:
Montako kastetta teillä on?
1.Kristilliseen uskoon kääntyville on oma kaste, ja nämä kääntyneet paastoavat ja menivät vapaaehtoisesti kasteelle. (Ei käytössä nykyisin)
2. Vauvoille on oma kaste. Heidät kastetaan väkisin.Eikös ne vauvat "käännykkään" perkeleen vallasta Jumalan valtakuntaan, vaikka kummmit lupaavat vauvan puolesta luopua perkeleestä.Heidän ei tarvitse paastota, mutta ilmeisesti kummit paastoavat heidän puolestaan. Näille ei anneta ehtoollistakaan, koska he eivät osaa tutkia itseään.
3.kuolemanvaarassa oleville on hätäkaste, jonka papin pitää vahvistaa. Jumala ei voi toimia ilman papin vahvistusta.
4. Kirkkoon liittyville on oma kaste, jossa kastettavalta ei edellytetä uskoa. Rippikoulu riittää.
5. Keski-ajalla oli käytössä ns miekkakaste, jossa miekan avulla pakanoita pakotettiin kasteen armoon. Silloin riitti se, että totteli virkavaltaa. Uskosta ei ollut väliä.Reformaation aikaan oli käytössä sellainenkin juttu, mitä nimitettiin kolmanneksi kasteeksi. Anabaptisteja hukutettiin sidottuina kivi kaulassa.
No, nämä usein rukoilivat anteeksiantamusta hukuttajilleen, ja sama asenne kai pitäisi olla meilläkin? Vai mitä? - jetsj
ewerwre kirjoitti:
Reformaation aikaan oli käytössä sellainenkin juttu, mitä nimitettiin kolmanneksi kasteeksi. Anabaptisteja hukutettiin sidottuina kivi kaulassa.
No, nämä usein rukoilivat anteeksiantamusta hukuttajilleen, ja sama asenne kai pitäisi olla meilläkin? Vai mitä?On vain yksi kaste, vedellä Jumalan nimeen. Kasteen saajan ikä, kasteen ajankohta, veden määrä tai kasteen paikka eivät tee kastetta toiseksi. On olemassa vain yksi kaste.
Tosin uudestikastajilla on monta eri kastetta, kun he erottavat hekikasteen ja vesikasteen.
Eli vauvat, kristilliseen uskoon kääntyvät ja kuoleman vaarassa olevat kastetaan yhdellä ja samalla kasteella. Muun väittäminen on samanlaista hölmöyttä kuin väittää kastetta eriksi sen taia että sitä ei suoriteta Jordan -virrassa. Kirkko ei kasta uudestaan siihen liittyvä ihmisiä, jotka on kastettu jo tisessa kristillisessä yhteisössä. - Moikkamoi2
jetsj kirjoitti:
On vain yksi kaste, vedellä Jumalan nimeen. Kasteen saajan ikä, kasteen ajankohta, veden määrä tai kasteen paikka eivät tee kastetta toiseksi. On olemassa vain yksi kaste.
Tosin uudestikastajilla on monta eri kastetta, kun he erottavat hekikasteen ja vesikasteen.
Eli vauvat, kristilliseen uskoon kääntyvät ja kuoleman vaarassa olevat kastetaan yhdellä ja samalla kasteella. Muun väittäminen on samanlaista hölmöyttä kuin väittää kastetta eriksi sen taia että sitä ei suoriteta Jordan -virrassa. Kirkko ei kasta uudestaan siihen liittyvä ihmisiä, jotka on kastettu jo tisessa kristillisessä yhteisössä.Unohdat paastoamisen, jota alkuseurakunnassa vaadittiin kastettavalta. Vauva ei siihen kykene.
- jetsj
Moikkamoi2 kirjoitti:
Unohdat paastoamisen, jota alkuseurakunnassa vaadittiin kastettavalta. Vauva ei siihen kykene.
Ei kykenekään, mutta vauvoilta sitä ei vaaditakaan. Tuossa on kyse käännynnäisistä. Paastositko sinä ennen t?
- Moikkamoi2
Didakhe 7:4 "Mutta ennen kastetta, paastotkoon kastaja ja kastettava, ja muut, jotka kykenevät. Ja käskekää kastettavaa paastoamaan yksi tai kaksi päivää aikaisemmin." Tässä näkyy, että tunnettiin vain aikuiskastaminen sillä jokainen kastettava, meni paastolle.
- Realarmo
Kyllä, alkuseurakunnassa oli aikuiskaste, kuten myös lapsikaste ja vanhuskaste ja keski-ikäisten kaste jne. Kaikki nämä olivat käytössä alkuseurakunnassa. Ja niistä käytetään yhtä nimitystä: kaste.
- zucros
Kun lukee Didakheen luvut, voi heti todeta että lukuja on lisäilty ajan saatossa.
Jossakin kirjallisuudessa joku määrittelee kuusi ensimmäistä lukua alkuperäisiksi.
Katson että kolme ensimmäistä lukua ovat alkuperäiset, hengeltään apostoliset.
Mitä kasteeseen tulee, on siitä asiasta seitsemännessä luvussa. Kukaan ei taida tietää millä vuosisadalla se ja luvut siitä lähtien eri vuosisadoilla on lisätty.
Joka tapauksessa ohjeet ennen kastetta ovat kääntyvälle ja kirkkoon liittyvälle.
Vastannee tämän päivän tilannetta kun kirkkoon koskaan kuulumaton liitetään kirkkoon ja hän ennen kastetta käy rippikoulun.- Moikkamoi2
Eikö tuo juuri todista, ettei tunnettu muuta kastetta kuin se, että aikuinen menee paastolle ja sitten kasteelle?
- zukros
Moikkamoi2 kirjoitti:
Eikö tuo juuri todista, ettei tunnettu muuta kastetta kuin se, että aikuinen menee paastolle ja sitten kasteelle?
Viestini tarkoitus on kuvata, että Didakheen teksti ei todista mitään muuta, kuin ohjeet tiettyyn tilanteeseen.
Lisäksi kirjoituksen ajankohdalla ei ole merkitystä.
Samaan tilanteeseen tänä päivänä on käydä rippikoulu tai ehkä joku muu tentti pidetää.
Kasteesta ovat lausuneet tunnetut varhaiskristityt ja kirkkoisät kirjoituksissaan seuraavasti:
DIDAKHE (Apostolien opetus, Herran oppi pakanoille kahdentoista apostolin kautta, kirjoitettu v. 70-100)
Didakhessa kirjoitetaan: "Mitä kasteeseen tulee, kastakaa seuraavasti: Kun olette lausuneet kaiken edellä olevan, KASTAKAA Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen juoksevaa vettä käyttäen. Mutta jos sinulla ei ole juoksevaa vettä, kasta muuhun veteen. Jos et voi kastaa kylmään veteen kasta lämpimällä. Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, valele päähän kolmesti vettä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Mitään ehdotonta kastemenetelmää ei siis ollut, vaan sai toimia olosuhteiden kukaan.
IGNATIOS (kirjoitettu v.100 tienoilla)
Ignatios kirjoittaa kirjeessään: "Olkoon kaste teille kuin pysyvä aseistus, usko kypärinä, rakkaus keihäänä, kärsivällisyys asevarustuksena".
POLYKARPOS (eli v. 70-156/157)
Polykarpos oli Smyrnan piispa ja Johanneksen oppilas. Kun Polykarpos tuotiin petojen eteen Roomassa häntä kehotettiin pilkkaamaan Kristusta henkensä säästämiseksi. Tähän Polykarpos vastasi: "Jo kahdeksankymmentä kyysi vuotta olen häntä palvellut, eikä hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka voisin pilkata kuningastani, joka on minut pelastanut." Tuossa 86 vuotias Polykarpos ilmoittaa siis syntymästään saakka palvelleensa Kristusta, eli hänet oli kastettu siis vauvana v 67/68. Kastamaton oli tuohon aikaan pakana. Kun Johannes kuoli noin v 100, niin Polykarpos ehti olla hänen oppilaanaan yli kaksikymmentä vuotta. Johannesta muuten pidetään piispanviran perustajana.
BARNABAAN KIRJE (kirj. 117-135)
"Tutkikaamme nyt onko Herra huolenpidossaan antanut ilmoitusta myös vedestä ja rististä. Vedestä onkin kirjoitettuna Israelia koskeva sana, koska he eivät tule ottamaan vastaan kastetta, joka tuo SYNTIEN ANTEEKSIANTAMISEN, vaan rakentuvat omaan varaansa"
JUSTINUS MARTTYYRI (100-165)
Hän kirjoittaa: "Sitten me johdamme heidät paikkaan jossa on vettä ja synnytämme uudestaan samalla uudestisyntymisen tavalla kuin mekin, sillä heidät pestään vedessä. Meidän joukossamme on monia 60-70 vuotiaita miehiä ja naisia, jotka jo lapsena on tehty opetuslapsiksi" Nuo 60-70 vuotiaat olivat siis kastettu vuosien 80-90 välillä, eli aikana jolloin Johannes vielä eli.
KLEEMENSIN KIRJE
Kleemens oli Rooman piispa n. vuosina 92-101 (tai 88-97). Hänestä lausutaan: "Matkoillaan Klemens tapasi sellaisia miehiä jotka olivat säilyttäneet oikean perimätiedon autuaallisesta opista, joka oli kulkenut isiltä pojalle aina Pietarin, Jaakobin ja Paavalin ajoista asti." Klemens kehottaa pitämään kasteen puhtaana ja tahrattomana. Kasteella oli siis keskeinen merkitys jo alussa apostolisena aikana.
IRENEUS (140-202)
Hän oli Polykarpoksen oppilas, joka taasen oli Johanneksen oppilas. Ireneus kirjoittaa: "Kristus tuli pelastamaan kaikkia itsensä kautta, kaikkia jotka hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle. Rintalapsia, pieniä lapsia, lapsia, nuorukaisia ja vanhempia" Hän viittaa kastekäskyyn Mt 28:18-20. Ireneus oli arvostettu teologi- lähetyssaarnaaja ja opettaja. Hän puhuu lapsikasteesta täysin luonnollisena asiana, eikä tiedä mitään lapsikasteen vastustamisesta.
TERTULLIANUS (160-225)
Tertullianuksen kasteenuusijatkin hyväksyvät, sillä hän ainoa kirkkoisä, joka vastusti silloin yleistä lapsikastetta. Miksi muuten olisi vastustanut ellei lapsikaste olisi ollut yleinen tapa? On huomattava, että Tertullianus hyväksyi kyllä aivan pienten lasten kasteen tapauksessa jossa pelättiin lapsen kuolevan, silloin hänen mukaansa rintalapsikin oli kastettava. Hän kannatti siis hätäkastetta. Hän kirjoittaa kastetta käsittelevässä kirjassaan v 203: "On hyödyllistä viivyttää kastetta varsinkin pienten lasten suhteen. Sillä miksi tarvitsee kastaa pieniä, ellei välttämättä tahdota saattaa kummeja vaaraan" (kummijärjestelmä oli siis jo tuolloin käytössä). "Mikä kiire on rintalapsilla, noilla viattomilla, SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEEN? Yhtä suurella syyllä myös vaimattomien henkilöiden kaste on syytä jättää tuonnemmaksi ,sillä he ovat kiusauksille alttiita kunnes he ovat joko naidut tai tulleet niin voimakkaiksi että voivat hillitä itsensä".
Jos lapsikastetta ei siis tuolloin olisi pidetty apostolisena tapana, niin Tertullianuksen olisi ollut helppo vedota siihen, että se ei olisi ollut apostolinen tapa. Apostolista tapaa kastaa lapsia hän ei kuitenkaan epäillyt eikä kumonnut. Huomattavaa on, että Tertullianus opetti, että kasteessa saadaan synnit anteeksi. Hän opetti myöskin, että lapsi on kastehetkeen saakka Aadamissa, perisynnin saastuttama. Siksi hengenvaarassa oleva lapsi oli hänen mukaansa kastettava välittömästi.
Ilmianna
Jaa- Moikkamoi2
Missään noissa ei sanota, että lapsia on kastettu, kun taas Didakheessa sanotaan, että paasto edeltää kastetta. Vai mainitaanko siinä kastetta ilman paastoa?
Jeesus itse sanoi, että tulee kastaa, vaimosta syntyneitä, lihasta syntyneitä ja ihmisiä. Kaikkia noita myös vauva on: Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
Kohtaa kristillisenä kasteena opettaa, Raamattu, alkukirkko, varhaiset kirkkoisät, kirkon perimätieto, Luther, uskonpuhdistus, luterilaisen kirkon tunnustuskirjat.- Missä67i
Missä lukee, että lapsi saa uskon kasteessa? Vai onko se jotenkin omaa päättelyä? ://
Paastoja ei tarvita, se voi olla kaunis tapa, mutta sellaista en ole löytänyt Raamatusta.
- Moikkamoi67i
Mainitaanko Didakheessa kaste ilman paastoamista?
En tiedä mainitaanko Didakheessa, mutta Raamatussa ja alkukirkossa, kastettiin ilman paastoa.
- ilmanpaastoakin
Weha on oikeassa.
Alkuseurakunnassa ei vaadittu kastettavaa paastoamaan, vaan kasteelle riitti se, että kastettava oli uskonut kuulemansa Sanan:
"Kun he nyt USKOIVAT Filippusta, joka juisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta..he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset." Ap 8:12
Vauvoista ei ole Raamatussa mitään mainintaa, sillä uskova ottaa kasteen vapaaehtoisesti!!! - inttäjäeksyttäjälle
ilmanpaastoakin kirjoitti:
Weha on oikeassa.
Alkuseurakunnassa ei vaadittu kastettavaa paastoamaan, vaan kasteelle riitti se, että kastettava oli uskonut kuulemansa Sanan:
"Kun he nyt USKOIVAT Filippusta, joka juisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta..he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset." Ap 8:12
Vauvoista ei ole Raamatussa mitään mainintaa, sillä uskova ottaa kasteen vapaaehtoisesti!!!"Alkuseurakunnassa ei vaadittu kastettavaa paastoamaan"
Eikö uudestikastjaa-inttäjä-eksyttäjä näin raamautsa nähnyt että juur muta osoitettiin. Raamatussa ei paastottu ennen kasteta, alkuseurakunnasa kylläkin.
Vauvoista on Raamatussa paljonkin mainintoja. Uskova ottaa kasteen, mutta jos on kastettu niin ei ole mitään uudestikastetta - raamautsa
inttäjäeksyttäjälle kirjoitti:
"Alkuseurakunnassa ei vaadittu kastettavaa paastoamaan"
Eikö uudestikastjaa-inttäjä-eksyttäjä näin raamautsa nähnyt että juur muta osoitettiin. Raamatussa ei paastottu ennen kasteta, alkuseurakunnasa kylläkin.
Vauvoista on Raamatussa paljonkin mainintoja. Uskova ottaa kasteen, mutta jos on kastettu niin ei ole mitään uudestikastettaEtkö siis tajunnut vieläkään:
""Kun he nyt USKOIVAT Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta..he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset." Ap 8:12
Paastoamisesta tai vauvoista ei ole mitään maintaa.
Mitähän mutaa sinä olet osoittanut? - Moikkamoi2
raamautsa kirjoitti:
Etkö siis tajunnut vieläkään:
""Kun he nyt USKOIVAT Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta..he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset." Ap 8:12
Paastoamisesta tai vauvoista ei ole mitään maintaa.
Mitähän mutaa sinä olet osoittanut?Missä lukee, että vauva saa uskon kasteessa, kun Raamattu mainitsee vain sen, että se saadaan Jumalan sanan kautta?
- hwrahrw
Moikkamoi2 kirjoitti:
Missä lukee, että vauva saa uskon kasteessa, kun Raamattu mainitsee vain sen, että se saadaan Jumalan sanan kautta?
"Paastoamisesta tai vauvoista ei ole mitään maintaa."
Juurihan inttäjä-eksyttäjälle näytettiin että paastoamisesta on mainita Myös vauvoista on Raamatussa paljon mainintoja.
"Missä lukee, että vauva saa uskon kasteessa, kun Raamattu mainitsee vain sen, että se saadaan Jumalan sanan kautta?"
Kasteessa on Jumalan Sana. - Oikeastiny
hwrahrw kirjoitti:
"Paastoamisesta tai vauvoista ei ole mitään maintaa."
Juurihan inttäjä-eksyttäjälle näytettiin että paastoamisesta on mainita Myös vauvoista on Raamatussa paljon mainintoja.
"Missä lukee, että vauva saa uskon kasteessa, kun Raamattu mainitsee vain sen, että se saadaan Jumalan sanan kautta?"
Kasteessa on Jumalan Sana.Tässä on yksi virhe. Vauvan mielipidettä tästä ei kysytä. Miksei odoteta, kun vanhenee? Vai haluaisitko sinä, että sinut liitetään vaikka nyt kyselemättä ateistiseen järjestöön? Ilman sinun omaa tahtoasi? Ei. Uskominen on valinta, ja siitä seuraa kääntyminen ja parannus ja sen jälkeen kaste.
- Miksii
hwrahrw kirjoitti:
"Paastoamisesta tai vauvoista ei ole mitään maintaa."
Juurihan inttäjä-eksyttäjälle näytettiin että paastoamisesta on mainita Myös vauvoista on Raamatussa paljon mainintoja.
"Missä lukee, että vauva saa uskon kasteessa, kun Raamattu mainitsee vain sen, että se saadaan Jumalan sanan kautta?"
Kasteessa on Jumalan Sana.Jos vauva saa uskon kasteessa, miksei juuri oppimaan puhunut todista uskostaan vahvasti? Nimittäin en ole nähnyt kenenkään 3-vuotiaan kertovan Jumalasta ilman, että joku olisi Jumalasta hänelle kertonut. Tästä voi päätellä, ettei hänelle uskoa suotukaan, vaan sen saa, kun kuulee ja uskoo.
- Moikkamoi2
hwrahrw kirjoitti:
"Paastoamisesta tai vauvoista ei ole mitään maintaa."
Juurihan inttäjä-eksyttäjälle näytettiin että paastoamisesta on mainita Myös vauvoista on Raamatussa paljon mainintoja.
"Missä lukee, että vauva saa uskon kasteessa, kun Raamattu mainitsee vain sen, että se saadaan Jumalan sanan kautta?"
Kasteessa on Jumalan Sana.Kastettiinko alkuseurakunnassa tietämättömiä jäseniä? Ei. Ja koska ei kastettu, ei voitu myöskään vauvoja kastaa.
- gwGW
Moikkamoi2 kirjoitti:
Kastettiinko alkuseurakunnassa tietämättömiä jäseniä? Ei. Ja koska ei kastettu, ei voitu myöskään vauvoja kastaa.
"Jos vauva saa uskon kasteessa, miksei juuri oppimaan puhunut todista uskostaan vahvasti? "
Siksi ettei kyse ole tietoisesta uskosta.
"Tästä voi päätellä, ettei hänelle uskoa suotukaan, vaan sen saa, kun kuulee ja uskoo."
No can do
"Kastettiinko alkuseurakunnassa tietämättömiä jäseniä?"
Kyllä, vauvat kastettiin. Ei olisi tulut mieleenkään jättää vauvoja seurakunnan ulkopuolelle ja irti Kristuksesta.
Jätettiinkö vauvat kastamatta lakukirkossa? Ei. Siksi heidät kastetaan nytkin. - htw
gwGW kirjoitti:
"Jos vauva saa uskon kasteessa, miksei juuri oppimaan puhunut todista uskostaan vahvasti? "
Siksi ettei kyse ole tietoisesta uskosta.
"Tästä voi päätellä, ettei hänelle uskoa suotukaan, vaan sen saa, kun kuulee ja uskoo."
No can do
"Kastettiinko alkuseurakunnassa tietämättömiä jäseniä?"
Kyllä, vauvat kastettiin. Ei olisi tulut mieleenkään jättää vauvoja seurakunnan ulkopuolelle ja irti Kristuksesta.
Jätettiinkö vauvat kastamatta lakukirkossa? Ei. Siksi heidät kastetaan nytkin.Jeesuksen antama kastekäsky kattaa myös vauvat. Raamatussa olisi maininta jos vauvoja ei saisi liittää Jeesuksen yhteyteen, varsinkin kun muistamme miten Jeesus suhtautui lapsiin ja halusi nämä luokseen.
- Moikkamoi2
gwGW kirjoitti:
"Jos vauva saa uskon kasteessa, miksei juuri oppimaan puhunut todista uskostaan vahvasti? "
Siksi ettei kyse ole tietoisesta uskosta.
"Tästä voi päätellä, ettei hänelle uskoa suotukaan, vaan sen saa, kun kuulee ja uskoo."
No can do
"Kastettiinko alkuseurakunnassa tietämättömiä jäseniä?"
Kyllä, vauvat kastettiin. Ei olisi tulut mieleenkään jättää vauvoja seurakunnan ulkopuolelle ja irti Kristuksesta.
Jätettiinkö vauvat kastamatta lakukirkossa? Ei. Siksi heidät kastetaan nytkin.Mainitaanko Raamatussa "tietämätön usko"?
- tervepäterve
Moikkamoi2 kirjoitti:
Mainitaanko Raamatussa "tietämätön usko"?
Ei tuolla sanalla, mutta muuten kyllä. Ei Raamatussa mainta "kolminaisuuttakaa" mutta sen idea on siellä.
- Moikkamoi2
tervepäterve kirjoitti:
Ei tuolla sanalla, mutta muuten kyllä. Ei Raamatussa mainta "kolminaisuuttakaa" mutta sen idea on siellä.
Eli lisäät omaa tulkintaasi Raamattuun :/. Joka ei puhu tietämättömästä uskosta :/. Ja lisäksi haluaisitko sinä, että sinut liitettäisiin, vaikka ateistiseen järjestöön ilman sinun lupaasi, tai mihin tahansa?
- Moikkamoi2
Moikkamoi2 kirjoitti:
Eli lisäät omaa tulkintaasi Raamattuun :/. Joka ei puhu tietämättömästä uskosta :/. Ja lisäksi haluaisitko sinä, että sinut liitettäisiin, vaikka ateistiseen järjestöön ilman sinun lupaasi, tai mihin tahansa?
Hyvä on silti uskoa Jeesukseen ja pitääkin, mutta ei ole mitenkään loogista liittää henkilö kristinuskoon ilman hänen lupaansa kuten toinen henkilö liitettäisiin ateistiseen järjestöön ilman hänen lupaansa.
- tervepäterve
Moikkamoi2 kirjoitti:
Hyvä on silti uskoa Jeesukseen ja pitääkin, mutta ei ole mitenkään loogista liittää henkilö kristinuskoon ilman hänen lupaansa kuten toinen henkilö liitettäisiin ateistiseen järjestöön ilman hänen lupaansa.
Liitettiinhän juutalaiset pojatkin Jumalan kansaan ilman näiden lupaa. Kaste tuli ympärileikkauksen tilalle. Tärkempää kuin mihin maallisen yhteisöön liitetään, on se, että liitetään Kristukseen ja kasteessa saa Jeesuksen itselleen. Sen lahjan minä otan kiitollisena vastaan ja huolehdin myös että lapseni sen saivat. Onneksi minua ei liitetty ateistiseen järjestöön vaan Jumalan seurakuntaan. Se tuntuu pännivän ukastajia
- Älä.usko.kaikkea.soopaa
Tiesittekö, että Didakhee (12. apostolin oppi) on muokattu moneen kertaan, muun muassa kolminaisuusopin syntymisen jälkeen 300 luvulla. Näin siihen on saatu mukaan kastamiskäsky kolminaisuuden nimeen, josta käytännöstä Raamattu ei opeta. Kol. 3:17.
Didakhee on Raamatun ulkopuolinen lähdeteos, samanarvoinen muiden paavinvallan tekstien kanssa.- Mitä56
Onko tämä sinun omaa päätelmää vai Jumalan, että sitä on muokattu?
- outohoma
Onko sulla weha mitään ansiotyötä kun joudat täällä jankuttaa melkein kaikkina työaikoina?!
- ASDSCV
Onko sulla outohoma sitten tärkeäkin homma?
- Totta.on.näin
Jokainen voi tarkistaa kristilliset asiat Raamatusta rukoillen ja siinä viipyen Jumalan armon ja rakkauden edessä... Jeesuksen tulemuksessa pelastuksen vastaan ottaneet sitten saavat puhjeta ikuiseen iloon nähdessään Jeesuksen, Kirkkauden Herran kasvoista kasvoihin. Se on oleva täydellisen ilon päivä uskossa oleville.
Jeesus on Taivaan Kuningas ja ainoa Pelastaja! Hän sanoo: "Minä olen Tie, Totuus ja Elämä!" Joh. 14:6. Hänellä on valta MAAN PÄÄLLÄ antaa syntejä anteeksi. Mark. 2:10. Tämän elämän jälkeen ei ole enää mahdollista pelastua, vaan synneissään kuoleva on ikuisesti kadotettu.
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Mark. 16:16.
Jeesus auttakoon kaikkia tämän lukevia!- sepeliittus
Joka ei usko,se tuomitaan kadotukseen. Muut pelastuvat.
Nim. outohoma, kiitos kysymästä, Olen jo vanha mies ja aikomus on nyt hakea eläkkeelle. Matalapalkka työt on yhtä tyhjän kanssa. En myöskään saa sopeutumiseläkettä. Meillähän on juuri nyt kaikkien aikojen huonoin hallitus, vaikka luulin edellistä huonoksi. Mutta asiaan. Juuri tuo Joh.3, todistaa lapsikasteen. Viitteetkin puhuvat samasta kasteesta. Eihän tämä olisi edes väittelyn paikka, sillä asia on päivän selvä, niin kuin aurinko taivaalla paistaa.
- eisanaakaanRaamatussa
Kukaan täysillä käyvä teologi ei ole ennen wehaa ja väisästä löytänyt Raamatusta vauvan kastamista, eli lopeta se puhe josta saat raippoja lopputilillä!
koko touhu on pähkähullua taikuroimista ilman pienintäkään merkitystä joka onkin koko pöljyyden ainut valopilkku, pakkokasteen kohde ei onneksi siitä pahene josta kiitos Jumalalle. - Missä6j
Missä lukee Raamatussa, että vauva saa uskon kasteessa?
Ei tässä teologiaa tarvita, noin selkeässä asiassa. Jeesus on kuollut myös pienten lasten puolesta, joten heidätkin tulee liittää kasteessa Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen osalliseksi.
Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]- Paha.juttu
Weha on joutunut kirkkoeksytykseen.
- 1Tim.2.5
Millä tavoin se sen todistaa?
Kun perheen isä käski vaimoaan olla tissiä antamatta vauvalle vuorokautta ennen kastetta niin silloin pakkopaastosi vauvakin ja oli kelpuutettu kasteelle.
Tuohan päinvastoin todistaa että vauvojakin kastettiin.
"Mutta ennen kastetta, paastotkoon kastaja ja kastettava, ja muut, jotka kykenevät. Ja käskekää kastettavaa paastoamaan yksi tai kaksi päivää aikaisemmin."
"paastotkoon kastaja ja kastettava"
- "kastettava" oli perheen pää, perheen käskijä, eli isä.
Käskettiin perhekunnasta vain isää ehdottomasti paastoamaan.
" ja muut, jotka kykenevät."
- "Ja muut", jos kykenevät. Tuon lauseen mukaan ei muiden perhekuntalaisten ollut pakko paastota, vaan vain jos kykenivät tai halusivat ja jos oli kovin päättäväinen isä perhekunnassa niin siinä jäi sitten vauvakin vuorokauden ajaksi ilman tissinlutkutusta.
"Ja käskekää kastettavaa paastoamaan"
- Siinä lauseessa puhutaan taas vain perhekunnan isästä eli perhekunnan päättäjästä, jonka vain yksinään (kastajan lisäksi) oli ehdottomasti pakko paastota, ei muiden perhekuntalaisten.
- Tuo sinun esille tuomasi Didakhe 7:4 oli todella hyvä todiste siitä että pikkulapsia ja vauvoja todellakin kastettiin alkuseurakunnissa.
- Kun 2000 vuotta sitten perhekunnan pää, eli isä, sai päähänsä tulla johonkin uskoon, niin silloin siihen uskoon tuli hänen mukanaan koko hänen perhekuntansa, vauvoineen kaikkineen.
- Ei ollut mahdollista että kun isä oli tullut kristinuskoon niin että vaimo vauvoineen olisi saanut jäädä johonkin entiseen uskontoon kiinni roikkumaan.
Jos isä katsoi kristinuskon olevan tarpeeksi hyvän itselleen niin miksei myös silloin vaimolleen ja vaimonsa rinnoissa kiinni roikkuvalle vauvalle?
Perheestään hyvää huolta pitänyt isä kastatti siis myös vauvansakin.
- Kyllä ne vauvatkin, kokonaisia perhekuntia kastettaessa, kastuivat kastettaessa, muiden perhekuntalaisten tavoin.
- Perhekuntien isät uskoivat Jeesuksen sanoja, että "antakaa lasten tulla tyköni" ja lapsiahan ne ovat vauvatkin.
- Miten26 on? Eivätkö vauvat mielestäsi ole lapsia ja millä aiot nyt sen todistella, etteivät vauvat muka lapsia olisi?
Tai etteivät alkuseurakuntalaiset muka olisi vauvojaan pitäneet perhekuntaansa kuuluvina?
Eivät alkuseurakuntalaiset olleet niinkuin helluntailaiset isät ja äidit, jotka pitävät pikkulapsiaan ja vauvojaan perhekuntiinsa kuulumattomina.
Helluntailaisille on täysin raamatunvastaista puhua perheenlisäyksestä kun perheeseen syntyy vauva, vaan vasta kun vauvalapsi on kasvanut aikuisikään, saavat he sinä samana päivänä kun lapsen lapsilisän tulo loppuu, raamatunmukaista perheenlisäystä helluntailaiseen perhekuntaansa.
Jos sitten vauvalapsi ehtii ollenkaan olla tuon helluntailaisen perhekuntansa jäsenenä päivääkään kun on saattanut tuo helluntailaisvanhempien pakanapentu lentää jo ulos omaa perhekuntaansa perustamaan, ennenkuin ehtivät kasvaa helluntailaisvanhempiensa silmissä ja mielestä aikuisiksi.
Helluntailaisperheissä lapset eivät kuulu perhekuntaan, kuten eivät kissat eikä koirat eikä välillä kyläilemässä käyvät vieraat. Helluntailaislapset luokitellaan kotieläinten kastiin kuuluviksi, ei helluntailaisiin perhekuntiin kuuluviksi perheenjäseniksi.
- Helluntailaisille vanhemmille oma aikuiskasteensa on kuin pelastusvene, mihin he eivät lapsiaan huoli, eivätkä suo edes omaa pelastusvenettä lapsiraukoilleen, jyrkästi kieltäessään näiltä kasteen.
Samaa kuin järvellä yhdessä veneillessään kieltäisivät helluntailaisvanhemmat raamatunvastaisina alaikäisiltä lapsiltaan veneilyliivit, niitä itse vain raamatullisesti aikuisikäisinä käyttäen.- Missäoikein
Siinä puhutaan, että KASTETTAVAN on paastottava. Ei isän. Ja missä lukee Raamatussa, että lapsi saa uskon kasteessa?
- gegqg
Missäoikein kirjoitti:
Siinä puhutaan, että KASTETTAVAN on paastottava. Ei isän. Ja missä lukee Raamatussa, että lapsi saa uskon kasteessa?
Taitaa olla roomalaiskirjeen kasteoptus.
- Missä56i
gegqg kirjoitti:
Taitaa olla roomalaiskirjeen kasteoptus.
Ei sitä itse asiassa lue missään :/.
- gegqg
Missä56i kirjoitti:
Ei sitä itse asiassa lue missään :/.
Lue tarkemmin. Kuudes luku.
- puuäijäkinuskossakai
gegqg kirjoitti:
Lue tarkemmin. Kuudes luku.
älä viitsi pascaa jauhaa enempää.
Raamatussa EI sellaisista puhuta sanan sanaa, te uudestisyntymättömät fariseukset löydätte kaikkea mikä sopii jauhoisiin oppeihinne ja loput lisäätte mitä ei löydy, ihan vaan mielikuvissanne. - papalle
puuäijäkinuskossakai kirjoitti:
älä viitsi pascaa jauhaa enempää.
Raamatussa EI sellaisista puhuta sanan sanaa, te uudestisyntymättömät fariseukset löydätte kaikkea mikä sopii jauhoisiin oppeihinne ja loput lisäätte mitä ei löydy, ihan vaan mielikuvissanne.Älä viitsi jauhaa pascaa, pappa. Raamattu sanoo täysin yksiselitteisesti että kaste pelastaa, eli silloin se on lahja. Uudestisyntymätön papparainen ei ymmärrä asioista yhtään mitään. Mielikuvissa pyörii vain uudestikaste.
- Moikkamoi2
papalle kirjoitti:
Älä viitsi jauhaa pascaa, pappa. Raamattu sanoo täysin yksiselitteisesti että kaste pelastaa, eli silloin se on lahja. Uudestisyntymätön papparainen ei ymmärrä asioista yhtään mitään. Mielikuvissa pyörii vain uudestikaste.
Voisitko laittaa sen otteen tähän? Siinä ei mainita mitään, että lapsi saa uskon kasteessa? Roomalaiskirje 10:17 sanoo, että usko syntyy kuulemisesta. Vauvan kasteesta ei sanota mitään.
- 1Tim.2.5
Moikkamoi2 kirjoitti:
Voisitko laittaa sen otteen tähän? Siinä ei mainita mitään, että lapsi saa uskon kasteessa? Roomalaiskirje 10:17 sanoo, että usko syntyy kuulemisesta. Vauvan kasteesta ei sanota mitään.
- Jeesus ja muut juutalaiset vauvat ympärileikattiin viikon vanhana.
1. Mooseksen kirja 17
10 Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne.
- Jeesus käski pitämään kaikki käskyt, tämänkin siinä mukana, liiton vauvan ja Jumalan kanssa.
Lapsikaste on liitto vauvan ja Jumalan välillä.
Lapsikasteella vauva liitetään Jumalan yhteyteen. - 1Tim.2.5
Alkuseurakunnissa vauvan ympärileikkaus vain vaihdettiin vauvan kastamiseen.
- huokaajasyvääntätäkansaa
1Tim.2.5 kirjoitti:
Alkuseurakunnissa vauvan ympärileikkaus vain vaihdettiin vauvan kastamiseen.
jaahas ja mitenkäs ne työövauvat sitten pelastuvatkaan kun pojat vaan leikeltiin ympäri?
ja etkö sinä senvertaa Raamatusta tajua että vanhassa liitossa riitti että syntyi isaelin kansaan, uudessa liitossa pitää syntyminen tapahtua Jumalan Hengestä, ei lihasta kuten vanhassa!
toisekseen pakanoille ei ole mitään siirretty juutalaisia koskevan vanhan liiton touhuista.
mutat kun ei ymmärrystä teillä koskaan syntymättömillä ole niin jutut on sitten tuon tim...jotain kaltaisia. - viisastuensin
1Tim.2.5 kirjoitti:
Alkuseurakunnissa vauvan ympärileikkaus vain vaihdettiin vauvan kastamiseen.
älä viitsi noin hölmöjä kirjottaa!
- 1Tim.2.5
huokaajasyvääntätäkansaa kirjoitti:
jaahas ja mitenkäs ne työövauvat sitten pelastuvatkaan kun pojat vaan leikeltiin ympäri?
ja etkö sinä senvertaa Raamatusta tajua että vanhassa liitossa riitti että syntyi isaelin kansaan, uudessa liitossa pitää syntyminen tapahtua Jumalan Hengestä, ei lihasta kuten vanhassa!
toisekseen pakanoille ei ole mitään siirretty juutalaisia koskevan vanhan liiton touhuista.
mutat kun ei ymmärrystä teillä koskaan syntymättömillä ole niin jutut on sitten tuon tim...jotain kaltaisia."ja mitenkäs ne työövauvat sitten pelastuvatkaan"
"toisekseen pakanoille ei ole mitään siirretty"
Odotinkin jonkun noita kahta asiaa kysyvän.
Tyttölapsia ei pidetty poikalapsien rinnalla minkään arvoisina, kuten ei myöhemmin naisinakaan. ("sillä mies on vaimon pää", "olkoot vaimot vaiti").
Tyttölvauvalle luettiin sabattina(=lauantaina) jumalanpalveluksessa erityinen siunaus, isä luki seurakunnan edessä pyhiä kirjoituksia ja tyttövauvalle annettiin nimi. Siinä se sitten olikin kun tyttövauvojen osalta kun niillä ei ollut mitään mitä leikata, kuten pojilla oli.
Alkuseurakuntalaiset olivat aluksi pelkästään juutalaisia ja myöhemmin mukaan tulleet entiset pakanat ottivat mallia juutalaisista alkuseurakuntalaisista, alkaen he myös kastamaan vauvojaan. - 1Tim.2.5
huokaajasyvääntätäkansaa kirjoitti:
jaahas ja mitenkäs ne työövauvat sitten pelastuvatkaan kun pojat vaan leikeltiin ympäri?
ja etkö sinä senvertaa Raamatusta tajua että vanhassa liitossa riitti että syntyi isaelin kansaan, uudessa liitossa pitää syntyminen tapahtua Jumalan Hengestä, ei lihasta kuten vanhassa!
toisekseen pakanoille ei ole mitään siirretty juutalaisia koskevan vanhan liiton touhuista.
mutat kun ei ymmärrystä teillä koskaan syntymättömillä ole niin jutut on sitten tuon tim...jotain kaltaisia."vanhassa liitossa riitti että syntyi isaelin kansaan"
Eipäs riittänyt.
Sekä juutalaisten orjat että juutalaisiin liittyneet miehet ympärileikattiin.
Paavalikin muuten ympärileikkasi vielä senkin jälkeen kun oli sen ehtinyt jo sitä ennen tuomita turhana.
Ympärileikkaaja-Paavali piti ympärileikkausta kuitenkin tarpeellisena. - Moikkamoi2
1Tim.2.5 kirjoitti:
- Jeesus ja muut juutalaiset vauvat ympärileikattiin viikon vanhana.
1. Mooseksen kirja 17
10 Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne.
- Jeesus käski pitämään kaikki käskyt, tämänkin siinä mukana, liiton vauvan ja Jumalan kanssa.
Lapsikaste on liitto vauvan ja Jumalan välillä.
Lapsikasteella vauva liitetään Jumalan yhteyteen.Miten tuo liittyy lapsikasteeseen? Eihän mikään ote kerro, että uudessa liitossa lapsia pitäisi kastaa.
- saaviisastuakkin
1Tim.2.5 kirjoitti:
"vanhassa liitossa riitti että syntyi isaelin kansaan"
Eipäs riittänyt.
Sekä juutalaisten orjat että juutalaisiin liittyneet miehet ympärileikattiin.
Paavalikin muuten ympärileikkasi vielä senkin jälkeen kun oli sen ehtinyt jo sitä ennen tuomita turhana.
Ympärileikkaaja-Paavali piti ympärileikkausta kuitenkin tarpeellisena.niin tarkoitin että riitti ympärileikkaukseen, uudessa ei riitä vaan tarvitaan sydämen ympärileikkaus Jumalan Hengessä joka taas on millekkään vauvalle mahdoton asia.
siihen tarvitaan evankeliumin sanan ilmoitus, sen vastaanottaminen ja omalle kohdalle haluaminen, se on pakanain tie pelastukseen kuten myös juutalaisen tie, ei ol emuuta tietä annettu Jeesuksen jälkeen.
- Selviö
Ympärileikkauksen paikalle tuli uudessa liitossa kaste, joka on sydämen ympärileikkaus hengessä: Kol.2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, - erttkkl
Niin ajatteli nousukas!
Kastetodistus
kahden eli kolmen todistuksella kiinnitettämän!" Uusi Testamentti
Kasteen todistajia eli kummeja pitää olla kaksi tai kolme!
On myös ainakin kolme kirkon opettajaa kirkon alkuajalta, jotka todistavatt lastenkastamiskäytänKahden eli kolmen todistus on pätevä!" Raamattu
"Kaikki asiat pitää nön olevan peräisin apostoleilta! Augustinus , Origenes todistivat tavan kastaa lapsia olevan peräisin apostoleilta ja Tertulianuskin kehoitti vanhempia kastamaan lapsensa.
Kirkon käytäntö kastaa lapset on peräisin apostoleilta!
Aikamosta tuhuutta on alkaa kumoamaan kirkon opettajiakin!
Kastekäytännöistä on taas todistus Kahdentoista apostolin opetuksessa, jossa on esitetty kastekäytännöt, joissa mainittu myös luterilainen käytäntö!
Olisi hyvä tutustua nuihin, kun Didakhe eli Kahdentoista apostolin opetus löytyy nentistäkin luulisin, mutta ainakin Apostolisien isien kirjasta.
Sunnuntainvietto pakanoille on mainittu Kahdentoista Apostolin opetuksessa ja Barnabaan kirjeessä! Tuo ilmoitus kulki apostoleilta piispojen ja pappien perimätietona suulliisesti ja sitten kirjoittivat ne ylös Apostolisiin sääntöihin, jotka tallenettu Ortodoksisen kirkon kanoneihin, jotka on suomennettuna..- mitäs.tähän.sanot
Mutta eikö ole outoa, kun itse Raamatun sivuilta ei löydy halkaistua sanaakaan vauvelien kastamisesta.
- entäs.tähän
mitäs.tähän.sanot kirjoitti:
Mutta eikö ole outoa, kun itse Raamatun sivuilta ei löydy halkaistua sanaakaan vauvelien kastamisesta.
Mutta eikö ole outoa, kun itse Raamatun sivuilta ei löydy halkaistua sanaakaan vanhusten kastamisesta.
- näinhänseon
entäs.tähän kirjoitti:
Mutta eikö ole outoa, kun itse Raamatun sivuilta ei löydy halkaistua sanaakaan vanhusten kastamisesta.
Eikä myöskään lasten kastamisesta, eikä myöskään kuurojen kastamisesta! Ympärileikkausta vastaa todella uudessa liitossa, kaste, jossa Jumala ottaa omakseen; ts. kasteessa päästään Jeesuksen sovitustyön piiriin.
- isonnuslasikaaneilöydä
näinhänseon kirjoitti:
Eikä myöskään lasten kastamisesta, eikä myöskään kuurojen kastamisesta! Ympärileikkausta vastaa todella uudessa liitossa, kaste, jossa Jumala ottaa omakseen; ts. kasteessa päästään Jeesuksen sovitustyön piiriin.
hohoi et ymmärä mitään aiheesta eli paras olla silloin hiljaa jos vaikka oppisit jotain.
Raamatussa kastetaan kaikki ensin uskoon tulleet, siihen ei tarvitse sekottaa kuuroja eikä vanhuksia eikä suomalaisia ei edes huh lutterilaisia!
lopettakaa tuo kastekitaran soittaminen se ei ilmaannu Raamattuun vaikka kirkon katolta irja sitä huutaisi ja kaiku vastaisi!
mutta yhtään vaavelia Ei kasteta kuivataan kylläkin eestä ja takaa monesti päivässä. - omituistenotustenkerho
oletko sinä ertttkl joku jolta jäi pari luokkaa käymättä vai miksi jankutat ja kopioit tuota samaa rämsyäsi kuukaudesta toiseen!!!??
eikö sinulla ole ehjää Raamattua ollenkaan! - papalle
omituistenotustenkerho kirjoitti:
oletko sinä ertttkl joku jolta jäi pari luokkaa käymättä vai miksi jankutat ja kopioit tuota samaa rämsyäsi kuukaudesta toiseen!!!??
eikö sinulla ole ehjää Raamattua ollenkaan!Hohhoijaa pappa et ymmärrä asiasta yhtään mitään joten pidä turpasi vaan kiinni. Täällä kristityt opettavat sinullekin miten asia on. Raamatussa kastetaan uskontulleet ja niiden perheet ja näin toimitaan edelleen.
Papan uudestikaste ei ilmesty Raamattuun vaikka baltasar kuinka kärventyessään huutaisi tuskaansa kuin inttäjä-eksyttäjä konsanaan. Yhtään ihmsitä ei Raamatussa uudestikasteta. - näinkirkasonTie
papalle kirjoitti:
Hohhoijaa pappa et ymmärrä asiasta yhtään mitään joten pidä turpasi vaan kiinni. Täällä kristityt opettavat sinullekin miten asia on. Raamatussa kastetaan uskontulleet ja niiden perheet ja näin toimitaan edelleen.
Papan uudestikaste ei ilmesty Raamattuun vaikka baltasar kuinka kärventyessään huutaisi tuskaansa kuin inttäjä-eksyttäjä konsanaan. Yhtään ihmsitä ei Raamatussa uudestikasteta.hölmöllä on hölmön jutut, senkin Sana sanoo selvästi.
uskoontulleet kastetaan kyllä mutta siivellä ei taivaasen mennä, eli oma usko tarvitaan j asellaista ei vaunuissa makaajilla ole, eikä niiden lykkijöilläkään ainakaan sakastiväellä.
eli turha on vedota perhekunta-sanaan kun ette ensinkään ymmärrä mikä oli perhekunta siinä kontekstissa, ettekä haluakkaan ymmärtää joten pimeys pysyy yllänne. - papalle
näinkirkasonTie kirjoitti:
hölmöllä on hölmön jutut, senkin Sana sanoo selvästi.
uskoontulleet kastetaan kyllä mutta siivellä ei taivaasen mennä, eli oma usko tarvitaan j asellaista ei vaunuissa makaajilla ole, eikä niiden lykkijöilläkään ainakaan sakastiväellä.
eli turha on vedota perhekunta-sanaan kun ette ensinkään ymmärrä mikä oli perhekunta siinä kontekstissa, ettekä haluakkaan ymmärtää joten pimeys pysyy yllänne.Ei pelkän kasteen siivellä mennäkään taivaaseen. Siihen täytyy kuulua myös usko. Vauvalla voi olla usko siinä missä aikuisellakin. Perhekuntaan kuuluvat myös vauvat, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Termillä oli laajepi merkitys sillin muta vauvat siihen kuuluuivat.
Pienten lasten kaste on aivan selvä: Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]- taaskorjataan
Mitähän se Weha taas hourailee:
"Pienten lasten kaste on aivan selvä"???
Nikodeemushan kysyy, miten ihminen VOI VANHANA SYNTYÄ!!!!Ei Jeesus puhu mitään vauvojen väkisin kastamisesta! - gjyggjgjy
taaskorjataan kirjoitti:
Mitähän se Weha taas hourailee:
"Pienten lasten kaste on aivan selvä"???
Nikodeemushan kysyy, miten ihminen VOI VANHANA SYNTYÄ!!!!Ei Jeesus puhu mitään vauvojen väkisin kastamisesta!Hyvä huomio.
Ei todellakaan siinä puhuta vauvojen kastamisesta. Eikä puhuta missään muuallakaan UT:ssa. Jos vauvojen kastaminen olisi niin tärkeää ja välttämätöntä kuin mitä weha väittää, niin miksei sitä olisi selvästi kirjoitettu Sanaan? - PohdiskelinVähän
gjyggjgjy kirjoitti:
Hyvä huomio.
Ei todellakaan siinä puhuta vauvojen kastamisesta. Eikä puhuta missään muuallakaan UT:ssa. Jos vauvojen kastaminen olisi niin tärkeää ja välttämätöntä kuin mitä weha väittää, niin miksei sitä olisi selvästi kirjoitettu Sanaan?Aivan. Luulisi, että jos lasten kastaminen olisi Jumalan tahto ja säädös, niin se olisi selvästi osoitettu niin ettei tarvitsisi nojautua Joh.3:5 kaltaisiin monitulkintaisiin teksteihin. Monitulkintaisuus on luonnollinen seuraus siitä, että Johannes käyttää sanaa "vesi" vertauskuvallisesti lähikontekstissa.
Hermeneutiikassa on omat sääntönsä dogmien muodostamiseen. Epäselvät tekstit pitää selittää selvien tekstien avulla. Jos lasten kastaminen olisi ollut Jeesuksen tahto, niin eikö hän olisi joossain selvästi ilmaissut sen?
Tuntuu hassulta sanoa, mutta hän olisi voinut teoriassa ihan hyvin sanoa jotain seuraavaa:
"Kastakaa vauvanne sillä muuten he eivät voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
No, Jeesus ei todellakaan ole sellainen, että vaatisi riittejä päästääkseen jonkun luokseen. Erityisesti pienen vauvan. Sellainen ajattelu on vanhaa harhaa. - hwah
PohdiskelinVähän kirjoitti:
Aivan. Luulisi, että jos lasten kastaminen olisi Jumalan tahto ja säädös, niin se olisi selvästi osoitettu niin ettei tarvitsisi nojautua Joh.3:5 kaltaisiin monitulkintaisiin teksteihin. Monitulkintaisuus on luonnollinen seuraus siitä, että Johannes käyttää sanaa "vesi" vertauskuvallisesti lähikontekstissa.
Hermeneutiikassa on omat sääntönsä dogmien muodostamiseen. Epäselvät tekstit pitää selittää selvien tekstien avulla. Jos lasten kastaminen olisi ollut Jeesuksen tahto, niin eikö hän olisi joossain selvästi ilmaissut sen?
Tuntuu hassulta sanoa, mutta hän olisi voinut teoriassa ihan hyvin sanoa jotain seuraavaa:
"Kastakaa vauvanne sillä muuten he eivät voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
No, Jeesus ei todellakaan ole sellainen, että vaatisi riittejä päästääkseen jonkun luokseen. Erityisesti pienen vauvan. Sellainen ajattelu on vanhaa harhaa.Joh. 3:5 ei ole monitulkintainen, vaan yksi Raamatu selviimpiä kohtia. Kun mainitaan sana "vesi" niin lähtökohtaisesti se tarkoittaa vettä. Jeesus käveli veden päällä, ei Sanan päällä.
Jeesus käski tehdä kaikista kansoista opetuslapsia kastaen ja opettaen, jotan lasten kuuluminen tähän on niin itsestään selvää, ettei sellaista tarvinnut mainita erikseen. Myöskään vanhuksia, kuuroja, tai blondeja ei mainita erikseen. Jos vanhusten kastaminen on Jeesuksen taho, niin eikö Hän olisi sanonut selvästi senkin??? Kyllä on onnetonta Johnnyn ja uudestiakastajien selitykset.
Jeesus ottaa ihmisen luokseen kasteen kautta. Näin se menee. - niilleeisanakelpaa
hwah kirjoitti:
Joh. 3:5 ei ole monitulkintainen, vaan yksi Raamatu selviimpiä kohtia. Kun mainitaan sana "vesi" niin lähtökohtaisesti se tarkoittaa vettä. Jeesus käveli veden päällä, ei Sanan päällä.
Jeesus käski tehdä kaikista kansoista opetuslapsia kastaen ja opettaen, jotan lasten kuuluminen tähän on niin itsestään selvää, ettei sellaista tarvinnut mainita erikseen. Myöskään vanhuksia, kuuroja, tai blondeja ei mainita erikseen. Jos vanhusten kastaminen on Jeesuksen taho, niin eikö Hän olisi sanonut selvästi senkin??? Kyllä on onnetonta Johnnyn ja uudestiakastajien selitykset.
Jeesus ottaa ihmisen luokseen kasteen kautta. Näin se menee.Joh. 3:5 on epäselvä kohta jos sen tekee epäselväksi. Minä uskon että Jeesus tarkoittaa sitä mitä sanoo, joten minulle kohta on aivan selvä. Täyyy siis perehtyä siihen, miten alkukristityt kohdan ymmärsivät. Ja lopputulos on selvääkin selvempi.
JohnnyB ei vain halua uskoa Jeesusta, ja kohdat, jotka ovat ristiriidassa hänen uudestikastamisoppinsa kanssa, ovat vaikeita ja epäselviä. Moni uudestikastajahan pitää 1. Piet. 3:21 epäselvänä kohtanna, vaikka siinä sanotaan suoraan että kaste pelastaa.
On ne selittelijöitä! Eikö Jumalan Sana kelpaa? - Mitä67i
hwah kirjoitti:
Joh. 3:5 ei ole monitulkintainen, vaan yksi Raamatu selviimpiä kohtia. Kun mainitaan sana "vesi" niin lähtökohtaisesti se tarkoittaa vettä. Jeesus käveli veden päällä, ei Sanan päällä.
Jeesus käski tehdä kaikista kansoista opetuslapsia kastaen ja opettaen, jotan lasten kuuluminen tähän on niin itsestään selvää, ettei sellaista tarvinnut mainita erikseen. Myöskään vanhuksia, kuuroja, tai blondeja ei mainita erikseen. Jos vanhusten kastaminen on Jeesuksen taho, niin eikö Hän olisi sanonut selvästi senkin??? Kyllä on onnetonta Johnnyn ja uudestiakastajien selitykset.
Jeesus ottaa ihmisen luokseen kasteen kautta. Näin se menee.Kerrotko miksei harva juuri puhumaan oppinut kerro Jumalasta mitään ilman, että vanhemmat olisivat Jumalasta hänelle kertoneet. Eikö tämä kerro jo, että vauva ei kasteessa uskoa saa?
Joh, 3:5, puhuu kasteen vedestä. Nimittäin kohta puhuu äitistä syntyneestä, lihasta syntyneestä ja ihmisestä, joiden tulee syntyä kasteessa "vedestä ja Hengestä". Vauvakin on ihminen. Ainoastaan kasteessa voi syntyä vedestä ja Hengestä". Kohtaa kristillisenä kasteena, opettaa Raamattu, alkukirkko, varhaiset kirkkoisät, kirkon perimätieto, Luther, uskonpuhdistus, luterilaisen kirkon tunnustuskirjat.
- taaskorjataan
Weha se jaksaa jatkaa sekoiluaan!
Joh 3:5 ei puhu sanaakaan vauvojen pakkokasteesta, vaan "syntymisestä ylhäältä" eikä alhaalta, vedestä!!!
Kaikki ihmisethän ovat syntyneet äidistä! Eikö Weha muista enää sitä?
Nerokas tieto: Weha: vauvakin on ihminen!!! Mistä moinen nerokas havainto?
Varhaiset kirkko-isät opettivat, mitä sattuu ja riitelivät keskenään ja tuomitsivat toisiaan kirkon kiroukseen pönkitäkseen omaa valtaansa. Miksihän Weha ei usko kiirastuli-oppiin, anekauppaan, Neitsyt Marian synnittömyyteen jne, jne, kuten vanhat kirkko-isät??? - jakummitsamallakertaa
Ei voiolla hullumpaa kuin vauvanpakkokasteet huijui herraisä millaista roskaa kaikki, ja noissa valtion velkarahalla ylläpitämissä palkkapappisysteemeissä opetetaan yhä vaan vaikka keskiajasta on jo satoja vuosia!
jospa alkaisitte kostuttaa vaavin jalkapohjia vaihteeksi! - kirkasonSanantie
taaskorjataan kirjoitti:
Weha se jaksaa jatkaa sekoiluaan!
Joh 3:5 ei puhu sanaakaan vauvojen pakkokasteesta, vaan "syntymisestä ylhäältä" eikä alhaalta, vedestä!!!
Kaikki ihmisethän ovat syntyneet äidistä! Eikö Weha muista enää sitä?
Nerokas tieto: Weha: vauvakin on ihminen!!! Mistä moinen nerokas havainto?
Varhaiset kirkko-isät opettivat, mitä sattuu ja riitelivät keskenään ja tuomitsivat toisiaan kirkon kiroukseen pönkitäkseen omaa valtaansa. Miksihän Weha ei usko kiirastuli-oppiin, anekauppaan, Neitsyt Marian synnittömyyteen jne, jne, kuten vanhat kirkko-isät???niin ja weha voisi laittaa kassarankin kynnyksen alle ennekuin päästää kissan ulos.
ala nyt takoa sampoakin vielä.
mikä siinä onkin että ihmisenpitää kynsinhampain vastustaa selvää Raamatun opetusta aiheesta ja monesta muusta, kuinka helppoa on noudattaa Raamatun opetusta, kuusvuotias jo tajuaa helposti. - hearh
kirkasonSanantie kirjoitti:
niin ja weha voisi laittaa kassarankin kynnyksen alle ennekuin päästää kissan ulos.
ala nyt takoa sampoakin vielä.
mikä siinä onkin että ihmisenpitää kynsinhampain vastustaa selvää Raamatun opetusta aiheesta ja monesta muusta, kuinka helppoa on noudattaa Raamatun opetusta, kuusvuotias jo tajuaa helposti.Joh. 3:5 puhuu kasteesta, koska missään muualle eivät vesi ja Henki toimi yhdessä. Uudestisyntyminen tapahtuu ylhäältä vedestä ja Hengestä. Kukaan ei ole väittänytkään sen tapahtuvat alhaalta. Kaikki ovat syntyneet vedestä, mutta kristitty on syntynyt vedestä ja Hengestä.
Alkukirkon opetus Joh. 3:5:Stä on selvä, eikä sitä tarvi muuttaa.
Pappa voi lopettaa tuon tyhjänpäiväisen päänaukomisen ja kirjoittaa sia, josa tuolla kääkkä jotakin sanottavaa on.
Uudelleenkastajat haluavat vesittää jokaisen kastekohdan Raamatusta. Sivumennen sanon, että näin tekevät myös vanhoillislestadiolaiset. Nämä kaksi hengellisyyttä ovat tässä yllättävän lähellä toisiaan. Molemmat opettavat ns. "uskovien kastetta". Sensijaan Raamattu ja myöskin luterilaisuus opettaa uskoontulevien kastetta. Kasteen merkitysero on selvä. Siksi on varsin selkeätä erottaa väärähengellisyys.
Uudesti kastaja nimitys johtuu uudesta kasteesta ja lapsikasteen hylkäämisestä. Uudesti kastajat opettavat uskovien kastetta, kun Raamattu ja uskonpuhdistus taas opettaa, että kaste on merkitykseltään pikemminkin uskoon tulevien kaste:
Apt.2:
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
"ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista" (kol.2:12).
Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]- MissäIi
Lukeeko se, että lapsi saa uskon kasteessa Raamatussa vai katekismuksessa? :/
- näinraamatussa
Kasteessa Jumala ottaa makseen ja lahjoittaa lapselle uskon.
- Moikkamoi2i
näinraamatussa kirjoitti:
Kasteessa Jumala ottaa makseen ja lahjoittaa lapselle uskon.
Missä niin lukee? Annatko otteen? Vai onko se katekismuksessa? :/
- näinraamatussa
Moikkamoi2i kirjoitti:
Missä niin lukee? Annatko otteen? Vai onko se katekismuksessa? :/
Johan sanoin, Raamatussa
- Missä67i
näinraamatussa kirjoitti:
Johan sanoin, Raamatussa
Missä kohtaa? Sanotte, että löytyy, mutta mikä jae? :/ Tuossa Joh 3:5 ei puhuta mitään, että vauva saa uskon kasteessa
- heahe
Missä67i kirjoitti:
Missä kohtaa? Sanotte, että löytyy, mutta mikä jae? :/ Tuossa Joh 3:5 ei puhuta mitään, että vauva saa uskon kasteessa
Ei ole mitään yksittäistä jaetta joka sen sanoo. Kun kokoat mitä Raamattu eopttaa kasteesta, niin huomaat että siihen kuuluu uudestisyntyminen, Pyhän Hengen saaminen ja syntien anteeksianto, ts. kadotuksen alta Jeesuksen omaksi pääseminen. Vauvan kohdalla uskomme, että kun hänet siirrytään Jeesuksen omaksi ja tapahtuu uudestisyntyminen, niin hän saa samalla myös sen uskon jolla pelastuu.
- Missä67t
heahe kirjoitti:
Ei ole mitään yksittäistä jaetta joka sen sanoo. Kun kokoat mitä Raamattu eopttaa kasteesta, niin huomaat että siihen kuuluu uudestisyntyminen, Pyhän Hengen saaminen ja syntien anteeksianto, ts. kadotuksen alta Jeesuksen omaksi pääseminen. Vauvan kohdalla uskomme, että kun hänet siirrytään Jeesuksen omaksi ja tapahtuu uudestisyntyminen, niin hän saa samalla myös sen uskon jolla pelastuu.
Eli uskotte, mutta se ei perustu Raamattuun. Raamattuun ei saisi lisätä mitään omia oppeja :/
- heahe
Missä67t kirjoitti:
Eli uskotte, mutta se ei perustu Raamattuun. Raamattuun ei saisi lisätä mitään omia oppeja :/
Uskomme nimenomaan Raamatun perusteella. Etkö sinä usko, että usko liittyy mitenkään uudestisyntymiseen?
"kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta"
Jos vauva ei usko, on hän kadotettu, koska ilman uskoa ei kukaan voi olla otollinen Jumalalle. - järkihoii
heahe kirjoitti:
Uskomme nimenomaan Raamatun perusteella. Etkö sinä usko, että usko liittyy mitenkään uudestisyntymiseen?
"kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta"
Jos vauva ei usko, on hän kadotettu, koska ilman uskoa ei kukaan voi olla otollinen Jumalalle.Siinä taas malliesimerkki Jumalan Sanan väärästä tulkinnasta ja harhaanjohtamisesta"leikkaa-liimaa"-menetelmällä.
Asiayhteydestä otetaan irti yksi jae, ja sitä yritetään sovittaa vauvakasteeseen ja unohdetaan, mitä tuo kohta kokonaisuudessaan tarkoittaa.
Kokonaisuudessaan tuo 2. Kol kuuluu:
11. ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette KÄSINTEHDYLLÄ ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella.
"12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa,( tippa vettä otsalle????) jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, "
Vauvakastehan suoritetaan KÄSILLÄ!!!
Milloin vauva on kuollut rikoksiinsa???
Kolossalaiset olivat ottaneet vastaan Kristuksen ENNEN KASTETTAAN: 2. Kol
"6. Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
7. juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen"
On siinä vauvalle työmaata yrittää juurtua Kristukseen ja antaa ylivuotavasti kiitosta Hänelle!!!! - Moikkamoi2
heahe kirjoitti:
Uskomme nimenomaan Raamatun perusteella. Etkö sinä usko, että usko liittyy mitenkään uudestisyntymiseen?
"kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta"
Jos vauva ei usko, on hän kadotettu, koska ilman uskoa ei kukaan voi olla otollinen Jumalalle.Sano se ote missä lukee, että lapsi saa uskon kasteessa.
- nznw
Moikkamoi2 kirjoitti:
Sano se ote missä lukee, että lapsi saa uskon kasteessa.
Kaste ei ole käsintehtyä, koska Jumala tekee sen. Kristuksen ympärileikakuksella tarkoitetaan kastetta, kuten kohdasta hyvin selviää. Siis kaste ei le ihmiskäsin tehty, vaan se on Jumalan teko. Kasteen ja uskon järjestyksellä ei ole merkitystä.
Moikkomoi2, sanotko missä Raamattu sanoo, että Jumala on kolmiyhteinen? Sanotko missä Raamattu sanoo, että nainen saa mennä ehtoolliselle? Uskon saaminen kasteessa on Raamatulla perusteltu. Ei Raamattu sano suoraan että "kasteessa saa uskon", mutta asia tulee ilmi Raamatun kasteoptuksessa. Sanoin ei Raamattu sano missään että Jumala on kolmiyhteinen, mutta Jumalan kolmiykseys tulee ilmi Raamatusta. - hoksaatteko
nznw kirjoitti:
Kaste ei ole käsintehtyä, koska Jumala tekee sen. Kristuksen ympärileikakuksella tarkoitetaan kastetta, kuten kohdasta hyvin selviää. Siis kaste ei le ihmiskäsin tehty, vaan se on Jumalan teko. Kasteen ja uskon järjestyksellä ei ole merkitystä.
Moikkomoi2, sanotko missä Raamattu sanoo, että Jumala on kolmiyhteinen? Sanotko missä Raamattu sanoo, että nainen saa mennä ehtoolliselle? Uskon saaminen kasteessa on Raamatulla perusteltu. Ei Raamattu sano suoraan että "kasteessa saa uskon", mutta asia tulee ilmi Raamatun kasteoptuksessa. Sanoin ei Raamattu sano missään että Jumala on kolmiyhteinen, mutta Jumalan kolmiykseys tulee ilmi Raamatusta.Jep, Kol.2 puhuu kasteesta Jumalan tekona ja Jeesusken kanssa hautaamisena, ts. Kristukseen liittämisena. Ja hautaaminen ei kuvaa kastetta vaan kertoo sen merkityksen, kastetapaan se ei ota kantaa. Tämä kasteopetus pätee niin vauvan kasteeseen kuin vaikkapa vanhusten kasteseen. Molemmissa Jumala synnyttää ihmisen uudesti. Uudestikastajien tunnust/kuuliaisuuskasteen tuo Kolossalaiskirjeen kohta kumoaa tyystin.
- ruuvilöysällä
nznw kirjoitti:
Kaste ei ole käsintehtyä, koska Jumala tekee sen. Kristuksen ympärileikakuksella tarkoitetaan kastetta, kuten kohdasta hyvin selviää. Siis kaste ei le ihmiskäsin tehty, vaan se on Jumalan teko. Kasteen ja uskon järjestyksellä ei ole merkitystä.
Moikkomoi2, sanotko missä Raamattu sanoo, että Jumala on kolmiyhteinen? Sanotko missä Raamattu sanoo, että nainen saa mennä ehtoolliselle? Uskon saaminen kasteessa on Raamatulla perusteltu. Ei Raamattu sano suoraan että "kasteessa saa uskon", mutta asia tulee ilmi Raamatun kasteoptuksessa. Sanoin ei Raamattu sano missään että Jumala on kolmiyhteinen, mutta Jumalan kolmiykseys tulee ilmi Raamatusta.Onko tuo enää täysjärkisen kirjoittelua:
"Siis kaste ei le ihmiskäsin tehty, vaan se on Jumalan teko"?????? - sullaehkä
ruuvilöysällä kirjoitti:
Onko tuo enää täysjärkisen kirjoittelua:
"Siis kaste ei le ihmiskäsin tehty, vaan se on Jumalan teko"??????Se on juuri sitä täysjärkisen ja Jumalan Sanaan luottavan kirjoittelua. Raamattu sanoo kasteesta suoraan:
"Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois"
Eli jos kastetta ei ole tehty ihmiskäsin, niin se on Jumalan teko. Ja jos se yhdistää meidät Kristukseen, niin silloinkin se on Jumalan teko ja pelastava sellainen. Ja jos siinä riisutaan syntinen luonto pois, niin riisuja on tietysti Jumala. Eli yhdessä jakeessa on KOLMELLA tavalla osoitettu se, että kaste ei ole ihmisen teko vaan Jumalan teko.
Miksi uudestikastajat eivät usko tuota??? - vikaanäössä
sullaehkä kirjoitti:
Se on juuri sitä täysjärkisen ja Jumalan Sanaan luottavan kirjoittelua. Raamattu sanoo kasteesta suoraan:
"Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois"
Eli jos kastetta ei ole tehty ihmiskäsin, niin se on Jumalan teko. Ja jos se yhdistää meidät Kristukseen, niin silloinkin se on Jumalan teko ja pelastava sellainen. Ja jos siinä riisutaan syntinen luonto pois, niin riisuja on tietysti Jumala. Eli yhdessä jakeessa on KOLMELLA tavalla osoitettu se, että kaste ei ole ihmisen teko vaan Jumalan teko.
Miksi uudestikastajat eivät usko tuota???Onkohan sinulla näössä vikaa??
Vauvakasteen suorittamiseen tarvitaan useita paria ihmiskäsiä!!!
Jumalako kaataa vettä kastemaljaan? - trollille
vikaanäössä kirjoitti:
Onkohan sinulla näössä vikaa??
Vauvakasteen suorittamiseen tarvitaan useita paria ihmiskäsiä!!!
Jumalako kaataa vettä kastemaljaan?Onko sullanäussö vikaa? Kastee ei ole Raamatun mukaan ihmiskäsin tehty. Iminen on siinä kädellään mukana, mutta se ei ole ihmsikäsin tehty. Miten kaste voi olla ihmisen tunnustusteko jos sitä ei ole ihmsikäsin tehty?
Jumala synntyy uduesti ja antaa synnit anteeeksi kasteessa Sanansa kautta. - Moikkamoi7
nznw kirjoitti:
Kaste ei ole käsintehtyä, koska Jumala tekee sen. Kristuksen ympärileikakuksella tarkoitetaan kastetta, kuten kohdasta hyvin selviää. Siis kaste ei le ihmiskäsin tehty, vaan se on Jumalan teko. Kasteen ja uskon järjestyksellä ei ole merkitystä.
Moikkomoi2, sanotko missä Raamattu sanoo, että Jumala on kolmiyhteinen? Sanotko missä Raamattu sanoo, että nainen saa mennä ehtoolliselle? Uskon saaminen kasteessa on Raamatulla perusteltu. Ei Raamattu sano suoraan että "kasteessa saa uskon", mutta asia tulee ilmi Raamatun kasteoptuksessa. Sanoin ei Raamattu sano missään että Jumala on kolmiyhteinen, mutta Jumalan kolmiykseys tulee ilmi Raamatusta.Eli lisäät omia oppejasi Raamattuun. Tekikö alkuseurakunta niin? Kolminaisuudesta sentään on viitteitä Raamatussa Matt 28:19
- Oikeastinyt67
Moikkamoi7 kirjoitti:
Eli lisäät omia oppejasi Raamattuun. Tekikö alkuseurakunta niin? Kolminaisuudesta sentään on viitteitä Raamatussa Matt 28:19
Ensinnäkin se on väärää oppia jos se perustuu muuhun kuin Raamattuun. Täten se on väärää oppia.
- hahwg
Oikeastinyt67 kirjoitti:
Ensinnäkin se on väärää oppia jos se perustuu muuhun kuin Raamattuun. Täten se on väärää oppia.
Kolminaisuudesta on viitteitä vaikkei koko sanaa ole Raamatussa. Vauvojenkin kastamisesta on viitteitä ja se pohjautuu Raamattuun. Uudestikastaminen ei pohjaudu Raamattuun joten se on väärää oppia.
- Mitä67u
hahwg kirjoitti:
Kolminaisuudesta on viitteitä vaikkei koko sanaa ole Raamatussa. Vauvojenkin kastamisesta on viitteitä ja se pohjautuu Raamattuun. Uudestikastaminen ei pohjaudu Raamattuun joten se on väärää oppia.
Huoh. Raamatussa mainitaan Isä, Poika ja Pyhä Henki. Vauvojen kastamisesta ei puhuta mitään.
- hahwg
Mitä67u kirjoitti:
Huoh. Raamatussa mainitaan Isä, Poika ja Pyhä Henki. Vauvojen kastamisesta ei puhuta mitään.
Raamatussa ei mainita kolminaisuutta. Sen sijaan Raamatussa mainitaan kaikkien kansojen kastaminen ja opettaminen. Raamatussa ei ole esim. vanhusten kastamisesta tai naisten ehtoollisestakaan mitään mainintaa. Raamatun lukutapasi on siis erittäin epäjonhdonmukainen
- hoksaatteko
hahwg kirjoitti:
Raamatussa ei mainita kolminaisuutta. Sen sijaan Raamatussa mainitaan kaikkien kansojen kastaminen ja opettaminen. Raamatussa ei ole esim. vanhusten kastamisesta tai naisten ehtoollisestakaan mitään mainintaa. Raamatun lukutapasi on siis erittäin epäjonhdonmukainen
Totta joo. Vanhusten kastamisesta ei ole mitään Raamatussa, mutta lapsista sanotaan: "sallikaa heidän tulla". Jeesuksen yhteyteen päästään kasteessa.
Jos Raamatussa ei puhuta jostakin asiasta ollenkaan, niin tekeekö se siitä epäraamatullista? Minä sanon että ei. Naisehtoollinen tai vanhuskastekaan eivät ole epäraamatullisia vaikkei sellaisita Raamatussa puhuta mitään. - Mitä67i
hoksaatteko kirjoitti:
Totta joo. Vanhusten kastamisesta ei ole mitään Raamatussa, mutta lapsista sanotaan: "sallikaa heidän tulla". Jeesuksen yhteyteen päästään kasteessa.
Jos Raamatussa ei puhuta jostakin asiasta ollenkaan, niin tekeekö se siitä epäraamatullista? Minä sanon että ei. Naisehtoollinen tai vanhuskastekaan eivät ole epäraamatullisia vaikkei sellaisita Raamatussa puhuta mitään.Mutta missä lukee, että vauva saa uskon kasteessa? Tai missä ylipäätään lukee Raamatussa, että ihminen saa uskon kasteessa?
- äläintä
Mitä67i kirjoitti:
Mutta missä lukee, että vauva saa uskon kasteessa? Tai missä ylipäätään lukee Raamatussa, että ihminen saa uskon kasteessa?
Johan sinulle vastattiin tuohon! Missä lukee että Jumala on kolmiyhteinen???
- uusioppi
trollille kirjoitti:
Onko sullanäussö vikaa? Kastee ei ole Raamatun mukaan ihmiskäsin tehty. Iminen on siinä kädellään mukana, mutta se ei ole ihmsikäsin tehty. Miten kaste voi olla ihmisen tunnustusteko jos sitä ei ole ihmsikäsin tehty?
Jumala synntyy uduesti ja antaa synnit anteeeksi kasteessa Sanansa kautta.Taas uutta oppia "trollilta":
"Jumala synntyy uduesti"????
Noin paksua valhetta en ole ennen lukenutkaan. - ihmsikäsi
trollille kirjoitti:
Onko sullanäussö vikaa? Kastee ei ole Raamatun mukaan ihmiskäsin tehty. Iminen on siinä kädellään mukana, mutta se ei ole ihmsikäsin tehty. Miten kaste voi olla ihmisen tunnustusteko jos sitä ei ole ihmsikäsin tehty?
Jumala synntyy uduesti ja antaa synnit anteeeksi kasteessa Sanansa kautta.Onko kirkkolaitos kehitellyt jonkunlaisen automaatin,jonka nimi on "iminen" ja joka kastaa vauvan:
" Kastee ei ole Raamatun mukaan ihmiskäsin tehty. Iminen on siinä kädellään mukana, mutta se ei ole ihmsikäsin tehty." - hrwhrw
ihmsikäsi kirjoitti:
Onko kirkkolaitos kehitellyt jonkunlaisen automaatin,jonka nimi on "iminen" ja joka kastaa vauvan:
" Kastee ei ole Raamatun mukaan ihmiskäsin tehty. Iminen on siinä kädellään mukana, mutta se ei ole ihmsikäsin tehty."Ei ole kehittänyt mitään uutta kastetta, vaan jatkanut sitä apostolien opettamaa kastetta, joka on Jumalan teko ja jota ei ole ihmiskäsin tehty
Uudestikastajat sen sijaan ovat keksineet uuden kasteen eli uudestikasteen. Se on ihmisen kuuliaisuuden teko, eikä Jumala ole siinä läsnä (mitenhän Jumaaln persoonat olivat sitten läsnä Jeesuksen kasteessa, tätä ei inttäjä-eksyttäjä ole VIELÄKÄÄN kyennyt selittämään)
Eikö inttäjä-eksyttäjä ole koskaan kuullut että Jumala synnyttää uudesti???? No nyt kuulit. Ai nini siä luulit että ihminen synnyttää itse itsensä uudelleen... rassu - ihmisikäsi
hrwhrw kirjoitti:
Ei ole kehittänyt mitään uutta kastetta, vaan jatkanut sitä apostolien opettamaa kastetta, joka on Jumalan teko ja jota ei ole ihmiskäsin tehty
Uudestikastajat sen sijaan ovat keksineet uuden kasteen eli uudestikasteen. Se on ihmisen kuuliaisuuden teko, eikä Jumala ole siinä läsnä (mitenhän Jumaaln persoonat olivat sitten läsnä Jeesuksen kasteessa, tätä ei inttäjä-eksyttäjä ole VIELÄKÄÄN kyennyt selittämään)
Eikö inttäjä-eksyttäjä ole koskaan kuullut että Jumala synnyttää uudesti???? No nyt kuulit. Ai nini siä luulit että ihminen synnyttää itse itsensä uudelleen... rassuOh hoh???
Nytkö tuo vedenpalvojatrollikin myöntää, että Jeesuksen kaste oli Uuden liiton kaste, jossa olivat läsnä Isä, Poika ja Pyhä Henki!!!!
hrwhrw:"(mitenhän Jumaaln persoonat olivat sitten läsnä Jeesuksen kasteessa"
Hienoa!! Aikaisemmin vedenpalvojat eivät hyväksyneet Jeesuksen kastetta, vaan pitivät sitä Vanhaan liittoon kuuluvana.
Näin se ymmärrys lisääntyy.
Raamatullisessa kasteessahan he ovat läsnä, mutta tuossa taika-uskoon perustuvassa vauvan valelussa läsnä ovat vain kummit, pappi ja vanhemmat, sekä tietysti kahvinkeittäjä.
Mistä nisistä hrwhrw puhuu:
"Ai nini siä luulit"?????? - hrwhrw
ihmisikäsi kirjoitti:
Oh hoh???
Nytkö tuo vedenpalvojatrollikin myöntää, että Jeesuksen kaste oli Uuden liiton kaste, jossa olivat läsnä Isä, Poika ja Pyhä Henki!!!!
hrwhrw:"(mitenhän Jumaaln persoonat olivat sitten läsnä Jeesuksen kasteessa"
Hienoa!! Aikaisemmin vedenpalvojat eivät hyväksyneet Jeesuksen kastetta, vaan pitivät sitä Vanhaan liittoon kuuluvana.
Näin se ymmärrys lisääntyy.
Raamatullisessa kasteessahan he ovat läsnä, mutta tuossa taika-uskoon perustuvassa vauvan valelussa läsnä ovat vain kummit, pappi ja vanhemmat, sekä tietysti kahvinkeittäjä.
Mistä nisistä hrwhrw puhuu:
"Ai nini siä luulit"??????En ole sanonut missään, että Jeesuksen kaste on uuden liiton kaste. On naurettavaa väittää Johannesta uuden liiton kastajaksi. Johanneshan ei kastanut Jumalan nimeen tai tiennyt uuden liito pelastavasta, uudestisynnyttävästä ja ja Kristukseen liittävästä kasteesta mitään. Mutta kerrotko, että miten se kaste on symboli jos Jumala on siinä läsnä? Miten se voi olla silloin symboli? Kerro ihmeessä.
Raamatullisessa kasteessa Jumala toimii ja ottaa luokseen, joten siinä ovat läsnä Jumalan pesoonat, eikä se ole symboli, vaan konkretiaa. Sama koskee vauvam, vaarin, kuuron ja kenen tahansa kastetta. Se on Jumalan antama lahja. Myös uudestikasteessa ovat läsnä kastettava, kastaja, ja monet seurakuntalaiset. Ja se kahvinkeittäjä. Kasteen teke raamatulliskesi Jumalan Sana ja käsky, ei mikään kastettavan ominaisuus.
MUTTA KERRO VIIMEIN MITEN SE KASTE VOI OLLA SYMBOLI JOS ISÄ JA POIKA JA PYHÄ HENKI OVAT SIINÄ LÄSNÄ! - jonglöörimme
hrwhrw kirjoitti:
En ole sanonut missään, että Jeesuksen kaste on uuden liiton kaste. On naurettavaa väittää Johannesta uuden liiton kastajaksi. Johanneshan ei kastanut Jumalan nimeen tai tiennyt uuden liito pelastavasta, uudestisynnyttävästä ja ja Kristukseen liittävästä kasteesta mitään. Mutta kerrotko, että miten se kaste on symboli jos Jumala on siinä läsnä? Miten se voi olla silloin symboli? Kerro ihmeessä.
Raamatullisessa kasteessa Jumala toimii ja ottaa luokseen, joten siinä ovat läsnä Jumalan pesoonat, eikä se ole symboli, vaan konkretiaa. Sama koskee vauvam, vaarin, kuuron ja kenen tahansa kastetta. Se on Jumalan antama lahja. Myös uudestikasteessa ovat läsnä kastettava, kastaja, ja monet seurakuntalaiset. Ja se kahvinkeittäjä. Kasteen teke raamatulliskesi Jumalan Sana ja käsky, ei mikään kastettavan ominaisuus.
MUTTA KERRO VIIMEIN MITEN SE KASTE VOI OLLA SYMBOLI JOS ISÄ JA POIKA JA PYHÄ HENKI OVAT SIINÄ LÄSNÄ!Minäkin toivon että uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa selittäisi tuon asian vihdoin. Jäädaään odottelemaan. Taikauskoon ja vedenpalvontaan, jotka tuntuvat olevan hänelle rakkaita, ei kannata enää vedota.
- jonglöörimme
jonglöörimme kirjoitti:
Minäkin toivon että uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa selittäisi tuon asian vihdoin. Jäädaään odottelemaan. Taikauskoon ja vedenpalvontaan, jotka tuntuvat olevan hänelle rakkaita, ei kannata enää vedota.
(Taas uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä on tullut tänne aamuyöstä näköjään paikalle, klo 04:30!! Ei vissiin saanut nukuttua.)
Vauvojen ja vaarien pelastustie on sama "Uskon kautta". Mitään muuta tietä, ei ole olemassa.
- Miten67i
Lukeeko se Raamatussa vai katekismuksessa, että lapsi saa uskon kasteessa?
- miksivääristelettekaiken
ja vauvat hyvinkin uskoo vai mitä, kerro oletko kestopäissäsi vaiko muuten sekaisin kun juttusi antaa sellaiseen viitettä.
kukaan täysjärkinen ei viitsi edes vitsinä puhua vauvojen uskomisista, tuliko se nyt selväksi! - papalle
miksivääristelettekaiken kirjoitti:
ja vauvat hyvinkin uskoo vai mitä, kerro oletko kestopäissäsi vaiko muuten sekaisin kun juttusi antaa sellaiseen viitettä.
kukaan täysjärkinen ei viitsi edes vitsinä puhua vauvojen uskomisista, tuliko se nyt selväksi!Kukaan täysjärkinen ei edes viitsi puhua sellaista, että kaikkivaltaias Jumala olisi kykenemätön antamaan vauvalle uskon
- Onko67i
miksivääristelettekaiken kirjoitti:
ja vauvat hyvinkin uskoo vai mitä, kerro oletko kestopäissäsi vaiko muuten sekaisin kun juttusi antaa sellaiseen viitettä.
kukaan täysjärkinen ei viitsi edes vitsinä puhua vauvojen uskomisista, tuliko se nyt selväksi!Et vastaa. Minusta tuntuu siis, että se ei löydy Raamatusta :/. Onko se siis omaa oppia?
- Miksi56i
Eikun väärälle puhuin sori
- RaamattuEitunnesellaista
ei tosiaankaan lue.
raamatun vääristelijöillä lukee vaikka mitä ja missä.- papalle
Niin ja pappa kuuluu juuri näihin Raamatun vääiretelijöihihn
- PasiToivonen
Johanna Tukiainen Fanclub
Tuksu.fi – Suomen suurimman julkkiksen tuoreimmat kommellukset!
https://tuksu.fi/ - krispus
Raamatun sana on Totinen tosi, ja se sanoo; Ap. t. 16:15
Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.
Ap. t. 18:8
Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606004- 1003101
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.242386- 212048
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451741Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791656- 261582
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691511Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374