Kuten taulukkoarvoista nähdään, niin ratakiskon ja teräspyörän välinen kitka vastaa märkää peilijäätä kumipyörällä. Normaaliolosuhteissa kumi-asvaltti -parin kitka on yli 5 kertaa parempi.
Koska ratikka painaa tuplasti verrattuna bussiin, niin sen pysähtymismatka on 10 kertaa pidempi.
Ratikkaa ei siis missään nimessä pidä tuoda muun liikenteen sekaan, koska sitä ei saada hätätilanteessa pysähtymään ajoissa. Väistäähän ratikalla ei voi muutenkaan.
Raideliikenne onkin aina erotettava muusta liikenteestä. Metro on täysin eristetty liikennejärjestelmä, joten se on turvallinen tapa tuoda raiteet kaupungin keskustaan.
Materiaalipari Lepo Liike
Teräs-jää 0,027 0,014
Teräs-teräs (voitelu) 0,11 0,05
Teräs-teräs (ei voitelua) 0,15 0,12
Kumi-jää (märkä) 0,1 0,08
Kumi-jää (kuiva) 0,2 0,15
Kumi-asfaltti (märkä) 0,6 0,5
Kumi-asfaltti (kuiva) 0,8 0,7
Kitkakertoimet osoittavat: ratikka on vaarallinen
12
107
Vastaukset
- hohhoijaaaa
Tutkimusten mukaan raitiotie on autoa turvallisempi. Paas lukien.
- paas-linkkiä
No luetaan. Mistä?
- ei-ympäripuhuttu
Miten on laskettu että olisi turvallisempi, häh?
- erwerwre
Hölmöläisen hommaa ois hommata ratikka nyt treelle
http://www.muskleforum.com/showthread.php?16019-Tampereen-ratikka&p=470027&viewfull=1#post470027 - KikkarevonKokkare
Joo..olisi kiva lukea täysi analyysisi asiasta. Epäilemättä sulla on substanssia asiaan. Joo...eihän nuita ratikoita todellakaan ole kuin "etelän maissa".
- Ratikka_paras
Hmm. Pyöräjarru ei ole raitiovaunun ainoa jarrujärjestelmä.
Mikä mahtaa olla sähkömagneettisen kiskojarrun tehtävä raitiovaunussa?
Liittyisikö hidastuvuuteen...
Kannattaa ehkä kysyä esimerkiksi helsinkiläisen sukankuluttajan näkemys siihen, onko spåra vai bussi vaarallisempi. Spåra on näkyvillä kiskoillaan. Bussi sujahtelee ja pujahtelee, ohittelee ja väistelee....- eilispäivänRatikka
Ratikka menee liukkailla kuin kelkka. Siinä on haitukan sama, millaisia jarruja pyörien kautta välitetään. Luistaa kun luistaa. Sama kokemus Turun ratikka-ajoilta ja Hesasta. Ison ankkurin kun voisi heittää vaunun perästä, niin ehkä voisi pysähtyä.
Ratikka on bussia vaarallisempi. Lisäksi tulee välillisiä vaaroja mm. sitä kautta, että ratikka tukkii pysähtyessään keskimäärin enemmän liikennettä kuin bussi. Mm. hälytysajoneuvojen kulku estyy kaupunkien ahtailla paikoilla. Tämä on Hesassa usein esiin tuotu ongelma. - Ratikka_paras
eilispäivänRatikka kirjoitti:
Ratikka menee liukkailla kuin kelkka. Siinä on haitukan sama, millaisia jarruja pyörien kautta välitetään. Luistaa kun luistaa. Sama kokemus Turun ratikka-ajoilta ja Hesasta. Ison ankkurin kun voisi heittää vaunun perästä, niin ehkä voisi pysähtyä.
Ratikka on bussia vaarallisempi. Lisäksi tulee välillisiä vaaroja mm. sitä kautta, että ratikka tukkii pysähtyessään keskimäärin enemmän liikennettä kuin bussi. Mm. hälytysajoneuvojen kulku estyy kaupunkien ahtailla paikoilla. Tämä on Hesassa usein esiin tuotu ongelma.*huoh*
se on niin päin että hälytysajoneuvot pääsevät ruuhka-aikaankin ajamaan pitkin ratikkakaistoja. eli raitotiestä on hyötyä hälytysajoneuvoille. toteutuu myös huomispäivää varten rakennettavalla ratikkalinjalla Kruunusilloilla.
kiits mielenkiinnosta. - RatikkaUskovaiset
Ratikka_paras kirjoitti:
*huoh*
se on niin päin että hälytysajoneuvot pääsevät ruuhka-aikaankin ajamaan pitkin ratikkakaistoja. eli raitotiestä on hyötyä hälytysajoneuvoille. toteutuu myös huomispäivää varten rakennettavalla ratikkalinjalla Kruunusilloilla.
kiits mielenkiinnosta.Helsinkiläinen ratikkahörhö taas täällä Tampere-foorumilla kommentoimassa...
- talvitullut
Talven tultua hyvä muistuttaa näistä kitkavoimista, jotka puuttuvat ratikalta lähes kokonaan.
- cable_cars_tampere
Talvella ratikan metallipyörien alle ketjut tai nastat :)
Tai sitten vedetään ratikkaa vaijereilla mäkeä ylös ja alas kuten San Franciscossa.
Tosin en tiedä toimiiko vaijeri lumessa ja jäässä, mutta voihan sitä aina kokeilla.
Ehdotan ratikan vaijerikokeiluihin 500 milj. euron lisämäärärahaa.
https://www.youtube.com/watch?v=LXcA0-1A5q8
- kumpi.kampi
Sähköinen kiskojarru on tehokas mutta seisovat mummot kaatuvat käytävällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324451Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252345Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene142337Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su512108- 321667
Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731466Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321451- 661274
- 821231
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?401084