Kitkakertoimet osoittavat: ratikka on vaarallinen

fysiikan.lait.samat

Kuten taulukkoarvoista nähdään, niin ratakiskon ja teräspyörän välinen kitka vastaa märkää peilijäätä kumipyörällä. Normaaliolosuhteissa kumi-asvaltti -parin kitka on yli 5 kertaa parempi.

Koska ratikka painaa tuplasti verrattuna bussiin, niin sen pysähtymismatka on 10 kertaa pidempi.

Ratikkaa ei siis missään nimessä pidä tuoda muun liikenteen sekaan, koska sitä ei saada hätätilanteessa pysähtymään ajoissa. Väistäähän ratikalla ei voi muutenkaan.

Raideliikenne onkin aina erotettava muusta liikenteestä. Metro on täysin eristetty liikennejärjestelmä, joten se on turvallinen tapa tuoda raiteet kaupungin keskustaan.

Materiaalipari Lepo Liike
Teräs-jää 0,027 0,014
Teräs-teräs (voitelu) 0,11 0,05
Teräs-teräs (ei voitelua) 0,15 0,12
Kumi-jää (märkä) 0,1 0,08
Kumi-jää (kuiva) 0,2 0,15
Kumi-asfaltti (märkä) 0,6 0,5
Kumi-asfaltti (kuiva) 0,8 0,7

12

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhoijaaaa

      Tutkimusten mukaan raitiotie on autoa turvallisempi. Paas lukien.

      • paas-linkkiä

        No luetaan. Mistä?


      • ei-ympäripuhuttu

        Miten on laskettu että olisi turvallisempi, häh?


    • erwerwre
    • KikkarevonKokkare

      Joo..olisi kiva lukea täysi analyysisi asiasta. Epäilemättä sulla on substanssia asiaan. Joo...eihän nuita ratikoita todellakaan ole kuin "etelän maissa".

    • Ratikka_paras

      Hmm. Pyöräjarru ei ole raitiovaunun ainoa jarrujärjestelmä.
      Mikä mahtaa olla sähkömagneettisen kiskojarrun tehtävä raitiovaunussa?
      Liittyisikö hidastuvuuteen...

      Kannattaa ehkä kysyä esimerkiksi helsinkiläisen sukankuluttajan näkemys siihen, onko spåra vai bussi vaarallisempi. Spåra on näkyvillä kiskoillaan. Bussi sujahtelee ja pujahtelee, ohittelee ja väistelee....

      • eilispäivänRatikka

        Ratikka menee liukkailla kuin kelkka. Siinä on haitukan sama, millaisia jarruja pyörien kautta välitetään. Luistaa kun luistaa. Sama kokemus Turun ratikka-ajoilta ja Hesasta. Ison ankkurin kun voisi heittää vaunun perästä, niin ehkä voisi pysähtyä.

        Ratikka on bussia vaarallisempi. Lisäksi tulee välillisiä vaaroja mm. sitä kautta, että ratikka tukkii pysähtyessään keskimäärin enemmän liikennettä kuin bussi. Mm. hälytysajoneuvojen kulku estyy kaupunkien ahtailla paikoilla. Tämä on Hesassa usein esiin tuotu ongelma.


      • Ratikka_paras
        eilispäivänRatikka kirjoitti:

        Ratikka menee liukkailla kuin kelkka. Siinä on haitukan sama, millaisia jarruja pyörien kautta välitetään. Luistaa kun luistaa. Sama kokemus Turun ratikka-ajoilta ja Hesasta. Ison ankkurin kun voisi heittää vaunun perästä, niin ehkä voisi pysähtyä.

        Ratikka on bussia vaarallisempi. Lisäksi tulee välillisiä vaaroja mm. sitä kautta, että ratikka tukkii pysähtyessään keskimäärin enemmän liikennettä kuin bussi. Mm. hälytysajoneuvojen kulku estyy kaupunkien ahtailla paikoilla. Tämä on Hesassa usein esiin tuotu ongelma.

        *huoh*

        se on niin päin että hälytysajoneuvot pääsevät ruuhka-aikaankin ajamaan pitkin ratikkakaistoja. eli raitotiestä on hyötyä hälytysajoneuvoille. toteutuu myös huomispäivää varten rakennettavalla ratikkalinjalla Kruunusilloilla.

        kiits mielenkiinnosta.


      • RatikkaUskovaiset
        Ratikka_paras kirjoitti:

        *huoh*

        se on niin päin että hälytysajoneuvot pääsevät ruuhka-aikaankin ajamaan pitkin ratikkakaistoja. eli raitotiestä on hyötyä hälytysajoneuvoille. toteutuu myös huomispäivää varten rakennettavalla ratikkalinjalla Kruunusilloilla.

        kiits mielenkiinnosta.

        Helsinkiläinen ratikkahörhö taas täällä Tampere-foorumilla kommentoimassa...


    • talvitullut

      Talven tultua hyvä muistuttaa näistä kitkavoimista, jotka puuttuvat ratikalta lähes kokonaan.

      • cable_cars_tampere

        Talvella ratikan metallipyörien alle ketjut tai nastat :)
        Tai sitten vedetään ratikkaa vaijereilla mäkeä ylös ja alas kuten San Franciscossa.
        Tosin en tiedä toimiiko vaijeri lumessa ja jäässä, mutta voihan sitä aina kokeilla.
        Ehdotan ratikan vaijerikokeiluihin 500 milj. euron lisämäärärahaa.

        https://www.youtube.com/watch?v=LXcA0-1A5q8


    • kumpi.kampi

      Sähköinen kiskojarru on tehokas mutta seisovat mummot kaatuvat käytävällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4451
    2. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2345
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      14
      2337
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2108
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1667
    6. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1466
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1451
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1084
    Aihe