Mätäsvaaran ammattikoulun levyseppähitsaajalinja

tulevaamislainen

Moi! Osaako joku oikkari kertua minulle Mätäsvaaran ammattikoulun leväseppähitsaajakoulutuksesta tarkemmin? Järjestääkö pykälä kursseja kyseenomaiselle linjalle? Linjalle hakeminen on nyt vakaassa harkinnassa ja milloin tulen valituksi, aion ehdottomasti opiskella huolellisuusvelvoitteen mukaisesti. Tiedättekö te jotain, mitä minun pitäisi tietää?

7

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä100000

      Kyllähän Mätäsvaaran ammattikoulun levyseppähitsaajalinja on vaativampi kuin kauppis. Ja arvostetumpi, mielestäni.

      Kauppakorkea on vain tasokas ammattikoulu ja rahvaan suunsoittoa. Mätäsvaaran ammattikoulun levyseppähitsaajalinja on vanha akateeminen ala, jolla on pitkät perinteet.

      Joku amerikkalaistunut suomalainen on saamassa taloustieteen Nobelin, mutta Suomen talous on kuralla eikä se siitä parane. Siis tyhjää suunsoittoa koko taloustiede.

    • kyselykäyttäjä

      Hei,

      opiskelen tällä hetkellä levyseppähitsaajalinja (4 vuotta) Mätäsvaaran ammattikoulussa. Valmistun keväällä 2017 ja aikomuksena sen jälkeen on tehdä joko kansainvälisen ja vertailevan levyseppähitsauksen maisteri Paisualla. Olen miettinyt, että mikä olisi nyt järkevin suunta ammattikelpoisuuden suorittamisen suhteen, etenkin kun kelpoisuuskokeet ovat näköjään muuttumassa 2018 jälkeen. Vaihtoehdot tähän mennessä ovat nämä:

      1) suorittaa kansainvälisen ja vertailevan levyseppähitsauksen maisteri ja sen jälkeen suorittaa ammattikelpoisuus uuden lain mukaan, mikä luultavimmin tarkoittaa lisää (kontakti)opiskelua jos ETA-kokeet poistuvat; tai

      2) pitää välivuosi ammattitutkinnon jälkeen, hakea tutkinnon rinnastamista, tehdä ETA-kelpoisuuskokeet ja sen jälkeen suorittaa LHM (ja siinä samassa mahd. suorittaa kansainvälisen ja vertailevan levyseppähitsauksen linja)

      • Ratkaisu_100

        Haudi !

        Ehdotan, että suoritat Tulsa welding schoolissa kansainvälisen IWE tutkinnon.
        Sivuaineeksi kansainvälinen sopimusoikeus.
        Älä pidä välivuosia vaan anna puikon palaa koko ajan. Ja pidä kaiteesta kiinni ettet putoa. BTW! onhan sinulla virtuaalilasit (GoogleCardboard malliset).
        https://www.youtube.com/watch?v=17jAn4cB1SY


    • LawyerfromHammockhill

      Itse voin vahvistaa, että Mätäsvaaran levyseppähitsaajakoulutuksen tasokkuuden. Koulutus on siellä hyvin käytännönläheistä (teoriaa pääsee soveltamaan aina käytäntöön käytännönharjoitusten kautta) ja kansainvälistä (monia opiskelijoita eri puolilta maailmaa).

      Mätäsvaaralla voi opiskella kaikkia eri hitsaustekniikoita eli: Sulahitsausta, puristushitsausta, ultraäänihitsausta, muovihitsausta ja ns. hybridihitsausmenetelmiä.

      Koulutusmetodina on lähiopetus, eli oppilaan ja opettajan välille syntyy läheinen suhde. Voisi sanoa mätäsvaaralaisittain, että opettaja ja oppilas hitsautuvat suorastaan yhteen! Myös opiskelijajärjestössä toiminta on hyvin aktiivista ja pieni intensiivinen porukka suorastaan sulautuu yhteen!

      Itse kävin Mätäsvaraan levyseppahitsaajakoulutuksen ennen oikeustieteellistä ja minusta koulutukset tukevat myös hyvin toisiaan. Esimerkiksi esineoikeudessa puhutaan ns omistusoikeuden synnyttävistä saannoista, jotka jaetaan alkuperäisiin ja omistusoikeudenvaihtosaantoihin.

      Yksi alkuperäisistä saannoistahan on valmistaminen. Valmistamalla syntyy siis aivan uusin esine. Mätäsvaaran koulutuksen aikana tuli hitsaamalla eri metalleja yhteen valmistettua yhtä sun toista. Esimerkiksi oma diplomityöni oli hitsaamalla valmistaa omatekoinen lumikola. Voi pojat, että siitä on ollut hyötyä täällä rovaniemellä opiskellessa!

      Toinen mahdollisuus alkuperäissaantoonhan on yhdistää eri omistajien esineitä. Yhdistäminen voi tapahtua joko niin, että esineet ovat pää- ja sivuesineen suhteessa tai kumpikaan ei ole pääesineen asemassa. Ensimmäistä tapahtumaa kutsutaan liittämiseksi ja jälkimmäistä rajoitetuksi yhdistämiseksi. Mätäsvaaran koulutuksen aikana tulikin liitettyä aika monta sivuesinettä pääesineeseen! Esimerkiksi Ramin autoon liitin hitsaamalla peräpeilin.

      Muitakin liittymäkohtia oikeustieteeseen on helppo löytää. Esimerkiksi ympäristöoikeudessa, työoikeudessa tai sopimusoikeudessa, mutta tässä on niitä turha enemmälti käydä läpi!

      Viimeiseksi korostaisin, että nykypäivänä merkittävimmät asianjotoimistot käytännössä edellyttävät Mätäsvaran hitsauskoulutusta. Rekrytoinneissa onkin nykyisin tapana suosia Mätäsvaaralasia juristeja.

    • hitsinhitsi

      Mulla olisi pari kysymystä valintakokeesta, joihin toivottavasti joku osaa vastata.

      Pitääkö osata kaikkien hitsaustekniikoiden latinankieliset nimet vai riittääkö suomenkieliset?

      Mun mielestä hitsauskaasujen käsittely valintakoekirjassa on tosi sekavaa. Erityisesti argonpohjaisten kaasujen hyödyistä ei tahdo saada selvää. Osaisko joku selittää tämän lyhyesti.

      Luuletteko että valintakokeessa on tapauksia tai työnäytteitä. Viime vuonna oli kuulemma pitänyt hitsata pulpetin jalat uudestaan paikalleen, mutta jännittää kyllä, jos tollaista joutuu tekemään tositilanteessa pelkän kirjantiedon perusteella?

      • vampyyrisaumaaja

        Loppukokeessa ongelma on aina ollut juurisauma ja sen lämpötilan muutokset. Rajapiste- ja jännitysorroosio iskevät huokoiseen saumaan kuin kuuma veitsi voihin.

        Jos argonilla aioit hepata sauman alkuun, niin vituiks' menee.


    • StanleyEverlast

      Koe on kyllä paha, mutta pakkohan se suorittaa. Kukaan ei ilman pätevää levyseppäkoulutusta pääse Black & Matterille tai Insect & Insectille. Samoin yksi Svinhufvud & Sibeliuksen advokaatti just naureskeli sitä, että heiltä joskus hakee duunia ihmiset, jotka eivät ole luokkahitsaajia ja kuvittelevat, että voisivat noilla eväillä tehdä transakzioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe