Miten uusi bonussysteemi vaikuttaa museoajoneuvoje

6574

Eli vuodenvaihteessa tuleva uusi bonussysteemi, miten vaikuttaa museokatsastuksen kannattavuuteen.
Siinä pitäisi saada bonukset kaikkiin omistamiinsa autoihin, eli jos sinulla on 2-3 harrasteautoa niin saat bonukset niihiin. Museokatsastus vaatii virheettömän kulkupelin ja se vuosimaksu on n.50€ luokkaa.
Nyt bonukset harrasteautoon ja sen vuosimaksu vajaa 200€ eli 15 € kk.
Harrasteautoa nyt pidetään pääasiassa kesällä liikenteessä ja 3kk vakuutukset olisi 45€ ja käyttöaika 3 kert. museorekisteröityyn verrattuna.
Tämä aivan selvästi vähentää museokatsastuksen haluttavuutta ja kannattavuutta. Saat samalla rahalla pidemmän ajoajan ja autoa ei tarvi museokatsastaa eli ei tarvi olla vimpan päälle.
Tämä selvästi taas lisää vanhempien autojen haluttavuutta kun voi 2-3 ylimääräistä autoa pitää hyvillä bonuksilla.
Ja tämä sotii myös sitä vastaan kun valtio haluaisi nuorentaa autokantaa.

4

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhä_motoristi

      Juttelin asiasta, oikeammin kylläkin moottoripyörien käyttöverotukseen liittyvästä, tutun edustajan kanssa. Nythän moottoripyörille on tulossa käyttöverosysteemi, jossa liikennekäytöstäpoisto ei vaikuta verovelvollisuuteen mitenkään, ja veneillähän tuollaista mahdollisuutta ei edes ole. Veron voi välttää ainoastaan romuttamalla ajoneuvo.
      Suomessa on tällä hetkellä n. 600 000 autoa liikennekäytöstäpoistettuina. Enpä yllättyisi, jos sama systeemi, jota nyt kaavaillaan moottoripyörille, tulisi myös autoille.

      Edustaja totesi, että valtiovallalla on erittäin suuri halu toimeenpanna ilmastosopimuksien vaatimuksia. Totesi myöskin, että tähän bonusmuutokseenkin liittyy paljon ongelmia, juurikin tämä vanhemman kaluston haluttavuuden lisääntyminen.

      Jotenkin jäi keskustelusta sellainen mielikuva, ettei ihan kaikkea haluttu edes kertoa.
      Siitä voinemme kuitenkin olla varmoja, että nykyistä halvemmaksi tama homma ei tule.

    • reikko

      Kyllä nyt museokatsastus tulee vähenemään reilusti, ei kannata/innosta tulevaisuudessa.
      Nyt kun 2 tai 5 autoon saa samat bonukset kuin ykkösautoonkin, minullakin täydet harrastepeliin, vuosimaksu 121€ ja on vielä 2 litran kone.
      Ei paljon kannata autoa ruveta museokatsastamaan, pilkuntarkasti entisöimään, nyt saan samalla 50€ (kuin museovakuutuksen hinta) ajella 1/2 vuotta samalla rahalla ja liikenteestä poisto/otto käy kätevästi kun ei enää tule papereita.
      Harreteautoja ja autojen säilymistä tämä lisää varmasti, kun ei enää tarvi olla vimpanpäälle mutta museokatsastusta taatusti vähentää.

    • Ollaan_väärällä_pohjalla

      jos museokatsastus tehdään vain halvemman vakuutuksen toivossa. Uskon että suuri osa museokatsastetun auton omistajista haluaa todellakin säilyttää osan historiaa jälkipolville, oli vanha auto sitten Mosse tai Ferrari.

    • BernerOsakkaana

      Tiedö mitä "säilyttämistä"mossessa on,niitä piisaa itärajan takana sadoin tuhansin jälkipolville jos jotain kiinnostaa eikä niissä ainakaan mitään ominaisuuksia ole silmälle tai tekniseltäkään osin,tavallinen massatuotettu ja huonolaatuinen halppikosla jota myytiin kotimaassaankin vain sen vuoksi kun muuta ei saanut.
      Ferrarit lie säilyy muutenkin eikä suomen verosysteemit niihin pahemmin iske,niitä on hyvin vähän täällä ja joilla on niin ei ihan tavisbudjetilla mennä saati itse ruuvaillen....
      Museoajoneuvotko "virheettömiä"?
      Voi veikkonen,palaa todellisuuteen ja tutustu minkämoista kalustoa on saatu museokilpiin.
      On siellä "virhettömiä",hienoja kuin orkkiksena säilyneitä pikkukolhuisia kuluneita mutta myös aivan karmeita tekeleitä jotka amatöörillekkin pistää silmään saati harrastajalle.
      Taso on enempi tasotonta!
      Onko 2l kone jotenkin niinkuin iso..pieni,harvinainen,peräti tehokas vai mikä tuo pointti on??
      Ihan normaalikokoinen isohkon auton moottorikoko euroautoissa ja ihan perus jenkkiautossa reilun 2-3 sylinterin tilavuus V8:ssa tai kutosen puolikkaan .
      Harrasteautot,mp:t on katoavaa luonnonvaraa olivatpa MR tai muuten vain vanhoja,syy on muuttuva maailma jossa harrastukset muuttuneet,saastemääräyset,bensan rakenne kuin hinta sekä mielenkiinnon puuttuminen nuorisolta moisiin,myöskään edes enää 90-luvunkaan vehkeissä ei paljon säilytettävää koska tee-se-itse on jo melko mahdotonta,elektroniikkaa piisaa ja varsinkin muovia,muovia ja muovia.
      Tahtoo siis 80-luvun vekottimet jäädä viimeisiksi,poikkeuksia tietty on isolla rahalla saa teetettyä uudempiakin mutta vaikka miten hienon orkkisyksilön koitat säilöä niin elektroniikka pettää vanhuuttaan ja vikaa vikavaloineen piisaa ajoit tai et.
      Bonus-systeemistä ei kansalle ole kerrottu koska tarkoitus on saada valmistella salaa mahdollisimman pitkään ennenkuin läväytetään koko p..ska silmille ja lyödään pikana lukkoon lakina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe