Alkoholista tuli ystävä

Jäätyäni eläkkeelle ajattelin, että lasi viiniä, jota kaikki tuntuivat nauttivan, tekisi minullekin hyvää ja niin se tekikin. Ihana tunne ja niin rentouttava.

Mutta kiero oli aine, josta jäin riippuvaiseksi ja nyt olen pulassa.

Elimistö "huutaa" ainakin joka kolmas päivä, että nyt lisää!

Mitä hiivattia nyt teen, koska haluan päästä tuosta "viinan kirosta" eroon?
1
Ilmianna
Jaa

38 Vastausta

Tee päätös lopettaa ja käännyt rehellisesti Jumalan puoleen.
Ilmianna
Jaa
olisiko joku istunto alkoholin kyttäjien kanssa, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on tapaamisiltoja, istuntoja.
naapurini sai sieltä tukea, hän ei vaikuttanut 'käyttäjältä' osasi niin peittää, vaimonsa minulle kertoi että se kaljapullojen piilottelu on loppunut ja miehestä on kasvanut hyvä kaveri.
1
Ilmianna
Jaa
Toivin Sinun hakeutuvan AA-kerhoon tai johonkin vastaavaan ryhmään, vertaistuki on hyvä pelastusrengas
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Eikä saisi mistään nauttia, edes viinistä kun tuo tiukkapipo on lähettämässä aa-kerhoon. Luulen että aloittaja provoilee, saa typerykset elämälle kielteiset neuvomaan sormi pystyssä ja tekemään itsensä tässäkin asiassa naurunalaisiksi.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos juot lasin tai pari viiniä joka kolmas päivä, et ole mikään alkoholisti, vaan hyvin kohtuullinen käyttäjä. Huono merkki olisi, jos et pystyisi lopettamaan, kun haluat, joisit koko pullon saman tien ja joka päivä. Jos viinilasillinen vaikuttaa myönteisesti, se nostaa elämänlaatua, rentouttaa, antaa hyvän unen, se on vain hyväksi. Mukavassa seurassa juominen tuplaa nautinnon, älä suotta juo yksin ja tunne syyllisyyttä. Vositte vaikka laittaa ruokaa yhdessä sen viinin kanssa.
Naurettavaa, kun sinua jo AA-kerhoon ohjaillaan.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Et sitten ymmärrä, mutta olet itse alkoholisti. Siksi se on sellaista.
Jos ihminen kokee olevansa koukussa johonkin, hän on silloin koukussa. Sinä upottaisit häntä syvemmälle?
Aloittaja tuntuu fiksulta ihmiseltä ja hänellä on varoitusvalot syttyneet.
Se on jo hyvä merkki.
Alkoholi on pilannut kaikki ihmiset ennemmin tai myöhemmin. Se on koukuttava aine. Lisäksi yksi suurimpia verovarojen kuluttajia.
Se on yksittäisenä aineena suurin tappaja.
Semmoinen on alkoholi.
Itse koen kuten aloittajakin. Tajuan myös, että se on vaarallinen aine ja hukuttaa uhrinsa ( käyttäjänsä) itseensä.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Alkoholi tappaa noin 1000 - 1200 ihmistä vuodessa Suomessa. Tupakka noin 8000. Siinä suuruusluokat.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olet vasta harjoitteluvaiheessa jossa on helppo lyödä jarrut pohjaan.
Jarrutuksen syyt saattavat olla moninaisia.

Itse aloitin ko. harjoittelun tavoitettuani putken pään 57-vuotisena.
Hyvin pian iltaolut ja muutama terävä siirtyivät puoleen päivään ja tietenkin illat vaativat osansa.
Muutamassa kuukaudessa se oli päivittäistä. Ei havaittavaan känniin saakka mutta vaikutuksen alaisena olin suurimman osan vuorokaudesta.

Kolmen vuoden loppupuolella olin niin täysin oppinut, että huolestuin terveydestäni ja, ennen kaikkea, mieskuntoni osoitti selviä hiipumisen merkkejä.
Päätös. Kotona ollessa korkki kiinni ja puntti-/kuntosalille 5krt/viikko.
Maksoin salikortin kerralla vuodeksi eteen päin joten olihan sitä käytettävä.
Puolessa vuodessa tilanne parani dramaattisesti ja vaihdoin 6krt/ viikko rytmiin.
Tuossa vaiheessa oli mielitekoni alkoon kadonnut.

Tätä elämää on mennyt 13 vuotta. Matkoilla maistelen päivittäinkin mutta tapa jää Itämeren eteläpuolelle tai kauemmaksikin.
Joskus harvoin dokaan kyllä vieraiden kanssa kotonakin mutta kerran tai kahdesti vuodessa. Avattuja ja avaamattomia pulloja on kaapissa.

Motiivini oli tarveys oheisvaikutuksineen ja se, että suunniteltu etuaikainen "laiskistuminen" olisi mennyt hukkaan jos olisin samentanut alkoholilla niitä joutopäiviä joiden määräkin olisi alkon johdosta saattaneet vähentyä.
1
Ilmianna
Jaa
Kun vanha alkaa viinasta tykätä, ei enää alkoholistiksi ehdi tulla, joten jatka samaan malliin hyvällä omatunnolla. Itse olen viinasta tykännyt koko aikuisikäni, mutta olen tehnyt muutakin kuin ryypännyt. Työtä olen tehnyt enemmän kuin useat muut, eikä ryyppäämiseen ole oikein aikaa jäänyt. Harmittaa, että nyt kun aikaa olisi, ei viina enää aina maistu. Tänään kuitenkin hankalan reissun jälkeen huonossa kelissä kävin matkan varrella Alkossa ja ostin kahdella kympillä viiniä. Hyvältä tuntui, mutta taitaa osa jäädä huomiseen. Ne alkoholiongelmat alkavat yleensä vasta kun viina loppuu.
1
Ilmianna
Jaa
Jos itse kokee, että juo liikaa, kandeis tehdä jotain. Kun kontrolli pettää, katkokävelet, ei kukaan tule kysymään, miten voin auttaa.
Mä olen se tylsä, jok voi pubissa ottaa tuoremehun, jutskata aikani ja häipyä - ei ole olohuoneeni.
Ohjeeni: käylääkärillä hanki estolääkkeet, nyt kun ilmeisesti vielä haluat. Onhan TV:stä tullut infoa.
Mä tykkään elää elämää karvoineenpäivineen. En kaipaa loivennusta.
Ruuan kanssa joskus, maljat joo. Mulle p:t olalle on metafora = aggggrrrrhhhh
Ilmianna
Jaa
Helppoa! Korkki kiini ja se on siinä!
2
Ilmianna
Jaa
Joo. Jälleen tänään uutisoitiin, että alkoholi vie suomalaisia ennenaikaiseen hautaan.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Se on aivan totta. Alkoholi riippuvainen ei sitä halua tietää.
Alkoholi tuhoaa ihmisen.
Normaalit ihmiset karttavat alkoholisteja. Myös muita sairaita ihanteita.
Se on luonnollista.
Elämä on arvokkaampaa, kun kemiallinen uni.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Kävin tuolla 60+ palstalla, kun täällä on hieman tympeät aiheet, mutta siellä sattui silmiini Punaviinitesti paras 1 ja paljon oli vastauksia, siis mielipiteitä aiheesta.

Täällä oli minulle neuvoja hakeutua AA-kerhoon tai kääntyä jopa Jumalan puoleen. Olen minä usein kirkossa käynyt, mutta ei siellä kukaan tuominnut minun viinin juontia, ,,päinvastoin antoivat ryypyn murheeseen!:))

Kuinka toiset vain herkuttelee viineillä? TV:ssä on ohjelma "Pitääkö olla huolissaan"? Taidan kysyä vielä sieltä!:))
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
alkoholistiko kirjoitti:
Kävin tuolla 60+ palstalla, kun täällä on hieman tympeät aiheet, mutta siellä sattui silmiini Punaviinitesti paras 1 ja paljon oli vastauksia, siis mielipiteitä aiheesta.

Täällä oli minulle neuvoja hakeutua AA-kerhoon tai kääntyä jopa Jumalan puoleen. Olen minä usein kirkossa käynyt, mutta ei siellä kukaan tuominnut minun viinin juontia, ,,päinvastoin antoivat ryypyn murheeseen!:))

Kuinka toiset vain herkuttelee viineillä? TV:ssä on ohjelma "Pitääkö olla huolissaan"? Taidan kysyä vielä sieltä!:))
Aloittaja, nimimerkki alkoholistiko

Nyt minä olen sinulle vihainen ja murisen murrr, murrrr, ja vielä sanon PÖH

Itse kirjoitat aloituksessa
"Mitä hiivattia nyt teen, koska haluan päästä tuosta "viinan kirosta" eroon?"

Tietenkin vastaajat uskovat sinun haluavan päästä "viinan kirosta" eroon ja haluavat auttaa sinua.

Nyt sinä aloittaja kehveli, syytät tuomitsemisesta ja pidät huonoina neuvoina hakeutua AA-kerhoon tai kääntyä jopa Jumalan puoleen.

Halusitkin, kehveli, vastaajien innostavan sinua jatkamaan viinin lipitystäsi! Olisit sanonut selvästi, mitä meiltä haluat!!!!!

PÖH
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
PÖH, anteeksi pyydän sinulta. Hitsi, että sinulla on mieleiseni huumori vastata, joten kiitos siitä, mur,mur:)

Minkä neuvon itse annoit? Jos olet raitis, niin kuinka voit tietää alkoholistin aivoituksia, koska siihen ei riitä se "pistä korkki kiinni" ja mene AA-kerhoon hokema. Yllättävän monella oli ilmeisesti kokemusta niistäkin?

On sentään sen`verran kokemusta elää miehen kanssa joka juo joka päivä, mutta täytti juuri 81 vuotta! Kovasti pelotellaan ja toki on tottakin, että alkoholi tapaa, kuten tupakkakin, mutta niin tappaa monimuukin asia, kuten veljeni autokolari.

En halunnut huijata, vaan mielipiteitä kuulla, mutta yllätyin, että on täällä todellakin luettu "Turmiolan Tommi" tarkasti ja tuomitseva asenne säilyy, kun se mielestäni nuorison osalla leviää liikaakin alkoholin, kuten sexinkin suhteen.

Olenhan itse itselleni se tuomitseva "Tommi", koska "takaraivo" ajatus on, ei saa juoda yhtään, mutta missä lienee se "etulohko", joka suvaitsee jopa hilpeät illanvietot, tosin silloin nuorena.

Hitsi, minkä Tilastolukeman täältä saisikaan, jos olisi otanta, "kuinka monta alkoholi annosta nautit viikossa/kk/v"?? Johan vanhusväestö raitistuisi kertarysäyksellä, ainakin Tilastojen mukaan!:))
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
alkoholistiko kirjoitti:

Kaikissa kulttuureissa on valmistettu tuhansien vuosien ajan jonkinlaisia alkoholipitoisia juomia, ja viinistä puhutaan Raamatussakin lähes joka sivulla. Voit toki kääntyä Jumalan puoleen, mutta ei kohtuullinen viinin nauttiminen ainakaan Raamatun vastaista ole. Muuttihan Jeesus veden viiniksi.

Rooman valtakunnan tuhon jälkeen viinikulttuuria vaalivat ja kehittivät sydänkeskiajalla kirkonmiehet. Luostariveljet näkivät paljon vaivaa rakkaiden viinitarhojensa tähden. Myös Heinävedellä Valamon luostarissa viinikulttuuri helottaa.

Nooa oli peltomies ja ensimmäinen, joka istutti viinitarhan. "Mutta kun hän joi viiniä, niin hän juopui ja makasi alasti majassansa".
Mutta kiinalainen filosofi ja uskonopettaja Kungfutse saarnasi 500-luvulla eKr. kohtuutta "Viinin nauttimista eivät ohjaa mitkään ehdottomat säännöt, mutta älä koskaan juo niin paljon, että tulet juovuksiin".
Kohtuus tarkoittaa kai, ettei juo joka päivä eikä juovuksiin, mutta lasillinen tai kaksi pari kertaa viikossa voidaan jo kohtuudeksi sanoa. Siinä voi olla myös myönteisiä vaikutuksia, terveydellekin.
Vie ennenaikaiseen hautaan, sanoi ketjussa joku, mutta hautaan joutuu pian muutenkin. Huomaa kuitenkin, etten puhu väärinkäytöstä ja ryyppäämisestä.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
exrek

Sanoisin vain, että helv..., siis hyvä kirjoitus sinulta. Olet oikeassa.

"Vie ennenaikaiseen hautaan, sanoi ketjussa joku, mutta hautaan joutuu pian muutenkin. Huomaa kuitenkin, etten puhu väärinkäytöstä ja ryyppäämisestä."

Vuosia jatkunut alkoholin käyttö voi aiheuttaa kuoleman, jos se lopetetaan syystä`tai toisesta, koska se vaatii mielestäni lieventävää "laskeumaa", eikä äkkipysäystä?

Näin ainakin miellän serkkuni osalta, joka oli menossa äitinsä hautajaisiin, eikä voinut juoda, mutta matkalla hän itse kuoli.

Ainahan voidaan spekuloida mitä ihmeelisimmin mielipiteiden kirjossa ja vetää joku "valttikortti" esiin, että näin meillä, mutta missä on nyt ne, jotka uskovat siihen, että jokaisen elämä on jo määrätty aikojen alussa ja sitä et voi muuttaa?

On muka määrätty, että kuolet, kun kohtalosi on sen määrännyt?

Jassooo, siis ei ole kuitenkaan mitään väliä, miten elämäsi "rakentelet" ja perheesi perustat, koska joku Luoja on jo järjestänyt asiasi??
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Kaikeksi onneksi olemme tällä palstala voiton puolella. Siitä vaan elämän viime vuodet niin kuin itse haluaa. Kunhan tietää, että osaa hoita asiansa eikä jää jonkun hoivattavaksi.
Ennenaikaisesti me emme enää ole lähdössä. Olemme aikataulussa.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
exrek kirjoitti:
Kaikissa kulttuureissa on valmistettu tuhansien vuosien ajan jonkinlaisia alkoholipitoisia juomia, ja viinistä puhutaan Raamatussakin lähes joka sivulla. Voit toki kääntyä Jumalan puoleen, mutta ei kohtuullinen viinin nauttiminen ainakaan Raamatun vastaista ole. Muuttihan Jeesus veden viiniksi.

Rooman valtakunnan tuhon jälkeen viinikulttuuria vaalivat ja kehittivät sydänkeskiajalla kirkonmiehet. Luostariveljet näkivät paljon vaivaa rakkaiden viinitarhojensa tähden. Myös Heinävedellä Valamon luostarissa viinikulttuuri helottaa.

Nooa oli peltomies ja ensimmäinen, joka istutti viinitarhan. "Mutta kun hän joi viiniä, niin hän juopui ja makasi alasti majassansa".
Mutta kiinalainen filosofi ja uskonopettaja Kungfutse saarnasi 500-luvulla eKr. kohtuutta "Viinin nauttimista eivät ohjaa mitkään ehdottomat säännöt, mutta älä koskaan juo niin paljon, että tulet juovuksiin".
Kohtuus tarkoittaa kai, ettei juo joka päivä eikä juovuksiin, mutta lasillinen tai kaksi pari kertaa viikossa voidaan jo kohtuudeksi sanoa. Siinä voi olla myös myönteisiä vaikutuksia, terveydellekin.
Vie ennenaikaiseen hautaan, sanoi ketjussa joku, mutta hautaan joutuu pian muutenkin. Huomaa kuitenkin, etten puhu väärinkäytöstä ja ryyppäämisestä.
Nostan hattua, olet kahlannut sekä raamatun, että filosofien kirjoitukset.

Viini voi olla ilon lähde, tai polku turman tielle. Vahvat voivat valita.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Alkoholi aiheuttaa muillekkin pahaa oloa ei vaan juojalle.Tosi törkeitä suustaan juopot ja syyllistävät muita ihmisiä kaikesta.
Ilmianna
Jaa
Miksi itse alkoholisoitunut ei huomaa omaa tilannettaan. Vasta sitten varmaan kun kaikki ystävät ja sukulaiset ei vaan enää jaksaa ja jättää omiin oloihinsa.
Paljon kerkeää tulla haittaa kun juoppoa alkaa hyysäämään, ja lopulta juoppo syyttää kaikesta sitä hyysääjää.
Ilmianna
Jaa
Kaikki kuolevat kun on hetki, terve tai sairas, nuori tai vanha.

Käyttäkää omaa järkeä jos ei ole kysykää viisailta. Uskonto on suurin tappaja
ollut aina.
2
Ilmianna
Jaa
Käykääs Keskieuroopassa ja eläkää siellä kansan parissa. Joka kolmas päivä muutama tippa muka ongelma? Phöh
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jokainen aamu calvadoksella töihin. Minulla on aamuhavaintoja vain Sauveursista jossa ukot, odottaessaan työmaakuljetusta, heittivät huiviin aamuisin calvadospaukut.

Espanjan kylämme kalasataman kuppilassa ukot kaatavat aamuisin kurkkuunsa viskiä.
Sama ilmiö aamuisin myös sisäkaupungin kuppiloissa. Näistä en tiedä ovatko kaikki samoja aamuasiakkaita mutta niitäkin on.
Humalainen espanjalainen ei ole harvinaisuus. Kaatokänninen on.

Viinistä ei kannata edes mainita.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ilmianna
Jaa
Et ole alkkiksen uralla ilmeisesti vielä kovinkaan pitkälle edistynyt, mutta tutulta tuntui; iltalasilliset alkoivat välillä jo iltapäivästä ja koti ilman hörpyn hörppyä kaapissa tuntui turvattomalta.
Olen samaa mieltä erinäisten edellä vastanneiden kanssa siitä, ettei alkoholi ole turmion tie, noin yleisesti ottaen (ja harvoin). Mutta emme kaikki ole samanlaisia.
Oma tissutteluni loppui luontevasti mahdolliseen kihtikohtaukseen, jossa alkoholi on oikeasti myrkkyä eikä oikein käy buranan natustelun kanssa. Kun sitten aloittelin uudelleen, huomasin että seuraavana päivänä ei toki ollut krapulaa, mutta olo oli jotenkin nuutunut ja alakuloinen eivätkä hömpsyt tuoneetkaan tuttua rentoa oloa.
Illalla voi siis lipittää vaikka vettä ja seuraavana päivänä voikin sitten helpommin jättää ostokset tekemättä. Säästyy vielä rahaa ja vaivaakin:-)
1
Ilmianna
Jaa
Aa-kerhoon!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Oletko itse siellä ja mitä se on opettanut?
Kommentoi
2
Ilmianna
Jaa
Joskus tuntuu toi koukutus olevan muotisana?Olet koukussa,olet riippuvainen?
Ylensyöntikin on riippuvuutta,netinkäyttö on riippuvuutta,on myös peliriippuvuutta?
Me sodanaikaiset lapset,jos meille maistuu lasi tai pari viiniä,niin lieneekö toi Jeesus pelastus?Hänhän nimenomaisesti opetti käyttämään alkoholia,muutti veden viiniksi??

Ylilihavuus jo lapsilla ja tämä tietojensiirto koukuttaa kansakunnan olemaan vain paikoillaan.Urheiluakin nykyisin katsotaan olohuoneessa,ei raahauduta latujen sivustoille tarjoamaan havuja,niitä tarvitseville??

Minulla on sälesukset nytkin tuvassa,kun eilen en saanut saapastani niihin armeijan siteisiin kiinnitettyä.Hokasin,että laitankin saappaat täällä pirtissä paikalleen ja ulkona laitan vain jalkani niihin saappaisiin.
Nämä sälesukset ovat teetetty suksentekijällä ja olivat todella kalliit.
Näin se ama päivänsä viettää,ainaskin osan siitä?Ahvenetkin pitäs keretä laittamaan ahtaalle??Ihanaa aurinkoista päivää teille kaikille,pois turha tiukkapipoisuus,ama
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Kuka lienee t a a s nostanut vuoden takaisen ketjun framille, aika tylsää. Jos ei sytytä aloittaa uutta ketjua asiasta, ota Molla-Maija kainaloosi ja toiseen putelus, kyllä siitäasia hoituu.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
kepponen-tai-keppana kirjoitti:
Kuka lienee t a a s nostanut vuoden takaisen ketjun framille, aika tylsää. Jos ei sytytä aloittaa uutta ketjua asiasta, ota Molla-Maija kainaloosi ja toiseen putelus, kyllä siitäasia hoituu.
Minä en sitä todellakaan tiennyt ja mikä laki estää kommentoimasta vanhaa esilletuotua mielestäni hyvää mielipidettä?
Jospa kepponen-tai .keppana toisit julki ajatelmasi,niin olisin joko puolesta tai vastaan,
kiitollisena ama
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Miten aloittajalla on mennyt. Oletko saanut apua ongelmaasi? Niin jos vielä liikut palstalla?
Ilmianna
Jaa
Tänään istuin kauppakeskuksessa, aulan toisella puolella oli alko yhtä äkkiä tuli mielihalu jospa kävisin ostamassa yhden pullon, siinä muistellessa miltä se aluksi käy päähän.. sitten pullo on tyhjä, onko saatava lisää lisää lisää mutta päätin olkoo kun olen ollut raittiina neljävuotta niin ei ja nousin lähdin kotia kohti.
2
Ilmianna
Jaa
Lasillinen viiniä joka kolmas päivä ei ole varmastikaan vaaraksi kenellekään aikuiselle järkipäiselle tyypille.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Joka kolmas pv on hyvä, ei siis joka päivä.
Muuten riippuu siitä paljonko siihen lasiin sitä 4,7%:sta kaataa.
Yksi desilitra on sopiva määrä ruuan kera.
Kommentoi
2
Ilmianna
Jaa
Sanoisin että 4,7 %:sta voisi ottaa desin joka päivä. Mutta vahvemmilla prosenteilla merkattuja harvemmin. Ruuan keralla tai ilman. Enkä lääkäriltäkään ohjeita kysele.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Ja sitten sanoisin vielä, että lääkärin ohje on tietty kaikkien niiden määräämiensä tabujen takia sellainen kuin se on. Sen pillerilastin, jonka olet suostunut suustasi alas mättämään kyseenalaistamatta tarpeellisuutta mitenkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Alkoholista tuli ystävä

Jäätyäni eläkkeelle ajattelin, että lasi viiniä, jota kaikki tuntuivat nauttivan, tekisi minullekin hyvää ja niin se tekikin. Ihana tunne ja niin rentouttava.

Mutta kiero oli aine, josta jäin riippuvaiseksi ja nyt olen pulassa.

Elimistö "huutaa" ainakin joka kolmas päivä, että nyt lisää!

Mitä hiivattia nyt teen, koska haluan päästä tuosta "viinan kirosta" eroon?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta