Mitä kehossa tapahtuu, kun jännittää?

jännitäjä

Minua jännittää ihan sellainenkin tilanne, että joudun esimerkiksi opiskeluun liittyvissä harjoituksissa esittämään vastauksen johonkin tehtävään. Syke ja sen voimakkuus kasvaa, saatan olla levoton, esiintymisen aikana liikun enemmän, liikkeiden kordinaatio on huonompaa (raaja saattaa esim. liikeradan aikana tärrätä), kasvoja kuumottaa ja on muutenkin kuuma olo. Adrenaliinia toki kehittyy, mutta mitä muuta? Tilanteen mentyä ohi kroppa rauhoittuu aika nopeasti ja yleensä tulee myös mukavan raukea olo.

Itse siis jännitän aika paljonkin ja näinkin tavallisia tilanteita. Ei sitä tosin ulospäin varmaan huomaa. Voiko liiasta jännittämisestä olla jotakin haittaa elimistölle? Muodostuuko esim. kortisolia? Vaikuttaako adrenaliini muuhun hormonitoimintaan/tuotantoon? Jännitys noin muuten ei ohjaa elämääni, vaikka välillä joudun tosissaan taistelemaan sitä vastaan, etten anna periksi sen takia. Stressiä en tunne kokevani tällä hetkellä.

Miten voisi muuttaa nämä adrelaniinin sekaiset tuntemukset positiivisiksi? Tällä hetkellä en liiemmin pidä siitä, että jännityksen aikana esim. syke tuntuu rinnassa. Vai onko se kiinni siitä, miten tilanteeseen suhtautuu? Esim. tuo oman vastauksen esittäminen. Jos ajattelee, että taas joutuu vastaamaan, niin aiheuttavatko adrenaliininkin vaikutukset silloin negatiivisia tuntemuksia? Jos onnistuisi muuttamaan ajattelua niin, että pääsee esittämään vastauksen ja vielä oikean sellaisen, niin voisiko jännitteen kääntää sitä kautta energiaksi?

1

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jännittäjä.mies

Hyvin vaikea henkinen kipsi aiheuttaa pinnallisen hengityksen. Edes iho ei saa happea vaan muuttuu harmaaksi tai kirjavaksi.
      Näin minulle kävi kun meni tapaamaan veljeni perhettä. Veljen vaimo näki ja vaistosi sen syyt. Lähdettiin ulos kävelemään. Normaali väri palasi kasvoille ja käsiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2600
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2562
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1752
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1577
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1500
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1440
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1362
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1213
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1167
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1086
    Aihe