Vaikuttaisiko kaste samalla tavalla jos kastaisin itse muksuni?
Vai onko se kiinni siitä, kuka kastaa? Pitääkö olla vihitty pappi? Miksi pitäisi?Raamatussahan Filippuskin kastoi. Eikä se kirkossa kastanut.
Saisiko vauva perisynnin anteeksi minunkin kastamanani? Tai jonkun kaverin. Ei oikein välittäisi laittaa muksua kirkon jäseneksi, kun siellä ei enää juurikaan välitetä Raamatun sanasta.
Ja eikö ne esikoislestadiolaisetkin kasta ja vietä ehtoollista maallikkovoimin nykyään.
Mitäs jos kastaisin lapseni itse?
145
261
Vastaukset
- sdfsfsdfsdf
Kuule, voin vakuuttaa, että kaste sinun suorittamanasi vaikuttaa sun lapsesi iankaikkisuusosaan ihan yhtä paljon kuin jonkun papin tai vaikka paavin suorittamana.
Siitä vaan, kaveri!
Sähän voit olla vaikka suunnannäyttäjä tässä.- Eiiiii.noin
Ei kun kato juju on siinä, että vauva pitää laittaa verotettavien listalle. Ei se muuten mitään vaikuta. Eli kun nimi livahtaa sinne verolistoille, niin sielu livahtaa taivaaseen. Siinä se pointti on. Eli se on vähän niin sitä anekauppaa, jos sä oot kuullut.
Eli koita nyt vaan jaksaa viedä se vaavi papin luokse äläkä turhaan roiski itse mitään. Sellainen ei vaikuta mitään, ei vaikka kuinka hurskas kaveri sitä vettä lorottaisi.
Ei tule ruveta villihengeksi. Sakramenttien toimittaminen kuuluu saarnanvirkaan, jo siitä syystä, että tulee synnyttää järjestys seurakunnassa. Seurakunta on se äiti, joka synnyttää lapsia Jumalalle- "Mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä".
- gåww
Juuri näin! Siitä ei tulisi mitään jos kaikki kastavat ja kaikki jakavat ehtoollista. Sitä varten meillä on seurakuntajärjestys ja paimenen virka, että hän hoitaa nuo asiat. Jättäkäämme kastaminen paimenille, oli mikä seurakunta tai kirkko tahansa.
- PohdiskelinVähän
Kysymys ei kai ollutkaan seurakuntajärjestyksestä vaan kasteen efektiivisyydestä.
Se on sinänsä mielenkiintoinen teologinen kysymys luterilaisille.
Jos jonkun maallikon kastama lapsi haluaisi myöhemmin liittyä kirkkoon, niin pitäisikö kaste uusia? Jos hänellä vaikka olisi todistus, että on kastettu kolmiyhteisen Jumalan nimeen, niin mitä kirkossa sanottaisiin?
Kirkossa tietysti toivotaan, ettei tällaista jouduttaisi ratkomaan, mutta jos jouduttaisiin, niin mitähän sitten tehtäisiin.
Siitähän kukaan ei voine sanoa, että saako vauva - luterilaisten olettaman - perisynnin syyllisyyden anteeksi maallikkokasteessa Tai että saako vauva maallikon suorittamassa kasteessa Kristuksen - niin kuin toinen suosittu sanonta kuuluu. Näitä ei voi havainnoida eikä todistaa.
Mutta mielenkiintoinen kysymys on tosiaan se, että uusittaisinko kaste. Vai katsottaisiinko vauvalle välittyneen maallikonkin suorittaman kasteen kautta ne lupaukset ja vaikutukset, jotka imeväiskasteeseen luterilaisuudessa liitetään. - wwwg
PohdiskelinVähän kirjoitti:
Kysymys ei kai ollutkaan seurakuntajärjestyksestä vaan kasteen efektiivisyydestä.
Se on sinänsä mielenkiintoinen teologinen kysymys luterilaisille.
Jos jonkun maallikon kastama lapsi haluaisi myöhemmin liittyä kirkkoon, niin pitäisikö kaste uusia? Jos hänellä vaikka olisi todistus, että on kastettu kolmiyhteisen Jumalan nimeen, niin mitä kirkossa sanottaisiin?
Kirkossa tietysti toivotaan, ettei tällaista jouduttaisi ratkomaan, mutta jos jouduttaisiin, niin mitähän sitten tehtäisiin.
Siitähän kukaan ei voine sanoa, että saako vauva - luterilaisten olettaman - perisynnin syyllisyyden anteeksi maallikkokasteessa Tai että saako vauva maallikon suorittamassa kasteessa Kristuksen - niin kuin toinen suosittu sanonta kuuluu. Näitä ei voi havainnoida eikä todistaa.
Mutta mielenkiintoinen kysymys on tosiaan se, että uusittaisinko kaste. Vai katsottaisiinko vauvalle välittyneen maallikonkin suorittaman kasteen kautta ne lupaukset ja vaikutukset, jotka imeväiskasteeseen luterilaisuudessa liitetään."Jos jonkun maallikon kastama lapsi haluaisi myöhemmin liittyä kirkkoon, niin pitäisikö kaste uusia?"
Ei
"Siitähän kukaan ei voine sanoa, että saako vauva - luterilaisten olettaman - perisynnin syyllisyyden anteeksi maallikkokasteessa"
Minä voin sanoa, että saa
"Näitä ei voi havainnoida eikä todistaa."
Niinpä, Johnnyn usko perustuu havainnointiin. Meillä uskovila se perustuu Jumalan Sanaan luottamiseen. - PohdiskelinVähän
wwwg kirjoitti:
"Jos jonkun maallikon kastama lapsi haluaisi myöhemmin liittyä kirkkoon, niin pitäisikö kaste uusia?"
Ei
"Siitähän kukaan ei voine sanoa, että saako vauva - luterilaisten olettaman - perisynnin syyllisyyden anteeksi maallikkokasteessa"
Minä voin sanoa, että saa
"Näitä ei voi havainnoida eikä todistaa."
Niinpä, Johnnyn usko perustuu havainnointiin. Meillä uskovila se perustuu Jumalan Sanaan luottamiseen.Kysehän ei ollut nyt siitä, mitä sinä sanot, vaan mitä kirkon johto sanoisi. En tiedä, onko tuollaisesta ennakkotapauksia? Tietääköhän joku?
Sinun ajatuksesi vauvan pelastumisesta vauvakasteessa kyllä tunnen, nimim. valitan. - valitan
Kysehän ei ollut nyt siitä, mitä sinä sanot, vaan mitä kirkon johto sanoisi. En tiedä, onko tuollaisesta ennakkotapauksia? Tietääköhän joku?
Sinun ajatuksesi vauvan pelastumisesta vauvakasteessa kyllä tunnen, nimim. valitan.En ole puhunut mitään vauvakasteesta. Joten sinä LUULET minun puhuvan vauvakasteesta. Luuloa tuntuu olevan se mitä tänne kirjoitat. Valitan.
- näin.se.on
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, eli kun lapsesi on niin vanha, että ymmärtää, mitä kaste tarkoittaa, sen jälkeen voit katsaa lapsesi vaikka itse, kastaen hänet Jeesuksen nimeen.
Jos et sen enempää painoaarvoa asialle laita hengellisessä mielessä, niin ei ole mitään merkitystä kuka kastaa ja milloin. Kaste ei yksistään pelasta ketään, koska eihän silloin uskoa tarvittaisikaan, eikä koko Jeesuksen ristintyötä.
Kirkko kastaa seurakuntaan maksajaksi.
Kirkollinen lapsikaste on peruja katolilaisuudesta, eli Rooman vallan aikana tehtiin laki, että jokainen lapsi oli kastettava sanktioiden pelossa.- sonnäinmuuten
Ymmärrys ei tee kastetta oikeaksi tai vääräksi. Kirkko ei kasta veronmaksajaksi, vaan Kristukseen. Kaste on aina Kristukseen liittämistä. Myös vauvoja on liitetty Kristukseen alusta saakka. Tämän faktan kieltäminen on myöhempää perua kun uudestikastajalahkot yrittävät saada jäseniä uudestikasteen avulla.
- Taavetti.R.Olli
sonnäinmuuten kirjoitti:
Ymmärrys ei tee kastetta oikeaksi tai vääräksi. Kirkko ei kasta veronmaksajaksi, vaan Kristukseen. Kaste on aina Kristukseen liittämistä. Myös vauvoja on liitetty Kristukseen alusta saakka. Tämän faktan kieltäminen on myöhempää perua kun uudestikastajalahkot yrittävät saada jäseniä uudestikasteen avulla.
Justiinsa juu. Kylä sillä lapskasteella pelastettahan vavvat kaotuksen kauhuista, ettei niien tarvihtis siällä tuljkiven katkussa käristä.
Iliman sitä kasteluva ja iliman armova ne vaevan paekkaan vaepuisivat.
Tuavetti tiätää. - qeg
Taavetti.R.Olli kirjoitti:
Justiinsa juu. Kylä sillä lapskasteella pelastettahan vavvat kaotuksen kauhuista, ettei niien tarvihtis siällä tuljkiven katkussa käristä.
Tuavetti tiätää.Näipä. Mutta koitapa selttää tuo uudestikastajille
- Kasteen.armoa.ei.ole
sonnäinmuuten kirjoitti:
Ei se muuten noin ole, kuin kirjoitit lutterin hapatusta nukaellen.
Ihminen kastetaan Raamatun mukaan sitten, kun tunnustaa uskonsa Jeesukseen ihmisten edessä, lue Ap. 8:37
Uskova ihninen kastetaan Kristukseen Jeesukseen, ei minkään kirkon, tai yhdistyksen jäseneksi.
Kaste ei ketään pelasta, vaan sydämen usko Jeesukseen. Sitä ei ymmärtämätöm vauva voi käsittää ja turhaa on s e väite, että Junala muka antaa lapselle sen uskon.
Raamattu selvästi kertoo,mistä usko tulee. Se tulee Jumala Sanan kuulemisesta, eli evankeliumin saarnasta ja sen ymmärtämisestä.
Et ole lainkaan perillä ensinnäkään Raamatun Sanasta, etkä kasteista.
Luulosi perustuu evluton harhaan ja joudut kerran Junalan edessä häpeästä naama punaisena tunnustamaan erehtyneesi ja osaltasi juoksuttaneen ihmissieluja hel.vettiin harhoillasi kasteen suhteen.
Joten tee siis parannus ja usko evankeliumi, jospa tuo kastevaleesi ehkä sulle anteeksi annetaan?
Uudestikastetta eikä lapsikastetta ole Raamatussa, siellä kastettin VAIN uskonsa Jeesukseen tunnustavat, ei muita. Apostolien teot kertoo sen aivan selvästi. - Sanat.oikein
Taavetti.R.Olli kirjoitti:
Tuavetti tiätää.Tuavetti ei näköjään tiiä asiasta mittään.
Vauva pn puhdas pulmunen, Jeesuksen oma sellaisenaan.
Lopettakaa typerehtiminen ja Sanan väärennös. - gwegewg
Sanat.oikein kirjoitti:
Tuavetti ei näköjään tiiä asiasta mittään.
Vauva pn puhdas pulmunen, Jeesuksen oma sellaisenaan.
Lopettakaa typerehtiminen ja Sanan väärennös."Ihminen kastetaan Raamatun mukaan sitten, kun tunnustaa uskonsa Jeesukseen ihmisten edessä, lue Ap. 8:37"
Ap.t. 2:37 ei sano mitään sellaista
"Uskova ihminen kastetaan Kristukseen Jeesukseen, ei minkään kirkon, tai yhdistyksen jäseneksi."
Ihminen kastetan Kristukseen, tämän seurakuntaan, ja samalla tietysi paikallisseurakuntaan.
"Kaste ei ketään pelasta, vaan sydämen usko Jeesukseen"
Nimenomaan kaste pelastaa uskon kautta. Raamattu sanoo ihan suoraan että kaste pelastaa.
"Sitä ei ymmärtämätöm vauva voi käsittää"
Käsittää ei voi mutta uskoa voi
" Se tulee Jumala Sanan kuulemisesta, eli evankeliumin saarnasta ja sen ymmärtämisestä."
Ymmärtämisestä usko ei tule. Se tulee aina Jumalan Sanan kautta.
"Et ole lainkaan perillä ensinnäkään Raamatun Sanasta, etkä kasteista."
Täytyypä saoa, että sakastissa pallon päällä juopotteleva roskapaskapappa ei ole itse perillä vähääkään Raamatusta, vanhursksauttamisesta, armosta tai kasteesta.
"Uudestikastetta eikä lapsikastetta ole Raamatussa, siellä kastettin VAIN uskonsa Jeesukseen tunnustavat, ei muita."
Niin, ei ole uudestikastetta Raamatussa. Sellainen harha on siis hylättävä. Raamatussa on yksi kaste uskoville ja näiden perhekunnille.
Uudestikaste on harha.
- Juhlamuotoistapilkkaa
Pienet lapset eivät ole parannuksen tai kasteen tarpeessa.
4.Ja nyt, poikani, minä puhun sinulle siitä,mikä minua suuresti murehduttaa, sillä minua murehduttaa, että teidän keskuudessanne on alkanut esiintyä riitaa. 5.Sillä jos se, mitä olen kuullut, pitää paikkansa, teidän keskuudessanne on ollut kiistelyä pienten lastenne kastamisesta. 6.Ja nyt, poikani, minä haluaisin teidän ahkeroitsevan tämän suuren erehdyksen korjaamiseksi keskuudessanne, sillä tätä varten minä olen tämän kirjeen kirjoittanut. 7.Sillä heti tämän teistä kuultuani minä kysyin Herralta tätä asiaa. Ja Herran sana tuli minulle Pyhän Hengen voimasta, ja se kuului näin: 8. Kuuntele Kristuksen, Lunastajasi, Herrasi ja Jumalasi, sanoja. Katso, minä en tullut maailmaan kutsuakseni vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen; eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat; niinpä pienet lapset ovat terveitä, sillä he eivät kykene tekemään syntiä; siis Aadamin kirous on minussa otettu heiltä pois, niin ettei se pääse vaikuttamaan heihin, ja ympärileikkauksen laki on minussa poistettu. 9. Ja tällä tavoin Pyhä Henki ilmoitti Jumalan sanan minulle; sen tähden, rakas poikani, minä tiedän, että se, että te kastaisitte pieniä lapsia, olisi juhlamuotoista pilkkaa Jumalan edessä. 10.Katso, minä sanon sinulle,että tätä teidän tulee opettaa, parannusta ja kastetta niille,jotka ovat vastuullisia ja voivat tehdä syntiä;opettakaa vanhemmille, että heidän täytyy tehdä parannus ja antaa kastaa itsensä ja nöyrtyä pienten lastensa kaltaisiksi, niin he kaikki pelastuvat pienine lapsinensa. 11.Eivätkä heidän pienet lapsensa ole parannuksen eivätkä kasteen tarpeessa. Katso, kaste on parannuksen kaste käskyjen täyttämiseksi, syntien anteeksisaamiseksi. 12. Mutta pienillä lapsilla on ollut elämä Kristuksessa maailman perustamisesta asti; ellei niin ole, Jumala on puolueellinen Jumala ja myös muuttuvainen Jumala sekä sellainen,joka katsoo henkilöön, sillä kuinka moni pieni lapsi onkaan kuollut ilman kastetta! 13. Jos siis pienet lapset eivät voisi pelastua ilman kastetta, niiden olisi täytynyt joutua loputtomaan helvettiin. 14. Katso, minä sanon teille,että se,joka luulee,että pienet lapset tarvitsevat kasteen, on katkeruuden sapessa ja kiinni vääryyden siteissä, sillä hänellä ei ole uskoa, toivoa eikä rakkautta; jos hänet sen tähden otettaisiin pois hänen vielä näin ajatellessaan, hänen täytyisi joutua helvettiin. 15. Sillä kauhistavaa jumalattomuutta on ajatella, että Jumala toisen lapsen pelastaa, koska hänet on kastettu, ja toinen joutuu kadotukseen, koska hän ei ole kastetta saanut. 16. Voi niitä, jotka tällä tavoinvääristelevät Herran tiet, sillä he hukkuvat, elleivät tee parannusta. Katso, minä puhun rohkeasti, koska olen siihen saanut valtuuden Jumalalta; enkä minä pelkää sitä, mitä ihmiset voivat tehdä, sillä täydellinen rakkaus karkoittaa kaiken pelon. 17. Jaminä olen sellaisen rakkauden täyttämä, joka on iankaikkista rakkautta; sen tähden kaikki lapset ovat minulle samanarvoiset; sen tähden minä rakastan pieniä lapsia täydellisellä rakkaudella, ja he ovat kaikki toistensa kaltaiset ja pelastuksesta osalliset.18.Sillä minä tiedän, että Jumala ei ole puolueellinen Jumala eikä muuttuvainen olento, vaan hän on muuttumaton hamasta iankaikkisesta hamaan iankaikkiseen. 19. Pienet lapset eivät voi tehdä parannusta; sen tähden on kauhistavaa jumalattomuutta kieltää heidän osallisuutensa Jumalan puhtaaseen armoon, sillä heillä on kaikilla elämä hänessä hänen armonsa perusteella. 20. Ja se,joka sanoo,että pienet lapset tarvitsevat kasteen, kieltää Kristuksen armon ja tekee tyhjäksi hänen sovituksensa ja hänen lunastuksensa voiman. 21. Voi sellaisia,sillä heitä uhkaa kuolema, helvetti ja loputon vaiva.Minä sanon sen roh-keasti; Jumala on minua käskenyt. Kuunnelkaa sanojani ja ottakaa niistä vaari, taikka ne todistavat teitä vastaan Kristuksen tuomioistuimen edessä. 22. Sillä katso, kaikilla pienillä lapsilla on elämä Kristuksessa, sekä myös kaikilla niillä, jotka ovat ilman lakia. Sillä lunastuksen voima tulee kaikkien niiden osaksi, joilla ei ole lakia; sen tähden se, jota ei ole tuomittu eli se, jota tuomio ei koske, ei voi tehdä parannustakaan; eikä sellaisia kaste hyödytä mitään 23. vaan se on pilkkaa Jumalan edessä ja kieltää Kristuksen armon ja hänen Pyhän Henkensä voiman ja turvaa kuolleisiin tekoihin.- PohdiskelinVähän
Ihan hauska tsoukkina. Ja opettava sisällöltään. Oliko tää siitä kolmannesta Pietarin kirjeestä, joka kuulemani tarinan mukaan on kätketty Vatikaanin salaisiin arkistoihin, koska se kumoaa lapsikasteteologian?
- jahöpö
Kuka vain ei voi kastaa lasta pätevästi kuten ei voi vihkiä avioliittoonkaan niin että sillä olisi vaikutusta.
Hätäkasteita tehdään, mutta sen jälkeen on toimitettava virallinen kaste. Se hätäkaste riittää, jos lapsi kuolee ennen kuin virallista kastetta ehditään toimittaa. Virallisen kasteen voi toimittaa vain tietyssä asemassa oleva henkilö virkansa nojalla.- eihöpöä
Tarkoitat varmaan tuolla "pätevästi"-sanalla kirkon pätevyyttä, millä ei ole mitään tekemistä raamatullisen kasteen kanssa. Tuo hätäkastekin on kirkkolaitoksen keksimä juoni, jossa peloitellaan vanhempia helvetillä, ellei vauvaa kasteta.
Raamattu ei tunne mitään avioliittoon vihkimistäkään, vaan laitoskirkko on keksinyt kaikenlaisia kommervenkkejä, joilla se pyrkii lujittamaan valtaansa ja alistaa ihmiset omien valtapyrkimystensä alle.
Kirkkolaitos pyrkii monopolisoimaan Jumalan armon. - PohdiskelinVähän
Sulla on faktavirheitä. Hätäkastetta ei uusita, ei suoriteta virallista kastetta sen jälkeen. Se vain vahvistetaan siunauksella.
- geqg
Sulla on faktavirheitä. Hätäkastetta ei uusita, ei suoriteta virallista kastetta sen jälkeen. Se vain vahvistetaan siunauksella.
Sekin on faktavirhe että kirkko pyrkisi monipolisoimaan jotakin, sillä Jeesuksen seurakunta jakaa armoa Sanan ja sakramenttien kautta,
- armotonta
geqg kirjoitti:
Sekin on faktavirhe että kirkko pyrkisi monipolisoimaan jotakin, sillä Jeesuksen seurakunta jakaa armoa Sanan ja sakramenttien kautta,
Mitä armoa se seurakunta jakaa:
"seurakunta jakaa armoa..." Onko se sitä kirkon armoa tai pikemmin armottomuutta?
Raamatun mukaan Jumala jakaa armoaan niille, jotka ottavat Sanan vastaan: 2. Kor
"1. Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi" - gwrgw
armotonta kirjoitti:
Mitä armoa se seurakunta jakaa:
"seurakunta jakaa armoa..." Onko se sitä kirkon armoa tai pikemmin armottomuutta?
Raamatun mukaan Jumala jakaa armoaan niille, jotka ottavat Sanan vastaan: 2. Kor
"1. Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi"Se on sitä Jeesuken armoa, jotä Herramme käski meidän levittää Sanan ja sakramenttien kautta. Jumala jakaa armoaan kaikile, mutta vain ne siitä hyötyuvät jotka ottavat sen vastaan.
- kbhsljbhlb
Mitä tarkoittanee "vahvistetaan siunauksella".
Tietenkin aina voi ja saa siunata, joka tilanteessa.
Hätäkasteen vahvistaminen on sitä että todetaan kaste tehdyksi, ja kaitpa tietyt mutoseikat täyttäen. Kastajan nimi ja todistajien nimet todetaan. Noin ollut joskus.
Sitten voidaan laittaa kirjoihin että on kastettu. - PohdiskelinVähän
kbhsljbhlb kirjoitti:
Mitä tarkoittanee "vahvistetaan siunauksella".
Tietenkin aina voi ja saa siunata, joka tilanteessa.
Hätäkasteen vahvistaminen on sitä että todetaan kaste tehdyksi, ja kaitpa tietyt mutoseikat täyttäen. Kastajan nimi ja todistajien nimet todetaan. Noin ollut joskus.
Sitten voidaan laittaa kirjoihin että on kastettu.Ok. Laitoin muistinvaraisesti hiukan väärin. Hätäkasteen vahvistamisen yhteydessä puhutaan kastettavan ja perheen puolesta rukoilemisesta.
Evl.fi -sivuilta:
"Hätäkasteen vahvistaminen
Hätäkaste on papin vahvistettava Hätäkasteen vahvistaminen ei tarkoita, että hätäkaste olisi heikompi kuin tavallinen kaste. Hätäkasteen vahvistamisessa kastetun ja hänen perheensä puolesta rukoillaan.
Hätäkasteen yhteydessä annettu nimi voidaan muuttaa vahvistamisen yhteydessä. Jos hätäkasteessa ei ole annettu lapselle nimeä, se annetaan vahvistamisen yhteydessä. Nimen rekisteröinti toteutetaan yleensä hätäkasteen vahvistamisen jälkeen. Hätäkasteen vahvistamisen yhteydessä nimetään kummit, jos hätäkasteessa on ollut läsnä vain todistajia.
Aikuisen hätäkastetta vahvistaessa käytetään nuoren ja aikuisen kasteen kaavaa.
Hätäkasteen vahvistaminen on luonteeltaan kiitosjuhla. Jos hätäkasteen vahvistaminen tapahtuu kotona, se toimitetaan valkealla liinalla peitetyn pöydän ääressä. Pöydälle laitetaan Raamattu, palava kynttilä ja kukkia." - ihmistekoja
Ok. Laitoin muistinvaraisesti hiukan väärin. Hätäkasteen vahvistamisen yhteydessä puhutaan kastettavan ja perheen puolesta rukoilemisesta.
Evl.fi -sivuilta:
Hätäkaste on papin vahvistettava Hätäkasteen vahvistaminen ei tarkoita, että hätäkaste olisi heikompi kuin tavallinen kaste. Hätäkasteen vahvistamisessa kastetun ja hänen perheensä puolesta rukoillaan.
Hätäkasteen yhteydessä annettu nimi voidaan muuttaa vahvistamisen yhteydessä. Jos hätäkasteessa ei ole annettu lapselle nimeä, se annetaan vahvistamisen yhteydessä. Nimen rekisteröinti toteutetaan yleensä hätäkasteen vahvistamisen jälkeen. Hätäkasteen vahvistamisen yhteydessä nimetään kummit, jos hätäkasteessa on ollut läsnä vain todistajia.
Hätäkasteen vahvistaminen on luonteeltaan kiitosjuhla. Jos hätäkasteen vahvistaminen tapahtuu kotona, se toimitetaan valkealla liinalla peitetyn pöydän ääressä. Pöydälle laitetaan Raamattu, palava kynttilä ja kukkia."Niinhän se on, että ihmistekoja täytyy vahvistaa.
Raamattuhan ei tunne tuollaista seremoniaa. - Armoaonkaikki
ihmistekoja kirjoitti:
Niinhän se on, että ihmistekoja täytyy vahvistaa.
Raamattuhan ei tunne tuollaista seremoniaa.Kaste on aina Jumalan teko. Se on vahvistettava että kasteen välikappale toimi niin kuin Jeesus käski.
- Soopat.pois
Ok. Laitoin muistinvaraisesti hiukan väärin. Hätäkasteen vahvistamisen yhteydessä puhutaan kastettavan ja perheen puolesta rukoilemisesta.
Evl.fi -sivuilta:
Hätäkasteen vahvistaminen on luonteeltaan kiitosjuhla. Jos hätäkasteen vahvistaminen tapahtuu kotona, se toimitetaan valkealla liinalla peitetyn pöydän ääressä. Pöydälle laitetaan Raamattu, palava kynttilä ja kukkia."Täyttä soopaa koko sepustuksesi
- gnpe
Soopat.pois kirjoitti:
Täyttä soopaa koko sepustuksesi
Täyttä asiaa ja helposti Raamatulla perusteltua veli-Armoanonkaikki:n kirjoitus.
- lnhmsjöblshj
Voit kastaa lapsesi itse.
Voit sen tehdä kun lapsi on aivan vauva, tai lapsi on kasvanut aikuiseksi.
Jos haluat tai lapsesi haluaa varautua siihen että joskus tulee liittymään johonkin kirkkoon, lienee syytä tehdä muistiinpanot toimenpiteestä ja läsnäolleista ja heiltä vielä nimikirjoituksia ikään kuin todistajan roolista.
Em. tavalla mahdollisen kirkkoon liittymisen ehtojen tarkistus on ongelmaton.
Ev.lut-kirkko hyväksyy toimitetun kristillisen kasteen.
Onhan olemassa seurakuntia jotka ottavat jäseneksi oman ilmoituksen perusteella ilman mitään papereita ja päivämääriä. Sellaisakin seurakuntia joissa jäsenyys edellyttää että on kastettu.- omapesu
Me ainakin kastelimme vauvojamme usein ja varsinkin alapää kaipaa jatkuvaa pesemistä. Ja kun lapset olivat kasvaneet, he uskoon tultuaan "antoivat kastaa itsensä", kuten Raamattu kehoittaa.
Ei siinä tarvita mitään kummeja tai muuta veden taikavoimaan perustuvaa taika-uskoa . - hwrhw
omapesu kirjoitti:
Me ainakin kastelimme vauvojamme usein ja varsinkin alapää kaipaa jatkuvaa pesemistä. Ja kun lapset olivat kasvaneet, he uskoon tultuaan "antoivat kastaa itsensä", kuten Raamattu kehoittaa.
Ei siinä tarvita mitään kummeja tai muuta veden taikavoimaan perustuvaa taika-uskoa .Taas uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa alkoi puhumaan lasten alapäistä. On se kumma miten tuo mieleltään sairas ihminen ei voi hillitä itseään.
Meillä lapset kastetaan pieninä, joten he eivät anna uudestikastaa itseään, koska yksi kaste riittää. Sanan opettaajia tarvitaan aina ja kummjärjestetlmä on hyvä. Veden taikavoimaan eivät usko muut kuin uudestikastaja-inttjä-eksyttäjä näin raamatussa -vedenpalvojatrolli. Kristittyt tietävät ettei vedessä ole taikaa. - rippikouluisanauretaan
hwrhw kirjoitti:
Taas uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa alkoi puhumaan lasten alapäistä. On se kumma miten tuo mieleltään sairas ihminen ei voi hillitä itseään.
Meillä lapset kastetaan pieninä, joten he eivät anna uudestikastaa itseään, koska yksi kaste riittää. Sanan opettaajia tarvitaan aina ja kummjärjestetlmä on hyvä. Veden taikavoimaan eivät usko muut kuin uudestikastaja-inttjä-eksyttäjä näin raamatussa -vedenpalvojatrolli. Kristittyt tietävät ettei vedessä ole taikaa.Ja niin ne kastetut vauvat sitten kohta hilluvat pitkin katuja ja nauravat teidän kasteillenne.
mitäs sitten? - kääkälle
rippikouluisanauretaan kirjoitti:
Ja niin ne kastetut vauvat sitten kohta hilluvat pitkin katuja ja nauravat teidän kasteillenne.
mitäs sitten?Niin tekevät myös monet uudestikastetut tai aikuisena kerran kastetut
Entä sitten? - missämenipieleen
hwrhw kirjoitti:
Taas uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa alkoi puhumaan lasten alapäistä. On se kumma miten tuo mieleltään sairas ihminen ei voi hillitä itseään.
Meillä lapset kastetaan pieninä, joten he eivät anna uudestikastaa itseään, koska yksi kaste riittää. Sanan opettaajia tarvitaan aina ja kummjärjestetlmä on hyvä. Veden taikavoimaan eivät usko muut kuin uudestikastaja-inttjä-eksyttäjä näin raamatussa -vedenpalvojatrolli. Kristittyt tietävät ettei vedessä ole taikaa.Oh hoh??
"Kristittyt tietävät ettei vedessä ole taikaa."????
Mutta siitä huolimatta te vedenpalvojat vaahtoatte täällä aamusta iltaan veden taikavoimasta!!! - trollille
missämenipieleen kirjoitti:
Oh hoh??
"Kristittyt tietävät ettei vedessä ole taikaa."????
Mutta siitä huolimatta te vedenpalvojat vaahtoatte täällä aamusta iltaan veden taikavoimasta!!!Niin, siitä huolimatta sinä vettä palvova uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa höpiset veden taikavoimasta. Ei täällä kukaan muu siitä höpise kuin sinä. Joten lopeta tuo vedenpalvontasi, sairas trolli!
- Utopistit.parannukseen
trollille kirjoitti:
Niin, siitä huolimatta sinä vettä palvova uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa höpiset veden taikavoimasta. Ei täällä kukaan muu siitä höpise kuin sinä. Joten lopeta tuo vedenpalvontasi, sairas trolli!
Suurin vale on se, että kastamalla tehtäisiin opetuslapsia, ta Jumalan valtakunna jäseniä.
Jumalan lapseus:
1. Evankeliumin saarna
2. Sanan vastaanottaneet, eli uskoontulleet ottavat / saavat kasteen Jeesuksen nomeen
3. Pyhän Hengen täyteys
4. Jeesuksen opissa ja elämässä
Jos luulet, että epäraamatulline vauvavalelu saa tuon aikaan, olet utopisti - ahwrh
Utopistit.parannukseen kirjoitti:
Suurin vale on se, että kastamalla tehtäisiin opetuslapsia, ta Jumalan valtakunna jäseniä.
Jumalan lapseus:
1. Evankeliumin saarna
2. Sanan vastaanottaneet, eli uskoontulleet ottavat / saavat kasteen Jeesuksen nomeen
3. Pyhän Hengen täyteys
4. Jeesuksen opissa ja elämässä
Jos luulet, että epäraamatulline vauvavalelu saa tuon aikaan, olet utopistiOpetuslapsia tehdään kastamalla ja opettamalla. Näin Jeesus sanoi ja se on totuus. Uskossa kasvetaan koko ajan. Kasteessa opetuslapseksi tullaan. Vauvavalelusta en puhut mitään.
- sakastissasuhisee
Vauva ei tarvitse taikamenoja.
siinä kaikki mitä asiasta on tarpeen sanoa.- papalle
Ei tarvisekaan, olen samaa mieltä! Vain kasteen ja uskon hän tarvitsee.
- vesivahinkoseon
papalle kirjoitti:
Ei tarvisekaan, olen samaa mieltä! Vain kasteen ja uskon hän tarvitsee.
eikö kuivausta ollenkaan??
- 12___13
Jeesuksen opetuslapsille on sanottu:
"Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
Joh. 20:23
Kastamisesta ei ole Raamatussa märitelty kuka on oikeutettu antamaan kasteen. Mutta olisi toki hyvä ennen sitä tuntea hyvin mitä Raamattu opettaa. - mukavakuulla
Olitko siinä huoneessa jossa Jeesus niin puhalsi ja sanoi?
Jos olit, millaisia muita voimallisia tekoja teet näinäpäivinä kuin että nettiin kirjoittelet? Uudelleenkastajat ovat tosi paljon eksyksissä. Ensiksi Olisi tärkeää tehdä ero, mielen ja tahdon uudistuksen ja kasteessa tapahtuvan siittämisen välillä, jossa vesi on vaimona ja Henki miehenä (Joh.3:5; Ef.5:26; gal.3:27).
- Mitäs.sanot
Kastoin itse itseni.
Pienten lasten kaste on selvä: Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]- gjyggjgjy
No, onpas todella selvää. Tuohon ei voi muuta sanoa kuin, että siinähän se lukee selvästi, että vauvat ei voi pääse taivaaseen, jos niitä ei kastettu. Siinä se seisoo selevällä suomella. Kukaan ei voi sitä kiistää. Mitenkään muuten sitä ei voi tulkita. Ei kielikuvilla eikä millään.
Selitä, weha, vielä mistä löytyy sitä vettä, josta Jeesus sanoo, että jos sitä juo, niin ei koskaan janoa. Ei tarvitsisi enää ostaa lähdevettä eikä vichyä eikä kokista kun saisi hörpätä sitä pikkasen. - eeerererere
gjyggjgjy kirjoitti:
No, onpas todella selvää. Tuohon ei voi muuta sanoa kuin, että siinähän se lukee selvästi, että vauvat ei voi pääse taivaaseen, jos niitä ei kastettu. Siinä se seisoo selevällä suomella. Kukaan ei voi sitä kiistää. Mitenkään muuten sitä ei voi tulkita. Ei kielikuvilla eikä millään.
Selitä, weha, vielä mistä löytyy sitä vettä, josta Jeesus sanoo, että jos sitä juo, niin ei koskaan janoa. Ei tarvitsisi enää ostaa lähdevettä eikä vichyä eikä kokista kun saisi hörpätä sitä pikkasen.Se vesi mitä pitää juoda ja mitä Jeesus antaa on Evankeliumi. Se vesi, mistä puhutaan Joh. 3:5:ssä on vettä eli H2O:ta. Tämä on alkukirkon tulkinta ja siinä pysytään.
- väärätulkinta
eeerererere kirjoitti:
Se vesi mitä pitää juoda ja mitä Jeesus antaa on Evankeliumi. Se vesi, mistä puhutaan Joh. 3:5:ssä on vettä eli H2O:ta. Tämä on alkukirkon tulkinta ja siinä pysytään.
Joh 3:5 ei puhu mitään kasteesta. Eihän Jeesus kastanut Nikodeemusta.
"Vesi" tarkoittaa Jumalan Sanaa, kuten 1. Pietari 1. kirjoittaa:
"23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. "
Tämä oli alkuseurakunnan tulkinta!
Vesihän on katoavaa siementä!!! - valitan
väärätulkinta kirjoitti:
Joh 3:5 ei puhu mitään kasteesta. Eihän Jeesus kastanut Nikodeemusta.
"Vesi" tarkoittaa Jumalan Sanaa, kuten 1. Pietari 1. kirjoittaa:
"23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. "
Tämä oli alkuseurakunnan tulkinta!
Vesihän on katoavaa siementä!!!Joh, 3;5 ei voi puhua muusta kuin kasteesta, koska vain kasteessa vesi ja Henki ovat yhtä aikaa läsnä. Turhaa on lähteä Jeesus korjailemaan. Luotetaan nyt vain siihen mitä Herra sanoo. Kohdassa ei ole mitään syytä ymmärtää vettä ja Henkeä vertaksukuvallisesti. Vesi on vesi ja Henki on Henki. Näin seitä Raamattua luetaan. Vesi on katoavaa, siksi uudestisyntyminen ei tapahdukaan pelkästä vedestä vaan vedestä ja Hengestä
Alkukirkon tulkinta kohdasta Joh. 3:5 o TÄYSIN YKSIKSELITTEINEN, eikä kukaan pitä sitä muuna kuin kastekohdata, eikä kukaan ymmärrä vettä Jumalan Sanana. Tuollainen selitys on tullut vasta 1000 vuotta myihemmin kuin ensimmäiset kristityt elivät, joten sellainen tulkinta voidaan heittää romukoppaan vääränä ja ei-apostolisena. Valitan. - kysynvaanveljet
valitan kirjoitti:
Joh, 3;5 ei voi puhua muusta kuin kasteesta, koska vain kasteessa vesi ja Henki ovat yhtä aikaa läsnä. Turhaa on lähteä Jeesus korjailemaan. Luotetaan nyt vain siihen mitä Herra sanoo. Kohdassa ei ole mitään syytä ymmärtää vettä ja Henkeä vertaksukuvallisesti. Vesi on vesi ja Henki on Henki. Näin seitä Raamattua luetaan. Vesi on katoavaa, siksi uudestisyntyminen ei tapahdukaan pelkästä vedestä vaan vedestä ja Hengestä
Alkukirkon tulkinta kohdasta Joh. 3:5 o TÄYSIN YKSIKSELITTEINEN, eikä kukaan pitä sitä muuna kuin kastekohdata, eikä kukaan ymmärrä vettä Jumalan Sanana. Tuollainen selitys on tullut vasta 1000 vuotta myihemmin kuin ensimmäiset kristityt elivät, joten sellainen tulkinta voidaan heittää romukoppaan vääränä ja ei-apostolisena. Valitan.Näin juuri! Jos kristityillä tulee epäselvää jonkin Raamatun kohdan kanssani, nin r atkaisu siihen on tutkia mitä alkukristityt kohdaasta ajattelivat. Ja Joh. 3:5 ymmärrettiin kastekohdata, niin miksi sitä pitää lähteä muuttamaan? Eikö voida luottaa siihen mitä Jeesus sanoo?
Joh, 3:5, puhuu kasteen vedestä. Nimittäin kohta puhuu äitistä syntyneestä, lihasta syntyneestä ja ihmisestä, joiden tulee syntyä kasteessa "vedestä ja Hengestä. Ainoastaan kasteessa voi syntyä vedestä ja Hengestä". Kohtaa kristillisenä kasteena, opettaa Raamattu, alkukirkko, varhaiset kirkkoisät, kirkon perimätieto, Luther, uskonpuhdistus, luterilaisen kirkon tunnustuskirjat.
- eivettä
Weha elää vielä harhakuvitelmissaan ja uskoo sokeasti kirkkolaitoksen kehittämiä satuja. Kas kun hän ei usko Neitsyt Mariaan tai aneisiin?? Romahtaisikohan vauvakasteen harha-oppi silloin, jos vedenpalvojatkin tajuaisivat, että Jeesus puhui tuossa SYNTYMISESTÄ YLHÄÄLTÄ, ei alhaalta vedestä!!!
Joh 3:5 EI PUHU MITÄÄN pakollisesta vauvakasteesta. Miksi Jeesus olisi puhunut Nikodeemukselle, jolla todennäköisesti ei edes ollut lapsia, vauvojen kastamisesta??? Kai Nikodeemus olisi kastattanut vauvansa, jos Jeesus olisi tarkoittanut kastetta tai Jeesus olisi kastanut Nikodeemuksen, jos kaste pelastaisi!!!!
Ihminen pysyy "lihasta syntyneenä", vaikka hänet kastettaisiin sata kertaa.
Kasteessa kukaan ei synny uudesti ylhäältä, vaan kuten Pietari kirjoittaa, vain katoamaton siemen, eli Jumalan Sana voi synnyttää ihmisen uudesti, kun hän uskoo siihen.
Vedenpalvojat luottavat katoavaan siemeneen eli veteen. - nyeny
eivettä kirjoitti:
Weha elää vielä harhakuvitelmissaan ja uskoo sokeasti kirkkolaitoksen kehittämiä satuja. Kas kun hän ei usko Neitsyt Mariaan tai aneisiin?? Romahtaisikohan vauvakasteen harha-oppi silloin, jos vedenpalvojatkin tajuaisivat, että Jeesus puhui tuossa SYNTYMISESTÄ YLHÄÄLTÄ, ei alhaalta vedestä!!!
Joh 3:5 EI PUHU MITÄÄN pakollisesta vauvakasteesta. Miksi Jeesus olisi puhunut Nikodeemukselle, jolla todennäköisesti ei edes ollut lapsia, vauvojen kastamisesta??? Kai Nikodeemus olisi kastattanut vauvansa, jos Jeesus olisi tarkoittanut kastetta tai Jeesus olisi kastanut Nikodeemuksen, jos kaste pelastaisi!!!!
Ihminen pysyy "lihasta syntyneenä", vaikka hänet kastettaisiin sata kertaa.
Kasteessa kukaan ei synny uudesti ylhäältä, vaan kuten Pietari kirjoittaa, vain katoamaton siemen, eli Jumalan Sana voi synnyttää ihmisen uudesti, kun hän uskoo siihen.
Vedenpalvojat luottavat katoavaan siemeneen eli veteen.Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa jaksaa uskoa noihin lahkojen keksimiin uudestikasteoppeihin. Miksei hän usko myös mormonitemppeleihin ja Joseph Smithiin ja Mormonin kirjaan? Miksie hän usko myös ikuiseen avioliittoon, joka temppeleissä suoritetaan?
Jeesus puhuu syntymisestä YLHÄÄLTÄ vedestä ja Hengestä. Kukaan ei ole väittänytkään että uudestisyntyminen tapahtuisi alhaalta vedestä.
Joh. 3:5 ei puhu vauvakasteesta, vaan kasteesta. Vauvakastetta ei ole erikeen, vaan sama kaste on vauvoille ja vaareille. Ihminen on syntinen ja lihasta syntynyt koko elämänsä, mutta Hengestä syntyneet saavat syntinstä anteeksi. Kasteessa synnytään ylhäältä, koska Jumalan Sana ja Pyhä Henki tulevat ylhäältä.
Uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan Sanan kautta vedestä ja Hengetä. Miksihän inttäjä-eksyttäjällä on niin vaikeaa hyväksyä Jeesuksen sanat ja olla muuttelematta niitä? Tuo vedenpalvoja ei usko Jeesusta, siksi hän vettä palvookin.
Siis kaste on evankeliumia. Jo Johanneksen aikana, Johannes saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi. Samoin on uudessaliitossa, jolloin kaste sai eri sisällyksen; se oli osallisuutta Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen (Room.6:3,5). Jo apostolit saarnasivat kastetta syntien anteeksisaamiseksi, jolloin saa Pyhän Hengen lahjan (apt.2:38-39). Kasteella on aivan eri sisällys mitä uudestikastajat opettavat. Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä(Joh.3:5-6). Kaste on siis merkitykseltään pikemminkin uskoon tulevien kaste, Eikä uskovien kaste. Lahjaan tietysti aina juodaan, eli vastaanotetaan. Lahja on siis lahja.
- gjyggjgjy
Älä nyt selittele. Otetaan vaan molemmat vedet kirjaimellisesti, kun kerran se 3:5 vesikin aina halutaan sillä tavalla ottaa.
Se (kirjaimellinen) vesi, jonka juotuaan ei koskaan janoa, ratkaisisi tämän maailman puhtaan veden ongelman kokonaan. Sitä pitää ehdottomasti saada. - sgsgsgsgsg
gjyggjgjy kirjoitti:
Älä nyt selittele. Otetaan vaan molemmat vedet kirjaimellisesti, kun kerran se 3:5 vesikin aina halutaan sillä tavalla ottaa.
Se (kirjaimellinen) vesi, jonka juotuaan ei koskaan janoa, ratkaisisi tämän maailman puhtaan veden ongelman kokonaan. Sitä pitää ehdottomasti saada.Joh. 3:5 ei anna mitään syytä muuhun kuin kirjaimeliseen tulkintaan. Muutoin myös "Henki" pitäisi onlla vainn vertauskuva, mutta sehän on Pyhä Henki. Tuo toinen kohta taas on selvästi vertauskuva. Ei pidä sekoittaa kohtia keskenään.
Tottakai kasteesta on määritelty Raamatussa esim. missä se toimitetaan: Ef.5:25. Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,- eikastepaikkaa
Eihän tuossa puhuta mitään kastepaikasta, Weha hoi!!!!Mielikuvituksesi teki taas tepposet!
UT:ssä on kirjoitettu, Joh
"3:23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä."
Hoviherrakin kastettiin virrassa Gazan tien varrella.
Ei siellä ollut mitään kastemaljaa tai kummia!!! - ei.valelemalla
eikastepaikkaa kirjoitti:
Eihän tuossa puhuta mitään kastepaikasta, Weha hoi!!!!Mielikuvituksesi teki taas tepposet!
UT:ssä on kirjoitettu, Joh
"3:23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä."
Hoviherrakin kastettiin virrassa Gazan tien varrella.
Ei siellä ollut mitään kastemaljaa tai kummia!!!aivan!
Ja siellä oli nimenomaan PALJON vettä, ei kuralammikollinen, josta kädellä ripsitään päähän.
Raamatussa kasteesta puhuttaessa puhutaan nimenomaan upotuskasteesta (babtizo). Ja jos kerran Jeesuksen esimerkkieä tulisi jokaisen uskovan noudattaa sanan mukaan, niin eikö silloin kasteellekin mennä omasta halusta? - valelemalla
ei.valelemalla kirjoitti:
aivan!
Ja siellä oli nimenomaan PALJON vettä, ei kuralammikollinen, josta kädellä ripsitään päähän.
Raamatussa kasteesta puhuttaessa puhutaan nimenomaan upotuskasteesta (babtizo). Ja jos kerran Jeesuksen esimerkkieä tulisi jokaisen uskovan noudattaa sanan mukaan, niin eikö silloin kasteellekin mennä omasta halusta?batbtizo tarkoittaa muutakin kuin vain upottamista, joten tuon sanan perusteella ei voida tehdä johtopäätöstä kastetavasta. Jos vettä on paljon, miin kysymykseen voi yhtä hyivn tulla pirskottamis- tai valelukaste. Alkukirkon ajoilta jääneissä maalauksissahan on esitetty kastettavan seisomassa vedessä ja kastajan kädet tämän pään päällä tiputtamassa vettä.
- ei.valelemalla
valelemalla kirjoitti:
batbtizo tarkoittaa muutakin kuin vain upottamista, joten tuon sanan perusteella ei voida tehdä johtopäätöstä kastetavasta. Jos vettä on paljon, miin kysymykseen voi yhtä hyivn tulla pirskottamis- tai valelukaste. Alkukirkon ajoilta jääneissä maalauksissahan on esitetty kastettavan seisomassa vedessä ja kastajan kädet tämän pään päällä tiputtamassa vettä.
Jos aletaan oikein kaivelemaan, niin kyllähän se oli Roomassa, jolloin tuli laki v. 416 keisari Konstantinuksen aikana, että kaikki lapset oli kastettava. Jos jätettiin kastamatta, siitä seurasi jokseenkin mielenkiintoisia seuraamuksia.
Eli älä nyt ala vakavissasikaan väittämään, että veden pirskottamisella kastetaan. Höpö höpö. SIlloin meille olisi annettu käsky, että kantakaa vettä juomaleilissä mukananne, jos joku haluaa tulla kastetuksi.
Itseasiassa veteen upottaminen on jo Mooseksen ajoilta, jolloin ylimmäisen papin oli peseydyttävä valtavan kokoisissa altaissa. Pesu oli erittäin tarkkaa.
Luuletko, että Jeesus olisi juutalaisena käskenyt seuraajiensa kastaa pirskottelemalla jotain pisaroita?
Arameaksi tuo hoviherran kohta menee näin:
Ja näiden mennessä sillä tiellä, he olivat saapuneet sille yhdelle paikalle, jossa oli vettä. Ja hän sanoi, se uskovainen, ”katso, vettä. Mikä estää kasteella käymisen?”
Ja Filippus sanoi, ”jos sinä uskot koko sydämestä, se on luvallista”. Ja hän vastasi ja sanoi, ”minä uskon, että Jeshua on Messias, se Jumalan poika”.
Ja hän käski, että vaunut seisahtuisivat, ja he kaksi laskeutuivat veteen, ja Filippus kastoi sen uskovaisen.
Ja heidän noustessaan vedestä, Herran henki tempaisi Filippuksen, eikä se uskovainen enää nähnyt häntä, vaan hän meni tietään iloiten.
Eli montako kohtaa raamatusta löytyy, että sylivauva on kastettu?
Montako kohtaa raamatusta löytyy, että kaste on suoritettu upottamalla veden alle? Miten Jeesuksen kohdalla?
Kasteessa kuvainnollisesti vanha elämä jää kasteen hautaan, ja nousee puhdas ihminen. Kastehan nimenomaan tarkoittaa hyvän omantunnon pyytämistä!
1 Piet 3:21-22
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
Mihin vastasyntynyt tarvitsee kastetta? Onko hänellä huono omatunto? Vai olisiko sittenkin kyse vanhempien rituaalisuorittamisesta, koska kirkko on pelotellut ihmiset niin, että jos lasta ei kasteta, se menee helvettiin. Ja tuo kaste pelastaa sitten vaikka huoraisi, raiskaisi jne, mutta kun on vauvana kastettu, niin sehän hautajaisissa muuttuu lipuksi taivaaseen. - wgwrg
ei.valelemalla kirjoitti:
Jos aletaan oikein kaivelemaan, niin kyllähän se oli Roomassa, jolloin tuli laki v. 416 keisari Konstantinuksen aikana, että kaikki lapset oli kastettava. Jos jätettiin kastamatta, siitä seurasi jokseenkin mielenkiintoisia seuraamuksia.
Eli älä nyt ala vakavissasikaan väittämään, että veden pirskottamisella kastetaan. Höpö höpö. SIlloin meille olisi annettu käsky, että kantakaa vettä juomaleilissä mukananne, jos joku haluaa tulla kastetuksi.
Itseasiassa veteen upottaminen on jo Mooseksen ajoilta, jolloin ylimmäisen papin oli peseydyttävä valtavan kokoisissa altaissa. Pesu oli erittäin tarkkaa.
Luuletko, että Jeesus olisi juutalaisena käskenyt seuraajiensa kastaa pirskottelemalla jotain pisaroita?
Arameaksi tuo hoviherran kohta menee näin:
Ja näiden mennessä sillä tiellä, he olivat saapuneet sille yhdelle paikalle, jossa oli vettä. Ja hän sanoi, se uskovainen, ”katso, vettä. Mikä estää kasteella käymisen?”
Ja Filippus sanoi, ”jos sinä uskot koko sydämestä, se on luvallista”. Ja hän vastasi ja sanoi, ”minä uskon, että Jeshua on Messias, se Jumalan poika”.
Ja hän käski, että vaunut seisahtuisivat, ja he kaksi laskeutuivat veteen, ja Filippus kastoi sen uskovaisen.
Ja heidän noustessaan vedestä, Herran henki tempaisi Filippuksen, eikä se uskovainen enää nähnyt häntä, vaan hän meni tietään iloiten.
Eli montako kohtaa raamatusta löytyy, että sylivauva on kastettu?
Montako kohtaa raamatusta löytyy, että kaste on suoritettu upottamalla veden alle? Miten Jeesuksen kohdalla?
Kasteessa kuvainnollisesti vanha elämä jää kasteen hautaan, ja nousee puhdas ihminen. Kastehan nimenomaan tarkoittaa hyvän omantunnon pyytämistä!
1 Piet 3:21-22
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
Mihin vastasyntynyt tarvitsee kastetta? Onko hänellä huono omatunto? Vai olisiko sittenkin kyse vanhempien rituaalisuorittamisesta, koska kirkko on pelotellut ihmiset niin, että jos lasta ei kasteta, se menee helvettiin. Ja tuo kaste pelastaa sitten vaikka huoraisi, raiskaisi jne, mutta kun on vauvana kastettu, niin sehän hautajaisissa muuttuu lipuksi taivaaseen."Eli älä nyt ala vakavissasikaan väittämään, että veden pirskottamisella kastetaan. "
Älä sinä ala vakavissasi väittämään, että upottamalla kastetaan. Yhtä oikea ja väärä tapa on pirskottaminen ja upottaminen.
"Eli montako kohtaa raamatusta löytyy, että sylivauva on kastettu? "
Montako kohtaa Raamatusta löytyy jossa aikuinen on uudestikastettu? Tai lapsi tai vanhus kastettu? Ei yhtään! Joten tuo argumenttisi ei toimi.
"Montako kohtaa raamatusta löytyy, että kaste on suoritettu upottamalla veden alle? "
Odotas kun laken.... NOLLA!
"Kasteessa kuvainnollisesti vanha elämä jää kasteen hautaan,"
Ei kuvannollisesti vaan konkreettisesti. Kuvaoinnollisuudesta ei kohta puhu mitään. Kasteessa tapahtu konkreettisesti uudestisyntymä, eli uuteen elämään siirtyminen ja sitä kautta Pyhän Hengen lahja ja syntien anteesianto Jeesuksen sovitustyön vaiitukseen pääsemisen kautta.
"Mihin vastasyntynyt tarvitsee kastetta?"
Mihi aikuinen tarvitsee kastetta?
" Ja tuo kaste pelastaa sitten vaikka huoraisi,"
Minua ei sinun huoraamisesi kiinnosta, saat mun puolesta vaikka huorata joka päivä, mutta Raamatun opetus on se, että uskovalle kaste pelastaa. Piste.
Raamatussa ei ole ainoatakaan kohtaa, että kaste olisi varmuudella toimitettu upottamalla. Kasteen asetuksessa ja säädössä ei myöskään puhuta upotuskasteesta mitään. Oikein onkin opetettu: "Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on yhdessä veden kanssa".
Baptidzoo-sana merkitsee Uudessa testamentissa kaikenlaista vedellä koskettamista. Baptidzoo-sana ei vielä itsessään kerro, millä tavalla kosketus tapahtuu. Uudessa testamentissa ei ole yhtään kohtaa, jonka perusteella voitaisiin osoittaa, että baptidzoo merkitsee ainoastaan upottamista eikä mitään muuta. Väite, että sanat baptidzoo ja baptisma merkitsisivät aina upottamista, ei täten pidä paikkaansa. Uusi testamentti käyttää upottamisesta (Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta (Matt. 14:30) kokonaan toista sanaa katapontidzoo.
Uuden testamentin sanonnat “hän nousi heti vedestä” (Matt. 3:16), “astuivat veteen”, “kun he olivat nousseet vedestä” (Apt. 8:38 s.) eivät nekään sinänsä sisällä ajatusta ‘upottamisesta’. Näitä sanontoja käytetään eri syvyyksiin veteen menemisistä ja siitä nousemisista.
Kun apostolit kastoivat kuulijakuntaa, jolla ei tietysti ollut kastepukuja mukanaan (köyhillä ei ollut edes muuta vaatepartta kuin päällä oleva), oli pakko kastaa valelemalla, koska yleisön takia ei voitu esiintyä alastomanakaan. Jeesuksen kastetta esittävät varhaiskristilliset maalaukset (kuten Rooman katakombissa Pyhän Calixtuksen kastekappelissa oleva heti ensimmäisen vuosisadan jälkeen syntynyt kuva) paljastavat, että valelu on ollut alkukirkon yleisin kastetapa: kastettava seisoi vedessä ja kastaja valeli vedellä hänen päänsä ja olkapäänsä.
Didakhe vuosien 50–100 vaiheilta mainitsee valelukasteen. Justinus Marttyyri (110–165 jKr.) mainitsee Apologiassaan epäjumalain pappien matkivan kristillistä kastetta pirskottaessaan itsensä vedellä. Tertullianus (145–220 jKr.) mainitsee kirjassaan De Baptismo, ettei ole väliä kastetaanko ihminen meressä tai lammikossa, virrassa tai maljassa, järvessä tai ruuhessa. Cyprianus (200–258 jKr.) sanoo kirjassaan Fidukselle, ettei kenenkään tule vaivaantua pirskottelemalla tai valelemalla suoritetusta kasteesta.
Kirkkohistoria kertoo upotuskasteitakin olleen, mutta Raamatussa ei ole ohjetta, että kaste olisi toimitettava tällä tavalla. Mikäli upottamista käytettiin, se oli kirkollinen perimätapa, ei Raamatussa määrätty muoto.
On yhdentekevää, valellaanko, vihmotaanko vai upotetaanko, kunhan vain kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen puhtaalla vedellä. Valeleminen sopii hyvin kuvaamaan ‘puhdistusta synneistä’ ja ‘elävän veden virtoja’. Vihmominen eli pirskottaminen kuvaa ‘puhdistusta’ ja ‘Jumalan armon siunausta’. Upottaminen kuvaa paitsi ‘puhdistusta synneistä’ myös ‘vanhan ihmisen kuolemaa’ ja ‘uuden ihmisen syntymistä’. Alkukirkko ymmärsi, että kasteen olemus ei riipu veden määrästä vaan laadusta: sen on oltava ‘Kristuksen veren punaamaa’! Näin ollen kasteen muoto on Jumalan sanan mukaan varsin vapaa, ja tämä on myös luterilaisen kirkon kanta.- armotonta
Mistähän tuo Wehan panikointi johtuu? Hän kopioi noita samoja satujaan ja suoranaisia valheitaan päivästä toiseen, eikä usko mitään, mitä hänelle osoitetaan Jumalan Sanasta.
Tuossa edellä on taas yksi valhe lisää Wehan valeluetteloon.
Calixtuksen katakombit ja kastekappeli rakennettiin vasta 300-luvulla jKr, joten Weha puhui taas palturia.
Katolisen kirkon ja myös luterilaisen kirkon kastevesi on marttyyrien veren punaamaa, kun kasteen armosta kieltäytyneet menettivät päänsä.
Sellaista on tämä kirkon armo. - trollille
armotonta kirjoitti:
Mistähän tuo Wehan panikointi johtuu? Hän kopioi noita samoja satujaan ja suoranaisia valheitaan päivästä toiseen, eikä usko mitään, mitä hänelle osoitetaan Jumalan Sanasta.
Tuossa edellä on taas yksi valhe lisää Wehan valeluetteloon.
Calixtuksen katakombit ja kastekappeli rakennettiin vasta 300-luvulla jKr, joten Weha puhui taas palturia.
Katolisen kirkon ja myös luterilaisen kirkon kastevesi on marttyyrien veren punaamaa, kun kasteen armosta kieltäytyneet menettivät päänsä.
Sellaista on tämä kirkon armo.Mistähän uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatusa on saanut päähänsä että kaste vesi vesi on marttyrien veren punaamaa? Jeesuksestahan kasteessa on kyse a kaste vesi on Hänen verensä punaama.
- rulleja.kaikki
Mikä ihme on uudestikastaja?
Ei ihmistä tarvitse kastaa kuin kerran, silloin kun hän itse tietää tarvitsevansa kasteen, ja haluaan seurata Jeesuksen esimerkkiä.
Vauva ei sitä ymmärrä tarvitsevansa, eikä hän tarvitsekaan, sillä vauvalla ei ole vielä tunnollaan mitään.
Suun tunnustuksella pelastutaan, kasteessa haudataan vanha elämä.
Jeesus siunasi lapsia, ja kehotti ihmisiä olemaan lasten kaltaisia.
Juutalaisuudessa katsotaan, että poika tulee 13 vuotiaana siihen ikään, että on hengellisesti valmis. (tytöillä bat mitzva 12 vuotiaana) Vastaa meidän "rippikouluja". Eli tuossa iässä suunnilleen aletaan olla siinä vaiheessa, että ymmärretään tekojen seuraukset, uskon merkityksen jne. Riippuu tietenkin henkilöstä.
Eli jos kirkkokin ottaisi kasteen mukaan rippikouluun, niin oltaisiin paljon lähempänä oikeaa. - rollejapaikki
rulleja.kaikki kirjoitti:
Mikä ihme on uudestikastaja?
Ei ihmistä tarvitse kastaa kuin kerran, silloin kun hän itse tietää tarvitsevansa kasteen, ja haluaan seurata Jeesuksen esimerkkiä.
Vauva ei sitä ymmärrä tarvitsevansa, eikä hän tarvitsekaan, sillä vauvalla ei ole vielä tunnollaan mitään.
Suun tunnustuksella pelastutaan, kasteessa haudataan vanha elämä.
Jeesus siunasi lapsia, ja kehotti ihmisiä olemaan lasten kaltaisia.
Juutalaisuudessa katsotaan, että poika tulee 13 vuotiaana siihen ikään, että on hengellisesti valmis. (tytöillä bat mitzva 12 vuotiaana) Vastaa meidän "rippikouluja". Eli tuossa iässä suunnilleen aletaan olla siinä vaiheessa, että ymmärretään tekojen seuraukset, uskon merkityksen jne. Riippuu tietenkin henkilöstä.
Eli jos kirkkokin ottaisi kasteen mukaan rippikouluun, niin oltaisiin paljon lähempänä oikeaa."Mikä ihme on uudestikastaja?"
Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa - tämän palstan sairas ja vaarallisin eksyttäjä.
"Vauva ei sitä ymmärrä tarvitsevansa"
Entäs sitten? Ei vauva ymmärrä edes hengittävänsä. Ei kaste perustu ymmärrykseen.
Tekojen seuraamisen ymmärtäminen ei ole mikään mittari syntisyydelle. Kyllä jos 5-vuotias lyö toista, niin kyllä se teitää tehneensä väärin. Siis syntiä.
Uudelleenkaste on tietenkin se, kun kastetaan vedellä uudestaan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Raamattu sanoo, että vain yksi kaste ja joka on liittona Jumalan puolelta aina voimassa, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia tai luopuisivat. Kun ja jos tuhlaajapoika/tyttö saa palaamisen armon, sanan kautta, ei hän tarvitse uudelleen kastamista, vaan aina uudelleen uskomista. Tarvitsemme uudelleen uskomista tänäänkin, palaamista taivaan tielle, kasteen armoon, eli siihen samaan syntymiseen, jonka olemme kerran kasteessa saaneet ja josta olemme luopuneet.
Edelleen on ero vanhurskauttamisopissa ratkaisukristittyjen kanssa, nimittäin se on aina yksin Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa. Kuinka hengellisesti kuollut, voisikaan tehdä hengellistä ratkaisua (Joh.6:63; 1.kor.2:14).- ymmärrä.jo
Ehkäpä pointti oli jo tiedossa, mutta et oikein hoksannut.
Eihän kukaan olekaan kastamassa joka kerta kun syntiä tekee ja palaa Isän luo. Yksi usko, yksi kaste nimenomaan, mutta silloin kun sen merkityksen ymmärtää.
Vauvalla ei edelleenkään ole tarvetta tehdä parannusta tekemistään synneistä. - gewer
ymmärrä.jo kirjoitti:
Ehkäpä pointti oli jo tiedossa, mutta et oikein hoksannut.
Eihän kukaan olekaan kastamassa joka kerta kun syntiä tekee ja palaa Isän luo. Yksi usko, yksi kaste nimenomaan, mutta silloin kun sen merkityksen ymmärtää.
Vauvalla ei edelleenkään ole tarvetta tehdä parannusta tekemistään synneistä.Kaikilla on tarve parannukseen. Syntinen luonto ei peri Jumalan valtakuntaa.
- KastajaSirkka
Voit kastaa lapsesi. Kasta hänet vasta sitten, kun hän on tullut uskoon ja kertoo sen. Vapaissa suunnissa kastesanat kuuluvat: "Oman suusi tunnustuksen perusteella uskostasi Jeesukseen kastan sinut Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Jotkut kastavat vain Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Olennaista on se, että kastat lapsesi upotuskasteella, kun hän on uskossa ja haluaa sitä itse - jos haluat toimia Raamatun mukaisesti. Vauvakasteella ei ole mitään merkitystä.- geqg
"Oman suusi tunnustuksen perusteella "... tuollaista ei löydy kyllä Raamatusta. Ollennaista ei ole veden määrä.
Ihmisen tunnustukset tulee ja menee, mutta Kristuksen kaste pysyy. Me kastamme lapsemme perisynnin tähden, eli ihminen alkaa tekemään syntiä siksi, kun olemme jo syntyessämme syntisiä, luonnostamme vihan lapsia. (ps.51:7; ef. 2:3) "Synnin palkka on kuolema", ja vauvakin kuolee. On teillä kovin kepponen synti käsitys. Laki ja evankeliumi, menee teillä uudestikastajien opissa sekaisin. Te olette puhtaita kun pulmuset, mutta eiköhän ne suden pennutkin ala lampaita syömään.
Svebiliuksen katekismus opettaa: Minkätähden kastetta kutsutaan uudestisyntymisen pesoksi? Vastaus: Koska kaikki ihmiset sikiävät ja syntyvät synnissä, ovat luonnostansa vihan lapset Ef.2:3; ps.51:7, mutta kasteen kautta vastauudesti syntyvät ja tulevat Jumalan lapsiksi, puhdistetuiksi ja pestyiksi synnistä ianakaikkiseen elämään.
Minkätähden kastetta kutsutaan Pyhän Hengen uudistukseksi? Vastaus:
Sen tähden, että Pyhä Henki kasteen kautta uudistaa meitä, sekä ymmärry
Luther toteaa suuremmassa katekismuksessaan:
Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista. Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa. Se antaa niin ylenpalttisen runsaasti, että heikko luonto sitä ajatellessaan alkaa väkisinkin epäillä, voiko tämä olla totta. Mietihän itse, mitä tapahtuisi, jos olisi olemassa niin taitava lääkäri, että hän pystyisi estämään ihmisiä kuolemasta, tai vaikka he kuolisivatkin, saisi heidät kuoleman jälkeen elämään ikuisesti? Hänelle sataisi maailmasta rahaa niin paksuin kinoksin, ettei rikkaiden tungokselta kukaan muu pääsisi hänen luokseen. Mutta kasteessa tuodaan ilmaiseksi jokaisen oven eteen aarre ja lääke, joka nielee kuoleman ja säilyttää elossa kaikki ihmiset. Tällaisessa arvossa meidän on pidettävä kastetta ja käytettävä sitä hyväksemme, jotta synnin ja huonon omantunnon painaessa saisimme kasteen voimaksemme ja lohduksemme. Sanomme silloin näin: "Olen kuitenkin kastettu, ja jos minut kerran on kastettu, minulle on myös luvattu, että minä pelastun, että sieluni ja ruumiini saavat iankaikkisen elämän." Juuri sen vuoksi kasteessa tehdään nämä kaksi: ruumis valellaan, koska se ei voi ottaa vastaan muuta kuin veden, ja samalla lausutaan sana, jotta myös sielu saisi, mihin tarttua. Mutta koska vesi ja sana yhdessä ovat yksi kaste, niin täytyy myös ruumiin ja sielun yhdessä pelastua ja elää iankaikkisesti. Sielu pelastuu sanan tähden, johon se uskoo, ruumis taas siksi, että se on yhdistynyt sieluun ja ottaa kasteen vastaan sillä tavoin kuin ruumille on mahdollista. Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi. Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla.Jo varhaiset kirkkoisät opettivat, että kasteessa saa perisynnit anteeksi?
Voisiko joku esittää kohdan, joka sanoo, ettei kasteessa oleva sanan lupaus antaisi syntejä anteeksi?
Esim. näin sanotaan: apt.22:16. "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä".
apt.2:38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
kol2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista".
Näissä kohdissa käy hyvin kysymykseen myös uskoontulevien kaste, ei siis varsinaisesti tai välttämättä uskovien kaste.
Asia on minulle edelleen päivänselvä, niinkuin aurinko taivaalla paistaa: "sana kasteessa antaa mitä lupaakin". Lestadiolaisena ollessani, kysyinkin heidän papiltaan, onko 38-Raamatunkäännös kastekohdasta väärä (viittaan Matt.28:19-20). Hän sanoi, että se voidaan niinkin kääntää.
Lähetyskäsky kuuluu sanantarkasti näin: "Menkää siis ja opetuslapseuttakaa kaikki kansat kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä olen teille säätänyt". Sana "heitä", ei viittaa opetuslapsiin, vaan kaikkiin kansoihin. Sana "niitä"viittaisi opetuslapsiin.
Uudestikastajat ovat pyrkineet selittämään, ettei matheetevein tarkoita opetuslapseksi tekemistä, vaan opettamista ja tämän tueksi he vetoavat vanhaan Raamatun käännökseen. Verbi matheetevein johtuu substantiivista matheetees= opetuslapsi, ei koskaan opetus. Vanhemmassa suomalaisessa käännöksessä verbi on käännetty opettamiseksi Lutherin mukaan. Luther oli seurannut latinalaista Vulgata käännöstä. Hän ei kuitenkaan tehnyt uudestikastajien johtopäätöksiä, vaan opettaa niinkuin mekin.
Tämän osoittaa todeksi hänen sanansa lähetyskäskystä:
"Mutta koska hän määrää, eli käskee kastamaan kaikkia kansoja, eli pakanoita, hän ei sulje pois lapsia kasteelta. Sillä hän ei mainitse mitään ikiä, olivat he sitten nuoria tai vanhoja, vaan hän käskee muitta mutkitta kastamaan kaikkia kansoja.
Lähde: (Lapsikaste on Raamatullinen)- Vanhamuori
En jaksanut lukea kaikkia näitä typeriä juttuja, mutta ei ihminen mitään kastetta tarvi! Meidän lapsenlapsemmekaan eivät ole kastetta saaneet ja ovat ihan kunnon kansalaisia.
Me isovanhemmatkin erosimme kirkosta jo parikymmentä vuotta sitten, miksi maksaa kirkollisveroa, kysyn vaan? Olemme hyviä ihmisiä, luulen että parempia kuin jotkut uskovat, etenkin lesot tai katoliset, joissa pikkulapsia käytetään hyväksi ja taas seuroissa ollaan niin pyhiä.
Ei kukaan tarvi jotain pappia rukoilemaan puolestaan, jokainen voi olla hyvä muita kohtaan ilman mitään rukouksia sun muita poppamenoja. Tiedän monta uskovaista, jotka ovat ilkeitä ja itsekkäitä ihmisiä, vaikka ovat kasteen saaneetkin. Joten ei mikään kaste tee hyvää ihmistä, vaan jokainen ihminen mielessään voi rakastaa toistaan ja levittää hyvää ympärilleen ilman kirkon harhaoppeja. Kiitoksia Vanhamuori asiallisesta kannanotosta. Niin, voihan ihminen olla hyvä ja lainkuuliainen ihminen, vaikka ei olisi kastettu ja uskoisi. Taas joku voi olla kastettu ja nimellisesti uskovainenkin, mutta ei lainkuuliainen ja hyvä ihminen. Noilla kummallakaan ei pääse taivaaseen.
Taivaaseen pääsee kastettu ja uskovainen ihminen, Jeesuksen tähden. Puhut luopuneesta kansankirkosta, ja olen ihan samaa mieltä. Minä ja perheeni kuulumme Luther säätiöön, johon ei makseta kirkollisveroa, vaan vapaaehtoinen kolehti. Puhut ihan oikeita asioita.- taivaspaikka
Kasteella ei ole mitään tekemistä taivaaseen pääsyn kanssa. Ryövärillekin , jota ei kastettu, Jeesus sanoi:
"Tänä päivänä sinä olet oleva kanssani paratiisissa"!! Ryöväri uskoi Jeesukseen ja se riitti. Kaste on vain tätä aikaa varten, seurakuntayhteyttä ja opetuksen saamista varten ja siten se edesauttaa pelastumista. Aivan samoin kuin suun tunnustus!
"Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
Taivaaseen pääsylle on selvät ehdot: Ilm 7
"13. Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
14. Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä."
Jokaisen pitää henkilökohtaisesti valkaista vaatteensa Karitsan veressä. Mikään pakollinen seremonia ei sitä tee.
Wehankin kohadalla taivaaseen pääsy on hieman epävarmaa, sillä hänhän on usein jäänyt kiinni valehtelusta ja Raamattu vakuuttaa:
" (Ilm 22:14,15) Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
15. Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka VALHETTA rakastavat ja tekevät."
Wehankin olisi syytä tehdä parannus valheistaan!Mihinkään Säätiöön kuuluminen ei takaa taivaspaikkaa. - trollille
taivaspaikka kirjoitti:
Kasteella ei ole mitään tekemistä taivaaseen pääsyn kanssa. Ryövärillekin , jota ei kastettu, Jeesus sanoi:
"Tänä päivänä sinä olet oleva kanssani paratiisissa"!! Ryöväri uskoi Jeesukseen ja se riitti. Kaste on vain tätä aikaa varten, seurakuntayhteyttä ja opetuksen saamista varten ja siten se edesauttaa pelastumista. Aivan samoin kuin suun tunnustus!
"Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
Taivaaseen pääsylle on selvät ehdot: Ilm 7
"13. Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
14. Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä."
Jokaisen pitää henkilökohtaisesti valkaista vaatteensa Karitsan veressä. Mikään pakollinen seremonia ei sitä tee.
Wehankin kohadalla taivaaseen pääsy on hieman epävarmaa, sillä hänhän on usein jäänyt kiinni valehtelusta ja Raamattu vakuuttaa:
" (Ilm 22:14,15) Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
15. Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka VALHETTA rakastavat ja tekevät."
Wehankin olisi syytä tehdä parannus valheistaan!Mihinkään Säätiöön kuuluminen ei takaa taivaspaikkaa."Kasteella ei ole mitään tekemistä taivaaseen pääsyn kanssa"
Hassua, kun juuri pari päivää sitten inttäjä-eksyttäjä myönsi että kaste pelastaa. Näin opettaa myös Raamattu. Kasteessa meille annetaan Kristus, joka vie taivaaseen. Ryövärin aikana ei ollut olemassakaa vielä mitään uuden liiton kastetta.
"Taivaaseen pääsylle on selvät ehdot"
Kyllä, usko ja kaste. Ilmestyskirja ei ole kaikilta osin opillinen kirja.
"Jokaisen pitää henkilökohtaisesti valkaista vaatteensa Karitsan veressä"
Kyllä, uskon ja kasteen kautta.
Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa jät JÄLLEEN kiinni valehtelusta. Ja vedenpalvonnasta.
Ryövärin aikana, kun ei kristillistä uudenliiton kastetta ollut olemassakaan. Paikalla oli itse sakramentti Jeesus. Johanneksen kaste oli vain juutalaisille (apt.13:24). Meitä ei ole kastettu sillä kasteella, jonka Jeesus sai Johannekselta. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen uudenliiton kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Tuota ennen Jeesus ei ollut tehnyt kuolemallaan perustusta kasteelle (Room.6:3). Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen uudenliiton kaste (apt.19:1-6). Vaatteen saamme kasteessa (Gal.3:27).
"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"
"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."- taivaspaikka
Weha jatkaa valehteluaan.
Jeesuksen kaste oli ENSIMMÄINEN Uuden liiton kaste, sillä läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä Henki. Niinhän ei ollut Johanneksen parannuksen kasteessa.
Jeesus ei säätänyt mitään kastetta kaikille kansoille, vaan evankeliumia käskettiin julistaa kaikille kansoille.
Uuden liiton kaste kuului vain niille, jotka uskoivat!
Jeesus itse on Uuden liiton perusta, sen alkaja ja täyttäjjä, joten Weha puhuu taas valhetta.
Jeesus sanoi: "Millä kasteella minut kastetaan, sillä teidätkin kastetaan."
Vain Kristuksen pyhä veri puhdistaa meidän vaatteemme, Ilm 7
" he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä."
Siinä ei sanota, että vanhemmat tai kummit pesisivät jonkun vaatteita, vaan jokaisen on henkilökohtaisesti puhdistauduttava.
Vauvakasteessa kastuu vain vauvan otsa, eikä edes koko puku!!!
Milloinkahan Weha tekee parannuksen valheistaan? - trollille
taivaspaikka kirjoitti:
Weha jatkaa valehteluaan.
Jeesuksen kaste oli ENSIMMÄINEN Uuden liiton kaste, sillä läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä Henki. Niinhän ei ollut Johanneksen parannuksen kasteessa.
Jeesus ei säätänyt mitään kastetta kaikille kansoille, vaan evankeliumia käskettiin julistaa kaikille kansoille.
Uuden liiton kaste kuului vain niille, jotka uskoivat!
Jeesus itse on Uuden liiton perusta, sen alkaja ja täyttäjjä, joten Weha puhuu taas valhetta.
Jeesus sanoi: "Millä kasteella minut kastetaan, sillä teidätkin kastetaan."
Vain Kristuksen pyhä veri puhdistaa meidän vaatteemme, Ilm 7
" he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä."
Siinä ei sanota, että vanhemmat tai kummit pesisivät jonkun vaatteita, vaan jokaisen on henkilökohtaisesti puhdistauduttava.
Vauvakasteessa kastuu vain vauvan otsa, eikä edes koko puku!!!
Milloinkahan Weha tekee parannuksen valheistaan?Uuden liiton kaste alkoi vasta Jeesuksen sovitustyön jälkeen, kun Herramme kasteen asetti. Jeesus siis aloitti tässä uuden kasteen, jonka merkitys oli uusi, kuten UT:n kasteopetukseta voidaan lukea. Tämä uusi kaste oli Jumalan tekemä liitto.
Jeesus puhu tuotta kohdassa kärsimyksistään, ei kasteesta. Johanneksen kaste ei ole enää voimassa. Johannesei tuntenut mitään uuden liiton kastetta Jumalan nimeen
Kasteessa veden määrä ei merkkaa mitään, joten jos kastetaan Jumalan nimeen otsa, niin siinä Kristus puetaan ylle.
Milloinhan uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa lopettaa valehtelemisen? - inttäjäeksyttäjälle
trollille kirjoitti:
Uuden liiton kaste alkoi vasta Jeesuksen sovitustyön jälkeen, kun Herramme kasteen asetti. Jeesus siis aloitti tässä uuden kasteen, jonka merkitys oli uusi, kuten UT:n kasteopetukseta voidaan lukea. Tämä uusi kaste oli Jumalan tekemä liitto.
Jeesus puhu tuotta kohdassa kärsimyksistään, ei kasteesta. Johanneksen kaste ei ole enää voimassa. Johannesei tuntenut mitään uuden liiton kastetta Jumalan nimeen
Kasteessa veden määrä ei merkkaa mitään, joten jos kastetaan Jumalan nimeen otsa, niin siinä Kristus puetaan ylle.
Milloinhan uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa lopettaa valehtelemisen?"Jeesuksen kaste oli ENSIMMÄINEN Uuden liiton kaste, sillä läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä Henki"
TÄH??? Eikö uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa ole täällä paasannut ETTÄ KRISTILLINEN KASTE ON SYMBOLI??? Nytkö siinä ovatkin läsnä Isä, Poika ja Pyhä Henki??? Onko oppi taas muuttunut??? Miten kaste voi olla symboli jos Jumala onkin siinä konreettisesti länsä? - Samakaste
inttäjäeksyttäjälle kirjoitti:
"Jeesuksen kaste oli ENSIMMÄINEN Uuden liiton kaste, sillä läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä Henki"
TÄH??? Eikö uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa ole täällä paasannut ETTÄ KRISTILLINEN KASTE ON SYMBOLI??? Nytkö siinä ovatkin läsnä Isä, Poika ja Pyhä Henki??? Onko oppi taas muuttunut??? Miten kaste voi olla symboli jos Jumala onkin siinä konreettisesti länsä?Jeesus ei asettanut mitään uutta kastetta, vaan kehoitti opetuslapsiaan jatkamaan aloittamaansa kastekäytäntöä levittäessään evankeliumia kaikille kansoille. Raamattu sanoo Jeesuksesta:
"Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti", joten Jeesuksen aloittama kastekin on sama aikakausista riippumatta.
Sitä ei tarvitse muuttaa kirkkojen valtapyrkimysten takia.
Hän ei kehoittanut missään muuttamaan kastekäytäntöä pakolliseksi vauvakasteeksi.
Kirkkolaitoksen keksimä pakollinen vauvakaste on todella vain symboli kirkon vallasta ja valtapyrkimyksistä. - geqg
Samakaste kirjoitti:
Jeesus ei asettanut mitään uutta kastetta, vaan kehoitti opetuslapsiaan jatkamaan aloittamaansa kastekäytäntöä levittäessään evankeliumia kaikille kansoille. Raamattu sanoo Jeesuksesta:
"Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti", joten Jeesuksen aloittama kastekin on sama aikakausista riippumatta.
Sitä ei tarvitse muuttaa kirkkojen valtapyrkimysten takia.
Hän ei kehoittanut missään muuttamaan kastekäytäntöä pakolliseksi vauvakasteeksi.
Kirkkolaitoksen keksimä pakollinen vauvakaste on todella vain symboli kirkon vallasta ja valtapyrkimyksistä.Älä nyt muuta puheenaihetta. Kaste on mielestäsi symboli, mutta silti siinä on Jumala läsnä??? MITEN TÄMÄ OM MAHDOLLISTA??? Siis kaste on symboli jossa Jumala on läsnä? EIHÄN SE SITEN MIKÄÄN SYLBOLI OLE!!!
Johannes ei tiennyt mitään Jumalan nimeen suoritettavasta Jeesuksen kuolemaan kastamisesta. Sellainen alkoi vasta lähetyskäskyn yhteydessä.
Kastekäytöntöä ei ole mutettu vaan aina on kastettu uskovat ja näiden perheet. Kastetta ei ole muutettu miksikään vauvakasteeksi. Sen sijaan uudestikastajat ovat muuttaneet kristillisen kasteem uudestikasteeksi, - gwgwqw
geqg kirjoitti:
Älä nyt muuta puheenaihetta. Kaste on mielestäsi symboli, mutta silti siinä on Jumala läsnä??? MITEN TÄMÄ OM MAHDOLLISTA??? Siis kaste on symboli jossa Jumala on läsnä? EIHÄN SE SITEN MIKÄÄN SYLBOLI OLE!!!
Johannes ei tiennyt mitään Jumalan nimeen suoritettavasta Jeesuksen kuolemaan kastamisesta. Sellainen alkoi vasta lähetyskäskyn yhteydessä.
Kastekäytöntöä ei ole mutettu vaan aina on kastettu uskovat ja näiden perheet. Kastetta ei ole muutettu miksikään vauvakasteeksi. Sen sijaan uudestikastajat ovat muuttaneet kristillisen kasteem uudestikasteeksi,Eikö uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjällä ole POKKAA vastata tähän visaiseen kysymykseen?
- samakaste
geqg kirjoitti:
Älä nyt muuta puheenaihetta. Kaste on mielestäsi symboli, mutta silti siinä on Jumala läsnä??? MITEN TÄMÄ OM MAHDOLLISTA??? Siis kaste on symboli jossa Jumala on läsnä? EIHÄN SE SITEN MIKÄÄN SYLBOLI OLE!!!
Kastekäytöntöä ei ole mutettu vaan aina on kastettu uskovat ja näiden perheet. Kastetta ei ole muutettu miksikään vauvakasteeksi. Sen sijaan uudestikastajat ovat muuttaneet kristillisen kasteem uudestikasteeksi,Eikö geqg taaskaan tajunnut, mitä kirjoitin.
En puhunut mitään tedän pakollisesta "vesitippa otsalle"-menetelmästä, jossa läsnä ovat ainoastaan kummit ja pappi ja tietysti kahvinkeittäjät, vaan JEESUKSEN KASTEESTA, jossa läsnä olivat Isä, Poika Ja Pyhä Henki!!!
Eli se oli ensimmäinen Uuden liiton kaste.
Tätä kastetta ei tarvitse muuttaa kirkolliskokousten päätöksillä vaan Raamattu sanoi:
"Hän antoi teille esikuvan, että seuraisitte Hänen jälkiään."
Johannes tiesi hyvin, että Jeesus oli Uuden liiton alkaja. Hän sanoi: "Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin".
Luterilaisethan haluavat pitää syntinsä itse ja sovittaa ne vanhempiensa teoilla. - wqqw
samakaste kirjoitti:
Eikö geqg taaskaan tajunnut, mitä kirjoitin.
En puhunut mitään tedän pakollisesta "vesitippa otsalle"-menetelmästä, jossa läsnä ovat ainoastaan kummit ja pappi ja tietysti kahvinkeittäjät, vaan JEESUKSEN KASTEESTA, jossa läsnä olivat Isä, Poika Ja Pyhä Henki!!!
Eli se oli ensimmäinen Uuden liiton kaste.
Tätä kastetta ei tarvitse muuttaa kirkolliskokousten päätöksillä vaan Raamattu sanoi:
"Hän antoi teille esikuvan, että seuraisitte Hänen jälkiään."
Johannes tiesi hyvin, että Jeesus oli Uuden liiton alkaja. Hän sanoi: "Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin".
Luterilaisethan haluavat pitää syntinsä itse ja sovittaa ne vanhempiensa teoilla.Jeesuksen kaste ei ollut uuden liiton kaste, koska uusi liitto ei ollut vielä voimassa. Kristuksen kärsimyksen jälkeen alkoi uusi liitto ja Jeesus asetti uuden kasteen Jumalan nimeen ennen taivaaseen astumistaan.
Johanneksen kastetta ei pidä sekoittaa kristilliseen kasteeseen, joka on Jumalan tekemä liitto. Johannes tiesi kyllä kuka Jeesus oli ja vastusteli kastamista, koska tiesi ettei Jeesus tarvinnut kastetta.
Mutta jos kristillinen kaste on symboli, niin MITEN IHMEESSÄ SIINÄ VOI JUMALA OLLA LÄSNÄ? Miten kaste voi olla symboli jos ei olekaan symboli? Jos kasteessa on Jumalan läsnä, niin se ei voi olla symboli.
Eikä ole tarve puhua mistään vauvakasteesta, sill yksi ja sama kaste on kaikille ihmisryhmille
Olet puhunut itsesi pussiin. E - Salamanderhellari
wqqw kirjoitti:
Jeesuksen kaste ei ollut uuden liiton kaste, koska uusi liitto ei ollut vielä voimassa. Kristuksen kärsimyksen jälkeen alkoi uusi liitto ja Jeesus asetti uuden kasteen Jumalan nimeen ennen taivaaseen astumistaan.
Johanneksen kastetta ei pidä sekoittaa kristilliseen kasteeseen, joka on Jumalan tekemä liitto. Johannes tiesi kyllä kuka Jeesus oli ja vastusteli kastamista, koska tiesi ettei Jeesus tarvinnut kastetta.
Mutta jos kristillinen kaste on symboli, niin MITEN IHMEESSÄ SIINÄ VOI JUMALA OLLA LÄSNÄ? Miten kaste voi olla symboli jos ei olekaan symboli? Jos kasteessa on Jumalan läsnä, niin se ei voi olla symboli.
Eikä ole tarve puhua mistään vauvakasteesta, sill yksi ja sama kaste on kaikille ihmisryhmille
Olet puhunut itsesi pussiin. EEn ole ikinä kuullut missään yhteydessä että Jeesuksen saamaa kastetta olisi pidetty ensimmäisenä kristillisenä kasteena. Minusta on ilmeisen selvää, ettei Johannes kastanut kristillisellä kasteella, vaan hän suoritti omassa nimessään olevaa parannuksen kastetta, jonka sisältö poikkeaa kristillisestä kasteesta. Ainakin minun seurakunnassani on opetettu Jeesuksen saamaa kastetta Johanneksen kasteena, jossa Herra itse vihkiytyi tehtäväänsä ja otti ihmiskunnan synnit harteilleen.
Kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen alkoi Jeesuksen asetettua sen ennen ylösnousemustaan. Uuden Testamentin teksteistä voimme lukea, mitä tämä kaste merkitsi. - hurraaveljet
Salamanderhellari kirjoitti:
En ole ikinä kuullut missään yhteydessä että Jeesuksen saamaa kastetta olisi pidetty ensimmäisenä kristillisenä kasteena. Minusta on ilmeisen selvää, ettei Johannes kastanut kristillisellä kasteella, vaan hän suoritti omassa nimessään olevaa parannuksen kastetta, jonka sisältö poikkeaa kristillisestä kasteesta. Ainakin minun seurakunnassani on opetettu Jeesuksen saamaa kastetta Johanneksen kasteena, jossa Herra itse vihkiytyi tehtäväänsä ja otti ihmiskunnan synnit harteilleen.
Kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen alkoi Jeesuksen asetettua sen ennen ylösnousemustaan. Uuden Testamentin teksteistä voimme lukea, mitä tämä kaste merkitsi.Juuri näin!!! Hienoa, että vapaissa suunnissakin tämä asia tunnustetaan. Tämä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on sanonut itsekin ettei kuulu mihinkään seurakuntaan, joten hänen Raamatun selittämisensä on esoteerista ja toista kuin mitä kristillisellä seurakunnalla kirkkokunnasta riippumatta 2000 vuoden aikana.
- simppavaa
hurraaveljet kirjoitti:
Juuri näin!!! Hienoa, että vapaissa suunnissakin tämä asia tunnustetaan. Tämä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on sanonut itsekin ettei kuulu mihinkään seurakuntaan, joten hänen Raamatun selittämisensä on esoteerista ja toista kuin mitä kristillisellä seurakunnalla kirkkokunnasta riippumatta 2000 vuoden aikana.
Tossa aika hyvä kuvaus Jeesuksen saamasta Johanneksen kasteesta: http://timokoivisto.blogspot.fi/2015/08/johannes-kaste-ja-jeesus.html
Kastetta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka vedessä ja veden kanssa.
"Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa." (Room.6:3).- eipäonnistu
Jumalan Sana ei tarvitse vettä kyytipojaksi, vaan
Hebr 4
"2. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
Vedenpalvoja Weha ei näköjään usko Jumalan Sanan voimaan, vaan hän tunkee vettä Sanan sijaan. - trollille
eipäonnistu kirjoitti:
Jumalan Sana ei tarvitse vettä kyytipojaksi, vaan
Hebr 4
"2. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
Vedenpalvoja Weha ei näköjään usko Jumalan Sanan voimaan, vaan hän tunkee vettä Sanan sijaan.Vesi tarvitsee Jumalan Sanan kyytipojaksi. Jeesus pesee vedellä Sanan kautta. Vedenpalvoja uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa ei usko Jumalan Sanaan, vaan hylkää sen. Hän tunkee Jumalan Sanaa veden tilalle.
- surullista
trollille kirjoitti:
Vesi tarvitsee Jumalan Sanan kyytipojaksi. Jeesus pesee vedellä Sanan kautta. Vedenpalvoja uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa ei usko Jumalan Sanaan, vaan hylkää sen. Hän tunkee Jumalan Sanaa veden tilalle.
Siinä vedenpalvoja taas kehuu veden taikavoimaa.
- whrw
surullista kirjoitti:
Siinä vedenpalvoja taas kehuu veden taikavoimaa.
Näinpä, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin vedenpalvonta on surullista. Mitenhän jaksaakin kehua veden taikavoimaa! :(
- surullista
whrw kirjoitti:
Näinpä, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin vedenpalvonta on surullista. Mitenhän jaksaakin kehua veden taikavoimaa! :(
Heh, heh
Kuvitteletko, että kääntämällä asian päinvastaiseksi ja muuttamalla omia harha-oppisia tapojasi vedenpalvonnasta, koskemaankin minua, joku uskoisi valettasi? Tuollainen petosyritys ei mene läpi, mutta valheilla ja petoksillahan te yritätte muutenkin saada taika-oppinne sopimaan Raamattuun.
Ihmeellisiä asioita tekee tuo veden taikavoima. - gwegwd
surullista kirjoitti:
Heh, heh
Kuvitteletko, että kääntämällä asian päinvastaiseksi ja muuttamalla omia harha-oppisia tapojasi vedenpalvonnasta, koskemaankin minua, joku uskoisi valettasi? Tuollainen petosyritys ei mene läpi, mutta valheilla ja petoksillahan te yritätte muutenkin saada taika-oppinne sopimaan Raamattuun.
Ihmeellisiä asioita tekee tuo veden taikavoima.Niin, miksi yrität kääntää oman vedenpalvomisesi muille? Kukaan muu ei täälä palvo vettä kuin sinä, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa. Älä elä peroksen maailmassa, vaan tee parannus veden taikavoimiin luottamisesta.
- hyvätunnustus
gwegwd kirjoitti:
Niin, miksi yrität kääntää oman vedenpalvomisesi muille? Kukaan muu ei täälä palvo vettä kuin sinä, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa. Älä elä peroksen maailmassa, vaan tee parannus veden taikavoimiin luottamisesta.
Tuo on hienoa, että "gwegwd" tunnustaa olevansa vedenpalvoja ja elää "peroksen" ??????maailmassa. Hänkin on todennut sen, että veden taikavoimaan luottaminen olikin petosta. Siitä se parannus lähtee:
"Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, saa armon." - trollille
hyvätunnustus kirjoitti:
Tuo on hienoa, että "gwegwd" tunnustaa olevansa vedenpalvoja ja elää "peroksen" ??????maailmassa. Hänkin on todennut sen, että veden taikavoimaan luottaminen olikin petosta. Siitä se parannus lähtee:
"Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, saa armon."Mahtavaa! Ateistipelle uudestikastjaa-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa myöntää palvovansa vettä. Mutta nähtävästi inttäjä-eksyttäjä on huomannut ettei se tuokaan sitä hyvää oloa. Tunnusta toki synisi, niin Jeesus voi olla sinulle armollinen
- äitykkä
Eikös ainakin hätäkasteen saa kirkkoon kuuluva ja rippikoulun käynyt suorittaa ihan laillisesti.Siviilirekisteri on sitten se ilman pappia nimiäiseksikin kutsuttu juhla..
Lapsen ollessa heikko, kasteen voi suorittaa kristitty. Lapsen eläessä, kaste vahvistetaan seurakunnassa, ei uudelleen kastamalla, vaan siunaamalla.
- korjataampataas
Weha tarkoittaa tuossa, että "opin ollessa väärä", kasteen voi suorittaa vaikka ateisti, jos kuuluu kirkkoon.
Sakramentti ei saa voimaansa kastajalta tai papilta, vaan Jumalan sanasta. Sakramentti on oikea, vaikka sen hulttio toimittaa. Uskovainen ei tosin halua, että sitä harhaoppinen tai hulttio toimittaa, vaan etsii oikein opettavia paimenia, niin kuin Raamattu kehottaa. Hätätapauksessa kasteen voi suorittaa vaikkapa kätilö.
- Sesiitä
Tottakai kätilö, olipa vaikka ateisti, voi tällätä vauvan otsalle vesitipan. Niinhän tekee uskomaton tai ateisti pappikin. Sakramentti on oikea taikatemppu, vaikka kätilö sen toimittaa.
- gqeg
Sesiitä kirjoitti:
Tottakai kätilö, olipa vaikka ateisti, voi tällätä vauvan otsalle vesitipan. Niinhän tekee uskomaton tai ateisti pappikin. Sakramentti on oikea taikatemppu, vaikka kätilö sen toimittaa.
Niin, uudestikastajille kaste ja ehtoollinen ovat taikatempuja ja taikuutta. Meille kristityille ne ovat Jumalan konkreettisen läsnäolon paikkoja ja armonvälineitä.
- jokopianheräätte
gqeg kirjoitti:
Niin, uudestikastajille kaste ja ehtoollinen ovat taikatempuja ja taikuutta. Meille kristityille ne ovat Jumalan konkreettisen läsnäolon paikkoja ja armonvälineitä.
Raamattu Ei jkerro vauvojen kasteista sanaakaan, ensimmäinen fakta!
toinen fakta on se että ehtoollinen EI ole ihmissyöntiä eikä Jeesus sellaista opeta, siis koko touhu on luterilaista pelleilyä.
Jeesus opettaa uskovien keskinäistä ateriayhteyttä jossa muistellaan mitä Hän on tehnyt puolestamme ja kuinka Häntä seurataan ja kuinka synnytään uudestisyntymänkautta edellisiin!
Mitään talismaania eli sakramenttia ei ehtoollinen pidä sisällään.
suomen kansa on viissataa vuotta syönyt j ajuonut tuomiokseen, ja siltä kirkkokansa näyttääkin tänä päivnä. - papalle
jokopianheräätte kirjoitti:
Raamattu Ei jkerro vauvojen kasteista sanaakaan, ensimmäinen fakta!
toinen fakta on se että ehtoollinen EI ole ihmissyöntiä eikä Jeesus sellaista opeta, siis koko touhu on luterilaista pelleilyä.
Jeesus opettaa uskovien keskinäistä ateriayhteyttä jossa muistellaan mitä Hän on tehnyt puolestamme ja kuinka Häntä seurataan ja kuinka synnytään uudestisyntymänkautta edellisiin!
Mitään talismaania eli sakramenttia ei ehtoollinen pidä sisällään.
suomen kansa on viissataa vuotta syönyt j ajuonut tuomiokseen, ja siltä kirkkokansa näyttääkin tänä päivnä.Raamattu ei kerro vauvojen tai vanhusten tai suomalaisten tai kuurojen kasteesta mitään. Totta. Mutta ei tuollainen perustelu estä kastamasta vanhusta tai vauvaa tai kuuroa. Jeesushan käski kasamaan ja opettamaan kaikkia kansoja, ikään katsomatta.
Jeesus asetti ehtoollisen ja lupasi että leipä on Hänen ruumiinsa ja viini verensä. Siihen me uskomme. Ehtoollinen on yhteys- ja muistoateria, jossa Hän on konkreettisestä läsnä viinissa ja veressä kuten on luvannut. Ehtoollinen on sakramenti siksi että Jeesus siinä on itse läsnä konkreettisesti. JEesus asetti ehtoollisen syntien anteeksiantamiseksi, kuten Raamatusta voimme lukea.
Monet ovat syöneet ja juoneet ehtoollisen tuomiokseen ja monet pelastuksekseen. Sen sijaan päätään aukova sairas lutterin patsasta sakastissa suuteleva, juoppo kännikala, pallon päällä väkivaltaa ja kidutusta ihannoiva kristittyjä vihaava roskapaska-papparainen tekee kaiken tuomiokseen kun ei usko eikä hän edes puhu kielillä. - huutohalkopinosta
papalle kirjoitti:
Raamattu ei kerro vauvojen tai vanhusten tai suomalaisten tai kuurojen kasteesta mitään. Totta. Mutta ei tuollainen perustelu estä kastamasta vanhusta tai vauvaa tai kuuroa. Jeesushan käski kasamaan ja opettamaan kaikkia kansoja, ikään katsomatta.
Jeesus asetti ehtoollisen ja lupasi että leipä on Hänen ruumiinsa ja viini verensä. Siihen me uskomme. Ehtoollinen on yhteys- ja muistoateria, jossa Hän on konkreettisestä läsnä viinissa ja veressä kuten on luvannut. Ehtoollinen on sakramenti siksi että Jeesus siinä on itse läsnä konkreettisesti. JEesus asetti ehtoollisen syntien anteeksiantamiseksi, kuten Raamatusta voimme lukea.
Monet ovat syöneet ja juoneet ehtoollisen tuomiokseen ja monet pelastuksekseen. Sen sijaan päätään aukova sairas lutterin patsasta sakastissa suuteleva, juoppo kännikala, pallon päällä väkivaltaa ja kidutusta ihannoiva kristittyjä vihaava roskapaska-papparainen tekee kaiken tuomiokseen kun ei usko eikä hän edes puhu kielillä.noin kauniisti papattaja todistaa siinä herrastaan!
sitä nyt vaan odottelemme koska se vauvavesitippapelastus saavuttaa papattajan suun ja sydämen!
ps. älä vain koskaan kenellekkään kerro olevasi minkäänsortin uskovainen, piä se mielessä. - isokasa
papalle kirjoitti:
Raamattu ei kerro vauvojen tai vanhusten tai suomalaisten tai kuurojen kasteesta mitään. Totta. Mutta ei tuollainen perustelu estä kastamasta vanhusta tai vauvaa tai kuuroa. Jeesushan käski kasamaan ja opettamaan kaikkia kansoja, ikään katsomatta.
Monet ovat syöneet ja juoneet ehtoollisen tuomiokseen ja monet pelastuksekseen. Sen sijaan päätään aukova sairas lutterin patsasta sakastissa suuteleva, juoppo kännikala, pallon päällä väkivaltaa ja kidutusta ihannoiva kristittyjä vihaava roskapaska-papparainen tekee kaiken tuomiokseen kun ei usko eikä hän edes puhu kielillä.Minkähänlaiseen "kasaan" tuo papattaja laittaa suomalaiset?
"Jeesushan käski kasamaan ja opettamaan kaikkia kansoja, " - papalle
isokasa kirjoitti:
Minkähänlaiseen "kasaan" tuo papattaja laittaa suomalaiset?
"Jeesushan käski kasamaan ja opettamaan kaikkia kansoja, "Kyllä, kyseinen henkilö todistaa kauniiista Herrastaan Jeesuksesta ja ottaa Vapahtajan sanat todesta. Jumalan Sana on tuonut minulle jo pelastuksen.. Milloinkahan se pappa tulee uskoon ja ottaa Jeesukse vastaan?
ps. älä koskaan kellekään kerro olevasi uskovainen samalla kun kittaat kaljaa sakastissa pallon päällä - huhihaa
papalle kirjoitti:
Kyllä, kyseinen henkilö todistaa kauniiista Herrastaan Jeesuksesta ja ottaa Vapahtajan sanat todesta. Jumalan Sana on tuonut minulle jo pelastuksen.. Milloinkahan se pappa tulee uskoon ja ottaa Jeesukse vastaan?
ps. älä koskaan kellekään kerro olevasi uskovainen samalla kun kittaat kaljaa sakastissa pallon päälläHih hih, pappa on vaan arvoton vanha kääkkä illna Pyhöö Henkeä ja uskoa. hihhih hahhahah uhuhuh
- näinasiaonjapysyy
Golgatan lisäksi ei armonbvälineitä ole olemaaskaan, ei ole aneita ei muutakaan aineellista jolla olisi minkäänlaista taikavoimaa syntejä vastaan, sellainen ajattelu suurta harhaa ja humpuukia.
USKON kautta, on Sanan opetus, siihen ei mitään lisää tule vehnäprikasta eikä viinakaupan tilkasta, kuten kansasta voimme havaitakkin!- papalle
Kylläpä vaan Raamatusta armonvälineet, kaste ja ehtoollinen, löytyvät.
Uskon kautta pelastumme, se on totta. Pelastusta tuovat meille Sana, kaste ja ehtoollinen, joihin uskolla on taruttava
On myös huomioitava tarkasti, ettei mielen ja tahdon uudistus ole sama, kuin kasteessa tapahtuva uudestisyntyminen (Joh.3:5-6; Gal.3:27; Ef.5:26).
- eriasioita
Totta.
Vauvakasteessa tapahtuva "uudestisyntyminen" on lähinnä satua ja hurskaita toiveita, kun taas mielen ja tahdon uudistus on Jumalan Pyhän Hengen työtä, jossa syntiinlangennut ihminen anoo Jumalan armoa, kuten tuhlaajapoika. - samojaneon
eriasioita kirjoitti:
Totta.
Vauvakasteessa tapahtuva "uudestisyntyminen" on lähinnä satua ja hurskaita toiveita, kun taas mielen ja tahdon uudistus on Jumalan Pyhän Hengen työtä, jossa syntiinlangennut ihminen anoo Jumalan armoa, kuten tuhlaajapoika.Kasteessa tapahtuva uudestisyntyminen on todellisuutta, koska se tapahtuu Jumalan Sanan kautta, Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin ratkaisuopit ja ratkaisu-uudestisyntyminen on taas omavanhurksuatta ja valhetta, hartaita toiveita ja ihmistekoja. Inttäjä-eksyttäjähän ei Jumalan armoa tarvitse koska ei ole kuulemma syntinen.
- hana-armoa
samojaneon kirjoitti:
Kasteessa tapahtuva uudestisyntyminen on todellisuutta, koska se tapahtuu Jumalan Sanan kautta, Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin ratkaisuopit ja ratkaisu-uudestisyntyminen on taas omavanhurksuatta ja valhetta, hartaita toiveita ja ihmistekoja. Inttäjä-eksyttäjähän ei Jumalan armoa tarvitse koska ei ole kuulemma syntinen.
Taas meni pieleen. Mutta se on varmaan sitä "omavanhurksuatta", jota veden avulla yritetään pumpata vauvaan.
- gwrga
hana-armoa kirjoitti:
Taas meni pieleen. Mutta se on varmaan sitä "omavanhurksuatta", jota veden avulla yritetään pumpata vauvaan.
Taas meni pieleen. Se on kaikke muuta kuin omavanhurskautta kun luottaa siihen että Jumala toimii kasteessa kun Hän on niin luvannut.
- 1500luvunmunkineväätkeh
gwrga kirjoitti:
Taas meni pieleen. Se on kaikke muuta kuin omavanhurskautta kun luottaa siihen että Jumala toimii kasteessa kun Hän on niin luvannut.
Jumala ei ole luvannut mitään toimintaansa missään kasteessa.
minutkin kastettiin vaavina ja sillä oli saman verran merkitystä uskooni nähden kuin sinunkin kasteellasi, eli ei mitään.
Jumala ei ole idiootti kuten lutterin kasteoppi!
Jokainen tuomitaan OMIEN tekojensa mukaan ja niissäkin sen mukaan kuin ihminen tajuaa jotain asiasta.
jos vauva paiskaa perintömaljakon lattiaan ei häntä siitä täysjärkinen vanhempi rankaise, mutat jos isä lyö äitiä, silloin on toinen asetelma. - papalle
1500luvunmunkineväätkeh kirjoitti:
Jumala ei ole luvannut mitään toimintaansa missään kasteessa.
minutkin kastettiin vaavina ja sillä oli saman verran merkitystä uskooni nähden kuin sinunkin kasteellasi, eli ei mitään.
Jumala ei ole idiootti kuten lutterin kasteoppi!
Jokainen tuomitaan OMIEN tekojensa mukaan ja niissäkin sen mukaan kuin ihminen tajuaa jotain asiasta.
jos vauva paiskaa perintömaljakon lattiaan ei häntä siitä täysjärkinen vanhempi rankaise, mutat jos isä lyö äitiä, silloin on toinen asetelma.Jumala on luvannut toimia kasteessa. Sitä ei mitata kokemuksilla tai tunteilla vaan Jumalan Sanalla. Minä sain uskon siinä ja olen siitä asti ollut uskossa.
Uudestikastajien kasteoppi, joka kumoaa raamatullisen kasteen merkityksen, on hullujen oppia.
Ihmisen tajuaminen ei vaikuta siihen että hänellä on syntinen luonto
- Itsevaan
Valtionuskontojen tehtävä oli kerätä rahaa ja hallita ihmisiä pelottelemalla iänkaikkista kirousta jos ei tottele. Nyt kirkon tehtävä on vain kerätä rahaa. Päättele siitä on näillä toimenpiteillä mitään virkaa.
- hoida.se.itse
Seurakunnan jäsen voi kastaa lapsen itse, mutta siitä pitäisi ilmoittaa papille, joka merkkaa lapsen srk:n jäseneksi. Siis näin on ohje ainakin jossain evl:n sivuilla tai virsikirjassa kirkollisten toimitusten kohdalla.
- itsepalvelu
Eli Jumalaa ei tarvita missään vaiheessa.
- jumalanpalvelu
itsepalvelu kirjoitti:
Eli Jumalaa ei tarvita missään vaiheessa.
Jumala on se joka kasteessa toimii. Uudestikastajat ei tosiaan tarvitse Jumalaa kun omalla ratkaisulla pärjää.
- pienijumala
jumalanpalvelu kirjoitti:
Jumala on se joka kasteessa toimii. Uudestikastajat ei tosiaan tarvitse Jumalaa kun omalla ratkaisulla pärjää.
Mitenkä se teidän "jumalanne" sopii kirkon sisälle, kun Raamattu ilmoittaa, että "Hän ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä"!!!
Kerääkö jumala myös sen kolehdin? - gwegj
pienijumala kirjoitti:
Mitenkä se teidän "jumalanne" sopii kirkon sisälle, kun Raamattu ilmoittaa, että "Hän ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä"!!!
Kerääkö jumala myös sen kolehdin?Taas täysin asiaton ja typerä kysymys uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa- trollilta, joka tekee itsestään pellen. Jumala ei asu missään ihmisen tekemässä rakennuksessa?
Miksi uudestikastajat rakentavat temppleitä ja harjoittavat siellä seremonioita vaikkei Jumala sielä asu?
Onneksi Kristitty uskoo, että Jumala on siellä missä Sanaa opetetaan ja sakramentteja jaetaan. - pienijumala
gwegj kirjoitti:
Taas täysin asiaton ja typerä kysymys uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa- trollilta, joka tekee itsestään pellen. Jumala ei asu missään ihmisen tekemässä rakennuksessa?
Miksi uudestikastajat rakentavat temppleitä ja harjoittavat siellä seremonioita vaikkei Jumala sielä asu?
Onneksi Kristitty uskoo, että Jumala on siellä missä Sanaa opetetaan ja sakramentteja jaetaan.Eli myönnät sen, että Jumala ei kastakkaan sitä pikkuista vauvaa!!!
Hyvä niin.
Etkö ole vieläkään lukenut Raamatusta, että Jumala toimii Pyhän Hengen kautta, eikä Pyhä Henki tarvitse vettä!!!! - wrgrw
pienijumala kirjoitti:
Eli myönnät sen, että Jumala ei kastakkaan sitä pikkuista vauvaa!!!
Hyvä niin.
Etkö ole vieläkään lukenut Raamatusta, että Jumala toimii Pyhän Hengen kautta, eikä Pyhä Henki tarvitse vettä!!!!Mitä taas auvon pätääs? Juurihan sanoin että Jumala toimii kasteessa, niin kuin Sana lupaa
Jumala toimii Henkensä JA Sanansa kautta. Pyhä Henki ei tarvi vettä mutta ihminen tarvii koska veden ja Hengen kautta Jumala ottaa luokseen. - pääkiinni
wrgrw kirjoitti:
Mitä taas auvon pätääs? Juurihan sanoin että Jumala toimii kasteessa, niin kuin Sana lupaa
Jumala toimii Henkensä JA Sanansa kautta. Pyhä Henki ei tarvi vettä mutta ihminen tarvii koska veden ja Hengen kautta Jumala ottaa luokseen.Sitä minäkin olen ihmetellyt, että miksi auot päätäsi, kun itsekin kyselet:"Mitä taas auvon pätääs"
- trollille
pääkiinni kirjoitti:
Sitä minäkin olen ihmetellyt, että miksi auot päätäsi, kun itsekin kyselet:"Mitä taas auvon pätääs"
Ai ihmelletet miski auto päätäsi??? No sitämähn me KAIKKI ihmettelemme. Ektä edes luota siihen mitä Raamatti opettaa. Lopeta tuo päänaukominen, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa!
- niinpäniintosiaan
trollille kirjoitti:
Ai ihmelletet miski auto päätäsi??? No sitämähn me KAIKKI ihmettelemme. Ektä edes luota siihen mitä Raamatti opettaa. Lopeta tuo päänaukominen, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa!
Niin, turhaa on kyllä inttäjä-eksyttäjän ulista ettei Jumala kasta tai ettei se ja se tavitse vettä, kun näissä asioissa Raamatun Sana opettaa toista kuin tämä vedenpalvoja.
- pääkiinni
trollille kirjoitti:
miski, miski???
Mitä se Matti opettaa:
" Ektä edes luota siihen mitä Raamatti opettaa" - ngåwg
pääkiinni kirjoitti:
miski, miski???
Mitä se Matti opettaa:
" Ektä edes luota siihen mitä Raamatti opettaa"Täh?
En taaskaan saa mitään selvää kirjoituksestasi. Sinua näköjän joku Matti opettaa... Olisiko se Matti Luder, tämän palstan yksi trolleista?
Mutta jos et usko Raamattua niin turha siitä on minulle märistä. - pääkiinni
ngåwg kirjoitti:
Täh?
En taaskaan saa mitään selvää kirjoituksestasi. Sinua näköjän joku Matti opettaa... Olisiko se Matti Luder, tämän palstan yksi trolleista?
Mutta jos et usko Raamattua niin turha siitä on minulle märistä.Ai vieläkö ihmettelet:
"Ai ihmelletet miski auto päätäsi"
Oliko se Matin auto? - olehanjohiljaa
pääkiinni kirjoitti:
Ai vieläkö ihmettelet:
"Ai ihmelletet miski auto päätäsi"
Oliko se Matin auto?En ihmettele muuta kuin sinun sairauttasi. Mutta jos et Raamattua usko niin turhaan märiset siitä minulle. Saattoi hyvinkin olla Matin auto. Ties vaikka se josta on se kumi puhjennut.
- mikseivoisiolla
Mistä tietää että kirkon kolehtihaavin varressa ei ole Jumala tekojaan tekemässä?
tai virsitaulua kääntelemässä,voi se olla hyvinkin jumala.- papalle
Ei pappa, Jumala toimii Sanan ja sakramenttien kautta.
- meneeköviissataavuotta
papalle kirjoitti:
Ei pappa, Jumala toimii Sanan ja sakramenttien kautta.
milloinkahan saamme nähdä j a kuulla että se vaikutus saavuttaa luterilaisen kirkon?
koska kirkon penkissä ensimmäinen sairas parantuu ja ensimmäinen kuulija täyttyy Jumalan hengellä, profetoi kielillä ja selittää? - poismaanpäältä
meneeköviissataavuotta kirjoitti:
milloinkahan saamme nähdä j a kuulla että se vaikutus saavuttaa luterilaisen kirkon?
koska kirkon penkissä ensimmäinen sairas parantuu ja ensimmäinen kuulija täyttyy Jumalan hengellä, profetoi kielillä ja selittää?Acreniuksen jälkeen ei ole tainnut mitään henkeä olla, ja vähällä oli ettei henki mennyt häneltäkin.
sitä on luterilaisuus jos et tiennyt vielä. - viluttaakunlukee
tuosta voipapattajakin lukea oppiherrastaan lisää.
http://www.inri.fi/kaste/luther.htm - papalle
viluttaakunlukee kirjoitti:
tuosta voipapattajakin lukea oppiherrastaan lisää.
http://www.inri.fi/kaste/luther.htmPappa on kyllä kiehtonut väkivaltaan ja kidottamiseen, tiedetään! Halkopinoista puhumattakaan! Siksi se linkkaa noita linkkejä. Raamatun sana ei kääkkä juuri kiinnosta. Kertoo kaiken hänestä.
Luterilaisuudessa on paljon profetoivia, parantavia ja Jumalan hengellä täyttyneitä kristittyjä
Millinhan se pappa puhuy kielillä? :DDDDDDD
- uskossa5566
Apostolien teot: 1:5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
1:22 Johanneksen kasteesta alkaen hamaan siihen päivään, jona hänet meiltä otettiin ylös, tuleman hänen ylösnousemisensa todistajaksi meidän kanssamme." >> Jeesus otti kasteen
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
8:13 Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
9:18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
10:37 sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kasteen jälkeen, jota Johannes saarnasi, sen te tiedätte;
11:16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.'
13:24 sittenkuin Johannes ennen hänen tuloansa oli saarnannut parannuksen kastetta kaikelle Israelin kansalle.
16:15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä." Ja hän vaati meitä.
16:33 Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
18:25 Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen.
19:3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Roomalaiskirje:
6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
1.Korinttolaiskirje: 1:13 Onko Kristus ja
12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.Galatalaiskirje:
3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Efesolaiskirje: 4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;Kolossalaiskirje:
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleist1.Pietarin kirje:
3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
Näistäkin Raamatun paikoista käy ilmi että on monenlaista kastetta. On Jeesuksen nimeen. On Isän, Pojan ja Pyhän Henge nimeen ja sitten Kaste Jeesukseen Kristukseen. OIkea olisi mielestänä Kaste Jeesukseen Kristukseen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Raamattu puhuu myös Pyhän Hengen kasteesta, eli täyteydestä.- gågt
Kaikki puhuvat itse asiassa samasta kasteesta. Ja kuten Raamattu sanoo: YKSI kaste.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 863601
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)813260Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683082On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle702730Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442232- 651822
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,271789- 351745
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181709- 601658