Hevosen klippaus

karvakasa

Heittäkää nyt mielipidettä kehiin, ja käännyttäkää mut, jos väärässä olen. Mulla 18-vuotias puoliverinen, alkanut nyt vähän ottamaan kylmästä itseensä.
Valmentaja ehdotti hevosen klippausta. Ei siinä mitään on tuo karvakasa ennenkin menettänyt turkkinsa. Mulla on vaa niin häiritsevä ajatus, että sitten pitäisi loimea pukata joka ikisessä tilanteessa. Kyllä se on ennenkin kestänyt 15 asteen pakkassäällä tarhassa, joten miksipä se nyt pitäisi klipata ja alkaa loimittamaan valehtelematta melkein kokoajan.

Mutta kun se hikeentyy, onhan se mukavampi kun ei tarvitse kuivatella.
Mitäpä sitten sanon minä. Onko se parempi vaihtoehto nyt vain ajella karvat pois, vaikka kahdella loimella kuivaa mielestäni ihan hyvin? Ensimmäisen kun heittää jo maneesissa selkään, ja talliin tullessa vaihtaa, eikö se riitä?
Vai onko se nyt tosiaan parempi vain hyvästellä karvaturkki? Poni elelee laumassa vapaa ruokinnalla, tähän asti pärjännyt sateella sadeloimella. Ei se nyt houkuttelevalta kuulosta, että joka ikinen pakkasaamu pitäisi paksut toppaloimet heittää niskaa. :( Tietty vaihtoehtona saan ponin pikkutarhaan seisoskelemaan loimiensa kanssa, mutta argh, ajellako vai eikö ajella.

5

1029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Angillian

      Klippaus talvea vasten? Aika outoa minun mielestäni, mutta makuasia. Minä en klippaisi.

    • z--

      Nimenomaan talvea vasten ne hevoset yleensä klipataan, jos klipataan. Koska talvellahan se karva kasvaa paksuksi ja aiheuttaa tarpeetonta hikoilua liikutuksessa.
      Ja yleensä nimenomaan klipataan alkutalvesta, niin heppa tottuu sitten olemaan loimet päällä alusta asti. Eikä niin, että kovimmilla pakkasilla sitten laitetaankin turkki lyhyeksi.


      Ihan itsestähän se on kiinni, miten haluaa toimia. Hvosenkin kannalta kummassakin tavassa on puolensa: toisaalta kivempi että heppa saa olla ilman loimia, mutta toisaalta taas ei se runsas hikoilua hevosellekaan hyväksi ole ja pitkä kuivatusaika lisää vilustumisen riskiä.


      Miten kauan siis ponilla kestää kuivua?

      Itse olen saanut useimmat hevoset kuivaksi niin, että heti ratsastuksen jälkeen satula pois ja loimi selkään*. Loppukäynnit (väh. 15-20min) sitten talutellen.
      Tallissa hevosen karvaa voi pyöritellä kumisualla, jolloin karvat nousee pystyyn ja kuivuu paremmin kunnolla. Sitten vielä loimi päälle kun itse vie tavarat paikoilleen yms.

      Kun heppa on (lähes) kuiva, tarvittava ulkoloimi ja tarhaan.

      Mutta jos hevonen kasvattaa hyvin muhkun karvan, se ei tietysti kuivu kohtuullisessa ajassa ja tällöin klippaus voi olal hyvä ajatus.

      * Kuivatukseen hanki ehdottomasti kunnollinen villaloimi tai vaikka enkkuviltti. Villa on lämmin kosteanakin, toisin kuin fleece joka kastuu hetkessä ja on sitten kylmä.
      Kunnon villaloimet maksaa, mutta säästää kyllä ajassa huomattavasti.

    • mörrinkäinen

      En minäkään klippaisi ellei ole aivan pakko. Se oma turkki on kuitenkin lämpimämpi kuin loimi, joten tarkenee paremmin sitten kun tulee tosissaan kylmä. Itselläni myös suokki jolla järkyttävän paksu talviturkki, mutta villaloimet ovat hyviä kuivatusloimia kuten z-- sanoikin, eikä minulle tulisi mieleenikään tarttua klipperiin.

      Ja villaloimien hinnassa muuten säästää melkoisesti jos on niin kätevä käsistään että osaa tehdä niitä itse. Kirpputoreilta löytää usein hyviä, paksuja villavilttejä jotka ovat tarpeeksi suuria loimen tekoon.

      Ulos en kyllä hevosta veisi ennen kuin on kunnolla kuiva, en edes loimi päällä. Kosteus ja kylmyys ovat huono yhdistelmä, ja aina sitä kylmää sen verran loimen alle pääsee, vatsapuolelta varsinkin, että hevosen on parempi antaa kuivua kunnolla ennen kuin sen vie uloa pakkaseen. Varsinkin jos on herkkä kylmälle kuten sanoit omasi olevan.

      Mutta todellakin, se on makuasia ja tämä on vain minun henk koht mielipiteeni.

    • Minäkin jättäisin klippaukset sikseen. En tiedä mistä päin olet, mutta ainakin täällä päin lämpötila oli pitkään nollan tuntumassa ja nyt yhtäkkiä heitti kunnolla pakkaselle. Nyt on parina yönä ollut melkein 15 astetta pakkasta, ja vielä aamullakin kymmenen aikaan on yli 10 astetta. Kyllä siinä varmasti hevoselle kylmä tulee jos tässä vaiheessa leikataan karvat pois, vaikka kuinka olisi loimea päällä. Puokki tai poni, kumpi onkin, jos se kuivuu hyvin loimilla, niin turha sitä on ruveta kynimään.

    • Kasiro

      Mörri ja Lampinajadi sanoivat sen mitä minäkin olisin sanonut.
      Myös arabit kasvattaa paksun talvikarvan jota en lähtisi klippaamaan. Loimea päälle vaan kunnes kuivuu kunnolla ja vasta sitten ulos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      52
      1757
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      177
      1547
    3. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1082
    4. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1013
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      120
      931
    6. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      48
      809
    7. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      39
      778
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      57
      664
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      54
      642
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      51
      628
    Aihe