tarkka seuranta ettei vaan tienaa liikaa, MIKSI?

miksikyykytys35

En pysty ymmärtämään, että nyky-Suomen talouden suossa moni ihminen pakotetaan ANSAITSEMAAN VÄHÄN! Mitä enemmän suomalaiset ansaitsevat, sen parempi se on Suomen yleiselle taloudelle, vai mitä? No, minä olen osa-aikaeläkeläinen, 61v. Saan pienen osa-aika-eläkkeen 61-vuotispäiväni jälkeen sillä ehdolla, ETTÄ EN TIENAA työstäni yli erittäin pienen ansion. Sama tilanne on esim. opiskelijoilla. Jos he tienaavat yli tietyn summan, opintoraha peritään heiltä takaisin. Mitä järkeä tässä on???? Jos osa-aikaeläkeläiset ja kokoaikaopiskelijat saisivat tienata mitä pystyvät (tuskin suuria rahoja), se vain elvyttäisi Suomen taloutta, eikä olisi keneltäkään pois! En todellakaan ymmärrä tätä Suomen kyykytyspolitiikkaa! Sen takia taloutemme taantuu koko ajan, esim. Ruotsiin verraten, jossa periaatteet näissä asioissa ovat erilaiset.

4

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13plus14

      Ongelma on hankala. Siksipä tulo- yms loukuista puhutaankin.

      Perussyyhän moiseen tarkkailuun on siinä, että jos saa yhteiskunnan kustantamaa sosiaalitukea tai muuta etuutta vähätuloisuuden tai tulottomuuden vuoksi, niin silloin pitää olla vähätuloinen tai tuloton. Ja jossain sitten menee raja, kun oikeus noihin yhteiskunnan tukiin. Eihän tarkoitus ole elää tuilla, ja varsinkaan jos on omia tuloja.
      Ongelmahan liittyy juuri niihin rajoihin, jossa yhteiskunnan tukien saaminen menee. Onko rajat kohdallaan ja miten rajat käytännössä toimii, siinäpä se

    • miksikyykytys35

      Joo, just näin, koska tämä on kateuden yhteiskunta. Ymmärrän, että joku katto pitää olla. Mielestäni opiskelijoilla, jotka saavat opintorahan, sopiva ansiokatto olisi 5000 euroa/kk. Osa-aikaeläkkeellä, jonka saa aikaisintaan 61-vuotiaana, ansiokatto voisi olla 4000 euroa/kk. Minulta aikoinaan opiskellessani karhuttiin pois saamani opintoraha, koska minun oli pakko ottaa pois säästöni pitkäaikaistililtä (jolla olevat rahat olivat perintörahoja, joista olin jo maksanut ison perintöveron), kun silloinen hyvätuloinen puolisoni ei suostunut minua elättämään opintojeni aikana, eikä opintoraha riittänyt elämiseen. Nyt kituuttelen nälkärajalla, koska osa-aikaeläkkeeni on hyvin pieni, ja saan ansaita työstä vain noin 30 % eläkettä edeltävistä tuloistani. Jos menee sentinkään rajan yli, minut pullautetaan pois osa-aikaeläkkeeltä! Sairasta, minun mielestäni. Ei ihme, että tämän yhteiskunnan pyörät eivät pyöri, kun ansaitsemaan kykenevätkin ihmiset pitää pakottaa köyhyyteen!

    • miksikyykytys35

      Vielä työttömyyskorvaussysteemistä Suomessa verrattuna Ruotsiin: Ruotsissa asuessani 80-luvun lopulla aloitin kotiäitiyden jälkeen aluksi osa-aikaisen (melko satunnaisen) extratyön. Oltuani jonkun aikaa tässä työssä saatoin hakea työttömille päivilleni KAS-työttömyyskorvausta, joka ei ollut kovin suuri, mutta jonka sain muistaakseni koko ajan, olinpa ollut töissä kuinka vähän tai paljon tahansa. Lähetin työssäololaput työttömyyskassaan, eikä mitään todistuksia työnantajalta tarvittu, vaan kas-korvaus tuli nopeasti ja sujuvasti kuin manulle illallinen. Kun aloin olla enemmän töissä, pääsin ammattiliiton ansiosidonnaiselle työttöminä päivinäni. Yhä uskottiin lähettämiäni hakemuksia, eikä mitään todistuksia työnantajalta kaivattu, vaan korvaukset työttömiltä päiviltä tulivat nopeasti ja kivuttomasti. Uskon, että tämä oli loppujen lopuksi kannattavampaa kuin ison tarkistushenkilöstön ylläpito, joiden palkkaus olisi varmasti ollut kalliimpaa kuin jokunen katteeton korvausmaksu. Tärkeintä oli , että talous pelasi, yhteiskunnan pyörät pyörivät, eikä yhden köyhän kyttääminen!
      Sitä olen aina ihaillut Ruotsissa, että, ainakin ennen, siellä pyörät pyörivät, kulutusyhteiskunta kukoisti, eikä systeemi perustunut kyttäämiseen ja kateuteen! Paljon on muuttunut Ruotsissa sitten noiden aikojen, mutta vieläkin siellä talous pyörii paljon paremmin kuin Suomessa, arvaan kyllä miksi.

      • Suomi.OLI.hyvä.maa

        80-luvulla kyllä suomessakin meni paremmin. Työttömyyttä ei juurikaan ollut, ihmisillä oli rahaa ja talous pyöri. Sitten tuli 90-luku ja tyrmäävä lyönti päin suomalaisten naamaa, äkkiä maassa olikin suurtyöttömyys ja leipäjonoja, konkurssiaalto pyyhkäisi firmoja nurin kuin myrskyssä puita metsästä.
        Suomi ei ole toipunut tuosta koskaan ennalleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe