Skitsofrenia ilman hallusinaatioita?

ehkä_skitsis

Voiko skitsofreniaa olla ilman että kuulee puhetta, viestejä tai näkee hallusinaatioita?

56

1388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgghghgh

      Ehdottomasti. Harhaluulot, esim. vainoharhat ovat perinteinen skitsofrenian oire.

    • UpToYouToDecide

      Niin sanottu skitsofrenia on siitä hyvä "sairaus", että se on ihan mitä haluat se olevan, tai sitten se ei ole mitään.

      Schizophrenia: A Nonexistent Disease
      Wayne Ramsay, J.D.
      http://www.wayneramsay.com/schizophrenia.htm

      "The word "schizophrenia" has a scien­tific sound that seems to give it inherent credibility and a charisma that seems to dazzle peo­ple. In his book Molecules of the Mind—The Brave New Science of Molecular Psychology, University of Maryland journalism profes­sor Jon Franklin calls schizo­phrenia and depres­sion "the two classic forms of mental illness" (Dell Publishing Co. 1987, p. 119). According to the cover article in the July 6, 1992 Time maga­zine, schiz­ophrenia is the "most devilish of mental illness­es" (p. 53). This Time magazine article says "fully a quarter of the na­tion's hospital beds are occupied by schizo­phrenia patients" (p. 55). Books and articles like these and the facts to which they refer (such as a quarter of hospital beds being occupied by so-called schizo­phrenics) delude most people into believ­ing there really is a disease called schizo­phrenia. Schizo­phrenia is one of the great myths of our time."

    • pseudotieteen.perusteet

      Niin sanotun skitsofrenian "oireet" on niin laaja valikoima erilaisia asioita, että niitä on helppo valikoida tilanteen mukaan ja muotoilla hoitotietoja diagnoosihakuisesti.

    • juttua_piisaa

      Mitä nämä moniääniset on? Oikeasti sairaudentunnottomia skitsoja? Vaiko vaan päänsä jutuista jyvälle päässeitä?

      http://www.moniaaniset.fi/

      • missä_menee_raja

        "Monet ihmiset kokevat äänien lisäksi tai niiden sijaan näkyjä tai muita poikkeuksellisia aistikokemuksia, kuten sellaisia hajuja, makuja tai tuntemuksia (kosketusta), joita muut eivät koe. Tässä oppaassa puhutaan vain äänien kuulemisesta, mutta se voi tarjota hyödyllistä tietoa myös muita poikkeuksellisia aistikokemuksia kokeville ihmisille."

        http://moniaaniset.fi/data/documents/Sisainen-aani-opas-nettisivuille.pdf

        Milloin on kyse hoitoa vaativasta sairaudesta jopa lääkityksestä, eikä vaan kivasta äänijutusta päässä?


      • kissa_pöydälle

        Ei milloinkaan. Skitsofrenia on entisaikojen noitavainon jatkoa. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Neuroleptit eivät hoida vaan tappavat.


      • KuulemmeItsemme
        missä_menee_raja kirjoitti:

        "Monet ihmiset kokevat äänien lisäksi tai niiden sijaan näkyjä tai muita poikkeuksellisia aistikokemuksia, kuten sellaisia hajuja, makuja tai tuntemuksia (kosketusta), joita muut eivät koe. Tässä oppaassa puhutaan vain äänien kuulemisesta, mutta se voi tarjota hyödyllistä tietoa myös muita poikkeuksellisia aistikokemuksia kokeville ihmisille."

        http://moniaaniset.fi/data/documents/Sisainen-aani-opas-nettisivuille.pdf

        Milloin on kyse hoitoa vaativasta sairaudesta jopa lääkityksestä, eikä vaan kivasta äänijutusta päässä?

        Ei mitään eroa ole. Skitsofrenia on keksitty "sairaus" eli ei sairaus ollenkaan. "Äänten kuuleminen" on sisäistä puhetta eli ajattelua. Jokainen meistä "kuulee ääniä". Jos ei kuule, on käytännössä mullan alla.

        Tuo lainauksesi Moniääniset Ry:n sivulta on älytön, jopa hassu. Eivät he oikeasti tunen, kuule, näe, haista tai maista yhtään sen erilaisemmin kuin kukaan muukaan maailmassa, mutta kuvittelevat joidenkin psykiatrien kanssa niin. Mielikuvitus on rikkaus, joten saa sitä käyttää.


      • VäärinMeni
        KuulemmeItsemme kirjoitti:

        Ei mitään eroa ole. Skitsofrenia on keksitty "sairaus" eli ei sairaus ollenkaan. "Äänten kuuleminen" on sisäistä puhetta eli ajattelua. Jokainen meistä "kuulee ääniä". Jos ei kuule, on käytännössä mullan alla.

        Tuo lainauksesi Moniääniset Ry:n sivulta on älytön, jopa hassu. Eivät he oikeasti tunen, kuule, näe, haista tai maista yhtään sen erilaisemmin kuin kukaan muukaan maailmassa, mutta kuvittelevat joidenkin psykiatrien kanssa niin. Mielikuvitus on rikkaus, joten saa sitä käyttää.

        Ei, olet väärässä. On ihan eri asia ajatella kuin kuulla harhaääniä. Älä johda ihmisiä harhaan, vaikka et itse haluaisi myöntää että skitsofreniassa olisi ihan oikeita oireita.


      • oikea_ääni_vai_ei
        KuulemmeItsemme kirjoitti:

        Ei mitään eroa ole. Skitsofrenia on keksitty "sairaus" eli ei sairaus ollenkaan. "Äänten kuuleminen" on sisäistä puhetta eli ajattelua. Jokainen meistä "kuulee ääniä". Jos ei kuule, on käytännössä mullan alla.

        Tuo lainauksesi Moniääniset Ry:n sivulta on älytön, jopa hassu. Eivät he oikeasti tunen, kuule, näe, haista tai maista yhtään sen erilaisemmin kuin kukaan muukaan maailmassa, mutta kuvittelevat joidenkin psykiatrien kanssa niin. Mielikuvitus on rikkaus, joten saa sitä käyttää.

        No, miksei muut sitten kuule ja näe näitä juttuja?

        Joku selittää päässä kokoajan jotain ja vain moniääninen kuulee sen! Melko metkaa!

        Niin, että jos puu kaatuu, eikä kukaan ole näkemässä sitä, kuuluuko siitä oikeasti ääni?


    • Olentoi

      Voi olla! Kyllä minäkin kuulen puhetta. Kuulen musiikkia. Kuulen ääniä. Näen valoa. Näen värejä. Tunnen kylmää ja kuumaa. Tunnen kipua ja painetta. Olen elävä olento. Olen!

      • minä_myös

        Niin, mutta kuulevatko muut sen saman kuin sinä?


      • KiitosMedia

        Nautin suunnattomasti, kun kuulen, että ihmisiä on kuollut. Mitä kivuliaammalla tavalla, sen parempi.


    • kal.v

      Hebefreenisessä skitsofreniassa harhat ovat luonteeltaan usein hypokondrisia, eli suomen kielellä potilas kuvittelee kärsivänsä sairaudesta, jota hänellä ei ole. Muunlaisia aistiharhoja ei hebefreenikko välttämättä koe.

      • yyyyytttttttt

        Ei paranoidisessakaan tarvii kuulla ääniä. Nimensä mukaisesti vainoharhat, ilman aistiharhojakin, riittävät.


      • ytytytyty

        Paranoidisessa 80 prosenttia kuulee harhoja, muut ei. Heillä on vaan luulosairautta.


      • mitä.höpiset
        ytytytyty kirjoitti:

        Paranoidisessa 80 prosenttia kuulee harhoja, muut ei. Heillä on vaan luulosairautta.

        "Heillä on vaan luulosairautta."

        Minkälainen luulo on muka sairautta? Taas jotain psykiatrian valheita.

        Jokaisella ihmisellä on vapaus ajatella. Myös epäileminen on sallittu. Ajattelussa saa tehdä virheitä. Ihmisellä on täysi oikeus ajatella. Joskus epäily osoittautuu oikeaksi, joskus vääräksi.

        Epäluuloisuus tai luulosairaus eivät ole sairauksia. Päinvastoin liika sinisilmäisyys lienee vaarallisempaa.


      • harha_vai_ei
        ytytytyty kirjoitti:

        Paranoidisessa 80 prosenttia kuulee harhoja, muut ei. Heillä on vaan luulosairautta.

        Onko se harha, jos tajuaa äänen syntyvän omassa päässään. Niin, että äänen kuulee, vaikka ääntä ei oikeasti ole olemassa.


      • Perttimies86

        On myös diagnosoitu skitsofreniaksi tämä minunkin, vaikka diagnosointi on vielä pahasti kesken tai sitä ei ehkä saada ollenkaan diagnosoitua valmiiksi. Mulla on erilaistumaton Skitsofrenia.. En kuule harhoja, ajatukset vain harhailevat.. Joku neropatti voisi sanoa että olen niin kovasti omissa maailmoissani, etten erota ollenkaan oikeaa maailmaa väärästä. Katson oikeaa maailmaa telkkarista ja elän omien vaistojen varassa ilman telkkaria. Netti on siinä rajalla. Toki voi aikansa kuvitella juttelevansa vaikka Max Paynen kanssa pelissä, mutta lopulta huomaa vain hurahtaneensa pahasti peliin. Sama asia on mielestäni oikeassakin maailmassa, ihmiset elävät toki läsnä kaikessa, mutta jokainen huomaa milloin joku vaipuu ajatuksiin ja alkaa päässään kuvitella mitä tuo toinen ajattelee. Silloin juttelee vain omien ajatusrakenteidensa kanssa ja ne täytyy torjua tai joku toinen tulee ja torjuu ne. Se aiheuttaa pahaa mieltä itselle jos on liikaa omissa ajatuksissaan. Voi jopa alkaa kuvitella että muut torjuvat ja kiusaavat itseä ajatuksillaan.. En lue ollenkaan lääkärikirjoja, en ole lääkäri. Lääkäri varmasti ymmärtää lääkärin asiat. Itse keskityn omiin ajatuksiini, että saan edes lopullisen tuomion. Olen siis tavallaan itselleni juristi itseäni vastaan.. Koitan torjua pahat ajatukseni itsestäni ja muista ja rohkaista omia hyviä ajatuksia, mitkä mielestäni ovat hyviä. En häiriinny enää yläkerran kolinasta enkä kaupungilla kun joku katsoo pitkään. Saatan esittäytyä jos joku katsoo liian pitkään, muuten olen vain rauhallinen ja ajattelen että jokaisella on oikeus katsoa juuri sitä mitä katsoo eikä se minulle kuulu.


      • en_se_minä_ole
        ytytytyty kirjoitti:

        Paranoidisessa 80 prosenttia kuulee harhoja, muut ei. Heillä on vaan luulosairautta.

        Mitä, jos sinä tiedät, että mitään outoa taikka kamalaa ei oikeasti ole, ja silti päässäsi joku vaan jaksaa pelätä jatkuvasti?


      • argrege
        yyyyytttttttt kirjoitti:

        Ei paranoidisessakaan tarvii kuulla ääniä. Nimensä mukaisesti vainoharhat, ilman aistiharhojakin, riittävät.

        Ei tarvitse.
        Paranoidista skitsofreniaa sairastavaa ihmistä kannattaa välttää.
        Koska Paranoidinen Skitsofreeninen ihminen on äkkiarvaamaton. Jolla on harhakuvitelmia, joka kuvittelee että häntä uhataan.

        Sellanen henkilö voi tehdä ihan mitä vaan! Jos häntä lähestyy ilman tämän sairastavan ihmisen lupaa, koska hän luulee, että tullaan hänen reviireille.

        Sairaalassakin hoitaja ei men huoneeseen koskaan koputtamatta, ja kysymättä henkilöltä että voiko hän tulla sisään?
        Koska Potilas voi luulla tulevansa uhatuksi...


      • Ggggg44
        mitä.höpiset kirjoitti:

        "Heillä on vaan luulosairautta."

        Minkälainen luulo on muka sairautta? Taas jotain psykiatrian valheita.

        Jokaisella ihmisellä on vapaus ajatella. Myös epäileminen on sallittu. Ajattelussa saa tehdä virheitä. Ihmisellä on täysi oikeus ajatella. Joskus epäily osoittautuu oikeaksi, joskus vääräksi.

        Epäluuloisuus tai luulosairaus eivät ole sairauksia. Päinvastoin liika sinisilmäisyys lienee vaarallisempaa.

        Hah hah. Ajattelu ei tosiaankaan ole väärin, eivätkä ajatukset voi olla vääriä tai oikeita. Vain ahdaskatseiset ihmiset luokittelee ja laittaa ihmisiä karsinoihin, tosin ahdaskatseisuus on inhimillinen ominaisuus mutta siitäkin voi oppia pois. Käytöskään ei voi olla väärin tai oikein. Ainoastaan vahingollista tai ei vahingollista, hyödyllistä tai ei-hyödyllistä jne. Opetelkaa faktat! Osa ihmisistä on herkempiä kuin muut joten he tuntevat ja ajattelevat ja reagoivat syvällisemmin, se ei ole sairautta eikä oire mistään vaan ihan inhimillistä ja hyvä niin.


      • Anonyymi
        argrege kirjoitti:

        Ei tarvitse.
        Paranoidista skitsofreniaa sairastavaa ihmistä kannattaa välttää.
        Koska Paranoidinen Skitsofreeninen ihminen on äkkiarvaamaton. Jolla on harhakuvitelmia, joka kuvittelee että häntä uhataan.

        Sellanen henkilö voi tehdä ihan mitä vaan! Jos häntä lähestyy ilman tämän sairastavan ihmisen lupaa, koska hän luulee, että tullaan hänen reviireille.

        Sairaalassakin hoitaja ei men huoneeseen koskaan koputtamatta, ja kysymättä henkilöltä että voiko hän tulla sisään?
        Koska Potilas voi luulla tulevansa uhatuksi...

        Mitä jos henkiöä on uhattu? Jos hän on väkivaltaisesta suhteessa ja puoliso on itse se hullu.


    • Boomboomroom

      Herkkyys ja yliluonmolinen tuhotaan leimaamalla hulluksi tavalla tai toisella. Myos teravat ja koneiston keinot kyseenalaistava kohteeksi paasee.. pommittais nyt 500v taaksepain..

      • jo-on-lahja

        Mitä herkkyyttä se on, että kuulee olemattomia?


      • Anonyymi

        On sitä terveen kirjoissa mm. Meedioita ja selvännäkijöitä.Eivät vaan ole joutuneet psykiatrisen koneiston kouriin.


    • tititiiy

      terve. oikeastaan minulla menee kohtuullisesti. olen 15 vuotta melkein ottanut lääkkeet ja siitä melkein 11 vuotta ja vähän päälle risperdal constan muodossa.

      olen käynyt kognitiivisen terpaian lähes säännöllisesti (2 kertaa jäänyt pois) ja muuten sairaanhoitajan luona käynyt (2 kertaa pois) käynyt voi hyvin ryhmän, scit terapian, arkeen voimaan ryhmän ja lopuksi crt-terapian. ja käynyt kunotuttavassa työtoiminnassa melkein 12 vuotta lähestulkoon säännöllisesti 3 kertaa viikko. muuten olen elänyt ihan treveellisesti ja koittanut kehittää itseäni henkiesti fyysiesti joka päivä. kävelyä enimmäkseen ja netin lueskelua (kirjoja en pysty lukemaan sairaudesta johtuen). ainoa suurin este tällä hetkellä on elämässäni se että kuntoutus on tietyllä tavalla pysähtynyt (risperdal consta estää psykoosin tulon mutta sen hyöty on melkein muuten käytetty.)

      ja se että yritetään kuntouttaa yhä parempaan ja parempaan kuntoon ja se ei onnistu kun tämä skitsofrenia on äärimmäisen krooninen sairaus se ahdistaa usein.

      no, ensi vuonna tulee aika todennäköisesti vraylar niminen lääke mikä netissä olevien keskustelupalstojen mukaan on auttanut tiettyjä ihmisiä ihan hyvin negatiivisiin oireisiin. se on hyvä =)

      mutta mistä hemmetistä johtuu että minua koitetaan koko loppuelämäni ajan kuntouttaa ja sätitään jos en tee tätä tai tätä.

      se ihmetyttää kun on skitsofrenia , niin kaikista asioista nostetaan tietynlainen haloo ettei ymmärretä että potilas tietää mitä itse pitää ja kannattaa tehdä että kuntoutuu??

      • työtoimintaa

        Millä perustein ihmisiä määrätään tuohon kuntouttavaan työtoimintaan? Onko sinne pakko mennä? Mitä siellä tehdään? Koko päivänkö? Onko kyseessä joku ryhmä vai oletko jossain oikeassa työpaikassa? Työstä ei kai ainakaan makseta mitään?


      • onko_tuttu

        Vraylar
        Mitä osaatte sanoa tästä lääkkeestä?


      • ei_piikkiä

        Kuinkahan isoa annosta tablettimuodossa tuo risperdal injektio vastaa? Kuinka isoa risperidon lääkeannosta käytetään psykoosin estolääkityksenä?


      • Perttimies86

        Mielestäni näitä injektioita ei seurata tarpeeksi ja potilaan omaa mielentilaa vahvaan lääkeannokseen ei juuri oteta huomioon. Minulla oli 2012-2016 Risperdal Consta ja joku toinen mikä otettiin kuukauden välein vain.. Päätin itse lopettaa injektiot enkä ole lääkkeitä kaivannut omaan hyvinvointiini. Häiriötiloja ei ole ollut ja tressitaso on pysynyt tyynenä ilmankin niitä. Vedotaan aina jopa vuosien takaiseen käytökseen, vaikka nykytila kertoisi muuta. Mielestäni kaikkien mielialalääkkeiden ja spyykelääkkeiden kanssa pitää olla hyvin tarkkana juuri siitä miten se vaikuttaa itseen ja kertoa se lääkärille, koska parempi on neuvotella nämä asiat. Itsestäni vain tuntui kun päätin itse lopettaa, että keskustelukontaktini terveydenhoitajiin ja lääkäriin ei ollut kunnossa ja en ollut oikeassa potilaan asemassa omaan sairauteeni nähden aikuisspykiatrian poliklinikalla ja käytökseni on kääntynyt normaaliin spykoosin jälkeen, eikä suuria mielialanvaihteluita ole ollut.


      • Perttimies86
        työtoimintaa kirjoitti:

        Millä perustein ihmisiä määrätään tuohon kuntouttavaan työtoimintaan? Onko sinne pakko mennä? Mitä siellä tehdään? Koko päivänkö? Onko kyseessä joku ryhmä vai oletko jossain oikeassa työpaikassa? Työstä ei kai ainakaan makseta mitään?

        En tiedä muista, mutta itselläni ainakin ihan perus työvoimapoliittisista syistä. Oppimaan omaa tietään, ajatellaan että ihminen oppii käytännössä paremmin kuin teoriassa ja ajetaan hänelle itselleen, toisten vertaistukihenkilöiden kautta tietoutta nimenomaan potilaan omasta tämän hetkisestä tilasta. Siellä ei saa olla liikaa tressiä ja pyritään siihen että kaikki auttavat toisiaan omissa vaikeuksissaan. Koetaan opettaa avoimuutta elämässä ja tietty omaa työrytmiä, joka on lopullinen tavoite vasta monen mutkan kautta. Pieni korvaus mikä tästä hoitomuodosta joissakin paikoissa maksetaan, on vain kannustin raha, joka yleensä talousvaikeuksissa olevaa kansanosaa kohtaan on jaloa, koska tämä maksetaan vielä sen jälkeen kun maksetaan eka lääkkeet, sitten lääkärien ja hoitajien palkat ja sitten vielä oma kuntoutoutusraha/kuntoutustuki/eläke.. Ei se paljon ole, mutta helpottaa esim tupakoitsijaa kun saa edes yhden askin kuukaudessa lisää.

        Jos ei omalla kohdalla toimi se että tavallaan alistuu siihen osaan mitä vain tarjotaan, eikä edes ole oikeilla työmarkkinoilla tai hankkiudu opiskelemaan.. Ei kannata käyttää tämän kaltaista kuntoutusta, vaan neuvotella hoitokontaktin kanssa muista vaihtoehdoista..


      • tasainen_vapautuminen
        Perttimies86 kirjoitti:

        Mielestäni näitä injektioita ei seurata tarpeeksi ja potilaan omaa mielentilaa vahvaan lääkeannokseen ei juuri oteta huomioon. Minulla oli 2012-2016 Risperdal Consta ja joku toinen mikä otettiin kuukauden välein vain.. Päätin itse lopettaa injektiot enkä ole lääkkeitä kaivannut omaan hyvinvointiini. Häiriötiloja ei ole ollut ja tressitaso on pysynyt tyynenä ilmankin niitä. Vedotaan aina jopa vuosien takaiseen käytökseen, vaikka nykytila kertoisi muuta. Mielestäni kaikkien mielialalääkkeiden ja spyykelääkkeiden kanssa pitää olla hyvin tarkkana juuri siitä miten se vaikuttaa itseen ja kertoa se lääkärille, koska parempi on neuvotella nämä asiat. Itsestäni vain tuntui kun päätin itse lopettaa, että keskustelukontaktini terveydenhoitajiin ja lääkäriin ei ollut kunnossa ja en ollut oikeassa potilaan asemassa omaan sairauteeni nähden aikuisspykiatrian poliklinikalla ja käytökseni on kääntynyt normaaliin spykoosin jälkeen, eikä suuria mielialanvaihteluita ole ollut.

        Kuinka tasaisesti tuo injektio oikeasti imeytyy?
        Voiko pistoksesta alkuun saada ylisuuren annoksen ja sitten loppupuolella ennen uutta pistosta lääkeannos jää liianpieneksi? Ovatko yksilölliset erot isoja? Mikä merkitys on laitetaanko pistos käteen vai pakaraan? Vaikuttaako liikunta aineen liikkeellelähtöön ja poistumiseen lihaksesta ja elimistöstä?


      • työstä_palkkaa
        Perttimies86 kirjoitti:

        En tiedä muista, mutta itselläni ainakin ihan perus työvoimapoliittisista syistä. Oppimaan omaa tietään, ajatellaan että ihminen oppii käytännössä paremmin kuin teoriassa ja ajetaan hänelle itselleen, toisten vertaistukihenkilöiden kautta tietoutta nimenomaan potilaan omasta tämän hetkisestä tilasta. Siellä ei saa olla liikaa tressiä ja pyritään siihen että kaikki auttavat toisiaan omissa vaikeuksissaan. Koetaan opettaa avoimuutta elämässä ja tietty omaa työrytmiä, joka on lopullinen tavoite vasta monen mutkan kautta. Pieni korvaus mikä tästä hoitomuodosta joissakin paikoissa maksetaan, on vain kannustin raha, joka yleensä talousvaikeuksissa olevaa kansanosaa kohtaan on jaloa, koska tämä maksetaan vielä sen jälkeen kun maksetaan eka lääkkeet, sitten lääkärien ja hoitajien palkat ja sitten vielä oma kuntoutoutusraha/kuntoutustuki/eläke.. Ei se paljon ole, mutta helpottaa esim tupakoitsijaa kun saa edes yhden askin kuukaudessa lisää.

        Jos ei omalla kohdalla toimi se että tavallaan alistuu siihen osaan mitä vain tarjotaan, eikä edes ole oikeilla työmarkkinoilla tai hankkiudu opiskelemaan.. Ei kannata käyttää tämän kaltaista kuntoutusta, vaan neuvotella hoitokontaktin kanssa muista vaihtoehdoista..

        Eikö terveitä työttömiä ole tarpeeksi tekemään töitä? Miksi sairaita, väsyneitä, pelokkaita,.. hädässä olevia ihmisiä kiusataan?

        Kuinka moni työnantaja oikeasti haluaa palkata vakavasti mielisairaan ihmisen palkalla töihin? Palkalliseen työhönhän jokaisen pitäisi päästä, eikä kiusattavaksi eri nimikkeillä ilman palkkaa. Kenenkään olo ei parane, jos hän ymmärtää, että häntä nöyryytetään teettämällä töitä palkatta.


    • tititiiy

      silloin kun sairastuin vuoden 2001 loppupuolella, niin minulla oli järkyttävän paljon harhoja ja niitä on ollut todella monta vuotta sen jälkeenkin.

      harhat kuitenkin rupesivat lähtemään pikku hiljaa.. siis tietysti siinä meni todella monta vuotta mutta nykyisin minulla on äärimmäisen vähän kuulo- näköharhoja eikä mielialat vaihtele juuri melkein ollenkaan.

      sen takia tästä risperdal consta 50 mg. ei ole hyötyä enää oikein koska sen vaikutus perustuu positiivisiin oireisiin ja ne ovat lähes täysin hävinneet. estää psykoosin jatkossa mikä on todella tärkeää ettei mene lähtötilanteeseen henkisesti.

      mutta elämä on tarpeeksi vaikeaa näiden negatiivistenkin oireiden osalta.. hemmetti.. pitäisi melkein olla täysin normaali että pärjää suomessa.

      tässä lääkkeessä on ollut todella paljon sivuvaikutuksia mutta tämä on tehokas, eikä tarvitse niin paljon lääkettä kun on injektio, ja estää tehokkaammin psykoosin.

      joten elämä on aika paljon kuntotumista (ajan kuluttamista) ja odottelua että lähivuosina hoidot kehittyvät mistä on loppujen lopuksi erttäin riippuvainen.

      • iso-hebepebe

        Oliko kuvitelmasi skitsofreniasta sairautena ensimmäinen harhasi vai alkoiko vasta psykiatriaa uskottuasi?


      • iso_annos

        Eikö 50 mg injektio ole melko iso annos?

        >>
        Suositeltu annos on
        Aikuiset
        Aloitusannos
        Jos suun kautta otettavan risperidonin (esim. tabletti) vuorokausiannos on ollut 4 mg tai vähemmän
        viimeisten kahden viikon aikana, Risperdal Constan aloitusannos on 25 mg.
        Jos suun kautta otettavan risperidonin (esim. tabletti) vuorokausiannos on ollut suurempi kuin 4 mg
        viimeisten kahden viikon aikana, Risperdal Constan aloitusannos voi olla 37,5 mg.
        Jos parhaillaan käytät jotain muuta suun kautta otettavaa psykoosilääkettä, Risperdal Constan aloitusannos
        riippuu nykyisestä lääkityksestäsi. Lääkäri määrää sinulle joko 25 mg:n tai 37,5 mg:n Risperdal Consta -
        annoksen.
        Lääkärisi päättää, mikä annostus sopii sinulle parhaiten.
        Ylläpitoannos
        ● Tavanomainen annos on 25 mg kahden viikon välein annettavana pistoksena.
        ● Joillekin potilaille on tarpeen antaa suurempi, joko 37,5 mg tai 50 mg annos. Lääkärisi arvioi sinulle
        sopivimman Risperdal Consta -annoksen.
        ● Lääkärisi voi määrätä sinulle suun kautta otettavaa Risperdalia kolmen viikon ajaksi
        ensimmäisestä pistoksesta.
        >>
        http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/7/11070487.pdf


      • Perttimies86
        iso_annos kirjoitti:

        Eikö 50 mg injektio ole melko iso annos?

        >>
        Suositeltu annos on
        Aikuiset
        Aloitusannos
        Jos suun kautta otettavan risperidonin (esim. tabletti) vuorokausiannos on ollut 4 mg tai vähemmän
        viimeisten kahden viikon aikana, Risperdal Constan aloitusannos on 25 mg.
        Jos suun kautta otettavan risperidonin (esim. tabletti) vuorokausiannos on ollut suurempi kuin 4 mg
        viimeisten kahden viikon aikana, Risperdal Constan aloitusannos voi olla 37,5 mg.
        Jos parhaillaan käytät jotain muuta suun kautta otettavaa psykoosilääkettä, Risperdal Constan aloitusannos
        riippuu nykyisestä lääkityksestäsi. Lääkäri määrää sinulle joko 25 mg:n tai 37,5 mg:n Risperdal Consta -
        annoksen.
        Lääkärisi päättää, mikä annostus sopii sinulle parhaiten.
        Ylläpitoannos
        ● Tavanomainen annos on 25 mg kahden viikon välein annettavana pistoksena.
        ● Joillekin potilaille on tarpeen antaa suurempi, joko 37,5 mg tai 50 mg annos. Lääkärisi arvioi sinulle
        sopivimman Risperdal Consta -annoksen.
        ● Lääkärisi voi määrätä sinulle suun kautta otettavaa Risperdalia kolmen viikon ajaksi
        ensimmäisestä pistoksesta.
        >>
        http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/7/11070487.pdf

        Itellä oli 50 mg kahen viikon välein, olin kun aloitin kuntoutuksen vuonna 2012 todella huonossa kunnossa.. Sairaalassa otin tabletti muodossa samaa ainetta illoin ja aamuin, mutta muita lääkkeitä ei ollut. Siellä kysyttiin itseltä, tai no kysyttiin ja kysyttiin, todettiin etten ehkä syö lääkkeitä kuitenkaan, mutta ei kuitenkaan pakotettu ottamaan valvottua injektiota. No sitä käytin kiltisti 2015 vuoteen asti kunnes pyysin vaihtoa miedompaan ja sainkin toisen lääkkeen minkä nimeä en nyt muista. Se oli 100mg kerran kuukaudessa. Sitten päätin vain lopettaa lääkityksen ja siihenkin suostuttiin. DIsberdal Consta 50 mg lääkitys oli oikein hyvä varmasti spykoosintorjunnassa, haittapuolena oli täydellinen omanajatuksen kulun puuttuminen ja se todella muutti sellaiseksi ihmistä kuin jossain vanhoissa sarjakuvissa, että menee tokkurassa sairaalaan ja tulee sieltä hymypoikana takaisin. Oma ajatteluhan tälläisessä lääkekuntoutuksessa on aika lailla kiellettyä. Sen kanssa on aina tarjottava kuntoutusta ja seurantaa, mutta kukaan ei pakota kuitenkaan polilla istuttavan. Itse otin lääkkeen ja annoin kuntoutuksen olla, kävin sinä aikana kouluakin ja sain siitä todistuksenkin. Lääke auttoi pitkällä aikavälillä myös itseäni, kuten myös koulu. Nimen omaan ajatuksen säteellä. Kai tuo lääkitys menee painon ja spyykkisen tilan mukaan. Itse olen reilusti ylipainoinen niin uskon siksi saavani vähän enemmän lääkettä.


    • titiitiiy

      tiesin kun näin ensimmäisen kerran halikon sairaalan ja sain ensimmäisen lääkkeeni (seroquel) että olin pahasti sairas.
      ihme kyllä huomasin sen vaikka olin todella pahasti psykoottinen.


      se on ollut sitä että olen tiennyt koko ajan että olen sairas mutta tiesin silti että tulisin todella hyvään kuntoon.
      kun olin nähnyt tarpeeksi paljon harhoja, niin rupesin eräänä kuntouttavan työpäivän aikana huomaamaan mitkä ovat harhoja ja mitkä eivät.

      joten rupesin pitänään päiväkirjaa siitä mitkä ovat mielestäni kuviteltuja harhoja ja mitkä eivät ja mietin niitä aika usein päivittäin.

      sekin on auttanut mutta suurimman työn on mielestäni tehnyt lääkkeet.

      psykiatria on huuhaata ja homeopatiaa. minulla ei ole siitä kuin kasa helvetin huonoja
      kokemuksia varrella mutta lääkkeet ovat pelastaneet minut.

      psykiatrian tarkoitus (kerran kuukaudessa) on ennemmin se että hän katsoo joka
      kuukausi että lääkkeet on otettu. ei mitään sen ihmeellisempää.

    • titiitiiy

      olen kuntouttavassa työtoiminnassa 3 kertaa viikko kerrallaan 4 tuntia. siinä on
      liukuva työaika.

      kokoonpanotyötä joka määräytyy mielenterveyskuntoutujan henkisen ja fyysien kunnon mukaan.
      samanlaista orjatyötä mitä teetetään työttömilläkin ikävä kyllä ja lääkäri pakotti ihan rehelliesti sanottuna minut sinne.

      siinä ei kyselty silloin jaksanko vai enkö jaksa vaan ihan puhdasta pakottamista se oli silloin. olin kuntoututuella silloin.

      paras siinä on päivärytmin sälyminen ja ruoka. perusruokaa kylläkin.

      mutta en kyllä tee yhtään enempää päiviä siellä kyllä koska elämässä on paljon tärkeämpiäkin asoita kuin joku hikipaja salossa.

      salossa on todella paljon työttömiä mutta kun luin salkkaria 2 kuukautta sitten niin työttömiä on mystisesti paljon vähemmän nykyisin.
      niitä orjatyöpajoja ja hikipajoja on näköjään perustettu saloon aika paljon enemmänkin kaunistelemaan salon tilastoja.

      • en_varmana_mene

        Voihan rytminpalautus.
        Kyllä noi hommaat juurikin pilaa ihmisen elämän ja oman rytmin. Oma-arvon ja -kunnioituksen kokonaan.


      • Perttimies86

        Ite olin juuri Salossa, silloin kun en vielä tiennyt, että ei minun asiat sillä parane, kun kasailen ilmaiseksi, tai no pari euroa siitä sai päivä ja osan menetti pakollisessa ruokailussa. Clubitalo mukavampi paikka, tosin silloin vaaditaan juuri lääkitystä ja hoitokontaktia että sinne edes pääsee sielläkin. Kaikki on vaan niin kovin säädeltyä täällä suomessa. Toki myönnän että halutaan ihmisen keskittyvän johonkin ja unohtavan sairautensa siltä osin, että juo vain olutta päivät pitkät tai tekee jotain vastaavaa..

        Kansalaispalkka olisi parempi, ainakin jos ei ole vielä varsinaisesti työkykyeläkkeellä. Ei joutuisi selittämään sossuun eikä kelaan rahantarvettaan ja tilanne olisi sama kuin muillakin jotka eivät ole eläkkeellä eivät saa töitä. Diagnoosi korvataan säännöllisillä tuloilla, kun menettää ehkä jotkut mahdollisuudet työelämässä. Ei Jeesus kuitenkaan asu suomessa, niin ei hän auta pääsemään koulutuksenkaan jälkee duuniin. Ainkaan diagnosoitua. Jos selkä reistailee se haittaa työnsaantia, jos pään perusasiat eivät ole hallussa se haittaa vielä enemmän työn saantia. Vapaaehtoistyöstä pitäisi kanssa saada samat edut kuntoutuksessa, kuin tästä helvatun mutterin kääntämisestä. Mutta niin ei kai ole, ainakin koin tulevani enemmän torjutuksi polilla kun olin jonkun aikaa vapaaehtois ry toiminnassa joka auttoi minua enemmän kuin työpajahommat.


    • huuhaaa--

      Psykiatria on yhtä kuin lääkkeet. Mitään muuta se ei nykypäivänä pääosin ole. Homeopatiavertauksesta tuli mieleen, että jotkut kokee hyötyneensä homeopatiasta kuin sinä psyykenlääkkeistä. Osa kokee parantuneensa plasebopillerin kanssa masennuksesta joka ei ole oikea lääkekään.

      • piste--

        Ihmisten pakottaminen kuntouttavaan pilipalityötoimintaan ilman palkkaa vuositolkulla, pakottaminen lääkkeisiin, niiden käytön kyttääminen, pakottaminen keskusteluapuun jne on väärin.


      • jrutfvk

        Homeopatia on ihan fine. He eivät voi pakottaa ketään. Homeopaatilla käynti on omalla vastuulla, joten kaikki on ok. Tietenkin toivoo, että ihmiset ymmärtävät, että se on harrastuspohjaista uskomuksiin perustuvaa toimintaa, ei lääketiedettä. Jos ei ymmärrä voi käydä huonosti, mutta oma moga.


    • mitä_jos

      Mitä jos kieltäytyy kuntouttavasta työtoiminnasta?
      Ei tee siellä mitään.
      Ei edes mene paikalle.

      • Perttimies86

        Riippuu tietenkin hoidon tarpeen määrästä, mutta rahoitukseen tuo kuntoutus normaaliasioissa enemmän vaikuttaa.


    • titiitiiy

      sitten pakotetaan jonnekin muualle kuten pahkavuoren päivätoimintaan. on pakko käydä jossain muuten käy huonosti. se on tämä pakollinen avohoito suomessa tai tehostettu avohoito miten sen haluaa sanoa. mikä on kopsattu amerikan ihmemaasta.

      ja tämä kuntoutumisen tarve on henkilökohtainen eli sairaanhoitajat ja lääkärit arvioivat tilanteen ja antavat kuntoutusta sen mukaan.

      eli paljon pakottamista ja holhoamista mikä ei ole omien tarepiden kanssa samalla viivalla eikä juurikaan palvele kuntoutumista pitkällä tähtäimellä.

      pakottaminen on kuin huono laastari, se voi auttaa hetkellisesti mutta pidemmällä tähtäimellä siitä on vain paljon enemmän haittaa.

      • en_varmasti_mene

        Käy huonosti, jos ei suostu pakkoon?!
        Mikä sitten on vielä pahempaa, kuin oman vapauden ja itsemääräämisoikeuden menettäminen?


      • Perttimies86

        Minä olen juuri kuntoutuksessa.. Ei aikuispykiatria ole minua vielä ainakaan mihinkään saanut pakotettua, ei löydy tarpeeksi mitään itsemääräämisoikeudun menettämiseen.. Kannattaa sumplia asiat sittenkin jos paskat on jo housussa omaan haaviin sopiviksi.. Itse olen valmis luopumaan koko kuntoutuksesta. Ja olenkin nyt työkykyarviossa.


      • 9_euron_orjaksi
        Perttimies86 kirjoitti:

        Minä olen juuri kuntoutuksessa.. Ei aikuispykiatria ole minua vielä ainakaan mihinkään saanut pakotettua, ei löydy tarpeeksi mitään itsemääräämisoikeudun menettämiseen.. Kannattaa sumplia asiat sittenkin jos paskat on jo housussa omaan haaviin sopiviksi.. Itse olen valmis luopumaan koko kuntoutuksesta. Ja olenkin nyt työkykyarviossa.

        Työkykyarvio?
        Kuka ja missä se tehdään?
        Ja jos todetaan työkykyiseksi, pääseekö 9 euron hommiin - käytännössä töihin ilman palkkaa?


      • Perttimies86

        Jep.. Mä teen koska en viihdy hoitokontaktissa, sanon sen suoraan. Pidän oikeutenani olla juuri se kuka olen. Haluan samat rasitteet kuin muillakin kaltaisillani paskaduunin vieraksoijilla. Ei vain nappaa enää poliklinikka käynnit ja muut. Mutta tosiaan jos koulutus suomessa löytyy on periaatteessa samalla viivalla kaikkien kanssa, toki antaa vähän tasoitusta jos asioistaan jossain jollekkin kertoo.


      • Perttimies86

        Toimintaterapeutti tekee mulle aikuis spykiatrian poliklinikalla.. Kai sen muualtakin saa.. Sit ei enää ole oikeuttettu kelan kuntoutukseen ja muunlaista kuntoutusta en ole ajatellut hakea.. Opiskelu tai sosiaalipummi, siinä mielestäni oikeat vaihtoehdot mulle.


      • diagnoosi_sulkee_tien
        Perttimies86 kirjoitti:

        Toimintaterapeutti tekee mulle aikuis spykiatrian poliklinikalla.. Kai sen muualtakin saa.. Sit ei enää ole oikeuttettu kelan kuntoutukseen ja muunlaista kuntoutusta en ole ajatellut hakea.. Opiskelu tai sosiaalipummi, siinä mielestäni oikeat vaihtoehdot mulle.

        Uskotko, että sinusta oikeasti olisi vielä jonakin päivänä palkkatöihin? Uskotko, että sellainen työantaja voisi löytyä, joka olisi valmis palkkaamaan sinut? Eikö joka duuniin ole työterveystarkastus? Tuohonhan se viimeistään jämähtää!


      • Ihan sama, tuskin edes haen töitä, kuvittelen vain olevani suuren firman pomo, ei mun mitään töitä tartte tehä.. Helpompi elämä ilman saarnoja vain hakusessa.


    • tuorediagnoosi

      No ainakin mulla on diagnosoitu skitsofrenia ilman puheen, viestien kuulemista tai hallusinaatioita. Mulla perusteena siis lähinnä "vainoharhaisuus".

    • BatmanForever

      Rönkä haista paska. Ymmärrä hävetä vitun turha paskaläntti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      274
      2550
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      92
      2021
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1606
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1427
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1268
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1195
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe