Verotiedot julkisuudessa

Verotietäjä

Tämäkin on tapa nostaa negatiivista ilmapiiriä kädestä suuhun elävien keskuudessa.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • specter

      Tämä on jokavuotinen keskustelunaihe. Kateellisuuden päivä.

      Aika harva on kuitenkaan menestynyt elämässä miettiessään muiden ihmisten rahoja, tai omaisuuksia. Kyllä se hyvä tienesti tehdään miettimällä omia tuloja ja sijoittamalla.

      Aika harva olisi valmis sijoittamaan mitään, ostamaan osakkeita, mutta rahat silti kiinnostavat. Vain 5% suomalaisista on yli 10 000 euron osakesalkku. Ei ihme, että tienaaminen on lasten kengissä suomessa.

      • ei.mikään.ihme

        Nokian viime aikojen kurssiromahdus varmasti toimii hyvänä esimerkkinä siitä miksi harva suomalainen uskaltaa laittaa pörssiin mitään suurempia summia. Yksinkertaisesti useimmilla on liian pienet tulot Suomen elinkustannuksiin nähden joten ei ole varaa pelata pörssilottoa kovin suurilla summilla.


      • specter

        Meinaatko, että Nokia on osakesijoittajien ainoa sijoitus? Ota nyt esimerkiksi vielä se Talvivaara sieltä.

        Hajautus kannattaa. Olen itse tienannut 5 vuoden sijoittamisella 2 vuoden ilmaisen asumisen, ruuat, autoilun, kaikkien laskujen maksut...

        Kyllä siinäkin on ongelmaa, että suomalaiset käyttää liikaa rahaa tupakkaan ja alkoholiin. 40 vuoden tupakointirahat sijoitettuna osakkeisiin (150eur/kk) on n. 700 000 euroa.

        Ja näitä tupakkamiljonäärejä suomessa on ihan vi>>>>sti! Ja kun otetaan tuohon mukaan se alkoholinkäyttö, niin puhutaan oikeasti isoista rahoista.

        Mutta, tee sinä niin kuin parhaaksi näet.


    • 2500MuutamassaPäivässä

      Se että onko kurssien heiluminen yhtään paha asia sijoittajalle?

      Sijoittamisen horisontin pitää olla yli 10 vuotta, silloin markkinoiden heilahtelut kompensoituvat tuotoksi.

      Itsekin olen ollut mukana 3 dipissä, 2 ainakin oli todella tuottoisia, pääsin ostamaan hyvänhintaisia lappuja.

      Mutta jos sijoittamaan menee vain muutamaksi vuodeksi tai vain kokeeksi ilman pitkäaikaista suunnitelmaa, kokeekin varmasti että sijoittaminen on lottoamista. Mutta sijoittaminen on selkeästi todennäköisyyksillä lottoamista.

      Edelleen korostan että sijoittaminen on vuosikymmenten juttu, joka tulee aloittaa jo nuoruudessa.

      Kodin pitäisi tukea ja antaa valmiudet talouden suunnitteluun, sisältäen myöskin sijoittamisen opit.

      Se että on liikkeellä ajatuksella "minulle heti kaikki nyt" on tuhoon tuomittu.

      jos taskussa on 50€ vaihtoehtoina voi olla käydä kaljalla & pizzalla, tai sijoittaa se seuraavaksi 10 vuodeksi, kuinkakohan moni tekee tämän sijoituspäätöksen?

      Sitten valituksen kohde, ei ole rahaa sijoittamiseen, lopettakaa alkoholi & tupakka, sillä säästyvällä pääomalla muuttuu elämänsä aikana miljonäärisi.

      Pitää ymmärtää että ensimmäisinä sijoitusvuosina tehdään voittoa muutamia euroja, tästä ei pidä lannistua, vaan jatkaa suunnitelmallista sijoittamista.

      Itsekin "hävisin" 2500€ kun en uskonut omia suunnitelmia ja ostanut katastrofaalisesti putoavaa kohdetta, sillä uskolla että myöhemmin ostamalla olisin saanut vieläkin edullisemmin, tämä kertonee siitä että järjestelmällisyys on hyvin tärkeässä osassa sijoittamisessa.

      Raha tuottaa 4-7% vuodessa, tällä voi suunnitella sijoittamista.
      Joten ei pidä toivoa sijoittamisen alkuaikoina suuria €määräisiä tuottoja, Tärkeintä on pitkäaikainen reaalituotto.

      • Ei.mikään.ihme

        En minä tupakoi enkä käytä alkoholia mutta eipä tuota ylimääräistä rahanpaskaa silti näy kertyvän, palkka on yksinkertaisesti liian pieni. Esimerkiksi olen asunut tässä vuokra-asunnossakin jo yli 11 vuotta, alkuun vuokra oli hyvin kohtuullinen, alle 500e/kk mutta on kohonnut jo lähelle 700 euroa, palkka ei ole noussut lähellekään vastaavasti tänä aikana. Eikä näytä halvempiakaan asuntoja olevan kohtuullisen työmatkan päässä tarjolla.

        Omistusasunnosta ei kannata näillä palkoilla haaveillakaan koska huono palkka ei estä joutumasta silloin tällöin lomautetuksi. Asuntolainan maksukykyni on roskalainaluokkaa, siihen jos tulisi vielä jotain taloyhtiöremonttia tms. niin omistusasuminen epäonnistuisi heti alkuunsa. Ikääkin on jo yli 40, nuorena meni vieläkin huonommin 90-luvun laman takia, työttömyyttä, työharjoittelua, osa-aikatöitä, määräaikaisia töitä, yms. silppua.
        Sipilöiden ym. mulkkujen kuvitelmat palkanalennuksista Suomen pelastajina tiedän täten jo oman kokemukseni perusteella tuhoon tuomituksi.

        Olen minä siitä huolimatta kokeeksi pienillä summilla sijoittanut erääseen rahastoon yhteensä muutamalla satasella, muutamia kymppejä kerrallaan laittaen sekä Nordnetissä osakkeita ostellen nyt yhteensä noin parilla tonnilla joten jotain kokemusta siitä on muutaman vuoden ajalta. Osakkeiden ostamisintoa hillitsee korkeat kulut jos ei ole tullut ostetuksi mitään useampaan kuukauteen, nytkin pitäisi maksaa se 9 euroa palkkiota jos ostaisi lisää Nokiaa kun se on pudonnut mutta kukapa tietää onko se pohjalla vieläkään ja mulla on jo ennestään Nokia suurimpana firmana salkussa, olen siis hajauttanut ja ostellut muitakin firmoja mutta vain kolme firmaa kahdeksasta on plussan puolella.
        En voi tällä kokemuksella kyllä suositella osakesäästämistä kenellekään tavisduunarille, jollainen itsekin olen. Ei noissa osakkeiden hinnoissa ja kurssien suunnissa ole mitään järjellistä logiikkaa.
        Jos haluaa osinkoja niin aika kalliiksi käy ostella tuhansilla euroilla osakkeita ja saada sitten muutama kymppi osinkoja kerran vuodessa.

        Osakkeiden arvonnousu olisi se juttu miksi niitä kannattaisi ostaa mutta oikea ostohetken ajoitus on täyttä lottoamista. Enkä tunne mitään firmaa niin hyvin että voisin senkään perusteella ennustaa kurssikehitystä, sekään logiikka ei näytä aina toimivan Nordnetin Sharevillen kommenteista päätellen, nytkin joku kiroilee siellä Nokiaa kun on menettänyt kymppitonnin viikossa...


      • Ei.mikään.ihme

        Kaikkein parasta olisi jos palattaisiin korkeampien korkojen aikaan niin säästöille saisi pankkitililtä turvallista korkoa kuten ennenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe