Pari kysymystä Ubuntu gnome3 asennuksesta.

Asentaja-aki

Miten saan annettua asennusmedialle parametrin GRUB_CMDLINE_LINUX="i915.fastboot=1

Tämän lisäksi gnome3 on toivottoman hidas, miten saan kaikki karkit ja härpäkkeet pois käytöstä? (ikkunamangerin? mikä lie mutter vai compiz siinä on)

18

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nativitsi

      Vaihda toiseen distroon.

      • Asentaja-aki

        Vaihdoinkin, mutta kun niissä muissa ei toimi HiDPI mikä tekee niistä käyttökelvottomia. Fontteja saa kyllä suuremmaksi, mutta kaikki napit ja muut jäävät silti niin pieneksi ettei käyttäminen ole sujuvaa.

        testattu: LXDE, LXQT, XFCE, MATE.. kaikissa näissä HiDPI tulee vasta kunnolla käyttöön 17.04 julkaisun myötä. Gnome3 toimii HiDPI:n osalta hyvin, on vain hirmu raskas.


    • qwdqwdqwdqwdwd

      Muokkaat /etc/default/grub rivin
      GRUB_CMDLINE_LINUX=""
      näyttämään tältä:
      GRUB_CMDLINE_LINUX="i915.fastboot=1"
      Eli komenna päätteltä(jos siinä on tekstieditorina gedit):
      sudo gedit /etc/default/grub
      Teet muutokset.
      Sitten päivitä grubin asetukset komennolla:
      sudo update-grub

      • Asentaja-aki

        no kyllähän minä tuon osaan, mutta tarkoitan siis siitä asennusmediasta, jotta tuo olisi käytössä jo asenusta tehtäessä.


      • qwqwsqwsqwsqwqwqs

      • Asentaja-aki

    • Mitä i915.fastboot=1 tekee? Mikä on HiDPI? DPI eli pisteitä tuumalle asetusta voit säätää X:n asetuksissa. Yleensä /etc/X11/xorg.conf. Jos näyttönä iso TV tai vastaava dpi arvo usein pielessä ja näyttö lukukelvoton. Turhaa testata eri työpöytiä kun X:ää pitää säätää. compiz ei ole tarpeellinen. OpenBox kevyt ja simppeli manageri. Sen päälle LXDE niin on kevyt työpöytä. Ja xorg.conf kuntoon.

      • Asentaja-aki

        https://wiki.archlinux.org/index.php/HiDPI

        Miksi linux-ihmiset ovat niin jääräpäisiä? Vastatkaa nyt vain kysymykseeni.

        Tottakai minulla on ollut nuo näytön asennukset laitettuna, mutta kun ne eivät toimi kunnolla nykyisissa versioissa. HiDPI on toimivasti tuettuna vasta GTK3 ja QT5. Aikaisemmissa vain osittain. Jos et minua usko, niin mene kysymään kehittäjiltä.

        Tuki on tulossa, mutta ei se minua nyt hyödytä. Nämä LXDE, LXQT, XFCE ovat tarkoitettu vanhoille koneille, eikä näissä ole panostettu korkearesoluutioisiin näyttöihin.

        PS. minun tapauksessa tuo komento, tosin ei aivan tuolla tavalla, saa framebufferin kääntymään oikein päin bootissa. Ei liity HiDPI:n. Nämä ovat niitä kerneliin liittyviä diipinpiä juttuja joilla aloittelijan ei kannata vaivata päätään.


      • Asenna_ubuntu
        Asentaja-aki kirjoitti:

        https://wiki.archlinux.org/index.php/HiDPI

        Miksi linux-ihmiset ovat niin jääräpäisiä? Vastatkaa nyt vain kysymykseeni.

        Tottakai minulla on ollut nuo näytön asennukset laitettuna, mutta kun ne eivät toimi kunnolla nykyisissa versioissa. HiDPI on toimivasti tuettuna vasta GTK3 ja QT5. Aikaisemmissa vain osittain. Jos et minua usko, niin mene kysymään kehittäjiltä.

        Tuki on tulossa, mutta ei se minua nyt hyödytä. Nämä LXDE, LXQT, XFCE ovat tarkoitettu vanhoille koneille, eikä näissä ole panostettu korkearesoluutioisiin näyttöihin.

        PS. minun tapauksessa tuo komento, tosin ei aivan tuolla tavalla, saa framebufferin kääntymään oikein päin bootissa. Ei liity HiDPI:n. Nämä ovat niitä kerneliin liittyviä diipinpiä juttuja joilla aloittelijan ei kannata vaivata päätään.

        Asenna Ubuntu.


      • Asentaja-aki
        Asenna_ubuntu kirjoitti:

        Asenna Ubuntu.

        Ennenkuin vastaa, kannattaa lukea viestit mihin ollaan vastaamassa.


      • älä_hauku_ms-rotta
        Asentaja-aki kirjoitti:

        Ennenkuin vastaa, kannattaa lukea viestit mihin ollaan vastaamassa.

        Kannataisi myös trollin ne lukea. Gnome ei ole Ubuntun, vaan Ubuntu on Ubuntu.


      • asiaa-aki

        Sieltä saa Ubuntun suomen kielen tuella :)


      • Asentaja-aki
        asiaa-aki kirjoitti:

        Sieltä saa Ubuntun suomen kielen tuella :)

        Niin tuota olen juuri asentamassa ja muut Ubuntut olen jo kokeillut


      • Asentaja-aki kirjoitti:

        https://wiki.archlinux.org/index.php/HiDPI

        Miksi linux-ihmiset ovat niin jääräpäisiä? Vastatkaa nyt vain kysymykseeni.

        Tottakai minulla on ollut nuo näytön asennukset laitettuna, mutta kun ne eivät toimi kunnolla nykyisissa versioissa. HiDPI on toimivasti tuettuna vasta GTK3 ja QT5. Aikaisemmissa vain osittain. Jos et minua usko, niin mene kysymään kehittäjiltä.

        Tuki on tulossa, mutta ei se minua nyt hyödytä. Nämä LXDE, LXQT, XFCE ovat tarkoitettu vanhoille koneille, eikä näissä ole panostettu korkearesoluutioisiin näyttöihin.

        PS. minun tapauksessa tuo komento, tosin ei aivan tuolla tavalla, saa framebufferin kääntymään oikein päin bootissa. Ei liity HiDPI:n. Nämä ovat niitä kerneliin liittyviä diipinpiä juttuja joilla aloittelijan ei kannata vaivata päätään.

        Ei ollut tarkoitus olla jääräpäinen. En tiedä mikä näyttö ja näytönohjain. X on aina hankala jos erikoista rautaa. Linuxissa sama asia voidaan tehdä myös monella tavalla. Lisää xorg.conf rivit.
        Section "Monitor"
        Identifier "Monitor0"
        Option "DPI" "96 x 96"
        EndSection

        DPI arvoa voi säätää myös käyttäjäkohtaisesti. Tuo tekee sen koko systeemille.
        Rivi Option "UseEdidDpi" "False" estää lukemasta tietoa monitorista. Voit itse laskea sopivan arvon. DPI laskureita löytyy netistä ja infoa X:n dokumentaatiosta. Ite sain TV:n näyttämään järkevää kuvaa muuttamalla DPI arvoa.


    • voivoivoivo

      Mitens mä saisin annettua asennusmedialle parametrin GRUB_CMDLINE_LINUX="i915,fastboot=1

      HUOM! pisteen tilalla on PILKKU ;)

      • hääz

        miksi sä pilkun sinne haluat laittaa?


      • muutenvaan1

        En tiedä tuli vaan mieleen et vois kokeilla?
        (mun mielest asennusmedialle turha antaa mitään asentakoon eihän siittä muuhun ole) livenä = surkee.


      • minä_minä_ansio

        Huom että nimimerkki "qwdqwdqwdqwdwd" laittoi komennon kuosiin:
        Loput pelkkää jotain trollien sittiä...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe