Lapsi pyörän peräkärryssä, vaarallinen

LapsiKärryssä

Moniko aikuinen tulee ajatelleeksi, kuinka he saattavat lapsensa vaaratilanteisiin, kun laittavat lapsensa pyörän perässä kulkevaan matalaan kärryyn.
Nojapyöriä moni autoilija pitää vaarallisena matalan rakenteen aiheuttaman huonon näkyvyyden johdosta, mutta yhtä vaarallisia ovat nämä pyörän perässä vedettävät pyörän peräkärryt, joissa yleensä lapsi matkustaa.
Nojapyörä ei ole niinkään vaarallinen, koska nojapyörän kuljettaja hallitsee kulkuneuvoa, mutta pyörän perässä peräkärryssä tuleva lapsi ei psyty hallitsemaan peräkärryä, vaan edessä korkealla istuva kuljettaja.

Risteyksessä autoilijan huomio kiinnittyy pyöräilijään ja peräkärry jää huomaamatta, koska se on matala.
Tällaisessa tilanteessa autoilija voi lähteä välittömästi liikkeelle päätellen, että pyöräilijä ylitti risteyksen, nyt minä voin heti mennä ja silloin auto törmääkin perässä vedettävään pyörän peräkärryyn, jossa lapsi matkustaa.
Varsikin rouvilla on tapana arvostella nojapyörää hengenvaarallisina, joten luulisi heidän myöskin pyörän peräkärryn nähdessään, jossa istuu pieni lapsi ääneen toteavan niistäkin, että ovat hengenvaarallisia laitteita.

11

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keanmus

      Paljon muutakin jää näkemättä jos ei näe polkupyörän peräkärryä. Vaarallista on ilmeisesti työntää lasta rattaissakin, koska autoilija näkee vain aikuisen eikä edessä olevia rattaita. Peräkärry on metrin pituinen, melko pienillä marginaaleilla mennään jos alle metri jää väliä tietä ylittävään polkupyörään.

    • ei_läheltä

      Jokaisen jalankulkijan ja pyöräilijän ympärillä on "suojakehä", eli liian läheltä ketään ei saa ajaa.

      Esim. suojatien yli kävelevä jalankulkija voi talvella liukastua ja kaatua. Jalankulkijoiden "suojakehä" tuossa tilanteessa on siis vähintään suomen pisimmän ihmisen pituus. Tällainen ei tietenkään löydy laista mutta fiksut ihmiset tajuavat asioita ilman lakeja ja pakotteitakin.

      Sama asia pyöräilijöiden kanssa. Liian läheltä heitä ei ajeta. He voivat siis vetää kärryä perässään.

      • kumma_epidemia

        Koittakaa nyt pyöräilijät ymmärtää, että jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on suojatiellä eri säännöt. Jalankulkija menee ensin, pyöräilijä odottaa vuoroaan. Päivittäin joutuu varomaan pyöräilijöitä, jotka kuvittelevat suojatien antavan heille etuajo-oikeuden ylittäessään tietä. Nyt liukkailla tilanne on vielä huolestuttavampi, sillä joku saattaa päästä vauhdillaan yllättämään, eikä autokaan heti pysähdy.


      • VäistämisVelvollinen
        kumma_epidemia kirjoitti:

        Koittakaa nyt pyöräilijät ymmärtää, että jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on suojatiellä eri säännöt. Jalankulkija menee ensin, pyöräilijä odottaa vuoroaan. Päivittäin joutuu varomaan pyöräilijöitä, jotka kuvittelevat suojatien antavan heille etuajo-oikeuden ylittäessään tietä. Nyt liukkailla tilanne on vielä huolestuttavampi, sillä joku saattaa päästä vauhdillaan yllättämään, eikä autokaan heti pysähdy.

        Sanokaapa sitten autoilijat, että minkä takia te pysähdytte, kun teillä on etuajo-oikeus ja minulla pyöräilijänä on väistämis velvollisuus risteyksessä, jossa on suojatie ja olen selvästi pysähtynyt odottamaan vuoroani ylittää tie.
        Esimerkissä on isompi etuajo oikeutettu tie 60km/h nopeusrajoitus.
        Kevyenliikenteenväylä ylittää tien, tien keskellä on kapea liikenteenjakaja ja suojatien jatkeen tiemerkinnän.
        Samalle ohikulkutielle tulevilla autoilla on väistämisvelvollisuus
        Hyvin yleinen tilanne on, kun lähestyn risteystä pyörällä ja kun autoja tulee, niin pysähdyn selvästi odottamaan vuoroani, ettei ohikulkutiellä tule autoja, jolloin ylitän ohikulkutien.
        Niin eiköhän silloin jotkut ohikulkutietä suoraan ajavat autot ala hidastamaan ja jopa pysähtyvät suojatien eteen, vaikkei minulla ole aikomustakaan ylittää tietä, koska minulla on väistämis velvollisuus.
        Vaikka autoilijat selvästi näkevät, että en ole ylittämässä tietä, kun olen liikkumattomana toinen jalka maassa ja yleensä vielä muutaman metrin päässä suojatien reunasta.
        Hyvin usein joutuu autoilijoille viittomaan kädellä, että antaa mennä.
        Tuollainen aiheeton hidastelu aiheuttaa sen, että risteyksessä joutuu odottamaan paljon kauemmin, kuin, että jos auto ajaa hidastelematta risteyksen ohi, niin ehtisi hyvin risteyksen ohi ennen 200 metrin päässä tulevaa autoa, mutta kun auto hidastaa, niin kauempana oleva auto on taas niin lähellä, ettei viitti lähteä ylittämään risteystä.
        Muutaman kerran on tällainen autoilija meinannut aiheuttaa peräänajon, kun on siinä risteyksessä aiheettomasti pysähtynyt.
        Jos siinä tilanteessa olisi tapahtunut peräänajo, niin kyllä syyllinen on se auto, joka siinä tilanteessa pysähtyy, en minä, kun minulla on väistämis velvollisuus.


    • KuisPyyhkii

      Jeesusko sen suojakehän on rakentanut? Allahko on lomalla?

      • Ymmärrys_hoi

        Sen suojakehän luo moottoriajoneuvon kujettaja. Kuten edellä lukee, fiksu kuljettaja ei aja liian läheltä.

        Tieliikenteen lait ovat kokoelma minimejä niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa.


      • Bemmikuski

        Jos jokaisen väistettävän pyöräilijän taakse jättä kärryn mitan tilaa, niin matka aika pitenee päivässsä useita sekunteja.


      • Rela_x
        Bemmikuski kirjoitti:

        Jos jokaisen väistettävän pyöräilijän taakse jättä kärryn mitan tilaa, niin matka aika pitenee päivässsä useita sekunteja.

        Jos et jätä sitä tilaa, saattaa olla että matkustustarve poistuu seuraavilta muutamilta vuosilta. Tuomiot yliajoista alkavat olla nykyisin ehdottomia suoraan, niistä ei saa enää vain läpsäystä kynsille.


    • K0LMEKAKARAAJARAKKI

      Oma kokemus on että autoilija huomaa, ja huomioi peräkärryllisen pyöräilijän paremmin.

      • Just_joo

        Näinhän se käytännössä on. Vain netissä kaikki on toisin.


    • kaksi.erillistä.asiaa

      Pyöräily ja ajattelu on hyvin harvinainen yhdistelmä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      122
      5867
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      495
      1975
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      25
      1325
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1253
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1113
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1015
    7. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      981
    8. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      65
      921
    9. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      59
      905
    10. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

      muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      24
      894
    Aihe