Miten aikoinaan valitsitte tai päädyitte työhön, mitä teitte? Vastasiko työelämä tavotteitanne ja olitteko samalla alalla, vai vaihdoitteko ammattia tai työtä välillä? Jaksatteko loppuun asti, vai jätittekö kesken?
Työn valinta!
14
89
Vastaukset
- MikäSaiSinutItseV
Missä ammateissa olet itse toiminut?
Miten valitsit ne? Miksi?- Psykoterapeutitar
Vastaan aina, kun kysytään; Liisa Jämsänkoskelta Valintatalon kassa! Kukaan ei kysy sen jälkeen enää mitään! Ammattiani en ole koskaan kehdannut sanoa ja työtä, jota tein, ainakin viimevuodet, häpesin.
Aikoinaan hain kaverin ehdotuksesta kouluun, johon pääsin ja alku työelämässä vastasi odotuksiani. Kouluttauduin muutaman kerran lisää ja uudestaan, mutta ala pysyi suunnilleen samana. Vuodet vaan muuttivat kyseisen työn todella vastenmieliseksi. Se työ, joka vastasi odotuksiani loppui jo kauan sitten. Mikä on todettu myöhemmin virheeksi ja nykyisin yritetään tehtyä virhettä jotenkin paikata. Mutta tulos ei enää ole sama!
Kiinnostuksen perusteella oli kaksi vaihtoehtoa. Toisen hylkäsin kun olin ollut siekkä kolme kuukautta työharjoittelussa, ei ollu mun juttu sittenkään. Tämä toinen yt sitten ollut kolkytyks vuotta ja en vaihda enää vaan uskon että alan pikku hiljaa jarrutella ja lopetan näkymiin ja tunnelmiin.
Puuttuuko sinulta jotain?
Haluatko toisten vääntävän haavassasi veistä?
H.- Psykoterapeutitar
Nimenomaan👹⛓⚔⚰
Mä en toteuttanut unelmiani, vaan käänsin kelkkaa lukion jälkeen ja menin ammattikouluun. Koneistajan ja asentajan töitä pääsin tekemään n. 8 vuotta, sitten firma meni ulkomaille. Uusien työpaikkojen pomot eivät uskoneet nais-koneistajaan.
Eli ei kantanut kovin kauas. Vähän aikaa haaveilin kyläsepän hommista, mutta ei ollut rahaa investoida laitteisiin.
Sinänsä oli kivoja töitä, aika raskaita, en tiedä kuinka kauan olisin noita jaksanut. Tietty jos olisin hydrauliikka-asentajan saanut jatkaa, se oli ollut suht kevyttä duunia. Siinä naisellinen järjestyssilmä oli etu, mun letkut oli aina paremman näköiset kuin miesten. Lälläs...
Uudelleenkoulutukseen ei ollut varaa, kun... no ei ollut varaa. Ehkä se on sitäkin että kun tottuu rahan tuloon, muokkaa elämää sitä varten, niin ei tule enää lähdettyä koulunpenkille. Unelmat jäi toteutumatta. Ne mä toteutin vapaa-ajalla, puutarhassa ja punttisalilla.
Kauhean salamyhkäiseksi on palsta mennyt? Jos tietoa pitää saada, niin se on nykyisin jotain vaihtokauppaa?- Psykoterapeutitar
No mutta, kun joku kysyy, niin herättää kysymyksen, miksi kysyy? Minä aikoinaan halusin nuoriso-ohjaajaksi, mutta pohjakoulutus ei riittänyt ja toisaalta koulutus oli hyvin uskonnollispohjaista, mikä ei myöskään natsannut. Työ, jonka valitsin oli lapsi- ja perhepainotteista, mutta muuttui organisaatioiden muutosten mukana todella kauas alkuperäisestä, eikä mitenkään enää vastannut odotuksiani työelämästä. Loppu olikin sitten yhtä matalalentoa lukuisten työpaikkojen vaihtojen myötä ja loppui, kun kanan lento!
- Teenpä-vaan-itse
Uskomattoman äkkioppivana ja hoksaavana (muita kehujia ei paikalla ole:) olen oppinut eri ammatteja ensisijaisesti töiden kautta. Nuorena kävin yhden ammattiin tähtäävän kaksivuotisen koulun. Vaikka sille alalle en ajautunut, se pohjimmiltaan toimi virikkeenä myöhemmille muille tähtäimille ja osa ammateistani (käsien taidot) ovat liipanneet sitä. Mulla on noin 12 virallista ammattia (rehellisen kertojan luku), puhumattakaan useista hantti hommista joita olen suorittanut. En ole jäänyt koskaan mihinkään, jos työ/ammatti on alkanut tökkimään. Olen jäänyt mieluummin tyhjän päälle potkimaan kiviä, koska olen uskaltanut uskoa itseeni, että tekevälle löytyy. Ja niin on tapahtunut. Eli urani on ollut tavallaan myös pätkävoittoinen, että eläkekertymiäkään ei ole yhtään runsaasti muodostunut. Päinvastoin. Eikä ole ehtinyt saada työttömyysturvaakaan kuin pari kertaa lyhyen aikaa kun olen jo ehtinyt hakeutua uusiin töihin.
Mutta olen saanut elää mieleiseni ja omantahtoisen elämän. Siksipä nytkin teen työkeikkoja huvittavuuteni pohjalta ja harrastukseksi vaikka eläkettäkin "nautin".
Eli olen sellainen itseoppinut tee-kaikki-itse mies jollaisia löytyy vieläkin, varmaan tällä palstallakin; saattaa olla vain yksi virallinen ammatti mutta vapaa-ajallaan he ovat harrastautuneet monipuolisiksi kädentaitajiksi.
- 70plus
Sattumalta kaikki tapahtui. Sattumalta myös rupesin yrittäjäksi alalle, joka ei täysin vastannut koulutustani.
Mutta kesken jätin, loppuun asti en jaksanut, vaan jo 70-vuotiaana piti luovuttaa. Kynä, sivellin ja moni muu värkki pysyi hyvin kädessä,
halusin piirtää viivaa, pistettä pilkkua, milloin mitäkin.
Siitä työstä tykkäsin toimiston ilmapiiristä ja olisin sitä viivaa vedellyt loppuikäni.
Mutta lähdin miehen perään maita mönkimään ja viivat, pisteet ja pilkut unohtuivat.
Kolmekymmentä vuotta meni sitten tehden kaikkea mahdollista minkä elämä silloin eteen vain mahdollisti. Yrittämistä, kasvattamista, opettamista, vaikka mitä.
Nyt teen jotain, jota en edes työksi tunne.
Lopetan kunnes tulee tunne lopettaa
tai voimat ja elämänilo jotenkin lopahtaa.Työ valitsi minut, en minä työtä.
Kun jollakin oli elätettävä itsensä niian aloin tekemään ainoaa työtä jota oli saatavilla siinä elämäni vaiheessa. Opettamaan englantia, jota osasin ja opettamaan opettelin tehdessäni työtäni. Sitten koulutin itseni alalle, että sain toimia johtajana omassa koulussani. Elikkä tulin alalle aivan väärästä portista.- aibaromantikko
"Konttorirottana" virkanaisena jokapaikan höylänä enkä häpeä ollenkaan, julkisen ja osin kansainvälisen terveydenhuollon palveluksessa, mielenkiintoinen ja varma toimeentulo, jossa viihdyin koko työssäolon ajan.
- flegmaatti
Tarkoittanet kouluaikojen jälkeisiä vuosia?
Heti intin jälkeen sveduihin rakentelemaan kuorma-autojen jäähdyttimiä. 3kk:n jälkeen Scania-Vabikselle kasaamaan kuormureiden taka-akselistoja. Myös ko. osaston työnopastajana. Samaan aikaan Scanian valimossa alihankkijan töissä iltavuorossa.
Lyhyt episodi Oslossa päivälehtien ajoa painotalolta kaupungin logistiikkapisteeseen.
Opiskeluaikana paluu Ruotsiin ja Scanialle. Silloin myös vaihdelaatikkokoneistamon koneiden pesua.
Suomessa rautarakennetöitä ja koneasennuksia. Hotelli-ravintolan portierina, rakennuksella kuumaeristystä ( asbesti ja bitumi ) yms.
Opintojen jälkeen 7 vakituista työsuhdetta useammalla paikkakunnalla perusmetallissa ja rautarakenteessa sekä henkilönostimien valmistuksessa.
Tuotanto, tuottavuus, työsuojelu, materiaalihallinto ( osto ja varasto ) eri paikoissa.
Vakanssit pk yrityksen toimitusjohtajan tehtävästä metalliverstaan ainoaan työnjohtajan puuhaan. Käyntikortissa hienosti tuotantopäällikkö.
10 pätkätyötä ympäri itäistä ja eteläistä Suomea eri toimialoilla. Pisin pätkä 7kk, lyhyin 2pv.
Eniten pidin pätkistä. Selkeät toimeksiannot, valmispiste tiedossa, vaihtelevat olosuhteet sekä paikkakunnat. Yritykset lestadiolaisen ikkunamatkoilla.tehtaasta etelärannikon yrmeään, sekavaan ilmapiiriin.
Vaihtelun lisäksi siedetävä korvaus oli myönteinen puoli.
Ilmapiirissä ja mentalitettissa on yllättävän suuret erot pienilläkin maantieteellisillä - ent.siivoojaparka
En ole koskaan valinnut työtäni, enkä etsinyt töitä. Yhtään työhakemusta en ole kirjoittanut muuten kuin leikillään piti siivouskoulutuksessa opetella sellaisen kirjoittamista.
Yksi opettajista oli vähän nyreä ja päätteli, että en ehkä töitä haluakaan, koska sillä hakemuksella voi vaan pyyhkiä peesiinsä.
Toinen opettaja taas oli samasta hengentuotteestani sitä mieltä, että hän ainakin palkkaisi minut heti paikalla edes lukematta toisten tuöhakemuksia.
Aina sitä on silti jotain osunut eteen, että on leivän syrjässä pysynyt kiinni.
Koskaan minulla ei ole ollut mitään haaveammattia, mihin olisin erityisesti tähdännyt. Vieläkin joskus yllätän itseni miettimästä, että miksikä minä mahtaisin haluta sitten kun tulen aikuiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423880Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393466- 703078
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912920Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851914- 351908
- 241749
- 321693
- 291691
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231644