Osaako joku antaa suuruusarviota, mikä on lauhduttimen läpi tulevan puhaltimen puhaltaman ilman lämpötila? Eli siis puhallin puhaltaa lauhdutinta päin niin mikä on ilmanlämpötila lauhduttimen jälkeen (eli ts. lauhduttimen takana). Nyt siis ihan hallilämpötiloissa siis testattuna
lauhduttimen läpi menevän ilman lämpötila
5
151
Vastaukset
- Condenser
Ei osaa kukaan noilla lähtötiedoilla. Miksi et tökkää lämpömittaria sinne ja katso siitä?
Työpaikalla meillä oli neljä lauhdutinta. Niissäkin toisella puolella merivesi. Kun se oli kylmimmillään eli -0,2 astetta C, tuli se toiselta puolelta noin 11 asteisena ulos. Tullessaan toi noin 500 MW lämpötehoa per kappale. Eli 500 000 kW. Hevosvoimissa tämä olisi noin 680 000 hv vaikka ei sitä hevosvoimina yleensä ilmaista. Numeroilla leikkivä voi tuosta laskea tarvittavan vesivirran. - 0404
Jos kutsut sisälämmityskennoa lauhduttimeksi (lauhduttaminen = muutetaan kaasu nesteeksi) niin peli on jo menetetty. Samalla logiikalla ei ole "öljynlauhduttimia" koska jos öljyä pitää lauhduttaa niin peli on jo menetetty.
Sisäilmalämmittimen kenno lämmittää sisäilman maksimissaan moottorin jäähdytysveden lämpöiseksi, eli noin 90 astetta. Mutta käytännössä näin pienillä pakkasilla sisälle tulevan ilman lämpötila on noin 40 astetta. Puhaltimella sitten säädetään lämpötila niin että etu- ja takapenkeillä on yhtä lämmintä.
Suurin osa ihmisistä tekee sen virheen että säätää sisätilan lämpötilan 18 - 20 asteiseksi jotta itse voi istua mukavasti takki päällä. Tämä aiheuttaa sen että sisälämmityskenno "limoittuu" sisäpuolelta ja se eristää moottorin jäähdytysvedestä ilmaan siirtyvää lämpöenergiaa. Mutta se myös vastustaa veden kiertoa koska lima seinämillä jättää vedelle pienemmän pinta-alan kuljettavaksi.
Oikea tapa on pitää lämpötila aina "täysillä", eli maksimissa. Ja puhaltimen nopeudella säädellä korin sisäilman lämpötilaa. Ei onnistu ihan kaikilla autoilla mutta tämä on se lähtökohta. Tällöin kennon läpi virtaa paljon vettä ja se pitää kennon puhtaana limasta ja hapettumista. Ja se taas takaa sen että yli 10 vuotta vanhakin auto puhaltaa vielä kuumaa ilmaa. Tämä on erityisen hyvin havaittavissa Saksasta tuoduissa autoissa. Siellä lähes kaikki puhaltavat kuumaa ilmaa. Kun vastaavan ikäiset Suomi-autot puhaltavat "lehmän henkäystä".- ongelma-korjattu
Suurimassa osassa autoja, siirryttiin viimeistään 90-luvun lopulla järjestelmään, jossa jäähdytyskennossa kiertää neste aina täysin, ja sitten lämpötila säädetään ohjaamalla vain osa sisälle tulevasta ilmasta kennon läpi.
- välijäähdytys
Intercooleri jäähdyttää imuilmaa ajoviimasta ei hallissa seisoessa!
- 1500
paitsi jos on nestejäähdytteinen intercooleri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859