Kävin tässä kontrollikäynnillä reumaklinikalla. Aiempi biologinen lääkkeeni Humira ei enää sopinut minulle vaan sain siitä aika voimakkaita allergisia reaktioita pistoalueelle ja lääkkeen teho laski ihan olemattomiin. Kerroin lääkärilleni raskaushaaveista mahdollisesti piankin, joten hän suositteli minulle enbrel-nimistä biologista lääkettä, koska sitä voi käyttää raskausviikolle 33 asti. Nyt kuitenkin olen tutustunut kyseiseen lääkkeeseen ja lääkkeen omassa tuoteselosteessa sanotaan ettei enbreliä tulisi käyttää raskauden aikana ja se voi aiheuttaa sikiölle epämuodostumia ja infektioita. Minusta tuntuu vähän oudolle, että lääkäri määrää minulle tuollaista lääkettä tietäen suunnitelmistani. Onko täällä ketään kuka olisi käyttänyt enbreliä raskausaikana?
endrel ja raskaus
maia83
1
284
Vastaukset
- Jep3
Raskaushaaveita meilläkin. Kävin reumapolilla tammikuussa, joka kertoi että juuri tulleiden uusien ohjeistuksien mukaan voi käyttää joko embrel tai cimzia. Päätimme aloittaa cimzian koska sitä voi käyttää koko raskauden ajan. Terveitä mabthera-vauvojakin on syntynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1254071
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232962Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132504- 462071
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2491669Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt451603- 321557
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201406- 281390
- 951201