Mistä tietää kaupassa kenkiä ostaessa onko kengän pohja liukas talvella?
Itselläni on esim. seuraavanlaiset Ecco Track Gore-tex -kengät ja huomasin, että pohja on liukas lumisella asfaltilla, vaikka pohja on karkea ja melko pehmeä.
Ecco Track:
http://shopeu.ecco.com/fi/fi/ecco/rugged-track_12484993/12484994
Ratkaiseeko pohjan pehmeys, kuvioinnin koko vai kuvioinnin muoto. Esim. seuraavia Orginal SWAT Waterproof -kenkiä mainostetaan hyvin pitävinä kenkinä ja pohjan kuviointi on hyvin erilainen:
Orginal SWAT:
http://www.originalswat.com/us_en/product-force-8-waterproof-black.html
Seuravaa kallista vaelluskenkää mainostetaan testivoittajana, mutta pohja on hyvin lähellä Eccon kenkää ainakin kuvan perusteella. Tosin pohjan pehmeyttä ei tietenkään kuvasta näe.
Lowa Tibet GTX:
https://scandinavianoutdoor.fi/kengat/gore-tex-kengat/tibet/
Haen kenkää, joka olisi hyvä myös ihan arkikäytössä kuten asfaltilla, joka ei ole jäinen, mutta ohut kova lumi tekee sen liukkaaksi.
Kengän pohjan liukkaus talvella?
11
7238
Vastaukset
- metsä-ja-city-vaeltaja
En osaa vastata edelliseen, mutta myös itselleni talvikenkien liukkaus on ongelma joten tuli mieleen sellainen kysymys, että voiko kenkien pohjille itse tehdä tai suutari tehdä jotain liukkauden vähentämiseksi? En tarkoita nastoja vaan esim. jonkinlaista pohjan karhennusta.
- oikea-vaeltaja
Seuraavassa on jotain tietoa:
Suutari taivastelee nykyisten talvijalkineiden onnetonta pitoa:
http://yle.fi/uutiset/3-6519901
Jutun mukaan kengässä pitäisi olla kumipohja eikä jonkinlainen muoviseospohja. Harvoin pohjan materiaali kuitenkaan mainitaan. - öljyluistaa
Kyllähän se niin on, että kumi tuo pidon. Muovisötkö on liukasta, vaikka olisi mikä traktorikuvio pohjassa.
- Anonyymi
Miksiköhän kumisaapas on sitten älyttömän liukas jäällä ja LUMELLA?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksiköhän kumisaapas on sitten älyttömän liukas jäällä ja LUMELLA?
Hyvä kysymys ja samoin auton rengas ilman nastoja?
- flipatjäällä
Itsellä on mid vartiset Karrimor kengät mustalla vibram pohjalla ja niissä on hyvä pito kovalla lumella ja jäällä. Toiset ovat matalat merrellit vaalealla vibram pohjalla ja ne ovat todella liukkaat jäisellä pinnalla, kovalla lumella pitoa on jonkin verran.
Eli ei mitenkään oikein voi päätellä kaupassa pitoa. - Pääkolmantenajalkana
Icebug kéngät vain lenkkeilyyn ulkopinnolla, pitää hyvin. Hajottaa sisälattiat, porrasaskelmat ja ovat kivellä jopa liukkaat. Laitan ulko ovella jalkaan ja pois.
Yleiskäytössä Sievin kitkapohjat. Maksaa mutta olen ollut tyytyväinen ja varsin hyvät kävellä.- Anonyymi
Itsellä TRT pohjaiset pehmeää pohja-ainetta olevat talvikengät. Pirun liukkaat. En suosittele.
Vanhemmat Pomarin kotimaiset lähes sileäpohjaiset kapeat talvikengät pienellä kuvioituksella. Pito on aika hyvä.
Saman merkkiset vielä vanhemmat kapeat talvikengät pitävät myös. Elikkä Suomessa osataan.
- Anonyymi
Sievin saappaat on osoittautuneet hyvin pitäviksi umpihangessa.
- Anonyymi
Minä olen umpihangessa ollut tyytyväinen lumikenkien pitoon. Pidän niitä aina umpihangessa liikkuessani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen umpihangessa ollut tyytyväinen lumikenkien pitoon. Pidän niitä aina umpihangessa liikkuessani.
Lumiketjut on vielä parempi ratkaisu. Niitä käytän myös kesäoisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1591394Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241159Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73879