YLE: "Voiko rengaspainemittarin lukemaan luottaa?"

magnetpro.fi

YLE teki pistokokeen viidelle huoltoasemalle pääkaupunkiseudulla. http://yle.fi/uutiset/3-9270380

"Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mielestä jo 0,2 barin virheellä voi kuitenkin olla merkitystä ajoon. Vesalainen kehottaa seuraamaan rengaspainetta renkaidenvaihdon yhteydessä tehdyn mittauksen jälkeenkin.
– On hyvä vaikka parin viikon päästä mennä uudelleen toiselle huoltoasemalle ja tarkistaa paineet. Voi verrata toisen huoltoaseman lukemaa ensimmäisen huoltoaseman lukemaan. Jos niissä on olennainen ero, voi käydä vielä vaikka kolmannella huoltoasemalla tsekkaamassa asian, Vesalainen sanoo."

Käy vaikka heti mittaamassa kolmella huoltamolla ja ottaa keskiarvon? Tai mittaa useamman kerran (eri) Kiina-mittarilla ja luottaa saatuun keskiarvoon? Vaihtoehtoisesti voi hankkia oikeasti tarkka mittari, niin ei tarvitsisi arvuutella tai ajaa niillä alipaineilla. Kestävä ammattitason laite säästää pitemmän päälle rahaa, ja voi joskus säästää muutakin.
http://magnetpro.fi/wp-content/uploads/2016/10/flaig_sertifikaatti.jpg

49

2102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paineet-kelin-mukaan

      Tuollainen 0,2 barin ero tulee jo siitä, että lämpötila muuttuu 20 astetta suuntaan tai toiseen. Talvella erot paukkupakkasten ja nollakelien välillä on Helsingissäkin jopa 30 astetta ja harva säätää paineita sään mukaan. Eli suurin osa autoista ajaa keliin nähden väärillä rengaspaineilla joka tapauksessa.

      • Kyllä, kuten artikkelissäkin luki, talvirenkaisiin suositellaan 0,2 baria korkeampaa painetta kuin kesärenkaille. Kaikki eivät myöskään anna renkaiden jäähtyä kunnolla, vaan täyttö/tarkistus tehdään huoltoasemalla heti ajon jälkeen. Siihenkin tapaukseen suositeltava n. 0,2-0,3 bar ylipaine jää monella laittamatta.

        Jos, näiden kahden seikan lisäksi, vielä mittarikin heittää sopivasti yläkanttiin, niin todellinen rengaspaine voi jäädä huomattavan alhaiseksi, ikävine seurauksineen.


      • vajaat_kuskit

        > Tollainen 0,2 barin ero tulee jo siitä, että lämpötila muuttuu 20 astetta suuntaan

        Eli kun renkaat ovat olleet kerrostalon lämpimässä verkkokellarissa tai rengasliikkeen asennushallissa -> paineet asetellaan renkaaseen, jonka lämpötila on 15 tjsp -> vajausta 0,2 bar jo -5 kelillä ja -25 kelillä sitten vähän enemmän.


    • ihanaMainosTaasKerran

      Meillä laatuautoissa on aktiiviset painemittaukset joka näyttää jokaisen renkaan todellisen paineen halutessaan vaikka kokoajan ja ilmoittaa jos paine laskee liikaa.
      Eli emme tarvitse kauppiaan mainoksen mukaisia mittareita.

      • VäärinkinOnOllut

        Joo....Edellyttäen, että ne on kalibroitu oikein....


      • eiSotketaAsioitahalpiksi

        Tottahan asia tulee tarkistetuksi kun renkaat vaihtaa ja ne näyttävät suunnilleen samaa kuin huoltiksen mittarit. Eiköhän ne anturit testata tehtaalla ja niitähän ei kalibroida autossa mitenkään, vaan ne ilmoittaa vallitsevan paineen.


      • Renkaiden antureista on kuulunut vaihtelevaa palautetta mutta niistä on ainakin saanut maksaa enemmän rengasliikkeille; renkaat, renkaanvaihdot, nollaukset, ohjelmoinnit.

        Omakohtainen kokemus on uuden Hondan koeajosta, jossa Vehon myyjä pohtii kojelaudan merkkivaloa ja totesi, että "kyseessä on varmaankin kalibroimattomat rengaspaineanturit...pitäisi ne paineet olla ok, lähde vaan ajeleen". Voihan tuohon systeemiin luottaa huonollakin ajokelillä...tai sitten voi tarvittaessa varmistaa asian omalla tarkalla mittarilla.


      • mainoksetKiellettyjä

        Ei aktiivisia antureita jotka ovat renkaassa venttiilin yhteydessä kalibroida mitenkään, vaan ne ilmoittaa auton näytölle kunkin renkaan paineen. Noissa japanilaisissa halpiksissa nyt voi olla mitä vaan.
        En tarvitse mittaria, koska näen auton näytöltä paineet ja jos epäilen niitä, niin voin käydä vertaamassa huoltoaseman mittariin ja täyttää renkaat jos on tarpeen.
        Ei taida mittarit käydä kaupaksi kun noin asiaasi puolustelet ja mainostat?


      • Voi toki olla, ettei uudessa Hondassa ollut parhain TPMS...

        Aiemmin julkaistuissa vastaavissa testiartikkeleissa huoltamomittarit heitti enemmänkin kuin yllä mainittu 0,2 bar. Ilman referenssimittaria voi tosiaan käydä muutamalla huoltamolla ja olettaa, että mittausten keskiarvo on lähimpänä todellista painetta. Helpoimmalla pääsee, kun olettaa, että oma lähihuoltamo on tarkkuuden referenssi.

        Ajankohtainen aihe, näin ensimmäisten talviliukkauden aikaan; ja tuote, josta on omakohtaista kokemusta useamman vuoden ajalta. Kyllä käyvät, autoilun ja mp:n lisäksi näiden tarkkuutta hyödynnetään Suomessa nyt myös ilmailun puolella. Kun keskiarvostus ja olettaminen ei riitä...


      • eitarvita

        Vaihdan renkaat aina liikkeessä ja ne kyllä kattoo että on varmasti oikeat paineet. Ei tarvi huoltamoita eikä muita mittareita!


      • typerä_jyrsijä

        Niin että rengasliike laittaa sisällä lämpimässä ( 15... 20) varastossa olleisiin talvirenkaisiin ~suosituspaineet ja sitten velttoperseinen laiskimus ajelee lokakuusta toukokuuhun niillä. Vaikka kovilla pakkasilla paine laskee heti 0,4 bar alle suosituksen ja jos/kun on vähänkin vuotoa, niin on paineet keväällä aika heikossa.

        Tyypillinen jyrsijä. EVVK, mutta henkseleitä paukutetaan. "Kaikki valintani sanelee vain ja ainoastaan turvallisuus."

        Ja kesällä mennään kanssa suosituspaineilla, tyyliin 2,2/2,0 edessä/takana, vaikka autossa olisi enemmänkin kuormaa. Huono kuski ei edes tajua, että auton suuntavakavuudessa on jotain vialla. Sehän on monet kerrat tullut lehtien koeajoissakin esille, että auton käytös paranee, kun laitetaan taakse sama paine kuin eteen niin oma kuin monen muunkin kokemus on, että >200 mm leveisiin nykyrenkaisiin oikeampi paine on pikemminkin 2,6 kuin 2,2. Rengas kuluu vähemmän bensaa kuluu vähemmän.

        Oikea automies hankkii oma painemittarin, vaikka moisesta voi joutua melkein 20 € maksamaan. Tuleepahan johdonmukaisesti mitattua aina samalla mittarilla. Pumpunkin kun hankkii itse, niin ei enää tarvi käyttää puolta tuntia asemalta toiselle ajeluun, kun ensimmäisellä ja toisellakin eteen sattuneella oli vehkeet paskana (lue: rikottu). Sekin on koettu, että aseman mittari näytti 0,5 bar liikaa...


      • mitäVoiEnääTehdä
        magnetpro.fi kirjoitti:

        Voi toki olla, ettei uudessa Hondassa ollut parhain TPMS...

        Aiemmin julkaistuissa vastaavissa testiartikkeleissa huoltamomittarit heitti enemmänkin kuin yllä mainittu 0,2 bar. Ilman referenssimittaria voi tosiaan käydä muutamalla huoltamolla ja olettaa, että mittausten keskiarvo on lähimpänä todellista painetta. Helpoimmalla pääsee, kun olettaa, että oma lähihuoltamo on tarkkuuden referenssi.

        Ajankohtainen aihe, näin ensimmäisten talviliukkauden aikaan; ja tuote, josta on omakohtaista kokemusta useamman vuoden ajalta. Kyllä käyvät, autoilun ja mp:n lisäksi näiden tarkkuutta hyödynnetään Suomessa nyt myös ilmailun puolella. Kun keskiarvostus ja olettaminen ei riitä...

        Jos rengas näyttää 2,5 ja huoltiksen mittari 2,3 ja tuo täysin absoluutisen tarkka ja erehtymätön 2,4, niin paljon laitan painetta huoltiksella jos tavoite on 2,7 vai pyörinkö autoa ympäri ja tarkastan absuluuttisella mittarilla äärimmäisen tarkat paineet renkaaseen. Entä kun pakkanen kiristyy, niin pitääkö taas tehdä sama operaatio taas ja taas uudelleen kun lämpenee. Perkele kun on vaikeaa.
        Vai jos laitankin auton ilmoittaman mukaan paineeksi 2,6-2,7, niin pärjäänkö liikenteessä koko talven kunhan päivittäin tarkastan auton näytöltä että paine pysyy 0,2 tarkkuudella kohdillaan? Ajossa paineet näyttää nousevan helposti 0,2- 0,3 näin kylmilläkin keleillä, pitääkö pudottaa paineita absoluuttimittarin näyttämän mukaan haluttuun tehtaan arvoon vai johonkin muuhun arvoon?


      • eitarvita kirjoitti:

        Vaihdan renkaat aina liikkeessä ja ne kyllä kattoo että on varmasti oikeat paineet. Ei tarvi huoltamoita eikä muita mittareita!

        Rengaspaineita suositellaan tarkistamaan 1kk välein, ja nimenomaan tuon lämpötilavaihtelun ja mahdollisen vuodon takia, kuten yksi vastaaja jo kirjoittikin. Ainakin kerran-pari kauden aikana on hyvä varmistaa (tarkalla mittarilla tai edes huoltamon mittarilla), että paineet ovat kunnossa. Näin säästyy polttoaine, renkaat, ja voi tosiaan säästyä muutakin. Mutta kukin tavallaan...


      • mitäVoiEnääTehdä kirjoitti:

        Jos rengas näyttää 2,5 ja huoltiksen mittari 2,3 ja tuo täysin absoluutisen tarkka ja erehtymätön 2,4, niin paljon laitan painetta huoltiksella jos tavoite on 2,7 vai pyörinkö autoa ympäri ja tarkastan absuluuttisella mittarilla äärimmäisen tarkat paineet renkaaseen. Entä kun pakkanen kiristyy, niin pitääkö taas tehdä sama operaatio taas ja taas uudelleen kun lämpenee. Perkele kun on vaikeaa.
        Vai jos laitankin auton ilmoittaman mukaan paineeksi 2,6-2,7, niin pärjäänkö liikenteessä koko talven kunhan päivittäin tarkastan auton näytöltä että paine pysyy 0,2 tarkkuudella kohdillaan? Ajossa paineet näyttää nousevan helposti 0,2- 0,3 näin kylmilläkin keleillä, pitääkö pudottaa paineita absoluuttimittarin näyttämän mukaan haluttuun tehtaan arvoon vai johonkin muuhun arvoon?

        Hyvä kysymys. Tuolla tavalla esitettynä homma tuntuu tosiaan melko vaikealta.

        Jos on oma ns. absoluuttisen tarkka mittari, niin täyttää huoltamolla reilusti ylipainetta ja tasaa sitten omalla mittarilla haluttuun arvoon. Kyllä, joutuu tekemään sen neljän renkaan kierroksen. Voi panna merkille huoltamomittarin heiton ja, olettaen sen pysyvän samana, laittaa seuraavan kerran heiton verran enemmän/vähemmän painetta.

        Samoin auton TPMS:n kanssa. Vertaa sen ja ns. absoluuttisen tarkan mittarin lukemia muutaman, eri lämpötilassa. Sitten seuraa aina vain auton mittaria, mahdollisella heitolla korjattuna. Uusintatarkistus kerran talvessa/kesässä ei ole kovin työläs homma.

        Nykyrenkaita ei maltillinen ylipaine (2,2-->2,5) taida paljoa haitata, eivät ala keskeltä kulumaan. Kesäisinkin tulee ajettua tuolla n. 0,3 bar ylipaineella, talveksi se on vähintäänkin suositeltavaa. Ja tosiaan, jos täyttää lämpimiksi ajetut renkaat, niin siihen 0,2 bar.


      • hämmentääLisää
        magnetpro.fi kirjoitti:

        Rengaspaineita suositellaan tarkistamaan 1kk välein, ja nimenomaan tuon lämpötilavaihtelun ja mahdollisen vuodon takia, kuten yksi vastaaja jo kirjoittikin. Ainakin kerran-pari kauden aikana on hyvä varmistaa (tarkalla mittarilla tai edes huoltamon mittarilla), että paineet ovat kunnossa. Näin säästyy polttoaine, renkaat, ja voi tosiaan säästyä muutakin. Mutta kukin tavallaan...

        Siis käyt säätämässä paineet aina kuukauden välein koska lämpötila vaikuttaa huomattavasti paineisiin? No jos aina mittarilla käydessäsi on nolla keli ja väliajan -20c, niin mitä painetta käytät? Tai toisin päin, keli onkin reilusti plussan puolella, kuinka persillään paineet sitten onkaan?


      • Kylmät talvirenkaat alle, paineet kompuralla suunnilleen kohdilleen ja säätö firman Flaig-mittarilla tarkasti 2,5 bariin (2,2 suosituksen sijaan). Tänäkin vuonna täällä Oulussa rengasvaihtoaikaan lämpötila oli vähän alle nollan. Tarkistus sitten noin kerran per talvikausi (ei kuukausi) tai aina ennen pitempää reissua. Ei sen vaikeampaa.


      • eitarvita
        typerä_jyrsijä kirjoitti:

        Niin että rengasliike laittaa sisällä lämpimässä ( 15... 20) varastossa olleisiin talvirenkaisiin ~suosituspaineet ja sitten velttoperseinen laiskimus ajelee lokakuusta toukokuuhun niillä. Vaikka kovilla pakkasilla paine laskee heti 0,4 bar alle suosituksen ja jos/kun on vähänkin vuotoa, niin on paineet keväällä aika heikossa.

        Tyypillinen jyrsijä. EVVK, mutta henkseleitä paukutetaan. "Kaikki valintani sanelee vain ja ainoastaan turvallisuus."

        Ja kesällä mennään kanssa suosituspaineilla, tyyliin 2,2/2,0 edessä/takana, vaikka autossa olisi enemmänkin kuormaa. Huono kuski ei edes tajua, että auton suuntavakavuudessa on jotain vialla. Sehän on monet kerrat tullut lehtien koeajoissakin esille, että auton käytös paranee, kun laitetaan taakse sama paine kuin eteen niin oma kuin monen muunkin kokemus on, että >200 mm leveisiin nykyrenkaisiin oikeampi paine on pikemminkin 2,6 kuin 2,2. Rengas kuluu vähemmän bensaa kuluu vähemmän.

        Oikea automies hankkii oma painemittarin, vaikka moisesta voi joutua melkein 20 € maksamaan. Tuleepahan johdonmukaisesti mitattua aina samalla mittarilla. Pumpunkin kun hankkii itse, niin ei enää tarvi käyttää puolta tuntia asemalta toiselle ajeluun, kun ensimmäisellä ja toisellakin eteen sattuneella oli vehkeet paskana (lue: rikottu). Sekin on koettu, että aseman mittari näytti 0,5 bar liikaa...

        Luuletko urpo tietäväsi kaikista kaiken??

        Paikallinen rengasliike vaihtoi mulle taas renkaat. Rengashotellista alle ja auto ulos pakkaseen. Sitte ku on maksuhommat hoidettu ja rupateltu nii ne laittaa paineet kohilleen kunnon laitteella. Ammattimiehen asentamat merkkirenkaat ja kunnon ehjät vanteet ei vuoda! en edelleenkään tarvi mittareita eikä antureita.


      • NäinTampereella
        eitarvita kirjoitti:

        Vaihdan renkaat aina liikkeessä ja ne kyllä kattoo että on varmasti oikeat paineet. Ei tarvi huoltamoita eikä muita mittareita!

        Höpöpuhetta!

        Hankin uudet Hankookit liikkeestä. Kaveri sanoi laittavansa 2,5 jokaiseen. Ajossa tuntui hieman oudolta. Kun pääsin kotiin, Flaig näytti eturenkaisiin 2,5 ja 2,5. Toinen takarengas 2,4 ja toinen 2,6. Siitä jalkapumpulla paineet kuntoon.

        En syytä kaveria; kiireessä sattuu tai liikkeen mittari käy miten sattuu.

        Pointti: Flaigin mittari on laadukas, ja kun tekee itse rauhassa, menee oikein. Kulutus on pieni ja ajo tuntuu hyvältä, joten paineet ovat kunnossa. Onhan se hintava mittari, mutta säästö tulee renkaiden kestävyyden muodossa.


      • vbnbvnvn
        VäärinkinOnOllut kirjoitti:

        Joo....Edellyttäen, että ne on kalibroitu oikein....

        Luotettavat kannukoneetkin sitten pikkuhiljaa varastettiin ja nykyään sitten halvinta mittaria mitkä näyttää puutaheinää kun pistokkeet aiemmiin rikottu hyvistä kun väkisin survottu ja varsinkin revitty irti kun painikkeen käyttöä niin mietitty.


      • kjhbkjhbkjh
        vbnbvnvn kirjoitti:

        Luotettavat kannukoneetkin sitten pikkuhiljaa varastettiin ja nykyään sitten halvinta mittaria mitkä näyttää puutaheinää kun pistokkeet aiemmiin rikottu hyvistä kun väkisin survottu ja varsinkin revitty irti kun painikkeen käyttöä niin mietitty.

        Kulmahousut kuljettelivat kannukoneet mukanaan.

        Mittareiden näyttämien hajontaan on olemassa yksinkertainen ratkaisu; oma mukana kulkeva painemittari jonka tietää olevan tarkka. Huoltoasemalta vain ilma ja omalla mittarilla mittaus. Parin-kolmen aseman ilmoja mittailtua tietää miksi näin kannattaa tehdä.


    • kilpaautoterikseen

      No päätetään tämä typerä hifistely ja todetaan, että kunhan renkaissa on paineet tasaisesti kaikissa ja painetta on riittävästi niin silloin kaikki on kunnossa. Ei varsinkaan talvirenkailla ole muutaman kympän päälle kunhan painetta on riittävästi, eli reilusti painetta ja kaikki on hyvin.

      • Paineiden mittaaminen joka kuukausi on kieltämättä hifistelyä, ja sekin, että käy eri huoltamoilla mittaamassa ja vertailemassa. Se, että varmistaa asian tarkalla mittarilla rengasvaihdon yhteydessä ja kerran talvikaudessa - on muuta kuin hifistely.

        Riittävä paine ja mielellään ylipaine talveksi, kyllä! Kuluneet huoltamoiden mittarit ja Kiina-laitteet vaan saattaa heittää puolikin baria, ja usein juuri yläkanttiin. Laittaako "reilusti painetta" ottaen 0,5 bar mittausvirheen huomioon vai luottaako lukemaan että "kaikki on hyvin"...


    • Perfektionisti

      Biltemasta saa halvan tikkumittarin reilulla parilla eurolla. Mittatikussa merkit 0,2 kg/cm² (~0,2 barin) välein ja omaan tarkkaan mittariini verraten totesin, että jopa noin -0,1 barin tarkkuudella tuo pystyy todellisen paineen kertomaan. Mielestäni aivan riittävän tarkka, joten tsekkaan ensiksi yhdestä pyörästä huoltoaseman mittarin näyttämän tuota tikkua vastaan ja täytän sitten muut renkaat samaan lukemaan. Helppoa ja nopeaa.
      Muuten viime talvena kovimmilla pakkasilla sain parinkin renkaan merkkivalon syttymään rengasvalvontajärjestelmässä. TPMS-antureihin on ohjelmoitu alarajaksi -20% painepudotus joten tuli suunnilleen todistetuksi tuo noin -0,1 baria/10C paineenmuutos, kun talvirenkaat oli asennettu reilusti plussalämmöissä.

      • On tosiaan hyvä olla tarkka mittari, jolla tarkistaa yksittäiset 2€ tai 20€ maksavat "Made in China" yksilöt, vaikka koko kaveriporukalle. Sillä tarkistaa myös lähihuoltamon mittarin, jolla sitten aina laittaa oikeat paineet, kun mittausvirhe on tiedossa.


      • melkoistahölmöilyä

        ja huoltamon maahan heitelty ja potkittu mittari pysyy kuosissaan ja arvoissaan melkein koko kuukauden luotettavasti.
        Ehkä tuota paineen merkitystä liioitellaan, sillä se muuttuu ja vaihtelee todella paljon ilman lämpötilojen mukaan, kunhan kaikissa renkaissa on samanlaiset ja riittävät paineet, niin kaikki on kunnossa.


      • Niin, ei se välttämättä pysykään. Muutama viesti sitten vaan oli esitetty näkemys, että "autoa ympäri pyöriminen" erillisen mittarin kanssa on liian työläs prosessi.

        Kuten alla oleva kommentti sen kiteytti, helpoimmalla pääsee jos auton aktiivinen TPMS antaa suunnilleen samat arvot kuin huoltamon "potkittu" mittari. Muuten, tarkka/luotettava erillismittari on ainoa tapa tietää todelliset rengaspaineet.


      • tgjgöoyöi
        magnetpro.fi kirjoitti:

        On tosiaan hyvä olla tarkka mittari, jolla tarkistaa yksittäiset 2€ tai 20€ maksavat "Made in China" yksilöt, vaikka koko kaveriporukalle. Sillä tarkistaa myös lähihuoltamon mittarin, jolla sitten aina laittaa oikeat paineet, kun mittausvirhe on tiedossa.

        Hiukan kummastuttaa miten huomattava omaisuus sitten pitäisi sitten laittaa ison paineilma kompressorin ilmanpainemittariin kun jokin 40 euron mittari alkaa jo muutaman kuukauden jälkeen näyttämään puutaheinää ja ei kolhittu sitten yhtään?
        Kyllästyi myös kun myös lähiseudun painemittarit järjestään lähes rikottu typerällä käytöllä.


      • tgjgöoyöi kirjoitti:

        Hiukan kummastuttaa miten huomattava omaisuus sitten pitäisi sitten laittaa ison paineilma kompressorin ilmanpainemittariin kun jokin 40 euron mittari alkaa jo muutaman kuukauden jälkeen näyttämään puutaheinää ja ei kolhittu sitten yhtään?
        Kyllästyi myös kun myös lähiseudun painemittarit järjestään lähes rikottu typerällä käytöllä.

        Tämä maahantuomamme saksalainen Flaig on omassa käytössä pudonnut muutamankin kerran asfaltille kolmen vuoden aikana. On toiminut ja toistuvuus on pysynyt. Muita mittareita ei ole pahemmin testailtu tai pudoteltu, kun käyttö on loppunut heti siihen, että samalla mittauskerralla laite on antanut eri lukemia.

        Mitä nyt Oulun huoltamoiden kompressorimittareita on Flaigilla tarkistettu, niin kohtuu tarkkoja ovat, heittoa 0,2 bar.


    • näilläPärjääLoistavasti

      Yhteenvetona voimme päätellä, että emme tarvitse mitään kalibroitua kotimittaria jos autossa on oma aktiivinen rengaskohtainen mittaus ja se täsmää systemaattisesti huoltoaseman mittariin.

      • 2.5bar

        Uusavuttomat tarvii tuollaiset mittaus_anturit autoonsa, muutenhan on sormi suussa.


      • hyvintoimii
        2.5bar kirjoitti:

        Uusavuttomat tarvii tuollaiset mittaus_anturit autoonsa, muutenhan on sormi suussa.

        Jos autossa sellainen on ja vielä vertailumittarilla tarkaksi osoitettu, niin alkaisitko itse aina kyykkimään erillismittarin kaa? Todistaaksesi itselle ja muille ettet ole uusavuton..??


      • täsmää_

        Mittasin tuossa paineet paikkakunnan kolmella huoltamolla ja ne kaikki täsmäsi...2,5 bar...eipä tarvita rengasantureita taikka "absoluuttisen tarkkoja" erillismittareita! Mistä muka tietää ett toi flaig ois nii luotettava ja tarkka??


      • nykyaikaaTyylillä

        Minäpä otin valikosta rengaspaine näytön ja tarkastin paineet työmatkalla, ei ylimääräisiä kierroksia monilla huoltikslla, kyykkimistä ja sormien paskaamista.


      • täsmää_ kirjoitti:

        Mittasin tuossa paineet paikkakunnan kolmella huoltamolla ja ne kaikki täsmäsi...2,5 bar...eipä tarvita rengasantureita taikka "absoluuttisen tarkkoja" erillismittareita! Mistä muka tietää ett toi flaig ois nii luotettava ja tarkka??

        Kyllä joillakin asemilla on varmasti hyvät, tarkat mittarit ja ne voikin täsmätä keskenään! Omalla paikkakunnalla on myös kohtuu tarkkoja, noin 0,1/0,2bar heitolla Flaigiin verrattuna. Sitä vaan ei tiedä, ennen kuin mittaa referenssilaitteella.
        Tarkkuudesta... Perus testisertifikaatin (ilman arvoja) lisäksi, saksalaistehtaalta saa lisämaksusta kullekin kappaleelle tarkat mittaustulokset usealla toistolla. Ilmailualalle tuleville mittareille eräs yritysasiakas halusi kunnon sertifikaatit, niin päästiin niitäkin tutkimaan.


      • tarkka_on

        On se helppoa kun auto kertoo rengaspaineen alle vaihdetuista talvirenkaista ja se täsmää rengasliikkeen 2,5bar säädön kanssa. Muita mittareita ei tohon tarvita, kun on kunnon menopeli!!


    • fdfsdfs

      Tuossa kovien pakkasten aikaan alkoi auton eteneminen ja ohjattavuus tuntua todella erikoiselle. Olin varma ett paineet on pielessä. Kahden huoltsikan ilmapistoolit näytti kuitenkin kohtalaista painetta noin 2,3 baaria. Heittääköhän mittarit jotenkin enemmän kovilla pakkasilla? Onko niitä testejä koskaan tehty yli -20 pakkasilla?

      • mitäväliä

        Iha sama mikä keli plussaa tai miinusta...ei se mittarin tarkkuus tai epätarkkuus siit miksikään muutu.


      • Pakkanen ei taida vaikuttaa huoltoasemien mittareiden tarkkuuteen. Eipä ainakaan löydy sellaista vertailua, jossa olisi asiasta tietoa. Tässäkin http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/346375-testi-nain-huoltoasemien-rengaspainemittarit-falskaavat on vain maininta, että "Mittauksessa käytettiin tasalämpöisenä säilytettyä irrallista 14-tuuman talvirengasta." "Made in China" erillismittareilla taas ei voi välttämättä tietää, mikä/miten/milloin vaikuttaa mittaushetken tarkkuuteen.
        Näin yleisesti, talvirenkaisiin kannattaa laittaa 0,2 baria korkeampaa painetta kuin kesärenkaisiin. Mainitsemasi 2,3 bar -> 2,5.


    • ValemediaNr.1

      RENGASPAINEMITTARI: "Voiko YLE:en luottaa?"

      • eipäole

        Luotan Yle:en ja asiaa tutkittuani aloin myös luottaan tohon flaigiin. Mitähä järkeä olisi Yle:n tehdä valeuutisen epätarkoista rengaspainemittareista huoltsikoilla??


      • OletkinTarpeeksiTyhmä
        eipäole kirjoitti:

        Luotan Yle:en ja asiaa tutkittuani aloin myös luottaan tohon flaigiin. Mitähä järkeä olisi Yle:n tehdä valeuutisen epätarkoista rengaspainemittareista huoltsikoilla??

        Luotahan rauhassa Pravdaasi ;)


      • totellenjakumartaen
        eipäole kirjoitti:

        Luotan Yle:en ja asiaa tutkittuani aloin myös luottaan tohon flaigiin. Mitähä järkeä olisi Yle:n tehdä valeuutisen epätarkoista rengaspainemittareista huoltsikoilla??

        Otan osaa. Yksinkertaisuus on hankalasti hoidettava tila.


      • eipäole

        ..eipä ole ihan siitä kyse. Yle:n uutisoinnista ja puolueettomuudesta voipi olla monta mieltä mutta sitä en edelleenkää käsitä miten asia liittyy artikkeliin rengaspaineista huoltoasemilla. Selitätkö epäyksinkertaisuudessas?


    • kaksjapuolbar

      Mielipiteet yleestä sikseen, onko porukalla kokemuksii nuista flaigin mittareista? Näyttäis olevan aika vanha tuotemerkki, kuinkahan kauan sitä on suomess käytetty?

      • flaig

        Vuoden verran olen 4barin flaiggia käyttänyt. On selkeä ja toimii, sitä tulee lainailtua työkavereillekin. Tilasin ketjun aloitusviestin verkkokaupasta, joka on ilmeisesti Flaigin maahantuoja. Mittari tuli postiluukkuun parin päivän sisällä tilauksesta. Jotkut voisi haluta poistoventtiilin mittarin yhteyteen, itse en ole sitä kaivannut.


    • pitää_jos_pitää

      Kommenttina vaan tähän sanon että ylipaineet huonontaa pitoa.

      • sekäettä_

        ...ja niin tekee alipaineetkin, kaiken muun lisäksi...


      • äläotapaineita
        sekäettä_ kirjoitti:

        ...ja niin tekee alipaineetkin, kaiken muun lisäksi...

        Renkaaseen ei saa inhimillisesti järkevällä ponnistuksella alipainetta (ympäristöään matalampaa painetta määritelmänsä mukaisesti), matalan paineen kylläkin. Matala paine ei huononna pitoa vaan päin vastoin, esimerkiksi off-roadissa paineet lasketaan erittäin mataliksi maastopätkille. Se on sitten eri asia mitä muuta se tekee ajo-ominaisuuksille ja renkaalle.


    • Katsotaan

      Bilteman digimittarilla moottoripyörän rengaspaine oli 0.5b liian vähän ,takarengas kesti 1600km ,flaig nyt tilattu,toivottavasti on hyvä 😁

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe