Tätäkö tää raskauden onni ja autuus on? Raskauden alussa oli pientä tihkuverenvuotoa. Ja samalla alkoi alaselkäkivut. Mitään vikaa ei kuitenkaan onneksi löytynyt... Olen nyt rv 13 ja vuoto on loppunut, mut alaselässä kipuilu jatkuu (tosin välillä on vain sellainen painon tunne selässä). Kipu on samanlaista kun menkkojen alkaessa. Iltaisin särkee selkää eniten, ilmeisesti rasituksesta, vaikka päivällä levähtelen useinkin. Selässä ei ole ollut aiemmin mitään vikaa eikä kukaan osaa antaa selitystä mitä tämä kipuilu on. Onko muilla kokemuksia alaselkäkivuista jo raskaudem alkuvaiheessa?
Ja sitten on vielä pahoinvointia... Mutta tämä jatkuva väsymys ja ajoittainen päänsärky alkaa jo viemään mehut. Tuntuu että pienetkin kotityöt on liikaa vaadittu. Raskaus pitäisi olla ihana asia ja monet on sanoneet että "siitä olotilasta" pitäisi osata nauttia, mutta kyllä meinaa hymy jo hieman hyytyä. Mutta periksi ei anneta ja toivon että vielä tulee se aika jolloin tunnen itseni jälleen energiseksi...
ihana olotila?
6
639
Vastaukset
- Niina
Heh, niin sitä kaikki aina sanoo, että odotusaika on ihanaa ja että sitä on niin hehkeä raskausaikana. Ei vain minulla ole sellainen olo! Ihan yhtä lailla väsyttää ja etoo edelleen (vk 25) kuin alussakin ja nyt lisänä on kunnon nivuskivut ja supistelut. Kaikki itkettää ja yksin saa olla ihan rauhassa kun kukaan ei enää pyydä minnekään mukaan tai kaveriksi.
Mutta ei se mitään. Tästä se vain pahenee kun pikkuinen ilmestyy maailmaan. Sen jälkeen minä en varmasti ole enää edes olemassa, on vaan vauva ja mites vauva on nukkunut ja voinut ja syökö hyvin jne. Nytkin olen vain joku, jonka mahan kasvua seurataan mielenkiinnolla ja se mitä minun sisälläni liikkuu ja miten minä voin on toisarvoista.
Sitä kai se on, aikuistuminen ja äidiksi tuleminen. Että pitää osata laittaa toinen aina ensimmäiseksi ja itse on toisarvoinen, automaattisesti. Nöyryyttä ja asioiden hyväksymistä, siitä on äidit tehty. - joopajoo
Ainahan sitä sanotaan että kaikesta pitäisi nauttia. Raskaudesta, vauva-ajasta, ja ylipäätänsä joka hetkestä elämässä ;) Mä olin ainakin hyvin väsyny ja voimaton koko raskauden ajan. Ja yksin sai tosiaan olla riittävästi. Nyt olen vaiheessa kun pitää nauttia pienestä vauvasta. No niin nautinkin.....vauva on ihana! Mutta eihän se omaa itseä muuksi muuta, samat murheet ne pyörii päässä ja silleen. Kai se on lähinnä omasta asenteesta kiinni se nauttiminen vähän jokaisessa elämäntilanteessa. Voin lohduttaa että energinen olo palautuu vähitellen synnytyksestä toivuttua, ja kyllä se tuntuu ihanalta kun taas jaksaa tehdä jotain.
- vain
Kuten Härkönen kirjassansa kuvasi, "Täytyy ihmetellä niitä ihmisiä, jotka sanovat että raskausaika on elämän onnellisinta aikaa, sillä millaista paskaa niiden ihmisten elämä muuten sitten on?"
Tietynlainen pyhyys tässä hommassa ja omissakin ajatuksissa välähdyksenomaisesti on: täytyy olla ja yrittää olla kiitollinen siitä että on raskaana ja että on mahdollista yleensäkään saada lapsi. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole eikä mahdollisesti tule. Sitäkään en aina kuitenkaan ymmärrä, että pahaan oloon lohdutusta antaa täälläkin sivustoilla yleinen lausahdus siitä, että pitää muistaa millainen ihana "lopputulos" tästä kaikesta on. Ensimmäistä odotellessa olen huomannut, että minua ei voi vähempää lohduttaa mikään lopputulos, siinä vaiheessa kun akku on tyhjänä ja olo mitä surkein: niin fyysisesti kuin henkisesti. (Enemmän fyysisesti kuitenkin.) Varsinkaan kun ei ole kummempia kokemuksia aikaisemmista eikä myöskään muiden "lopputuloksista". Tässä yhteydessä olen huomannut että fyysinen kunto ja terveys ovat elämän tärkeimmät asiat. Ilman niitä elämältä putoaa pohja ja mielekkyys. Raskaana ollessa tietää, että homma loppuu synnytykseen ja fyysinen olotila paranee. Se lohduttaa. Vaikka ei aina voi ymmärtää kuinka sinne saakka voi jaksaa. Toisaalta on ihmisiä joiden kivut esim. sairauden takia loppuvat siihen elämän toiseen ääripäähän, ja se on heille ainoa lohtu. Joten täytyy sanoa, että kyllä meillä kaikenkaikkiaan on hyvä tilanne, sillä elämä voittaa. Joten pienenpiä narinoita kannattaa pitää sisällänsä, vaikka helppoa se ei ole. Itse kirjoitan tätä pahimman alkushokin ja erilaisten vaivojen helpottamana, toistaiseksi... - Ihanaa?
Kyllä minäkin perimmiltäni olen äärettömän onnellinen vauvasta, varsinkin kun se oli hartaasti toivottu. Silti en ole vielä päivääkään päässyt nauttimaan odotuksesta. Oksennan ja makaan sängyssä, ja makaan sohvalla ja oksennan, ja huudan tuskasta. Nyt vasta rv 10 ja risat, vielä siis 30 viikkoa kestettävää.
Miten jaksaa elokuulle?- sivuista
Pahan olon ollessa, itseäni on helpottanut jokin jääjuoma ja se, että on voinut samaan aikaan tulla surffaamaan näille sivuille ja etsimään niitä kohtalotovereita, (jotkut palstalaiset sanoisi, että ruikuttajia, mutta minä en sano)joilla on tämä sama olotila, ja jotka uskaltavat sen sanoa ääneen, ilman marttyyriutta siitä, että kyllä tämä pitää kestää, ilman valituksia. Eikä tarvi! Valittaa saa, jos siltä tuntuu ja jos se helpottaa. Ja tunnin muiden juttuja lukiessa on yksi tunti taas vierähtänyt eteenpäin pahaa oloa kärsien. Mietityttää vain, että onkohan kukaan laskenut, montako tuntia keskimäärin ns. perusraskaus kestää? Lapsesta saattaa hyvinkin tulla jokin tietokone-ihme. Tiivis, on suhde jo näin alkuaikoina. Kestekkee naiset, perkele!
- Jenny
Raskaudesta olen todella onnellinen ja tyytyväinen enkä sitä mihinkään vaihtaisi, mutta olotila ei kyllä mikään kummoinen ole. Turvotusta, kuvotusta, nälkää, vilutusta, kipuilua.. ja viimeiseksi puhkesi vielä karmea hiiva! Pärjäilehän! Niin koitan minäkin tehdä:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 966366
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283180Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859