Onko kuljettaja syytön, jos auto lähtee käsistä ja tieltä liukkaalla kelillä?
Tuttu selviytyi hyvällä tuurilla vahingoittumattomana, kun oli naapuripariskunnan kyydissä ensimmäisillä liukkailla ja auto lähti lentoon. Olivat onnellisia, kun ihmiset eivät vahingoittuneet. Auto hinattiin korjaamolle.
Kun juteltiin kokemuksesta myöhemmin, suosittelin kaikille liukkaan kelin kursseja. Itse olen käynyt kurssin useampia kertoja, kun on ollut edullinen tilaisuus tarjolla. Autolla luisteleminen on kivaa ja samalla oppii pyörittelemään ohjauspyörää sekä käyttämään kaasua ja jarrua hallitusti. Jokainen auto käyttäytyy kai hieman eri tavalla ja opettelu tarjoa tilaisuuden harjoitella hallintaa tiukassakin paikassa.
Onneksi osasin olla hiljaa, kun metsään ajaneen kuskin vaimo sanoi, että miehensä on niin hyvä ja kokenut ajaja, ettei tarvitse eikä suostuisikaan millekään liukkaan kelin kurssille osallistumaan.
Taitavan auto karkaa ajajan hallinnasta liukkaan kelin vuoksi ja romuttuu metsään ajauduttuaan. Eikö vika ollutkaan kuljettajan?
Kenen on syy jos auto liukuu metsään?
28
372
Vastaukset
- autossa.syy
Luultavasti auto ihan itse päätti poiketa metsään.
- hyvä_suamii
Ruotsissa vasta suunnitellaan itseohjaavaa autoa;)
- LiukasKeliOn
Liukkaan kelin syy tietenkin!
Eihän kuljettaja sille mitään voi!!! - joskus-on-liukasta-
On tilanteita ja niin liukasta, ettei mitkään renkaat pidä. Auto voi vaikka paikaltaan liukua riittävän liukkaalla pinnalla. Ne jotka voi valita lähteäkö liikkeelle vai jäädä, on eri asemassa, kuin ne jotka ammatikseen joutuvat lähtemään. Kuljettajan pitäisi huomata liian liukas tie, mutta joskus se raja ylittyy, ja sitten ollaan vain matkustajia.
- eppu2
Useimmiten se on korvien välissä.
Mutta kerran olen kokenut tuon mainitsemasi asian, ettei mikään pidä. Silloin käännyin takaisin kotiin ja luovuin suunnittelemastani reissusta, tästä on aikaa noin 30 vuotta.
Mustan jään kanssa saa olla tarkkana, sitä ei aina tule ajatelleeksi, onneksi tiedoitusvälineet muistuttavat.
Kun katson ikkunasta ulos ja nään kamalan koiran ilman, olen ylen kiitollinen, ettei enää ole pakko lähteä.
Kuljettaja määrää ja auton pitää totella eli on osattava ajaa.
Aikoinaan oli töihin lähdettävä, oli keli mikä tahansa.
Vain yhdesti meinasi auto viedä tien yli lumipenkkaan, mutta sain jukurin kuriin ennen kuin törmättiin.
Oliko Ford vai Honda, sitä en enää muista."Ancelina"
Ei se ainakaan Ford voinut olla.
Ford on maailman paras ja maailman kiltein ralli-auto.
Tai...ehkä kuitenkin oli.
Piti sinusta hyvää huolta.
H.hunksz kirjoitti:
"Ancelina"
Ei se ainakaan Ford voinut olla.
Ford on maailman paras ja maailman kiltein ralli-auto.
Tai...ehkä kuitenkin oli.
Piti sinusta hyvää huolta.
H.hunksz
Kävin niitä aikoja mielessäni läpi ja kyllä se oli hopeinen Ford, jolla ajelin.
Rekkaria en enää tarkoin muista, R kuten Kymen läänissä kuuluikin olla, sitten H? ja numerot 285.
Kutostiellä alkoi oudosti murista, kun nopeusmittari näytti 90. Joutui ajamaan kovempaa.
- ent.siivoojaparka
TVH: syytä (vai mikä se on Suomen Vägverket?), uskoisin.
Päättelen siitä, kun kerran kaupunkiin mennessä bussikuski säännöllisisn väliajoin kiekaisi: "JÄVLA Vägverket!", kun haitaribussin takaosa luirahteli puolelta toiselle.
Ruotsissa on liukkaankeli kurssi pakollinen (oli ainakin silloin, kun itse sain kortin ja silloinkin vielä, kun likat ajoivat kortin), jos aikoo kortin saada. Silti niitä onnetomuuksia sattuu. Ja ajaahan nuo tottuneet rallikuskitkin näköjään ulos radalta soratielläkin.- eppu2
Ei se TVH ole ollut enää miesmuistiin. Se on Destia, ei Suomen kieli enää kelpaa mihinkään, kaikki täytyy vääntää. Postistakin tehtiin Itella, joka palautettiin postitoimintojen osalta takaisin postiksi, mutta, kun on niin paljon hienompaa, kun kalskahtaa vierasperäiseltä.
Nykyään on ajokortin saanti muuttunut ja muutoksia tulee taas.
Joku kaksivaiheinen ollut noilla meidänkin nuorilla, ettei heti saa lopullista korttia vaan joutuvat jotin lisää käumään, en kyllä tiedä kuuluuko siihen liekkaankelin harjoitus.
Itse olen käynyt liukkaankelin kurssit joskus kauan sitten.
Tienpito on kyllä mennyt alaspäin, kun lehmän häntä.
Rahaa kerätään autoilijoilta miljoonia, mutta vain olikohan se viides osa käytetään tienpitoon. - FiksutAinaskii
Millä vauhdilla rallikuskit ajaa ja millä tavalliset autoilijat liikenteessä?
- kokenu-kuski
alotukseen,
kyllä se on kokemattoman autoilijan syy, jos joutuu liukkaalla kelillä ojaan tai ajaa toisen perään,
sillä kokemus opettaa erittäin hyvin liukkaankelin vaarojen tiedostamisen,
kun paljon ajaa autolla oppii tuntemaan jo auton rattaitten ja liikkeitten käyttäytymisestä milloin vaara uhkaa,
kokenu autoilija tietää vähentää vauhtia heti alussa,
siilä hitaampi vauhti on paras keino millä auto hallitaan,
sen todellaki tuntee auton käyttäytymisestä milloin vauhtia pitää hidastaa, - Kuljettaja_on
vastuussa. Just lueskelin vastaavia tapauksia 3 kpl tällä paikkakunnalla, ja jokaisessa oli maininta: kuljettajaa epäillään tieliikenteen vaarantamisesta, tai jotain sinne päin. Eli kuljettajan pitää pystyä ottamaan huomioon keliolosuhteet.
- henrjii
auton, jos auto on niin huonossa kunnossa, että se menee metsään, ei hyväkuntoinen auto suitsu metsään
Metsänomistajan syy kun menee istuttaan puita autojen luisteluväylälle. Olen kerran menettänyt auton hallinnan jäisellä kylätiellä. Onnekseni paikalliset maajussit olivat olleet tarpeeksi fiksuja ja siinä paikassa oli laaja, tasainen peltoaukea, lyhtytolpat kaukana toisistaan ja ojakin matala tien vieressä. Metri pehmyttä lunta auttoi myös. Autosta en tosin päässyt ulos ilman apua, kun en saanut ovea auki kun lunta oli niin paljon.
Mutta onhan se kokemus....siinä vaiheessa kun toteaa että nyt se on menoa eikä vain meininkiä.50 vuoteen auto ei ole lähtenyt pois käsistä. Suomessa 60 luvulla oli tiet paksussa jäässä talvella ja huonoilla kesärenkailla ajelin, tietenkin vesi sateella jäällä oli vaikeaa, kyllä sekin kävi kun oli sopiva nopeus.
- saarnasetä
Jos tämä naapuripariskunta olisi ollut luja uskossaan,niin Herra ei olisi johdattanut autoa pois polultansa.Minunkaan,vanhois-uusesikoislestadiolaisen,syvästi uskovaisen,ei tarvitse edes ohjastuspyörästä pitää kiinni matkatessani saarnastusmatkoillani.Lähtiessäni matkaan,ristin käteni ja luon katseeni ylös ja kerron määränpään, ja siitä se turvallinen matka alkaa.
- eppu2
En tiedä mihin ovat autot liukuneet, mutta Helsingin seudulla näkyy olevan paljon peltikolareita.
- PolitrukinHymy
Oliskohan syynä se, kun Helsingin seudulla on niin paljon maaltatulleita? Tuolla jossain ketjussa tiedettiin tämä maaltatulleiden paljous.
- eppu2
PolitrukinHymy kirjoitti:
Oliskohan syynä se, kun Helsingin seudulla on niin paljon maaltatulleita? Tuolla jossain ketjussa tiedettiin tämä maaltatulleiden paljous.
Ne maalta tulleet ovat junantuomia.
Noita "taitavia" kuskeja on tiet täynnään. No, joillakin taidot saattaa ollakkin keskivertoa paremmat mutta kun niihin luotetaan liikaa ja asenteet on päin per.....
niin jälki on sen mukaista.
Joka talvi tulee tuutin täydeltä uutista, että liukas keli aiheutti...
Liukas keli ei aiheuta ensimmäistäkään onnettomuutta.- Taitavat.kuolee.ensin
Viikonloppunakin joku tosi taitava kuski sai hengiltä kolme ihmistä, keminmaalla. Liekö itsekin kuollut? Siinä vasta rallikuski Julli Kantonen, Kivinen, Metsänen kuka sitten olikin.
- Kiva-jännittää
Minulla on ilo ja kunnia toimia matkustajana, aina. Eipähän ole minun syy jos auto menee metsähallituksen tontille. Mutta mahdolliset vammani ovatkin sitten auton, kuljettajan ja vakuutusyhtiön syy. Jos kuolen, en aio nostaa kanteita ketään vastaan. Se olkoon perintökunnan tehtävä.
- KokenutHarjoittelija
Kuinka moni "taitavista autoilijoista" tietää, ettei tiukassa jäisessä mutkassa saa missään tapauksessa painaa jarrua?
Pitää jarruttaa ennen mutkaa ja antaa pyörien pyöriä vapaasti mutkan kohdalla ja käyttää vain ohjausta. Etuvetoisella autolla voi mutkan jälkeen painaa kevyesti kaasua ja parantaa hallintaa.
Tiesittekö, että etu- ja takavetoinen auto vaatii liukkailla hieman erilaisia tekniikoita?- henrjii
kytkin pohjaan, ja pyödät luisun suntaan on helpoin tapa.
Kokenut kuljettaja voi laitta pyörät luisun suuntaan, ja kaaasua lisää, jarruja ei kannata koittaa.
Toinen moka on kun nostaa jalan äkisti kaasulta, sillokin viedään kuin kuoriämpäriä - eppu2
Kaikki liukkaan kelin kurssit käyneet ainakin tietävät.
- O-Orvokki
henrjii kirjoitti:
kytkin pohjaan, ja pyödät luisun suntaan on helpoin tapa.
Kokenut kuljettaja voi laitta pyörät luisun suuntaan, ja kaaasua lisää, jarruja ei kannata koittaa.
Toinen moka on kun nostaa jalan äkisti kaasulta, sillokin viedään kuin kuoriämpäriäToimiiko henrjiin ohje myös takavetoisella? Entä automaattivaihteisella?
Vika oli tietenkin kuljettajan! Hän ajoi liian kovaa ja teki jotain, mikä aiheutti auton hallinnan menettämisen!
Olen luistellut ihan sileällä kirkkaalla jäällä ja onneksi yleensä myös hallinnut autoni. Pakottivat tai oikeastaan käskivät liukkaan kelin kurssilla lisäämään vauhtia niin, että muovitolpat lentelivät ja lumi pöllysi. Oli opettavaista ja hauskaa. Maantiellä en ole uskaltanut lähteä kokeilemaan, vaan olen tyytynyt vauhtiin, jossa hallitsen auton.
Ajokortin hankin ennen kuin liukkaan kelin harjoittelu kuului pakollisena kuviona koulutukseen. Autoliiton kursseilla olen käynyt muutamia kertoja Vihdissä ja Keravalla. Ainakin kerran ajettiin tosi upealla mutkaisella ja mäkisellä radalla Keravalla.
Pitääkin katsoa, järjestetäänkö jossain kursseja. Olisi kiva osallistua pitkästä aikaa. - Tietääkö joku jostain muista kuin autokoulujen liukastelukursseista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62439Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant652248- 1981270
- 711078
- 1031042
Martina ja Matias
Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi211889"Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...
...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig196875Toivottavasti myös pysyy häkissä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �10817- 47769
Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa
Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta47730