Laturi suoraan kiinni laiturilta tulevaa johtoon?

Laturi123

Viisaammat valistakaa:

Voinko kytkeä laturin suoraan laiturilta tulevaan jatkojohtoon ilman pelkoa vuotovirroista yms.? Esim. tällainen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/455565/CTEK-Venelaturi-M100-12-V7-A-14-150-Ah

"Akkulaturi soveltuu myös virtalähteeksi. Ei aiheuta vaurioita herkälle elektroniikalle. Ei aiheuta haitallisia galvaanisia virtoja." Eli voin esim. laulattaa lämppäriä samalla kun lataan?

Vai tarvitsenko jonkinlaisen maasähköyksikön veneeseen. Maallikko ajattelee, että akun miinus napa on kytketty veneen maahan, josta on yhteys laturi kautta laiturille. Mitä laturi tekee välissä, jotta käytöstä tulee turvallista.

23

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähläti

      Ei muuten ole akun miinusnapa kytketty veneen maahan.

      • rerwerwe

        Kyllä se aika monessa veneessä on.


      • sähläti

        Eipäs oole kun veneissä on kelluva sähköjärjestelmä tuplajohdotuksineen. Teräsrunkoisessa voisi tietenkin maadoittaa runkoon mutta lasikuituveneessä vähän vaikeeta.


    • on.ja.ei

      Laturiin laiturilta tuleva suojamaa sekä 0-johdin on erotettu lähdön miinuksesta. Siksi laturi on turvallinen galvaanisen korroosion osalta. Hyvin tavallisesti veneen miinus on kytketty moottorin runkoon ja sitä kautta mereen, mutta niin kauan kun maasähkö on erotettu, ollaan turvassa.

      • sähkö-yhteys

        Mut jos potkuriakselissa on joustolaippa niin moottori ei ole sähköisesti kytketty mereen potkuriakselista, ehkä tarkoitatkin sähköistä yhteyttä jäähdytysveden kautta? Lämmönvaihtimen kautta glykolivesi ja merivesi olisivat sähköisessä yhteydessä, mutta entäpä jos merivesihana on kiinni ja vesiletkut tyhjänä? Eihän silloin synny sähköistä yhteyttä mereen.


      • Hyppysähkö
        sähkö-yhteys kirjoitti:

        Mut jos potkuriakselissa on joustolaippa niin moottori ei ole sähköisesti kytketty mereen potkuriakselista, ehkä tarkoitatkin sähköistä yhteyttä jäähdytysveden kautta? Lämmönvaihtimen kautta glykolivesi ja merivesi olisivat sähköisessä yhteydessä, mutta entäpä jos merivesihana on kiinni ja vesiletkut tyhjänä? Eihän silloin synny sähköistä yhteyttä mereen.

        Entäpä, jos glykooli on laimennettu ionivaihdetulla vedellä, johtaako se silloin maan moottorin kautta veteen? Omassa veneessäni S-vetolaite on eristetty moottorista, joten sähköpiiriä ei veden kautta pääse edes muodostumaan vaikka käyttäisi kraanavettä.


    • Latureissa on vissiin aina erotettu 12V ja 230V virtapiirit toisistaan, joten vuotovirtoja ei synny. Sille on symbolikin, muistaakseni kaksi sisäkkäistä neliötä tms. jonka pitäisi löytyä laitteesta. Maasähkösysteemeissä täytyy asiasta huolehtia erikseen.

    • sähköputkimiäs

      eiköhän toi ole ihan normi hommaa, itelläkin on vastaava kun ei ole oikeaa maasähköjerjestelmää.

      Ctekin laturi on kiinni akunnavoissa ja satamassa kiikutan jatkojohdon maihin. Jatkojohdon päässä on haaroitin, yksi piuha tohon laturiin ja toinen sisälle esim telkkariin ym 230 v laitteisiin.

    • Deeser

      Ei ole turvallista. Ei ainakaan jos käytät normi chuko-liitintä. Pitää olla CEE-liittimet. Vuotovirtoja jos syntyy niin korroosio iskee. Ja korroosio syntyy, jos vieressä olevassa veneessä on vuotoja etkä voi niistä tietää. Ainakin jos vieressäsi on suuri rautavene, vältä pitkiä latauksia.

      • Korroosio77

        Tätä korroosiohommaa nyt tavataan hanakasti tarjota, mutta mitä satamassa sitten väärien piuhojen vuoksi oikein ruostuu?

        Skenaariossasi on rautavene vieressä. 70-lukuisessa muoviveneessäni ei taida olla mitään ruostuvaa vedessä kölin lisäksi, mutta kumpi tässä nyt tuhoutuu.


      • käsitteitä
        Korroosio77 kirjoitti:

        Tätä korroosiohommaa nyt tavataan hanakasti tarjota, mutta mitä satamassa sitten väärien piuhojen vuoksi oikein ruostuu?

        Skenaariossasi on rautavene vieressä. 70-lukuisessa muoviveneessäni ei taida olla mitään ruostuvaa vedessä kölin lisäksi, mutta kumpi tässä nyt tuhoutuu.

        Uskoisin, että siinä muoviveneessäkin on metallisia läpivientejä, metallinen potkuri ja usein vetolaitekin. Ne kaikki voivat syöpyä, kyse ei ole suinkaan vain teräksen ruostumisesta.

        Shukon ja CEE-liittimen ero on siinä, että vaihe ja nollajohdin kytkeytyvät CEE:ssä aina samoin päin. Mitään vaarallista ei shukon käytössä ole.

        Edellä on puhuttu myös kaksoiseristetyistä laitteista. Kaksoiseristys liittyy ainoastaan kosketussuojaukseen, eikä sinällään liity tässä puheena olevaan korroosiosuojaukseen.


    • Tukes_tietää
    • niinkaikkitekee

      Voit.

    • safetyfirst

      Jos turvallisuus huolettaa, niin sähköt voi ottaa sieltä laituripäästä irrallisen vikavirtasuojan kautta.

    • ViisaampiValistaa

      Korroosiovaara syntyy siis silloin kun laiturilta tuleva verkon suojamaa kytkeytyy veneen moottoriin ja vedenalaiseen akselistoon. Verkossa olevien häiriövirtojen takia kahden veneen akselistojen välille voi syntyä jännite-ero joka synnyttää virran ja aikaansaa korroosiota. Ctek laturin käyttö jatkojohdon avulla ei kytke suojamaata veneeseen, joten se ei aiheuta korroosiota.

    • JeesusPertti

      En suosittele. Suosittelen hankkimaan veneeseen kunnollisen maasähkön.

      • ohmivolttiampeeri

        Ei taida tarkemmin pystyä sanomaan...


      • Laturi123

        Voitko vielä kertoa, mitä maasähköyksikkö tekee, jota ctek:n laturi ei tee. Mikä tekee siitä paremman ratkaisun kuin pelkän laturin käytöstä. Oletuksena on, että laturissa on erotettu 12V ja 230V virtapiirit toisistaan eikä suojamaa kytkeydy veneeseen - kuten niissä ilmeisesti on.

        Vähän tämä ohjeiden ja vastausten kirjo ja ristiriitaisuus hämään kysyjää.


      • sähköjavene
        Laturi123 kirjoitti:

        Voitko vielä kertoa, mitä maasähköyksikkö tekee, jota ctek:n laturi ei tee. Mikä tekee siitä paremman ratkaisun kuin pelkän laturin käytöstä. Oletuksena on, että laturissa on erotettu 12V ja 230V virtapiirit toisistaan eikä suojamaa kytkeydy veneeseen - kuten niissä ilmeisesti on.

        Vähän tämä ohjeiden ja vastausten kirjo ja ristiriitaisuus hämään kysyjää.

        Hyvää perustietoa veneiden akuista ja latausjärjestelmistä löytyisi Sähkö ja Vene -nimisestä oppaasta, jonka voi ladata STEK:n sivuilta.
        Laturia hankkiessa kannattaa miettiä minkälaiseen käyttöön sitä tarvitsee ja minkätyyppisiä ja -kokoisia akkuja on tarkoitus ladata. Vanha nyrkkisääntö on, että akkulaturin tehon on oltava vähintäin 10% akkujen Ah-määrästä. Siten esim. aloitusviestissä mainittu ctek-laturi, jonka maks. latausvirta on 7A, sopii entintään 70 Ah akun lataamiseen.
        Veneakkujen laturissa tulisi olla latausohjelma eri akkutyypeille. Hyvä myös, jos laturissa on lämpöanturi.
        Varmaankin irrallinen pikkulaturi sopii tilapäiskäyttöön ja pienen akun lataamiseen.


    • C1R

      Maasähkön asentaja antoi minun ymmärtää, että vikavirtakytkimestä lähtevien johtojen pituus kannattaa pitää mahdollisimman lyhyenä. Vikavirtasuojaus on silloin parempi. Minulla lähtee veneen maasähkökeskuksesta oma johto kullekin laitteelle. Pistorasioita ei siis ole ketjutettu. Minulla vikavirtasuojaus on veneessä lähellä ja sinulla, jos et käytä irrallista vikavirtapistoketta, laiturilla. jatkojohtoja on yleensä hyvä käyttää mahdollisimman vähän.

    • Raunoks

      Kannattaa tehdä tai teettää kunnollinen maasähköjärjestelmä. Kyse on sekä turvallisuudesta, että korroosiolta suojautumisesta. Lisäksi oikea automaattilaturi lataa molemmat piirit. C-tek ja vastaavat ovat avin yhtä piiriä varten. Ei pidä säästää väärässä paikassa.

      • "oikea automaattilaturi lataa molemmat piirit"

        Jokseenkin merkityksetön asia, koska starttiakku on yleensä aika lailla luonnostaan täydessä latingissa. Olettaen tietysti, että se on aidosti pelkkä starttiakku eikä esimerkiksi kulkuvalojen ja/tai navigaatioelektroniikan sähköjä oteta siitä.


      • yksi_riittää

        Kyllä CTek lataa aivan ongelmitta sekä käyttöakut että starttiakun yhdellä lähdöllä. Tosin riittävällä virrankestolla olevaa kiertovalitsinta piti etsiä Aditan luettelosta varmaan pari minuuttia. Normaalistihan ei maasähköllä tarvitse starttiakkua ladata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      92
      2513
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      184
      1609
    3. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      77
      1529
    4. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      92
      1323
    5. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      75
      935
    6. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      77
      798
    7. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      35
      771
    8. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      18
      709
    9. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      41
      653
    10. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      28
      630
    Aihe