Octavia V:RS liikennevalokisojen kingi?

skodavaclav

Muistan lukeneeni tällä palstalla vuosia sitten kuinka "Skoda voittaa liikennevaloskabat" ja kuinka useat skodafanaatikot harrastivat muiden "kyykyttelyä arkiliikentessä tehokkaalla Skodalla"

Tehokkaaksi Skodaksi mainitaan ainakin näissä skodistien kyykytyspuheissa 2.0 TDI (ilmeisesti 140 hv versio), 1.8 TSI (160 hv ja uudempi 180 hv versio) sekä tietenkin pärinäpastilli ja jonne-malli Octavia RS (Uusimmissa diesel = 184 hv ja bensa = 220hv).

Nyt tulee sitten melkoinen fakta-shokki kyykkyfantasia skodistille: Etuvetoisella eikä edes haldex-nelvietoisella pysty kyykyttämään takavetoista "valolähdössä" ja kuten on todettu, takavetoisen ajo-ominaisuudet ovat lähes poikkeuksetta näitä etuvetoisia tai etuvetopainotteisia nelivetoja paremmat. Jopa Audin "aidot nelivedot" eli pitkittäismoottoriset quattrot jäävät usein takavetoisten varjoon ajo-ominaisuuksissa ja ajamisen ketteryydessä.

Katsotaanpas seuraavaksi argumentin ja väitten "Skoda voittaa liikennevaloskabat" validiutta ja paikkaansapitävyyttä:

Skoda on etuvetoinen auto rakenteeltaan. Moottori edessä poikittain ja koko voimansiirto pakattu tiiviisti etuosaan vaihteisto mukaan lukien, tämä tuo kustannussäästöjä, mutta ei ole ajettavuuden kannalta paras valinta. Poikittaismoottoriseen ei saa rakennettua edes kunnon nelivetoa, koska voimaa joudutaan sijoittelun takia aina välittämään enemmän etupyörille ja takapyörät lähinnä auttavat etupyöriä. Haldex-kytkin kuumenee myös herkästi ja autosta tule entistä etuvetomaisempi ja joskus takapyörät työntävät enää hyvin marginaalisesti kovassa ajossa. Takavetoinen on ajo-ominaisuuksien kannalta parempi valinta, vaikka konstruktio on kalliimpi valmistaa. Takaveto saa myös pidon tiehen reilusti etuvetoa paremmin kuivalla tienpinnalla ja ajaminen on nautittavampaa. Moderni takaveto on myös erittäin hyvä talvella ja pärjää kaikessa missä etuvetokin (talviominaisuudet ollut ainoa oikeasti aiheellinen argumentti etuvetofaneille takavetoa vastaan, mutta sekään ei enää pidä paikkaansa nykyaikana = TM talvitestit ja takavetojen voitot jne.)

Sitten mittaustuloksiin ja väitteen "Skoda voittaa liikennevaloskabat" analyysiin:

Autobild.de käyttää tarkkoja ammattilaisten mittausvälineitä ja suljettuja alueita autojen suorituskyvyn todelliseen selvittämiseen. Journalistisin periaattein pyritään selvittämään totuus eikä luoteta vain valmistajin antamiin arvioihin ja arvoihin.

0-50 km/h: Kiihtyvyys paikaltaan 50 km/h vauhtiin on oleellinen kaupungissa usein tapahtuva kiihdytys.

0-100 km/h: Kiihdytys, joka pystytään suorittamaan laillisesti vain harvassa paikassa. Tästä kiihtyvyydestä on tullut standardi ja autovalmistajat ilmoittavat sen lähes aina kuvatessaan auton suorituskykyä. 0-100 km/h lukemasta voikin tehdä jotakin päätelmiä auton voimavaroista, mutta siitä ei esim. selviä se, että etuvetoinen jää 0-50 km/h kiihtyvyydessä paljon tehottomammalle takavedolle, jolla ns. heikompi 0-100 km/h lukema.


SEURAAVAKSI SUORITUSKYKYMITTAUKSISSA TODISTETTU SUORITUSKYKY:

Luokka 100-150 hv:

2016 AUDI A3 1.0 TSI 115 hv etuveto:

0-50 km/h: 4,2s
0-100 km/h: 10,9s
80-120 km/h: 8,0s

2010 Skoda Octavia 1.4 TSI DSG 122 hv etuveto:

0-50 km/h: 3,9s
0-100 km/h: 10,7s
80-120 km/h: 7,7s

2014 BMW 316i A 136 hv takaveto:

0-50 km/h: 2,8s
0-100 km/h: 9,0s
80-120 km/h: 6,8s

Luokka 150-200 hv:

2016 Alfa Romeo Giulia 2.2d Automatik 180 hv takaveto:

0-50 km/h: 2,4s
0-100 km/h: 7,3s
80-120 km/h: 5,2s

2016 Skoda Superb sedan 1.8 TSI 180hv DSG etuveto:

0-50 km/h: 3,5s
0-100 km/h: 8,6s
80-120 m/h: 5,4s

2016 VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG neliveto 190 hv:

0-50 km/h: 2,9s
0-100 km/h: 8,6s
80-120 km/h: 6,0s

Luokka 200-300hv:

2015 Mercedes C250d A takaveto 204hv:

0-50 km/h: 2,3s
0-100 km/h: 6,9s
80-120 km/h: 5,1s

2012 Audi Q3 (haldex-neliveto) 2.0 TFSI quattro DSG 211 hv:

0-50 km/h: 2,8s
0-100 km/h: 7,5s
80-120 km/h: 5,2s

2010 Mercedes E350 cdi diesel takaveto 231hv:

0-50 km/h: 2,2s
0-100 km/h: 6,7s
80-120 km/h: 4,5s

2014 Seat Leon Cupra 280hv etuveto:

0-50 km/h: 3,2s
0-100 km/h: 6,5s

http://www.autobild.de/artikel/audi-a3-sportback-mercedes-a-klasse-test-10616521.html

http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-skoda-octavia-vergleich-1562260.html

http://www.autobild.de/artikel/alfa-romeo-giulia-bmw-3er-test-10825807.html

http://www.autobild.de/artikel/vw-tiguan-2.0-tdi-2016-test-8881523.html

http://www.autobild.de/artikel/bmw-320d-fl-mercedes-c-250-d-test-6013027.html

http://www.autobild.de/artikel/audi-q3-vw-tiguan-test-3400111.html

http://bmwfinancialservices.pt/de/de/newvehicles/5series/sedan/2010/showroom/allfacts/_pdf/AuBi10_11_022-029_5er_Vergleich.pdf

http://www.autobild.de/artikel/seat-leon-cupra-bmw-m135i-vw-golf-r-test-5149157.html

113

2028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kouluunJaSittenTöihin

      No huhuu!
      Onko jollain aikaa ja puhtia kaivella autojen kiihtyvyyksiä ja kirjoitella pitkiä juttuja perheautojen liikennevalokisoista joita ei kukaan harrasta.

      • miksiOletYksinkertainen

        pikkuröllien mielikuvitusjuttuja ärsykkeeksi dorkillle ja sinä menit halpaan oikein huolella.


      • skodatkyykkyyn
        miksiOletYksinkertainen kirjoitti:

        pikkuröllien mielikuvitusjuttuja ärsykkeeksi dorkillle ja sinä menit halpaan oikein huolella.

        Nyyh kyllä sitä nyt taas selitellään.

        ps. niitä skodistien kyykytysjuttuja on moninkertainen määrä


      • njkkk

        Nonäi


      • idaajat

        Vitun skeidaaja


    • etuvetofanit

      minä olin lippis frendien kans ajelul. aateltiin vähä kisailla muitten kans. ei pärjätty ja lähettii itkusina kotii. voisko hei tätä rs oktaviaa virittää et lähtis paremmi

    • Viivihattula

      Mulla on vuosien aikana ollut mm kupla octavia superb turbo Saab 180 hp ja Audi 4 tsfi ja Kawasaki 500 2- t 1973.
      Ainoa joka oikeasti kiitti oli Kawa jossa ei ollutmitään ajo- ominaisuuksia.

      Ikinä ei tullut mieleen kisata autolla.
      Mitä vajaamielisinä liikkuvia tuolla baanalla on? Into meni jo 70- l kuuden tutun mp hautajaisissa ml paras kaveri.

      Tulin tälle palstalle katsoo onko jotain Kemiön 4 hlö kuolonkolarista. Mulla ei piisaa noille aamuyön Ritari-pässi osaston lippalakeille yhtään sympatiaa. Mikä niillä on. ? Itsemurha ja kaverit mukaan vai ? Ja sit toiset samanlaiset vie kynttilöitä ja inisyttää sakkorenkaitaan poislähtiessä kuten näin kerran Pohjanmaalla jonne oli pakosta mentävä. Kaameaa seutua muuten .
      Sama se on täällä Tapiolassa jossa väki kiljuttaa Areenan edessä.. miten tyhmä voi olla.

      • Faktamies_

        Skodistit kisaavat. Länsiautoilla ajava asialiikenne ei.


    • niinsevsinon

      Kyykman, kuka todistaa, ettet juuri sinä itse ole kirjoittanut noita kyykytys-tarinoita?

      Ei kukaan, joten sovitaan, että olet ne itse kirjoittanut. Sellaisia ne provot ovat. Joku ne kirjoittaa. Anonyymisti toki.

      Yleisesti tiedetty totuus, suorastaan jäätävä fakta...

    • mr.nobodari

      Aika typerä keskustelu. Jokainen meistä tietää, että aina tulee joku, joka kyykyttää sinut.

    • koookos

      0-50 kmh kisaamisessa ei mitään laitonta eikä vaarallistakaan jos nopeusrajoituskin sallii ja noudatetaan liikennevalojen signaaleja lähdössä ja pysähdyksessä. Fakta vaan on että etuveto skeida jää kuin tikku paskaan ja sehän skeidapetteriä harmittaa

      • mahtavatkelitkyykyttää

        Oletkos tänään "kisaillut"
        Takavetosella lähteeeeeeeeeh....


      • Kyykman_ei_vaan_osaa

    • heheheeeeeeeeeeeeee

      Ei noi kyykmannin vehkeet pärjää edes vw kuplalle.
      https://youtu.be/Mmv52wg6lZw

      VW Golf on myös aika ripeä..
      8,69s @ 273kph
      https://youtu.be/N2ucGEqHM0Y

      Täällä palstalla onväitetty takavetoisen lähtevänparemminviivalta?
      Mutta todellisuudessa Skoda poistuu nopeamminviivalta kuin corvette.
      Corvette menee ohi lopussa mutta vielä puolessa välissäSkoda onselvästi edellä.
      1.9 TDI vs Corvette
      https://youtu.be/e8pMe_BBwaw

      Ei ihme että mersu ja bmw kuskeja hatuttaa skodien paremmuus jopa kiihtyvyydessä!

      • Skoda120

      • pakettiautollakyykyttää

        Miltä tuntuu kun Mersun Vito pakettiauto takavedolla vetää varttimailin eli 400m 8,3s aikaan ja loppunopeus noin 290 km/h.

        Linkkipoika on ennenkin laitellut tuon kevyen rottaisen ja äärimmilleen viritetyn neliveto-Golfin varttimailivideota tänne ja aina tyrmätty


      • Cyycman_on_ilmeinen
        pakettiautollakyykyttää kirjoitti:

        Miltä tuntuu kun Mersun Vito pakettiauto takavedolla vetää varttimailin eli 400m 8,3s aikaan ja loppunopeus noin 290 km/h.

        Linkkipoika on ennenkin laitellut tuon kevyen rottaisen ja äärimmilleen viritetyn neliveto-Golfin varttimailivideota tänne ja aina tyrmätty

        Ei ole Kyykmannin auto se Vito. Tosin voi deliriumissa päristellä ohuita huuliaan sylkeään roiskuttaen paskanpintyttämälle linoleumlattialleen ja hekumoiden pakettiautosta.
        Pakettiautoa ei muut ihaile kuin ajokortiton Kyykman.


      • inoox

      • perkklelbke

        No voi


    • Mercedesisti

      Onpa tosiaan nopea tuo Mercedeksen E350 CDI, vääntöä tietysti riittää ja takaveto sekä sopivan painava auto niin leveillä takarenkailla on tosiaan todella nopea tuossa tärkeimmässä 0...50km/h kiihtyvyydessä, joka siis liikennevalo-kyykytyksissä laillisesti on se tärkein kiihdytys. Tietysti sähköautot ovat vielä aivan eri luokassa esim. Tesla, mutta se Tesla maksaakin sitten jo ja sähköauto ei ole vielä vaihtoehto jokaiseen tilanteeseen tietenkään.

      Omasta Mersustani en löytänyt 0...50km/h kiihtyvyyslukemaa mutta 0-80km/h menee 3,6 sekuntiin ja huippunopeus 285km/h (nopeudenrajoitin poistettuna, sen saa pois tarvittaessa).

      • en.tajua

        (nopeudenrajoitin poistettuna, sen saa pois tarvittaessa)

        Niinkö se oli?


      • Mercedesisti

        Juu, tarvitsee poistaa se elektroninen nopeudenrajoitin, pieni muutos ohjelmistoon (ei vaikuta muuhun). Ns. V-Max (saanut myös tehdaslisävarusteena vaikka uuteen Mersuun)


      • suoraanvaloista

        2016 Audi S3 S-tronic neliveto 300hv:

        0-50 kmh: 2,0s
        0-100 kmh: 5,3s

        2010 Mercedes E350 cdi automatik takaveto 231hv

        0-50 km/h: 2,2s
        0-100 kmh: 6,7s

        2014 Skoda Ocu RS 220hv etuveto:

        0-50: 3,2s
        0-100 km/h: 6,9s


        Siinä kun tulee joku lippisteinari korviaan myöten velkaantuneena jonkun uudehkon S3 Audin kanssa (huom: Edellinen sukupolvi 265hv vielä huomattavati mopompi) nykimään ja päristelemään valoissa vierelle niin onhan sitä hyvä kaupungissa tuollaisella takaveto diesel-Mersullakin näpäyttää tai takaveto-diesel Bemarilla.

        RS Ocuhan jää ihan telineisiin kun sellaisella joku amiksen räkäritari tai ylistressaantunut hermoheikko 40v skodasika yrittää "vanhanaikaista" eli kiihdyttää valoista edelle ja vaihtaa kaistaa eteen.


      • Ylinopeus_jone

        Varo korttiasi!


      • jääkuin

        Kannattaa myös unohtaa kyykytysyritykset täysin etuvetoritsalla jos Bemarin 320dA vierellä valoissa sen kuski on halukas näpäyttämään skeidapetteriä.

        Skeidan RS mallikin tai Seat Cupra 280hv jää lähdössä ja välillä 0-50 kmh niin reilusti vaikka lähtisi aivan täysillä että takavetokuskille jää mukavasti tilaa vaihtaa kaistaa valojen jälkeen SUORAAN Cupra-Petterin tai RS-juntin ETEEN!!! Luulis vituttavan kun 180-200hv takavetoiset perheautodieselit menevät ohi siitä pärisevästä teknisillä halpisratkaisuilla (etuveto / haldex- "neliveto") ja heikolla ajettavuudella varustetusta RS / Cupra teinikilpurista


      • jajääähänse

        Korttia ei tarvitse varoa eikä sakkojakaan pelätä vaikka kiihdyttäisi täysillä nopeusrajoituksen rajoissa. Tuntuu eniten näitä RS / Cupra / muut ns. Sporttiset etuvetoritsat kuskeja ärsyttä eniten kun toinen lähtee viivoilta paljon paremmin vaikka pärinäpetterillä kasu pohjassa, mutta ei saa etuveto voimaa tiehen ja eturenkaat pompottaa, ohjaus vetelee levottomasti. Sitten pärinäpetteri vetää hirveällä ylinopeudella ohi provosoituen kun itse kyykytys on jo tapahtunut 0-50 kmh kiihdytyksessä ja ajaa tasanopeutta.

        Kyllä siinä on pärinäpetterien kortti koetuksella kun EI PÄRJÄÄ NIIN PROVOSOITUU! Varsinkin kun on mainosmiesten kertomana joku "sporttinen" ja "tehokas" RS malli ritsana.


      • kumma_juttu_tämä

        Ei ole maailmassa mitään muuta palstaa tällaiseen aihepiiriin? Vai oliko siellä vastassa todellisia urheilullisten autojen tuntijoita? Niinhän se olikin. Paljon mukavampaa kyykyttää aaveissaan perus perheautoja ja tuntea olevansa sankari....


      • todellisuushakuisuus

        Vain täällä skodapalstalla on kaikki automerkkikeskustelut mukaanlukien esiintynyt niin suurissa määrin skodistien itse kirjoittamia kyykytysjuttuja ja tsi tehoilla "näyttämistä" että olen päättänyt valistaa skeidapettereitä. Selaa muutaman vuoden takaisia juttuja jolloin lähes päivittäin joku skodisti kertoi kyykyttäneensä, hyödyntäneensä Ocun tehoja tai nöyryyttäneensä liikenteessä "viivoilla".

        Todellisuudessa,mittaustulostenkin tukiessa tulosta, etuvetoinen skeida jää kuin tikku paskaan takavetoisille ja oikein rakennetuille nelivetoisille (pitkittäismoottori Torsen).


      • sklobodakippa
        todellisuushakuisuus kirjoitti:

        Vain täällä skodapalstalla on kaikki automerkkikeskustelut mukaanlukien esiintynyt niin suurissa määrin skodistien itse kirjoittamia kyykytysjuttuja ja tsi tehoilla "näyttämistä" että olen päättänyt valistaa skeidapettereitä. Selaa muutaman vuoden takaisia juttuja jolloin lähes päivittäin joku skodisti kertoi kyykyttäneensä, hyödyntäneensä Ocun tehoja tai nöyryyttäneensä liikenteessä "viivoilla".

        Todellisuudessa,mittaustulostenkin tukiessa tulosta, etuvetoinen skeida jää kuin tikku paskaan takavetoisille ja oikein rakennetuille nelivetoisille (pitkittäismoottori Torsen).

        Joo kyllä ne on ne skeidailijat täällä niitä jotka puristelee finnejänsä ja kyykyttää hiekkalaatikolla päristen niin että räkä roiskuu. Kuka on niin vitun urpo edes että kehtaa pullistella jollain rumalla sklobodakipalla?


      • faktaONfaktaaEIKÖ
        todellisuushakuisuus kirjoitti:

        Vain täällä skodapalstalla on kaikki automerkkikeskustelut mukaanlukien esiintynyt niin suurissa määrin skodistien itse kirjoittamia kyykytysjuttuja ja tsi tehoilla "näyttämistä" että olen päättänyt valistaa skeidapettereitä. Selaa muutaman vuoden takaisia juttuja jolloin lähes päivittäin joku skodisti kertoi kyykyttäneensä, hyödyntäneensä Ocun tehoja tai nöyryyttäneensä liikenteessä "viivoilla".

        Todellisuudessa,mittaustulostenkin tukiessa tulosta, etuvetoinen skeida jää kuin tikku paskaan takavetoisille ja oikein rakennetuille nelivetoisille (pitkittäismoottori Torsen).

        Joku anonyymi on kirjoitellut. Sinä?

        Sitä paitsi, jos joku jantero kirjoitti joskus jotain, luuletko tavoittavasi hänet täältä nyt?


      • tikkupaskaan

        Ja jäät k


    • TakavetoMersu

      Liikennevalokisoissa on nautinnollista ajaa ahdetulla automaattimersulla. Ahdettu bensa-mersu isolla koneella on todellinen nautinto: ahdin antaa vääntöä ja etenkin mekaaninen ahdin eli kompressoriahdettu on hyvä, kun ei ole mitään turboviivettäkään edes lainkaan. Automaatilla kiihdytys on nopea kun polkaisee yhtäkkiä kaasun pohjaan vain eikä kytkimen käyttökään hidasta lainkaan, auto ryntää eteenpäin ja kierrosherkkä bensakone saavuttaa nopeasti 50km/h ja ykkösvaihteella n. 6000 rpm. Ahtimen vieno vihellys saattaa kuulua ja dumb valve sihahtaa kun päästää kaasun irti. Ei ole takavedon voittanutta kyykytyskisoissa 0...50km/h.

      • en.tajua

        kyykytyskisoissa 0...50km/h

        Niinkö se oli?


      • automotive.master

        Tämä kaupunkiliikennekyykyttely on alunperin skodistien vuosia sitten toistelema juttu. Nyt kun on todistettu että oikeastaan etuvetoinen skeidanen pärjääkään niin alkaa asian kieltäminen, kun oikeasti isketty faktat pöytään.

        Esim. TM mittasi 2011 vertailussa facelift Mercedes C180 CGI takaveto automaatti bensaturbolle (156hv):

        0-50 km/h: 2,8s
        0-100 km/h: 8,6s
        80-120 km/h: 6,4s

        Melko hyvät lukemat ja jos kuski haluaa lähettää autonsa rivakasti liikkeelle niin vierellä täysiä lähtevä etuvetoinen Seat Leon Cuprakaan (280hv) ei meinaa pärjätä 0-50 km/h, vaikka lähtö onnistuisi täydellisesti.Lisäksi tehokas etuveto on yllättävän vaikea lähettää,koska pito loppuu niin helposti ja eturenkaat lyövät tyhjää sekä ohjaus vetelee.

        Tekeekö vielä mieli laittaa niitä skodistien vaalimia "skoda voittaa liikennevaloskabat", "hyödynsin ovun tehoja" ja "provosin liikenteessä tehokkaalla 1.8 tsi Superbilla" viestejä??

        Odottelen myös "takavedolla ei tee talvella mitään" tyylisiä kokemattoman suusta tulevia ja kateuden värittämiä argumentteja, kun autotoimittajatkin ovat todenneet modernit takavetoiset hyviksi talvella (TM talvivertailuvoitot 2014 ja 2015). Kokemuksen puute ja syvät ennakkoluulot toimivat saavat kirjoittamaan kaikenlaista fuulaa.

        Olen jo useasti kehottanut että menkää sinne Messukeskuksen koeajotapahtumaan, siellä saatte kokea sellaisia autoja joita ette muuten pääsisi ikinä ajamaan, toki olen järjestäjien kanssa keskustellessani tuonut esille että ajankohta on täysin naurettava (Lotus Evoraan tai Jaguar F-type ajettavissa, nämä kuten kaikki muutkin autot ovat tietenkin parhaimmillaan nautittavissa kuivilla kevät/kesä/syys keleillä)


      • Mercedesisti
        en.tajua kirjoitti:

        kyykytyskisoissa 0...50km/h

        Niinkö se oli?

        Kyllä, kyykytyskisa tarkoittaa laillista kiihdytyskisaa liikennevaloissa eli vierekkäin punaisissa valoissa ja täyskaasukiihdytys mahdollisimman nopeasti 50 km/h nopeuteen. Takaveto on tässä ylivoimainen, etenkin ahdettu kierrosherkkä bensamersu, esim. M-B C32 AMG, takaveto, 354hv, 450Nm laajalla käyntinopeusalueella vääntöä. Näitä saa melko edullisesti jo. Tarvitsee olla melko kovan tasoinen urheiluauto jo että pärjää tuolle kyykytyskisoissa kaupungilla. Yhdelläkään Skodalla ei ole jakoa. Kannattaa panostaa leveisiin ja pitäviin takarenkaisiin kyykytysautossa. Monet Porschetkaan eivät pärjää tuolle Mersulle, ja niitä alkaa saamaan jo n. 13.000 eurolla!


      • havaintoprotokolla

        Tuo onkin hyvä versio, mutta ylläpito on hieman V6-dieseliä kalliimpaa. Voimaa toki on toki sitten muhkeasti.

        Hauskaa on mten huomata tuosta E350 cdi vertailun linkistä että 2010 240hv Audi A6 3.0 tdi quattro ei yleensä kuskin kusipäisestä ajotyylistä huolimatta ole mikään suorituskykyinen peli.

        Audi A6 3.0 tdi quattro sedan 240hv:

        0-50 kmh: 2,7s
        0-100 kmh: 7,6s

        Farkkujahan noista on suurin osa eli tuskin menee edes alle 8,0 sek 0-100 kmh.

        Ennen faceliftiä 2004-2009 Audi A6 3.0 tdi quattro 224hv sedan meni mittauksessa (TM):

        0-50 kmh: 2,9s
        0-100 kmh: 8,2s

        Eli ei voi mistään tykistä puhua. Mesen E350 cdi 230hv menee takavetona huomattavasti nopeammin 0-50 ja 0-100 kmh välit kuten myös BMW 530dA.


      • Tojoforevertero
        Mercedesisti kirjoitti:

        Kyllä, kyykytyskisa tarkoittaa laillista kiihdytyskisaa liikennevaloissa eli vierekkäin punaisissa valoissa ja täyskaasukiihdytys mahdollisimman nopeasti 50 km/h nopeuteen. Takaveto on tässä ylivoimainen, etenkin ahdettu kierrosherkkä bensamersu, esim. M-B C32 AMG, takaveto, 354hv, 450Nm laajalla käyntinopeusalueella vääntöä. Näitä saa melko edullisesti jo. Tarvitsee olla melko kovan tasoinen urheiluauto jo että pärjää tuolle kyykytyskisoissa kaupungilla. Yhdelläkään Skodalla ei ole jakoa. Kannattaa panostaa leveisiin ja pitäviin takarenkaisiin kyykytysautossa. Monet Porschetkaan eivät pärjää tuolle Mersulle, ja niitä alkaa saamaan jo n. 13.000 eurolla!

        Missä niitä kisoja järjestetään Suomessa?
        Vois osallistua verso ässällä.


      • Mercedesisti

        Kisapaikkoja ovat oikeastaan kaikki liikennevaloristeykset, joissa on vierekkäin kaksi suoraan menevää yhdensuuntaista kaistaa. Kaupungit ovat täynnä näitä. Kyykytyskisaan "kutsutaan" viereisen auton kuski luomalla pitkiä katseita ja samalla tarvittaessa oman auton moottoria tyhjäkäynnillä "muristellen" eli kierroksia vapaalla nstellen tyhjäkäynniltä tuohon 2.500rpm muutamaan kertaan. Yleensä kisaan saa kutsuttua vähän perusautoa tehokkaamman ja erikoisemman mallin, esim. Audi TT, Seat Leon Cupra, Subaru WRX, Mitsubishi Lancer EVO, Toyota Supra ja sitten tuo Skoda Octavia RS, josta tässä ketjussa on puhe. Etuvedot eivät pärjää, vaikka tehoakin olisi, etuvedolla kun kiihdyttäessä auton keula "kevenee" eli auton painopiste siirtyy taaksepäin kuten takavetoisellakin, etuveto sutii, pompottaa ja vetelee kun yrittää polkea sitä, kun takavedolla se perä laskee alemmas ja renkaat painuvat vain tiukemmin asvalttiin. Lukkoperä, takaveto ja leveät pitävät takarenkaat, paljon vääntöä ja tehoa ja kyllä kyykyttää!


      • msornb

        No kyllä!


    • nyt.tajuan.kyykmania

      ennakkoluulot saavat kirjoittamaan kaikenlaista fuulaa

      Niin se on.

      • skodanytvaanonhomoille

        Mitkä ennakkoluulot?


      • uhaahuuuh

        Skodamies haluaisi kikkeliä suuhuns


      • en.tajua
        uhaahuuuh kirjoitti:

        Skodamies haluaisi kikkeliä suuhuns

        Skodamies haluaisi kikkeliä suuhuns

        Niinkö se on?


      • skodanytvaanonhomoille
        en.tajua kirjoitti:

        Skodamies haluaisi kikkeliä suuhuns

        Niinkö se on?

        Hiljaisuus on myöntämisen merkki kun ei tullut vastausta kysymykseeni.


      • en.tajua
        skodanytvaanonhomoille kirjoitti:

        Hiljaisuus on myöntämisen merkki kun ei tullut vastausta kysymykseeni.

        Hiljaisuus on myöntämisen merkki

        Niinkö se oli?


      • eivieläkään
        en.tajua kirjoitti:

        Hiljaisuus on myöntämisen merkki

        Niinkö se oli?

        Kyllä se niin on!


    • Tojomummeli

      Kyllä ne "kyykyttäjät" seisovat siellä valoissa kun mummeli liukuu ohi viereisellä kaistalla osaavan ennakoinnin seurauksena.

    • huh.ja.Nalle.Puh

      "Yhdelläkään Skodalla ei ole jakoa. Kannattaa panostaa leveisiin ja pitäviin takarenkaisiin kyykytysautossa."

      "Priceless", sanoisi englantilainen tuosta sutkautuksesta.

      • Kyykmanni_on_totta

        Sinä siis olet onnellinen paksujen renkaittesi kanssa. Olet paksu.
        Minä olen onnellinen naisystäväni kanssa ja silloin ei puhuta autojen kiihtyvyyksistä....


      • en.tajua
        Kyykmanni_on_totta kirjoitti:

        Sinä siis olet onnellinen paksujen renkaittesi kanssa. Olet paksu.
        Minä olen onnellinen naisystäväni kanssa ja silloin ei puhuta autojen kiihtyvyyksistä....

        naisystäväni kanssa

        Niinkö se oli?


      • Mercedesisti
        Kyykmanni_on_totta kirjoitti:

        Sinä siis olet onnellinen paksujen renkaittesi kanssa. Olet paksu.
        Minä olen onnellinen naisystäväni kanssa ja silloin ei puhuta autojen kiihtyvyyksistä....

        Leveät pitävät matalaprofiilirenkaat, laatumerkki ja kunnon pito, esim. Continental ContiSportContactit leveinä ja matalaprofiilisina takavetoiseen autoon taakse laitettuna takaavat tehokkaan kyykytysauton moorrotin voiman siirtymisen asvalttiin varmuudella ja kyykytyskisan voitto on varma etuvetorimpuloihin nähden. Kyykytys liikenteessä on nannaa, etenkin sellaisten autojen kyykytys, joista omistaja luulee jotain, kuten Skoda VRS-autot!


      • nelivetorulez
        Kyykmanni_on_totta kirjoitti:

        Sinä siis olet onnellinen paksujen renkaittesi kanssa. Olet paksu.
        Minä olen onnellinen naisystäväni kanssa ja silloin ei puhuta autojen kiihtyvyyksistä....

        Ajattelinkin että olet rekkalesbo


      • Kyykmanni_on_totta
        en.tajua kirjoitti:

        naisystäväni kanssa

        Niinkö se oli?

        Ei, kun minun naisystäväni kanssa.
        Tuossa yllä Kyykman luulee, että vain lesbot seurustelevat naisen kanssa. ("Ajattelinkin että olet rekkalesbo")
        Ilmeisesti ei oikein tule juttuun naisten kanssa, paitsi Kyllikin.


    • ostakaamopo

      Voi helvettiläinen sentää teidän pikkupoikien kanssa.

      Meidän iskä voittaa teidän iskän yms.

      Onko täällä kommentoivilla kenelläkään edes ajokorttia?

      Voi jeesus mitä bensalenkkareita..

      • SeiskaParastaViihdettä

        Ei, ajokortti ei ole Suomi24-palstan kynnyskysymys. Edes autopalstallla.


    • kyykkypuolue

      Ihan perseestä on kun kyykyttäisin mielelläni mutta tosi harvoin pääsee valoissa paalupaikalle, aina tyrii edessä joku skooda tai tojota tai muu pompannappi. Tai jos joskus harvoin pääsee niin sellainen tupeksii sitten vieressä, mitä kyykytät kun vieressä olija hädin tuskin saa vaihdetta silmään ennenkuin vaihtuu taas punaiset.

    • automiäs

      Mä olen tosi automiäs, mä ajan mun autolla pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum pruum...

      • en.tajua

        pruum

        Niinkö se oli?


    • RSidiotismi

      Vain Suomessa pikku idiootit ostavat jotain sporttisia farkku etuveto RS malleja. Nuo pyörivät ihan takavetoisten alle 200 hv perus dieseleidenkin jaloissa valolähdöissä.

      Kuulemma SUOMESSA myydyistä 25% Octavioista on RS malleja. Kusipäiset wannabe rallipellet ja 40v kiekkofaijat ostavat noita mutta huomattu on että ei ole ajotaitoa eikä autotietoa. Autoista ja autotekniikasta sekä oikeasti edes vähän tajuava ymmärtää ettei etuvetoinen,200hv farkku muutu sporttiseksi urheiluautoksi vain vähän alustaa tehtaalla päivittämällä, spoilereita, isompia vanteita, pöriseviä pakoputken ulostuloja ja RS logoja lisäilemällä.

      Kivahan noita kyllä kyykytellä ja näpäyttää välillä jos paikka tulee

      • lekin

        Skeida jää skootteril


      • Kyykmanni_on_totta

        Ei Jopokuskille niitä paikkoja liiemmälti tule.
        Hyvä niin, sillä törkeästä liikenteenvaarantamisesta minimirangaistus on kolme vuotta ehdotonta.


    • Wirkala

      Miltä tuntuu kun ei pärjää vaikka täysillä kiihdyttäisi nykien sitä etuvetoista kippaa?

    • wirkala

      puskuri ohjelmassa testasivat skodaa kiihtyi sataseen 2 sek siinä jää kyllä poikien bimmerit ja dkw = audi

      • paskakäerry

        Paskat raskaasti viritetty skeida


    • jore_keravalta

      RS:ää ei tartte kyykytykseen, vaan oma 1,8 tsi dsg7 Octavia lb 2015 riittää. Olennaista on kesäkelissä leveät matalat renkaa, on tarttumapintaa ja kiihtyy S:llä upeasti sataseen, chronolla kellotettu 7,2 sek. Talvirenkaina Hakkis 8 nastat ja lähtee kivasti talvellakin. Sinne jää maasturitkin kattomaan takavaloja. Ocu on aika peto, susi lampaan vaatteissa.

      • osaamattomat-ocuhullut

        Just joo, sirkuspelle siinä kertoo lelustaan jolla sitten kuitenkaan pärjää. Milläs chronolla olet mittaillut ja missä? Onhan se ihme kun lähettelet alamäkeen ritsaasi ja kiihtyy 7,3s. Hanki kokemusta kunnon autoista niin tettä se eveto skeida-ritsasi minnekkään lähde. Yleensä kokemuksen ja osaamisen puutteesta mutta wannabe rallikuskin asenteella ja kusipäisellä kallolla varustettu RS Ocu kuski ei saa käskyttää nakkipyssyään ja ei pääse edes lähellekään toimittajien mittaamaa "parasta arvoa"

        Vakio rengastuksella virallisissa huippumittauslaitteilla tehdyt mittaukset aloituksessa kertovat karua kieltä, että skeida jää etuvetoineen ja jopa haldex-nelivetoineen raa'asti ihmettelemään kuivalla pinnalla tehottomammalle takavetoiselle. Ajo-ominaisuuksiista sanon että lähes poikkeuksetta autotoimittajatkin arvostavat takavedon ajo-ominaisuudet korkeammalle kuin etuvedolla ja usein myös nelivetoa paremmaksi. Sinähän et sitä voinut tietää kun ei sulla ole kokemusta. Tämän surullisen itsetuntosi kohotukseen tähtäävän skeidan-ylistämis kommentin voi ampua alas kun ei se oikeasti pärjää.


      • kylä_lähtee

        Joo nää "hakka 8 nastat" oli tässä tärkein tieto


      • rs-sirkuspelle

        Tämä ketju muuttui juuri hauskaksi xD


      • pröötprööt

        Skodisti haluaa vaikka väkisin kaikista todisteista riippumatta uskotella sen usein irvokkaan värisen ja feikki tuplaputkilla teini-spoilerilla varustetun RS Oktaavin olevan kova rassi.

        Käykää lukemassa vaikka vRS foorumia ja stte nauraa. Siellä käy myöis ilmi että ihan onnettomia autoilukokemuksia kaikenmaailman romuilla kertynyt näille RS-sirkushahmoille (ollut ennen RS malleja 90-luvun 1.3 Corollaa, Nissan Sunnyä ja muita vastaavan luokan paskoja). Yhteistä on kovat luulot siitä keskinertaisesta etuvetorassista ja kokemattomuus oikeasti tehokkaista ja sporttisista autoista.


      • kumma_juttu_tämä
        pröötprööt kirjoitti:

        Skodisti haluaa vaikka väkisin kaikista todisteista riippumatta uskotella sen usein irvokkaan värisen ja feikki tuplaputkilla teini-spoilerilla varustetun RS Oktaavin olevan kova rassi.

        Käykää lukemassa vaikka vRS foorumia ja stte nauraa. Siellä käy myöis ilmi että ihan onnettomia autoilukokemuksia kaikenmaailman romuilla kertynyt näille RS-sirkushahmoille (ollut ennen RS malleja 90-luvun 1.3 Corollaa, Nissan Sunnyä ja muita vastaavan luokan paskoja). Yhteistä on kovat luulot siitä keskinertaisesta etuvetorassista ja kokemattomuus oikeasti tehokkaista ja sporttisista autoista.

        Jos haluaa nauraa, voi lukea Sinun juttujasi. Tosin jatkuva toisto on tylsää, eikä toisen tyhmyys oikeasti naurata.


      • jore_keravalta
        osaamattomat-ocuhullut kirjoitti:

        Just joo, sirkuspelle siinä kertoo lelustaan jolla sitten kuitenkaan pärjää. Milläs chronolla olet mittaillut ja missä? Onhan se ihme kun lähettelet alamäkeen ritsaasi ja kiihtyy 7,3s. Hanki kokemusta kunnon autoista niin tettä se eveto skeida-ritsasi minnekkään lähde. Yleensä kokemuksen ja osaamisen puutteesta mutta wannabe rallikuskin asenteella ja kusipäisellä kallolla varustettu RS Ocu kuski ei saa käskyttää nakkipyssyään ja ei pääse edes lähellekään toimittajien mittaamaa "parasta arvoa"

        Vakio rengastuksella virallisissa huippumittauslaitteilla tehdyt mittaukset aloituksessa kertovat karua kieltä, että skeida jää etuvetoineen ja jopa haldex-nelivetoineen raa'asti ihmettelemään kuivalla pinnalla tehottomammalle takavetoiselle. Ajo-ominaisuuksiista sanon että lähes poikkeuksetta autotoimittajatkin arvostavat takavedon ajo-ominaisuudet korkeammalle kuin etuvedolla ja usein myös nelivetoa paremmaksi. Sinähän et sitä voinut tietää kun ei sulla ole kokemusta. Tämän surullisen itsetuntosi kohotukseen tähtäävän skeidan-ylistämis kommentin voi ampua alas kun ei se oikeasti pärjää.

        Kyllä se 1,8 tsi Ocuni aina sun ruostuneen saksantuontilinttabemarin raadon pieksee 6-0. Voit lähteä aivan vapaasti viivalle. Perille ekana tullut tarjoaa nelostuopin.


      • 112_soitin
        jore_keravalta kirjoitti:

        Kyllä se 1,8 tsi Ocuni aina sun ruostuneen saksantuontilinttabemarin raadon pieksee 6-0. Voit lähteä aivan vapaasti viivalle. Perille ekana tullut tarjoaa nelostuopin.

        Ai meinasit vielä rattijuopoksikin


    • Kyykmanni_on_totta

      Kyykkiksen "yömatineat" toistuvat.
      Miksi et kommentoi, vaikka seitsemän jälkeen aamulla? Tuntuuko luksukselta, kun voi nukkua silloin kun rehelliset tyätätekevät paiskivat töitä?

      • auto.master

        Mitäköhän taas hortoilet? Eikö ole kokemusta?


      • VinkkiKyykkikselle
        auto.master kirjoitti:

        Mitäköhän taas hortoilet? Eikö ole kokemusta?

        "Eikö ole kokemusta?"

        Yöllä nukkumisesta? Perinteisestä työelämästä, vastuuta lähimmäisille jne?

        Kannattaisi kokeilla.


      • sielukanavointi
        VinkkiKyykkikselle kirjoitti:

        "Eikö ole kokemusta?"

        Yöllä nukkumisesta? Perinteisestä työelämästä, vastuuta lähimmäisille jne?

        Kannattaisi kokeilla.

        Jos kerta kyykkis nukkuu kaikki aamut, niin miten olet voinut keskustella kyykkisen kanssa tänäkin aamuna?


    • työväenauto

      Jos skodaa kritisoi aamulla, se on muka todiste siitä ettei ole töissä. Jos skodaa ei kritisoi aamulla, se on olevinaan todiste siitä, ettei ole töissä vaan nukkumassa.

      • vapaalehdistö

        KunSkodaa kritisoi aamuyöstä, on oikea Skoda-kriitikko.

        Toki Skoda-kriitikot valvovat muinakin vuorokauden aikoina.

        Mutta kritiikki on vapaata kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina. Eläköön demokratia ja sanavapaus!


    • Kaksoisstandardit

      Se on kumma miten reilun 40 tonnin ocu on "järkiauto" mutta sitten tuulipuvut olivat pistämässä pystyyn jotain lynkkauspartioita koska Kevan toimitusjohtajalla oli 46 tonnin BMW.

      • en.tajua

        "lynkkauspartioita koska Kevan toimitusjohtajalla oli 46 tonnin BMW."

        Kerro toki lisää.


      • kumma_juttu_tämä

        "Reilulla 40 tonnilla" saakin jo aika monenlaista Ocua. Itse katselisin tuossa hintaluokassa muutakin. Tosin Octaviaa verrataan tällä palstalla kalliimpiin autoihin, lienevät verrannollisia... ;)


      • laatuMaksaa

        "Itse katselisin tuossa hintaluokassa muutakin. "

        Kannattaa katsella länsiautoja oli hintaluokka mikä vain.


      • kaksoisstandardit
        en.tajua kirjoitti:

        "lynkkauspartioita koska Kevan toimitusjohtajalla oli 46 tonnin BMW."

        Kerro toki lisää.

        Te vihreät ja SKDL:et olette tehneet Helsingistä ja koko Suomesta maanpäällisen helvetin


      • kaksoisstandardit
        kaksoisstandardit kirjoitti:

        Te vihreät ja SKDL:et olette tehneet Helsingistä ja koko Suomesta maanpäällisen helvetin

        Te

        Kerro toki "teistä" enemmän. Varsinkin SKDL:n osalta, miten ihmeessä se teihin liittyy....


    • jvyjvvv

      Ja etuveto skeida jää kuin kui tikku paskaan. Skodan nelivetokin vitsi ei auta asiaa

    • jäivätNliittoon

      Xdrive 320 ei nosta kierroksia yli tyhjäkäynnin kun Skodat jo jää suttaamaan joutavaa liikennevaloihin.

      • Turunbörs

        Bemari on ajettavuuden kannalta takavetoisena parempi.


    • automotive.analytics

      "Takavetoiset BMW ja Mercedes tuottavat eniten hauskuutta kilparadalla ja mutkateillä. Lisäksi ne ovat ketteriä kaupungissa. Etuvetoinen Audi ei vain pysy ajodynamiikassa tai käsiteltävyydessä takavetoisten tahdissa. Avantgarde-varusteltu C-sarjan auto 17-tuuman vanteineen tarjoaa ennen kokemattoman määrän ajodynamiikkaa ja ketteryyttä. Audin ajajat kärsivät kahdessa suhteessa etuvedosta. Ensinnäkin käsiteltävyydeltään se ei ole erityisen urheilullinen ja huomattavasti kömpelömpi kuin takavetoiset kilpakumppanit. Testiradallamme myös Audin selvä aliohjautuvuus estää hyvät kierrosajat. Lisäksi Audi A4 etuakseli kolahtelee sopimattoman äänekkäästi epätasaisuuksissa."

      Näin kokeneet autotoimittajat yleensä kirjoittavatkin etuvetoisista. Lähes Poikkeuksetta häviävät aina vertailun takavetoja vastaan ajo-ominaisuuksia ja ajamisen iloa arvioitaessa...

      Sama pätee tietenkin etuvetoisiin / haldex- nelivetoisiin etuvedon lailla käyttäytyviin voimansiirroltaan etuvetopainotteisiin lelunelivetoihin

    • Vaikeneminen_kultaa

      Ehkä kannattaa olla vastaamatta trollille . Hänen aloituksensa kuivuvat vähin äänin. Olisi mielenkiintoista seurata tuota kehitystä!

    • automaster

      Kuinka kutsua hermoileva skodisti liiikennevalokisaaan:

      Kun on kaksi kaistaa rinnakkain, nopeusrajoitusalue vähintään 50 km/h ja liikennevalot punaisena niin kaikki eväät on valmiina terävään lähtöön. Viereiselle kaistalle jos sattuu esim. yhä enemmän liikenteessä näkyvä ja perseilevä RS Octavia kaljamaha tai lippispää, niin täytyy muistaa muutama perusasia. Etuvetoinen ei saa kovin tehokkasti tehoja tiehen lähdössä ja ylensä hikiotsainen kusipäisesti liikenteessä pujotteleva Octavia RS tai vaikka ihan perus 1.8 TSI kuski muistaa ne 0-100 km/h lukemansa jotka valmistaja ilmoittanut (ei yleensä pidä nekään paikkaana).

      Skodistit ovat yleensä valmiina lähettämään sen DSG-rimpulansa jopa renkaita vinguttaen liikkeelle. Varmistaaksesi tämän nolon yrityksn ja skodistin kyykytyksen voit "kutsua" hänet pieneen kisaan. Vilkaise useita kertoja viereisen auton kuljettajaa ja nytkytä autoasi muutama kerta eteenpäin valojen vielä ollessa punaisella. Hymyile lisäksi hienoisesti ja nosta kätesi ohjauspyörän laelle. Tämä viimeinen liike viimeistään provosoi sirkuspellen Skodassa yrittämään kovaa valolähtöä. Takavetoinen menee 0-50 km/h nopeammin kuin etuvetoinen tehokkaampikin auto, siinä on RS rallipetterillä ihmeteltävää kun jäi kakkoseksi.

      Takavetoisella on hyvät mahdollisuudet nöyryyttää yllättävästi monia tehokkaampia etuvetoja ja jopa nelivetoja kuten täällä on toidstettu mittausdatankin tuella kuivalla tienpinnalla (eli n. 9-10 kk vuodesta).

      Hinnat alkaen takavetoisilla hyvä potentiaali ja lisäksi tietenkin vakiona ajamisen nautinto ja takavetoisen ketteryys.

      Mietitäänpäs skenaario:

      Olet hinnat alkaen takaveto C180 farmari Mersulla valoissa ja viereiselle ohituskaistalle tulee vihreä/sininen/keltainen Octavia RS, jonka kuski jauhaa purkkaa ja puristaa rattia. Yleensähän skodistien autotietous on hyvin vähäistä, mutta tämä RS-Rosberg tietää, että hänen lapsellisella spoilerilla varustettu RS Octavia on malliston tehokkain ja C180 Mercedes taas Mercedes-Benz malliston tehottomimpia autoja. Skoda Octavia RS kuski haluaa kisailla ja "vittumaisesti" näpäyttää tuollaista Mersulla ajelevaa, kun hänellä kuitenkin on sporttimalli.
      Totuus näyttää kuitenkin tältä:

      Mercedeksen C180 bensaturbo (ennen Kompressor) on erittäin kyvykäs ja jopa yllättävän suorituskykyinen peli teho/paino-suhde huomioiden jopa farmarikorissa. Kyseessä on 156 hv hinnat alkaen malli C-sarjassa ja bensaturbo-moottori otettiin käyttöön vuonna 2011 Faceliftin yhteydessä. C180 Kompressor W204 vm. 2007 selviytyi 300 tkm kestotestistä kiitettävin arvosanoin ja kehujen kera Autobildissä, Skoda paalataan sen lähestyessä tuota ajomäärää ja sen korjauskustannukset ovat olleet moninkertaiset.

      Mittaustulokset:

      2011 Mercedes C180 156hv takaveto farmari:

      0-50 km/h: 2,7s
      0-100 km/h: 8,8s

      2015 Mercedes C220 Bluetec (diesel) 170 hv takaveto sedan:

      0-50 km/h: 2,6s
      0-100 km/h: 7,7s
      80-120 km/h: 5,5s


      2015 Skoda Octavia RS 220 hv bensa etuveto sedan:

      0-50 km/h: 3,2s
      0-100 km/h: 6,9s

      2016 Skoda Superb 1.8 TSI DSG 180 hv etuveto sedan:

      0-50 km/h: 3,5s
      0-100 km/h: 8,6s
      80-120 km/h: 5,4s


      http://www.autobild.de/artikel/mercedes-c-klasse-t-modell-bmw-3er-touring-vergleich-1884180.html

      http://www.autobild.de/artikel/jaguar-xe-infiniti-q50-mercedes-c-klasse-test-5959673.html

      http://www.autobild.de/artikel/mercedes-e-klasse-skoda-superb-test-8989343.html

    • Jönkkönen.LL

      Octavia RS:n sisämelutasot voivat aiheuttaa peruuttamattoman kuulovaurion.

      https://carleasingmadesimple.com/data/skoda/octavia/noise-level/

      Pahin näyttää olevan RS:n TDI hatchback malli, mutta myös yksi 2.0 TSI on päässyt samalle 74 dB:n tasolle. TDI Scout ja L&K pistävät hieman vielä pahemmaksi 75 dB.

      ISO 1999:1990 -standardin mukaan päivittäinen altistus jo 75–80 dB:n melulle voi aiheuttaa muutoksia kuulokäyrässä puhealueella. Erityisessä vaarassa ovat esimerkiksi jatkuvaa työajoa vaativat tehtävät TDI Skodilla, vaikkapa taksikuskit.

      Vaikka Skodassa saatu päivittäinen melualtistus jäisikin karvan verran 75 dB:n alle, tulee ottaa huomioon, että vuorokauden mittaan ihminen saa suuren määrän melualtistusta myös muista lähteistä.

    • sellaistavain

      Takavetoinen Bmw 3 hybrid 252hv hinta 45000e. Mitattu suorituskyky:

      0-50 kmh: 2,1s
      0-100 kmh: 6,1s

      Cuprat ja Räsät jää kuin tikku paskaan.

    • Tiisseli

      Laitetaan tähän alkuun jotain hyvääkin, kun tässä ketjussa on kirjoitettu melko negatiiviseen sävyyn tästä hurjasta "urheiluautosta". Etenkin Octavia RS farmarissa on erittäin hyvä hinta/suorituskyky/tilat-suhde. Muuta hyvää siinä ei varmaan olekaan. Olen henkilökohtaisesti kuullut bensa RS Octavian kuljettajan itse moittivan järkyttävää vetelyä kiihdytyksissä, rajua puskemista ja etupäätä kaikin puolin. Kulkee kuulemma suorilla ihan hyvin, mutta siihen se ilo jääkin. Etu- ja takavedon eroista, käyttäytymisestä kiihdytyksissä ja eri autojen suorituskyvystä on kirjoitettu mielestäni asiallisesti ja asiantuntevasti jo aikaisemmissa viesteissä, joten niitä ei tässä tarvitse toistella.

      Octavia RS kuskit ilmeisesti kuvittelevat ajavansa maailman nopeimmalla urheiluautolla, kun ovat yleensä joka tilanteessa kisaamassa ja "kyykyttämässä" muita. Tätä tapahtuu niin liikennevaloissa kuin maantielläkin. Normaaliikenne ei ole kilpa-ajoa varten. Sitä voi mennä harrastamaan moottoriradalle. Siellä tosin saattaisi tulla "Räsä"-kuskille itku silmään, kun tehot karkaisivat sutivien etupyörien kautta savuna ilmaan, mutkiin pitäisi hiljentää reilusti rajun puskemisen takia jne. Saattaisivat "tavalliset" vakaammilla ajo-ominaisuuksilla varustetut autot painella kovaa karkuun.

      Omassa autossani ei ole mitään spoilereita, eikä levikkeitä, mallimerkinnässä ei ole mitään suorituskykyyn tai urheilullisuuteen viittaavaakaan. Säädettävä alusta kyllä löytyy. Autossa on mallisarjansa kolmanneksi pienitehoisin moottori. Silti sen suorituskyky on molempia mainittuja RS malleja parempi. Meno on mukavaa, vakaata ja hiljaista. Lähtee paikaltaan kuin se kuuluisa hauki rannasta, ja ohituskiihtyvyys on reipasta. Käyttövoimana on diesel ja normaaliajon kulutuslukema alkaa 4:llä. En edes kuvittele, että autoni olisi mitenkään erityisen nopea, mallisarjasta löytyy suorituskykyisempiä malleja vaikka kuinka paljon, nopeimman 0-100 kiihtyvyys on muistaakseni n. 4,5 s.

    • omose

      Ei se skeida kingiltä vaikuta tulosten perusteella

    • keltainenRSOcu

      mul on Skeida Räsä, verkkarit ja fleece ruutupaita, Marx-kokoelma ja Burton-lumilauta.

      Mikset tahdo olla mun kaa vaikka rakastan sun skeidarii, mikset tahdo olla mun kaa vaikka rakastan sun skeidarii?

      T. Aitoa miestenvälistä rakkautta etsimässä

    • Espoonluxus

      Muutama vuosi sitten vielä skodistit kirjoittelivat todella usein, kuinka he nöyryyttävät, provosoivat ja kyykyttävät kuka milläkin Skodalla liikenteessä. Miksi jutut ovat loppuneet? Eikö pärjääkään oikeasti viivoilla?

      • sportmaster

        Onhan joku Haldex-leluneliveto Skeida tosi tykki.

        VW Passat 2.0 TDI 4motion (haldex-neliveto) 140hv:

        0-50 km/h: 3,5s
        0-100 km/h: 10,8s

        Esim. M-B C180 farmari 156 hv takaveto:

        0-50 km/h: 2,7s
        0-100 km/h: 8,8s


        Minne sekin eräs 4x4 2.0 TDI Oculla rajusti kyykytellyt Keke Skeidaberg on oikein juttuineen ryöminyt? Eikö kyykytykset onnistuneetkaan, vaikka niillä vuosikausia täällä leveili?


        http://www.autobild.de/artikel/vergleich-vw-passat-variant-2.0-tdi-4motion-subaru-outback-2.0d-665503.html

        http://www.autobild.de/artikel/mercedes-c-klasse-t-modell-bmw-3er-touring-vergleich-1884180.html


      • ocu4

        Tärkeää


      • ihuioty876
        sportmaster kirjoitti:

        Onhan joku Haldex-leluneliveto Skeida tosi tykki.

        VW Passat 2.0 TDI 4motion (haldex-neliveto) 140hv:

        0-50 km/h: 3,5s
        0-100 km/h: 10,8s

        Esim. M-B C180 farmari 156 hv takaveto:

        0-50 km/h: 2,7s
        0-100 km/h: 8,8s


        Minne sekin eräs 4x4 2.0 TDI Oculla rajusti kyykytellyt Keke Skeidaberg on oikein juttuineen ryöminyt? Eikö kyykytykset onnistuneetkaan, vaikka niillä vuosikausia täällä leveili?


        http://www.autobild.de/artikel/vergleich-vw-passat-variant-2.0-tdi-4motion-subaru-outback-2.0d-665503.html

        http://www.autobild.de/artikel/mercedes-c-klasse-t-modell-bmw-3er-touring-vergleich-1884180.html

        huomenna ajan ohi sinusta. seuraa selustaaaaa..


    • Ocu1.8TSI.132kW.Webasto

      Skodassani on hintaluokassaan todella hyvä suorituskyky ja ajettavuus.

    • wvcc

      Repikää tästä, 0-100 5,5 s.300hv. Nelivedolla.

      • södermalmstorg

        Ja taas on valmistajan arvoja katseltu markkinointimateriaaleista.Todellisuus lienee 6-6,5s tienoilla jos edes osaat edes nelivetoa lähettää siten että se tuohon parhaaseen potentiaaliinsa pystyy.

        Esim. eräskin V6-diesel takaveto farmari menee 265hv turvin keskiarvolla 6,2s 0-100 kmh mitatusti. Testeissä totesimme, että auto on todella helppo lähettää. Automaatti S-asentoon (7-vaihteinen) ja jalka kaasulle Hold-toiminnolta tai jarru-kaasu yhdistelmällä (ei ole Launch Controllia).
        Saimme tälläkin tyylillä aina tasaisella lentokentällä 6,1-6,3 s aikoja 0-100 km/h ja 2,2-2,3s aikoja 0-50 km/h ja toistettavuus oli todella helppoa.


    • sköönde

      Bemarin 316i myös melko ripeä tehoon nähden ja tietenkin takavetona Kyykyttää jopa 220hv Ocu RS 0-50 kmh.

    • paras.vetotapa

      Autovalmistajat ovatkin siirtymässä takaisin takavetoon. Jopa Kialta tulossa takavetoinen 2017 kuten myös Nissanilta sekä Mazdalta. Euroopassa Alfan koko mallisto muuttuu takavetoiseksi, Renaultillakin nyt takavetomalli. Volkkarin takavetoisia sähköautoja tulossa

    • paskaraket

      skeidalla ei kyykytä ketään paitsi ehkä saman tasoisia kippoja kuten tojotaa, nissania ,hyundaita

    • Kyykman-nro.2

      Tämä palsta on aina vain parempi ja parempi

    • Anonyymi

      Ei pirä paikkaansa automotti!

    • Anonyymi

      Skodalla jäät katselemaan valoja valoissa. Tammiston Mäkkärillä tavataan!

      T. Mersumies 100%

      • Anonyymi

        Ei kuule sun diesel 200 mersu voita mun lastutettua VictoryRacingSporttia! Nimikin sen jo sanoo.


    • Anonyymi

      Itäpaska ei kisaa

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9027
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3539
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      29
      2767
    4. Kysely lieksan miehille

      Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2169
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      363
      1818
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1105
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      67
      1072
    Aihe