Kannattaako adhd/add tutkituttaa?

Adhdko

Tein netin esiseulatestin ja sain 75/100pistettä, ilmeisesti 50 pistettä on raja. Kannattaako tutkia onko Mulla adhd tai add? Lukion psykologi joskus väitti että se saisi ajattelemaan ettei kannata pyrkiä elämässä eteenpäin kun oon/voisin olla tämmönen.

Olen kärsinyt kymmenen vuotta masennuksesta, olemattomasta itsetunnosta ja ikäni luki-ja oppimisvaikeuksista. Testissä monet asiat tuntuivat ihmeen tutuilta... Olen lyhytpinnainen, temperamenttinen, keskittymiskyvytön (paitsi jos jokin oikeasti kiinnostaa, silloin Keskityn vaikka 12h putkeen), rutiinitehtävien edessä tuntuu kuin kuolisin, siivoaminen ja tehdasmainen työ ei meinaa onnistua, ajatukset harhailevat. Nyt tempoeramenttisen lapsen äitinä ei meinaa hermot riittää, ei kärsivällisyys... Jep ja kolmissakymmenissä. Mitä ootte mieltä, voisiko Mulla olla adhd tai add? Kannattaako se selvittää?

6

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä se tuossa iässä vielä kannattaa selvittää. Hoitamattomana saatat pian huomata olevasi täysin erakko. ADHD tuhoaa helposti kaikki ihmissuhteet, varsinkin jos siihen liittyy autistisia piirteitä. Ajattelin nimittäin tuota 12 tunnin keskittymistä mielenkiintoiseen kohteeseen. Itse olen nimittäin AS-piirteinen ADHD ja tutulta kuulostaa.

      • kannattaatutkituttaa

        Sama tuli minulle mieleen. Jos olisi pelkää ADHD niin tuskin jaksaisi keskittyä 12 tuntia putkeen.


    • kyltyyppi

      Kantsii

    • Räpäti

      Kyllä ADHD:kin voi keskittyä jos homma aidosti kiinnostaa; kyse ei ole keskittymiskyvyttömyydestä, vaan keskittymisen säätelyn vaikeudesta. Itseä oikeasti sillä hetkellä kiinnostaviin asioihin voi siis keskittyä (ja monesti "ylikeskittyykin" niin että koko muu maailma unohtuu), mutta epäkiinnostaviin tehtäviin keskittymiseen on erittäin vaikea motivoitua. Eli ihan sama vaikka olisi kuinka hyödyllistä tai jälkikäteen saisi jonkun palkinnon, jos tekeminen itsessään ei kiinnosta yhtään.

    • adhdko

      Nyt puolivuotta suunnitellut soittavani neuvoa antavaan puhelimeen, enkä vieläkään ole saanut aikaiseksi, ja aina kun muistan on jo soittoaika ohi... xD onko tämä tyypillistä? Ajatukset harhailee ja aiempi aiottu tehtävä muuttuu joksikin muuksi matkalla. Nytkin piti tehdä jotain aivan muuta kuin kirjotella tänne.

    • adhdadhd

      Ehdottomasti kuuluu tutkituttaa jos oireita esiintyy ja sen jälkeen tunnustaa perheelle ja muille faktat eikä salata sitä, lääkitys löytyy kaiketi kokeilemalla,.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5145
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3237
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe