Kannattaako adhd/add tutkituttaa?

Adhdko

Tein netin esiseulatestin ja sain 75/100pistettä, ilmeisesti 50 pistettä on raja. Kannattaako tutkia onko Mulla adhd tai add? Lukion psykologi joskus väitti että se saisi ajattelemaan ettei kannata pyrkiä elämässä eteenpäin kun oon/voisin olla tämmönen.

Olen kärsinyt kymmenen vuotta masennuksesta, olemattomasta itsetunnosta ja ikäni luki-ja oppimisvaikeuksista. Testissä monet asiat tuntuivat ihmeen tutuilta... Olen lyhytpinnainen, temperamenttinen, keskittymiskyvytön (paitsi jos jokin oikeasti kiinnostaa, silloin Keskityn vaikka 12h putkeen), rutiinitehtävien edessä tuntuu kuin kuolisin, siivoaminen ja tehdasmainen työ ei meinaa onnistua, ajatukset harhailevat. Nyt tempoeramenttisen lapsen äitinä ei meinaa hermot riittää, ei kärsivällisyys... Jep ja kolmissakymmenissä. Mitä ootte mieltä, voisiko Mulla olla adhd tai add? Kannattaako se selvittää?

6

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä se tuossa iässä vielä kannattaa selvittää. Hoitamattomana saatat pian huomata olevasi täysin erakko. ADHD tuhoaa helposti kaikki ihmissuhteet, varsinkin jos siihen liittyy autistisia piirteitä. Ajattelin nimittäin tuota 12 tunnin keskittymistä mielenkiintoiseen kohteeseen. Itse olen nimittäin AS-piirteinen ADHD ja tutulta kuulostaa.

• kannattaatutkituttaa

Sama tuli minulle mieleen. Jos olisi pelkää ADHD niin tuskin jaksaisi keskittyä 12 tuntia putkeen.

• kyltyyppi

Kantsii

• Räpäti

Kyllä ADHD:kin voi keskittyä jos homma aidosti kiinnostaa; kyse ei ole keskittymiskyvyttömyydestä, vaan keskittymisen säätelyn vaikeudesta. Itseä oikeasti sillä hetkellä kiinnostaviin asioihin voi siis keskittyä (ja monesti "ylikeskittyykin" niin että koko muu maailma unohtuu), mutta epäkiinnostaviin tehtäviin keskittymiseen on erittäin vaikea motivoitua. Eli ihan sama vaikka olisi kuinka hyödyllistä tai jälkikäteen saisi jonkun palkinnon, jos tekeminen itsessään ei kiinnosta yhtään.

• adhdko

Nyt puolivuotta suunnitellut soittavani neuvoa antavaan puhelimeen, enkä vieläkään ole saanut aikaiseksi, ja aina kun muistan on jo soittoaika ohi... xD onko tämä tyypillistä? Ajatukset harhailee ja aiempi aiottu tehtävä muuttuu joksikin muuksi matkalla. Nytkin piti tehdä jotain aivan muuta kuin kirjotella tänne.

• adhdadhd

Ehdottomasti kuuluu tutkituttaa jos oireita esiintyy ja sen jälkeen tunnustaa perheelle ja muille faktat eikä salata sitä, lääkitys löytyy kaiketi kokeilemalla,.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      216
      4423
    2. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      26
      2811
    3. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      106
      2295
    4. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      34
      1930
    5. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      184
      1666
    6. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      29
      1612
    7. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      111
      1333
    8. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      221
      1266
    9. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      39
      1222
    10. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      138
      1214
    Aihe