Kannattaako adhd/add tutkituttaa?

Adhdko

Tein netin esiseulatestin ja sain 75/100pistettä, ilmeisesti 50 pistettä on raja. Kannattaako tutkia onko Mulla adhd tai add? Lukion psykologi joskus väitti että se saisi ajattelemaan ettei kannata pyrkiä elämässä eteenpäin kun oon/voisin olla tämmönen.

Olen kärsinyt kymmenen vuotta masennuksesta, olemattomasta itsetunnosta ja ikäni luki-ja oppimisvaikeuksista. Testissä monet asiat tuntuivat ihmeen tutuilta... Olen lyhytpinnainen, temperamenttinen, keskittymiskyvytön (paitsi jos jokin oikeasti kiinnostaa, silloin Keskityn vaikka 12h putkeen), rutiinitehtävien edessä tuntuu kuin kuolisin, siivoaminen ja tehdasmainen työ ei meinaa onnistua, ajatukset harhailevat. Nyt tempoeramenttisen lapsen äitinä ei meinaa hermot riittää, ei kärsivällisyys... Jep ja kolmissakymmenissä. Mitä ootte mieltä, voisiko Mulla olla adhd tai add? Kannattaako se selvittää?

6

534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä se tuossa iässä vielä kannattaa selvittää. Hoitamattomana saatat pian huomata olevasi täysin erakko. ADHD tuhoaa helposti kaikki ihmissuhteet, varsinkin jos siihen liittyy autistisia piirteitä. Ajattelin nimittäin tuota 12 tunnin keskittymistä mielenkiintoiseen kohteeseen. Itse olen nimittäin AS-piirteinen ADHD ja tutulta kuulostaa.

• kannattaatutkituttaa

Sama tuli minulle mieleen. Jos olisi pelkää ADHD niin tuskin jaksaisi keskittyä 12 tuntia putkeen.

• kyltyyppi

Kantsii

• Räpäti

Kyllä ADHD:kin voi keskittyä jos homma aidosti kiinnostaa; kyse ei ole keskittymiskyvyttömyydestä, vaan keskittymisen säätelyn vaikeudesta. Itseä oikeasti sillä hetkellä kiinnostaviin asioihin voi siis keskittyä (ja monesti "ylikeskittyykin" niin että koko muu maailma unohtuu), mutta epäkiinnostaviin tehtäviin keskittymiseen on erittäin vaikea motivoitua. Eli ihan sama vaikka olisi kuinka hyödyllistä tai jälkikäteen saisi jonkun palkinnon, jos tekeminen itsessään ei kiinnosta yhtään.

• adhdko

Nyt puolivuotta suunnitellut soittavani neuvoa antavaan puhelimeen, enkä vieläkään ole saanut aikaiseksi, ja aina kun muistan on jo soittoaika ohi... xD onko tämä tyypillistä? Ajatukset harhailee ja aiempi aiottu tehtävä muuttuu joksikin muuksi matkalla. Nytkin piti tehdä jotain aivan muuta kuin kirjotella tänne.

• adhdadhd

Ehdottomasti kuuluu tutkituttaa jos oireita esiintyy ja sen jälkeen tunnustaa perheelle ja muille faktat eikä salata sitä, lääkitys löytyy kaiketi kokeilemalla,.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      277
      4722
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3050
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      45
      2941
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      41
      2911
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1826
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1694
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1531
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      64
      1471
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      97
      1322
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1222
    Aihe