Norwegianille Venäjän ylilento-oikeus, bye Finnair

Miten_käy_Finnairin

Aiemmin voimassa olleiden sopimusten mukaan ainoastaan SAS on saanut lentää Skandinaavisista maista Venäjän ilmatilan yli. Pitkälti tästä syystä Norwegianin ainoat kaukolennot Aasiaan ovat olleet Bangkokiin, mutta tälläkin reitillä ovat hävinneet noin tunnin Venäjän ilmatilan kiertämisen vuoksi. Nyt tilanteeseen tulee muutos.

Venäjän viranomaiset ovat myöntäneet Norwegianille luvan lentää Venäjän ilmatilan kautta. Norwegianilla on tilauksessa kymmeniä Dreamlinereita nykyisten lisäksi, ja suunnitelmien mukaan ensi vuosikymmenellä yhtiöllä on enemmän laajarunkokoneita kuin Finnairilla ja SASilla yhteensä. Norwegian on suunnitellut Tukholman Arlandan kentästä tukikohtaa Aasian-lennoilleen.

Finnairille tämä lisää painetta, sillä iso osa Finnairin Aasian lentojen asiakkaista (15-30% reitistä riippuen) on tullut Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.


Lähde:
http://www.ch-aviation.com/portal/news/50634-norwegian-granted-russian-overflight-permission

17

953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • F-Kr

      Ihan oikein Finnairille. En jää kaipaamaan.

      • kylläseontosihienoa

        On se vaan hienoa, että meillä menee huonosti ja kaikki rahat valuvat ulkomaille ja meillä Suomessa menee kurjemmin, eikö niin? Siitä kannattaa toki iloita!
        Mikä on saanut sinut noin vahingoniloiseksi Finnairia kohtaan?


      • F-Kr

        Kallis, huono palvelu, tympeitä ja epäkohteliaita lentoemäntiä (ei kaikki mutta paljon), rikkinäiset koneet (käsinojat rikki, kilpien valojat pimeänä, sama kone välissä 2 vkoa) , loungeen pääsyn evääminen (selvistä päin) ilman selitystä, lisämaksullinen tarjoilu kun kilpailijoilla sis lipun hintaan. Reklamaatioiden käsittelemättä jättäminen. Ei selitystä, ei hyvitystä. Johtajien kohtuuttomat palkat ja monilukuisat palkkiot vaikka yhtiön tila olluut vakava jo 10 vuoden ajan.

        Finnair ei vaan ansaitse jatkoa toiminnallensa. Asiakas joka äänestänyt jaloillansa ja nauttii nyt ruumiinvalvojaisista.


      • katkeranvalitusta
        F-Kr kirjoitti:

        Kallis, huono palvelu, tympeitä ja epäkohteliaita lentoemäntiä (ei kaikki mutta paljon), rikkinäiset koneet (käsinojat rikki, kilpien valojat pimeänä, sama kone välissä 2 vkoa) , loungeen pääsyn evääminen (selvistä päin) ilman selitystä, lisämaksullinen tarjoilu kun kilpailijoilla sis lipun hintaan. Reklamaatioiden käsittelemättä jättäminen. Ei selitystä, ei hyvitystä. Johtajien kohtuuttomat palkat ja monilukuisat palkkiot vaikka yhtiön tila olluut vakava jo 10 vuoden ajan.

        Finnair ei vaan ansaitse jatkoa toiminnallensa. Asiakas joka äänestänyt jaloillansa ja nauttii nyt ruumiinvalvojaisista.

        Olisikohan niin, että metsä vastaa niin kuin huudetaan? Miksiköhän muut kuin tuollaiset katkeroituneet eivät ole huomanneet tuollaisia asioita?


      • F-Kr

        Tarkoitatko että Finnairin koneet ovat ja pysyvät rikki, yksi ex matkustaja on niin katkera luonne? ja että yhden hankalan ex matkustajan vuoksi ei makseta lakisääteisiä korvauksia? Syyllisyyden taakka on aika raskas kantaa yhdelle miehelle. Miten yksi ihminen voi olla syyllinen niin paljoon?

        Anyways, Finnairin kujanjuoksua on kuitenkin hauska seurata. Finnairilla oli yksi ässä ja se on nyt pelattu, eikä sillä voittanut. Lentopetroolin hinnat nousevat, hiekkayhtiöt tulivat apajille. Finnairin ex omistus Norski pistää vihaisesti hanttiin Aasian liikenteessä. Norskissa ostaan talouspuoli ja hiekkayhtiöillä on muita etuja. Heippa vaan Finnairille ja raskaat mullat. En jää kaipaamaan. Kohta mennään taas ja suuntana HK.


    • armomurhalaukaus

      Aloittajakin on sosiaalituilla elävä loinen ja siinä on sitten sormi perseessä kun sossun rahaa ei enää pystytä maksamaan kun ei ole suomalaista työtä.
      Aloittajan kaltaiset juopon yh-äidin synnyttämät äpärät olisi pitänyt heittää Suomenlahteen heti suoraan.
      Tulee yhteiskunnalle kalliiksi aloittajan kaltaiset ikuiset sossupummit.

    • santtu-1975

      Olen kerran lentänyt Norwegianilla Bangkokiin reilu pari vuotta sitten (H:ki-Tukholma-Bkk-Oslo-H:ki).
      Muuten ihan kohtuullinen reissu (dreamliner saman tasoinen kone kuin A350), mutta vaihtoajat Tukholma ja Oslo (4h/6h) olivat liian pitkät, ne kun saisivat 2h. paikkeille, niin olisi selkeästi parempi vaihtoehto. No, paluumatkalla kone ole lähes 12h. myöhässä ja lopulta lensimme takaisin reittiä Bkk-Oslo-Tukholma-H:ki, ja Helsingissä perillä 23h. myöhässä. Majoitus lentokenttähotellilla ja korvaus (tappelun jälkeen) 2*600€ sitten tietysti tasoittivat tilanteen...

      Mutta Norwegianin vaihtolennolla sama asia, kuin viimekuussa lentämälläni Qatarin vaihtolennolla H:ki-Doha-Bkk, sen tulee olla sen 150-200€ edullisempi kuin suoran H:ki-Bkk lennon että se olisi vaihtoehto.

      • norskitosaa

        Menikö santeripojalta aiheen koko pointti ohi? Luuletko, että Finnairin koneet täyttyvät pelkillä suomalaisilla? Taitaa olla matkasi rajoittuneet juuri noihin Bangkokin white trash -lentoihin, kun ymmärrys asiasta on tuota luokkaa.


      • santtu-1975

        Tiedän mainiosti, että yli 50% (monilla lennoilla jopa 75%) Finnairin Aasian liikenteen matkustajista on muita kuin Suomalaisia, eli tulevat muilla lennoilla Helsinki-Vantaalle ja jatkavat siitä Aasiaan (tai toisinpäin). Eli kilpailutilanne muuttuu jatkuvalla tahdilla, joka on matkustajien kannalta vain hyvä asia (hintakilpailu pysyy päällä ja vaihtoehtoja on useita), Finnairin kannalta ei sitten niinkään (mutta kun en ole Finnairin osakkeenomistaja, niin ei se sinänsä stressaa.

        Mutta Suomalaisen matkustajan näkökulmasta ei nuo Norwegianin Aasian lennot ole kuitenkaan suorien lentojen haastajia, senverran enemmän niissä kuluu aikaa, eivätkä Finnairin hintakamppanja tarjouksia juurikaan halvempia ole, ainakaan merkittävästi.

        Muualta tuleville sitten on ihan sama kummalla yhtiöllä lentää, varmasti aikataulujen sopivuus (lyhyet vaihtoajat) ovat heillekkin iso asia ja sen aika näyttää, kuinka aikataulut tulevat toimimaan.

        Ja sitten viimeinen asia. Kyllä, Aasian matkailussa minun lennot ovat aina juurikin tuonne Bangkokin suuntaan joten omalla kohdallani se on se "tärkein" reitti, euroopassa sitten tulee lennettyä hieman "monipuolisemmin", viimeisimmät Euroopan lentokohteet ovat olleet, Praha, Kööpenhamina ja Oslo.
        Kotimaassa sitten tulee lennettyä jonkinverran H:ki-Kittilä väliä.


      • VelkommenOmbord

        Mikään ei estä Norwegiania lentämästä kaukolentoja tulevaisuudessa Helsinki-Vantaalta. Ei Finavialla ja Finnairilla ole mitään kytköstä eikä Finnairilla yksinoikeutta. Luulisi, ettei tämän ymmärtäminen ole hankalaa. Ehkä Suomi on vain niin pieni ja sosialistinen maa, että joillekin ihmisistä tuntuu olevan vaikeaa hahmottaa vapaan markkinatalouden ja valtionyhtiöiden välistä pelikenttää.

        Näin sanoi itse Bjørn Kjos Helsingissä parisen viikkoa sitten:
        "Helsinkiin saapuminen on edelleen suunnitelmissa. Toistaiseksi meillä ei ole ollut tarvittavaa kapasiteettia aloittaa liikennöintiä. Pidän mahdollisena aloitusta vuoden 2018 aikana", kommentoi Kjos laajentumissuunnitelmia Lentoposti.fi:lle.

        Että sillä tavalla "suomalaisen matkustajan näkökulmasta" Norwegianin kaukolennot Aasiaan (miksei myös USA:han) ovat ihan "iso asia".

        Jos Venäjä kerran myöntää Norjalle, Ruotsille ja Tanskalle ylilento-oikeudet molemmille, SASille ja Norwegianille, on vain ajan kysymys milloin Norwegian saa lentää Aasiaan Venäjän ilmatilan läpi myös Suomesta lähtevillä koneilla.

        PS. Ketään ei kiinnosta sinun matkakohteesi.


      • santtu-1975

        Minua ei yhtään haittaisi mikäli Norwegian (tai joku muu yhtiö) alkaisi lentämään suoria Aasian (minulle siis lähinnä Bangkok) lentoja Helsingistä, nyt kun niitä lentää vain Finnair, niin sillä yleensä tulee lennettyä (koska suora lento on aina suora lento), mutta en vain usko että Norwegian näin tulee toimimaan (eli lentäisi "kaikilta" pohjoismaisilta pääkentiltä Aasiaan), vaan tulee oletettavasti jatkamaan tuolla koneen vaihdon (suomesta) vaativalla mallillaan. Sillä Norwegianilla on myös sama kuin muillakin lentoyhtiöillä, eli nykyisillä (edullisilla) lentolippujen hinnoilla, kannattava lentotoiminta vaatii lähes täyden käyttöasteen kaikilla lennoilla, ja sitä tuskin tulisi saavuttamaan mikäli lentää samoihin kohteisiin monilta kentiltä.

        Voi tietysti olla että jotkut tietyt Aasian kohteet lennettäisiin juurikin Helsingistä, mutta ei sitten samaan kohteeseen esimerkiksi Oslosta.

        Lentoyhtiöt kyllä tarkoin laskevat kannattavuuksia aina ennen uuden lentoreitin avaamista.


      • tarkistafaktat
        VelkommenOmbord kirjoitti:

        Mikään ei estä Norwegiania lentämästä kaukolentoja tulevaisuudessa Helsinki-Vantaalta. Ei Finavialla ja Finnairilla ole mitään kytköstä eikä Finnairilla yksinoikeutta. Luulisi, ettei tämän ymmärtäminen ole hankalaa. Ehkä Suomi on vain niin pieni ja sosialistinen maa, että joillekin ihmisistä tuntuu olevan vaikeaa hahmottaa vapaan markkinatalouden ja valtionyhtiöiden välistä pelikenttää.

        Näin sanoi itse Bjørn Kjos Helsingissä parisen viikkoa sitten:
        "Helsinkiin saapuminen on edelleen suunnitelmissa. Toistaiseksi meillä ei ole ollut tarvittavaa kapasiteettia aloittaa liikennöintiä. Pidän mahdollisena aloitusta vuoden 2018 aikana", kommentoi Kjos laajentumissuunnitelmia Lentoposti.fi:lle.

        Että sillä tavalla "suomalaisen matkustajan näkökulmasta" Norwegianin kaukolennot Aasiaan (miksei myös USA:han) ovat ihan "iso asia".

        Jos Venäjä kerran myöntää Norjalle, Ruotsille ja Tanskalle ylilento-oikeudet molemmille, SASille ja Norwegianille, on vain ajan kysymys milloin Norwegian saa lentää Aasiaan Venäjän ilmatilan läpi myös Suomesta lähtevillä koneilla.

        PS. Ketään ei kiinnosta sinun matkakohteesi.

        Oletko yhtään perehtynyt eri maiden kahdenvälisiin lentoliikennesopimuksiin? Esim. Suomen ja Kiinan tai Suomen ja Japanin välisiin?


    • ndnldnndnznz

      Finnair on paska yhtiö kun pomot saavat kovaa palkkaa? No, ihan tiedoksi että jokin aika takaperin Norwegianin perustaja ja yksi omistajista möi osakkeitaan ja tienasi n. 20 miljoonaa euroa "ylimääräistä". Veikkaan että herran peruspalkka ei ainakaan huonompi ole kuin finnairin kolleegan.

      Norwegianin laajarunkokaluston lentäjien ns. kotikenttä on Bangkok tai Lontoo. Työehtosopimukset ovat huonot, esim. eläkettä ei kerry käytännössä ollenkaan. Käytännössä tarkoittaa että lentotiimaa kerätään Norwegianilla ja sen jälkeen pyritään toiseen parempaa palkkaa maksavaan yhtiöön. Kuten Finnairille.

    • fddff

      Taitaa vaan kotikenttänä se Bangkok tai Lontoo olla "hieman" houkuttelevampi kuin loskainen ja sosialistinen Helsinki. Norjalainen maksaa kyllä ihan kilpailukykyistä palkkaa isojen koneiden ohjaajille.

      • Jaskajjllln

        Euroopassa asuvalle lentäjälle Bangkok kotikenttänä on haasteellinen koska ensin pitää matkustaa Bangkokkiin ja siellä vasta töihin. Norwegianilla on ihan normimeininkiä että esim. pohjoismaalainen lentäjä matkustaa ensin Bangkokkiin ja siellä hyppää koneen keulalle.

        Puhut potaskaa hyvästä palkasta. Halpalentoyhtiöissä on jopa lentäjiä jotka maksavat siitä että pääsevät lentämään ja keräämään lentotiimaa. Ehkä sinäkin arvaat kauanko tälläinen lentäjä on halpalentoyhtiön palveluksessa? No, kun yksi lähtee niin tilalle tulee toinen maksava untuvikko.

        Se että eläkettä ei kerry tarkoittaa että kukaan ei tee pitkää uraa Norwegianilla. Olisi kuitenkin kiva että eläkettä tulee aikanaan. Kyllä ne parhaimmat pilotit lentävät jossain muussa lentoyhtiössä kuin Norwegianilla.


      • AY-instantpilotit
        Jaskajjllln kirjoitti:

        Euroopassa asuvalle lentäjälle Bangkok kotikenttänä on haasteellinen koska ensin pitää matkustaa Bangkokkiin ja siellä vasta töihin. Norwegianilla on ihan normimeininkiä että esim. pohjoismaalainen lentäjä matkustaa ensin Bangkokkiin ja siellä hyppää koneen keulalle.

        Puhut potaskaa hyvästä palkasta. Halpalentoyhtiöissä on jopa lentäjiä jotka maksavat siitä että pääsevät lentämään ja keräämään lentotiimaa. Ehkä sinäkin arvaat kauanko tälläinen lentäjä on halpalentoyhtiön palveluksessa? No, kun yksi lähtee niin tilalle tulee toinen maksava untuvikko.

        Se että eläkettä ei kerry tarkoittaa että kukaan ei tee pitkää uraa Norwegianilla. Olisi kuitenkin kiva että eläkettä tulee aikanaan. Kyllä ne parhaimmat pilotit lentävät jossain muussa lentoyhtiössä kuin Norwegianilla.

        Parhaat tuskin lentävät Finnairilla ainakaan. Satoja peruuttuja lentoja sairaslomien ja riitojen takia. Kohta Finnairille saadaan niitä uusia pikakoulutettuja pilotteja - saattaa olla lentoturvallisuus hiukka hakusessa.


    • dc3

      Niin kukaanhan ei asu Hubinsa lähettyvillä eihän? Et ole ikinä kuullut expat-sopimuksista? Minä puhuin Norwegianin palkoista,en kaikkien halpayhtiöiden palkoista. Moni lentäjä työllistää itsensä oman yrityksensä kautta. Se on sitten oma moka jos on niin tyhmä että lakisääteiset maksut jäävät maksamatta tai ei muuten osaa kerryttää omaa eläkettään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2502
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1802
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1467
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      267
      1465
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1292
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      392
      1255
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      343
      1232
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      368
      1208
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe