Hyvä ja halpa lämmitystapa talvella liian kylmä.

Tee-se-itse-Mies

Terve kaikki!
En tiedä onko tästä aiheesta jo puhuttu tai varmasti ehkä onkin, mutta kysyisin nyt silti vinkkejä, kun asun 70-luvun kerrostalossa ja asunnon omat lämpöpatterit eivät lämmitä tarpeeksi.

Mikä olisi yksinkertainen, halpa ja tee-se-itse miehelle helppo asentaa ja lämmittäisi ilman kohtuuttomia sähkölaskuja?

Haen siis jotain lämpöpattereita tai vastaavia seinään tai itse pystyssä pysyviä varsinkin kylpyhuoneeseen, olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen. Kyseessä on reilu 60 neliöinen kerrostaloasunto.

Kiitos kaikille vastanneille!

31

643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onko.alle.18

Ensin että mikä on lämpötila nyt. Sitten voimiettiä mitä pitää tehdä.

• tosihyödyllistä

Mitähän helvettiä sillä on väliä mikä lämpötila on nyt, jos aloittaja kerran kokee että lämpötila on alhainen? Ajattelitko että seuraavaksi voi sitten diskuteerata että onko se liian kylmä vai tuntuuko vaan siltä?

• Tee-se-itse-Mies

No en ole alkanut joka huoneesta lämpötilaa mittailemaan, mutta noin 20 paikkeilla, ja saisi olla muutaman asteen lämpösempää.

• ka-ka-

Ensinnäkin millaiset lämmityssysteemit sulla on siellä lukaalissa? Patteriventtiilit? Onko uudet joita et pysty säätämään itse?

Alhaalla patterissa on yleensä säätö, meisseli tai kuusiokolo ruuvi.

Uusissaakin patteriveenttiileissä on säätömahdollisuus. Ota jääkuutioita ja laita siihen patterin säätöventtiilin ympärille ja jos patteri alkaa lämmetä niin sun pitää säätää sitä suuremmalle.

Kerron sitten lisää mutta varo ettei vettä valu lattian alle ja tee vahinkoa kokeen aikana.

• Tee-se-itse-Mies

Lämpövesi kiertoiset patterit, alkuperäiset eli aika vanhat jos kyseessä on 70 luvun kerrostalo, pitäisi talonyhtiöltä kysellä patterien ilmauksesta, kun itse asun ylimmässä kerroksessa, ja ei ole kuulemma kovinkaan suurta hyötyä niitä ilmata, jos ei ensin aloiteta pohjakerroksesta ilmaamaan ja siitä ylöspäin. Lämpöpatteri on säädetty "täysille" asteikolla 1-6, mutta uskoisin että talonyhtiö säätelee lämpötilaa tai maksimaalinen lämpötila on saavutettu, eikä lämpimämmäksi ehkä voi enää mennä, en tunne mekanismia, ideoita tähän?

• Tee-se-itse-Mies
        Tee-se-itse-Mies kirjoitti:

Lämpövesi kiertoiset patterit, alkuperäiset eli aika vanhat jos kyseessä on 70 luvun kerrostalo, pitäisi talonyhtiöltä kysellä patterien ilmauksesta, kun itse asun ylimmässä kerroksessa, ja ei ole kuulemma kovinkaan suurta hyötyä niitä ilmata, jos ei ensin aloiteta pohjakerroksesta ilmaamaan ja siitä ylöspäin. Lämpöpatteri on säädetty "täysille" asteikolla 1-6, mutta uskoisin että talonyhtiö säätelee lämpötilaa tai maksimaalinen lämpötila on saavutettu, eikä lämpimämmäksi ehkä voi enää mennä, en tunne mekanismia, ideoita tähän?

Vai pystyykö näitä vesikiertoisia pattereita säätämään muullakin tapaa kuin siitä säätönupista missä on numerot 0-6..?

• panzer

Ilmausventtiilin avaus yleensä auttaa. Kun puhina loppuu kurlutukseen niin sulje venttiili!

• ranettaja

"Mikä olisi yksinkertainen, halpa ja tee-se-itse miehelle helppo asentaa ja lämmittäisi ilman kohtuuttomia sähkölaskuja?"

Halvin engelsmanien kuumavesipullot sänkyyn, kaikki sähköpatterit lisää sinun sähkölaskua, että niillä ei ole eroja minkä hankit/maksat.

• luntatupaantuleejoo

Soita isännöitsijälle että laittaa lämmöt pelaamaan, eikä maksa mitään. Mut jos sulla nyt on 21 lämmöt, sitten ei auta kun laittaa sähköpatterit lisälämmittimeksi.

• Tee-se-itse-Mies

Joo no ei voi sanoa etteikö patterit olisi päällä, kun varsinkin makkarissa tuntuu ihan kuumalta, jostain syystä asunnossa ylipäätänsä tuntuu silti olevan talvella kylmä. Laminaattilattiakin aika jää kylmä, ja huoneistossa ylipäätänsä kylmä. Mietin esimerkiksi olisiko tavallisesta poikkeavaa lämmönkarkailua ikkunoista tai jostain muusta syystä, esim siitä avattavasta ikkunan hengitysaukosta. Ikkunat on kyllä uusittu noin 10 vuotta sitten, että eivät suinkaan ole alkuperäiset.

• Tee-se-itse-Mies

Joo no ei voi sanoa etteikö patterit olisi päällä, kun varsinkin makkarissa tuntuu ihan kuumalta, jostain syystä asunnossa ylipäätänsä tuntuu silti olevan talvella kylmä. Laminaattilattiakin aika jää kylmä, ja huoneistossa ylipäätänsä kylmä. Mietin esimerkiksi olisiko tavallisesta poikkeavaa lämmönkarkailua ikkunoista tai jostain muusta syystä, esim siitä avattavasta ikkunan hengitysaukosta. Ikkunat on kyllä uusittu noin 10 vuotta sitten, että eivät suinkaan ole alkuperäiset.

Korjaan vielä edelliseen että, makkarin lämpöpatteri tuntuu suht kuumalta kädellä koittaessa, mutta silti öisin on aika kylmä ja lattia on kylmä, kaikista kylmin on kuitenkin vessassa, aamulla ihan jäätävää kun siellä ei ole minkäänlaista lämpöpatteria, mutta sinne hankinkin jo ensi hätään öljytäytteisen lämpöpatterin.

• harakanpesänlämmöt

Hyvä avaus joka kertoo suomalaisen elementtirakentamisen laadusta aikoinaan...

• Tee-se-itse-Mies

Sainkin ratkaisun lämmitysongelmaani toisen ketjun kautta, aikaa kului noin 2 minuuttia, ja nyt huoneiden lämpötilat nousseet roimasti, ilman minkään näköisiä kustannuksia.. Saa jäädä mysteeriksi että miten ratkaisin ongelman ;)

• teen-kaikki-itse

Avasit sieltä patterin toisesta putkesta kuristusventtiiliä isommalle.
        Itse tein aikoinaan samoin, kun kolmannen kerroksen asuntomme patterit olivat haaleat. Ajattelin että patterien "tasaus" oli talon käyttöönoton yhteydessä jäänyt tekemättä. Mitä sitä putkimiehiä tuohon pikkuhommaan vaivaamaan.

• oma_napa

Näiden vitun sählärien ansiosta menee lämmitysverkoston säädöt vituilleen. Ei riitä normi 21 C, pitää saada omaan kämppään 26 ja se ei kiinnosta, jos lämmitysverkoston säädöt vituillaan = joku toinen kämppä kylmenee. Oma napa.

• Tee-se-itse-Mies
        oma_napa kirjoitti:

Näiden vitun sählärien ansiosta menee lämmitysverkoston säädöt vituilleen. Ei riitä normi 21 C, pitää saada omaan kämppään 26 ja se ei kiinnosta, jos lämmitysverkoston säädöt vituillaan = joku toinen kämppä kylmenee. Oma napa.

Jep, niin se vaa menee mielummin muitten napa jäätyy kun oma... :D

Höpsistä, kyse oli väliaikaisesta ratkaisusta, koska kahdessa muussa huoneessa oli jääkylmä eikä tosiaan 21 astetta..
        Ei tarvinnut mitään lämmitysverkostoja alkamaan uudestaan säätämään kun uudet termostaatit asensi paikoilleen, niin lämmitys tasaantui itsestään takaisin normaaliksi koko talossa.

• Tee-se-itse-Mies

Jep, niin se vaa menee mielummin muitten napa jäätyy kun oma... :D

Höpsistä, kyse oli väliaikaisesta ratkaisusta, koska kahdessa muussa huoneessa oli jääkylmä eikä tosiaan 21 astetta..
        Ei tarvinnut mitään lämmitysverkostoja alkamaan uudestaan säätämään kun uudet termostaatit asensi paikoilleen, niin lämmitys tasaantui itsestään takaisin normaaliksi koko talossa.

Vielä edelliseen viitaten, jos hölmöläinen yhtään tietäisit miten nuo vesikiertoiset patterit toimii, niin tietäisit myös että rikkinäinen termostaatti estää lämmityksen osittain tai jopa kokonaan, ja sen irroitettua ei meinaa että pitäisi välttämättä pitää lämmitystä täysillä edes hetkeksikään, vaan sitä voi samanlailla manuaalisesti säätää kuten termostaatin ollessa paikoillakin, tällöin se ei ole vaan talonyhtiön sääntöjen taikka rikkinäisen termarin rajoittama.. :|

• teeitselle

Saat siis energiaa tyhjästä. Olet keksinyt ikiliikkujan kun ei maksa mitään

• karunankaataja

Se laittoi ränniin Anteron generaattorin jolla saa ränniin tulevasta sadevedestä useita kilowatteja sähköä ja caruna kaaaatuuuuuuu

• Tee-se-itse-Mies

Väärin meni kumpikin arvaus.. Nykäsin joka huoneistosta termostaatit irti, kun eivät vissiin toimineet, sitten oli lämmöt täysillä, ja pidin siihen saakka kunnes hommasin digitaaliset termostaatit jota pystyy vapaasti säätelemään halutulle lämpötilalle ilman rajotteita. :|

• aloittajaonhuruukko

Nyt näemmä jo jaellaan ilmaiseksi digitaalisia termostaattejakin.

• Tee-se-itse-Mies
        aloittajaonhuruukko kirjoitti:

Nyt näemmä jo jaellaan ilmaiseksi digitaalisia termostaattejakin.

Väärin, ONGELMAN ratkaisin parissa minuutissa aivan ilmaiseksi.

Eli ONGELMA oli se että makuuhuoneessa ja keittiössä jääkylmä.
        Tämä ONGELMA ratkesi poistamalla väliaikaisesti rikkinäiset termostaatit.

Mutta koska en jaksanut talonyhtiötä vaivata, enkä viitsinyt ikuisuuksiin lämmittää täysillä talonyhtiön sekä osakkakkaiden piikkiin, hommasin itse omat digitaaliset termostaatit, jotka eivät montaa kymppiä maksaneet kolmeen huoneeseen, ja liiallisen lämmityskustannusten lisäämisen sijaan, ne säästävät talonyhtiön lämmityskustannuksia ekologisten ajastin- ja tuuletusasetusten ansiosta.

• tyypillinenvuokralurkki

Väärin, ONGELMAN ratkaisin parissa minuutissa aivan ilmaiseksi.

Eli ONGELMA oli se että makuuhuoneessa ja keittiössä jääkylmä.
        Tämä ONGELMA ratkesi poistamalla väliaikaisesti rikkinäiset termostaatit.

Mutta koska en jaksanut talonyhtiötä vaivata, enkä viitsinyt ikuisuuksiin lämmittää täysillä talonyhtiön sekä osakkakkaiden piikkiin, hommasin itse omat digitaaliset termostaatit, jotka eivät montaa kymppiä maksaneet kolmeen huoneeseen, ja liiallisen lämmityskustannusten lisäämisen sijaan, ne säästävät talonyhtiön lämmityskustannuksia ekologisten ajastin- ja tuuletusasetusten ansiosta.

Nythän kulutat enemmän lämmitysenergiaa kuin mitä ennen kulutit. Mitä oikein horiset säästämisestä?!?

Ilmaiset termarit muuttuivatkin nyt kymppien arvoisiksi.

ONGELMA on vuokralurkki itse.

• Tee-se-itse-mies
        tyypillinenvuokralurkki kirjoitti:

Nythän kulutat enemmän lämmitysenergiaa kuin mitä ennen kulutit. Mitä oikein horiset säästämisestä?!?

Ilmaiset termarit muuttuivatkin nyt kymppien arvoisiksi.

ONGELMA on vuokralurkki itse.

Joo ei tarvi olla mikään Einstein, että ymmärtää että lämpimämpi asunto kuluttaa enemmän lämmitysenergiaa, sain kuitenkin uudet termostaatit talonyhtiön piikkiin, sillä edelliset olivat rikki ja estivät täten lämpöpatteria lämmittämästä, lisäksi en maksa erikseen lämmityskuluja vaan ne sisältyvät vastikkeeseen. Mielummin maksan vähän enemmän lämpimästä asunnosta, kun palelen kylmässä taikka maksan entistä enemmän sähkölämmityksestä. Tämänhän ymmärtää jo idioottikin, mutta itse ilmeisesti et sitäkään vähää... :|

• kaikiltaeivoivaatia
        Tee-se-itse-mies kirjoitti:

Joo ei tarvi olla mikään Einstein, että ymmärtää että lämpimämpi asunto kuluttaa enemmän lämmitysenergiaa, sain kuitenkin uudet termostaatit talonyhtiön piikkiin, sillä edelliset olivat rikki ja estivät täten lämpöpatteria lämmittämästä, lisäksi en maksa erikseen lämmityskuluja vaan ne sisältyvät vastikkeeseen. Mielummin maksan vähän enemmän lämpimästä asunnosta, kun palelen kylmässä taikka maksan entistä enemmän sähkölämmityksestä. Tämänhän ymmärtää jo idioottikin, mutta itse ilmeisesti et sitäkään vähää... :|

Aloituksessa kuitenkin noita idiotismeja latelit.

Siteerataanpa hieman.
        "Haen siis jotain lämpöpattereita tai vastaavia seinään tai itse pystyssä pysyviä varsinkin kylpyhuoneeseen, olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen"

Ja lisää.
        "Väärin, ONGELMAN ratkaisin parissa minuutissa aivan ilmaiseksi. "

Aikaa kulunut kuitenkin aloituksesta useita päiviä ja useita viestejä lähettelemällä. Pari minuuttia suhteellisen liukuva käsite.

Pihvi on kuitenkin tässä.
        "jos hölmöläinen yhtään tietäisit miten nuo vesikiertoiset patterit toimii, "

Jos yksi hölmöläinen olisi tiennyt, niin tämäkin aloitus, useat aloittajan viestit olisivat jääneet kirjoittamatta. Mutta hölmöläisiähän riittää...

Aivoilla omistettu ihminen olisi jättänyt viestit kirjoittamatta, mutta aivojahan ei voi kaikilta edellyttää.

• Tee-se-itse-mies
        kaikiltaeivoivaatia kirjoitti:

Aloituksessa kuitenkin noita idiotismeja latelit.

Siteerataanpa hieman.
        "Haen siis jotain lämpöpattereita tai vastaavia seinään tai itse pystyssä pysyviä varsinkin kylpyhuoneeseen, olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen"

Ja lisää.
        "Väärin, ONGELMAN ratkaisin parissa minuutissa aivan ilmaiseksi. "

Aikaa kulunut kuitenkin aloituksesta useita päiviä ja useita viestejä lähettelemällä. Pari minuuttia suhteellisen liukuva käsite.

Pihvi on kuitenkin tässä.
        "jos hölmöläinen yhtään tietäisit miten nuo vesikiertoiset patterit toimii, "

Jos yksi hölmöläinen olisi tiennyt, niin tämäkin aloitus, useat aloittajan viestit olisivat jääneet kirjoittamatta. Mutta hölmöläisiähän riittää...

Aivoilla omistettu ihminen olisi jättänyt viestit kirjoittamatta, mutta aivojahan ei voi kaikilta edellyttää.

Ei ole hölmö kuka kysyy, vaan idiootti kuka ei osaa asiallisesti vastata kysymykseen. Taidat olla aikamoinen näsäviisas nirppanokka kun et selko suomea ymmärrä. Ehkä sinun kaltaisella aivokääpiöllä menee tunteja kolmen termostaatin irroittamiseen, minulla ei.. Halusin ensin kysyä täältä, ennen kun aloin itse soveltamaan, mutta jos olisin tajunnut että suurinosa vastaajista on täysin sinun kaltaisiasi näsäviisaita pellejä, olisin jättänyt kysymättä. Hanki elämä, äläkä tule tänne aukomaan naamaa.

• whrthrh

Rakenna lämpöä paljon tuottava pelitietokone, esim näytönohjaimeksi Amd R9 380 ja prossuksi 8350 tms. 8 core prossu. Sitten pelaat vaikkapa Rocket League peliä peliohjaimella niin tulee lämmin.

• Säälittävää

Tässä on hyvä esimerkki ylipainoisen nörtin ajatusmaailmasta joka vielä 40 vuotiaana asuu äitillänsä.

• Halpa_hyvä_konsti

"Hyvä ja halpa lämmitystapa talvella liian kylmä"

Käyt talvella välillä ulkona vaikka t-paidassa, niin taas on sisällä pirun lämmin.

• Anonyymi

OSTA 50- 100 LITRAN ÄMPÄRI JA LASKE LETKULLA TULIKUUMAA VETTÄ TÄYTEEN, NIIN KOHTA SINULLA ON LÄMMIN..

• Anonyymi

Muista että ämpäri täytyy olla iskunkestävä. tiivis kansi päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe