Tervehdys,
Nyt on aika paivittaa veneeni purjeet (rullagenoa & isopurje). Kyseessa on 30-ft & 40v vanha skandi. Kayttotarkoitus on perhe/kaveripurjehdus - kilpailuihin en ole menossa.
Osaatko kukaan suositella hyvaa, luotettavaa ja kohtuuhintaista purjeneulomoa. Kaikki kokemukset/vinkit otetaan kiitollisina vastaan.
Toinen kysymys liittyy purjeisiin yleensa. Mita asioita (materiaali/leikkaus/jne) kannattaa painottaa tilauksessa - tarkoituksena olisi ostaa mahdollisimman pitkaikaiset & kohtuuhintaiset purjeet.
Purjeiden tilaus
34
3571
Vastaukset
- bbwb
Itse ostin nyt syksyllä maista tosin saman ikäisen ja kokoisen veneen. Siinä on tuoreet WB:n Od cruising linjan iso ja rulla genoa. Purjeita tutkiessani totesin työnjäljen ja yleisen laatutuntuman olevan sitä luokkaa että, seuraava purjehankinnassani pyydän ehdottomasti hinnan myös wb:ltä.
- LH---
Kiitos linkista! Otetaan tuo firma mukaan tarjouskilpailuun.
Jos saa kysya, minka hintainen & kokoinen isopurje oli ja mista materiaalista.
- 1ooooooooooooooooooooooo
Tsekkaa Hartik sails,tilasin itse rullagenoan muutama vuosi sitten,olen ollut tyytyväinen hintaan ja laatuun .Vene 33 feet.Suomi 24 sivuilta löytyy kokemuksia kyseisestä firmasta vuodelta 04.
- LH---
Kiitos vinkista - taas yksi firma lisaa tarjouskilpailuun...
Saako kysya, paljonko tuli hintaa & mita materiaalia kaytit?
- näillä.ohjeilla
Kun pyydät tarjouksia, pyydä niitä vaakaleikatulle dacron-isolle ja radiaalileikatulle genoalle, jossa on täyte etuliikissä. Ison osalta tuo on halvin ja vanhalle toppirikiselle puolitonnarille erittäin toimiva. Genoaan kannattaa satsata selvästi enemmän kuin minimi, se tulee takaisin sekä pidempänä ikänä että mukavuutena. Jos sillä lisäksi saa kymmenyksen lisää nopeutta tai pari astetta nousukulmaa, se on sitten vain pieni lisäplussa.
Itse olen oppinut luottamaan WB:n purjeisiin. Ei varmaankaan halvimmat hankkia, mutta tuskin paha kokonaistaloudellisesti. Halvemmistakin on aiemmin tullut kokemusta. - Ex-Santtu
Melko lailla tasan 2v sitten 25 neliön isopurje 2 2 latoilla vaakaleikattua dacronia maksoi 1280e.
- WillasukkaBurjehtija
Peukutan WB-Sailisn puolesta, erinoaminen ja asiantunteva palvelu yhdistettynä laadukkaisiin tuotteisiin. Myös toimitusajat ja muut lupaukset pitävät, joka tuntuu venealan toimijoiden keskuudessa olevan valitettavan harvinaista.
Asiointi Lauttasaaressa ainakin PK-seurulaisille helppoa kun pääsee autolla oven eteen säkkien kanssa.
Teetä radiaalileikatut Dacron-purjeet, niillä pärjäät kuvaamassasi käyttötarkoituksessa hyvin ja pitkään suorituskyvystä tinkimättä.- vpsails
Voi olla että siellä on asiantuntemusta purjeiden suhteen. Asiakaspalvelusta olen kuitenkin eri mieltä. Olen kolmen vuoden aikana asioinut useita kertoja Lauttasaaressa ja myös ostanut yli viidellä tuhannella tuotteita. Joka kerta tuntuu, että pitää pyytää anteeksi kun menee häiritsemään. Samoin tuntuu että jos ostaa esim uuden purjeen niin hakiessa myyjä näyttäisi tai kertoisi purjeesta jotain. Siellä pussi raahataan lattiaa pitkin eteiseen, rahastetaan ja toivotetaan hyvää joulua :D
Siitä huolimatta aion jatkossakin käyttää WB- sailsia. Tuotteet on mielestäni laadukkaat.
- 35feet
Kysy OK Purjeesta. Hinta-laatusuhde kohdallaan, kun puhutaan crusiing-purjeista. Muita eivät taida tehdäkään.
http://www.okpurje.com/ - albinnova
Olen tilannut Doyle sailista ja ollut tyytyväinen (puolitonnarille ja nyt Novalle)
http://www.doylesails.fi/
Kätevästi Loviisassa, ei tarvitsee mennä sählämään Helsingin ruuhkaan. :) - aitoBlueteam
kannattaa teettää vinyylistä
muistakaa myös rasvauttaa raakatakila
märssyyn kannattaa myös satsata rahallisesti
paarpuurin ja styyrpuurin paikkaa kannattaa vaihdella ajoittain - maailma_on_pieni
Kannattaa kilpailuttaa suurten toimijoiden välillä, yli maarajojen. Myyvät kyllä.
Säästö on melkoinen, kun ei vaan suoraan maksa hintaa jota pyydetään. - 36ft
Korjautin isoapurjetta Tampereella Nebsailsilla ja jäi postiivinen ja ammattitaitoinen kuva firmasta. http://www.nebsails.fi
- BodingSail
Olen kuullut hyviä kokemuksia ruotsalaisesta Boding Segel firmasta. Sen sivuilta löytyy luettelo 1500 erilaisen venetyypin purjehinnoista vertailua varten. Tietämäni mukaan ainakin kisakäyttöön tarkoitetut laminaattipurjeet teetetään Hong Kongissa, josta ne Bodingin Sailin välityksellä lähetetään Suomeen. Firma järjestää sujuvasti myös purjeiden korjaukset tai muutostyöt.
- matkapurjehtija
viimekaudeksi ostin Nortilta ja totesin, että en suosittele enää kenellekkään käytä muita ja katso hintaa sillä totuus on, että nykyään samat materiaalit ovat kaikkien käytössä!
- Viispluskaks
Bodingin tuotteista hyviä kokemuksia, tosin tulivat veneen mukana joten en osaa sanoa palvelusta mitään. Crusing käyttöön sopivat purjeet ja kestivät usean vuoden ryhdikkäinä. Vaihdoin venymisen vuoksi, muutoin edelleenkin ompleet, liesmat, lattataskut jne. Hyvässä hapessa.
Tarjous kannattaa pyytää myös Paraisilta, muistaakseni Sail&go tms nimellä. Teettää purjeet Puolassa, jossa moni ns. Merkkivalmistajakin teettää ainakin osan peruspurjeistaan. Sujuva palvalu ja OK laatu (ei vielä montaa vuotta kokemusta). Ei ehkä ihan yhtä viimeistellyt kuin WB tai North, mutta hintakin rutkasti alhaisempi.
Itselle oli ainakin iso etu, että oli edustaja Suomessa, joka tsekkasi ja mittasi vanhat purjeet, niin saa kerralla oikeanlaiset mm. Reivien, lattojen ja rullauran osalta.- ei.riitä
Useita vuosia kestänyt purje ei oikein vakuuta. Muodon menettäminen on se tavallinen syy, miksi purjeet vaihtoon menevät, hajoaminen saumojen pettämisen yms. syistä tarkoittaa ilmeistä suunnittelu- tai valmistusvirhettä.
Muotonsa purje menettää materiaalista riippuen joko venymällä tai kutistumalla. - AuraIV
Itse asioin Turun seudulla Aura Sailsilla. Toimitusajat tuppaavat venymään mutta palvelu on ystävällistä. Northista sain tarpeekseni joitakin vuosia sitten: ylimielistä ja tarjoushinnat "heittoja sinnepäin".
- jungfruun
joo, sama käsitys Nortiltä, ylimielisyys paistaa läpi ja piti vielä kuunnella jotain ihme juoruja ja se oli viimeinen pisara!
Olen myös Paraisilta ostanut purjeet. Sail and Go on se muuten firman nimi. Teettävät Puolssa, samassa pajassa kun Boding. Boding tekee hitekit Kiinassa.
Purjeiden viimeistely oli varsin hyvällä tasolla, edullinen ja luotettava, Suosittelen. .
- seppomartti
"vaakaleikatulle dacron-isolle ja radiaalileikatulle genoalle, jossa on täyte etuliikissä."
Vaakaleikattu dacron on hinta/laatu- suhteella vaikeasti lyötävissä isossa ja genoassa. Kaksi viimeistä purjekertaa olen kuitenkin tilannut cruisinglaminaattia radiaalileikkauksella. Pidän venymiseltään parempana ja lisähinnan arvoisena. Suomessa vaarana voi olla homehtuminen, mikä tuhosi yhden ko materiaalista tehdyn rullagenoan. Siinä on myös etuliikin täyte, mikä saattaa lisätä homehtumisriskiä ja ei muutoinkaan suositeltava. Jos purje on liian pussikas, täytelistat ovat heikko apu. Jos genoa on latteaksi leikattu, ei sitä tarvitse täytteillä parannella vaan istuu reivattuna vähintään yhtä vähän huonosti.. Sellainen furleri, joka pyörittää foilia mutta halssikulma pysyy paikallaan on parempi apu kuin täytteet. Purjeita kannattaa tietenkin kuivata ennen kuin jättää rullalle. Ja päälle voi vetää genoaan sukan pidenpää seisokkia varten.
Iso kannattaa tilata 2 ylintä lattaa täyspitkinä kunnon laakeriratsastajilla. 2 alinta pitkinä muttei täysin. Suosin eteen aukeavia lattataskuja.
Ulkomailta tilaaminen?. Keskieuroopasta ei saa halvemmalla ja reklamaatiot menee hankalammin. Hong Kongista tilasin useamman kerran yhteensä noin puoli tusinaa. Olivat silloin n. kolmanneksen halvempia ja ihan hyviä, jos itse pystyi antamaan tarkkoja tietoja tilatessa. Nyt hintaero on varmaan sulanut koska hinnoittelu oli dollareissa.
Suomesta olen saanut kaikkein parhaat ja kaikein huonoimmat purjeet ja palvelun. Siinä mielessä tämä ketju on ihan aiheellinen koska vaihtelua tosiaan on.- cross-cutia.suositellut
Jos kyseessä olisi edes 30 ft osarikinen, olisi radiaalileikattu iso ilman muuta parempi ratkaisu. Mutta aloittaja kyseli purjeita 70-luvun puolitonnariin ja sellaisen isoon radiaalileikkaus on turhasta maksamista. Aikoinaan olen itse ollut samassa tilanteessa ja purjeentekijäkin silloin samaa vakuutti. Genoaa mietittiin aivan eri kantilta.
Rullagenoan ominaisuuksien osalta uskon hyvinkin seppomartin näkemyksiä, omani kun sellaisista perustuvat toisen käden tietoihin. - seppomartti
cross-cutia.suositellut kirjoitti:
Jos kyseessä olisi edes 30 ft osarikinen, olisi radiaalileikattu iso ilman muuta parempi ratkaisu. Mutta aloittaja kyseli purjeita 70-luvun puolitonnariin ja sellaisen isoon radiaalileikkaus on turhasta maksamista. Aikoinaan olen itse ollut samassa tilanteessa ja purjeentekijäkin silloin samaa vakuutti. Genoaa mietittiin aivan eri kantilta.
Rullagenoan ominaisuuksien osalta uskon hyvinkin seppomartin näkemyksiä, omani kun sellaisista perustuvat toisen käden tietoihin.Se on ihan totta. Isopurje voi olla alle 15m2. Isommassakin isossa vaakaleikattu on edillisempi ja toimii hyvin.
- Vähänrepsottaa
Omassa 34ft homeskandissa iäkäs isopurje, en tiedä miltä vuodelta, koko vajaa 30m2. Tekeekö neulomot arvioita että kannattaako tikkauttaa saumat ja/tai onko muodolle jotain tehtävissä, vai suosittelevatko saman tien uuden hankkimista? Itse ei oikein osaa arvioida venymisen määrää tai paljonko menettää nopeudessa ja nousukulmassa. En kilpaile, että koskahan kannattaa satsata muutama tonni, onko palstalaisilla joku nyrkkisääntö tai vinkki..?
- seppomartti
Neulomo varmaan mielellään tarjoaa uutta. Saumojen tikkaaminen ei ole kannattavaa. Jos omistaja ei havaitse mitään vikaa niin vaikea suositella mitään. Miten olisi Red Gull oy: n regeneraatiprosessi?. Edellyttäen, että on dacronia eikä laminaatti.
- näin.sen.näin
seppomartti kirjoitti:
Neulomo varmaan mielellään tarjoaa uutta. Saumojen tikkaaminen ei ole kannattavaa. Jos omistaja ei havaitse mitään vikaa niin vaikea suositella mitään. Miten olisi Red Gull oy: n regeneraatiprosessi?. Edellyttäen, että on dacronia eikä laminaatti.
Sanoisin, että Red Gullin prosessi enemmän hidastaa vanhenemista kuin nuorruttaa. Purje ehkä palautuu pari vuotta edeltävälle tasolle, mutta ei uudeksi. Arviointi oli omalla kohdalla hieman hankalaa, koska purjeesta talven aikana ensin otettiin saumasta sisään muodon palauttamiseksi ja sen jälkeen meni Red Gull-prosessiin.
Neulomo kyllä osaa kohtalaisen hyvin sanoa jo sormituntumalla vanhan purjeen kunnosta. Muotoahan ei ääritapauksia lukuunottamatta maissa näe. Radiaalileikattuun voi yleensä kerran tehdä muotokorjauksen, vaakaleikattuun se ei onnistu.
34 ft ja alle 30 m^2 tarkoittaa melko maltillista isopurjetta. Luultavasti silti uusi iso tarkoittaisi selvää parannusta purjehduksen mukavuuteen, pieni nopeuslisä siihen plussana.
- kemisti-insinööri
Neulomot toki arvioivat että kannattaako ommella saumoja yms., ja varmaankin antavat tarjouksen työstä. Dacronhan on polyesteriä joka hapertuu valon ja ajan vaikutuksesta, lanka lienee myös polyesteriä. Kangas muodostuu kude- ja loimilangoista jotka ovat kohtisuoraan toisiaan vastaan, ja sidottu kiinni toisiinsa uretaani (?) kyllästysprosessilla ja lämpökäsittelyllä, jossa kangas kutistuu 10-20%.
Vuosien saatossa kyllästys hapertuu myös, ja kude- ja loimilangat eivät enää kohtaa toisiaan suorassa kulmassa vaan muuttuvat vinoneliöksi, tätä kutsutaan pysyväksi venymäksi. En usko että minkäänlainen regeneraatioprosessi palauttaa näitä lankoja alkuperäisiin asemiinsa, purjeet varmaankin tulevat puhtaiksi ja saavat kiiltoa pintaan ja siinä mielessä operaatio tuo lisäarvoa, kuten naamarasvat joista tulee hyvä mieli.- seppomartti
Die Yacht testasi ja mittasi. Dacroni puhdistui ja muoto muuttui. Laminaatissa molemmat muutokset olivat vähäisemmät. Olisikohan testi ollut n. 5v sitten kun ko prosessi oli nuori. Firma varmaan selittää, miten temppu tehdään. Pelkkä pesu ei ollut kyseessä. Ehkä lämpökäsittely ja uudet hartsit?
- Fenixpurjeet
Oma tilaus oli Apollo-sails firmalta Ruotsista. Valmistuttavat purjeet Gdanskin läheisyydessa Puolassa. Itse olin laatuun erittäin tyytyväinen ja samaa mieltä oli moni muukin, joka purjeet näki. Purjeet oli esim. varustettu valmistajan logon sisältävällä merkillä sekä neuloja oli itse päivännyt ja allekirjoittanut purjeen. Pieni hauskoja yksityiskohta, minusta. Vene oli muuten Maxi Fenix ja purjeet olivat Iso 21,6 neliöta dacron/corosscut sekä genoa 150% dacron/crosscut. Ison hinta n. 1210 € ja genoa plastimon rullalle oli n. 800 €. Kaikki painatukset ja UV-suojat ym. sisältyivät hintaan.
- Brytinpurjehtia
Minä olen taas erittäin tyyvyväinen BrytSailsin purjeisiin jotka välitti meille Sail and Go Paraisilta. Hinta laatu suhde todella hyvä. www.sailandgo.fi.
- turhatlöpinätpois
Yksi järkevän hintainen ja luotettavaa laatua Meri Purje ja jos kilpailet WB.
North Suomi on ylimainostettu ja kallis!- enarvostakateellisia
Kyllä, lisäisin tuohon vielä että heidän purjehduskokemuksensa on 30 vuoden takaa ja lisäksi kyseisillä herroilla on tapana tuputtaa kuten sanoit valheellisia juoruja ja puhua pahaa ihmisistä. North Suomi on ihmeellisten juorujen pesä.
- ei.sentään
enarvostakateellisia kirjoitti:
Kyllä, lisäisin tuohon vielä että heidän purjehduskokemuksensa on 30 vuoden takaa ja lisäksi kyseisillä herroilla on tapana tuputtaa kuten sanoit valheellisia juoruja ja puhua pahaa ihmisistä. North Suomi on ihmeellisten juorujen pesä.
Jos nyt pahansuovista juoruista puhutaan, niin tuossa sellaista oli kerrakseen. Olen näissä asioissa osin jäävi, mutta en Northin suuntaan. En vain tykkää aiheettoman pahan puhumisesta.
Aiemmin olen itse saanut Northilta aivan laatua vastaavaan hintaan purjeita ja puhe kokemuksen vanhentuneisuudesta on täyttä pötyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006524
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313900törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303315Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3811792- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471053Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889