Mitä tekisin, onko syytä lopettaa lääkitys?

syytäsyödä

Hei

Minulla oli Tsh 6 paikkeilla, kun lääkitys aloitettiin. Aloin syömään Thyroxinia ja vuoden syötyäni ja aloitettua lääkitys todella pienen pienellä annoksella ja viimeiset viikot määrällä 50 mikrogrammaa viitenä päivänä ja kahtena 75mg. TSH on nyt mennyt jo liikatoiminnan puolelle! ja se on 0,24

Aloin miettimään onko minulla edes kilpirauhasen vajaatoimintaa, kun noinkin pieni lääkitys saa arvon menemään jo liikatoiminnan puolelle! Jospa väsymykseni ja raskaan olon syynä onkin jokin muu!?
Voiko lääkitystä kokeilla lopettaa kokonaan kerralla ja katsoa mitä arvot ovat vaikka 3 kuukauden päästä ja jos arvo menee takaisin TSH 6 niin tietäisi varmuudella onko syytä syödä koko lääkettä. Mitä neuvot?

5

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitamattomuuskoe

      http://www.endocrine-abstracts.org/ea/0021/ea0021OC5.6.htm kertoo että TSH:sta ei tarvitse välittää ainakaan jos se on 0.04 tai yli. Lääkityksestä riippuen se voi olla mittaamattoman alhaalla. Liikatoiminnan kertoo VAIN t3v.

      Lopeta vaan jos haluat oireet takaisin. Tyroksiini poistuu kropasta hyvin hitaasti.
      Tai lopullisestikin jos oireet eivät palaa. Vointi on tärkeämpi kuin labranumerot!

      Varsinkin ferritiini, mutta myös B12, D ja folaatti liian alhaisina aiheuttavat oireita.
      Lue http://www.kilpirauhasliitto.fi/images/lehdet/Kilpi_lehti1-2015.pdf sivu 25 alkaen

    • TSH_3

      Minulla on aika tarkkaan samanlainen annostus mutta ennen lääkitystä TSH oli noin 8 ja nyt ehkä jotain 2-3 väliltä.Olen kerran aikaisemmin lopettanut lääkityksen ja en huomanut olotilassani muutosta ja TSH nousi entisiin lukemiin.
      Kilpirauhasarvoni mitataan aina muiden verikokeiden yhteydessä ja joskus lääkäri saattaa kiinnittää huomiota siihen jos TSH arvo on korkea mutta en yleensä halua tyroksiinireseptiä.
      Minun näkemykseni on se että jos synteettistä lääketyroksiinia ei ota niin elimistö korvaa sen omin voimin.Itse asiassa en ole kiinnostunut TSH-arvosta vaan olen kiinnostunut tyroksiinin määrästä elimistössä ja ilmeisesti ainoa mielenkiintoinen sitä kuvaava arvo on T4v.
      Jos lopetat tai vähennät tyroksiinin käyttöä niin laita tämän aloituksesi nettiosoite talteen ja kerro kokemuksesi myöhemmin.
      Ainakin minua kiinnostaa yrittää selvittää se että onko tyroksiinista enemmän haittaa kuin hyötyä varsinkaan kun nykyään oireita ei ole vaikka jättäisi lääkkeet ottamatta.
      Ylempänä olevalla vastaajalla tuskin on mitään tietämystä kilpirauhasen vajaatoiminnasta sillä oireet eivät ole yhteydessä TSH arvoon.

      • T3v_kuntoon

        > ... oireet eivät ole yhteydessä TSH arvoon

        Saksalaisen prof Hoermannin tiimin brittijäsen kirjoittelee sikäläisen potilasyhdistyksen foorumilla (hienoa!) ja kertoi mm. että potilaiden tyytymättömyys kasvaa kun T3v alenee. TSH:lla ei ollut yhteyttä tyytymättömyyteen.


      • aloittaja_syytäsyödä

        Itse mietin, että voiko lääkkeen lopettaa kerralla kokonaan vai pitääkö sitä vähentää pikkuhiljaa?? Entä riittääkö 3kk siihen, että Thyroxin lääke on haihtunut kokonaan pois elimistöstä. Itse en ole oikeastaan huomannutThyroxinin vaikuttaneen olooni oikeastaan mitenkään ja en edes "parantavasti" ja siksikin ajattelin, että lääketön kokeilu ainakin olisi paikallaan.
        Muut arvot T4 ja T3 on minulla arvoissa.


    • oikeat_mittarit

      Kannattaisi ensin mittauttaa T4V-arvo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1527
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1245
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1188
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      147
      976
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      974
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      176
      969
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      862
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      824
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe