Virkavapaa ja asumistuki

2365

Hei,

Olen kysymässä työnantajaltani virkavapaata ja mietin olenko oikeutettu yleiseen asumistukeen kun tuloni siltä ajalta olisi 0e?

Yritin etsiä tietoa ja näin tekstin jossa sanottiin että asumistukea ei myönnetä lyhytaikaiseksi ratkaisuksi ja Kelan sivuilla lukee "Asumistuki myönnetään yleensä vuodeksi eteenpäin." Jos Virkavapaata olisi yli vuosi niin olisiko silloin mahdollista vaikka on työpaikka odottamassa? Entä jos on alle vuoden niin olisiko sitä missään olosuhteissa mahdollista saada?

7

1071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hhhhmmmmm

      Miksi jäädä virkavapaalle jos siihen ei ole varaa?

    • enymmärrämistäkyse

      Kuinka jonkun mieleenkään juolahtaa jäädä virkavapaalle, kun siihen ei ole varaa? Vaikka saisi asumistukea, eihän sillä elä, jos tulot on muuten 0 euroa.

      Onko aikomus siirtyä jonkun toisen elätettäväksi parisuhteeseen? Miten ihminen jää tahallaan 0-tuloille? Hullu, hullu maailma!

    • 36w8q9

      Mikään kommenteista ei oikein vastannut kysymykseen. Jos mensin toisen elätettäväksi niin sitten ei olisi mitään hätää tai tarvitsisi mitään asumistukia.

      Kyseessä koulutus josta en ole oikeutettu opintotukeen. Sijainti ja tuntien määrä on kuitenkin sellainen etten voi kuitenkaan tehdä omia töitä. Mutta asumistuen kannalta sillä ei pitäisi olla väliä kun Kelan silmissä olen kuitenkin 0-tuloilla vaikka olisin koulussa tai kotona.

      Asumistuki auttaisi paljon kun saisin suurimmanosan asumiskuluista peitettyä. Mielestäni mahdollisten tukien laskeminen on ihan hyvää taloussuunnittelua että voi laskea onko varaa hakea koulutukseen ensivuonna vai pitääkö odottaa vielä. Itse mielelläni kouluttautuisin pikimmiten sillä siitä olisi hyötyä työssäni.

      Ap

      • opiskelukukkaronkevennys

        Miksi se ei ole opintotukeen oikeuttavaa? Kuukaudet täynnä? Liian vähän pinnoja opintotukeen? Yläikärajaa ei ole.
        Aikuisopintotuki millainen nykyään?


    • katsoasiat

      Eikö oppisopimus kävisi paremmin vaihtoehdoksi? Vai edellyttääkö työnantajasi, että hankit ns. omalla ajalla koulutuksen työtehtäviesi täysipainoiseen hoitamiseen? Juttelehan vielä asiasta, ota selvää myös oppisopimuskeskuksesta, onko monimuoto-opiskelu, että teet töitä, mahdollista. Minimipalkan vielä saisit noin toimien, jos opintosi voi oppisopimuksena järjestää.
      Älä suoraan lähde niollatuloille ellet tiedä millä elät eteenpäin.

    • ihanvakavasti

      On tosiaan hyvä suunnitella toimeentulonsa, kun aikoo opiskella - ja muutenkin.

      Karttaisin koulutusta, joka ei oikeuta opintotukeen eikä ole mahdollinen työn ohessa. Ehkä eri juttu sitten, jos on varallisuutta ja kunnon säästöt, jotka voi käyttää. Mutta kyllä sittenkin herää kysymys, eikö ole koulutusta, joka oikeuttaa opintotukeen.

      Sen asumistuen luulisi nollatuloilla saavan. Sehän ei silti kata kaikkia asumiskuluja, joten itsellä täytyy olla rahaa lisäksi. Sossuun ei ole asiaa, kun on oma-aloitteisesti virkavapaalla. Eikä työttömyysedut tule kysymykseen.

      Kunnon koulutus olisi tietysti hyvä, mutta mieti vielä vaihtoehtoja. Siis sellaista opiskelua, joka oikeuttaa opintotukeen, tai oppisopimusta tai työn rinnalla tapahtuvaa opiskelua. Älä jää palkattomalle virkavapaalle, ellei sinulla ole toimeentulon mahdollistavaa varallisuutta omasta takaa.

    • 54646

      Hei ja kiitos asiallisista vastauksista ja ehdotuksista.

      Kartoitan nyt tässä vaihtoehtoja ja ehdotukset on myös listalla. Kelaltahan faktatiedon saa mutta ajattelin jos jollain olisi kokemusta vastaavasta tilanteesta. Oli syy virkavapaaseen mikä tahansa niin onko toimeentuloon ainut vaihtoehto olla omilla säästöillä. Ymmärrän että minun pitää elättää itse itseni, mutta mikäli olisi mahdollista saada tukea niin mielelläni käyttäisin sen mahdollisuuden hyväkseni :)

      -AP

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe