Hei,
Olen kysymässä työnantajaltani virkavapaata ja mietin olenko oikeutettu yleiseen asumistukeen kun tuloni siltä ajalta olisi 0e?
Yritin etsiä tietoa ja näin tekstin jossa sanottiin että asumistukea ei myönnetä lyhytaikaiseksi ratkaisuksi ja Kelan sivuilla lukee "Asumistuki myönnetään yleensä vuodeksi eteenpäin." Jos Virkavapaata olisi yli vuosi niin olisiko silloin mahdollista vaikka on työpaikka odottamassa? Entä jos on alle vuoden niin olisiko sitä missään olosuhteissa mahdollista saada?
Virkavapaa ja asumistuki
7
1227
Vastaukset
- Hhhhmmmmm
Miksi jäädä virkavapaalle jos siihen ei ole varaa?
- enymmärrämistäkyse
Kuinka jonkun mieleenkään juolahtaa jäädä virkavapaalle, kun siihen ei ole varaa? Vaikka saisi asumistukea, eihän sillä elä, jos tulot on muuten 0 euroa.
Onko aikomus siirtyä jonkun toisen elätettäväksi parisuhteeseen? Miten ihminen jää tahallaan 0-tuloille? Hullu, hullu maailma! - 36w8q9
Mikään kommenteista ei oikein vastannut kysymykseen. Jos mensin toisen elätettäväksi niin sitten ei olisi mitään hätää tai tarvitsisi mitään asumistukia.
Kyseessä koulutus josta en ole oikeutettu opintotukeen. Sijainti ja tuntien määrä on kuitenkin sellainen etten voi kuitenkaan tehdä omia töitä. Mutta asumistuen kannalta sillä ei pitäisi olla väliä kun Kelan silmissä olen kuitenkin 0-tuloilla vaikka olisin koulussa tai kotona.
Asumistuki auttaisi paljon kun saisin suurimmanosan asumiskuluista peitettyä. Mielestäni mahdollisten tukien laskeminen on ihan hyvää taloussuunnittelua että voi laskea onko varaa hakea koulutukseen ensivuonna vai pitääkö odottaa vielä. Itse mielelläni kouluttautuisin pikimmiten sillä siitä olisi hyötyä työssäni.
Ap- opiskelukukkaronkevennys
Miksi se ei ole opintotukeen oikeuttavaa? Kuukaudet täynnä? Liian vähän pinnoja opintotukeen? Yläikärajaa ei ole.
Aikuisopintotuki millainen nykyään?
- katsoasiat
Eikö oppisopimus kävisi paremmin vaihtoehdoksi? Vai edellyttääkö työnantajasi, että hankit ns. omalla ajalla koulutuksen työtehtäviesi täysipainoiseen hoitamiseen? Juttelehan vielä asiasta, ota selvää myös oppisopimuskeskuksesta, onko monimuoto-opiskelu, että teet töitä, mahdollista. Minimipalkan vielä saisit noin toimien, jos opintosi voi oppisopimuksena järjestää.
Älä suoraan lähde niollatuloille ellet tiedä millä elät eteenpäin. - ihanvakavasti
On tosiaan hyvä suunnitella toimeentulonsa, kun aikoo opiskella - ja muutenkin.
Karttaisin koulutusta, joka ei oikeuta opintotukeen eikä ole mahdollinen työn ohessa. Ehkä eri juttu sitten, jos on varallisuutta ja kunnon säästöt, jotka voi käyttää. Mutta kyllä sittenkin herää kysymys, eikö ole koulutusta, joka oikeuttaa opintotukeen.
Sen asumistuen luulisi nollatuloilla saavan. Sehän ei silti kata kaikkia asumiskuluja, joten itsellä täytyy olla rahaa lisäksi. Sossuun ei ole asiaa, kun on oma-aloitteisesti virkavapaalla. Eikä työttömyysedut tule kysymykseen.
Kunnon koulutus olisi tietysti hyvä, mutta mieti vielä vaihtoehtoja. Siis sellaista opiskelua, joka oikeuttaa opintotukeen, tai oppisopimusta tai työn rinnalla tapahtuvaa opiskelua. Älä jää palkattomalle virkavapaalle, ellei sinulla ole toimeentulon mahdollistavaa varallisuutta omasta takaa. - 54646
Hei ja kiitos asiallisista vastauksista ja ehdotuksista.
Kartoitan nyt tässä vaihtoehtoja ja ehdotukset on myös listalla. Kelaltahan faktatiedon saa mutta ajattelin jos jollain olisi kokemusta vastaavasta tilanteesta. Oli syy virkavapaaseen mikä tahansa niin onko toimeentuloon ainut vaihtoehto olla omilla säästöillä. Ymmärrän että minun pitää elättää itse itseni, mutta mikäli olisi mahdollista saada tukea niin mielelläni käyttäisin sen mahdollisuuden hyväkseni :)
-AP
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569