Aika ajoin tälläkin palstalla kehutaan hyvää metsän tuottoa, toiset kehuvat toiset ovat kateellisia. Itselläni ei ole juurikaan metsää, muutama hehtaari polttopuu metsää, siinä kaikki. En ole kateellinen paperimiehille, en myöskään metsänomistajille, koska ei ainakaan metsän omistamisessa ole mitään, minkä takia pitäisi olla kateellinen. Paperimies saa keskimäärin noin 6000 euroa kuussa, eli noin 72000 euroa vuodessa. Jos metsänomistaja myy kuitupuuta saman rahan edestä täytyy myydä noin 4800 kiintokuutiota. jos kuitupuu on 3 metriä pitkänä pitää sitä olla 1 metri korkeana 3,2 km pitkä pino. Jos kuitupuu otetaan harvennusmetsästä noin 50 kiintokuutiota hehtaarilta täytyy kyseisen rahasumman saamiseksi olla 96 hehtaarin harvennus leimikko. Aika paljon täytyy olla metsäalaa jos aikoo paperimiehelle puunmyynnillä pärjätä.
Metsän tuotto.
65
1256
Vastaukset
- duunarionyrittäjä
Sinnepäin kepuliveikkoseni.Ero on vain siinä että se paperimies maksaa veroja tuosta palkkasummasta ja oman eläkkeensäkkin.
Puunmyyjä kepuli ei maksa mitään veroja vaan vähentää kulutsekä vieraalle maksetut palkat ja alvit puunmyyntituloistaan.
Paperimiehen veroposentti onkin noin 38 prosenttia ja puunmyyjän maksimissaan 15 prosenttia.Päälle vielä metsätukiaiset ja ilmainen palvelu pellervoseuran puljuilta.Nämäkin kaikki suoraan verorahoista.
Mene paperimieheksi.Paikkoja on auki jos on ammattitaitoa.HOPI HOPI!!!!- Nyt.heitit.luulon
Puun myynti vero on 33 % tai 34 % jos pääomatulo yli 30000 €.
Metsän pohjasta pitää maksaa veroa n 150 € hehtaarilta, se vaihtelee kunnittain.
Siinä vielä monta ottajaa tulosta. mm uudelleen istutus.
Oletko ollut koskaan metsän istutuksessa ?
Puu pitää kaataa ja kuskata tienvarteen, siitä edelleen paikkaansa mihin meneekään, sahalle, tehtaalle ym..eikä sitä kukaan tee ilmaiseksi.
Sielläkin on palkan päälle veroa vielä.
Nyt sun matikkasi ei oikein ole kohdallaan, kai laskea osaat ?
Jos olet laskemalla saanut tuon tuloksesi, sulla täytynyt olla pilkut ihan väärässä kohtaa. Näytän esimerkin, jos näin laskit.
10 ja 1,0 -huomannet että ensimäinen on kymmenen, ja toinen on yksi, eikä suinkaan kymmenen. Tai jos olet laskenut yhteen, ei ole sulla olleet kohdakkain eri arvot. vai käytitkö yhteenlaskussa kertolaskua ?.
Jokin nyt vippaa laskussasi, jos tuollaisen tuloksen olet saanut.
Voi olla ettet pääsisi firmaan laskijaksi noilla eväillä, vaikka sanoisit merkonomi olevasi. Tai jos olisit ovenraosta päässytkin, olisi lopputili kahvituntiin mennessä. Niin heikko on esityksesi. - eitumpelo
Olen myynyt metsää itsekin. Vero kyllä peritään, mutta pitää olla aika tumpelo, jos sitä ei saa palautuksena takaisin. Kunnallisveroahan pääomatulosta ei peritä ollenkaan, joten kunta ei tiedä metsänmyynnistäsi mitään. Valtio maksaa vielä kemerat (ainakin maksoi) joten -merkkistä toimintaa valtiolle. Jalostustoiminta tietenkin tuottaa yhteiskunnalle verotuloja yhteisöveron ja mm. näiden paperimiesten verjen kautta.
- ohohoho
eitumpelo kirjoitti:
Olen myynyt metsää itsekin. Vero kyllä peritään, mutta pitää olla aika tumpelo, jos sitä ei saa palautuksena takaisin. Kunnallisveroahan pääomatulosta ei peritä ollenkaan, joten kunta ei tiedä metsänmyynnistäsi mitään. Valtio maksaa vielä kemerat (ainakin maksoi) joten -merkkistä toimintaa valtiolle. Jalostustoiminta tietenkin tuottaa yhteiskunnalle verotuloja yhteisöveron ja mm. näiden paperimiesten verjen kautta.
Kerro tarkemmin, miten metsänmyynnistä perityn veron saa takaisin?
- upr
eitumpelo kirjoitti:
Itselläni oli 3 vuotta sitten harvennus lähes koko metsäni alalla noin 5 hehtaaria. Kuitupuuta siitä lähti noin 250 kiintokuutiota. Kyllä siitä kaupasta veroprosentti oli täydet 30 prosenttia, ei siitä ainakaan mitään veroalennuksia lopullisessa verotuksessa tullut. Kaupan yhteydessä pidätettiin 20 prosenttia, jälkiveroa tuli vielä 10 prosenttia lisää. Kemera tukia olen yhden kerran anonut ja sain 200 euroa, josta metsänhoitoyhdistys otti 120 euroa, eli minulle jäi 80 euroa. Se on ainoa kerta elämäni aikana jolloin olen metsääni tukea anonut tai saanut, enkä tule enää koskaan anomaan. Olen vieläkin valmis maksamaan sen saamani 80 euroa takaisin valtiolle, jos te kateelliset kerrotte millä tavalla se onnistuisi. Metsänhoitoyhdistys tuskin maksaa sitä 120 euroa, mutta minä maksan jos kerrotte kuinka se onnistuu.
- upr
Kyllä menisinkin paperimieheksi nykytietämykseen mukaan jos olisin nuori. Olen vaan paperimieheksi lähes 50 vuotta liian vanha.
- lueverotusopas
Aivan samoin paperimieskin voi vähentää tulonhankkimisesta aiheutuneet kulut verotuksessaan kuten metsätilallinenkin.
- opiskeluatarvii
Tollo n paperimies, jos maksaa tulostansa 38% veroa. Paperimiehen kannattaisi opiskella veroilmoituksen täyttöä. Kaikkien vähennysten jälkeen tollompikin paperimies pääsee alle 30% veroilla.
- Anonyymi
No, sinne ei älyä tarvita
- Sahuri44
Miksi metsän omistajan pitäisi ansaita yhtä paljon kuin työssäkäyvän? Mene töihin ja lopeta se itku!
- Itseitket
Miksi metsänomistaja ei saisi ansaita paremmin? Verorahojahan se toisi valtion kassaan ja jaettavaa riittäisi enemmän työttömille.
- Metsätyössä
Metsä antaa enemmän tuottoa kuin pankkikorko tai joku huono sijoitus.
Esimerkiksi 50 hehtaaria metsää kasvaa lisää puuta keskimäärin 3 kuutioa hehtaarilla vuodessa. Yht 150 m3. Ja jos lasketaan sen hinnaksi 30€ m3 niin se on 450€ vuodessa.
Pitää olla aika paljon rahaa pankissa jos saa korkoa 450€.- Tarhakäärme
Mutta jos onkin 100 ha metsää, niin kasvaako puuta lisää esim. 6 kuutiota ha per vuosi?.
Jos minulla nyt on rahaa ostaa 50 ha tukevaa metsää, kannattaako minun se tehdä vai sijoittaa rahat esim. aika hyvin monta vuotta nousseeseen erääseen Kiina- sijoitusrahastoon?. Jos tuo metsä maksaa vaikka 10000 Euroa per ha, eli yht. 50000 Euroa, ja se tuottaa jatkossa 450 Euroa vuodessa, onko touhussa mitään järkeä, ei ole. 50000 Euroa rahastossa jo vaatimattomalla 7 %:n vuosinousulla tuottaa mitä?. Tämä on ollut realismia jo useita vuosia ja meno sen kun jatkuu ja jatkuu... - Metsätyössä
Tarhakäärme kirjoitti:
Mutta jos onkin 100 ha metsää, niin kasvaako puuta lisää esim. 6 kuutiota ha per vuosi?.
Jos minulla nyt on rahaa ostaa 50 ha tukevaa metsää, kannattaako minun se tehdä vai sijoittaa rahat esim. aika hyvin monta vuotta nousseeseen erääseen Kiina- sijoitusrahastoon?. Jos tuo metsä maksaa vaikka 10000 Euroa per ha, eli yht. 50000 Euroa, ja se tuottaa jatkossa 450 Euroa vuodessa, onko touhussa mitään järkeä, ei ole. 50000 Euroa rahastossa jo vaatimattomalla 7 %:n vuosinousulla tuottaa mitä?. Tämä on ollut realismia jo useita vuosia ja meno sen kun jatkuu ja jatkuu...Ei se noin mene. Jos metsä maksaa 10000€ ha, niin siinä on puuta (hakattavaa myyntipuuta) paljon. Taimikossa on vuotuinen kasvu tietenkin pientä, mutta hyväkasvuinen, oikein harvennettu noin 40v. vanha metsä kasvaa noin 5 m3 vuodessa lisää puuta.
Jos metsä on siinä mallissa, että tukkipuuta kasvaa 50ha 5m3 vuodessa lisää ja hinta on 50€ m3, niin onhan se 12500€ vuodessa lisää.
- unohtuikomainita
http://www.metsakeskus.fi/kemera-tuet
Oletko sinä koskaan saanut jotain Kemera-tukea, tai saatko nyt?
Tai oletko sekä saanut että saat edelleen?- miksipitäismainita
Taimikon hoitoon olen saanut. Sitä maksetaan noin 100 euroa hehtaarilta kun tekee itse risusavotan. Se tarkastetaan ja hyväksymisen jälkeen sitten maksetaan.
Ja sitten energiapuun korjaukseen on maksettu joitakin, että se tulee hädintuskin kannattavaksi. - kysymysoliavaajalle
miksipitäismainita kirjoitti:
Taimikon hoitoon olen saanut. Sitä maksetaan noin 100 euroa hehtaarilta kun tekee itse risusavotan. Se tarkastetaan ja hyväksymisen jälkeen sitten maksetaan.
Ja sitten energiapuun korjaukseen on maksettu joitakin, että se tulee hädintuskin kannattavaksi.Oletko avaaja? upr?
Ilmeisesti et, koska avaaja kirjoittaa näin:
"Itselläni ei ole juurikaan metsää, muutama hehtaari polttopuu metsää, siinä kaikki. " - miksipitäismainita
"Tai oletko sekä saanut että saat edelleen? " :)))
Elä kuvittekaan, että sitä maksettaisiin niinku jotakin työttömyyskorvausta, koko ajan. Olen saanut 20 vuoden aikana muutaman satasen. - miksipitäismainita
"Tai oletko sekä saanut että saat edelleen? " :)))
Elä kuvittekaan, että sitä maksettaisiin niinku jotakin työttömyyskorvausta, koko ajan. Olen saanut 20 vuoden aikana muutaman satasen.En ole avaaja, mutta ei kai muutaman hehtaarin "polttopuumetsällä" mitään tukeja saa.
Mutta jos se hyvin hoidetaan niin tuleehan siitä 40vuoden päästä tukkimetsää. - jyrkkäkomu
En ole avaaja, mutta ei kai muutaman hehtaarin "polttopuumetsällä" mitään tukeja saa.
Mutta jos se hyvin hoidetaan niin tuleehan siitä 40vuoden päästä tukkimetsää.Ei saa isommankaan metsän omistaja, jos ei ano. Heh.
Sepä siitä. Itse sijoitan Talvivaaraan. - raivooja
Ja sitten energiapuun korjaukseen on maksettu joitakin, että se tulee hädintuskin kannattavaksi.Minä kylläkin sain 160 euroa hehtaarille kemeraa.Itse raivasin yli 10 ha.tein.
1650 euroa tuli tukea.Hehtaarilla meni 2.5 päivää ammattihuskulla.
- EhkäpäMuutama
faktakin sopii joukkoon.
Olen ostanut 2000 luvulla metsätiloja noin 380 000 eurolla, noiden rahojen ansaitsemisessa maksoin keskimäärin 46% veroja eli 324 000 euroa.
Olen investoinut metsien ojituksiin, uusiin teihin, lannoituksiin, taimikonhoitoon jne. vuosittain, joten puunmyyntituloista ei ole juurikaan mennyt veroa vuosikymmeneen.
Kun kuitupuun tehdashinta on karkeasti 30€ kiintokuutio, niin metsänomistaja saa kantohintaa noin 15€/kiinto m3. Toinen 15 € menee osto-organisaation, hakkuuketjun ja kuljetusketjun palkkoihin, kuluihin ja voittoihin.
Metsänomistajan tilipäivä on kerran noin 80 vuoden välein. Sitä odotellessa.- PeräKarvaAu-JompenJOHTO
Laitapas vähän metsiäsi luonnontilaan, niin maailma pieneltä osin pelastuu.
- piiperöthiljaa
PeräKarvaAu-JompenJOHTO kirjoitti:
Laitapas vähän metsiäsi luonnontilaan, niin maailma pieneltä osin pelastuu.
Viherpiipertäjien hommia.
- keksiitselisää
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Metsaverotus
Kai teet kaikki vähennykset? - Kai.sekin.sitten
Halosillakin on metsää, kai heillä sekin verotonta, kuten täällä ihailijansa väittää, ettei mene veroa.
- 80euroakemeraa
Ahne on upr, ei edes pikkurahaa palauta.
- dqed222
Sosialistit taas perusasioiden äärellä. Jos tulosta vähennetään kulut, niin sekö on väärin? Jos esim. maksan motokuskille 4000 euroa, ja saan myydyistä puista 3000 euroa, niin onko mulla silloin tuloa 3000 euroa?
Mitä kemeraan tulee niin onhan se ihan hieno ajatus että tuetaan taimikon hoitoa, mutta valtio on nyt siirtynyt neuvostoliittolaiseen palkanmaskutyyliin että maksetaan joskus mikäli huvittaa. Pitkälle toista vuotta meni kemera -rahojen saamiseen ja minkäänlaista aikataulua eivät pysty maksuille antamaan. Osa jäi myös ilman rahoja kun meni hankkeet jäihin.
Kuitupuun hinta ei ole noussut kymmeniin vuosiin, eli reaalisesti puun hinta on laskenut. Kukaan muu taho metsäteollisuudessa ei ole ottanut yhtä paljon vastuuta alan kannattavuden eteen.- tulotsuhteessamenoihin
"...ja saan myydyistä puista 3000 euroa, niin onko mulla silloin tuloa 3000 euroa?"
Totta kai on, jos 3000 euroa sinulle maksetaan.
Eihän se sitä asiaa muuta, vaikka maksaisit motokuskille 30000 euroa.
Saattaa motokuski tietenkin hieman ihmetellä katsoessaan metsäsi tuottoa suhteessa omaan palkkaansa, mutta sehän on sinun asiasi, kuinka metsän rahallisen tuoton käytät. - Tämä_on_sitä
samaa paskaa, jossa 90% tämän saitin räkijöistä uskoo maataloustuen olevan puhdasta tuloa viljelijälle.
- Tulot-menot
tulotsuhteessamenoihin kirjoitti:
"...ja saan myydyistä puista 3000 euroa, niin onko mulla silloin tuloa 3000 euroa?"
Totta kai on, jos 3000 euroa sinulle maksetaan.
Eihän se sitä asiaa muuta, vaikka maksaisit motokuskille 30000 euroa.
Saattaa motokuski tietenkin hieman ihmetellä katsoessaan metsäsi tuottoa suhteessa omaan palkkaansa, mutta sehän on sinun asiasi, kuinka metsän rahallisen tuoton käytät.on toiminnan verotettava tulo tai tappio ; ))
Niin se on yksinkertaista tämä veropolitiikka. - kjäähkjääh
Sinulla on tulot ja voitto (rahallinen tuotto) mennyt sekaisin.
Tuloahan se 3000 euroa on, vaikkakaan ei voittoa, jos se ei riitä edes motokuskin palkkaan. Älä nyt kuitenkaan masennu, enhän minäkään masentunut, vaikka viduix män koko kapina:) - jussitkapinassa
kjäähkjääh kirjoitti:
Tuloahan se 3000 euroa on, vaikkakaan ei voittoa, jos se ei riitä edes motokuskin palkkaan. Älä nyt kuitenkaan masennu, enhän minäkään masentunut, vaikka viduix män koko kapina:)Nuijasota meni ihan hänekseen..
- Yritä_kestää
kjäähkjääh kirjoitti:
Tuloahan se 3000 euroa on, vaikkakaan ei voittoa, jos se ei riitä edes motokuskin palkkaan. Älä nyt kuitenkaan masennu, enhän minäkään masentunut, vaikka viduix män koko kapina:)Rahaahan se on tappiokin. Sen saa vähentää palkka- tai eläketuloistaan...
- äläainanarise
Yritä_kestää kirjoitti:
Rahaahan se on tappiokin. Sen saa vähentää palkka- tai eläketuloistaan...
Vähennä mistä haluat, mutta ei tappio siitä voitoksi muutu.
- faktaapukkaa
kjäähkjääh kirjoitti:
Tuloahan se 3000 euroa on, vaikkakaan ei voittoa, jos se ei riitä edes motokuskin palkkaan. Älä nyt kuitenkaan masennu, enhän minäkään masentunut, vaikka viduix män koko kapina:)Eihän sitä nyt koskaan sellaista metsäkauppaa tehdä, että korjuukustannukset olisivat isommat kuin tuotto.
Kyllä se tiedetään etukäteen, mitä palstalta lähtee ja kannattaako hakata. faktaapukkaa kirjoitti:
Eihän sitä nyt koskaan sellaista metsäkauppaa tehdä, että korjuukustannukset olisivat isommat kuin tuotto.
Kyllä se tiedetään etukäteen, mitä palstalta lähtee ja kannattaako hakata.Jos noin kuvittelet, et tiedä metsänhoidosta mitään.
- faktaapukkaa
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Jos noin kuvittelet, et tiedä metsänhoidosta mitään.
Kerro tarkemmin, miten sinä olet hävinnyt metsäkaupoissa?
Minä kyllä tiedän metsänhoidosta melko hyvin, sillä olen tehnyt hakkuu, harvennus, istutustöitä jo 50 vuoden aikana joka vuosi jotakin. faktaapukkaa kirjoitti:
Kerro tarkemmin, miten sinä olet hävinnyt metsäkaupoissa?
Minä kyllä tiedän metsänhoidosta melko hyvin, sillä olen tehnyt hakkuu, harvennus, istutustöitä jo 50 vuoden aikana joka vuosi jotakin.Olet siis tehnyt pohjalta "kannattaako hakata" juuri sen hetkistä tilipussia ajatellen.
- faktaapukkaa
Olet siis tehnyt pohjalta "kannattaako hakata" juuri sen hetkistä tilipussia ajatellen.
Harvennukset teen / teetätän ajallaan ja päätehakkuu hakkuukypsään metsään.
En ymmärrä miten joku voi tehdä sellaisen metsäkaupan, että puut menee yhtiölle ja metsänomistaja joutuu vielä maksaan siitä? - Kana-aulis
Olet siis tehnyt pohjalta "kannattaako hakata" juuri sen hetkistä tilipussia ajatellen.
Mitä helevettiä tuo pystytoljake tarkoittaa? :))
Tottakai sitä hakataan aina kun se on metsänhoidollisesti ja taloudellisesti järkevää. - upr
faktaapukkaa kirjoitti:
Harvennukset teen / teetätän ajallaan ja päätehakkuu hakkuukypsään metsään.
En ymmärrä miten joku voi tehdä sellaisen metsäkaupan, että puut menee yhtiölle ja metsänomistaja joutuu vielä maksaan siitä?Esim. energiapuuta myydessä käy hyvin usein niin, että myyjä jää maksun puolelle.
- Energiaako
faktaapukkaa kirjoitti:
Eihän sitä nyt koskaan sellaista metsäkauppaa tehdä, että korjuukustannukset olisivat isommat kuin tuotto.
Kyllä se tiedetään etukäteen, mitä palstalta lähtee ja kannattaako hakata.Kyllä se monesti miinukselle menee energiapuuleimikoissa.
Energiaako kirjoitti:
Kyllä se monesti miinukselle menee energiapuuleimikoissa.
Ilman kemera-tukea kyllä.
- faktaapukkaa
upr kirjoitti:
Esim. energiapuuta myydessä käy hyvin usein niin, että myyjä jää maksun puolelle.
No silloin metsänomistajalla ei ole ollut tarpeeksi kokemusta eikä osaamista metsäasioista.
- dfsgdsfgdsfgsd
faktaapukkaa kirjoitti:
No silloin metsänomistajalla ei ole ollut tarpeeksi kokemusta eikä osaamista metsäasioista.
Kantohinta on energiapuussa 0 euroa, on täysin mahdollista että metsänomistaja joutuu maksupuolelle esim vaikeahakkuisesta leimikosta johtuen..
- Suvakkeja.harhautetaan
Sosialisti ja vasuri pankkopojat luulee makoiluillaan saavan tuottoa.
Luulevat, että kunhan metsästä vain otetaan ilman sen suurempia muita kuluja. Ei metsä ole sosiaalitoimisto, raskaat velvoitteet tulee perästä.
Sen nimi on, uusimetsä kasvamaan. Sosialisti vasureille tänä outoa, että on velvoitteitakin.
Eivät käsitä verojen määristä mitään, yksikin tuossa esitti 15 % että on metsäpuun verotus kaikkineen. Käsitys puuttuu, miten metsä kasvaa, ei se ole myyntikunnossa avohakkuun jälkeen heti seuraavana vuonna.
Käsittämätöntä typeryyttä mihin vasemmistomme kasvatettu, pyritty etteivät tietäisi maan asiosta oikein. Näkee typerät harhaiset kirjoituksensa. - faktaapukkaa
Tulon hankkimisesta aiheutuneet menot saa tietenkin vähentää verotuksessa.
Jos esimerkiksi sorvari tienaa 50000 euroa itse hankkimallaan sorvilla, mikä on maksanut 49000 euroa, niin se saa vähentää sorvin hinnan verotuksessa. Tuloa jää 1000 euroa ja niin pinestä tulosta ei mene veroa koska se ei ole pääomatuloa, mutta metsänomistaja joutuu puun myynnistä maksaan siitäkin 30% koska se on pääomatuloa.- Sosialistin.unelma
Vain kommareille ja sosialisteille kannattavaa.
Ei metsän omistaminen ole kannattavaa normaali ihmiselle , sukupolven kestää metsäkasvu. 34 % puunmyyntiverotus. Metsäpohjasta 150 € hehtaarilta. Myös taimikot pitää itse kustantaa, ei suinkaan mikään sossutoimisto niitä maksa, vaikka näkyy sossut olevan siinä uskossa, että sieltä vain, sieltä hekin...
Puukin pitää kuskata metsästä>määränpäihinsä, ei niitäkään kukaan sivullinen maksa. - kyssäri
Sosialistin.unelma kirjoitti:
Vain kommareille ja sosialisteille kannattavaa.
Ei metsän omistaminen ole kannattavaa normaali ihmiselle , sukupolven kestää metsäkasvu. 34 % puunmyyntiverotus. Metsäpohjasta 150 € hehtaarilta. Myös taimikot pitää itse kustantaa, ei suinkaan mikään sossutoimisto niitä maksa, vaikka näkyy sossut olevan siinä uskossa, että sieltä vain, sieltä hekin...
Puukin pitää kuskata metsästä>määränpäihinsä, ei niitäkään kukaan sivullinen maksa.Mitä tuo 150€ hehtaarilta tarkoittaa?
- Mohvatta
Periaatteessa noin, joskin kyse on kalustohankinnasta, eli sitä ei kertahankintahintana ei voi vähentää. Vähennykset edellyttävät myös voitollista tulosta - ennen veroja, jotta vähennys on mahdollista tehdä.
- leimaajakirvves
Nykyään kaikki ovat metsänmyyntiverotuksen piirissä.Maksat veroa metsästä vain kun myyt puuta.Kaikki korjuukustannukset ja vieraalle maksetut palkat saa vähentää täysimääräisesti,koskee myös kemeratukirahoja mitä olet saanut.
Lopullinen metsaänmyyntivero on alle 30 000 euron kaupoissa noin 13-14 prosenttia . - faktaapukkaa
leimaajakirvves kirjoitti:
Nykyään kaikki ovat metsänmyyntiverotuksen piirissä.Maksat veroa metsästä vain kun myyt puuta.Kaikki korjuukustannukset ja vieraalle maksetut palkat saa vähentää täysimääräisesti,koskee myös kemeratukirahoja mitä olet saanut.
Lopullinen metsaänmyyntivero on alle 30 000 euron kaupoissa noin 13-14 prosenttia .Pääomavero on 30%, se menee siitä lopullisesta tulosta, kun on ensin tietenki vähennetty korjuukustannukset ja vieraalle maksetut palkat.
Kerro tarkemmin, miten sinä pääset 13-14% verolla? - Paljon-vielä-muita
faktaapukkaa kirjoitti:
Pääomavero on 30%, se menee siitä lopullisesta tulosta, kun on ensin tietenki vähennetty korjuukustannukset ja vieraalle maksetut palkat.
Kerro tarkemmin, miten sinä pääset 13-14% verolla?Pääomatulojen veroprosentti on 30 % (v. 2016 ja 2015). Yli 30 000 euron pääomatuloista maksetaan veroa 34 % vuonna 2016 (33 % vuoden 2015 verotuksessa).
- paperimiesmetsänomistaja
Ime ny ittees, paperimiesten tulot ei oo keskiarvoo 72000 vuodessa. Ja metsänomistaminen ei ole todellakaan kannattavaa. Kuitu puu reilu n 15 e hankintana n30. Tukki mänty n55 kuusi n55 koivu vaivaset n.40e. 80 luvun alun hinnat kuidut n.230 markkaa kuutio. Tukit n.280 markkaa kuutio .Kuitu hyvässä hinnassa ennen ny aivan olematon isojen metsäyhtiöiden toimesta.Hyvä tuoda kuitupuut venäjältä vaikka tulee tulleineen kalliimmaks :). Kaikki muu(taimet,metsänhoitotyöt yms)nousseet rajusti,paitsi puunhinta.Yhtiöt maksavat hieman paremmin Iso tilallisille omistajajäsenille,esim 10 .%metsä liitto. No ei silti puun hinta päätä huimaa,kun sitä 70 vuotta tukiks kasvatat.Hyvällä ja vilpillisellä verosuunnittelulla pystyt repiä tuloja hivenen enemmän.No se onnistuu paremmin jos olet päätoiminen maatalouden harjoittaja.Ystäväni pistää kaikki alv.vähennyksiin eväsruuista termospulloihin,mitä metsätöissä käyttää,myös lasten huviajelut mönkijöillä,moottorikelkoilla ja traktoreilla on hyvä pistää alvi poistoihin ja vähennyksiin. Näin saadaan hieman enemmän kahisevaa jäämään kouraan.
- Taidat_ollakkin
se tosi ystävä ; )))
- Kannattaa.alkaa
kertomuksesi perusteella.
Oletko itse ajatellut alkaa miljonääri metsänomistajaksi. ?
Saisit samalla ALV it pois kaikesta. - faktaapukkaa
:)) Elä naurata, mokoma älykääpiö. ..Eväsvoileipien arvonlisäverollako sais kahisevaa jäämään kouraan?
Voi v***u tuota demaritollon tyhmyyttä. - paperimiesmetsänomistaja
Kaveri pistää björn borgin 50 euron kalsareista alkaen kaiken alv poistoihin. Alv vähennyksiä vuodessa n.10000 sta eurosta 2400e,tämä raha jää kouraan henk.kohtasista ja perheen kuluista ja laillisesti,iso raha,yli käteen jäävän kuukausi ansioni. Itse olet älykääpiö ja tollo,minä kannatan vasemmistoliittoa.
- Aikapaljon
paperimiesmetsänomistaja kirjoitti:
Kaveri pistää björn borgin 50 euron kalsareista alkaen kaiken alv poistoihin. Alv vähennyksiä vuodessa n.10000 sta eurosta 2400e,tämä raha jää kouraan henk.kohtasista ja perheen kuluista ja laillisesti,iso raha,yli käteen jäävän kuukausi ansioni. Itse olet älykääpiö ja tollo,minä kannatan vasemmistoliittoa.
kalsareita pitää ostaa että saa 2400 vähennykset ja jos narahtaa niin mätkyt tulee tuplana.
- faktaapukkaa
paperimiesmetsänomistaja kirjoitti:
Eihän se ole laillista vähentää ALV henkilökohtaisista tavaroista eikä hyödykkeistä
Kaikista poistoista pitää säilyttää kuitit.
Entä sitten kun tulee verotarkastus? - pmmo
faktaapukkaa kirjoitti:
Eihän se ole laillista vähentää ALV henkilökohtaisista tavaroista eikä hyödykkeistä
Kaikista poistoista pitää säilyttää kuitit.
Entä sitten kun tulee verotarkastus?Niin ei ole , mutta kaikki isännät näin tekee.
- dsfgdfgdfgsdgs
pmmo kirjoitti:
Niin ei ole , mutta kaikki isännät näin tekee.
Siis tekee mitä, termospulloista ja kasareista mitään poistoja kerry, riski valtava, verottajat ovat ammattihenkilöitä, ei heitä voi mitenkään vedättää..
- gdfgsdfgdsfgds
Metsän tuotto on 100 euron kahtapuolen hehtaarilta, eli keskimääräisellä 20 hehtaarin metsätila tuotta n 2000 euroa vuodessa, miinus verot..
- Seuraavalle.sukupolvelle
Miten tuotto tulee ?
60-70-80 vuoden päästä vasta.
Kun taimikko laitettu se pienenä vuositolkulla,
siinä 7-10 vuoden kohdalla alkaa näkymään menestyneet taimenet.
Paikkaus istutuksia väliin paljonkin, ne hidastaa sitten loppupäätä.
Pitää jokunenvuosi katsella, että nouseeko taimi.
Ei harvennusmetsästäkään jokavuosi puuta oteta.
Ja kun puu pientä sitä saa kaluta paljon, ennenkuin saadaan tyydyttävä kasa.
Harvennuksiakin siinä välissä saattaa olla useita, osa saa jäädä korjaamatta. Nimensä perusteella risusavotta, sitä puuta ei liiemmin hyödynnetä, isommat vain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831