Kiinalaisia katumaastureita ryhdytään myymään Schelskyn liikkeissä Saksassa. Niissä on 2011 lopetetun Saabin moottori päivitettynä Euro 6-päästönormiin. Kuinka vanhaa perua tällaiset moottorit mahtavat oikein olla?
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001951730.html
Kinkkiauto saksassa Saabin koneella
10
143
Vastaukset
- saabbisti
Saab käytti loppuaikoinaan Opelin tekniikkaa, joten omat koneet ovat tosi vanhoja. Eihän Saabia enää kehitetty 2000-luvulla lainkaan.
- c900
Saabin bensakoneet olivat omaa tuotantoa. 2000-luvulla tuli NG-93, NG-93 SC ja uusi NG-95. Kommenttisi eivät pidä paikkaansa.
- saabbisti2
Kyllä Saab käytti Opelin bensakoneita loppuun asti. Jotain ikivanhoja omia koneita oli käytössä vielä 2000-luvun puolella. Kiinalaisille myydyn moottorin juuret ovat 80-luvun alussa.
- saabbisti
Vuoteen 2009 käytössä ollut Saabin H-moottori pohjautuu Triumphin, joka taas on kotoisin jostain autoilun esihistoriasta.
The Saab H engine is a redesign of the Saab B engine, which in turn was based on the Triumph Slant-4 engine. - c900
saabbisti kirjoitti:
Vuoteen 2009 käytössä ollut Saabin H-moottori pohjautuu Triumphin, joka taas on kotoisin jostain autoilun esihistoriasta.
The Saab H engine is a redesign of the Saab B engine, which in turn was based on the Triumph Slant-4 engine.Minulla oli joskus Saab 90 vm 1984. Siinä oli H-moottori. Sitten oli Saab 900 vm 1992, jossa ei ollut H-moottoria, ei myöskään Saab 93:ssa vm 2002, jollain myös minulla oli. 93:een kävi usein Vectran osat, mutta moottori oli erilainen. No ei tartte uskoa.
- väärin-meni
Muistelet väärin.
Saab 900 vm 1992 on aina H-moottorilla moottorikoodit B202 2-litraa, turbolla tai ilman, tai B212 2.1-litraa ilman turboa.
9-3 vm 2002 on vielä H-moottorilla, moottorikoodit B205 (2.0l), tai B235 (2.3l), ellei kyseessä ole diesel. Vasta 2003 9-3 rupesi käyttämään Opelin moottoreita. - c900
väärin-meni kirjoitti:
Muistelet väärin.
Saab 900 vm 1992 on aina H-moottorilla moottorikoodit B202 2-litraa, turbolla tai ilman, tai B212 2.1-litraa ilman turboa.
9-3 vm 2002 on vielä H-moottorilla, moottorikoodit B205 (2.0l), tai B235 (2.3l), ellei kyseessä ole diesel. Vasta 2003 9-3 rupesi käyttämään Opelin moottoreita.Ok tämä. Ennen H-moottorina pidettiin "B201 is the original H engine with two valves per cylinder and a single overhead camshaft". Siinä ja 16V-koneissa ei ollut paljon yhteistä.
- vanhoja-juttuja
B235 (2.3 litrainen turbo) ja B205 (2.0 litrainen turbo) oli Saabilla tuotannossa vuoteen 2009 Saab 9-5:ssa, ja nyt kiinalaiset jatkavat tuotantoa eteenpäin.
H-moottori perustui B-moottoriin, joka perustui Triumph slant-4 moottoriin joka tuli tuotantoon 1968 Saab 99 (Triump käytti sitä vasta myöhemmin).
Tänävuonna moottori siis perustuu 48-vuotta vanhaan moottoriin.
Mutta on sitä vanhoja moottoreita ollut tuotannossa muillakin.
Esim. Ford Ka 2002 1.3 (työntötanko) Endura-E mootori, joka oli päivitetty HCH moottori, joka oli päivitetty Valencia moottori, joka oli taas päivitty Kent-moottori. Kent-moottorin tuotanto aloitettiin 1959 Ford Angliassa. Tämä moottori oli siis vuonna 2002, jolloin tuotanto lopetettiin 43-vuotta.
Tietääkö joku vielä vanhempia? - ettänäinn
B205r ja B235R T7 moottoreitahan nuo ovat ja valmistavat muuten 9-5 ja 9-3 pohjalevyille henkilöautojakin baick senova d60, d70 jne..
- shenbao
kuva moottorista löytyy linkistä
http://www.carnewschina.com/2013/05/06/official-pictures-of-the-beijing-auto-shenbao-d-series/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743022
- 712901
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171709- 241667
- 261642
- 201620
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91279