Pelto-ojaa 30m päivässä.

Kolomeky

Lieksassa on isoja sällijä, vain yksikään ei kaiva ojaa 30m päivässä.
1960 luvulla oli Piellisjärvellä vielä monia semmosia miehiä, jotka siihen kykeni. Kuten myös halonhakkuusseen 8-10 kuutiometriä päivänvalakkeen aekana. Pokasahalla, vuolurauvalla ja kirvveellä.
Nämä tämänpäevän "voemamiehet" jäis lähtöruuttuun, protteinipurkkiloenneen ja mömmönneen.
Erittäin valitettavaa.

24

1671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä ennen oli työnteko kovempaa.

      Mitä halonhakkuussa vuolurauvalla teki?

      • muistelua

        Ohuempia puita, joita ei halkaistu, aisattiin vuoluraudalla.


      • muistelua kirjoitti:

        Ohuempia puita, joita ei halkaistu, aisattiin vuoluraudalla.

        Koivu onkin tiukka aisattava.


      • tynkä.ykä

        Tosi kova, verrattuna mäntyyn, leppään tai haapaan. Ja kuuseenkin.


      • muistelua kirjoitti:

        Ohuempia puita, joita ei halkaistu, aisattiin vuoluraudalla.

        Muistaakseni alle yhdeksän senttiä paksut halot aisattiin niin että niistä kuorittiin kahta puolta kuori pois. Halko kuivuu silloin. Myöhemmin kelpasi jos ajoi moottorisahan terällä piirron halon kylkeen. Taisipa jossain vaiheessa yksi piirto toiselle puolelle riittää.


    • Kokemussa

      Vaen kyllä kuiva huapahalako oli paras väline, jos tappelu tuli. Sillä kun kojjautti, niin asettu pahimmatki mölisijät ja ölähtelliit. loppu terhenteleminen. Eivät velehunu sen jäläkkeen Vuonislahen lavan ynpäristössä aenakkaa. Tuli suuri hiljaisuus.

    • Aika ori pitää olla että tekee halkomotteja pokasahapelissä jatkuvasti 8-10 kuutiota päivässä. Puheissaan tekevät, 5-6 mottia on vielä mahdollista.

    • varmaanteen

      Kevyesti 30 meetriä ojaa teen päivässä. On sen verran hyvä kaivinkone.

      • voiniitäaikoja

        Ei 30 metriä niitty oja tekeminen ole mikään ylivoimajnen tehtävä. Maan Laadusta se riippuu paljon onko savi tai multainen maa .Itse olen ollut oja töissä 50-60 luvun vaihteessa. Mutta kun ruvetaan kaivamaan ns.valtaojaa joka oli 4metriä leveä ,1.50 metriä syvä ,pohja leveys 0.50 metriä eikä ollut muuta kuin lapio ,kanki,kirves ,apuna Kirves sen takia sai hakattua pinnan rikki tehdä laitoihin uraa , oli talvi maa jäässä , kanki, sai tehtyä räjähdys panokselle reijät, oli käytössä jotain kanto pommeja nimeä en muista. Tälläistä ojaa tehtiin Lamminkylän pellolle ,1960 luvulla. Minulla oli päivän tavoite 5 metriä joillakin oli 3 metriä ,sen pätkän minkä otti tehdäkseen valmiiksi täyty saada samana päivänä valmiiksi. siellä oli 15-20 miestä urakoimassa jokainen otti pätkän minkä luuli saavansa päivässä valmiiksi. tämä kaivuu kuului näihin hätäapu töihin.
        Minäkin sain tienattua kihlarahat Seuraava talvena jatkoin oja hommia Viensuulla.


      • Nalle.Sisu
        voiniitäaikoja kirjoitti:

        Ei 30 metriä niitty oja tekeminen ole mikään ylivoimajnen tehtävä. Maan Laadusta se riippuu paljon onko savi tai multainen maa .Itse olen ollut oja töissä 50-60 luvun vaihteessa. Mutta kun ruvetaan kaivamaan ns.valtaojaa joka oli 4metriä leveä ,1.50 metriä syvä ,pohja leveys 0.50 metriä eikä ollut muuta kuin lapio ,kanki,kirves ,apuna Kirves sen takia sai hakattua pinnan rikki tehdä laitoihin uraa , oli talvi maa jäässä , kanki, sai tehtyä räjähdys panokselle reijät, oli käytössä jotain kanto pommeja nimeä en muista. Tälläistä ojaa tehtiin Lamminkylän pellolle ,1960 luvulla. Minulla oli päivän tavoite 5 metriä joillakin oli 3 metriä ,sen pätkän minkä otti tehdäkseen valmiiksi täyty saada samana päivänä valmiiksi. siellä oli 15-20 miestä urakoimassa jokainen otti pätkän minkä luuli saavansa päivässä valmiiksi. tämä kaivuu kuului näihin hätäapu töihin.
        Minäkin sain tienattua kihlarahat Seuraava talvena jatkoin oja hommia Viensuulla.

        Sehän suunnilleen 20 kuutiota maata. Sitä ei yksikään mies heitä ojasta ylös yksinään päivän aikana.


    • TottaOn

      Enää ei oo miehet rautaa

    • Suuria ojitustyömaita oli ennen Pielisjärvellä paljon.
      Taisivat kaikki olla lähinnä työllistämistöitä.

    • Toson

      Kyllä se vain on semmonen homma, että se eiyheltäkkää nykymieheltä onanistu, se 30 metriä . Sitä on aivan tyhjä vänkyttää. Aivan sama, vaikka olis hiekkamuata. Pitäähän sen ojan olla myös ojannäkönen, eikä mikkää variksenpaska, juostenkustu mukamas oja.
      Tunsin erittäin hyvän ojankaivajan, maatyömiehen 1960 luvulla. Hän ei kerskunut voimillaan, mutta kylmän rauhallisesti teki työtään. Kerran kylän pojat haastoivat painonnostoon. Olivat jostain hommanneet tangon ja rautaa 120kg. Yksikään pojista ei saanut sitä rojumäärää edes rinnalle. Tämä ojankaivaja nosti suorille käsille. Siihen loppu poikien pullistelu.

      • Tidj

        Työttömän sällin ei tarvitse kaivata ojaa vaan ovat aktivointitoimenpiteissä kuntouttavalla työtoiminalla ruoka maistuu ilmaiseksi


    • Miksi Vehkalampi aikoinaan kuivattiin?Tuskin viljelyspellon takia?

    • Lärvätsalo

      No, se johttuu siitä kun Kekkonen ei ou ennee resitentti.

    • ylimitoitettua

      Kyllähän nyt jokainen päivässä sen 100 metriä leveää ja 2 metriä syvää ojaa kaivaa jäiseen maahan, ja ilman räjähteitä ja kaivinkonetta!
      Ihan yhtä uskottavaa kuin tuo 30 metrin ojan kaivuu!

    • R..ssa

      Se vasta työtä oli kun valtaojaa perattiin. Siihen kun oli pajua kasvaa paukahtanu sakkeennaan ja se on sitkkee se paju ja sen juuret. Voi hyvänen aeka, jotta pijä olla lihasoppa hyvvee iltamassa. Kyllä minä sanon jotta, nykysin on elämä heleppoo.
      Kerran oli eräs sotaveteraani, joka oli vasemman kätensä menettäny ranteesta poikki. Siihen oli sitten semmonen metallikoukku asennettu. Että voi olla kova mies vesakonraivvuussa. Sillä koukulla otti kiini ja kassaralla poikki. Tämänpäivän ihmiset eivät osaa arvostaa semmosia asioita. H.Turunen mainitsi muutamassa kirjassaan jalattomasta Arvosta. Se pitää paikkansa. Nuoret miehet menettivät, kuka kätensä, kuka jalat. Aatelkkaapa sitä.

    • perhanakoviaolivat

      Ja muutamilla ei ollu keuhkoja ensinkään kun oli sovassä männy! Ne vasta oli kovia työmiehiä! Vaen eipä ne paljo joutanu henkee vetämään tupakkatauon aekana, eikä töetä tehessäänkkään!

    • Asiantuntijas

      Tuoha on sonnanlevittämistä, eikä nuo näyttelijät ossoo sitäkkää tehä kunnolla. Sehän pittää sonta tärisyttee kihvelistä tasasseen joka paekkaan, eikä tuolleen mättee. Vain maanviljelijän poijat tiettää, jotta miten paska levitettään. Siitä sitä kasvaa sitten kaapunkilaesille ruokkoo.

    • Sonnan levittämistä oli ja huonosti tehtiin sekin.
      Lopputili olisi tullut rengille tuollaisesta työstä.

    • voiniitäaikoja

      Siellä missä minä olen kaivanut valtaojaa täyty jäädä 0.50 metriä vapaata kutsuttiin työn johtajanpolku. pinta maat kun oli saatu pois vaihdettiin lapiota pistolapio sivuun tilalla kuralapio.

      • ojanyyrä

        Et ole ikinä kaivanut yhtään metriä ojaa kun et tiedä mitä lapioita käytetään.


    • tementtipentti

      Vanhat horiskot horisee, eivät ole kymmentä meetriäkkän kaivaneet. Tai siihen aikaan metrit ovat olleet kolme kertaa lyhempiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      197
      4901
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      3037
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      140
      2363
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2344
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1982
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1556
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1482
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1393
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe