Onko kukaan korjannut vuotavaa kannentiivistettä kiristämällä kannen pultteja ? Korjaamot tietysti kyseenalaistavat toimenpiteen...Mutta onko jollain kokemusta auttaako?Eikös kannen pultit vuosien mittaan kaipaisi iristämistä?
Kannentiivisteen korjaus
10
6110
Vastaukset
- katkipoikki
Ranskalaisis ei ainakaan onnistu, tuollainen konsti ja tuskin muissakaan!
- kiristyksestäHallaa
Kannen asennus on tarkkaa puuhaa. Siinä on useita pultteja ja ne kiristetään tarkasti oikeaan momenttiin ja oikeassa järjestyksessä. Pultti venyy kun sitä kiristetään ja näin se pysyy oikeassa kireydessä kokoajan. Kannentiiviste vuotaa, niin se pitää vaihtaa. Myös tiivistemassalla kootut pitää uusia.
- venypultit
Joissain vanhemmissa autoissa ei ollut niinsanottuja "venyviä pultteja". Niissä kannenpultteja saattaa joutua kiristelemään uudestaan. Yleensä näissä on yksi jälkikiristys merkattu kannen kiristysohjeeseen, mutta joskus voi toinenkin kerta olla tarpeen.
Jos kannentiiviste on jo vuotanut, on tiiviste palanut/syöpynyt, joten (vähintään) se pitää vaihtaa.- eiIhanTuoreita
Kuinka vanhoissa moottoreissa oli jälkikiristyksiä ja missä merkeissä?
- Autoteknikko.73v
Kyllä ne kaikki pultit vain aina venyvät kiristettäessä. Jos eivät venyisi, niin ei liitos pitäisi. Kannattaa tutustua lujuusopin perusteisiin niin moni asia selviää tämänkin lisäksi. Esimerkiksi se voidaan laskea, kuinka paljon ratakisko notkahtaa kun kärpänen paskantaa sille. Eri asia on, mille on käyttöä ja mille ei.
Sitten siihen jälkikiristämiseen. Siihen aikaan kun minä olin nuori, niin kannen pultit kiristettiin tehtaan antamaan arvoon annetussa järjestyksessä. Sitten moottori käytettiin kuumaksi ja taas kiristettiin annettuun arvoon. Sitten noin 2000 km jälkeen taas kuumana kiristys. Ja tuo kiristys sitten aina niin, että ensin pieni nytkäys aukipäin, ettei mahdollinen tarttuminen estä vaaditun kiristysarvon saavuttamista. Nykyohjeista en tiedä kun vaihdoin alaa jo kauan sitten enkä ole viitsinyt päivittää tietämystäni. - lepokitkaa
Autoteknikko.73v kirjoitti:
Kyllä ne kaikki pultit vain aina venyvät kiristettäessä. Jos eivät venyisi, niin ei liitos pitäisi. Kannattaa tutustua lujuusopin perusteisiin niin moni asia selviää tämänkin lisäksi. Esimerkiksi se voidaan laskea, kuinka paljon ratakisko notkahtaa kun kärpänen paskantaa sille. Eri asia on, mille on käyttöä ja mille ei.
Sitten siihen jälkikiristämiseen. Siihen aikaan kun minä olin nuori, niin kannen pultit kiristettiin tehtaan antamaan arvoon annetussa järjestyksessä. Sitten moottori käytettiin kuumaksi ja taas kiristettiin annettuun arvoon. Sitten noin 2000 km jälkeen taas kuumana kiristys. Ja tuo kiristys sitten aina niin, että ensin pieni nytkäys aukipäin, ettei mahdollinen tarttuminen estä vaaditun kiristysarvon saavuttamista. Nykyohjeista en tiedä kun vaihdoin alaa jo kauan sitten enkä ole viitsinyt päivittää tietämystäni.Se on.Ensiksi aukipäin,sitten oikeaan momenttiin.
On venyviä ja ei venyviä pultteja.
Jos kärpäsenpaskasta puhutaan,niin varmaan se kansikin likistyy matalammaksi.Hah. - venypultit
Autoteknikko.73v kirjoitti:
Kyllä ne kaikki pultit vain aina venyvät kiristettäessä. Jos eivät venyisi, niin ei liitos pitäisi. Kannattaa tutustua lujuusopin perusteisiin niin moni asia selviää tämänkin lisäksi. Esimerkiksi se voidaan laskea, kuinka paljon ratakisko notkahtaa kun kärpänen paskantaa sille. Eri asia on, mille on käyttöä ja mille ei.
Sitten siihen jälkikiristämiseen. Siihen aikaan kun minä olin nuori, niin kannen pultit kiristettiin tehtaan antamaan arvoon annetussa järjestyksessä. Sitten moottori käytettiin kuumaksi ja taas kiristettiin annettuun arvoon. Sitten noin 2000 km jälkeen taas kuumana kiristys. Ja tuo kiristys sitten aina niin, että ensin pieni nytkäys aukipäin, ettei mahdollinen tarttuminen estä vaaditun kiristysarvon saavuttamista. Nykyohjeista en tiedä kun vaihdoin alaa jo kauan sitten enkä ole viitsinyt päivittää tietämystäni.Siksi laitoinkin tuon "venyviä pultteja" lainausmerkkeihin. Niinkuin tuossa itsekkin mainitsit, niin vanhemmissa autoissa joutui nuo pultit kiristämään juurikin noin, ja joskus niissä myös hieman myöhemmin saattavat pultit kääntyä tuolla momentilla kokeilemalla, ilman tuota aukikääntöäkin. Silloin pultti on tosiaan itsestään kääntynyt hieman auki.
Uudemmissa autoissa käytetään juurikin näitä "venyviä pultteja" ne on suunniteltu venymään poikkeuksellisen paljon. Näissä kiristysmomentiksi annetaan momenttiarvo, ja joku kulma. Esim. 20Nm, 50Nm, 90 astetta, 90 astetta, 90 astetta. Eli kaikkiaan 50Nm ja 270 astetta. Jos kysessa olisi tavallinen pultti ei se kestäisi tällaista kiristysmomenttia, sillä tuo 270 astetta laittaisi sen liian kireälle. "venyvä pultti" sen sijaan venyy riittävästi, joten momentista ei tule liian suurta.
Muiden etujen lisäksi nuo "venyvät pultit" eivät lähde koskaan aukeamaan itsestään, ja ne voidaan kiristää kylmänä, joka on nykyautoissa pakollista, sillä kannenpultteihin käsiksipääsy voi olla todella ison työn takana.
- turhaa-työtä
Ei kannata vanhoja kiristellä.
Irroitakansi ja vie oikaistavaksi. Hanki uusi tiiviste ja pultit. Kiristä oikein! - Momenttiavain
Eipä sellaista pulttia ole keksittykään mikä ei kiristettäessaä venyisi, ihan sinne myötörajalle asti.
Eipä taida suurta hyötyä tikata pultteja enää jos tiiviste on vaurioitunut - 4646464
Kiristä niin kauan kunnes pultti katkeaa ja löysää sitten puoli kierrosta. Varmasti pitää sen jälkeen kannen tiiviste.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2127480- 582933
- 1922343
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101753Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1651712Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke201396- 751251
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381173Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä271155Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501029