Onko kukaan korjannut vuotavaa kannentiivistettä kiristämällä kannen pultteja ? Korjaamot tietysti kyseenalaistavat toimenpiteen...Mutta onko jollain kokemusta auttaako?Eikös kannen pultit vuosien mittaan kaipaisi iristämistä?
Kannentiivisteen korjaus
10
5878
Vastaukset
- katkipoikki
Ranskalaisis ei ainakaan onnistu, tuollainen konsti ja tuskin muissakaan!
- kiristyksestäHallaa
Kannen asennus on tarkkaa puuhaa. Siinä on useita pultteja ja ne kiristetään tarkasti oikeaan momenttiin ja oikeassa järjestyksessä. Pultti venyy kun sitä kiristetään ja näin se pysyy oikeassa kireydessä kokoajan. Kannentiiviste vuotaa, niin se pitää vaihtaa. Myös tiivistemassalla kootut pitää uusia.
- venypultit
Joissain vanhemmissa autoissa ei ollut niinsanottuja "venyviä pultteja". Niissä kannenpultteja saattaa joutua kiristelemään uudestaan. Yleensä näissä on yksi jälkikiristys merkattu kannen kiristysohjeeseen, mutta joskus voi toinenkin kerta olla tarpeen.
Jos kannentiiviste on jo vuotanut, on tiiviste palanut/syöpynyt, joten (vähintään) se pitää vaihtaa.- eiIhanTuoreita
Kuinka vanhoissa moottoreissa oli jälkikiristyksiä ja missä merkeissä?
- Autoteknikko.73v
Kyllä ne kaikki pultit vain aina venyvät kiristettäessä. Jos eivät venyisi, niin ei liitos pitäisi. Kannattaa tutustua lujuusopin perusteisiin niin moni asia selviää tämänkin lisäksi. Esimerkiksi se voidaan laskea, kuinka paljon ratakisko notkahtaa kun kärpänen paskantaa sille. Eri asia on, mille on käyttöä ja mille ei.
Sitten siihen jälkikiristämiseen. Siihen aikaan kun minä olin nuori, niin kannen pultit kiristettiin tehtaan antamaan arvoon annetussa järjestyksessä. Sitten moottori käytettiin kuumaksi ja taas kiristettiin annettuun arvoon. Sitten noin 2000 km jälkeen taas kuumana kiristys. Ja tuo kiristys sitten aina niin, että ensin pieni nytkäys aukipäin, ettei mahdollinen tarttuminen estä vaaditun kiristysarvon saavuttamista. Nykyohjeista en tiedä kun vaihdoin alaa jo kauan sitten enkä ole viitsinyt päivittää tietämystäni. - lepokitkaa
Autoteknikko.73v kirjoitti:
Kyllä ne kaikki pultit vain aina venyvät kiristettäessä. Jos eivät venyisi, niin ei liitos pitäisi. Kannattaa tutustua lujuusopin perusteisiin niin moni asia selviää tämänkin lisäksi. Esimerkiksi se voidaan laskea, kuinka paljon ratakisko notkahtaa kun kärpänen paskantaa sille. Eri asia on, mille on käyttöä ja mille ei.
Sitten siihen jälkikiristämiseen. Siihen aikaan kun minä olin nuori, niin kannen pultit kiristettiin tehtaan antamaan arvoon annetussa järjestyksessä. Sitten moottori käytettiin kuumaksi ja taas kiristettiin annettuun arvoon. Sitten noin 2000 km jälkeen taas kuumana kiristys. Ja tuo kiristys sitten aina niin, että ensin pieni nytkäys aukipäin, ettei mahdollinen tarttuminen estä vaaditun kiristysarvon saavuttamista. Nykyohjeista en tiedä kun vaihdoin alaa jo kauan sitten enkä ole viitsinyt päivittää tietämystäni.Se on.Ensiksi aukipäin,sitten oikeaan momenttiin.
On venyviä ja ei venyviä pultteja.
Jos kärpäsenpaskasta puhutaan,niin varmaan se kansikin likistyy matalammaksi.Hah. - venypultit
Autoteknikko.73v kirjoitti:
Kyllä ne kaikki pultit vain aina venyvät kiristettäessä. Jos eivät venyisi, niin ei liitos pitäisi. Kannattaa tutustua lujuusopin perusteisiin niin moni asia selviää tämänkin lisäksi. Esimerkiksi se voidaan laskea, kuinka paljon ratakisko notkahtaa kun kärpänen paskantaa sille. Eri asia on, mille on käyttöä ja mille ei.
Sitten siihen jälkikiristämiseen. Siihen aikaan kun minä olin nuori, niin kannen pultit kiristettiin tehtaan antamaan arvoon annetussa järjestyksessä. Sitten moottori käytettiin kuumaksi ja taas kiristettiin annettuun arvoon. Sitten noin 2000 km jälkeen taas kuumana kiristys. Ja tuo kiristys sitten aina niin, että ensin pieni nytkäys aukipäin, ettei mahdollinen tarttuminen estä vaaditun kiristysarvon saavuttamista. Nykyohjeista en tiedä kun vaihdoin alaa jo kauan sitten enkä ole viitsinyt päivittää tietämystäni.Siksi laitoinkin tuon "venyviä pultteja" lainausmerkkeihin. Niinkuin tuossa itsekkin mainitsit, niin vanhemmissa autoissa joutui nuo pultit kiristämään juurikin noin, ja joskus niissä myös hieman myöhemmin saattavat pultit kääntyä tuolla momentilla kokeilemalla, ilman tuota aukikääntöäkin. Silloin pultti on tosiaan itsestään kääntynyt hieman auki.
Uudemmissa autoissa käytetään juurikin näitä "venyviä pultteja" ne on suunniteltu venymään poikkeuksellisen paljon. Näissä kiristysmomentiksi annetaan momenttiarvo, ja joku kulma. Esim. 20Nm, 50Nm, 90 astetta, 90 astetta, 90 astetta. Eli kaikkiaan 50Nm ja 270 astetta. Jos kysessa olisi tavallinen pultti ei se kestäisi tällaista kiristysmomenttia, sillä tuo 270 astetta laittaisi sen liian kireälle. "venyvä pultti" sen sijaan venyy riittävästi, joten momentista ei tule liian suurta.
Muiden etujen lisäksi nuo "venyvät pultit" eivät lähde koskaan aukeamaan itsestään, ja ne voidaan kiristää kylmänä, joka on nykyautoissa pakollista, sillä kannenpultteihin käsiksipääsy voi olla todella ison työn takana.
- turhaa-työtä
Ei kannata vanhoja kiristellä.
Irroitakansi ja vie oikaistavaksi. Hanki uusi tiiviste ja pultit. Kiristä oikein! - Momenttiavain
Eipä sellaista pulttia ole keksittykään mikä ei kiristettäessaä venyisi, ihan sinne myötörajalle asti.
Eipä taida suurta hyötyä tikata pultteja enää jos tiiviste on vaurioitunut - 4646464
Kiristä niin kauan kunnes pultti katkeaa ja löysää sitten puoli kierrosta. Varmasti pitää sen jälkeen kannen tiiviste.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869