Minkälaisia kokemuksia arvon kanssaveneilijöillä on myrkkymaalien toimivuudesta tältä kaudelta?
Itsellä vene seisoi loppukaudesta luvattoman paljon laiturissa. Näkki oli kasvanut potkuriin niin että haittasi jo matkantekoakin ihan huomattavasti. Myrkkymaalatut osat pohjasta olivat kuitenkin täysin näkitöntä. S-vetolaitteen suojakumi, josta myrkyt olivat kauden aikana karisseet oli myös näkin kasvamaa. Pohja oli kauttaaltaan helposti irtoavan liman peitossa.
Maalina: Blakes Cruising. -olen tyytyväinen
Myrkkykokemukset tältä kaudelta?
28
2467
Vastaukset
- kaikipitäisittetehdä
Edellisessä veneessä käytin blakes cruisikia, toimi ok, limaa tosin tuli loppukaudesta.
Uudessa veneessä oli mille dynamikkia toimi aavistuksen paremmin, limaa vähemmän, mutta huoltofirman kaveri oli "huolellinen" ja nyt ei ole enää maalia, vit....painepesurilla maalit pois.
Olis taas tarvinnut itse olla mopilla ja vesi letkulla paikalla, niin olis maalit olleet valmiina ensikautta varten. - italiaanomaali
Hyvin vähän oli pinnassa lähinnä limaisaa levää, joka lähti helposti melko tehottomalla painepesurilla pois ja näkkiä ei ollut ollenkaan. Maalina oli Venezianin Norseman, joka oli myös todella miellyttävä maalata, kun osti maalilletarkoitettua ohenninta. Hintakaan ei ollut ollenkaan paha, koska maahantuja RTV sit liikkeistään myy. Todella Ok!
- no_problem
Kolme vuotta sitten viimeksi maalattu AWL-Grip Gold Labelilla. Potkuriakselissa sekä peräsimen ja sen edessä olevan evänpoikasen välissä rokkoa. Muutama rokko potkurin keskiössäkin, kiillotetuissa lavoissa ei yhtäkään. Samoissa paikoissa on joka vuosi rokkoa. Muutoin loppukesän liian vähäinen käyttö näkyi limana pohjassa. Osittain lima oli tummaa, mutta lähti silti kevyesti painepesurilla. Maalia pesuri ei irroittanut nimeksikään.
Viimeistä edellinen maalaus tehtiin pohjan peruskunnostuksen yhteydessä ja samaa maalia vedettiin silloin kaksi kerrosta. Viiden vuoden jälkeen alkoi primeria näkymään sen verran, että maalasin kokonaan yli. - tärpätillä
Perus Hempel 50% ohennettuna tärpätillä ei näkkiä. Pohjan pesu ja keväällä sama litku joka ei kasvata paksua maali kerrosta.
Uudet mille extrat oli alla ja pohja puhdas.
- kaikkipitäisittetehdä
Minkä väristä sulla oli, oma oli valkoista ja homppels sanoo ettei valkoinen olis yhtä hyvää, kuin muut...
- tosi.on
kaikkipitäisittetehdä kirjoitti:
Minkä väristä sulla oli, oma oli valkoista ja homppels sanoo ettei valkoinen olis yhtä hyvää, kuin muut...
Tuon takia vaihdoin aikanaan pohjan väriä. Valkoisen ero tehoaineissa lukee selvästi jo tuoteselosteissa. Minä kiinnitin asiaan huomiota katsellessa SYKE:n listaa eliönestomaaleista. Harmillista, valkoinen olisi ainakin mun veneen pohjaan sopinut hyvin. Tosin vesilinjan tienoo oli syksyn tullessa aina aivan jotain muuta kuin valkoinen.
- 1ooooooooooooooooooooooo
tosi.on kirjoitti:
Tuon takia vaihdoin aikanaan pohjan väriä. Valkoisen ero tehoaineissa lukee selvästi jo tuoteselosteissa. Minä kiinnitin asiaan huomiota katsellessa SYKE:n listaa eliönestomaaleista. Harmillista, valkoinen olisi ainakin mun veneen pohjaan sopinut hyvin. Tosin vesilinjan tienoo oli syksyn tullessa aina aivan jotain muuta kuin valkoinen.
Kuullut samaa että valkoinen väri ei ole yhtä tehokasta ?Itselläni Blakes sininen joka toimii hyvin.Pronssisen potkurin olen joka kevät voidellut käsin vesivaseliinilla ei näkkiä syksyllä keväällä potkuri on vaalean "jauhon" peitossa joka pölisee pois vesihiomapaperilla pois(ei vettä) edellyttää moottorin säännöllistä käyttöä.
kaikkipitäisittetehdä kirjoitti:
Musta oli.
- Ei.ongelmaksi.asti
Neljäs kausi ajettu samoilla myrkyillä. Limat huuhtaistu joka noston yhteydessä painepesurilla. Ei vieläkään näkkiä muualla kuin kölin alapinnassa, johon ei estomaali yltänyt.
Suomenlahdella pyöritty. Maali taitaa olla kovaa Hempeliä. - Didkdkd
Hempel Hard Racing, melko runsas hionta keväällä ja erittäin ohut maalaus. Vetolaitteeseen Hempel spray. Hyvin toimii.
- nurinkurista
Tuossa järjestyksessäkö? Ensin hiot pinnan sileäksi ja vedät päälle rupuisen maalin.
- Rtrbhrhbtrhbf
Niin ohjeessa sanotaan, siitä pitää hioa hiukan pois ennen maalausta. Olen aina ihmetellyt miksi hard racing ei sovellu ruiskumaalaukseen.
- uuuuuuu9
Tällaista olen käyttänyt jo pidemmän aikaa, on osoittautunut laadukkaaksi tavaraksi
Hempels globic 81950 - SyM12
Mä vedin viimekeväänä pohjaremontin päätteeksi pohjaan navy blue Hempelin Milleä ja kokeiluna köliin samanväristä Blakes cruisingia (blakes huomattavasti halvempaa).Ei mitään eroa,näkitön pohja ja köli.Vene oli vedessä 5,5 kk.Btw sitä valkoista on Hempelillä 2 eri sävyä,joista vain toinen on teholtaan huonompaa.
- tosi.on
Hempelillä on valkoinen ja melkein valkoinen. Melkein valkoinen on vaalean harmaata ja ero valkoiseen on kyllä selvä. Mutta totta on, että vain täysin valkoisessa tehoaineita on vähemmän, noin puolet muihin väreihin nähden.
- blakes
Sinistä Blakesia, liukuva vene. Matkavauhti 20 kts. Blakesilla oli joku nopeussuositus. Tämä nopeus menee vähän yli. Pohja oli oikein hyvä nostettaessa. Vähän irtoili Blakes painepesussa. Liekö huono (likainen?) pohjapinta maalattaessa.
- ex-santtu31
Meille uudessa veneessä oli edellisen omistajan maalaamana Interluxin vc17. Ilmeisesti ko maali ei kestä tehokkaana kahta kautta ja/tai tälle kaudelle ei oltu vedetty uutta kerrosta sillä syksyllä oli selkeitä isoja läikkiä joissa oli paljon näkkiä. Toki oli myös ihan puhtaita alueita joissa vain kevyesti limaa.
Ensi keväänä ehkä uusi kerros samaa kamaa - en jaksaisi ottaa pohjia myöten tuota liukasta teflon-väriä pois - ariel371
Seitsemän kautta ja ehkä 25 000 mpk on mennyt samalla kovalla Hempelillä. Paikkauksiin on kulunut tänä aikana puolisen litraa maalia lähinnä peräsimeen ja kölin etureunaan. Vesirajan joutuu pesemään kahdesti kaudessa ja vene on ollut meressä nyt kolme vuotta kahta pesukertaa ja tuolloin tehtyjä sinkkien vaihtoja lukuunottamatta. Maalikerros on jo varsin ohut ja se tuskin kestää kymmentä kautta.
Maalaaminen kovin usein ei kannata. Juuriharjapesulla saa hyvin uutta tehopintaa esiin ja maali toimii kauan. Meressä sukeltamalla harjaa sen verran ettei harjattavasta kohdasta enää irtoa suuremmin maalia pilvenä irti rungosta. Maissa kuumavesipesuri ajaa saman asian, kylmävesipesuri ei.- kysymysariel
ariel onko tuo maali hankittu Suomesta vai välimeren maalia? On ilmeisesti vissiin eroa kostumuksessa...
- Ariel371
kysymysariel kirjoitti:
ariel onko tuo maali hankittu Suomesta vai välimeren maalia? On ilmeisesti vissiin eroa kostumuksessa...
Suomessa veistämöllä maalattu. En tiedä sitten siitä että jos veistämöillä on mahkuja saada kovempia aineita kuin mitä meille kotisutareille myydään.
Päinvastaisen tilanteen tiedän tapahtuneen. Asiakas tilasi uuden veneen ja pyysi siihen jonkun "kuparimaalin" pohjaan. Pohja oli kuin kuparipannun kylki kun veneen näin. Veistämö ei voinut maalausta tehdä joidenkin ympäristö- tai työsuojelupykälien takia, joten veneen ostaja kävi veistämöllä itse maalaamassa pohjan viikonloppuna. Vene ei jäänyt Suomeen. - ammattikäyttöön
Ariel371 kirjoitti:
Suomessa veistämöllä maalattu. En tiedä sitten siitä että jos veistämöillä on mahkuja saada kovempia aineita kuin mitä meille kotisutareille myydään.
Päinvastaisen tilanteen tiedän tapahtuneen. Asiakas tilasi uuden veneen ja pyysi siihen jonkun "kuparimaalin" pohjaan. Pohja oli kuin kuparipannun kylki kun veneen näin. Veistämö ei voinut maalausta tehdä joidenkin ympäristö- tai työsuojelupykälien takia, joten veneen ostaja kävi veistämöllä itse maalaamassa pohjan viikonloppuna. Vene ei jäänyt Suomeen.Kaikki tehokkaammat maalit ovat merkinnällä "vain ammattikäyttöön". Ammattikäyttö ei todellakaan siinä viittaa veneen käyttöön, vaan siihen, kuka saa veneenpohjaan maalia vetää. Eli telakat ovat niitä ammattilaisia, jotka saavat maaleja ostaa.
- yläkannullamennään
Ensi kaudeksi ajattelin vetää ihan vaan automaalia Hempelsin primerin päälle, tulee kova ja kiiltävä pinta.
Nykyiset kovat myrkyt eivät oikein toimi, itse-kiillottuvaa en halua joten ajattelin kokeilla jotain ihan muuta joka olisi helppo pitää puhtaana.- Keulamies
Vai ei nykyiset kovat myrkyt oikein toimi? Eikö ariel371 tuossa juuri äsken kertonut toiminneen mainiosti useita vuosia. Vieläpä vesialueilla jossa kasvusto on moninkertaista Itämereen verrattuna.
Omassa veneessä oli myös Hempelin Hard Racing kolme vuotta peräkkäin tekemättä muuta kuin painepesu syksyllä telakoitaessa (vesillä n 5-5,5kk) eikä pohjassa ollut kuin ohut kerros helposti irtoavaa limaa ja muutama näkki lähinnä peräsimen tuntumassa.
Viime talven ison pohjaremontin ja uusien epoksien päälle tuli valittua tällä kertaa Hempel underwater primer jonka päälle kerros mustaa Hempel Hard Racingiä ja sen päälle kaksi kerrosta sinistä Hempel Milleä. Telakoitaessa tilanne sama kuin ennenkin mutta näkkejä käytännössä nolla. Keväällä vesille tekemättä pohjalle yhtään mitään.
- yläkannullamennään2
Eli limaa ja vähän näkkejä lähti painepesulla. Veikkaan että ne lähtevät jopa helpommin sileästä erittäin kovasta automaalista, etenkin jos vielä vetää lakan pintaan.. Hard Racing ei ole erityisen kova Hard Matrix -maali.
Mutta hyvä jos toimii, ajatuksissa oli vaan kokeilla jotain muuta välillä koska limaa on/oli itselläkin ja ajatuksena saada pinta joka on mahdollisimman helppo pitää puhtaana eli limattomana.- pese.pohjasi
Rokko osaa kiinnittyä myös kiiltävään pintaan niin lujaan, ettei lähde painepesurilla. Pehmeämmästä pinnasta ne lähtevät jopa paremmin, muutama mikroni maalia vain lähtee mukaan. Eli parempi ottaa vene elo- ja syyskuun aikana pari kertaa ylös pohjanpesuun, silloinhan ne rokot ovat sinne tartuntaa tekemässä.
Kun en MM-tasolla itse kisaa, on itsekiillottuva AWL-Grip toiminut hyvin. Ensimmäisenä vuotena vähän karkeammalla hiontakin riittää, sen jälkeen pinta paranee itsestään hyvinkin SM-tasoon kelvolliseksi.
- Myrkkyämereen
Sen verran oli kylmät vedet viime kaudella, että näkkejä ei oikein kai kenelläkään ollut. Pohjassa itselläni Seatec Standard Pro, joka on hyvin edullista, mutta toimivaa. Vähän limaa pohjassa, mutta se lähti helposti pois kevyellä painepesulla. https://www.svb24.com/en/seatec-antifouling-standard-pro.html
Aikaisemmin SVB möi rajumpaa maalia myös Suomeenkin ja sillä sai 3 kautta hoidettua ongelmitta. Keväällä vain ennen vesillelaskua kevyt harjaus pinnan aktivointiin.- 1ooooooooooooooooooooooo
Itse aktivoin pohjan tinnerirätillä en millään muulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803