Luulen viettäväni joulua tänä vuonna kotimaisemissa ja mietin millaisia jouluruokia valmistaisin ja hankkisin kotiin. Rääkättyä sian lihaa en syö.
Millaisia herkkuja te katatte joulupöytään?
Mitä valmistatte itse?
Tekeekö joku vielä sillisalaattia tai rosollia omin käsin?
Entä vanhoja perinneruokia?
Uusia herkkuja?
Itse pidin aktiivisina perheenäitivuosinani piparkakkutalkoita joulua edeltävinä viikkoina ja naapurien lapsetkin osallistuivat niihin.
Suuren tarjottimen päälle leivoin uunipellin kokoisen piparkakkualustan ja rakensin sen päälle piparkakkutalon, joulukuusen, tonttuja, possuja,
ja monenlaisia maisemaan sopivia juttuja, joita liimattiin paistinpannulla sulatetulla sokerilla ja koristeltiin värjätyllä ja valkoisella sokerikuorrutuksella ja teesihdin läpi ripotellulla tomusokerilla.
PS: Ostin uuden joulukuusen viime perjantaina. Nuoret saavat koristella sen valmiiksi jo joulua edeltävällä viikolla. Tai kukaties josko vaikka aikaisemminkin.
Jouluherkkuja - millaisia tekisin - mikä maistuu
25
148
Vastaukset
- Kokeile-uutta
Suosittelen jotakin perinteisestä ja tavanomaisesta poikkeavaa. Esimerkiksi Naurislaatikko rusinoilla tai pähkinöillä tai molemmilla. Saa siihen laittaa kokonaisia puolukoitakin, että on mukana joulunpunaista.
Sitten joku hernepeti karviaismarjarouheella saattaa yllättää?
Minä en tiedä kokkaamisesta hevon kinkkua mutta reseptejä minulta kyllä löytyy. Sellaisia joita ei ole missään kokki kirjoissa.hunksz kirjoitti:
Kirjoitahan tuonne alku-peräiseen.
Tällaiset kopiot inhottavat.
H.Kaukana kopiosta, vaikka joulusta kyse onkin.
Kirjoita itse alkuperäiseen, äläkä puutu joka he.....tin asiaan, mihin sinulla ei ole mitään järjellistä sanottavaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14572543/palstahan-on-ihan-jytkahtanyt!
http://suomalainenjoulu.fi/reseptit
Aion tehdä pari uudempaa jouluherkkua tuosta linkistä löytyy reseptejä "suomalaisiin" jouluruokiin.
Nyt tytär on alkanut suunnittelemaan uudenvuoden vastanottajaisia meillä, joten jonkinlainen ruokatarjoilu tarvii ideoida siihenkin tilaisuuteen.
Sattuu että piipahdamme Italiassa joulun alla, joten lahjojen ostaminen tulee olemaan pienellä budjetilla. Sorry vaan jälkipolvi :)hunksz kirjoitti:
H.Isänpäivädineriksi tulee possupaistia granaattiomenasiirappiglaseerauksella (desin verran sweet chili soossia ja desin verran passoaa lisämauksi.
Omia perunoita keitettynä ja stompattuna.
Raikas salaatti.
Yksinkertaista ja helppoa :)
(Mee nyt antaan ylen veskiin kun me kirjotetaan sikinsokin miten halutaan ja kukaan ei tottele sinua)Paloma.se.co kirjoitti:
Isänpäivädineriksi tulee possupaistia granaattiomenasiirappiglaseerauksella (desin verran sweet chili soossia ja desin verran passoaa lisämauksi.
Raikas salaatti.
(Mee nyt antaan ylen veskiin kun me kirjotetaan sikinsokin miten halutaan ja kukaan ei tottele sinua)"Paloma.se.co"
Ymmärränhän minä kiusan-teon halun.
Jostain ihme-syystä.
Kuitenkin korppis on eka.
Sillee kohteliaan kopioimaton.
H.- SiisMitäSeOn
Paloma.se.co kirjoitti:
Isänpäivädineriksi tulee possupaistia granaattiomenasiirappiglaseerauksella (desin verran sweet chili soossia ja desin verran passoaa lisämauksi.
Raikas salaatti.
(Mee nyt antaan ylen veskiin kun me kirjotetaan sikinsokin miten halutaan ja kukaan ei tottele sinua)Stompattuja perunoita? Mitä se tarkoittaa? Perunamuusia elikkä -muhennosta? Peruna....?
SiisMitäSeOn kirjoitti:
Stompattuja perunoita? Mitä se tarkoittaa? Perunamuusia elikkä -muhennosta? Peruna....?
Joo, silleen muusattuja, mutta keveesti ja ilman maitoa. Suolaa, voita ja jos potut on uusia niin kuorineen keitettyinä. Meillä tykätään potusta kaikissa muodoissa, mutta minä teen usein juuri tälleen muusattuja, koska perunasortti mitä meillä on nyt ollut maassa hajoo ihan mielettömästi.
(potatisstomp ruotsiksi)hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Ymmärränhän minä kiusan-teon halun.
Jostain ihme-syystä.
Kuitenkin korppis on eka.
Sillee kohteliaan kopioimaton.
H.Nyt komppaan sinua Hunksi. Kaksi uutta aloitusta joulusta, no olkoon...happamia sano. Taidan tehdä aloituksen Uuden Vuoden vietosta, vaikka tiedänhän minä, että kohta tulee toinen samasta aiheesta ; DDD.
- Oottekopottunokkaisia
Tässähän he ovat melkein peräkkäin palstan "ne" kolmen kopla HuPaKo:t
- eppu2
Minä teen rosollin itse.
Sitten uudenpana juttuna teen kukkakaalilaatikkoa. Laitan siihen sipulia sekaan, sitten vaan munamaito, voinnokareita ja juustoraastetta pinnalle.
Tietysti voi improvisoida ja laittaa sekaan muutakin, jos haluaa.
Kuusen haen ihan oikean tuolta mökin metsästä.
En kovin montaa sorttia tee, olemme veljen kanssa kaksin.
Nuorempana sitä tuli touhuttua monenlaista sorttia.- KiinnostavaRuoka
Leikkeletkö vaan kukkakaalista paloja laatikkoon vai murskatuomio niitä enemmän?
KiinnostavaRuoka kirjoitti:
Leikkeletkö vaan kukkakaalista paloja laatikkoon vai murskatuomio niitä enemmän?
"KiinnostavaRuoka"
Eppu kopioi minua.
H.- eppu2
KiinnostavaRuoka kirjoitti:
Ei kun höyrykattilalla pehmennän ensin. Itse laatikko ei kovin kauaa tarvitse uunissa olla.
- eppu2
hunksz kirjoitti:
"KiinnostavaRuoka"
Eppu kopioi minua.
H.Sinä se sitten höpötät joka väliin, sanomatta yhtään mitään.
eppu2 kirjoitti:
Sinä se sitten höpötät joka väliin, sanomatta yhtään mitään.
Kukkakaalia kaaliin ja pötkölleen ; )
- TosiEntinenHäiRikko
hunksz kirjoitti:
H.On tuo yksi paskiainen tosi sitkeä häirikkö. - Pitäisiköhän pyytää sille estoa, ellei lopeta tai ainakin hidasta tahtia?
Tosi kurjaa on tietty, ettei miehellä ole muita paikkoja, joissa voi tuntea pätevänsä edes jollain tapaa. Se taitaa olla monellakin tapaa oikeasti entinen mies. Vai onko se tosimies ollutkaan - suojelukohde.lie
TosiEntinenHäiRikko kirjoitti:
On tuo yksi paskiainen tosi sitkeä häirikkö. - Pitäisiköhän pyytää sille estoa, ellei lopeta tai ainakin hidasta tahtia?
Tosi kurjaa on tietty, ettei miehellä ole muita paikkoja, joissa voi tuntea pätevänsä edes jollain tapaa. Se taitaa olla monellakin tapaa oikeasti entinen mies. Vai onko se tosimies ollutkaanEi musamuorit häntä päästä helmoistaan 😉😂😂😂😂
Ne perinteiset kinkku, peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikko, silli ja graavilohi.
Toivoisin kyllä, ettei se kinkku olisi mitenkään rääkättyä mutta ei asia siitä miksikään muutu vaikka rääkkäysepäilyn vuoksi jättäisin kinkun pois.
Jälkiruokia ei juuri harrasteta mutta jouluna pitää olla. Viime jouluna tein ensi kertaa taatelijäädykkeen kun silmiin sattunut resepti tuntui niin houkuttelevalta. Perinteiset luumu- ja sekametelikiisselit saivat jäädä historiaan, niin syntisen hyvää oli tuo taatelijäädyke.On hyvä kun nuoret viihtyvät 60 seurassa!
Kinkkua, porkkana- ja lanttulaatikkoa. Kinkunliemestä kastike. Keitettyjä perunoita, graavilohta ja ja ja mitä niitä nyt olikaan ; )
Mietin uudistaisiko joulumenyyn tänä vuonna kokonaan. Aiemmin on ollut vaikeaa luopua rakkaasta lanttulaatikosta, mutta ehkä nyt.. pitää tutkia reseptejä.
Viime vuonna oli alkuruuaksi wasabilohirullia https://www.k-ruoka.fi/reseptit/wasabilohirullat ja http://ruoka.fi/reseptit/savusiika-matitrifle
Kumpikin oikein hyvä resepti, tuo jälkimmäinen vähän tyyrimpi, ja saattaa joutua poistoon tänä vuonna. Kivoja kun voi tehdä edeltävinä päivinä, mä en jouluna pahemmin kokkaile. Ehkä keitän perunaa, lämmitän jotain, siinä kaikki.
Pääruoka on vielä auki. Kinkkua pitää olla, suomalainen ja luulla varustettu. Kai ne juurekset sen kanssa kuuluu, mutta missä muodossa.... vielä niin että voi valmistaa etukäteen.
Jälkkäriksi valkosuklainen karpalokakku http://ruoka.fi/reseptit/valkosuklainen-karpalokakku
Tässä muuten vähän vaihtelua tähtitorttuihin:
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/pipariset-juustokakut
Hyviksi todettu.- ö-Öö
Kalajuttuja.
En vietä isommin joulua, typerää touhua. Eikä perinteiset jouluruuat mitään häävejä ole. Joskus koitin ehdottaa, että jotain hyvää, kaalilaatikkoa, silakkalaatikkoa, bataattilaatikkoa, makatonilaatikkoa... En saanut kannatusta.
Pitää kuitenkin aattona ruokkia muutama loispummieläkeläinen, meitsille kaatunut kalat. Kalahyytelöä, suutarinlohta, mätimusseeta, joskus oli sushia, mitä nyt sattuu tulemaan mieleen. Idea, montaa sorttia, pummit kuitenkin nirsoja, jos joku ei kelpaa, syökööt jotain muuta. Viimejoulun hitti oli yllättävä kyllä savusilakat.
Kokkailu kyllä mukavaa, kalojen kanssa ei edes paljoa vaivaa tarvi nähdä.
Jotain salaatteja. Milloin nyt mitäkin, niitä kaikki syö. Mulla tullut tavaksi tehdä punajuuri/omena/pähkinäsalaattia. Pitää olla majoneesia, oikeaa, ei mitään kevytkamaa.
Yks, mitä suunnitellut aina joskus. Pippurirullaadi. Sitä ei aina tahdo löytyä kaupoista. Resepti helpohko. Toi kalahyytelön tekeminen alkoi just siitä ettei sellaista saa, kuin sattumoisin kaupoista. Jossain Prismassa oli jonain vuonna oikein hyvää kakkuvuokalla tehtyä, vaan, eipä ole toista kertaa näkynyt.
Jos nyt tekee juhlaruokaa, voi se olla hyvää ja juhlavaakin. Ei paljon karjalanpaisti tai porkkanalaatikko kiinnosta.
Sushia suosittelen, se hyvä ohjelmanumerokin. Periaatteessa arkiruokaahan sekin on, mutta harvempi loispummieläkeläinen sitä on edes maistanut.
=DW=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1011031
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt57979Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61830Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa144798- 65695
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel103561Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto90548- 78541
- 53527
- 39518