kortisonipiikki

Sattuuko ?

Olen ensimmäistä kertaa menossa lääkäriin ja tarkoituksena olisi pistää kahteen sormen niveleen kortisonia.Itseasiassa meno sinne hirvittää minua aikalailla ja nyt kysyisinkin kokemuksianne asiasta. Kuinka kivulias toimenpide se on ??

14

26767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reumapupu

      Hei! En haluaisi pelotella, mutta käsittääkseni sormien nivelet ovat kortisonin pistämisessä yhdet vaikeimmista pienuutensa ja "ohuutensa" vuoksi.

      Itseäni pistettiin kämmeneen ja lääkäri antoi ymmärtää, että kovasti sattuu sitten, laittoi minut hoitopöydälle makaamaan... Mutta ei se oikeastaan sattunut, nipisti vain pikkuisen.

      Tuo kivuliaisuus siis on varmasti hyvin yksilöllistä ! Eikä sitä tarvitse suotta pelätä, se on nopeasti ohi! Tsemppiä!

    • Terttu

      Minulle on pistelty kortisonia lukemattomia kertoja vuosien varrella polviin, kyynärniveliin, lonkkaan, sorminiveliin. Pienimpään niveleen sattuu eniten, suurimmassa ei tunne mitään.

      Mutta se on vain pieni hetki, kyllä sen kestää. Varsinkin kun tietää, että olo helpottuu.

    • sisilisko

      Kyllä se kortisonipiikki voi sattua, varsinkin jos nivel on kovin tulehtunut.

      Kannattaa sanoa lääkärille että pelottaa pistos. Mulla ainakin lääkäri on valinnut mahdollisimman pienen piikin. Ja onhan se lääkärin ammattitaidostakin kiinni miten pistos onnistuu.

      Tsemppiä! Pistosta seuraavana päivänä pitäis alkaa helpottamaan tulehduksen kanssa.

      • Anke

        Huh, nyt olen siellä käynyt ja täytyy sanoa, että aikalailla lääkärille menoa jännitin.Kyllähän se sattui, mutta ei niin paljoa kuin pelkäsin. Seuraavalla kerralla menen levollisemmalla mielellä. Kiitos teille tsemppaajille !


    • Ällä

      Heippa!
      Kiva kuulla, että pistos meni hyvin. Muistan kuinka itsekin jännitin ensimmäisiä pistoksia. Itselleni on pistetty kortisonia lähinnä sormen niveliin. Itse pistos ei ole sattunut paljon yhtään, mutta seuraava yö onkin sitten ollut tuskaa. Nimittäin joka kerta pistoksen jälkeen niveltä alkaa sattumaan yöllä niin kovin etten saa nukuttua. Seuraavana aamuna kipu on yleensä kaikonnut. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia?

      • Hattivatti

        Itselläni kortisoni pistosten jälkeen pistos päivänä ja seuraavana päivänä hoidettu nivel tai jänne on entistä kipeämpi mutta menee kyllä tosiaan seuraavana päivänä jo ohitse. Tästä on kyllä lääkärini aina varoitellutkin eli kai se kuuluu asiaan


      • kake
        Hattivatti kirjoitti:

        Itselläni kortisoni pistosten jälkeen pistos päivänä ja seuraavana päivänä hoidettu nivel tai jänne on entistä kipeämpi mutta menee kyllä tosiaan seuraavana päivänä jo ohitse. Tästä on kyllä lääkärini aina varoitellutkin eli kai se kuuluu asiaan

        Olettokos huomanneet jälkikivusta se on paljon kiinni,siitä miten nopeasti lääkäri painaa kortisonin niveleen jos painaa hiljaa varovasti ei paljon mitään kipua jälkeenpäin, jos taas oikein nopeasti niinkuin toiset laittaa niin särkee paljon enemmän ja usiamman päivän kudos varmaan vahinkoittuu kun nopeasti aine menee samaan paikkaan piikistä.


      • Ronja

        En ole sairastanut vielä kahta vuotta, mutta kortisonia on pistelty paljon. Sairaalassa minulle sanottiin, että nivelen kipeytyminen on hyvin yleistä ja normaalia, siis vuorokauden sisällä pistämisestä. Minulla kipu ei ole hirveän kovaa, sanoisin että epämiellyttävää.


      • Anke
        Ronja kirjoitti:

        En ole sairastanut vielä kahta vuotta, mutta kortisonia on pistelty paljon. Sairaalassa minulle sanottiin, että nivelen kipeytyminen on hyvin yleistä ja normaalia, siis vuorokauden sisällä pistämisestä. Minulla kipu ei ole hirveän kovaa, sanoisin että epämiellyttävää.

        Minulla ei nivelet tulleet pistoksesta kipeämmiksi. Mutta olin kyllä yllättynyt kuinka hyvät ne olivat heti parin päivän jälkeen. Aivan kuin ne ei olisi kipeät koskaan olleetkaan. Ehkä vähän turhankin pitkään pidin niitä niin tulehtuneina.Mutta ensikertalaisena en suotta halunnut hötkyillä.


      • leppäpirkko

        Hei, sain eilen kortisonipiikin vasenpaan olkavarteeni joka kipeytyi niinkin pienestä asiasta kuin nopeasta ratin kääntämisestä oikealle. Omista ns.löysän olkapään joten kipu oli tuttua, en saanut taitettua kättä saatikka nostaa sitä ylös. Eilen todellakin sain omalääkäriltä piston ja se pistäminen otti todella kipeää. Lääkäri sanoi sen johtuvan siitä että tila johon hän sen pisti oli ahdas. No vain muutama tunti piston jälkeen kipu olkapäässä äityi niin kipeäksi että vastaavaa en ole koskaan kokenut. Tunsin suorastaan pahoinvointia ja itkeä tihuutin peitonalla. Soitto terveyskeskukseen jossa kerrottiin sen olevan ihan normaalin reaktion ja viileän´auttavan. Laitoin ollalle viilean geelipussin joka veikin kivun yllättävän nopeasti ohi. Tänään en ole tuntenut mitään kipuja joten kortisoni on kai tehnyt tehtävänsä.


    • HLA-B27-positiivinen

      Kortisonipiikin osaa laittaa hyvin ja melkein kivuttomasti kokenut reumalääkäri. Mutta ainakin minulla on huonoja kokemuksia terveyskeskuslääkäreistä (etenkin nuorista kokemattomista tumpeloista...) Paitsi poikkeus vahvistaa säännön: eräs mukava keski-ikäinen tk-lääkärinainen osasi pistää todella hyvin.

      Muista vaan pistämisen ajan olla aivan rentona. Ajattele silloin vaikka kesäistä hiekkarantaa tai jotain muuta mukavaa, niin ei huomaakaan pistämistä!

      • riippuu lääkäristä

        Itselleni laitettiin eilen kortsonipiikki olkapäähän,hieman nipistelyä vaan tuntui ja kortisoni pitää todellakin laittaa hitaasti ettei tule kipuja..tämä oli ortopedian el.hieman kipua ollut piikin jälkeen, mutta ohimenevää.


    • Julle 66

      16.04.09 haettava jo toinen piikki oikeaan olkapäähän on taas kipeä ja nivelessä jäykkyyttä. Kyllä sitten taas vähän aikaa pärjää mutta on huono homma koska olen oikeakätinen niin tulee rasitettua vähän liikaa sitä.

    • Anonyymi

      Hei! On vanha keskustelusivu, joten ei tule vastauksia mahdollisiin kysymyksiini.
      Olen vuosikymmeniä sitten saanut kortsonipiikin, joten on ikävät muistot. Pitkään oli kamalat kivut siitä.
      Nyt on lonkkakipua, syksyllä vaivasi ainoastaan yöllä. En pystynyt oikealla kyljellä nukkumaan.
      Siihen kävin kaksi kertaa fysioterapeutilla.
      Sen vielä kärsinyt, nyt lonkka sitten haittaa kävelyäkin. En pysty suorana, "linkkuveitsenä" kuljettava.

      Onneksi lääkäri laittoi heti kuvattavaksi, on Nivelrikko.
      Mainitsi kortisonista, mutta kieltäydyin, huonosta kokemuksesta.
      Lääkärisoiton aikana kirjoitti sitten Etoricoxib 60mg. Ja kertoi nivelrikoksi sen.
      Sen jälkeen sain ajan samalle lääkärille. Tuo kävely ja kivut kamalat, kipu vihloi polveen saakka.
      Pyysin sitten soittoaikaa, kysyäkseni jos sittenkin kokeiltaisiin kortisonia. Nyt saisin nopeastikin ajan piikitykseen, tuumailen.
      En sitten vastaanotolla jo hoksannut kysyä.
      Miten teillä muilla, onko siinä oltavava tulehdus jos pistetään.
      Kai sitä kärsii muutaman pv.
      nythän tämä siinä mallissa, ettei lääke ja Panadol (200tabl?) ole auttaneet.
      Mielelläni luen kokemuksistanne, jos joku vielä "eksyy" sivulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe