Voiko maksuhäiriömerkintäinen saada lainaa?

työssäkäyvä

Olen ajautunut sellaiseen tilanteeseen, että laina jäi maksamatta pidemmäksi aikaan, josta lopulta seurasi maksuhäiriömerkintä. Matalapalkkaduunista rahat menivät muuhun käyttöön kuin lainanlyhennykseen.

Lainan sain kuitenkin vuosi sitten maksettua, mutta maksuhäiriömerkintä loistaa vielä rekisterissäni. Tarvitsisin nyt uudestaan 3 000 euron lainan ja kysymys kuuluu, voinko saada uuttaa lainaa vaikka maksuhäiriömerkintäni ei ole vielä vanhentunut? Minulla on säännölliset tulot ja vuodessa tuloja kertyy bruttona noin 21 000 €. Pankkini ei ainakaan suostunut myöntämään minulle minkäänlaista lainaa vaikka minulla on säännölliset tulot. .

23

10870

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elias_

Pankista ei varmastikaan saa lainaa, mutta rahoitusyhtiöiltä voi saada kulutusluottoa. Svea mainostaa privat-lainaansa ettei maksuhäiriömerkintä ole este lainanmyöntämiselle.

Kustannuksia lainalle kertyy kuitenkin melkoisesti, joita voi katsoa katsoa esim täältä: https://www.vertaaensin.fi/laina/kulutusluotto/tulokset

Svean laina näyttää olevan kalleimmasta päästä ja todellinen vuosikorko on siinä 35 % nurkissa, mutta Svea-laina taitaa olla ainut, jota voi maksuhäiriömerkintäiselle myöntää. Mihin edes tarvitset uutta lainaa, kun sinulla on vakkariduuni?

• WaltteriRitamäki

Mun mielestä Svealta voi tosiaan saada kulutusluottoa vähän heikommillakin luottotiedoilla. Tosin jos luottotiedot on kunnossa, kannattaa ottaa joku halvempi. Norwegian näyttäisi tarjoavan kulutusluottoa kunnioitusta herättävillä koroilla.

• koirapureeomaahäntä

Tiukentaneet ovat Svealta ja vuoden vaihteessa lisää. Ongelmahan on aina ikuinen sama henkilökohtaista lainaa tarvitsee henkilö jolla on vaikeuksia maksaa takaisin, olkoot vaikka 10 euroa. Harva rahoissaan lainaa etsii, sen verran Suomessakin rahan kulutus/käyttö taitoja osataan.

• lkjhgfghjk

Olet vuosi sitten saanut edellisen velan maksettua, eikä sinulle ole kertynyt sen jälkeen viimeisten 12 kk aikana edes kolmea tonnia säästöön. Luottotiedot ovat edelleen kuralla. Ja vakavissasi ajattelit uutta velkaa tehdä. Vie panttilainaamoon jokin omistamasi 8000-10000 euron esine, saatat saada sieltä kolme tonnia. Pankit eivät sinulle rahaa anna.

• munkk1

kuka omistaa 8000 euron esineen???

• jkooölkmhg

Minun minkkiturkkini oli kaupassa 15000,-

• vajaakki15v
        munkk1 kirjoitti:

kuka omistaa 8000 euron esineen???

Mö olen ns. vajakki ja hoidan asiani kuitenkin itse ja olen täysivaltainen asioissa... Minulla on about 7000e käteistä rahaa josta iso osa on rahastossa - joka kuukausi menee lisää ja sitten on vielä muuten säästöä.

En sano, että kaikki on tullut omalla laskemisella, mutta jos saa vaikka 5000e rahaa kerralla, niin kyllä se oman työn tulos on, että se raha on tallessa vielä vuosien jälkeen.

Kun tarpeeksi opettelee perusmatematikkaa ja laskujärjestyksiä, niin oivaltaa aika mielenkiintoisia asioita.

• fhvhodfhovfehovfel

Pankista voi luottotiedoton saada takaajan avulla lainaa. Myös Vippipojat lainaa luottotiedottomille, mutta heidän lainansa on erittäin kallis. Sveakin saattaa lainata. He kirjoittavat web-sivullaan näin:

"Luottotietojen menettäminen tekee lainan saannista miltei mahdotonta. Erilaista luottoa ja lainaa tarjoavat yhtiöt tarkistavat automaattisesti lainanhakijan luottotiedot ennen kuin myöntävät lainan. Tarkistaminen on systemaattinen keino, jolla halutaan varmistua lainan hakijan maksukykyisyydestä. Puhelimitse ja netin kautta täytetyt luottohakemukset antavat automaattisesti kieltävän vastauksen lainahakemukselle, jos lainaa on hakenut henkilö kenen luottotiedoissa on maksuhäiriömerkintä.

Luottotieto on tieto, joka on rekisteröitynä luottotietorekisteriin. Tiedot kertovat henkilön taloudellisesta asemasta ja henkilön maksukyvyistä. Luottotietorekisteriä käytetään monissa eri päätöksentekotilanteissa, esimerkiksi rahaluoton myöntämisessä, vuokrasopimusta tehdessä, puhelinliittymän avaamisen yhteydessä ja kaikissa luotollisten tilien avaamisessa. Suomessa luottotietorekisteriin merkitään vain tietoja maksujen laiminlyönnistä. Positiivisia tietoja ei rekisteriin merkitä toisin kuin muissa EU-maissa.
      Miten näissä tilanteissa tulisi toimia?

Miten saada lainaa ilman luottotietoja? Ensinnäkin mene pankkiin henkilökohtaiselle käynnille. Vanhoihin maksuhäiriömerkintöihin suhtaudutaan kevyesti jos lainanhakijalla löytyy niihin hyvät perustelut ja hän todistaa velat kuitatuksi. Pankkeja kiinnostaa vanhoja luottomerkintätietoja enemmän lainanhaun syy, maksusuunnitelma ja lainanhakijan nykyinen kyvykkyys maksaa laina pois. Kasvokkain tapahtuva kohtaaminen saattaa muuttaa Internetin kautta hylätyksi tulleen lainahakemuksen päätöksen myönteiseksi. Pankkilainan saaminen helpottuu myös, mikäli lainahakija saa taakseen takaajat tai vakuuttaa lainansa mm. velattomalla asunnolla.

Toinen tapa saada lainaa ilman luottotietoja on odottaa, että maksuhäiriömerkintä poistuu luottotietorekisteristä. Maksuhäiriömerkintä säilyy luottotietorekisterissä seuraavanlaisesti:

3 v. - käräjäoikeuden riidaton velkomistuomio ja yksipuolinen tuomio (lyhenee 2 vuoteen, jos lasku maksetaan eikä uusia merkintöjä tule; pitenee 4 vuoteen, jos tulee uusia maksuhäiriömerkintöjä)
      3 v. – ulosottoviranomaisen toteama varattomuus (lyhenee 2 vuoteen, jos lasku maksetaan eikä uusia merkintöjä tule; pitenee 4 vuoteen, jos tulee uusia maksuhäiriömerkintöjä)
      2 v. – velkajärjestelyssä mukana oleminen
      2 v. – luotonantajan ilmoitus kulutusluottoa koskevasta maksuhäiriöstä

Maksuhäiriömerkintä syntyy rekisteriin, jos lasku on ollut pitkään, noin 6-8 kuukautta maksamatta ja velallinen on saanut siitä jo useita perintäkirjeitä. Maksuhäiriömerkintä ei siis tule yllättäen. Maksuhäiriömerkintä rekisteröidään, kun maksun laiminlyönnistä on tuomioistuimen päätös tai ulosottoviranomaisen toimitus. Luottotietoyhtiö on velvollinen ilmoittamaan henkilölle hänen ensimmäisestä maksuhäiriömerkinnästä. "

• Pekka771

Eurolimiitiltä oon ite saanu tosin vähän pienemmän lainan ja kysyivät mihin tarkoitukseen niin kerroin ihan rehellisesti että yhdistän pari lainaa. Myönsivät sitten ihan tarvittavan summan.

Taitaa nyt olla joku tarjous käynnissäkin:

http://www.eurolimiitti.fi/laina/?tt=22727_903502_84926_&r=

• chksdkhvkhjsfdvhkjfv

Juu varmasti sait, mutta ketjun aloittajalla on ongelmana luottotiedottomuus. Et sentään väittänyt, että olet Eurolimiitiltä saanut luottotiedottomana rahaa.

• PetrooliPedro

Onhan tuo mahdollista, mutta kaikki eivät tuohon todellakaan suostu. Myöskään mihinkään älyttömän kalliisiin lainoihin ei kannata lähteä - varsinkin jos luottotiedot ovat mennyttä.

Tsekkasin tuon Eliaksen linkin... Kovia hintaeroja on lainoissa.

• arvallakynää

Olen kuullut että Suomessa on yksi pankki jolla on asenne, että jos heitä olet kusettanut, niin et saa mitään etkä koskaan... ja tuskin pankki antaa lainaa vaikka olisi takaajakin ja takajaankin kannatta muistaa, että vaikka heitä olis sata, niin kuka vaan periaatteessa voi joutua maksamaan koko pääoman yksin...

Ja nyt oma kysymykseni. JOS HOIDAN LAINANI HUONOSTI, NIIN MIKSI MINUN PITÄISI SAADA LISÄÄ LAINAA, KOSKA TALOUSVAIKEUKSISSA EI LAINAN LISÄÄMINEN OLE MIKÄÄN RATKAISU. Tottakai jos pystyy hoitamaan vaikka puoli vuotta asiat sovitusti ja saa panlilta aikaa, niin voi hakea takuusäätiön takauksen ja hakea siltä omalta pankiltaan lainaa.... sillon velka ei lisäänny, vaan se tiivistyy yhteen paikkaan ja et pysty enää velkaantumaan lisää...

Sitä saatko tuon järjestelmän jälkee enää lainaa... en arvaa edes.

• Luottotietoihin saa REF-merkinnän mikäli saavata on suoritettu. voi auttaa pankkineuvotteluissa mutta ei automaattisissa tarkastuksissa.
      jännä homma kun itse olen vielä rahoituslaitosten mielestä kelvoton hoitamaan velkojani ja raha-asioitteni hoito on huonolla tolalla. mutta heti 4.2.2017 alkaen kun viim merkintä poistuu olen taas kelvollinen saamaan lainaa mistä vaan. kaikki tuo tapahtuu yhdessä yössä...
      tosiasiassa heti 2013 takuu-säätiön takaaman lainan turvin maksettujen velkojen jälkeen raha-asiani ovat olleet kenties paremmin kuin muilla puhtaat luottotiedot omaavilla. yksi velka jonka pystyn hoitamaan ja rahaa jäänyt jopa sukanvarteen, 2013 jälkeen en ole velkaantunut senttiäkään ja oppinut elämään sillä mitä tilillä on(varmaan tärkein asia).
      toki vaikeitakin aikoja on ollut ,mutta silloin pitää priorisoida asioita. tarkoitus jatkaa tällä samalla mallilla järjestelylainan maksun jälkeenkin 5/2017.

• hhdcdhdejdjj

"tosiasiassa heti 2013 takuu-säätiön takaaman lainan turvin maksettujen velkojen jälkeen raha-asiani ovat olleet kenties paremmin kuin muilla puhtaat luottotiedot omaavilla."

Aika voimakkaasti sanottu, sillä meitä puhtaat luottotiedot omaavia on yli 5 miljoonaa tässä maassa (mikäli lapset otetaan lukuun mukaan).

• hutsuntutsinputsi

Muuttuva määrä tuo 5 milj. Oikeesti jos suomessa on vaikka 5,5 milj.ihmistä ja 375 000 merkintää, niin meitä luottokelpoisia on silloin n. 5,2 miljoonaa... mutta niinkuin sanoit, niin asia ei ole niin mustavalkoinen.... kun on osa ihmisistä periaatteessa luotonottajien ulkopuolella ikänsä puolesta, sosiaalinen asema on muutoin sellainen ettei luototeta oman tilan vuoksi.... jne.... Mutta sitten on sekin, että ikääntyvillä ihmisillä on joskus omaan tilaan nähden liikaa velkaa... Voi olla vailla 70v ikää ja velkaa on vaikka 10 - 15 000e ja sitten kun terveys alkaa pettämään ( osin myös talouden takia), niin on aika pommi... AIKAPOMMI.

Ja kuten sanottu, niin taloudellinen asema ei parane uudella velalla. Tässä mielessä takuusäätiön lainaehdot on hyvät... mutta nekin vaatii sitten myös taitoa hoitaa asioittan.... Eli ei nekää kelle tahansa luottotietovajaalle takuuta anna miten vain.

• hutsuntutsinputsi kirjoitti:

Muuttuva määrä tuo 5 milj. Oikeesti jos suomessa on vaikka 5,5 milj.ihmistä ja 375 000 merkintää, niin meitä luottokelpoisia on silloin n. 5,2 miljoonaa... mutta niinkuin sanoit, niin asia ei ole niin mustavalkoinen.... kun on osa ihmisistä periaatteessa luotonottajien ulkopuolella ikänsä puolesta, sosiaalinen asema on muutoin sellainen ettei luototeta oman tilan vuoksi.... jne.... Mutta sitten on sekin, että ikääntyvillä ihmisillä on joskus omaan tilaan nähden liikaa velkaa... Voi olla vailla 70v ikää ja velkaa on vaikka 10 - 15 000e ja sitten kun terveys alkaa pettämään ( osin myös talouden takia), niin on aika pommi... AIKAPOMMI.

Ja kuten sanottu, niin taloudellinen asema ei parane uudella velalla. Tässä mielessä takuusäätiön lainaehdot on hyvät... mutta nekin vaatii sitten myös taitoa hoitaa asioittan.... Eli ei nekää kelle tahansa luottotietovajaalle takuuta anna miten vain.

Takuu-Säätiön ehdot todella tiukat. Moni puhtaat luottotiedot omaavakaan ei niitä läpäisisi. Itsellä sattui olemaan asiat kohdillaan eli vakiduuni (virka) ja ilmeinen halu hoitaa ongelma pois. Takuu-Säätiö takaa myös puhtaat luottotiedot omaavalle järjestelylainoja, samoilla ehdoilla kaikille.
        Itse liputan positiivisen luottorekisterin puolesta.

• Pekka771

Siis nimenomaan oli luottotiedot mennyt kun lainoja yhdistelin. Unohtui sanoo... ja eurolimiitiltä sain lainaa.

• Mites Pekka771 onko tilanne nyt hallinnassa että pystyt hoitamaan lainat tällä järjestelyllä "kivuttomasti"? Jos näin on niin jatka samaa rataa, se kannattaa :)

• Lapinmuori

Pekka771.Et ole voinut saada heiltä lainaa.He eivät lainaa jos on luottotiedot mennyt.On otettu asiasta selvää.

• Anonyymi

Otsikossa on vastaus jota kannattaa miettiä kun sen itse on kurjoittanut.

voiko MAKSUHÄIRIÖMERKINNÄN saanut saada LAINAA.

Arvauksena heitän. Riippuu kuinka iso ja säännöllinen tuo merkintään johtanut tapahtuma on.

Ehkä vuosien päästä voi saada lainaa jos käytös muuttuu tietojen palautumisen jälkeen tai toiminta ei ole tuottamuksellista.

• Anonyymi

ei voi saada

• Anonyymi

Itse sain maksuhäiriöisenä mökkilIainan 30 000€ kun ollu sama työpaikka 60 000€ vuosituloilla usean vuoden,mökissä oli rahan arvoisia panttikirjoja asuntolainaan jonka sakin mökin panttaamalla 70 000€ asuntolainaa vasten,ostin rivarhuoneiston jonka remppasin itse pikkuhiljaa samoin kesämökin...piti vähä kierrellä pankkeja mutta Someron säästöpankki suostui lainaneuvotteluihin mökistä,lisäksi minulla oli 5000€ säästöt jotka siirsin samaan pankkiin,eli onnistuu jos on puhelahjat ja työtulot kunnossa...

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      7604
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      54
      5708
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      76
      3222
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2763
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1658
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      208
      1533
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      260
      1155
    8. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1149
    9. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      332
      1146
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1031
    Aihe