Minun vanhan mummomökin sähköt ovat ajalta sotien jälkeen. Mökissä on muutama pistorasia ja jokunen valopiste katossa. Pistorasiat ovat sellaisia pintamalleja joihinka saa laitettua kaiken malliset pyöreällä navoilla varustetut töpselit. Mökissä ei ole yhtään maadoitettua pistorasiaa. Ikivanha jääkaappini on sijoitettu ruokakomeroon. Lattia on sementtivalua. Kun olen paljain jaloin siellä ruokakomerossa ja käteni osuu jääkaapin ulkopintaan, tuntuu kädessä selvää sähkövärinää. Kengät jalassa sitä ei tunnu. Kun käännän sen töpselin toisin päin, sähkövärinää ei tunnu. Kertokaa tämmöiselle vanhalle mummolle, onko se jääkaappi hengenvaarallinen? Miksi se sähkövärinä tuntuu vain töpselin ollessa toisessa asennossa. Muutan kyllä kuukauden päästä tästä mökistä maalikylälle. Olen lukenut mökkien ostajien jälkikäteen vaativan korjauksia enemmän, kuin mökin arvo on. Minä olen sopinut palolaitoksen kanssa, että tulevat talvella ja polttavat mökin. Saavat samalla harjoitella sammuttamista.
Jääkaapin sähkövuoto
5
1482
Vastaukset
- eikannatakorjata
Ettei sitä jääkaappia olisi joku keksinyt nollata ja riippuen töpselin asennosta joko vaihe on rungossa tai sitten ei. Tässä tapauksessa suosittelen, että pidät jääkaapin töpselin siinä asennossa missä värinää ei tunnu ja pidät kengät jalassa jos kuukauden päästä muutat pois ja mökki poltetaan.
Jääkaappi varmaan jää myös poltettavaksi? - sähvö
Jos vain paljasjaloin betonilattialla, tuntuu sähkövärinää, ei siinä silloin ole muuta vikaa kuin kaappi on madoittamaton. Jos kaapin rungossa olisi oikeasi jännite, sen kyllä todella huomaisi.
Se että värinä tuntuu vain töpselin toisessa asennossa, johtuu sähköisestä rakenteesta, eli toinen sähkösyötön navoista on kapasitiivisesti "lähempänä" laitteen runkoa.- ki7ju6hygt
Vaikka kaappi olisi maadoittamaton niin jotain vuotoa kuitenkin täytyy olla pahimmillaan eristevika tai sitten ihan sallituissa rajoissa oleva vuoto virta häiriönpoistokonkkien kautta -joita ei tosin kyllä ainakaan "ikivanhoissa jääkaapeissa" taida olla
- sähvö
ki7ju6hygt kirjoitti:
Vaikka kaappi olisi maadoittamaton niin jotain vuotoa kuitenkin täytyy olla pahimmillaan eristevika tai sitten ihan sallituissa rajoissa oleva vuoto virta häiriönpoistokonkkien kautta -joita ei tosin kyllä ainakaan "ikivanhoissa jääkaapeissa" taida olla
Kaikissa metallirunkoisissa laitteissa on kapasitiiviista vuotovirtaa luontaisesti, vaikka se ei tosin ole mikään vika.
- Ratkaisuongelmaan
Jos jääkaapista vuotaa sähköä niin etsi reikä josta sähkö vuotaa ja laita reikään tulppasulake
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263754- 822597
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468