Jääkaapin sähkövuoto

saunakaljat

Minun vanhan mummomökin sähköt ovat ajalta sotien jälkeen. Mökissä on muutama pistorasia ja jokunen valopiste katossa. Pistorasiat ovat sellaisia pintamalleja joihinka saa laitettua kaiken malliset pyöreällä navoilla varustetut töpselit. Mökissä ei ole yhtään maadoitettua pistorasiaa. Ikivanha jääkaappini on sijoitettu ruokakomeroon. Lattia on sementtivalua. Kun olen paljain jaloin siellä ruokakomerossa ja käteni osuu jääkaapin ulkopintaan, tuntuu kädessä selvää sähkövärinää. Kengät jalassa sitä ei tunnu. Kun käännän sen töpselin toisin päin, sähkövärinää ei tunnu. Kertokaa tämmöiselle vanhalle mummolle, onko se jääkaappi hengenvaarallinen? Miksi se sähkövärinä tuntuu vain töpselin ollessa toisessa asennossa. Muutan kyllä kuukauden päästä tästä mökistä maalikylälle. Olen lukenut mökkien ostajien jälkikäteen vaativan korjauksia enemmän, kuin mökin arvo on. Minä olen sopinut palolaitoksen kanssa, että tulevat talvella ja polttavat mökin. Saavat samalla harjoitella sammuttamista.

5

1482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikannatakorjata

Ettei sitä jääkaappia olisi joku keksinyt nollata ja riippuen töpselin asennosta joko vaihe on rungossa tai sitten ei. Tässä tapauksessa suosittelen, että pidät jääkaapin töpselin siinä asennossa missä värinää ei tunnu ja pidät kengät jalassa jos kuukauden päästä muutat pois ja mökki poltetaan.

Jääkaappi varmaan jää myös poltettavaksi?

• sähvö

Jos vain paljasjaloin betonilattialla, tuntuu sähkövärinää, ei siinä silloin ole muuta vikaa kuin kaappi on madoittamaton. Jos kaapin rungossa olisi oikeasi jännite, sen kyllä todella huomaisi.
      Se että värinä tuntuu vain töpselin toisessa asennossa, johtuu sähköisestä rakenteesta, eli toinen sähkösyötön navoista on kapasitiivisesti "lähempänä" laitteen runkoa.

• ki7ju6hygt

Vaikka kaappi olisi maadoittamaton niin jotain vuotoa kuitenkin täytyy olla pahimmillaan eristevika tai sitten ihan sallituissa rajoissa oleva vuoto virta häiriönpoistokonkkien kautta -joita ei tosin kyllä ainakaan "ikivanhoissa jääkaapeissa" taida olla

• sähvö
        ki7ju6hygt kirjoitti:

Vaikka kaappi olisi maadoittamaton niin jotain vuotoa kuitenkin täytyy olla pahimmillaan eristevika tai sitten ihan sallituissa rajoissa oleva vuoto virta häiriönpoistokonkkien kautta -joita ei tosin kyllä ainakaan "ikivanhoissa jääkaapeissa" taida olla

Kaikissa metallirunkoisissa laitteissa on kapasitiiviista vuotovirtaa luontaisesti, vaikka se ei tosin ole mikään vika.

• Ratkaisuongelmaan

Jos jääkaapista vuotaa sähköä niin etsi reikä josta sähkö vuotaa ja laita reikään tulppasulake

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3754
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe