Varuskunta Lieksaan 1960-luvulla?

Renttelireino

Keskustelin 1980-luvulla erään Lieksassa vaikuttaneen lehtimiehen kanssa ja hän kertoi, että Lieksaan/Pielisjärvelle oli tarjolla 1960-luvulla suuri varuskunta.
Hanke oli kuitenkin kariutunut lieksalaisten vasemmistolaisten kuntapäättäjien vastustukseen. Syynä oli se, että päättäjät olivat pelänneet varuskunnan tuovan mukanaan liikaa kapiaisia perheineen jotka tulisivat äänestämään kuntavaaleissa oikeistoa ja näin keikauttamaan Lieksan poliittisen tasapainon oikeistolaiseksi.
Kysyin asiasta mm. Heikki Turuselta, eikä hänkään tiennyt tarinasta.
1960-luvulla perustettiin useita varuskuntia, esim. PorPr, KarP ja KaiPr.
Vastaava esimerkki Suomesta löytyy Lapista, jossa Jääkäiprikaati perustettiin Sodankylään kun tulipalokommunistit estivät varuskunnan tulon naapurikunnassa. Sitä pååtöstä Sodankylän naapurikunnassa kadutaan muuten vieläkin katkerasti vuosikymmenien aikana menetettyjen työpaikkojen ja verotulojen takia.
Asia kiinnostaa minua. Onko kellään asiasta tarkempaa tietoa?

71

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sodankylän naapurikunta, joka hylkäsi Prikaatin tulon alueelleen oli Kittilä.

      • hissanmaikk

        Katso kartasta eivä sodankylä ja Kttilä ole naapurikuntia


      • opettele.maantietoa
        hissanmaikk kirjoitti:

        Katso kartasta eivä sodankylä ja Kttilä ole naapurikuntia

        Katsohan itse kartasta. Sodankylän naapurikuntia ovat Inari, Kemijärvi, Kittilä, Pelkosenniemi, Rovaniemi ja Savukoski.


    • asentova.ja.lepova

      Empä ole moisesta varuskunta aikeesta kuullut mitään? Kannattaisiko kysäistä puolustusministeriöstä, heillä luulisi jotain arkistoja olevan suunnitelmistaan,,olettaisin!

    • Minä olen kuullut että Nurmekseen tarjottiin varuskuntaa mutta kun ei kelvannut niin meni Kajaaniin.

      • kamuttaja

        Tuostakaan en ole kuullut.


      • rajalle

        nurmekseen tarjottiin varuskuntaa mutta uskovaiset ja vasemmisto vastusti henkeen ja vereen syynä mm. pelko vaimojen ( vanhojen akkojen ) vieraissa juoksu varusmiesten ja kapiaisten kanssa


    • Hyvä aloitus. En ole kuullut moisesta hankkeesta. Joka päivä saa näköjään lukea tai kuulla jotain uutta.
      Mielenkiintoinen tuo nimimerkkisi. Tunsin pintapuolisesti kyseisen "herrasmiehen". Lieksan poliisi myös varmaan yhtä lailla, syvällisemminkin. Itsekin kyseisen häirikön pari kertaa niskasta taluttaen aikoinaan saatoin minne kuuluu. Mutta nimimerkki on varmaan tarkoitushakuinen ja mukavalla tavalla provosoiva;)

      Hisssanmaikalle terveisiä, Kittilä ja Sodankylä ovat naapurikuntia. Opintosi ovat tosi pahasti kesken

      • Ja lehtimies oli varmaankin Erkki tai Reino. En enempää arvaile;) Molempien kanssa olen keskustellut minäkin.


      • Ei ollut kumpikaan noista, vaan Lieksalaisen toimittaja. Mutta eniten minua kiinnostaa, onko tällä jutulla ylipäätään totuuspohjaa Lieksan kohdalla? Sodankylän osalta tieto on ihan faktaa. Löytyykö vielä elossa olevaa sen ajan Pielisjärven tai Lieksan kuntapäättäjää?


      • juhgfd56
        Renttelireino kirjoitti:

        Ei ollut kumpikaan noista, vaan Lieksalaisen toimittaja. Mutta eniten minua kiinnostaa, onko tällä jutulla ylipäätään totuuspohjaa Lieksan kohdalla? Sodankylän osalta tieto on ihan faktaa. Löytyykö vielä elossa olevaa sen ajan Pielisjärven tai Lieksan kuntapäättäjää?

        Oli varmaan Martti M.


      • Oli JV


    • Tämä on minulle aivan uusi asia, en siis ikinä kuullut.

    • Nurmeksen Lokinkankaalla jonkinnäköinen varuskunta toiminut vuoteen 1953 asti?Silloin tarjottiin varuskunnan perustamista Nurmekseen mutta kunnan isät eivät olleet suopeita ajatukselle niinpä ruvettiin 1959 rakentamaan Kajaaniin kainuunprikaatia.Tällaisen olen kuullut,voi olla että Lieksaan sama tarjous.

    • Pidän sitä täysin mahdollisena, olihan jo Pielisjärvellä rajamiehet.

      Sellaisen suunnitelman kyllä kuulin, että varuskuntaa on tarkoitus laajentaa huomattavasti.
      Pielisjärven päättäjät pistivät siitä hanttiin, eivätkä luvanneet antaa ilman pakkoa mitään armeijan käyttöön.
      Olisikohan silloin ollut varuskuntahankkeesta kyse?
      Tämän kuulin yliluutnantti Suutariselta (mies on aikaa sitten kuollut).

      • Kamuttajan kommentti voi hyvinkin olla sitä, mistä haluan lisätietoa. Saattaa olla ehkä, että kyse on juuri tuosta varuskuntahankkeen laajentamisesta. Kamuttaja on joka tapauksessa tämän palstan Primus inter pares, mitä tulee tietämykseen Lieksasta ja Pielisjärvestä.


    • Siitä nuivuudesta johtuen sitten lopettivat kokonaan rajakoulun Timitrasta.?...Tämä nyt oli aivan hatusta heitettyä;)

      • timitra

        Se tuli minunkin mieleen.


    • sinnemän

      Nurmeksessa oli sekä jalkaväkipataljoona että lentopuolen joukko-osasto.
      Jalkaväki meni Kontiorantaan ja lentoporukka Luonetjärvelle ja Rissalaan.
      Nurmeksen kunnanisät ja-äidit pelkäsivät tyttäriensä saavan huonoja vaikutteita sotilaista, ja kenties muutakin.

    • timitralainen

      Tästä ei mikään kirja mainitse mitään. Kiitos aloittajalle todella mielenkiintoinen aihe.

      • Tiedustelen löytyykö vielä sen ajan elossa olevia päättäjiä, tai henkilöitä jotka olisivat kuulleet asiasta. Vastustus on todennäköisesti ollut epävirallista, eli on annettu ymmärtää, että ei tänne ole tulemista


    • voiko.olla.yksi.mies

      Ihmettelee entistä enemmän Kuka On Kamuttaja?

      • eikö.vain

        Mitä sen on väliä kuka on pääasia että tietää.


    • niihhänseon

      Kamuttaja on kävelevä arkisto, ja piikki joidenkin tietämättömien lihassa!

    • hissanmaikk

      Komu keksii valletta suut ja simlät täytteen ja köyhät rääpäleet uskotte

      • massanhiekk

        Hissanmaikk taitaa viettää talvet Romaniassa ja kesät Suomessa kerjäämässä niin köyhä se on.


    • köyhälle

      Ei täällä ole köyhiä,,vain sinä hissanmaik olet henkisesti erittäin köyhä!

    • timitra

      Mihin se piti rakentaa.

    • varuskunta-alue

      Märäjälahdella oli jo kokemusta sodan aikaisesta varuskunnasta, joten eiköhän se olisi ollut sopiva paikka ja sopivan matkan matkan päässä kauppalasta, vesistöstä ja rautatiestä.

    • Ei sitä laajennushanketta virallisesti ollut käsitelty, mutta kunnan johtoon olivat olleet yhteydessä useita kertoja, mutta aina sama viesti, EI Ilman Pakkoa.
      Ampumarata oli kuulemma aivan liian pieni heidän tarpeisiinsa, eikä siellä voinut raskailla aseilla ampua.
      Laajentuminen Timitran alueella oli käytännössä mahdotonta.

      Luulen tämän olleen silloin kyseessä.

    • yksi.kaksi.kolm

      Minua kiinnostaa kovasti saada lisätietoja. Isä oli kunnanvaltuustossa....

      • ooks.pöljä

        No mikset kysy häneltä vaan täällä ruikutat....


      • ooks.pöljä kirjoitti:

        No mikset kysy häneltä vaan täällä ruikutat....

        Luulen hänen isänsä jo kuolleen, jos silloin on ollut valtuustossa.


    • Jos oisin "Lennu", lennosto Lieksaan.

      Mielenkiintoisesti mielenkiintoni siirtyi äsken katsoman hävittäjähankintoja. Suomen kallein kauppa? Vastakaupat? Lobbaus ja sen tahti. Rissala, Pielinen, Paalasmaa, Porosaari.

      https://www.youtube.com/watch?v=gUqgBrgSBYc

      Ja samalle vähemmän "jazahtava" vaihtoento. Huom. Arvostan tuonkaltaista ryhmävetovastuuta. Saatan kuulua itsekin siihen joskus. Naismiehuullisesti;)

      https://www.youtube.com/watch?v=GAoiZAZLRjA

      Veskun version, ja kummankin välissä, on mielessäni kansakoulun laulutunnit 1950-60 luvulla.

      Arvot omansa olkoot kaikilla. Tavat kotonaan paremmat. Tänne myös toivoisin kotimaisia tapoja!

    • Mitäkö tällä tarkoitan?

      Tarkoitan arvolla muuta kuin puoluepolitiikkaa. Asioita voi hoitaa monin tavoin. Olen äänestänyt joskus ihmisen oikeaakin mieltä henkilön takia. Vasemmalle on vaikeaa kallistua minunkaltaisen pienen ihmisen, mutta melkein kerran vasemmalle aikoinaan meinasin kallistua pianonsoittonsa ansioittensa kera. Ääneni antaa väärin. Sille kyllä pisteitä sata, jos ken arvaa ketä ajattelen nyt. Vasemmalta, kuten tietty, minä tohdin Lieksaan oikeamman siiven linjaa. Nurmeksessakin on käsittääkseni keskusta enemmistö. Entä Lieksassa. Tulkoot uudet ajat!

      Kehrätkää ajatuksianne. Älkää uneksiko!

      https://www.youtube.com/watch?v=MzheWNd65x4

    • Ei taida olla enää elossa yhtään sen ajan päättäjistä.
      Silloin oli valtuustoissa yleensä iäkkäämpää väkeä, joten he ovat jo muuttaneet Mähkön kankaaseen.

    • Tuttuja ja mukavia lauluja nuo.

    • minä_itse_kavioton
    • On mukavaa joskus. Etuilla. Ei kuitenkaan Mähköön.

      All life well, apparently.

      Sattuma vai sattumus? Kukaan älkööt suuttuko. Kaikki sorkkikoot sortin sorkillaankin;)

    • Olikin hyviä lauluja, niistä hissanmaikk voi oppia jotain.

    • turpojykelö

      Taitaa nuo maikan temaritoverit pörhäköityä tuossa kaupan käytävällä. Parhaimmillaan ovatkin siellä.

    • Loppujen lopuksi. Olen ollut, tulen olemaan. Nyt elän, kuin sinäkin ajan, elon kumppanini. Aikani on ennustettu syntymäni nollasta kymmenien yhdeksään, ehkä alle, kukapa sen tietää. Saattaa joku ajatella toisin...Henkilääkärinikin omani.

      Ajatelkoon, kuten toistenkin kohdalla. Mahdollista on vain todellisuuden tajuamisen myötä kaikenlainen ymmärrys, monipuolisuus pätevä rakkauden ja vihan rinnalla. Tulevaisuus ei ole hämärän peitossa. Se on selkeä monin tavoin.

      Me hankimme hävittäjät. Omat hävittäjämme, myös ajatustemme hävittäjät. Se monille väärille ajatuksille toivottavasti riittää. Ajatuksemme saa olla, toivottavan harkitsevia. Sillä sipuli;)

      Jäljille jäävien ajatukset kuitenkin elävät. Muistonsa kullakin. Toivottavasti hyvät kauan.

      Korkea olkoon älyllinen ja henkinen tasomme. Voima myös kanssamme.

    • Varustautukaamme, valmistautukaamme.

      Ketähän kukin suojelee, ja miksi? Vaihtuuko joku entiseksi, vai muuttuuko joksikin toiseksi. Jatkumoa on Lieksan sisällä, aitoa, kuin muuallakin.

      Puutarhaani minun on helppoa hoitaa. Ihminen ei ole kasvi. Kitken vesiheinän helposti pois ruusuni rinnalta. Väärä ihmismieli on siksi minulle seksittömästi vaikeaa kitkeä pois. Tervetulleita lisävoimia on joskus vaikeahkoa löytää. Kukapa meistä kirjoittaisi oikean, kauas näkyvän, siintoisen, kaikille sopivan vuosiluvun vastomatta, ajatuksiamme runsasten runsaasti esiin tuoden. Muinoin jo Ernest Renan (" L'Avenir de la science") ymmärsi asioita. Miten me nyt ymmärrämme aatteinemme innostuen asioitamme ja niiden hoitoa?

      Hah, ja hou hou, Joulunalusta leijoinemme meille. Niin teoreettista, ja jopa juhlallistakin luottamistamme aikamme tulevaan ymmärrykseemme.

      Mitenkähän ihmiskuntaa pitäisi ohjata elintärkeissä asioissa. Vallanhalun tahdon myötä, vai olisiko parempi vain kulkea ja kuunnella virran suurta mölinää ja pauhua?
      Ei ole outoa olla väärässä.

      Oudompaa on nykyisin olla kaikkien mielestä oikeassa!

    • rajasissi

      Lieksa menetti tosi paljon kun torjui varuskunnan laajentumisen.

    • Sotilasvirkamies-evp

      Lieksalla oli silloin hyvin pieni mahdollisuus saada varuskunta, mutta kun päättäjät, siis ei lieksalaiset päättäjät, katsoivat karttaan tarkemmin he totesivat, että paras paikka on sittenkin Kajaani. Ehdolla taisi olla myös Hyrynsalmi ja Suomussalmi. Lieksalaisilla päättäjillä ei ollut mitään jakoa siinä pelissä.
      Miksi näin? No katsokaanhan itsekin sitä karttaa niin ehkä se selviää, vaikka rohkenen epäillä.

    • todellinen.sotilasvirkam

      Sotilasvirkamiehet ovat täysin ulkona niistä suunitelmista sen tietää jokainen armeijan käynyt. Turhaa yrittää hämätä tuolla tittelillä.

      • Sotilasvirkamies-evp

        Hah! No jopas sinä paskan puhalsit. Otahan selvää missä kaikissa tehtävissä puolustusvoimissa työskennellään ja on aikoinaan työskennelty ja kuinka eri tehtävissä toimivien palkkaus, koulutus ja tehtävä huomioiden, määritellään.


    • aito.sotilasvirkamies

      Sotilasvirkamies on aliupseerienkin alapuolella.

      • Sotilasvirkamies-evp

        Sinä saatoit ollakin:-)


    • tosionsanolassila

      myö kaverin kans nähtiin myös 50-luvulla helevetinmoisessa kiljupäissään sukellusvene mutta asian teki oudoksi kun ei ollut Pielisellä vuan heinäpellolla mutta nähty kuitenkin on ja päissään

    • Kyllä ainakin se laajennus sammui Pielisjärven päättäjien vastustukseen.
      Lieksan päättäjiltä sitä ei silloin edes kysytty.

      Silloin kun sitä harkittiin oli jo jonkin asteinen laajennus käynnissä, ja sen vuoksi tuli ne panssarit ja tykitkin.
      Tykeillä päästiin ampumaan vain yhtenä yönä, sekin Pielisen yläpuolelle.
      Panssareilla ei ammuttu kertaakaan.
      Nämä asiat tiesin hyvin.

      Yksi suurempi valakin tehtiin (oli vierailijoita).
      Lieksasta olisi tullut osittain samanlainen kuin Onttolasta.
      Tänne olisi kuitenkin sijoitettu raskaampaakin kalustoa.

      Luulin sitä silloin vain laajennushankkeeksi ja sellaisen tuntemani upseeritkin sitä puhui, mutta aivan ilmeisesti se olisi ollut suoranainen uusi varuskunta.

    • armeija.käymättä.vielä

      Kamuttajalla on hämmästyttävän tarkkaa tietoa jopa stilasasioista. Miten on asia tuossa sotilasvirkamiehissä suunnitteleeko he uusia varuskuntia.

    • majuri.evp

      Sotilasvirkamiehiä ovat varuskuntaan palkatut hanttimiehet. Heillä ei ole osaa eikä arpaa missään strategisessa suunnittelussa.

    • olen.Kamuttaja

      Sotilasvirkamiehen asema ei ole yksiselitteinen.
      Kuitenkaan heillä ei ole valtuuksia päästä salaiseksi tai sitä korkeampaan luokkaan luokiteltuun aineistoon.
      He eivät myöskään ole päättämässä, tai suunnittelemassa mistään sotilaallisista asioista.
      He ovat lähinnä jonkin erikoisalan ammattilaisia jotka ovat armeijan palveluksessa.

      Ei taas suostu hyväksymään rekisteröityä nimimerkkiäni, mutta vahvistan heti kun se onnistuu.

      • Minä lähetin tuon viestin nimimerkillä olen.Kamuttaja


    • armeijan.käymätön

      Kiitos selvennyksestä Kamuttaja. Aika hämäävä nimi sotilasvirkamies antaa käsityksen hyvinkin korkeasta asemasta.

    • hyvä.tietää

      Ei siis kovin ihmeellinen virkamies.

    • potilasviraton

      Täällä voi esiintyä vaikka minkälaisena virkamiehenä tai tammenlehväritarina tai Mannerheimin kunniakirjan saaneena. Todisteena pelkkä oma narsistinen mielikuvitus.

      • nyt.naarattaa

        Niin ja joku narsistinen valehtelija hissamaikkana.


    • Lotta.Lunkreeni

      Mikäs on sotilasvirkanainen onko he niitä kanttiinin pitäjiä.

    • näin.on

      Lieksa olisi ollut kukoistava kaupunki jos tänne olis saatu varuskunta.

    • Niin olisi,ja myöskin Uimaharjun sellutehdas kun olisi tullut Pankakoskelle niin kuin oli tarkoitus Enson puolelta.

    • tämä.on.totuus

      Lieksaa on aina syrjitty kun jotain hyvää on ollut jaossa.

    • harjun.uimari

      Mikä esti Ensoa tekemästä mitä halusi?

    • hhjkln

      Enso oli ahne

    • Urho Kekkosen päätös oli että Uimaharjuun.

    • Rentelireino

      Kekkosella ei ollut mitään tekemistä sen asian kanssa.

    • tämä.on.totuus

      Enso teki itsenäisesti päätöksen.

    • soltaatti

      Nyt olisi tarpeen varuskunta Lieksassa Venäjän uhan takia.

    • hyvin.huolestunut

      Tarvitaan pikasia toimia Venäjän uhan takia.

      • nimimerkkierkkinimi

        Mitkään Lieksan toimet eivät auta Venäjää vastaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      207
      5448
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      129
      3296
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2475
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      343
      2411
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2012
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1586
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1561
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1423
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1250
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1111
    Aihe