Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Finnair rekry 2017 pt.7

Täälläjatkuu

Jatketaan täällä :)

251

1735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mietityttääpaljon

      Vielä en ole kuullut mitään MED1 jälkeen.... 🤔

    • fddsfsfdsfsdfsfd

      Saiko kukaan mitään kuittausta toimitetuista selvityksistä?

      • lentämään

        Kuittaus tuli sähköpostitse! :)


    • Haastistaootellessa

      Onko täällä ketään, joka olisi jo ollut yksilöhaastiksessa aikaisemmissa rekryissä? Millaista oli, ja mitä kieliä testattiin? :)

    • FINENG2016

      Haastattelu oli suomeksi ja englanniksi.

    • Rburycbfhrbhrecb

      Onko kukaan muu kysellyt lisätietoja Finnairilta noista medin lisäselvityksistä. Itse laitoin sähköpostia eilen aamulla mutta ei tuu vastausta....kohtahan noi dokumentitki pitäis jo lähettää niin tartteis tietää !

      • Jbbj

        Juu sama täällä, laitoin myös eikä oo tullut vastausta. Koska en ymmärtänyt viestistä tarvittiinki minuöta potilasasiakirjat vaan vain oma selvitys. Miten teillä oli merkattu jos haluttiin potilasasiakirjat?


      • Lentämään

        Mä laitoin eilen viestiä kun kysyin miten ne voi toimittaa ja tänää vastasivat heti. Lisäselvityksessä mulla luki ihan selvästi että potilasasiakirjat tulee toimittaa. Ei voinut ymmärtää väärin. Voihan se olla et osalta tarvitaan vaan oma selvitys :)


      • Jsshshshjsjs

        Saanko kysyä, että eikö sulla sitten mainittu toimitustapaa, vai etkö ymmärtänyt valita jotakin kolmesta vaihtoehdosta? :o


    • jaahajaahas

      Eipä kai niitä lisäselvityspyyntöjä tule enää kenellekään? Vai mitä luulette?

      Olen kyllä hyvin hämilläni, että omalla kohdallani ei lisäselvityksiä vaadittu, sillä jotakin pientä on ollut. Pieni pelko on edelleen, että medi hylätään :D Tosin melko kattavasti kerroinkin kaikesta siinä lomakkeessa.
      Kunpa viimeistään ensi viikolla saisi tietää, menikö läpi vai ei...

    • Ilmailulääkäri

      Mistä syistä sitten ilmailulääkäri voi hylätä? Jos nyt käydään medit ja lausunnot läpi niin mitkä asiat enää voivat aiheuttaa ilmailulääkärintarkastuksessa hylyn?

      • Juuuuuu

        No mulla esim ollut tutkimuksia sairauksista, joita ei medissä mainittu. Tosin mitään ei ole löytynyt, mutta yhdessä vaiheessa paljon lääkärikäyntejä... Aikamoisen kasan saa toimittaa sitten lappuja tarkastukseen


      • gfgdfdgffdfd

        Niin ja lääkärintarkastuksessahan voi aina löytyä jotain mistä ei itsekään ole tietoinen.


      • ghghffgfhgfh
        Juuuuuu kirjoitti:

        No mulla esim ollut tutkimuksia sairauksista, joita ei medissä mainittu. Tosin mitään ei ole löytynyt, mutta yhdessä vaiheessa paljon lääkärikäyntejä... Aikamoisen kasan saa toimittaa sitten lappuja tarkastukseen

        Siis mitä tarkoitat joita ei medissä mainittu? Jätitkö kertomatta kyselyssä vai puhutko Trafin vaatimuksista? Kaikki on toimitettava jos niitä pyydetään. Itse juuri skannasin nivaskan.


      • Ettäniin

        Siis MED001 -kyselyssä ei ollut sellaisia kohtia. Joten ei niistä myöskään mitään selvitystä ole pyydetty? Kun en ole maininnut niitä missään.


      • ooäioäiopiopäi
        Ettäniin kirjoitti:

        Siis MED001 -kyselyssä ei ollut sellaisia kohtia. Joten ei niistä myöskään mitään selvitystä ole pyydetty? Kun en ole maininnut niitä missään.

        Aa okei anteeksi en ihan ymmärtänyt. No sittenpä en usko että on mitään syytä huoleen, jos kyseessä ei ole vaiva mistä on mainittu trafin vaatimuksissa. Kerrot vaan reippaasti ja esität todisteet siitä että kaikki on ok. Hieman vain ihmetyttää että eikö med-kyselyssä tosiaan ollut mitään kohtaa missä asian olisi voinut/pitänyt tuoda esiin?


      • Skjshalskskskks

        No ei ole mitään sairautta todettu... Tutkittu vain. :) MEDissä nimenomaan kyseltiin sairauksia... Eli periaatteessa ei ole esteenä, mutta on useita lääkärikäyntejä vain tutkimuksista johtuen... Oireet siis nyt jo loppuneet!


      • Hyvähyvä

        No sitten voit olla ihan huoletta! Tsemmppiä sulle!


      • Jakskskjsjsjs

        Kiitos samoin! :)


    • Mitenhommajatkuu

      Nyt jos pääsisi tästä Medistä läpi, mikä on seuraava vaihe?

      Lääkärintarkastus ja sinne kaikki dokumentit vai? Eikö lääkäri näe navitaksesta kaikkia tietoja, miksi ne pitää itse toimittaa?

      • Fffi

        Yksilöhaastattelut seuraavaksi, ja jos läpäisee niin sitten lääkärintarkastus :)


      • Mitensemenee

        Juu tietysti siis haastattelu, unohtui mainita, että mikä medikaalivaihe seuraavaksi. :)

        Eli siis onko periaatteessa muuta, kuin se tarkastus johon toimitetaan kaikki terveystiedot 2 v ajalta? Osaako kukaan sanoa, eikö lääkäri siis pääse näkemään tietoja, vai miksi pitää itse dokumentit toimittaa?


      • iuojijijiojio

        No haloo hyvin harva työssäkäyvä edes käyttää julkisia palveluita... Työterveyshuollot on yleensä yksityisellä, joita ei näy missään navitaksissa.


      • Haloovaanitsellesi

        No kyllä kaikki näkyy navitaksessa, niin julkiset kuin yksityiset. Samoin omakannassa.


      • hghgfgfgh
        Haloovaanitsellesi kirjoitti:

        No kyllä kaikki näkyy navitaksessa, niin julkiset kuin yksityiset. Samoin omakannassa.

        Itse en ole käyttänyt julkisa vuosiin ja myöskin koko omakanta sen vuoksi tyhjä. Tarvitset ilmailulääkärille lausunnon jokaisesta lääkärikäynnistäsi, ja mikäli käyt yksityisellä ei niitä omakannasta löydy. Et haloo vaan.


      • Valojapäälle

        No haloo vaan, itsekin käytän enemmän yksityistä, mutta SILTIKIN ne käynnit näkyy edelleen siellä omakannassa. Ja myös navitaksessa, jonne ei tavan kansalaiset edes pääse.


      • ygygyogoygyug
        Valojapäälle kirjoitti:

        No haloo vaan, itsekin käytän enemmän yksityistä, mutta SILTIKIN ne käynnit näkyy edelleen siellä omakannassa. Ja myös navitaksessa, jonne ei tavan kansalaiset edes pääse.

        No hyvä että tiedät sitten noin hyvin. Et vissiin näe omia asioitasi pidemmälle. Omakantaahan ei edes käytetä vielä koko maassa, ja ainakaan minun yksityinen työterveyshuolto (iiiiso lafka) ei talleta tietoja sinne. Kato vaikka googlesta.


      • Terveysalallaitsekin

        No, vaikkei omakannassa sitten näy, niin navitaksessa näkyy. Nämä uudet järjestelmät esim estävät narkkeja ravaamasta toiselta yksityiseltä toiselle, jotta saisivat aina uudet reseptit itselleen jne.


      • Oikeaatietoa

        Pakko nyt kyllä hypätä sivusta mukaan, eipä näy Navitaksessakaan, joka alkaa jo olla haudattu Oma Kannan myötä. Siksi siis pitää toimittaa itse.


      • Kakskskslslsksksj

        Eikös omakannastakin voi piilottaa tiedot?


      • jkkjjhgkgjkj
        Kakskskslslsksksj kirjoitti:

        Eikös omakannastakin voi piilottaa tiedot?

        Voi. Eikä minkään yrityksen edustaja pääse sinne noin vain lukemaan kenenkään tietoja. Suosittelen vänkäämään itse finskin kanssa prosessista jos tuntuu ylivoimaiselta itselle hankkia muutama paperi.


      • Sinunkotasoisiajatkossa

        Luetunymmärtäminen? Kukaan ylivoimaisesta puhunutkaan 😂 Pohtinut vain?


      • ukyuykuky

        Voisit liittää nämä täällä käymäsi keskustelut Medi:n lisätietoihin niin tulis toi sun psyykkinen kuntokin sitten todistettua Finskille :D


      • Vajaakoolet

        Samat sanat.. Tosiaan tämä on toinen viestini tässä ketjussa. On se kumma kun ei edes keskustelua kestä? :o


      • fgdgdfdg

        Tää keskustelun taso on molempien osalta vajonnut niin alas että vaan naurattaa :D Alkaa tuntua että tultais hyvin toimeen livenä :D Takakeittiössä tavataan :D


      • Voiollaa

        :D


    • dgfdgffdf

      Onko täältä moni mukana myös norskin rekryssä? Mitä meinaatte tehdä, jos norski näyttää vihreää valoa ja finskin prosessi vielä kesken...

      • Norskifinski

        Minä! Otan norskin paikan vastaan, jos mahdollisuus siihen tulee :) tosin varmaan osallistun silti finskin yksilöihin, nehän on tammikuun alussa heti, ja norskin kurssi vasta tammikuun lopussa.


      • ytuuytuytuyt

        Ajattelin toimia täsmälleen samoin... Norski kiinnostaa enemmän jo palkan ja ilmapiirinkin puolesta :D


      • Norskifinski

        Norski olis kyllä ihan huipputilaisuus, ainoo miinus on sopparin määräaikaisuus :/ toisaalta uskoisin, että hyville tyypeille löytyy aina duunia! :)


      • hrttthth

        Siihen mäkin luotan, firma kasvaa huikeeta vauhtia.... Ihan varmasti jatkuu työt jos hommansa hoitaa hyvin!


      • åäöåäö

        Sama juttu, mukana molemmissa. Miettiikö kukaan muu noita kohteita? Norskilla lyhyttä lentoa vs Finskillä kaukoreittejä


      • Norskifinski

        Lyhyissä lennoissa myös hyvät puolet, vaikka olisihan kaukolennoillekkin kiva välillä päästä. Hankalaa olisi valita noiden väliltä, mutta onhan siinä mahdollisuus päästä norskille määräaikaisuuden jälkeen long haulia lentämään :)
        Kauheaa tämä odottelu kun rupee miettimään jos jonkinnäköisiä mahdollisia vaihtoehtoja, ennen kuin on mitään varmuutta edes paikasta :D


      • åäöåäö
        Norskifinski kirjoitti:

        Lyhyissä lennoissa myös hyvät puolet, vaikka olisihan kaukolennoillekkin kiva välillä päästä. Hankalaa olisi valita noiden väliltä, mutta onhan siinä mahdollisuus päästä norskille määräaikaisuuden jälkeen long haulia lentämään :)
        Kauheaa tämä odottelu kun rupee miettimään jos jonkinnäköisiä mahdollisia vaihtoehtoja, ennen kuin on mitään varmuutta edes paikasta :D

        Just näin, odottelu on pahinta. Ei voi tietää pääsekö edes kumpaankaan :D Noh, molemmat varmasti hyviä vaihtoehtoja.


      • finnairille

        Mulla valinta olisi Finski, mutta Norskin haastattelu meni muutenkin vähän kehnosti, niin en usko sinne pääsevänikään, eli tuskin tarvitsee tehdä valintaa :)


      • Ssoe

        Osaako joku kommentoida Finnairin työilmapiiristä? Muutaman kerran joku siihen viitannut ja puoltanut sen takia norskia


      • R4--
        åäöåäö kirjoitti:

        Sama juttu, mukana molemmissa. Miettiikö kukaan muu noita kohteita? Norskilla lyhyttä lentoa vs Finskillä kaukoreittejä

        Finnairissa kaikki lentää niin lyhyitä kuin pitkiä lentoja.


      • R4--
        Ssoe kirjoitti:

        Osaako joku kommentoida Finnairin työilmapiiristä? Muutaman kerran joku siihen viitannut ja puoltanut sen takia norskia

        Finnairissa on hyvä olla töissä, kun ei päästä itseään imeytymään mukaan joka yrityksestä (taatusti myös Norwegianista) löytyvään negaation ja salaliittoteorioiden noidankehään. Finnair ei ole huono työnantaja. Oon viihtynyt suht hyvin jo kohta 10 vuotta, enkä ole lähdössä pois.


      • Ssoe

        Kiitos asiallisesta viestistä, sain kaipaamaani hyvää vahvistusta päätöksenteon tueksi. Jokaisesta firmasta löytyy varmasti ne omat spekuloivat tyypit ja oma asenne ratkaisee paljon!


    • rgfgdf

      Norskilla on kivat kohteet myös kanariaa ja esim dubaita... Riittää ainakin mulle. Mielummin niitä kun kauheissa aikaeropöllyissä kokoajan.

      • EiNorskille

        No tällä viikolla Dubaista tulleena, en itse ikimaailmassa haluaisi Norwegianille töihin... Cabin crew töykeitä virolaisia, noh mutta kuka jaksaisikaan olla mukava täyteenahdetussa pienessä lentokoneessa...


      • sdfdsfsdfsd

        Ihan yhtä pieniä ja täysiä on ne Finskinkin koneet.


      • Säälittävänpieni

        No kyllä itse lensin Dubaihin "hieman" isommalla koneella Finskillä 😂
        Finski lentää Ouluun isommalla, mitä Norski Dubaihin...


      • Hyvinoletperehtynyt
        sdfdsfsdfsd kirjoitti:

        Ihan yhtä pieniä ja täysiä on ne Finskinkin koneet.

        Ei Finnair lennä kaukolentoja pienimmillä koneillaan :D


      • ghfhfghgfh

        Dubaita ja Kanariaa ei lasketa kaukolennoiksi. Dubaita lennetään A320-sarjan koneilla, eli "pienillä" koneilla. Et silleen tietäjät.


      • finnairille

        Finnair lentää Dubaihin kapearunkoisella A321-koneilla. Verrattuna Norskiin kapearunkoisiin (Boeing 737), Finskin koneissa on tossa konetyypissä pari riviä enemmän istumapaikkoja. Ei ne muuten mun mielestä eroa tilavuudessaan toisistaan. Ihan yhtä ahdasta molempien keittiöissä ja käytävillä on :D
        Mä lentäisin mielelläni myös long haulia, siksi kiinnostaa Finnair enemmän :)


      • finnairille

        Ja minä en kyllä haluaisi sellaista kollegaa, jonka asenne on "kuka jaksaisikaan olla mukava täyteenahdetussa pienessä koneessa" :D Kyllä niissä isommissakin koneissa matkustajia riittää ja crew on myös isompi. Oletko koskaan nähnyt millaiset crewn lepotilat ovat laajarunkokoneissa? Melko pieniä koppeja nekin. Perusvaatimuksiin kuuluu, että käyttäytyy mukavasti ja ystävällisesti, vaikka kone olisikin täynnä :)


    • Huolestunutemo

      Hei onko täällä nyt ketään asiasta oikeasti tietävää? Ylempänä jotkut kiistelee siitä, näkyykö terveystiedot ilmailulääkärille vai ei. Itse kaipaisin vastausta...

      Olen kärsinyt parisuhdeväkivallasta ja sen seurauksena käynyt (kunnallisessa)työterverveydessä pari kertaa näyttämässä vammoja. Ok -ei vaikuta lentämiseen, mutten silti haluaisi tietoja eteenpäin. Omakannassa näkyy -voinko piilottaa? Näkyykö jossain muussa järjestelmässä, mistä tuolla ylempänä kirjoitettiin?

      • Älävälitäannaolla

        Mitä merkitystä sillä on? Lääkäreillä vaitiolovelvollisuus ja kaikilla varmasti elettyä elämää takana. Ei kannata yrittää olla ihan ehjä ja täydellinen ihminen. Säröittä selviytyneet päälle 20-vuotiaat ovat harvassa.


      • enntiedä

        Miksi et halua tietoja eteenpäin, kun kuitenkin tietosi käsitellään luottamuksellisesti? Ymmärrän kyllä, että on arka aihe. En tiedä onko tuollaisen asian salaamisesta mitään haittaa, mutta itse en uskaltaisi salata tai jättää toimittamatta mitään. Mutta tuossa ei silti ole kyse sairauden salaamisesta, niin en tiedä vaikuttaisiko se mitenkään vaikka joskus paljastuisi ettet ole näistä käynneistä kertonut.

        Lääkäri (tai kuka tahansa muu hoitohenkilökunnasta) tarvitsee aina luvan muiden kuin itse kirjaamiensa potilastietojen tarkasteluun. Vaikka lääkäri olisi hoitava lääkärisi, työterveyslääkärisi, hänen kuuluu pyytää sinulta suullisesti tai kirjallisesti lupa katsella potilastietoja muiden kuin omien kirjaamistensa osalta. Kanta.fissä on mielestäni joku kohta, josta saa antaa sen luvan kaikille sinua hoitaville henkilöille. Eli jos tällaisen olet raksinut, niin sitten sinua hoitava lääkäri saa tarkastella tietoja luvallisesti. Tällöin ne näkynee myös sille ilmailulääkärille. Mutta varmaan kanta.fissä voi valita, ettei suostu tietojen luovuttamiseen. Silloin lääkäri tarvitsee sulta sen kirjallisen tai suullisen luvan erikseen.


      • Huolestunutemo

        Siis ei ole mitään psyykisen puolen vammoja tosiaan hoidettu, että ei lisäsaikkuja ole tulossa. Ihan mustaa silmää mm hoidettu...

        En tiedä, kai sen voisi heillekin kertoa, mutta on vaan sellainen aihe, josta en ole KENELLEKÄÄN muulle, kuin lääkärille (ja nyt teille) kertonut. Koen siis suurta häpeää.

        Piilotin omakannassa käynnit tähän liittyen, mutta mietin siis, että kun pyydän työterveydestä sitten hoitotiedot, voiko noita ns ottaa pois välistä? Ja mikä tuo yllä mainittu Navitas on, onko se nyt todellinen vai ei?


      • enntiedä

        Mä en ole koskaan kuullut Navitaksesta...
        Ymmärrän tuon häpeän tunteen, koska itselläni on ollut myös väkivaltainen suhde, ja vaikka en koskaan saanut mustaa silmää tai muita vammoja, niin en itsekään ole asiasta puhunut kuin lääkärille. Jos lääkärintarkastukseen asti pääsen, niin asiasta on kyllä merkintä yhdeltä lääkärikäynniltä. Se tosin oli noin 2 vuotta sitten, joten on siinä rajoilla, kuuluuko toimittaa tuon käynnin potilastietoja vai ei, mutta jos pitää toimittaa, niin sitten asia saattaa varmaan tulla puheeksi..
        Toivottavasti sulla on nyt parempi tilanne etkä joudu kokemaan enää väkivaltaa <3


      • Huolestunutemo

        Voi kiitos <3 suhteesta olen päässyt ONNEKSI pois. :) Mutta silti en kehtaa siitä kenellekään puhua.. Edes lääkärille en olisi halunnut, mutten mustalla silmällä voinut töihin mennä...

        En tosiaan vaan jaksaisi ottaa asiaa enää uudelleen puheeksi. Eihän se estäisi työllistymistä, mutta se häpeä koko asiasta on jotain niin suurta... Siksi nyt piilotin sen, eli periaatteessa ilman mun lupaa ei sen pitäisi kenellekään mennä eteenpäin. Ainoastaan siis se, kun haen työterveydestä ne todistukset, niin siellä saattaisi olla :/


      • enntiedä

        Oletko ollut sairaslomalla tuosta syystä? Silloin ne todistukset pitää varmaan toimittaa. On varmasti vaikea asia ja ymmärrän, miksi et halua menneitä asioita toisen lääkärin kanssa enää käydä läpi, mutta sulla ei ole mitään syytä hävetä! Jos tulet valituksi ja menet lääkärintarkastukseen, niin suosittelen olemaan täysin rehellinen, jos sairaslomia on ollut näistä syistä, ettei vaan sitten tule myöhemmin mitään ongelmia. Tsemppiä kovasti hakuun sulle! :)


      • Jnuhk

        Ootko hoitanut muut asiat työterveydessä? Pyydä vaan sieltä sitten 2 vuodelta kaikki etkä pyydä julkiselta mitään. Ei niitä kukaan saa tietää ellet itse tuo esiin. Ei noi asiat kuulu kellekään enää. Tsemppiä ja onnea etgä olet päässyt pois!


      • Huolestunutemo

        Voi kiitos ihanat <3 tulipa hyvä mieli! :) Joo jouduin olemaan pari päivää pois töistä (onneksi loma oli alkamassa)... Meillä siis on työterveys julkisella... Eli käytännössä terveyskeskuksessa ja siellä kaikki käynnit :/


    • iojoåijiojio

      Tossa tietysti asia voidaan katsoa niin että vaikka vammat eivät johdu sairaudesta, voi olla vaarana että niitä tulee lisää ja sen myötä myös sairauspäiviä.

    • Med2

      Ennen lopullista ilmailulääkärintarkastusta jokaisen pitää käydä omakustanteisesti myös labrassa, kuulokokeessa ja EKG:ssä. Tulokset sit mukaan lekurille. Lisää tulee tietoa sit MED2 vaiheessa.

      • dgdfgdfgdfggfd

        Pitääkö tämä nyt paikkansa? Ainakaan alkuvuoden rekryjen keskusteluissa ei ole tästä mitään?


      • kyllääää

        Kyllä mä oon käsittänyt näin myöskin. Tämähän on sitten vasta, jos tulee valituksi.


    • Kkhloohvc

      Omakustanteisesti? Sehän maksaa satasia, ei tollasiin pääse edes kunnallisella.

      • Kaikkirahatpois

        Joo itse pitää maksaa, kuullu myös samaa.


    • Betterbeonehellofajob

      Siis kuinka kallista tästä loppupeleissä tulee?? Pari kuukautta palkatonta kurssia ja satasten testejä? Saa tehdä töitäkin 4 kk korjatakseen taloudellisen loven näistä huvituksista.

      • jkjkjhkjkjhk

        Ihan pirun kallista. Ja siis ilmailulääkärille mennessähän ei ole vielä varmaa että pääset kurssille. Eli maksat yksityisellä satasten tutkimukset jotka sitten siellä käydään läpi sen 2 vuoden terveyshistorian kanssa. Niiden perusteella sitten päätetään pääsetkö vai et. Toisaalta jos tulee hylky onhan sulla sit omat sydänfilmit :D


    • emonen

      Kirjauduin äsken tonne mun omakantaan ja siellä näkyi muutamat lääkärikäynnit mistä unohdin mainita mitään tossa terveyskyselyssä :S varmaan liian myöhästä lisätä siihen mitään?

    • YksSiivetön

      Harmittaa kauheesti, kun putosin ryhmähaastattelussa... Näitä viestejä kun lukee.
      Olisin kaikin puolin pätevä työhön, fyysisesti, psyykkisesti ja elämän tilanteen kannalta.
      Ei haittaa palkaton koulutusaika eikä pieni palkka. Olisin todella halunut tämän työn.
      Menikö jotain pieleen ryhmiksessä? Miten ryhmätehtävä olisi pitänyt tehdä? Me vain juteltiin aiheesta ja sovittiin suunnilleen, mitä jokainen vastaa aiheesta. Olisiko pitänyt tehdä jotain toisin?
      Puhuin itsestäni lyhyesti ja ytimekkäästi, ajattelin että en vie liikaa aikaa muiden osuudelta (jotkut puhui itsestään hyvinkin pitkään).
      Niin pettynyt ja surullinen olo nyt.
      Toivottavasti tulisi pian uusi haku.
      Tekisinkö jotain toisin?
      Saa lohduttaa ja antaa vinkkejä tulevaan.

      • Enskerrallasitten

        Pää pystyyn, ja uusia verkkoja vesille! :) tiedän fiiliksen, itse en saanut ensimmäisellä kerralla edes ryhmiskutsua!
        itse menin haastikseen positiivisella asenteella, yritin jutella mahdollisimman monen hakijan kanssa, otin toiset huomioon tehtävässä, ja kysyin muiden mielipiteitä. En puhunut kenenkään päälle, ja hymyilin todella paljon! Näillä pääsin jatkoon, en sitten tiedä mitä sellaista sanoin/tein, että jatkoon valitsivat.
        En myöskään usko, että tehtävässä oli mitään tapaa, miten olisi pitänyt tehdä, vaan katsoivat miten tulet toimeen uusien ihmisten kanssa.
        Finski ei ole ainoa vaihtoehto, aina voi hakea muuhun yhtiöön, niin pääsisi kerryttämään hieman kokemusta, ja myöhemmin hakea uudelleen finskille. Ja jos on valmis muuttamaan ulkomaille, mahdollisuutesi moninkertaistuvat!! Tsemppiä, ainakin sait hyvää harjoitusta seuraaviin haastiksiin 😊


      • paskaaaaaaaaaaaaaaaa

        Siis mulla ihan sama fiilis, kun alottajalla. En vaan ymmärrä mikä hitto meni pieleen. Tuntuu, että haastattelijat ei tykännyt mun ilosesta persoonasta, tai jotain. En ymmärrä. Voikun sais jonkun palautteen ni vois oppiakin jotain seuraavaa kertaa varten. Tulin hyvin toimeen kaikkien kanssa ja muutenkin ryhmän yhteishenki oli hyvä. En puhunut liikaa, mutta en liian vähääkään.


      • Enskerrallasitten

        Olisiko sitten voinut jäädä työkokemuksesta/koulutuksesta kiikastamaan? Tai kielitaidosta?


      • YksSiivetön

        En ole enää mikään nuori nainen, laaja työkokemus vaativasta asiakaspalvelusta, kielitaito laaja ja erinomainen....
        Olin myös haastattelussa aurinkoinen ja sopivasti "hauska", olen sosiaalisesti todella lahjakas.
        Olisiko vaan ollut ylitarjonta sopivista hakijoista? Jotka sitten kuitenkin menee Norwegianille tai ei voikaan olla kahta kuukautta kurssilla....
        Ja mä en päässyt edes jatkoon.
        No, täytyy hakea uudestaan ja toivoa että haastattelijat ainakin olis eri tyypit.


      • Tsemppiä

        Ymmärrän pettymyksen ja surun. Yritä ajatella niin, että opit tästä hakukerrasta jotain. Ensi kerralla olet ollut jo haastattelussa, joten tiedät paremmin miten varautua. Sitä odotellessa kerrytät lisää itsevarmuutta ja kokemusta työelämästä/opinnoista.
        Moni hyvä karsiutuu jo alkuvaiheessa eikä mikään haastattelu voi varmuudella mitata, kuka olisi paras työhön. Hakijoita on paljon ja karsinta on haastavaa.

        Mieti ensi kertaa varten, miten esittelet itsesi, niin että tuot persoonaasi paremmin esille. Kerro rohkeasti vähän enemmän itsestäsi, lyhyesti ja ytimekkäästi vastaaminen ei välttämättä ole paras tapa jäädä mieleen. Voit treenata itsesi esittelyä vaikka ääneen kotona, se ainakin auttaa mua muistamaan paremmin mitä haluat itsestäni sanoa.
        Muistele myös ensi kertaa varten mikä ryhmätehtävän aihe oli, ja pohdi mitä muita aiheita voisi vastaavassa tehtävässä olla ja mitä haluaisit niistä sanoa.

        Mä olen hakenut muutaman vuoden ajan eri lentoyhtiöille, ja olen päässyt aiemmin muutamaan haastatteluun, joista sitten on tullut hylky. Se on todella musertavaa, varsinkin jos omasta mielestä meni ihan hyvin (kerran on myös mennyt niin huonosti että aloin itkeä haastattelusta pois päästyäni).

        Uusia hakuja on varmasti tulossa lähivuosina! Nyt et vaan lannistu! Sitkeys palkitaan. Ensi kerralla ihan hyvin voit päästä jatkoon ja kurssille, kun jaksat vaan yrittää ja pysyä toiveikkaana. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä! <3

        Itse tulen pettymään todella pahasti, jos en tule valituksi kurssille. Mutta en aio siltikään luovuttaa, vaikka tulisi hylky. Toisilla on niin hyvä onni, että pääsevät ekalla yrittämällä, toiset joutuvat yrittämään monta kertaa.


      • paskaaaaaaaaaaaaaaaa

        Siis mä oisin voinu kirjottaa ton yhen kommentin. Kielitaito erinomanen, pitkä kokemus myynnistä ja asiakaspalvelusta. Muutenkin kaikki niin sama, i feel you!!!!!!!! D: hakikohan ne jotain "hiljasempaa" tyyppiä koska itekin koen olevani sosiaalisissa tilanteissa hyvä ja just hauska. EN tiiä. tuntuu et toi on jotenkin niin hakuammuntaa ja riippuu niin paljon siitä et mitä just omat haastattelijat kelaa. Meillä oli aivan poker face haastattelijat, tuntuu että ne ei ois yhtään halunnu olla siinä. Sit luki täältä ni muilla oli ollu niin ilosia ja hauskoja haastattelijoita :D


      • 6uyt

        Mä tipuin ryhmiksissä, koska sössin haastattelussa. Olin myös varmasti vanhin ryhmässäni :D Kielellisesti jäädyin, vaikka enkkua puhunkin mielestäni ihan hyvin. Mutta aivan ihania tyttöjä oli ryhmässä, toivon että niistä parhaat ja innokkaimmat pääsis jatkoon <3


      • Tsemppiä

        Ja kannattaa kokeilla pyytää palautetta. Itse pyysin kerran, ja palaute oli aika yllättävä. Nyt Finnairin haastattelussa pidin huolen, että ne piirteet, joita tuossa aikaisemmassa haastattelussa multa jäätiin kaipaamaan, tulivat esille.


      • Tsemppiä

        Varmasti vaikuttaa myös se, millaiset haastattelijat on, ikävä kyllä. Mulla oli ainakin tosi mukavat haastattelijat, joten siinä tilanteessa oli tosi helppo olla. Mä olin myös eidän ryhmästä eniten äänessä, ja silti pääsin jatkoon.
        Miten hyvin onnistuitte tuomaan esille omaa motivaatiotanne? Voisiko olla, että siitä jäi kiikastamaan?


      • YksSiivetön

        No olipas hyvä että avauduin aiheesta, en olekaan yksin. Näistä fiiliksistä en oikein voi puhua irl.
        Ja nimimerkki Paskaaaaaaaa, ollaan oltu samojen tyyppien haastattelemina.
        Kiitos kaikille tsempistä!
        Haen vielä uudestaan, mulla vaan se tosiasia, että en ole enää nuori, jos ens kerralla ei onnistu, jäänee tämä unelma mun osalta.
        Ja harmittaa niin kovasti, kun kyse ei tosiaan ole rahasta tai sen puutteesta, haluaisin TEHDÄ TÄTÄ TYÖTÄ. Vaan mitenkäs sen haastattelussa fiksusti selität?


      • Mikäpalaute
        Tsemppiä kirjoitti:

        Ja kannattaa kokeilla pyytää palautetta. Itse pyysin kerran, ja palaute oli aika yllättävä. Nyt Finnairin haastattelussa pidin huolen, että ne piirteet, joita tuossa aikaisemmassa haastattelussa multa jäätiin kaipaamaan, tulivat esille.

        Mikä oli palaute jos saa kysyä?


      • Tsemppiä

        Mikäpalaute: En ollut tarpeeksi itsevarma. En olekaan kaikista itsevarmoin niin tyyppi, mutta se oli silti yllättävä palaute, sillä luulin haastattelun menneen hyvin ja oloni oli ollut rento ja luottavainen. Nyt onnistuin ilmeisesti paremmin Finnairin haastattelussa.


      • Hhohhoijjaa

        Tein todella selväksi että motivaatiota on. Se tässä onkin, kun itsestä tuntu että meni hyvin ja selkeesti ei mennyt:Ddd taidan kyllä pyytää palautetta.


      • YksSiivetön

        Mitä kautta pyysit /sait palautteen? Helmikuussahan tulee palaute netissä tehdyistä testeistä, mutta luulen/tiedän että ne meni hyvin.
        Enemmän kiinnostaa just se, menikö jotain pieleen haastattelussa...


      • Tsemppiä

        Pyysin sähköpostitse. Oli siis ihan toisen yrityksen haastattelu, eli en tiedä miten Finskillä on resursseja vastailla tällaisiin pyyntöihin. Kannattaa kuitenkin kysyä, vastauksessa voi kyllä mennä aikaa!


      • Kakshsgsgshakal

        No eipä se nähtävästi haastattelijoistakaan johdu. Itse masennuin ryhmisten jälkeen, kun haastattelijat olivat todella jäisiä ja jopa kylmiä meitä kohtaan jne mutta silti jatkossa ollaan! Eiköhän he vain valitse sieltä ne soveltuvimmat henkilöt :)


      • YksSiivetön

        Niin, totta tuokin. Haastattelijat oli jääkylmiä eikä reagoineet siis mitenkään. Mielestäni haastattelu meni kuitenkin minun ja lähes koko ryhmän osalta hyvin. Olin tyytyväinen kokonaisuuteen myös omalta osaltani.
        Kun hylky tuli, olin todella pettynyt.
        Haastattelun kylmä ilmapiiri nousi mieleen. Meidän haastateltavien kesken ilmapiiri oli ihana ja innostunut kuitenkin.

        Mietin juurikin sitä, että miten se oma soveltuvuus ja motivaatio siinä tilanteessa tuodaan esille?
        Ryhmässä osaan toimia, kuuntelen, otan huomioon, kysyn ja sanon oman kannan. Hymyilen. Mitä vielä vaaditaan?


      • kjlkkjsjgs

        Onkohan rekryn eri vaiheet pisteytetty ja jatkoon pääsyyn ei ainoastaan riitä se, että ryhmis meni hyvin. Eli jos aiemmat osiot on pisteytetty ja ne ovat menneet huonommin, niin vaikka ryhmis olisi mennyt hyvin, ei välttämättä ole jatkossa. Eli ne jotka ovat pudonneet ryhmiksen jälkeen eivät välttämättä ole olleet lainkaan huonompia itse ryhmähaastattelussa, kuin ne jotka ovat päässeet jatkoon. Niin tasaisia monet ryhmät näyttävät olleen ja olisihan se haastattelijoille aikamoinen homma erotella pelkän lyhyen ryhmähaastattelun perusteella pätevät ei pätevistä. Luulen, että kokonaisuus ratkaisee.


      • Uteliasoppija
        Tsemppiä kirjoitti:

        Ja kannattaa kokeilla pyytää palautetta. Itse pyysin kerran, ja palaute oli aika yllättävä. Nyt Finnairin haastattelussa pidin huolen, että ne piirteet, joita tuossa aikaisemmassa haastattelussa multa jäätiin kaipaamaan, tulivat esille.

        Haluatko kertoa mitä piirteitä ja puolia haastattelijat jäivät kaipaamaan? :)


      • Haastattelijatpelottivat
        YksSiivetön kirjoitti:

        Niin, totta tuokin. Haastattelijat oli jääkylmiä eikä reagoineet siis mitenkään. Mielestäni haastattelu meni kuitenkin minun ja lähes koko ryhmän osalta hyvin. Olin tyytyväinen kokonaisuuteen myös omalta osaltani.
        Kun hylky tuli, olin todella pettynyt.
        Haastattelun kylmä ilmapiiri nousi mieleen. Meidän haastateltavien kesken ilmapiiri oli ihana ja innostunut kuitenkin.

        Mietin juurikin sitä, että miten se oma soveltuvuus ja motivaatio siinä tilanteessa tuodaan esille?
        Ryhmässä osaan toimia, kuuntelen, otan huomioon, kysyn ja sanon oman kannan. Hymyilen. Mitä vielä vaaditaan?

        Heh, olitkohan sitten mun ryhmässä :D

        Itse siis olin täysin varma, etten jatkoon pääse. Haastattelijat olivat niin jäätäviä, ei hymyn häivähdystäkään edes kätellessä. Silti onneksi jatkossa olen... Olisi kiva tietää, miten muilla omasta ryhmästä meni :)


      • YksSiivetön

        Kiitos kaikille kommenteista ja tsempistä!
        Tsemppiä myös kaikille teille, joilla haastattelut ja testit jatkuu.
        Kiva, jos jaksatte ja viitsitte kirjoitella fiiliksistä ym tänne edelleen.
        Toivotan kaikille hyvää mieltä ja sitä onneakin jatkoon!


    • Vfbhjgcvh

      Viime vuoden ketjussa joku mainitsi yksityisellä tutkimusten maksaneen satasen pintaan. Kannattaa varmaan vertailla hintoja, jonkun verran eroja on.

    • Gcfjjbcb

      Tsemppiä sinulle, joka putosit. Minäkään en viime vuonna päässyt edes ruhmähaastatteluihin. En tiedä miten nyt onnistuin pääsemään tänne asti. Ryhmiksessä olin normaali itseni. Enemmän kuuntelin kuin puhuin, yritin ottaa toiset huomioon, mutta toin esille myös oman mielipiteeni.

    • Mietityttää111

      Moikka! Nyt vasta pääsin mukaan näiden keskustelujen ihmeelliseen maailmaan ja en äkkiseltään löytänyt vastausta, mutta onko siis jatkossa muita kenen tatuoinnit vaativat poistattamisen? Peittäminen ei ilmeisesti Finnairilla ole hyväksyttävää?

      • Mitenmahdollista

        Siis miten voit olla jatkossa, jos tatuointeja on kielletyillä alueilla? Nehän tarkastettiin ryhmiksissä?


      • tatuoimaton

        Peittäminen ei käy. Missä sulla on tatuointi ja onko sulle sanottu, että se tulee poistaa?
        Eikö tuollainen poisto-operaatio vie joitakin kuukausia vähintään, ehditkö poistattaa sen ennen kurssia, jos tulet valituksi?


      • Valehtelija

        Miten muka olet jatkossa, kun et edes tiedä, että peittäminen EI ole vaihtoehto? Ja tosiaan ryhmiksissä ne tarkastettiin, jatkoon ei päässyt jos tatuointi kielletyllä alueella. Ellet sitten valehdellut olevasi tatuoimaton.


      • Otaasioistaselvää

        Jos lupasi poistaa tatuoinnin edellytyksenä tietysti, että pääsee jatkoon niin pääsi vielä ryhmiksestä läpi. Varmaan yksilöissä syynätään tarkemmin. T:toinen kellä tatuointi vähän näkyvillä ja edelleen jatkossa.


      • tatuoimaton

        Mutta poistatteko tatuoinnit vasta, jos tulette valituiksi kurssille (tammikuun loppupuolella)? Jos teidät halutaan vaikka maaliskuun alussa alkavalle kurssille, niin eihän tuossa ole kuin reilu kuukausi aikaa poistaa tatska.
        Miksiköhän tatuoinnit edes tarkistettiin, jos niitä saa olla kielletyllä alueelle, kunhan ne poistaa ennen kurssia?


      • Factsstraightt
        tatuoimaton kirjoitti:

        Mutta poistatteko tatuoinnit vasta, jos tulette valituiksi kurssille (tammikuun loppupuolella)? Jos teidät halutaan vaikka maaliskuun alussa alkavalle kurssille, niin eihän tuossa ole kuin reilu kuukausi aikaa poistaa tatska.
        Miksiköhän tatuoinnit edes tarkistettiin, jos niitä saa olla kielletyllä alueelle, kunhan ne poistaa ennen kurssia?

        No ymmärrät varmaan, että 3 sentin kokoisen perhosen poisto on realistisempaa kuin esim. full sleeven. Sitä siinä varmasti tarkastettiin.


      • Tyhmäköolet

        No ymmärrät varmaan, että sen pienenkin tatuoinnin poisto on usean kuukauden prosessi?


      • Hahairhead

        Ymmärrät varmaan, että vastaukseni oli lähinnä kysymykseesi "miksiköhän tatuoinnit edes tarkistettiin?" Tyhmä esiintyy siellä päässä. Kisses.


      • tatuoimaton

        Tuo sulle vastannut oli joku muu kuin minä, mainitsemasi kysymyksen esittänyt.

        Kovin hyökkäävää osa porukasta täällä, enkä viittaa vain tähän tatuointi-keskusteluun. Toivottavasti nämä ihmiset osaa käyttäytyä vähän sopuisammin työelämässä, jos vaikka ollaan tulevaisuudessa kollegoita.


    • Lentoemännäksi

      Onko ketään koskaan heitetty pois kurssilta? Esim jos ei ole läpäissyt kurssia ensimmäisellä kerralla? Miten ne testit ylipäätään menee? tai onko ketään heitetty pois muista syistä? Itsellä on vakityinen työ. Mietin jos pääsen kurssille saakka, siinä tapauksessa pitää irtisanoa nykyisestä työstä.

      • Bfnkkur

        Itse aion ottaa virkavapaata tai lomaa kurssin ajaksi, jos sinne asti pääsen. En tosiaankaan uskalla irtisanoutua ennen kuin kurssi on läpäisty ja työsopimus tehty.


    • Mitteesie

      Mulle sanottiin että tatska on hilkuilla, mutta ei sanottu mitään että se pitäis poistaa. Tietysti oon varautunu siihen. Vissiinki oli idea että kokeillaan sitten univormun kanssa jääkö sinne alle vai pitääkö se oikeesti poistaa. Tatskojen poistaminen on nykyään kyllä aika nopeeta, yhdellä kerralla voidaan tehä jopa 4 "poistokertaa", ja yleisimmät tatskat vaatii sellasen 6-8. Saapi nähä pitääkö oma poistattaa, on kyllä ollu mielessä jo ennen tätä Finnairin rekryä.

    • kkorvakorut

      Tatuoinneista tuli mieleen lävistykset. Itselläni on molemmissa korvissa 2 reikää, eli yhteensä 4. Kaikki reiät on korvannipukassa. Finnairin sivuilla lukee vaan, että korvakorut on sallittu, mutta tietääkö kukaan, saako käyttää kaksia korviksia, vai vain yhtä korua per korva? :)

      • Lentoemosince

        Vain yhdet korvikset saa olla ja nekin on tarkkaan määrätty et millaiset.


    • fdsfdsfdsfdssdf

      Saitteko jotkut kuittaukset kun laitoitte lisäselvityksiä?

      • Sainvastauksen

        Sain mailia jossa kiitti lisäselvityksistä. Lupasivat ilmoittaa sitten kun lisäselvitykset on käyty läpi.


      • Kekshsjslscsjsksj

        Mulle ei tullut mitään viestiä, sähköpostilla (terveyspalvelut) laitoin dokumentit...


      • sdfdsfsdfdfsfd

        Minäkään en saanut vahvistusta.


      • hhhmmmm

        Mulle tuli heti seuraavana päivänä myös kuittaus, että perille tulivat! Jännä ettei kaikille oo tullu.. No perille ovat varmasti kuitenkin menneet! :)


      • Öhmms

        Äh nyt alkoi mietityttämään, minäkään en saanut kuittausta sähköpostilla lähetetyistä lisäselvityksistä. Lähetetyt kansiossa kyllä viestini näkyy joten kaiken järjen mukaan sähköposti on heille mennyt. Harmi, etteivät systemaattisesti ota yhteistä linjaa, vaan osalle vain lähettävät kuittauksen saapuneista lisäselvityksistä.


    • Törkeää

      Tiesittehän sen että just valmistui 90 uutta emoa joiden piti työllistyä heti. Mutta kurssin alussa heille kerrottu että työllistyvätkin vasta ensi kesänä. Moni oli sanonut itsensä irti vakituisesta työstä ja nyt jäi reiluksi puoleksi vuodeksi työttömäksi.

      • Älälevitävalheita

        Ei pidä paikkaansa, faktat olleet pöydässä alusta asti.


      • uhuhuhuhuh

        Mutta siis jos nyt kurssilta valmistuneet työllistyvät vasta kesällä, hehän joutuvat kertaamaankin tässä valissä ennen kuin pääsevät töihin? Mites tuon on kannattaavaa, kenellekään? Ja siis jos viimeisimmiltä kursseilta vvalmistuneet saavat töitä vasta kesällä, niin eiköhän se tarkoita sitä että tulevilta kevään/kesän kursseilta valmistuvat ovat vasta seuraavana jonossa, eli joskus syksyllä? Voiko tämä tieto nyt pitää paikkansa vai onko taas vaan trolli? Voisko joku syksyn kurssilainen kertoa mikä tässä on tilanne?


      • Säälittävää

        Joku itsestään epävarma vaan yrittää tiputtaa jengiä ennen yksityishaastatteluja... Kannattaisi pelata ihan vaan reilua pelia, epärehellisyys ei pitkälle kanna.


      • fgfdgfgdf

        Joo mun mielestä tosi kurjaa jos henki täällä on tälläinen, toivottavasti ei heijastele tulevaa työilmapiiriä.


    • dhgfghfghfjf

      Whooot?!?! Pitääkö tämä paikkansa? Eli edellisen haun viimeisille kurssilaisille ei olekaan töitä, ja nyt uusi rekry käynnissä?

      • Höhöhöh

        Höpöjuttuja.


    • Surullista

      Ei nuo täällä valehtelevat töihin pääse. Älli ei riitä muuhun, niin pitää yrittää muita hakijoita pelotella työttömyydellä jne.

      VINKKI teille valehtelijoille: käyttäkää energianne ITSENNE kehittämiseen valheiden levittelyn sijaan!

    • Emo2017

      Pitää paikkaansa. Minut valittiin kurssille edellisestä rekrystä. Kolmantena päivänä kurssin alettua saimme tiedon, että tulemme lentämään fami lennot nyt ja työllistymme vasta toukokuussa. Syy tähän on se, että menossa on lentäjäpula josta johtuen osa lennoista peruttu / lennetään toisella yhtiöllä. Tästä johtuen tällä hetkellä on poikkeuksellisesti liikaa miehistöä. Nyt siis pitää keksiä jotain mitä teen seuraavan puoli vuotta.
      Ennen lentämisen aloittamista teemme vain "Hands on".
      Valitettavasti siis totta tuo aiempi kirjoitus... mutta näin ne asiat saattaa muuttua päivässä ilmailualalla :/

      • gdfgfgffgfg

        Alkaa norski kiinnostaa kokoajan enemmän ja enemmän. Ja kun kurssiaikatulustakaan ei ole ollut mitään muuta tähän mennessä että kuin keväällä/kesällä... Varmaan meidän reksrylle käy niin, kurssien pitoajankohta venyy. Ensimmäiselle porukalla ehkä tarjotaan kesälomasijaisuuksia. Hitto että kiukuttaa, ei se että tilanteet muuttuu mutta epätietoisuus. Tässä voi kyllä käydä ihan miten vaan.


      • hukuikiik

        Miten teidän kurssilla reagoitiin uutiseen, jättikö kukaan kesken? Hurjalta kuulostaa 6 kk työttömyys...


      • Enymmärrätätä

        Miksi finnair sitten ylikouluttaisi? On jo liikaa miehistöä niin miksi sitten haetaan lisää työntekijöitä?


      • Hinppa

        Liikaa miehistöä tilapäisesti koska lentäjiä ei ole tällä hetkellä tarpeeksi. Lentäjät saadaan vasta keväällä puikkoihin.


    • Eikaikkivalehtele
      • hjythythyt

        Kunpa vain Finnair vastailisi siellä, edellisen kerran vastailtu 10 pv sitten. Olisi kyllä mukava kuulla faktaa ihan yrityksen puolelta, tässä on aika monella ns. elämä pelissä.


      • ijihuhij

        laitoin kyselyä as.fm:ään. Saas nähdä tuleeko vastusta.


      • Hinppa

        Epäilen et tilanne tasottuu kun lentäjät saadaan koulutettua :) ei kannata vielä murehtia kun haastattelut ei edes ole vielä alkanu.


    • Camimi

      Muistakaahan myös että jos ns. Työttömyys kestää monta kuukautta, voi myös tehdä muuta duunia välissä. Se että valmistuu koulutuksesta ja aloittaminen viivästyy, ei tarkoita että pitäisi maata kotona ja itkeä miten pärjää. Nyt vaan paljon duunia ja rahaa säästöön! Itselläni ainakin työnantaja ei ollut iloinen siitä että olen mahdollisesti lähdössä mutta haluaisi kirjoittaa minulle nollasopimuksen sen varalta että töitä ei ole tarpeeksi. Asiat järjestyy aina:)

      • Ainalöytyyratkaisu

        Juuri näin! Vaikka sitten johonkin vuokrafirmaan listoille varalle, jos nyt irtisanoutuu vakiduunista. Kyllä sen pari kk kärvistelee vaikka kaupan kassalla :)


      • Camimi
        Ainalöytyyratkaisu kirjoitti:

        Juuri näin! Vaikka sitten johonkin vuokrafirmaan listoille varalle, jos nyt irtisanoutuu vakiduunista. Kyllä sen pari kk kärvistelee vaikka kaupan kassalla :)

        Oikea asenne! 👌


      • kannattaavarautua

        Just näin! Itselläkin on kokoaikaisen työn lisäksi tällä hetkellä myös extraduuni, johon voin mennä aina tekemään töitä, jos aikaa vain on :) Eli kannattaa varautua työttömyyteen nyt jo, säästämällä ainakin sen verran, että pari kuukautta pärjää ilman työtä, ja mahdollisesti hommata extraduuni.


    • fsddsfsdfdsf

      On tossakin lähtökohta, kannattaa jo nyt varautua työttömyyteen. Juuri tuollaisen asenteen vuoksi Finnair voi jo nyt polkea alas tulevia työntekijöitään, ilman että kukaan on edes vielä tullut valituksi.

      • yyygfjdldö

        Mun mielestä ihan ymmärrettävää ilmailualalla, että varautuu tilapäiseen työttömyyteen. Kuinkahan moni lentäjäkään saa heti valmistuttuaan työpaikan?
        Ilmailualalla asiat muuttuvat koko ajan, ja fiksuahan tälläisiin on varautua.
        Itse haluan kyseiseen työhön niin paljon, että ei puolen vuoden työttömyys haittaisi, jos tiedossa kuitenkin on varma työllistyminen jossain vaiheessa! :)


    • Naives

      Joo aika naiivi asenne.

      • ukuyku

        Todella, kertoo lähinnä hakijoiden matalasta iästä ja siitä miten ovat vaikka omakustanteisesti valmiita ilmojen kuningattariksi. Huhuhh sanon vaan.


      • Älkäävalittako

        Kenellä? Niillä, jotka säästävät rahaa ja tekevät vaikka vuokratöitä sillä aikaa? Noh, onneksi kuitenkin sitten on meitäkin, jotka ovat valmiita tekemään kaikkensa, jotta pääsisivät lentämään ;)

        Naiiveja ovat ne, jotka täällä ovat itkeneet jostain parin kk:n palkattomuudesta ja vikisseet tukien perään 😃

        Iltaduunia voi kurssin ohella kyllä tehdä ja kurssin jälkeenkin.


      • motivaatiota

        Juu huomaa selkeesti kyllä ketkä ovat oikeasti motivoituneita kyseiseen työhön, eivätkä hae työtä vain hetken mielijohteesta tai lentoetujen toivossa :)
        Jos todella työhön haluaa, kestää kyllä muutaman kuukauden palkattoman kurssin (joka sekään ei ole itsestään selvyys, joissain yhtiöissä maksat itse kurssista) ja mahdollisesti jonkun kuukauden odottelun, että itse työn pääsee aloittamaan.


      • Flyiin

        Kurssin käyneenä voin sanoa, että sinä aikana ei kyllä töissä kerkeä/kannata olla. Kurssi erittäin intensiivinen ja joka ilta pakko opiskella. Viikonloppuisin voi ehkä pientä työtä tehdä mutta aika rankaksi se käy. Koe materiaali englanniksi, kokeista pitää saada 90% oikein ja kerran saa uusia. Jos tokalla kerralla reputat, lentää kurssilta automaattisesti pihalle. Näitä aina välillä tapahtuu.
        Kannattaa nyt ennen kurssia laittaa rahaa säästöön, jotta taloudellisesti selviää 2kk kestävän palkattoman kurssin sekä siihen päälle vielä 1kk ennen kuin saa ensimmäisen palkan..
        Kun kurssista ja palkattomista kuulauksista selviää, on työ itsessään ihan mahtavaa! Tsemppiä kaikille haastatteluihin! Ja onpas kurjaa kun osa täällä kirjottelee tosi negatiivisesti ja lannistavasti. Ilmailualalla asiat voi muuttua yön ainana, siihen on vain totuttava..


    • Mdnejsbslsöjj

      Täällä kyllä korostuu suomalainen asenne. Maataan mielummin vaikka tuilla himassa, kun tehdään duunia unelmiensa eteen tai tehdään ylipäätään töitä.

      Olen teinistä asti tehnyt matalapalkkaisia hommia, ei olisi IKINÄ tullut mieleenkään maata kotona työttömänä. Opintojen ohella olen aina tehnyt töitä (matalalla palkalla), vaikka rankkaa on välillä ollutkin. Unelmien eteen vaan pitää nähdä vaivaa :)

      • fdfsdfsdfdsfd

        Nyt et ymmärtänyt pointtia sitten ollenkaan.


      • Ksksjshskaööajaja

        Lähinnä se, että kitistään matalaa palkkaa ja alun työttömyysjaksoa, ihmiset ei ole tottuneet säästämään ja elämään "köyhemmin", jotta saavuttaisivat unelmiaan


      • Hajoopää
        Ksksjshskaööajaja kirjoitti:

        Lähinnä se, että kitistään matalaa palkkaa ja alun työttömyysjaksoa, ihmiset ei ole tottuneet säästämään ja elämään "köyhemmin", jotta saavuttaisivat unelmiaan

        Voi luoja! Kuuntele nyt itseäsi. Ihmisten pitäisi siis elää "köyhemmin" jotta pääsevät tekemään töitä? Missä ihmeen pumpulissa sä olet kasvanut? Iskä maksaa uuden lentoemäntäharrastuksen?


      • Huhhuuuh

        Jos osaat yhtään lukea tai sisäistää lukemaasi, huomaat, että teen töitä :o


    • ghgfhfghfghgh

      Juuri tälläisten tyyppien takia naisvaltaisilla aloilla on niin pienet palkat. Jos lähtökohta on se, että varautuu jopa työttömyyteen kunhan vain joskus saa kaataa kahvia finnairin siivet rinnassa. Tottakai palkat ovat alalla älyttömän huonot ja yhtiöt voivat käyttäytyä niin kuin haluavat, katteettompia lupauksia työllistymisestä jne, jos kerran kaikki ovat sen valmiita hyväksymään. Esim. että luvataan vakiapaikka, porukka sanoo itsensä vakitöistä irti ja sitten "tilanteet alalla muuttuvatkin" ja työllistyminen siirtyy. En voi usko että joku on valmis hyväksymään tuollaista. Ja ei, tällä asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa ettei haluaisi tehdä töitä.

    • Naulankantaan

      Oikeassa olet. Onneksi on jäljellä vielä henkilökohtaiset haastattelut, karsiutuvat nuo "kaikkensa tekevät unelmien tavoittelijat" asiallisten tyyppien tieltä.

      • Huhheijaaaa

        Asiallisten? Mieluummin palkkaavat sellaiset, jotka tekevät kaikkensa unelmien eteen kuin marisevat mammat 😂 Luuletko oikeasti, että sinne halutaan jo parhaat päivänsä nähneitä feministejä?


      • ihmettelenvain

        Eiköhän sinne lopulta valita ne, jotka ensinnäkin ovat päteviä työhön, sekä ne, kenellä sitä motivaatiota on. Eikä niitä palkattomasta kurssista kitisijöitä, ja liian suurilla toiveilla olevia joilla ei selkeästikkään ole palavaa halua tähän työhön.
        Miksi pitää hakea, jos ei tiedossa oleva palkka kelpaa?


      • dfssdfdfsddsds

        Kyllä pahimmat prinsessat putoaa jo uimakoulussa :D Vesi on kylmää ja märkää, menee meikit pilalle ja tulee itku.


      • Pakjalsjshjaösjs

        Prinsessat? Kuka tässä nyt on prinsessa, jolla tulee uimakoulussa itku?
        Jos olet valmis uhraamaan asioita (ja painamaan duunia tuplasti), jotta pääset lentoemännäksi, olet prinsessa? Tuleeko teille vanhemmille uutena juttuna, että nuoremmat sukupolvet saattavat olla ahkeria ja motivoituneita?

        Toivottavasti te "valittajat" ilmaisette mielipiteenne Finnairille viimeistään sitten yksilöhaastattelussa. Muistakaa vaatia kolminkertaista palkkaa ja ilmoittakaa, että aiotte osallistua jokaiseen ammattiliiton lakkoon. Älkää myöskään unohtako tukivaatimuksia kurssia varten. JA TÄRKEIN! Muistakaa varoittaa meistä "prinsessoista", jotka ovat motivoituneita ja ahkeria työntekijöitä!


      • efefefefefefefrgdffdfdf

        Sinä varmaan myös muistat kertoa ettet aio liittyä liittoon, olet valmis vaikka 0-tuntisopimukseen kunhan pääset "lentämään", ja teet töitä tuplat samalla palkalla. Tulet varmasti olemaan todella suosittu työkavereidesi keskuudessa ja yhteisissä työtaisteluissa. Ahkeruus ja motivoituneisuus ovat kauniita asioita, mutta sinun kohdallasi on nyt kyse tietämättömyydestä ja kokemattomuudesta. Suosittelen kasvamaan työelämään jossain ja yrittämään myöhemmin, hieman kypsempänä uudelleen <3


      • Apuamitäporukkaa

        En ole kommentoinut aiemmin, nyt on pakko.
        Täällä niin paistaa läpi vanhuus ja nuoruus - vanhat mollaavat nuoria, jotka tavoittelevat unelmiaan. Mihin nuorempien tarvitsee mennä kasvamaan? Eikö muka ahkeruus, motivoituneisuus ja innokkuus kelpaa työmarkkinoilla?

        Itse asetun jonnekin vanhan ja nuoren väliin, olen 26 -vuotias ja jatkossa Finnairin rekryssä. Minä tiedän, että palkka on melko pieni, eikä työllistyminen tapahdu välttämättä heti. Silti hain Finnairille, sillä se on ollut pitkään unelmani, kuulosti se naiivilta tai ei. Opiskelen toista vuotta ammattikorkeakoulussa, joten tämä työ sopii opintojeni ohelle. En ymmärrä, miksi hakuun sitten on osallistunut suorastaan katkeria ihmisiä, jotka eivät ole edes viitsineet selvittää palkkatasoa ja koulutuksen palkattomuutta? Minusta on turha mollata motivoituneita ja kaikkensa tekeviä hakijoita, hehän tätä kovasti haluavat ja ovat valmiita tekemään työtä nykyisillä ehdoilla (jotka ei teille vanhemmille kelpaa).

        Voiko tältä alalta vaatia edes parempaa palkkausta? Koulutukseksi kun riittää jo pelkkä lukio tai amis. Ei sitä kaupankassallakaan vaadita lääkärien palkkaa. Jokainen on voinut jo hakuvaiheessa selvittää speksit ja miettiä, sopiiko se sitten itselleen.

        Turha se vaan on tätä oikeasti haluavia haukkua, se ei teidän asemaanne ollenkaan tule parantamaan. Aivan varmasti paikat täytetään henkilöillä, jotka ovat sopivia työhön, motivoituneita sekä omistautuneita. Ei sinne kaivata elämäänsä kyllästyneitä muiden alistajia. Minä ainakin arvostan äärettömästi ihmisiä, jotka vaikka sitten painavat toista duunia iltaisin rahoittaakseen lentoemäntä"opinnot". Kertoo kunnianhimosta, ahkeruudesta ja omistautumisesta.


      • Jäitähattuun

        Asiasta kinasteleminen suomi24-keskustelupalstalla tuskin hyödyttää ketään.
        Tuskin kukaan on valmis tekemään töitä alle tes:in mukaisen palkan, tai 0-sopparilla, onhan porukka hakenut vakituiseen työhön olettaen, että minimitunnit myöskin on.
        Kurssin palkattomuus, sekä työn aloittamisen odottelu toivottavasti on myös ollut kaikilla tiedossa.
        Finnair varmasti osaa poimia jyvät akanoista yksilöhaastiksissa :)


    • Ex-emo

      Pakko kyllä nyt avautua. Olen 40v ja lentänyt aikoinani Finnairilla ja ollut työssäni oikeasti hyvä. Meitä pompoteltiin 2009-2011 ko.firman toimesta aikalailla. Lopulta reservimme lopetettiin ja reilu 250 hyvää ammattilaista jäi työttömäksi.
      Olisin edelleen motivoitunut tekemään tätä työtä, mutta eipä meitä vanhoja Finskiläisiä sinne hevillä oteta. Miksi näin on rekrytoijien tiedossa. En ole ainoa, meitä on monia. Osa tehnyt vuosia Adeccon kautta heille hommia, mutta rekryssä tippuneet. Miksikö näin? Jaa-a.
      Se, että nyt joku on edennyt yksilöhaastiksiin ei todellakaan tarkoita, että siellä olisi ne sopivimmat, motivoituneimmat ja parhaimmat yksilöt jäljellä. Moni osaava, jo lentänyt ja erittäin motivoitunut tippunut. Miksikö??? Siksikö, ettei olisi sopiva tai motivoitunut. Ehei.

      Kurssin aikana ei ehdi tehdä kyllä iltaisin töitä. Kurssi on 8-17, välillä viikonloppuisinkin ja ulkoa opeteltavaa on paljon. Se vie kaiken aikasi.

      • älälannista

        En nyt muuhun ota kantaa kuin tuohon työskentelyyn; itse aikanaan välivuosina (lukion jälkeen, ennen kun hain yliopistoon) tein kahta duunia, aamuvuorossa toista ja iltavuorossa toista ja hyvin riitti aika. Nyt yliopisto-opiskeluiden ohella teen 50 -tuntista viikkoa, joten eiköhän sen kurssin siinä iltaduuninkin ohella läpäise, kun on yliopistoakin jo vuosi suoritettuna noilla työtunneilla. :D


    • ettänäinjuu

      No kokemuksesta voin sanoa, että siellä tulee myös kielto tehdä toista työtä ja kurssin aikanakaan ei saa työskennellä. Kirjoitatte siitä lapun alle.

      • ettäeinäinjuu

        edellisellä kurssilla ei näin ainakaan ollut


      • gtrtdsdtrgs

        Eikai Finnair voi sitä kieltää, mutta ymmärrän jos on suositus, itse aikonani käynyt kurssin ja oli kyllä rankkaa, ei siinä muita hommia tehdä. Jännä että tämä niin motivoitunut porukka on sitten tekemässä muita hommia ohella, luulisi haluavan selviytyä kurssista kunnialla.


    • Ex-emo

      Voin kanssa sanoa, että sitä on niin loppu kurssin jälkeen, ettei sitä jaksa kuin opetella ulkoa seuraavalle päivälle vaaditut asiat.

      Minäkin olen yliopistoaikoina opiskellut. Tulet huomaamaan, jos tulet valituksi, ettei kyllä työnteko onnistu kurssin aikana.

      Voiko esim.juuri kurssittuneet vahvistaa tämän.

    • Ex-emotaas

      Siis tehnyt töitä opiskelun ohella.

    • Sadstorys

      Niin, jotenkin hiukan haiskahtaa miksi vanhoja ammattilaisia ei haluta enää? He tietävät arvonsa ja aiemman kokemuksen myötä ovat myös firmalle kalliimpia. Parikymppiset lukiotytöt tuntuvat helpolta nakeilta palkata ja pompottaa. Tästä keskustelusta sen huomaa.

      • Nnldbbk

        Jos firma saa erinomaista työvoimaa halvemmallakin, miksi maksaa kokeneemmalle? Nuorilla yleisesti ottaen jaksaminenkin parempi, ja itsekkin valitsisin nuoren, energiaa ja intoa täynnä olevan mieluummin, kuin vanhemman ja ehkä kokeneemman.


      • kookokokok
        Nnldbbk kirjoitti:

        Jos firma saa erinomaista työvoimaa halvemmallakin, miksi maksaa kokeneemmalle? Nuorilla yleisesti ottaen jaksaminenkin parempi, ja itsekkin valitsisin nuoren, energiaa ja intoa täynnä olevan mieluummin, kuin vanhemman ja ehkä kokeneemman.

        Laatu maksaa. Tyhjän saa pyytämättäkin.


      • Erinomainenjaerinomainen
        Nnldbbk kirjoitti:

        Jos firma saa erinomaista työvoimaa halvemmallakin, miksi maksaa kokeneemmalle? Nuorilla yleisesti ottaen jaksaminenkin parempi, ja itsekkin valitsisin nuoren, energiaa ja intoa täynnä olevan mieluummin, kuin vanhemman ja ehkä kokeneemman.

        Nuorten työmoraali on hmm kuinka sen nyt sanoisi, "erilainen", kuin kokeneempien ja ennen lentäneiden. Nuoret saattavat jopa saikuttaa enemmän kuin vanhemmat ja monen nuoren terveys (sekä fyysinen että henkinen) ei sitten kestäkään rankan vuorotyön ja muutenkin erittäin raskaan työn tekemistä ja joutuvat sitten poistumaan alalta. Turhaan ei kutsuta vanhoja "rautaisiksi ammattilaisiksi" . Siinä on vinha perä.


    • Thiswasasurprise

      Olen hakenut ja edelleen jatkossa, mutta rehellisesti sanottuna en tiennyt, että kurssin jälkeen joutuisi kuukausia odottelemaan? Pari kuukautta itse kurssia palkattomana joutuisin jo hampaita kiristelemään ja ei niitä töitäkään niin vain saa tai pääse jos nykyisestä luopuisin..

      • gfdgffgfgf

        No sama homma, melkoinen pettymys. Lukiotytöt täällä varmaan mieluusti tekevät yövuoroa mäkkärissä odotellessa, mutta itsellä sen verran työuraa takana että extraus tai henkilöstövuokrausfirmat ennalta määräämättömäksi ajaksi ei kyllä kannusta sanomaan omaa vakityötä irti. Luulisin että yksilöhaastatteluissa vasta kuulee mikä on tilanne. Ja kuten näköjään edellisessä rekryssä kävi, voi se tilanne taas olla ihan eri jopa kesken kurssin. Täytyy kyllä ihan oikeasti miettiä onko tähän alanvaihtoon varaa, uskaltaako hypätä tyhjän päälle. Sen verran realisti sitä jo on että uskon sitten kun on nimi paperissa, tai oikeastaan kun koeaika on onnistuneesti ohi.


    • Camimi

      Mielettömän negatiivisia kommentteja osa. Ketään ei pakoteta hakemaan tätä työpaikkaa, ketään ei pakoteta ottamaan tätä työpaikkaa vastaan. Tässä ei ole millään tavalla kyse siitä että kukaan olisi huvikseen irtisanoutumassa ja heittäytymässä työttömäksi "kunhan vain joskus pääsisi lentämään". Minkä takia pitää ajaa alas ihmisen päätös tehdä enemmän duunia tai toista duunia jotta hänellä on varaa olla palkattomassa koulutuksessa? Itse en aijo tehdä töitä samaan aikaan (jos paikka koulutukseen tulee) mutta en aijo myöskään itkeä sitä että sinä aikana ei ole mitään tuloja. Koulutuksien alkuun on vielä monta monta kuukautta ja jokaisella on aikaa säästää rahaa kunnes mahdollisesti irtisanoutuu. Se että monen unelma on olla töissä Finnairilla ei eroa millään tavalla siitä että joidenkin unelma on olla esimerkiksi poliisi. Kenenkään unelma ei ole huonompi kuin toisen.

      • oumaigaadd

        Hienoa että olet niin kärryillä muiden taloudellisista tilanteista. Ai nyt siis kannattaa säästää? Aaa okei, ongelmat hei ratkaistu! Voi herramunvereni.


      • Elämäntilanteet

        En halua olla negatiivinen, mutta täytyy ymmärtää myös toisten pettymys ja näkökulma asiaan. REALISMI on välillä raju totuus unelmien keskellä. Asuntolainat, autot, lapset, lemmikit jne ovat kovia menoeriä, joita ei kaikki pysty kuittamaan parilla kivalla pikku iltaduunilla tai odotella montaa kuukautta mahdollista pestiä. Yrittäkää ymmärtää.


      • Camimi

        En tietenkään ole, mutta säästäminen on myös itsestä kiinni. Olen itsekin ollut viime vuonna kolme kuukautta työttömänä ilman tukia. Täysin sen ansiosta että olen koko aikuisikäni pistänyt rahaa sivuun. Ihan vaan mun oma mielipide että säästäminen on enemmän kuin jees👌


      • Camimi
        Elämäntilanteet kirjoitti:

        En halua olla negatiivinen, mutta täytyy ymmärtää myös toisten pettymys ja näkökulma asiaan. REALISMI on välillä raju totuus unelmien keskellä. Asuntolainat, autot, lapset, lemmikit jne ovat kovia menoeriä, joita ei kaikki pysty kuittamaan parilla kivalla pikku iltaduunilla tai odotella montaa kuukautta mahdollista pestiä. Yrittäkää ymmärtää.

        Juu tottakai tottakai oot ihan oikeassa siitä että monella on myös paljon enemmän kuluja:)


      • Vihanhallintaa
        Elämäntilanteet kirjoitti:

        En halua olla negatiivinen, mutta täytyy ymmärtää myös toisten pettymys ja näkökulma asiaan. REALISMI on välillä raju totuus unelmien keskellä. Asuntolainat, autot, lapset, lemmikit jne ovat kovia menoeriä, joita ei kaikki pysty kuittamaan parilla kivalla pikku iltaduunilla tai odotella montaa kuukautta mahdollista pestiä. Yrittäkää ymmärtää.

        Mutta tekeekö se sitten lapsettomista, säästäväisistä/paljon töitä tekevistä nuorista huonompia? Jos heillä on mahdollisuus olla palkatta muutamia kuukausia? Täällähän on haukuttu ihan silmittömästi näitä, joilla siihen on mahdollisuus. Ovat muka nuoria, typeriä, naiiveja pissiksiä, kun ovat järjestäneet elämänsä niin, että lentoemännän työ tulee mahdolliseksi...


      • Wwewwwe

        Nimenomaan! Jos tuntuu ylitsepääsemättömältä elää joko ilman tuloja vähän aikaa, tai pienellä palkalla, voi jättää prosessin kesken. Kaikki nämä ovat vain järjestelykysymyksiä.


    • Jääthatussa

      Jos joku kokee tilanteen liian haastavaksi niin rekryprosessin voi jättää kesken. Tuolla on monia jotka olisivat varmasti mielellään teidän paikalla. Mua alkaa nyt todella ärsyttämään tää negatiivisuuden määrä täällä, kukaan ei oo vielä edes käyny yksilöhaastattelussa ja täällä jo riidellään. Jäitä hattuun kiitos, kukaan ei oo vielä jäämässä kuukausiksi ilman töitä. Mitä mä oon kuullu niin töitä kyllä riittää, mut lentäjäpula vaivaa. Uskon että ketään ei olla kouluttamassa työttömäksi.

    • EINÄINN

      Eiköhän tämä "nuorten" parjaaminen täällä riitä. Ne ilkeilyt kertoo enemmän ilkeilijästä, kuin uskoisikaan. Tyhmäkin sen tajuaa, että nuori, soveltuva, innokas ja motivoitunut työntekijä on juuri sitä, mitä nykyaikana kaivataan tällaisessa työssä. Miksi Finnair, tai mikään muukaan yritys rekryisi "kokenutta"(lue: vanhaa) henkilöstöä, jotka vaativat kovaa palkkaa? Tarjolla on kuitenkin HYVIÄ nuoria työntekijöitä, joille se matalampikin palkka kelpaa. Kyse ei olisi siitä, että he olisivat lapsellisia tai huonoja työntekijöitä, ei, vaan he ymmärtävät nykyisen tilanteen. Tällä alalla kun ei pääse enää rikastumaan. Jos ei miellytä, miksi sitten haet lentämään? Voin kertoa, että noille "huonopalkkaisille" paikoille riittää kyllä tulijoita. ;)

    • hohhoijaataas

      Ei herrajee. eikö firma kaipaa parhaita ja osaavia työntekijöitä? Vanhat lentäneet niitä on, mutta heitä ei voi enää pompotella ja simputtaa.
      Teette enemmän tunteja, kuin vanhat vakkarit ja huonommalla palkalla. Se on tasa-arvoa se. :D

      • Valojanytpäälle

        Se on MARKKINATALOUTTA se. ;) Millä kivikaudella te elätte? JOKAISELLE alalle on tulossa nyt ja tulevaisuudessa muutoksia, kestäkää se. Eiköhän jokainen hakuun osallistunut tiedä, että ehdot on nykyään huonommat. Parempaa ei nyt kuitenkaan ole tarjolla, joten mitä märehdit?

        Millä tavoin vanhat työntekijät ovat parhaita? Uudet hakijat koulutetaan > tulevat olemaan päteviä. Lisäksi ovat innokkaita työstään ja aivan varmasti suoriutuvat siitä hyvin. Sitäpaitsi ei siitä nuorekkaasta ulkomuodostakaan ole haittaa tällä alalla. Ei lentoemänniksi kaivatakaan niitä 50 v työkokemuksen osaavia eläkeikää hipovia rautaisia ammattilaisia. :D


      • lopettakaajo

        Mitä te täällä yritätte saada aikaan tolla parjaamisella "vanhat työntekijät tienasi enemmän kuin te, te joudutte tekemään enemmän työtä huonommalla palkalla, hää hää" TAJUATTEKO OLETTE _VANHOJA_ TYÖNTEKIJÖITÄ (ja syystäkin), ELI ETTEPÄ TEKÄÄN SIELLÄ FINNAIRILLA ENÄÄ TÖISSÄ OLE! Katkerina työttöminä nyt täällä kirjoittelette, kun nuoremmat ja paremmat vievät duuninne.

        Antakaa nyt muiden iloita jatkoon pääsystä, perustakaa oma katkeruuden ketjunne!


    • Jepsistäjee

      Sori nyt, vaan lennän Norskilla, jonne moni teistä nyt hakenutkin.
      Eli en ole työtön ja kai olin liian kokenut Finskille.

      36V EI ole lähelläkään eläkeikää. :D LAPSET, LAPSET..

      • Hushustäältä

        Tai sitten siellä vain oli sinua parempia kandidaatteja. Just deal with it, tarvi tänne tulla myrkyttämään ilmapiiriä. Tekee sullekin varmast hyvää ottaa positiivisempi asenne elämään! :)


    • Btfgkhhbcv

      Finnairilla ei ole ikärasismia, koska 50-v, koulutusta ja työkokemusta löytyy on nyt jatkossa. Jos tästä vielä edetään, niin toivottavasti te nuoremmat ette myöskään sitä harrasta.

      • fdsdffsdsddsf

        Mahtavaa että joukossa on myös todellista osaamista! Paljon tsemppiä sinulle, toivottavasti kurssilla tavataan! T. emo 40


      • Alinpalkkaluokka

        Mutta onko työkokemuksesi lentoemona?


    • Finnairille

      Kaikilla ei ole sellaista elämäntilannetta, että palkattomalle kurssille osallistuminen ja sen jälkeen monen kuukauden odottelu ennen töiden alkua olisi mahdollista. Se on harmillista, ja varmasti karsii monta hyvää työntekijää.
      Mutta mikä tarve joillakin ihmisillä on mollata ja arvostella niitä, jotka pystyvät nykyisessä elämäntilanteessaan järjestellä asiansa niin, ettei palkaton koulutus ja sitä seuraava odottelu ennen töiden alkua ole heille este? Ei se tee kenestäkään naiivia ja pompoteltavaa.

    • Ssoe

      Mielenkiinnosta kysyn,rekryprosessissa nyt mukana olevat joilla lentokokemusta--> Missä firmassa olette tällä hetkellä töissä (jos lentofirmassa just nyt)

      • Hjkviuf

        Minua myös kiinnostaa miksi haluatte vaihtaa Finnairille?


    • Täälläkirjoitellut

      Kirjoitinkin aikasemmin, että olen ollut Finskillä 2007-2009, sitä ennen nykyisellä Thomas Cookilla 2v ja nyt Norsikilla.
      Olin ylpeä Finskiläinen ja tykkäsin siellä olla, eikö se riitä syyksi.

      Motovaatio kohdillaan ja tiedän olevani tosi hyvä työssäni, koska olen ns.purseri/senior. Ehkä kokematon lukiolainen sitten oli minua parempi vaihtoehto. ;) Tai, joku vanhempi lentämätön.

      • Jukjun

        Etkä päässyt jatkoon? Kurja homma 😞 Näin iso massa kun hakee ja pisteytys jokaisesta vaiheesta erikseen sekä automaattista (alussa) ja manuaalista karsintaa niin väkisinkin taso on korkea jatkoon päässeillä ja huippuhyviä karsiintuu joukosta. Ei ole varmasti yksiselitteistä miksi putoaa. Hankalia juttuja koittaa hakijan perspektiivistä täysin ymmärtää.

        Sinulla tuntuu toki olevan upea kokemus ja asintuntijuus, vaikea sanoa minkä vuoksi tippunut. Mukava juttu kuitenkin että pääset tekemään ammattia toisessa firmassa niin pääsee toteuttamaan kutsumusta!


      • Vfbeevercr

        En tarkoittanut arvostella miksi joku haluaa vaihtaa Norskilta Finnairille. Mietin vaan mitkä asiat Finnairilla ovat paremmin. Työaika? Vapaapäivien määrä? Yleensä fiilis?


    • Täälläkirjoitelluttaas

      Juu, pienet on piirit ja kyllä näistä puhutaan ihan yleisesti, miksi näin käynyt aika monelle kokeneelle.
      Pääsin viime haussa samaan vaiheeseen ja mulla ne palautteet hyviä. Jostain vain mättää. Aikoinaan kun hain Finskille, oli minusta hakuprosessi järkevämpi. Ryhmätehtävät tosiaan mittasivat sopivuutta, nyt musta mennään enemmän mututuntumalla. Tosin se on vain mun mielipide. Mutta kaverit kertoneet, että ei oo kaikki valinnat aikasemmissa rekryissä menneet putkeen.

      Onneksi olen Norskilla nyt, ja tiedän itse, että olen omassa kutsumusammatissani.

      • Finskille

        Joo, ei varmaan KOSKAAN ole ihan kaikki valinnat menneet putkeen. Tottakai tippuneet kokee, että valinnat on tehty väärin, kun HE eivät ole päässeet. Totuus on kuitenkin se, että jostain on karsittava ja ikävä kyllä se raja on mennyt teidän kohdallanne. :/
        Kuitenkin monen täälläkin kirjoittelevan jo tippuneen tekstien perusteella voi myös pohtia olisiko ne omat asenteetkin saattaneet vaikuttaa asiaan (ollaan niin kokeneita ja parhaita ja muut nuoret ja kokemattomat ovat surkeita isin prinsessoja jne). Kyllä niillä rekryäjillä on pelisilmää ja varmasti huomaavat tällaisetkin asiat. :)

        AINA joku on eri mieltä (varsinkin ne rannalle jääneet) valinnoista, mutta kyllä aika usein ne valinnat on ihan perusteltuja ollut.


    • Asfgc

      Hauska lukea kun ihmiset puhuu että tekee kurssin aikana iltatöitä ja on sitä mieltä että näin pystyy tekemään :D kävin toisen lentoyhtiön kurssin pari vuotta sitten ja siinä ei todellakaan tehty iltaisin töitä jos halusi päästä kurssista läpi. Olen itse käynyt sh AMK ja tehnyt koko koulun ajan 3 työtä harjoitteluiden ohella. Cabin initial course ja tyyppikurssit ovat ihan eri luokkaa kun amk tai yliopisto-opiskelu. Olet koulussa klo 8-16 tai 9-17 jonka jälkeen sun on PAKKO mennä kotiin lukemaan päivän aikana käytyjä asioita vielä läpi. Uutta tietoa on ERITTÄIN paljon, ei riitä että osaat asiat suurpiirteisesti vaan pitää ihan oikeasti osata kaikki nippeli tieto kuin vettä vaan. Tämä siksi, että esimerkiksi emergency-tilanteissa sun on pakko vaan tietää heti mitä pitää tehdä, miten evakuoit, mitkä proseduurit siinä on, missä järjestyksessä kaikki tapahtuu yms. Asiaa on niin paljon että sitä ei voi edes ennen kurssia ymmärtää. Voin kertoa että itse ajattelin ennen kurssia vähän samalla lailla, että eihån se nyt niin vaativa voi olla, mutta kyllä se oli. Joten älkää nyt laskeko sen varaan että työskentelette kurssin aikana!

      • EiDuuniaKurssinOhella

        Esimerkiksi A350 manuaalissa on 1600 sivua ja tyyppikoulutus kestää 2 päivää. Siinä on mukavasti luettavaa illaksi.


    • hmmx1000

      Minä en ole katkera, ettei mua valittu. Ihmettelen vain, kuinka sinne jo kolmesti valitut ja siellä vuosia lentäneet, positiivista palautetta saaneet sivuutetaan rekryssä. Ei se kuulkaas ole kiinni soveltuvuudesta, asenteesta tai päällepärsmärimäisestä käytöksestä. Jokainen voi laskea yksi yhteen, miksi esim. n.30v. vuosia lentänyt sivuutetaan.
      Mutta uskokaa mitä haluatte ja hankkikaa vaikka kaksi iltatyötä, teillä ei näköjään ole mitään tietoa, kuinka rankka kurssi on. Olen tehnyt töitä yliopisto-opiskelujen suhteen. Juu, tässä 5-8 viikossa sisällytetään semmoinen määrä tietoa, että ette edes usko. Lähtekää vaan soitellen sotaan, saatatte yllättyä. Eiköhän kokeneet nyt tässä ole oikeassa mm.töiden suhteen kurssin aikana.

      Ja tommonen, olen parempi kuin sinä vanha jo lentänyt, ei vie sinua siivillle ja sulta toivottavasti jää siivet saamatta. Siellä nimittäin on jo 60-luvulla aloittaneita emoja ja menetkö niidenkin eteen pokkuroimaan, kuinka jaksat ja olet niin hyvä.

      • Oesjjsishsjs

        No jollain mennyt ohi kovaa ja korkealta... nimenomaan TEILLÄ "vanhoilla" se muiden aliarviointi täällä paistaa. Nimenomaan te täällä lyttäätte nuoria ja innokkaita. Kyllä sillä nuoren sisukkuudella pitkälle pääsee. Se, että on innokas ja itsevarma ei poissulje kunnioitusta ja oppimista. Nimenomaan vanhoilla emoilla on näissä asioissa ongelmia. Luulette olevanne kaikkia muita parempia ja soveltuvampia. Kokemusta voi olla, mutta hei, kyllä ne nuoretkin sen homman pian oppii.

        Minä uskon, että ne ketkä tässä haussa sinne pääsee, sitä kovasti haluavat. Onhan tähänkin mennessä jo karsittu kovalla kädellä ja jokainen tähän asti päässyt voi olla itsestään ylpeä. :)


    • Fogjgfjj

      Olen aina ajatellut että nöyryys on oikea asenne uuden asian edessä. Oli se sitten opiskelu tai työpaikka. Nöyryys ei kuitenkaan tarkoita nöyristelyä, vaan avointa asennetta oppia uutta ja valmiutta myöntämään myös omat heikkoudet.

      • Juupajuuuu

        Juuri näin! Meillä oli ryhmiksessä lentoemäntä jolla monta vuotta uraa takana. Hän korosti useaan otteeseen, kuinka hän on paremmassa asemassa muihin verrattuna, kun on niin kova konkari. Kiinnostaisi tietää, pääsikö jatkoon. Epäilen, sen verran ylimielinen oli meitä muita kohtaan. En minäkään palkkaisi koppavaa besservisseriä...


      • uteliastaas

        Kiinnostaa tietää, miten korosti..


      • Juuettäsellanenn
        uteliastaas kirjoitti:

        Kiinnostaa tietää, miten korosti..

        "Kyllä uskon olevani muita paremmassa asemassa, kun minulla on tätä kokemusta" "olisin muita parempi valinta, sillä olen jo ammattilainen" "minä tiedän nämä asiat paremmin kuin te, sillä olenhan lentoemäntä(ryhmätyön aikana)"


    • Lauriina123

      Älkää riidelkö! Masentavaa lukea negatiivisia viestejä. Tsemppiä kaikille jatkoon päässeille, toivottavasti saadaan viikon lopussa viestiä jatkosta :) Jännittää!!!

    • Finnairille

      Luulen, että todellisuudessa ovat harvassa ne, jotka aikovat tehdä kurssin aikana iltatöitä. Jos joku niin on ajatellut, niin varmaan kannattaa miettiä vielä toista suunnitelmaa.
      Mulle ja varmasti monelle muullekin on ollut alusta selvää, että kurssi on niin intensiivinen, ettei siinä samalla ehdi töitä tehdä (ellei ole jossain työssä, jossa on oikeasti paljon luppoaikaa käytettäväksi opiskeluun).

      Toivotaan, että hakijoiden joukosta karsiintuu pois kaikki ylimieliset, muita vähättelevät ja myrkylliset persoonat, ja että kurssille valitaan aidosti positiivista ja motivoitunutta porukkaa.
      Moni hyvä ja sopiva kandidaatti on jo karsiutunut, mikä on ikävää, mutta kaikkia ei voi palkata. Niiden jo valittujenkin joukkoon mahtuu varmasti muutama "huti", mutta ei näinkään pitkä rekrytointiprosessi voi taata, että valinnat olisivat 100% onnistuneita, kun loppujen lopuksi hakemus, pari haastattelua ja nettitestit ovat vain pintaraapaisu koko ihmisestä.

    • Nöyryyttätytöt

      Mielestäni on uskomantonta miten täällä, nyt hakuprosessin vasta kolmanneksi viimeisessä vaiheessa olevat ensikertalaiset eivät osaa arvostaa aiemmin lentäneiden kokemusta ja ammattitaitoa. Tässä työssä ei ole kyse siitä että näytät hyvältä, olet nuori ja olet valmis tekemään paljon tunteja. Se, että saat koulutuksen, ei vielä tee sinusta pätevää tai valmista. Tässä työssä myös vuosien kokemus on hyvin arvokasta, niin yhtiölle, matkustajille kun työkavereillekin. Ammattitaito karttuu sen kokemuksen myötä. Opit ennakoimaan tilanteita, tuntemaan koneen jokaisen kolahduksen, kiihdytyksen ja niiden myötä tiedät mitä tulee tapahtumaan seuraavaksi. Opit huomaamaan, milloin kaikki ei ole kunnossa, ja osaat olla valmistautunut. Jos ajattelen itseäni matkustajana, mielummin tositilanteessa luotan vuosia lentäneiden, vuosia koulutettujen rautaisten ammattilaisten osaamiseen kuin vasta kurssilta päässeiden parikymppisten, joilla on vähemmän lentokokemusta kun useilla matkustajilla. Tällä alalla tarvitaan myös kokeneita, ja myös Finnair meitä arvostaa, siksi meitä on niin paljon jatkossa. Ja kertoohan siitä jo palkkataulukkokin, oma lähtöpalkkani tulee olemaan lähes 500 e enemmän kuin vasta lentämään aloittelevilla. Toivon että teistä tulee myös yhtä kovia ammattilaisia, mutta se vaatii myös nöyryyttä, kunnioitusta ja valmiutta ottamaan tietoa vastaan kokeneemmilta.

      • Tsemppiäkaikille

        Hyvä pointti! Itse en ole aiemmin lentoemona ollut, eikä tulisi mieleenkään päteä kokeneille hienon uran tehneille lentoemoille.
        Toki en myöskään käsitä, miksi osa vanhoista emoista lyttää uudet alalle pyrkivät, sen sijaan, että neuvoisi ja olisi iloisia siitä, että tuoreita kasvoja on mukana vielä rekryssä :)


      • Surullistaluettavaa

        Jos tämän ketjun lukee läpi, huomaa missä vaiheessa täällä moni "ei-lentoemäntä" alkaa hermostumaan ammattilaisiin.. Kyllä se lyttääminen ikävä kyllä alkoi sieltä ammattilaisten puolelta. :( Uskon, että kaikki arvostavat ammattitaitoa, mutta ei sitä kuinka he vähättelevät alalle haluavia. Tuolla ylempänähän joku haukkui nuorempia meikistä itkeviksi prinsessoiksi VAIN sen takia,kun he odottavat innoissaan ja motivoituneena lentoemännäksi pääsyä? Täällä on siis "menty henkilökohtaisuuksiin" ihan sen motivoituneisuuden ja innokkuuden takia? Kuka tässä käyttäytyy epäkunnioittavasti ja lapsellisesti? Minulta ei ainakaan heru kenellekään ihmiselle, nuorelle tai vanhalle, yhtään kunnioitusta, jos käytös on tuolla tasolla. :) Kunnioituskin pitää ansaita, ymmärrät varmaan. Siihen ei riitä se lentokokemus ;)

        Jostain syystä nämä ammattitaidottomatkin on jatkossa ja täysin samalla viivalla tässä haussa kuin "ammattilaiset".


      • Kertoolyttääjästä
        Tsemppiäkaikille kirjoitti:

        Hyvä pointti! Itse en ole aiemmin lentoemona ollut, eikä tulisi mieleenkään päteä kokeneille hienon uran tehneille lentoemoille.
        Toki en myöskään käsitä, miksi osa vanhoista emoista lyttää uudet alalle pyrkivät, sen sijaan, että neuvoisi ja olisi iloisia siitä, että tuoreita kasvoja on mukana vielä rekryssä :)

        Tämä! Ei kukaan varmasti lyttääkään hyviä, kokeneita ammattilaisia. Mutta ei kukaan nyt sellaisia kunniota (eikä pidäkään) jotka lyttäävät nuoria, uusia alalle hakeutuvia ihmisiä. Silloin et voi olla hyvä ammattilainen jos lyttäät muita, vaikka kokemusta olisikin paljon.


      • fghfghfgghgfgf

        Eipä täällä ole moni lytännyt, joku varmaan hieman hermostunut siitä kun uudet, joilla ei ole mitään tietämystä tai kokemusta alalta ovat valmiita polkemaan alas pitkien työtaisteluiden tuloksia tekemällä muka tuplatunteja pienemmällä palkalla ja suostumalla työttömyyteen ja yritysten pompotteluun. Eihän se kivalta tunnu, kun olet itse tehnyt valtavasti töitä näiden asioiden sekä oman uran eteen. Meillä kaikilla pitäisi olla tässä yhteinen päämäärä, mutta sitä ja kohtuullista palkkatasoa ja oikeasti hyvää työehtosopimusta ei saavuteta koskaan jos nämä lukiolaiset täällä puhuvat markkinataloudesta ja kuinka pitää säästää pystyäkseen joskus työllistymään alalle ja paiskia tuplasti töitä :( Tsemppiä sinulle, toivottavasti sinullekin taivas aukenee :)


      • Ex-emo

        Musta se meikkikommentii prinsessoista on jonku ulkopuolisen, ei lentoemon kirjoittama. Muistakaa, että täällä myös provot heittävät viestejä väliin.


      • Pohdintaaa
        fghfghfgghgfgf kirjoitti:

        Eipä täällä ole moni lytännyt, joku varmaan hieman hermostunut siitä kun uudet, joilla ei ole mitään tietämystä tai kokemusta alalta ovat valmiita polkemaan alas pitkien työtaisteluiden tuloksia tekemällä muka tuplatunteja pienemmällä palkalla ja suostumalla työttömyyteen ja yritysten pompotteluun. Eihän se kivalta tunnu, kun olet itse tehnyt valtavasti töitä näiden asioiden sekä oman uran eteen. Meillä kaikilla pitäisi olla tässä yhteinen päämäärä, mutta sitä ja kohtuullista palkkatasoa ja oikeasti hyvää työehtosopimusta ei saavuteta koskaan jos nämä lukiolaiset täällä puhuvat markkinataloudesta ja kuinka pitää säästää pystyäkseen joskus työllistymään alalle ja paiskia tuplasti töitä :( Tsemppiä sinulle, toivottavasti sinullekin taivas aukenee :)

        No mutta, jos joku on valmis tekemään työtä matalammalla palkalla (parempaa ei ole tällä hetkellä tarjolla), niin ei se ole syy lytätä ketään. Itselleni ainakin se on ahkeruuden osoitus, vain ja ainoastaan positiivinen merkki hakijasta, että on valmis tekemään unelmaduuniaan hieman matalammallakin palkalla(joo,palkkatason lasku on huono asia, mutta ymmärtänet pointin).


    • ijiejdfiisfjiijdfs

      Varaaheti.fi:ssä joku on jo varannut yksilöhaastatteluajan :D

      • Finskii9272661178

        Hahahha joku dumbass varmasti! Ei näytä hyvältä finskille päi, kun ei osaa noudattaa ohjeita!


    • Fins

      Montako yksilöaikaa siellä oli?

    • dgffdgffgfg

      Kahdelle päivällä aikoja mahdollista varata, 11 paikkaa avoinna haastatteluihin tällä hetkellä.

      • Haastatteluun

        Medin jälkeen varmasti tulee oikea määrä haastatteluihin. :D


    • iilliiluiluilu

      Lentoemäntiä ja stuertteja edustava SLSY ja palvelutyönantajien Palta ovat päässeet sopimukseen Finnairin matkustamohenkilöstön työehtosopimuksen uudistamisesta.

      Kaksivuotisen sopimuksen hyväksyminen vaatii vielä osapuolten hallintojen hyväksynnän.

      Sopimus vastaa kustannustasoltaan yleistä työmarkkinalinjaa.

    • dsfdfsdfsdfsdfs

      Ei mukana kikyssä!

    • Hopesoo

      Saiko kukaan lisäselvityksien jälkeen kuittausta että lähetti tiedot?
      Lisäksi mietin tietääkö mahdollisesti kukaan, että viime rekryissä onko yksilöhaastatteluihin päässyt vaikka olisikin joutunut lähettämään lisäselvityksiä?
      Niin kovasti haluaisin päästä... :) tsempit kaikille! Toivottavast viikon päästä saisi jo mahdollisesti alkaa varailemaan haastatteluita!

      • jjkjhjjkkj

        Mä en saanut, mutta luotan että meni perille kun ei tullut bumerangina takaisinkaan. Enkä usko että lisäselvityksiä kyselisivät jos ei olisi mahdollisuutta jatkoon. Haluavat vain mustaa valkoisella että hommat ok ja sitten jatkoon!


      • Lentämäääääb

        Mulle tuli kuittaus että perille menivät, mutta ei heillä varmaan ole aikaa kaikille vastata ja perille menneet varmasti :) muakin pelottaa että ei pääsis yksilöhaastatteluihin noiden lisäselvitysten takia... mutta toivotaan parasta :)


    • yttrtytyty

      Norskin haku etenee :D

      • NorskiVSFinski

        Jep! nyt alkoi tosissaan mietityttämään kumman sitä valitsee, jos ovet molempiin aukeavat :)


    • dfsdsddfsdfdfs

      Suosittelija on tänään saanut norskilta puhelun... Veikkaan et norski tekee päätöksensä ennen kuin fisnkillä on medit läpi :O

    • huhheijaa

      Hmm, motivaatio osalla kohdallaan firmaa kohtaa. :D

      • dfssdfdsfdfs

        Ollaanpa sitä "firman naisia" jo hakuprosessin puolessa välissä :D Tyhmäähän se on laittaa kaikki pelimerkit yhdelle numerolle.


      • lkjlkjä

        ...tai sitten korkea motivaatio lentouraa kohtaan, työ sinänsä ei ole niin erilaista eri firmoilla. Ja esim Finskille todella paljon hakijoita, joten fiksua pitää vaihtoehdot avoimena :)


      • Qqqqeew

        Itse ainakin hain norskille vähän kuin plan b:nä, jos finskille en pääsisikään :) halu lentämään on kuitenkin niin kova, että loppujen lopuksi ihan sama mihin yhtiöön pääsee :) saa sitten edes jalan oven väliin ;)


      • Nojaaaa
        Qqqqeew kirjoitti:

        Itse ainakin hain norskille vähän kuin plan b:nä, jos finskille en pääsisikään :) halu lentämään on kuitenkin niin kova, että loppujen lopuksi ihan sama mihin yhtiöön pääsee :) saa sitten edes jalan oven väliin ;)

        Noh jalan oven väliin - finskille ei mielellään oteta muista yhtiöistä, mutta muihin yhtiöihin kyllä finskiltä pääsee :)


      • MuualtaFinskille
        Nojaaaa kirjoitti:

        Noh jalan oven väliin - finskille ei mielellään oteta muista yhtiöistä, mutta muihin yhtiöihin kyllä finskiltä pääsee :)

        Finskille otetaan myös muualla lentäneitä,näin oli omalla kohdallani,mutta siitä jo monta vuotta.
        Ei myöskään Finskillä työskentely avaa ovia yhtään sen helpommalla muihin yhtiöihin.
        Täyttä satulua mitä kirjoitat.


      • Näinnykyään

        No nykyään otetaan YKSI kurssi jo lentäneitä, päättele itse. Kyllä kaikki tuntemani emot ovat Finskiltä päässeet helposti pois vaihtamaan, jos ollut tarvetta ;)


    • fghfghfghfg

      Veeratkaapa henkeä norskin ja finskin keskusteluryhmissä. harkitsen kans vakavasti että plan b-stä tulee plan a :D

      • Uhgj

        Juu tätä olen itsekkin katsellut! Ja norskin haastiksessa oli täysin eri tasoista porukkaa, mitä finskillä oli.. Finski on aina ollut se ykkös vaihtoehto, mutta nyt on alkanut tuntua siltä, että norskilla olisi parempi työilmapiiri.
        Toinen mihin olen kiinnittänyt huomiota, on se, että norskilaiset ei juuri ole kirjoitellut näille palstoille, kun taas finnairin väkeä tuntuu olevan täällä paljonkin, tiedä sitten mistä tämä johtuu :o


      • Klöööööööö

        Finnairin hakijamäärä moninkertainen, tästä johtunee


    • Jääthatussa

      Täällä nyt näköjään edelleen jatkuu tämä kokeneet vs. uudet vastakkainasettelu. Mä näkisin asian niin (ja mitä oon kuullu) et Finnair haluaa enempikin nuorentaa miehistöä ja imagoa, rautaista ammattitaitoa heiltä kyllä löytyy. Nuorten ihmisten into ja uudet tuulet on tervetulleita. Onhan siihen syy miksi aiemmin lentäneitä on otettu aiemmissa rekryissä vaan yksi kurssi molemmissa. Ja tää on vaan mun omaa spekulaatiota mut epäilen et aiemmin alalla olleet sekä kokemattomat eivät edes tavallaan kilpaile keskenään. Myös se on syynä et kokonaan uudet on helppo opettaa finskin tavoille ja ennen pitkään muualla lentäneet vaikeampi opettaa pois vanhasta. Ketään mollaamatta ja syrjimättä, näin mä ajattelen :)

      • Puoletoliuusia

        Viime vuonna 8 kurssia joista 4 oli aiemmin lentäneiden kursseja.


      • Klkhfhbbg

        No ehkä sitä ollaan sitten virheestä viisastuttu, kun tässä haussa tulossa vain yksi kurssi jo lentäville :D


      • TheTruthOfFinnair
        Klkhfhbbg kirjoitti:

        No ehkä sitä ollaan sitten virheestä viisastuttu, kun tässä haussa tulossa vain yksi kurssi jo lentäville :D

        Kuule, se johtuu pelkästään siitä että täysin vasta-alkajat untuvikot ovat niin helposti aivopestäviä sekä huomattavasti halvempaa työvoimaa Finnairille ja helposti ohjailtavissa,heille voi uskotella mitä tahansa hölynpölyä,mitä työnantaja milloinkin päättää ja haluaa..
        Ei ole kyse mistään imagon nuorentamisesta tai nuorista innokkaista.
        So sad but really true.


      • fsddfsfsddfs

        Mistä tieto että lentäville yksi kurssi?


      • Järkyttynyt

        Aivopestä? Jos on nuorempi vailla lentokokemusta = tyhmä? Itselläni ainakin työuraa takana yli 10 vuotta vaikka vasta 24 olenkin sekä opiskelen yliopistossa. Älä huoli, että minua ohjailtaisiin vasten tahtoani. ;) Oikeastiko täällä joku on noin tyhmä, että lentokokemattomuus ja nuori ikä tarkoittaa sitä, että heillä ei ole MITÄÄN käsitystä elämästä, työnteosta tai omasta arvosta? Huolettaa, kuinka tyhmiä ihmisiä täällä oikeasti on. :D Ei tämä ala mitään rakettitiedettä ole, päinvastoin olen ollut paljon vastuullisemmissa/vaikeammissakin töissä.

        Minäkin kuulin, että vain yksi kurssi olisi tulossa aiemmin lentäneille. Se lukee ihan Finnairin askissa.


    • Tähhhäh

      Mistä tä info nyt tulee, että työllistymistä pitäisi kuukausia odotella? Eihän reserviä ole enää?

      • kakokuke

        olisikohan joku provoamassa, lukenut spekulointeja/kuulopuheita mitä vatvottu suomi24 ja nyt kirjoittaa niitä tänne.


    • Odottavanaikaonpitkä

      Kyllä se vaan valitettavasti on totta, että nyt just valmistuneet joutuvat odottamaan duunin alkua ensi toukokuulle asti. Se koska meillä duunit alkaa niin kukaan ei ole sanonut vielä mitään. Ei kuitenkaan ennen kuin nämä "reserviin" valmistuvat työllistyvät.

    • Lentoemoksi
    • Lääkärintarkastus

      Tietääkö joku ihan faktana, että tarkistaako ilmailulääkäri Omakannassa olevat PKV-lääkkeiden reseptit, jos muuten pääsee haussa sinne asti? Minulle on muutaman kerran määrätty nukahtamislääkkeitä ja Diapamia, taitaa estää alalle pääsyn jos ne näkyvät.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe