Oiskohan kellään valokuvia Albertinkadun ja Torikadun alueelta keskustasta.
Asuin itse Albertinkadulla 1956-1964 välisenä aikana.
Olen haeskellut ja kysellyt kuvia ja olen onnistunut löytämään muutamia.
Siinä alueella oli siihen aikaan mm. lintukauppa Senegal, kemikalio, autokoulu, kellosepänliike ruotsalaisen koulun talossa, 2 leipomoa Marttilan ja Siltasen leipomot, naisten laavu, suojatupa, terveysravinto, Lidströmin kauppa, hattuateljee Saara, ym., ym.
Koulussa käytiin Aleksanterintorin koulussa.
Olen kysynyt kuvia mm. Oulun Maakunta-arkistosta ja kirjastosta.
Uuno Laukan kokoelmat on katsottu.
Jos jollakulla löytyisi kuvia niin voi laittaa infoa osoitteeseen [email protected]
Wanhat valokuvat Albertinkatu / Torikatu 1940-1961
5
265
Vastaukset
- Wanahaa
Hei,
Samalta alueelta on täälläkin kaipailtu kuvia. Sattuuko sinulla olevissa kuvissa näkymään senaikainen Villentori -kauppa? - PuutalotOulu
Terve, ei ole Villentorista, muutama kuva on Lidströmin kaupasta ja Albertinkadun pohjoispuolelta 1 kpl puutalosta joka oli siinä TE-toimiston paikalla.
Olen kysellyt Museosta, PohjoisPohjanmaan Maakunta-arkistosta, kirjastosta mm.- täälläkin
Sama täällä. Juuri tuolta alueelta kaipaan kuvia. Laukka on kuvannut tarkastikin Oulua, mutta tuo alue on jäänyt vähemmälle. Muistatteko urheilukentän joka oli lähellä toria? Siinä oli korkeahko aita edessä. En muista tuon kentän niemä enää.
- ruuneperintorttu
Vintage Oulu Facebookista voi kans kysellä. Siellä on ollut paljon kuvia. osa toki näitä Laukan yms.
- haikeinmielin
Albertinkatu ja sen ympäristö olivat viihtysiä paikkoja. Siellä missä nyt on elokuvateatteri oli iso kauppa ja sen ohessa vuokra-asuntoja. Toisella puolella katua niitä vanhoja taloja. Aivan ikävä sitä aluetta tulee.
Muistatteko Sokoksen ja Centrumin? Ne oli niitä isoja tavarataloja ja niissä oli hyvä palvelu. Vaikka taisivat jo siihen aikaa olla sellasia itsepalvelu periaatetta noudattavia, mutta silti sieltä löytyi palvelua. Ikävä tulee mennyttä aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2944791Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353076Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k532995Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281551Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271252- 471199
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.71026Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu781001Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52989Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58981