Uusi ankkurivinssi rakenteilla. Mistä olette ostaneet ankkuriketjun? Tarpeen olisi 50 - 80m 8mm ketjua.
Ostaisin mieluusti suomesta jos järkevään hintaan löytyy.
Mistä ankkuriketju
13
3962
Vastaukset
- DIN766zn
Muutama asia pitää huomioida ennen kuin rupeat hankkimaan mahdollisimman edullista kettinkiä.
- ketjupyörän kalibraatiosta riippuu, mikä lenkkikoko sopii. Tavallisin ketjupyörä taitaa olla lyhytlenkkiselle DIN 766 kalibroinnille tarkoitettu. Jos ketjupyörä on se, katsele ainoastaan DIN 766 kalibroituja kettinkejä.
- ketjuissa on suuriakin laatueroja. Se koskee niin galvanointia kuin vetolujuuttakin. Kiinalaiset kettingit ovat halvimpia ja laatu korreloi hintaan. Sähkögalvanoitu on halvempi kuin kuumagalvanoitu kettinki.
- kaikkia halpisketjuja ei myydä niin pitkinä kuin tarvitset. Jatkopappale on ketjun heikoin lenkki.
- galvanoitu ketju on halvempi kuin rosteri. AISI 316-ketju kalleinta turhuutta. Suolaisilla vesillä liikkuvalle rosteriketjua ei suositella, ei varsinkaan lämpimille vesille korroosion takia - galvanoitu ketju on varmempi (ja halvempi) valinta pitkille reissuille suolaisilla vesillä. Saksalaisen verkkokaupan Svb 24 luettelossa on rosteriketjun kohdalla ollut varoitus, ettei suositella esim. Välimerelle.
Oma valintani edelliseen ja nykyiseen pitkänmatkan veneeseeni oli 75 m 10mm kuumagalvanoitua DIN766-kalibroitua kettinkiä. Viimeksi ostin kettingin Vestekiltä. Tuoretta hintavertailua en ole tehnyt. Vestekin hinta 8-milliselle DIN 766 kuumagalavanoidulle ketjulle näytti olevan 7.42 eur/m.- Oc_46
Kun kyseessä on 8 mm kettinki, ISO- tai DIN-tyypillä ei ole väliä, molemmissa on sama mitoitus. Vain 10 mm kettingin kohdalla ISO ja DIN ovat erilaiset.
Yllä oleva DIN766zn tekemä selvitys on täyttä asiaa, joissain tapauksissa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon vielä muutama juttu tuosta AISI 316-kettingistä.
Koko järjestelmän lujuuden määrittää sen heikoin kohta tai lenkki. Yleensä AISI-kettinkiä vältetään lämpimillä vesillä. Kuitenkin yleensä ankkurin perässä käytetään noin saman vahvuuden omaavia AISI 316 tehtyjä sakkeleita ja leikaria. Eikä noita edes vaihdeta, kun galvanoitu ketju tai ankkuri vaihdetaan uuteen ruostumisen takia. Ei se AISI-kettinki ole yhtään muita AISI-osia herkempi korroosiolle.
Monissa nykyveneissä kuumagalvanoidun tai ruosteisen kettingin käytössä paakkuuntuminen ja taipumus kasaantua ankkuriboksiin korkeaksi keoksi ovat ikäviä riesoja, AISI-kettinki liukkaana toimii yleensä hienosti.
- Jos kettinkikeko yltää (lähelle) vinssiä, vinssin toiminta voi häiriintyä tai estyy.
- Jos keon luhistaa, kuumagalvanoitu tai ruosteinen kettinki ei ehkä luista ankkuria vapaasti pudottaessa kaatuneen keon alta.
- Vertikaaliakselisen vinssin kohdalla ankkuria laskiessa paakku kettingissä voi jumittua kansiläpimenoon.
Jos nuo galvanoidun kettingin haittapuolet tuntuvat isoilta, niistä selviää ostamalla noin 3 x kalliimpi AISI 316-kettinki. Jos käyttää reilusti mitoitettua ehkä hieman "turhan" paksua kettinkiä, ei se normaalissa lomakäytössä Välimerelläkään AISI-ankkurisakkelin käyttöä kummempi ongelma ole. Välimerellä varsinkin suurissa purje- ja moottoriveneissä AISI-ankkurikettinki on hyvin tavallinen. Ehkä 10 v käytön jälkeen voi tietysti AISI-kettingin uusia, jos sen lujuus arveluttaa. Silloin vuosikulu on 1,5-2 kertainen galvanoituun verraten. - DIN766zn
"Kuitenkin yleensä käytetään" ja kerroit galvanoidun ketjun ja galvanoidun ankkurin välissä olevista hst-sakkeleista. Miksi ihmeessä eri metalleja? Galvanoitu sakkeli kai on itsestään selvyys galvanoituun ketjuun!
Galvanoituja ketjujakin on kolmea eri laatua: HT (grade 40, HT, G4, HT4), grade 30 (BBB, 3B) ja PC eli proof-coil (PC, PC3,G3). Eroa on mm. teräksen murtolujuuksissa ja hinnoissa.
Halpis-AISI 316-ketjun ongelma on usein liittynyt koorroosiolle herkkiin ketjulenkkien hitsisaumoihin, joita sanotaan olevan kiinalaisketjuissa.
Pallonkierrollani pysähdyin Trinidadin Chaguaramakseen, jossa korroosion takia katekenneiden AISI 316 ketjujen pätkiä sai halvalla. Niitä käytettiin jollien lukitusketjuiksi. Ostin itsekin parin metrin pätkän yhdellä dollarilla. Saattoi olla kiinalaislaatua, en tiedä. Galvanoitua ketjua pidettiin ankkuroinnissa luotettavampana.
Galvanoitu ketju on pitkäikäinen. Galvanoinnin voi uusia, Suomessakin.
Tässä yksi kuvallinen artikkeli "rosteri"kettingin korroosiosta
https://www.yacht.de/schenk/n005/ken2.html
En ole eri mieltä siitä, että AISI316-kettinki on liukkaampi. Savi ja muta irtoa siitä helpommin eikä se kasvata kekoa ketjuboksissa yhtä helposti kuin galvanoitu. Jos ylimääräistä rahaa on, korkealaatuinen AISI316 kettinki voi olla hyvä hankinta varsinkin viileissä vesissä purjehtiville. Tropiikkiin lähtijöiden kannattaa miettiä panisiko hintaeron johonkin muuhun. - Oc_46
DIN766zn kirjoitti:
"Kuitenkin yleensä käytetään" ja kerroit galvanoidun ketjun ja galvanoidun ankkurin välissä olevista hst-sakkeleista. Miksi ihmeessä eri metalleja? Galvanoitu sakkeli kai on itsestään selvyys galvanoituun ketjuun!
Galvanoituja ketjujakin on kolmea eri laatua: HT (grade 40, HT, G4, HT4), grade 30 (BBB, 3B) ja PC eli proof-coil (PC, PC3,G3). Eroa on mm. teräksen murtolujuuksissa ja hinnoissa.
Halpis-AISI 316-ketjun ongelma on usein liittynyt koorroosiolle herkkiin ketjulenkkien hitsisaumoihin, joita sanotaan olevan kiinalaisketjuissa.
Pallonkierrollani pysähdyin Trinidadin Chaguaramakseen, jossa korroosion takia katekenneiden AISI 316 ketjujen pätkiä sai halvalla. Niitä käytettiin jollien lukitusketjuiksi. Ostin itsekin parin metrin pätkän yhdellä dollarilla. Saattoi olla kiinalaislaatua, en tiedä. Galvanoitua ketjua pidettiin ankkuroinnissa luotettavampana.
Galvanoitu ketju on pitkäikäinen. Galvanoinnin voi uusia, Suomessakin.
Tässä yksi kuvallinen artikkeli "rosteri"kettingin korroosiosta
https://www.yacht.de/schenk/n005/ken2.html
En ole eri mieltä siitä, että AISI316-kettinki on liukkaampi. Savi ja muta irtoa siitä helpommin eikä se kasvata kekoa ketjuboksissa yhtä helposti kuin galvanoitu. Jos ylimääräistä rahaa on, korkealaatuinen AISI316 kettinki voi olla hyvä hankinta varsinkin viileissä vesissä purjehtiville. Tropiikkiin lähtijöiden kannattaa miettiä panisiko hintaeron johonkin muuhun.Niin, miksiköhän veneilijät ostavat niitä hienoja ja kalliita AISI-sakkeleita ja leikareita ankkuriensa perään?
Miksi puhut laadukkaista galvanoiduista kettingeistä, mutta kiinalaisesta AISI-ketjusta vaikka olet jo aiemmin todennut kiinalaiset kettingit huonolaatuisiksi. Myös AISI 316 teräksiä on monenlaisia eri tarkoituksiin ja esim. molybdeenin, titaanin ja nikkelin määrällä metallissa säädellään mm. korroosionkestävyyttä. Varsinkin molybdeeni nostaa hintaa, siksi sitä ei juuri ole kiinalaisessa kettingissä.
Kirjoitit myös "Pallonkierrollani pysähdyin Trinidadin Chaguaramakseen, jossa korroosion takia katekenneiden AISI 316 ketjujen pätkiä sai halvalla."
Totta kai vanha ehkä aluksikin halpa ja heikkolaatuinen AISI-kettinki on on heikko ja viallinen. Etkö matkallasi Trinidadissa ym. sattunut näkemään yhtään huonoa tai lähes puhki ruostunutta galvanoitua kettinkiä?
Olen yrittänyt uusia kettingin galvanoinnin sekä Kreikassa että Espanjassa. Olisi pitänyt lähettää jonnekin kauas, olisi kestänyt kauan ja hinta kuljetuksineen olisi vastannut lähes uuden hankintaa. Tiedän, periaatteessa sen pitäisi olla halpaa. Ennen Pitäjänmäelläkin sai halvalla ja nopeasti galvanoitua.
Takaisin alkuun. Tietysti hyvä galvanoitu kettinki on se normaali ja yleensä suositeltava. Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä, että joissain tapauksissa AISI-kettinki voisi olla paikallaan niiden aiemmin mainittujen käyttöongelmien vuoksi.
Ja jos AISI-kettinki valitataan niin pitää muistaa, ettei sekään pysy ikuinesti hyvänä. - DIN766zn
Oc_46 kirjoitti:
Niin, miksiköhän veneilijät ostavat niitä hienoja ja kalliita AISI-sakkeleita ja leikareita ankkuriensa perään?
Miksi puhut laadukkaista galvanoiduista kettingeistä, mutta kiinalaisesta AISI-ketjusta vaikka olet jo aiemmin todennut kiinalaiset kettingit huonolaatuisiksi. Myös AISI 316 teräksiä on monenlaisia eri tarkoituksiin ja esim. molybdeenin, titaanin ja nikkelin määrällä metallissa säädellään mm. korroosionkestävyyttä. Varsinkin molybdeeni nostaa hintaa, siksi sitä ei juuri ole kiinalaisessa kettingissä.
Kirjoitit myös "Pallonkierrollani pysähdyin Trinidadin Chaguaramakseen, jossa korroosion takia katekenneiden AISI 316 ketjujen pätkiä sai halvalla."
Totta kai vanha ehkä aluksikin halpa ja heikkolaatuinen AISI-kettinki on on heikko ja viallinen. Etkö matkallasi Trinidadissa ym. sattunut näkemään yhtään huonoa tai lähes puhki ruostunutta galvanoitua kettinkiä?
Olen yrittänyt uusia kettingin galvanoinnin sekä Kreikassa että Espanjassa. Olisi pitänyt lähettää jonnekin kauas, olisi kestänyt kauan ja hinta kuljetuksineen olisi vastannut lähes uuden hankintaa. Tiedän, periaatteessa sen pitäisi olla halpaa. Ennen Pitäjänmäelläkin sai halvalla ja nopeasti galvanoitua.
Takaisin alkuun. Tietysti hyvä galvanoitu kettinki on se normaali ja yleensä suositeltava. Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä, että joissain tapauksissa AISI-kettinki voisi olla paikallaan niiden aiemmin mainittujen käyttöongelmien vuoksi.
Ja jos AISI-kettinki valitataan niin pitää muistaa, ettei sekään pysy ikuinesti hyvänä.Vastaan kritiikkiisi. Hyvälaatuinen eurooppalainen AISI 316 ankkurikettinki on sen verran arvokasta, että uskon kiiltävästä ketjusta haaveilevan sittenkin sortuvan hinnaltaan edullisempiin - niitä tuodaan Kiinasta. Kiinalaisten AISI-sakkelien vetolujuus testattiin aikanaan suomalaisessa venelylehdessä. Ero hyvälaatuisiin eurooppalaisiin oli melkoinen. Ehkä joku muistaa testin.
Tuskinpa kukaan yrittää jälleenmyydä loppuunkulunutta ja ruosteista galvanoitua kettinkiä. Sen sijaan siistin näköiset AISI-ketjujen pätkät olivat käypää kierrätyskamaa. AISI-teräksen korroosio tapahtuu usein huomaamatta ja voi johtaa yllättävään ketjun tai sakkelin pettämiseen. Galvanoidun kettingin korroosio on helposti havaitavissa, samoin kuluminen näkyy. Samanlaisia yllätyksiä ei varmaankaan tule.
Toki laadukkaat AISI-teräksinen ankkuri ketju ovat kiiltäviä ja nättejä. Onhan niissä hyviä käyttöominaisuuksiakin. En väitä vastaan, mutta ei ole oma valintani.
Itse teetin uuden galvanoinni pysähtyessäni Etelä-Afrikan Richards Bayhin. En muista ketjun ankkurin galvanoinnin tarkkaa hintaa, mutta olin hinta/laatuun tyytyväinen. Myös Uuden-Seelannin Whangareissa oli purjehtijoiden suosima, edullinen galvanointifirma (muille pallonkiertäjille vinkiksi: teettäkää siellä, kun kuitenkin pysähdytte useiksi kuukaisiksi sykloonikauden takia).
- ofaavaan
Starkilta olen hakenut Ofan lyhytlenkkistä 8 millin kuumasinkittyä kettinkiä ja hyvin on asiansa ajanut, on huomattavasti edukkaampaa kuin venetarvikeliikkeissä. Sitä saa 30 metrin pätkissä, ja mahdollisesti pidempiäkin tilaustavarana.
- Ketjuavailla
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Tätä juuri ajattelin. Onko rautakauppojen tai vaijereihin sekä ketjuihin keskittyneiden maahantuojien ketjujen laatu vastaavaa kun esim Vestekin. Hinta ei ole ykkösprioriteetti, mutta jos samaa ketjua saa useammasta paikasta Suomesta niin kyllähän useimmat sen halvemman ostaa.
Käänteisesti voisi kysyä takaako korkeampi hinta paremman laadun?
Kiinan ketjut ei kiinnosta mutta mistä tietää valmistajan? - madeinchina
Ketjuavailla kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Tätä juuri ajattelin. Onko rautakauppojen tai vaijereihin sekä ketjuihin keskittyneiden maahantuojien ketjujen laatu vastaavaa kun esim Vestekin. Hinta ei ole ykkösprioriteetti, mutta jos samaa ketjua saa useammasta paikasta Suomesta niin kyllähän useimmat sen halvemman ostaa.
Käänteisesti voisi kysyä takaako korkeampi hinta paremman laadun?
Kiinan ketjut ei kiinnosta mutta mistä tietää valmistajan?Jos kettinkiä myyvä firma "ei tiedä" kettingin alkuperää/valmistajaa, se todennäköisesti on kiinalaista halpatuontia.
Saksassa valmistettua on pidetty hyvälaatuisena. - fnv
Ketjuavailla kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Tätä juuri ajattelin. Onko rautakauppojen tai vaijereihin sekä ketjuihin keskittyneiden maahantuojien ketjujen laatu vastaavaa kun esim Vestekin. Hinta ei ole ykkösprioriteetti, mutta jos samaa ketjua saa useammasta paikasta Suomesta niin kyllähän useimmat sen halvemman ostaa.
Käänteisesti voisi kysyä takaako korkeampi hinta paremman laadun?
Kiinan ketjut ei kiinnosta mutta mistä tietää valmistajan?Ofan kettinki on kotimaista.
- vatsa_kovana
mina taas paskon kettinkiä!
- Ketjuunvinssi
Ketjuksi Vestekin galvanoitu mutta minkämerkkisen ankkurivinssin pitkänmatkan purjehtijat valitsisitte. Äkkiä selaamalla löytyy kymmenkunta merkkiä. Mihin niistä saa varaosia reissun aikana.
- ankkuripeli
Valittiin Lewmar - siihen oli parhaiten osia matkalla ja ylipäätään netistä helppo tilata. Ei ollut tarvetta. Monella myös Lofrans, joka on laatupeli, mutta aika iso - sopii paremmin isompiin veneisiin ja monen mielestä paras.
Valitsi minkä tahansa merkin niin kannen päälle tuleva täysin suojattu rakenne on parempi kuin osin kannen alla. Maanantaikappaleita löytyy kaikilla merkeillä, mutta omalla kohdalla toimi hyvin ja toimii yhä. - VastausKysymykseen
Kyllä tänne saa avata uuden ankkuriketjun aivan ilmaiseksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835