Varsominen

kysykysykysy

Hei!
Mietin tässä jos astuttaisin jossain vaiheessa tammani mikä on nyt 9v niin mikä on paras ikä astuttaa hevonen.
kiitos etukäteen kaikille jotka vastaa.

71

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

      Onko tamma ekakertalainen? Useimmat astuttaa 5 vuotiaana ekakerran mutta jotkut jo 4 v:na. Jos tamma on ensimmäistä kertaa asialla niin kannattaisi astuttaa viimeistään 12 v:na, mieluummin jo aikaisemmin. Mitä vanhemmaksi tamma ehtii niin sitä vaikeammaksi synnytys käy, paikat ei enää anna niin helposti myöten.
      Toisaalta, eläinlääkäriltä kysymällä asia selviää parhaiten.

    • ljgh

      Tähän on taas pakko vastata, että jos astutuksesta täytyy kysyä perusasioita keskustelupalstalla, niin sitten ei pidä astuttaa ollenkaan. Kasvatus on vastuullista puuhaa.

    • i6titfi

      tammalla on ollut 2 varsaa eli ei ole ekakertalainen.

      • entajuu

        Siis mitä h*******ä? Tammalla on ollut kaksi varsaa, mutta kummastelet parasta ikää astutukselle? Mikä idea tuossa kysymyksessä sitten oli?

        Ole astuttamatta, jos olet noin pahasti pihalla. Ei ole oikein leikkiä eläimillä, jos pitää raapia päätä kaikesta mahdollisesta.


      • Iines_bienes

        Ootko miettiny et i6itfi on saattanu ostaa sen hepan ekan kahen astutuksen jälkeen?? Ei tartte kiihtyy, kukaan ei tiiä kaikkee. En usko et säkään tiiät kaikkee hevosista!🤔


      • entajuu
        Iines_bienes kirjoitti:

        Ootko miettiny et i6itfi on saattanu ostaa sen hepan ekan kahen astutuksen jälkeen?? Ei tartte kiihtyy, kukaan ei tiiä kaikkee. En usko et säkään tiiät kaikkee hevosista!🤔

        Ootko miettiny, että sillä ei ole mitään väliä, vaikka aloittaja olisi ostanut tammansa kahden ensimmäisen varsomisen jälkeen? Aloittaja on NYT miettimässä tammansa astuttamista, vaikka ei tiedä aiheesta hittojakaan. Ja kyllä ihmeessä pitää tietää huomattavasti enemmän, jos meinaa ottaa harteilleen sellaisen vastuun.


      • ettänäi
        entajuu kirjoitti:

        Siis mitä h*******ä? Tammalla on ollut kaksi varsaa, mutta kummastelet parasta ikää astutukselle? Mikä idea tuossa kysymyksessä sitten oli?

        Ole astuttamatta, jos olet noin pahasti pihalla. Ei ole oikein leikkiä eläimillä, jos pitää raapia päätä kaikesta mahdollisesta.

        joo o tosiaan en ole itse hevosella kumpaakaa varsaa tettänyt.


      • OLS
        ettänäi kirjoitti:

        joo o tosiaan en ole itse hevosella kumpaakaa varsaa tettänyt.

        Sen toki ymmärsi aloituksesta, jollei nyt ihan täysi idiootti ole. Se vaan ei tässä ollut se ongelma, joten keskittykää nyt hyvät ihmiset nimimerkin "entajuu" kommenttien olennaiseen sisältöön.


    • Kasiro

      Ja taas aletaan haukkumaan ensimmäisenä. Parempihan on että kysyy ensin, ettei tee ensin ja huomaa vasta sitten että tuli tehtyä väärin. Minusta tuo osoittaa vastuuntuntoa.
      Jokaisella on ensi kertansa kaikessa ja sitäpaitsi tammahan hoitaa yleensä asian itse, varsinkin kun sillä on ollut jo pari varsaa. Ei varsottamisessa professoria tarvita, vain eläinlääkäri jolta saa kysyä neuvoa tarvittaessa ja jota ei useimmiten tarvita. Omistaja tuntee hevosensa ja huomaa kyllä jos tammalla on jotain vinossa tiineysaikana. Ja lyönpä vetoa että omistaja lukee kaikki asiaa käsittelevät kirjat jos alkaa tuumasta toimeen.
      Eikä kysykysykysy ole sanonutkaan että nyt astuttaa vaan että EHKÄ astuttaisi.

      • OLS

        Minä sen sijaan olen ihan samoilla linjoilla kuin nimimerkit "ljgh" ja "entajuu". Kaikki on suhteellista, joten jos vertailussasi ovat "parempi kysyä ennen tekemistä" ja "tee ensin ja huomaa vasta sitten sössineesi", niin on sanomattakin selvää, että ensimmäisenä mainittu on toista vaihtoehtoa parempi. Se ei kuitenkaan tee ensimmäisestäkään automaattisesti loistavaa menettelytapaa. Typerien kysyminen astutuksesta ei ilmennä vastuuntuntoa, vaan ihan silkkaa typeryyttä.

        Siihen on turha tuudittautua, että tamma hoitaa (synnytyksen) yleensä ihan itse. Aina ei hoida. Ja onhan kasvatuksessa herran jestas sentään paljon muutakin huomioitavaa kuin itse synnytys. Ei puuhaan pidä osaamattoman lähteä. Leikkimistä varten on leluja.

        Mistäs sen tiedät, että aloittaja meinaa koluta kirjallisuuden läpi? Oikea järjestys on se, että heti kun vähänkin kasvattaminen kiinnostaa, niin luetaan ensimmäisenä aiheesta kaikki mahdollinen. Vasta sitten kun on omatoimisesti opiskeltu voi kysyä, jos jotain jäi epäselväksi. Itse kasvattamista ei edes harkita ennen kuin kaiken aiheeseen liittyvän osaa unissaankin. En usko hetkeäkään, että aloittaja selviäisi kunnialla ongelmatilanteesta, jos edes perusteet eivät ole hallussa. Ei kai tätä niin kovin hankalaa voi olla ymmärtää?


      • Kasiro

        Tiedän hyvin että ongelmia voi tulla mutta itsekkin kasvattajana tiedän myös YLEENSÄ tamma hoitaa homman. Mutta kuten aiemmin jo sanoin niin eläinlääkäriltä kannattaa kysyä jos tulee pienintäkin aihetta ja häneltä voi kysyä voiko häntä soittaa apuun jos tarvii. Toisaalta, jos edelliset synnytykset sujui hyvin ei ole syytä panikoida seuraavankaan synnytyksen tullessa.
        Pysyn edelleen alkuperäisessä mielipiteessäni, että varsottamisessa ei professoria tarvita, eläinlääkärin tarkastukset tiineysaikana antaa paljon tietoa siitä onko asiat niinkuin pitää.


      • ihme.lisäännyttäjä
        Kasiro kirjoitti:

        Tiedän hyvin että ongelmia voi tulla mutta itsekkin kasvattajana tiedän myös YLEENSÄ tamma hoitaa homman. Mutta kuten aiemmin jo sanoin niin eläinlääkäriltä kannattaa kysyä jos tulee pienintäkin aihetta ja häneltä voi kysyä voiko häntä soittaa apuun jos tarvii. Toisaalta, jos edelliset synnytykset sujui hyvin ei ole syytä panikoida seuraavankaan synnytyksen tullessa.
        Pysyn edelleen alkuperäisessä mielipiteessäni, että varsottamisessa ei professoria tarvita, eläinlääkärin tarkastukset tiineysaikana antaa paljon tietoa siitä onko asiat niinkuin pitää.

        Vai tuollaista porukkaa hevosten kasvattajissa. Yleensä ei ole aina.

        Sekin näkyisi olevan jo sanottu tässä ketjussa, että kasvattamiseen liittyy rutosti muutakin. On osattava valita ori siten, että ne tamman kanssa täydentävät toisiaan ja varsan voi olettaa olevan molempia vanhempiaan parempi. Se on jalostusta eikä vain päätöntä eläinmäärän lisäämistä. Kaikki itseään kasvattajiksi kutsuvat eivät siis ole kuin epämääräisiä lisäännyttäjiä.

        Tiineyden vaiheet on osattava vaikka takaperin lueteltuna ja ulkoa. Muuten et osaa arvella, jos jokin on pielessä ja se nyt ei piru vie riitä, että vain silloin tällöin käyvä elli osaa sulle kertoa onko kaikki niinkuin pitää. Jopa niistä tarvittavista tarkastuksista on tiedettävä, mutta jos ei tiedä edes milloin tammansa voisi mahdollisesti astuttaa, niin mitä kaikkea muuta ei vaan yksinkertaisesti tiedetä?

        Astuttamiseen, tiineyteen, varsomiseen, imetykseen ja muuhun varsan hoitoon liittyy niin paljon tiedettävää, että mikään esittämäsi ei vielä riitä siihen, että aloittajalle voisi näyttää vihreää valoa. Jos näytät, niin olet kyllä edesvastuuton.


      • Muorikas

        Onneksi on niitä lisäännyttäjiäkin, muuten kukaan ei uskaltaisi varsoja teettää. Eiköhän jokainen yritä katsoa mahdollisimman hyvää oria, tuskin kukaan ottaa koukkupolvista, notkoselkäistä oriintapaista naapurista.
        Tammat osaa synnyttää itse, napa täytyy tietysti hoitaa, varsa osaa hakeutua tissille, harvoin sitä ohjata täytyy, varsapihka tietysti valvoa, mutta kuitenkin.
        Älä siis vouhota, ihme.lisäännyttäjä, varsoja on syntynyt aina ja syntyy vieläkin, toivottavasti ainakin.


      • ihme.lisäännyttäjä
        Muorikas kirjoitti:

        Onneksi on niitä lisäännyttäjiäkin, muuten kukaan ei uskaltaisi varsoja teettää. Eiköhän jokainen yritä katsoa mahdollisimman hyvää oria, tuskin kukaan ottaa koukkupolvista, notkoselkäistä oriintapaista naapurista.
        Tammat osaa synnyttää itse, napa täytyy tietysti hoitaa, varsa osaa hakeutua tissille, harvoin sitä ohjata täytyy, varsapihka tietysti valvoa, mutta kuitenkin.
        Älä siis vouhota, ihme.lisäännyttäjä, varsoja on syntynyt aina ja syntyy vieläkin, toivottavasti ainakin.

        Toistanpa vielä: Vai tuollaista porukkaa hevosten "kasvattajissa". Yhtä ylpeitä itsestään kuin koirien pentutehtailijat. Mitään väärää ei omissa touhuissa nähdä. Hevosia on tässäkin maassa ihan tarpeeksi, joten ei sinun höpöhöpövarsoja tarvita, Kasiro. Kasvattaisit edes sellaisia varsoja, joilla on jokin pointti. Mutta selvisipä se, miksi puolustat monilla nikeillä samanlaista lisäännyttäjää.


      • mätäpaiseita
        Muorikas kirjoitti:

        Onneksi on niitä lisäännyttäjiäkin, muuten kukaan ei uskaltaisi varsoja teettää. Eiköhän jokainen yritä katsoa mahdollisimman hyvää oria, tuskin kukaan ottaa koukkupolvista, notkoselkäistä oriintapaista naapurista.
        Tammat osaa synnyttää itse, napa täytyy tietysti hoitaa, varsa osaa hakeutua tissille, harvoin sitä ohjata täytyy, varsapihka tietysti valvoa, mutta kuitenkin.
        Älä siis vouhota, ihme.lisäännyttäjä, varsoja on syntynyt aina ja syntyy vieläkin, toivottavasti ainakin.

        Voi hyvä luoja tätä myötähäpeää ja silkkaa vihaa kaltaistasi vastuutonta kasvattajan irvikuvaa kohtaan. Miten kukaan voi edes suoltaa näppikseltään mitään tuollaista ja olla näkemättä sitä, mikä kuvotus on?

        On hyvä, että hevosten kasvattamisesta ollaan kiinnostuneita, niin ei aina hevosta ostaessaan tarvitse rahdata sellaista ulkomailta. Kasvatus on kuitenkin parhaimmillaan nimenomaan _jalostusta_. Ei ole mitään järkeä kasvatella mitä tahansa tusinakoneja, vaan joka kerta astuttaessaan pitää tietää, mitä kyseiseltä yhdistelmältä haluaa. Jalostus ei ihan oikeasti edes ole mitään rakettitiedettä, joten mitä ihmeen kasviksia tässäkin harrastuksessa oikein pyörii?


      • Passe9
        Muorikas kirjoitti:

        Onneksi on niitä lisäännyttäjiäkin, muuten kukaan ei uskaltaisi varsoja teettää. Eiköhän jokainen yritä katsoa mahdollisimman hyvää oria, tuskin kukaan ottaa koukkupolvista, notkoselkäistä oriintapaista naapurista.
        Tammat osaa synnyttää itse, napa täytyy tietysti hoitaa, varsa osaa hakeutua tissille, harvoin sitä ohjata täytyy, varsapihka tietysti valvoa, mutta kuitenkin.
        Älä siis vouhota, ihme.lisäännyttäjä, varsoja on syntynyt aina ja syntyy vieläkin, toivottavasti ainakin.

        Muorilleko riittää ettei orilla ole koukkupolvia ja notkoselkää. Luulisi olevan muitakin vaatimuksia varsan isälle. Mokomia eukkoja pilaamassa koko hevosharrastajien mainetta. Jättäkää kasvatus siitä ymmärtäville hevosmiehille ja naisille. Jos ei ole varaa pitää hevosia muuten kuin varsottamalla niitä niin jättäkää hevosten pitokin muille.


      • Muorikas
        Passe9 kirjoitti:

        Muorilleko riittää ettei orilla ole koukkupolvia ja notkoselkää. Luulisi olevan muitakin vaatimuksia varsan isälle. Mokomia eukkoja pilaamassa koko hevosharrastajien mainetta. Jättäkää kasvatus siitä ymmärtäville hevosmiehille ja naisille. Jos ei ole varaa pitää hevosia muuten kuin varsottamalla niitä niin jättäkää hevosten pitokin muille.

        Sanoiko joku ettei ole varaa? Kas, en huomannutkaan.
        Muistaakseni mainitsin että eiköhän jokainen yritä katsoa mahdollisimman hyvää oria. Mikä siinä on epäselvää?
        Ja tämä muori on kasvattanut vain yhden varsan ja siitä tuli aikansa huippujuoksija. Tammani oli keskinkertainen mutta lähellä oli parempi ori, tosin ei huippu sekään. Mutta niiden yhdistelmästä tuli hyvä.
        En kuitenkaan väitä olevani asiantuntija alalla, kunhan sanoin mielipiteeni, se kait sallitaan vanhuksillekkin, vai?


    • Olen samaa mieltä Kasiron kanssaa. Hirtto ensin, oikeus sitten, vai? Se, että ensimmäisenä haukutaan toinen maan rakoon antaa selkeän käsityksen omasta kypsyydestänne. Teidän ei kannattaisi ruveta arvostelemaan muita ennen kuin itse aikuistutte sen verran että hyvien käytöstapojen käsite alkaa olla selvillä ja osaatte sitä myös noudattaa. Jos olette sitä mieltä että aloittajan ajatus on typerä, sen saa toki sanoa, mutta senkin voi tehdä asiallisesti.

      Mistä tiedätte ettei aloittaja ole aiemmin palannut varsojen kanssa? Muut asiat voivat ollakin tuttuja, mutta se, minkä ikäisenä hevonen on viisainta astuttaa tai minkä ikäisenä sen voi vielä tehdä, ei välttämättä ole sattunut tulemaan koskaan puheeksi. Ja kuten Kasiro sanoikin, aloittaja ei ole sanonut että aikoisi astuttaa tammansa nythetipaikalla, vaan että hän vasta pohtii asiaa. Siitä on vielä pitkä matka toteuttamiseen, ja sillä välin ehtii hyvin ottaa asioista selvää ja hankkia tarvittavat tukijoukot jotka voivat tulla avuksi jos ja kun omat taidot loppuvat. Jos niin on, kuten uskon, hänellä ei pitäisi olla mitään hätää.

      • patajakattilat

        Kerropas nyt ihan ensimmäisenä, montako kommenttia täällä on ollut asiattomia? Kaikki, joissa ollaan sitä mieltä, että aloittaja on kiipeämässä takapuoli edellä puuhun? Ettei nyt vaan tulisi sotkettua eriävät mielipiteet ja asiattomuudet keskenään?

        "Se, että ensimmäisenä haukutaan toinen maan rakoon antaa selkeän käsityksen omasta kypsyydestänne. Teidän ei kannattaisi ruveta arvostelemaan muita ennen kuin itse aikuistutte sen verran että hyvien käytöstapojen käsite alkaa olla selvillä ja osaatte sitä myös noudattaa."

        Eli sinusta muut eivät missään nimessä saa tehdä sitä, mitä juuri teit itse? Johan vitsin murjaisit.

        Omista hölmöilyistään joutuu joskus ottamaan vastuun. Sitä on turha yrittää kääntää ympäri ja uikuttaa siitä, miten väärin kohdelluksi sitä on tullutkaan. Jos ei käyttäydy itse vastuullisesti, niin ei ole mikään ihme, että siitä saa kunniansa kuulla. Päähän silittelyjä on lapsellista silloin odottaa.


      • LukasepaUusiksi

        Sinä tunnut tietävän epäilyttävän paljon alottajan pään sisällöstä. Joko siis tulkitset alottajan kertomaa täysin oman mielesi mukaisesti tai sitten olet ajatustenlukija. Alotuksessa meinaan EI käy selvästi ilmi, että pohdinnan alla on se pitäisikö astuttaa vai ei vaan se MILLOIN niin passaa tehdä. Lukutaito kunniaan!


    • mörrinkäinen

      Lukasepauusiksi, mitäpä jos nyt noudattaisit omaa neuvoasi ja lukisit aloituksen uudestaan oikein ajatuksella.

      "Mietin tässä jos astuttaisin jossain vaiheessa tammani..."

      En tiedä sinusta, mutta minä näen tuossa hyvinkin selvästi sen, että aloittaja vasta pohdiskelee asiaa. JOS hän astuttaisi tamman, niin minkä ikäisenä se olisi parasta tehdä. Lukutaito kunniaan, todellakin, ja sen rinnalla myös luetun ymmärtäminen.

      Mitä tulee Lampinajadin käyttämään ilmaisuun "asiaton", en välttämättä olis käyttänyt aivan noin voimakasta ilmaisua vaikka samaa mieltä olenkin.
      Esim sellaiset lausahdukset kuin "pahasti pihalla" tai "typerien kysyminen astutuksesta ei ilmennä vastuuntuntoa, vaan ihan silkkaa typeryyttä" (jälkimmäinen varsinkaan) eivät minustakaan ole erityisen tahdikkaita tapoja ilmaista asia. Varsinkaan, kun aloittaja ei välttämättä ole ihan niin pihalla kuin osa ajattelee (voi ollakin, mutta sitä taas ei tiedä ellei hän itse selvitä asiaa hieman tarkemmin), ja mitä typerää on kysyä asiaa jota ei tiedä? Paljon typerämpää olisi jättää kysymättä ja sen sijaan jäädä vain arvailemaan.

      Lampinajadi peilasi hyvin sitä miten tässä osa porukasta on käyttäytynyt. "lapsellinen" tuli minullekin mieleen kun joidenkin juttuja lueskelin, enkä todellakaan tarkoita kasiroa tai lampinajadia.

      Eniten minua huvittaa se, että aloittaja on saanut arvostelua osakseen, mutta sitten kun arvostelijat joutuvat itse samalle viivalle, nousee meteli. Näköjään jotkut saavat arvostella muita, toiset eivät.

      Teinit...

      Ai niin, lukaisepauusiksi, kerropa, missä kohtaa lampinajadi on "lukenut ajatuksia" tai "tulkinnut aloittajaa oman mielensä mukaan"? Minä kun en löydä hänen kommentistaan sellaisia kohtia.

      • LukasepaUusiksi

        "Mietin tässä jos astuttaisin jossain vaiheessa tammani mikä on nyt 9v niin mikä on paras ikä astuttaa hevonen."

        Noin kuului KOKO kysymys ja jos nyt et ihan toope ole, niin kyllä se ainoa kysymys on se MILLON voi astuttaa. SELVÄSTI ei todellakaan pohdiskella pitäisikö astuttaa vai ei, niinkuin kirjoitinkin. Vaikka miten irrottaisit sanan JOS tuolta keskeltä, niin se ei viittaa siihen kannattaako vaiko eikö.

        "Minä kun en löydä hänen kommentistaan sellaisia kohtia."

        Etpä tietenkään löydä kun olet sama henkilö! :D Jos alotuksen onnistuu spekuloimaan alottajan sitä vahvistamatta niin, ettei mistään astutuksesta ole vielä puhettakaan, niin se on juuri oman mielen mukaan tulkintaa ja täyttä spekulointia. Mitään sellaista siinä ei todellakaan ole sanottu.


      • LukasepaUusiksi

        Lisättäköön vielä, että tasan ainoat, jotka on ruikuttaneet siitä miten ikävää on kun arvostellaan olet SINÄ, Kasiro ja lampinajadi. Samoissa kommenteissa kuitenkin arvostelette itse minkä ehditte, joten kyllä nyt on niin tekopyhää meininkiä, että oksat pois. :D


    • mörrinkäinen

      Jos nyt välttämättä vieläkin haluat asiasta jauhaa, niin hyvä on sitten.

      Kasiro huomautti käytöstavoista yhden kerran. Kuten myös Lampinajadi. Ja minä. Ja se on sinusta ruikuttamista? Voi hyvää päivää...

      Mitä aloituksen sanamuotoon tulee, niin myöskään se "on" ei kerro aloittajan aikomuksista suuntaan eikä toiseen. Vaikka aloittaja kysyikin selvästi, mikä ON paras ikä astuttaa hevonen, niin ei se silti välttämättä merkitse sitä, että hän todella aikoisi tammansa astuttaa nyt heti. Se astutusikä ON se mikä on, riippumatta siitä, ollaanko tammaa astuttamassa nyt, vai onko kyseessä pelkkä pohdiskelu.

      Mistä muuten kiskaisit kysymyksen "kannattaako astuttaa vai ei"? Eihän aloittaja sitä pohtinut alunperinkään, vaan ylipäänsä astuttaisiko vai ei. Se on eri asia. Aloitus kuuluu: MIETIN tässä JOS astuttaisin JOSSAIN VAIHEESSA tammani. Ei tuo kuulosta siltä, että heti oltaisiin ryhtymässä toimeen vaikka hän seuraavaksi kysyikin astutusikää muodossa "on".

      Ja että Kasiro olisi edesvastuuton kasvattaja? Siinä se tuli! Vuosisadan vitsi! Meillä purskahti koko perhe raikuvaan nauruun tuon lukiessaan! Voi hyvä sylvi! Kyllä huomaa, että olet uusi tulokas tällä foorumilla! Muuten et päästäisi suustasi noin paksua soopaa!

      Sitten vielä väite siitä, että minä ja Lampinajadi olisimme yksi ja sama henkilö? Siinä paras vitsi kymmeneen vuoteen! Kiitos vain, mutta minulle riittää tämä yksi nimimerkki, en tarvitse enempää. Tutummat kutsuvat minua joskus mörriksi, mutta sekin on lempinimi, ei nimimerkki. Mutta nyt kun sanoit, taitaa itselläsi olla useitakin nimimerkkejä, kun osasit tuollaista ajatellakaan. Sanohan, onko vaikeuksia pitää eri persoonat erillään toisistaan? Sinulla kun niitä taitaa olla aika paljon.

      Ihme.lisäännyttäjä voisi ehkä kertoa, mikä hänen mielestään on varsa "jolla on joku pointti"? Tarkoittaako se sinusta jotain huippusukuisista vanhemmista syntynyttä varsaa jonka pitäisi olla sitten huippu kaikessa mahdollisessa? No, kerronpa, ettei se huippusuku välttämättä tee varsasta huippua. Vaikka miten treenaisi ammattilaisen avulla, se saattaa silti kolistella esteet alas aina ja iankaikkisesti, eikä se välttämättä taivu samanlaisiin koulusuorituksiinkaan kuin vanhempansa tai toinen niistä. Siinähän sitten jollakulla on aikanaan kallis, erittäin hyväsukuinen hevonen josta ei kerta kaikkiaan ole mihinkään. Tai kuten Muorikas sanoi, keskinkertaisista/hyvistä vanhemmista voi tulla huippuvarsoja. Tietysti, jos ulkonäkö ja luonne ovat ainoat asiat joilla on merkitystä, niin sitten on toki eri asia, mutta harrastekäytössä, vaikka kisattaisiinkin, suvuilla on hyvin vähän merkitystä.

      Mutta jatka toki! Olet tarjonnut minulle jo monet hyvät naurut ja se on tosiaan tullut tarpeeseen! Ja jos sinä puolestasi naurat minulle, niin aina parempi! Lainatakseni Lampinajadin erästä sanontaa, "jos saa jonkun nauramaan, ei päivä ole mennyt täysin hukkaan".

    • Angillian

      Tuota pointtia minäkin ihmettelin mutta en uskaltanut kysyä kun täällä haukutaan kun kysyy. Ja älkää pelätkö, en lisäännytä hevostani, minulla on ruuna.

    • Zoca

      Minä olen ihmetellyt montaa muutakin asiaa kuin vain "pointtia".

      Angillian, miten sinulla menee heppasi kanssa? Olen seurannut sitä teidän keskusteluanne, mutta en ole kommentoinut kun itselläni ei ole kokemusta sellaisesta. Ja vaikka olisikin, minulle tuskin olisi jäänyt mitään lisättävää siihen mitä siellä on jo sanottu.

    • Angillian

      Paremmin hiljakseen sujuu, nuo pohkeenväistöt näyttää tehoavan jonkin verran. Vielä kuitenkin neuvotteluja käydään. Taisin viimetingassa alkaa kurinpalautuksen mutta valoa ikkunassa jo näkyy! Vähän aikaa vielä niin olisin ollut keltaisessa nesteessä sen kanssa.

    • Zoca

      Luultavasti. Taitaa olla aika itsepäistä tyyppiä se sinun hevosesi? Täytyy painaa mieleen nuo temput, siltä varalta, että itse sattuisin jonain päivänä tarvitsemaan. Toistaiseksi ne hevoset joita olen ratsastanut, ovat olleet helppoja tai ainakin kohtalaisen helppoja, mutta ei sitä koskaan tiedä milloin tulee vastaan joku joka ei olekaan niin helppo.

      Tsemppiä, Angillian!

      • Angillian

        Kyllä, itsepäinen on, härkäkin on nöyrä tähän luupäähän verrattuna. Mutta tasoissa ollaan, myös minä osaan olla kunnon jästi, siksi en annakkaan periksi.
        Mutta toimiessaan ruunani on todella ihana ja juuri sitä se yleensä on. Vain välillä se temppuilee, siksi en heti älynnytkään puuttua asiaan.


    • Hienoa, Angillian! Kannattaa jatkaakin pohkeenväistöillä kun ne kerran tehoavat. Saattaa olla, että keskustelunne jatkuvat vielä pitkäänkin, mutta kunhan pidät pintasi, saatte kyllä asianne selviksi.

      Tuli mieleen siitä kaurasta, että jos haluat kokeilla, ne pari desiä kauraa päivässä voisi korvata vaikka parilla porkkanalla. Jos ne raastaa tai muuten pilkkoo pieniin palasiin, kivennäiset saisi sekoitettua niihin. Kauraa on kyllä niin vähän ettei sillä välttämättä ole suurtakaan merkitystä, mutta toisaalta omani meni sekaisin kourallisestakin kauraa päivässä. Samalla liikunnalla, ulkoilulla ja muulla ajankululla ilman kauraa toimi kuin unelma.

      Mörri, sinä sanoit, että nauru on tullut tarpeeseen. No, tarpeeseen se on tullut minullekin... Olen taas flunssassa, enkä ole nukkunut kunnolla muutamaan päivään kun kurkku on kipeä ja nokka tukossa, ja täällä töissä on kylmää, märkää ja tuulista, mikä ai ainakaan auta asiaa. Olen väsynyt, viluinen, kipeä ja pahuksen huonolla tuulella. Entä sinä? Missä mättää?

    • mörrinkäinen

      Najadi, voisin kirjoittaa kirjan jos jaksaisin. Töissä alkaa olla pinna kireällä poikien kanssa. Jos he eivät kohta jätä minua rauhaan, tarjoan vielä heille toisenkin kattauksen erikoistuplaespressoa! Kotona taistellaan tarhan aitojen kanssa, itse asiassa kahden tarhan. Yhdestä tarhasta on kait kosteus saanut pari vierekkäistä aitatolppaa lahoamaan niin että ne ovat maan rajasta melkein poikki. Joten siirsimme hevoset toiseen tarhaan. Se on lautatarha ja hieman toista pienempi.

      No, kaivoimme reikiä jäiseen maahan, että saamme "isoon tarhaan" uudet tolpat pystyyn. Meidän traktori on rikki, joten emme voineet hyödyntää sitä, ja naapuri oli antanut omansa jollekulle tuttavalleen lainaan, joten siitäkään ei ollut meille apua. Ei muuta kuin rautakanki käteen ja kaivamaan. No, jossain vaiheessa meidän tuli nälkä, joten lähdimme syömään, isäni, veljeni ja minä. Olimme lopettelemassa ateriaa, kun ovikello soi, ja oven takana seisoi hätääntyneen näköinen nuori tyttö ratsastusasussa. Hän selitti hätäisesti, että hänen hevosensa oli pelästynyt maastossa ja laukannut tiehensä hänen tipahdettuaan satulasta, ja hän oli seurannut sen jälkiä meille.

      Vedimme nopeasti takit päälle ja kengät jalkaan ja lähdimme ulos. Ovelta katsoen hevosta ei näkynyt, joten oletimme sen menneen rakennusten taakse, missä omat hevoseni olivat tarhassa. Matkalla rauhoittelin tyttöä ja sanoin, että meidän hevoset ovat rauhallisia luonteeltaan eivätkä ala haastaa riitaa, ja onhan siinä kuitenkin aita välissä. Kyllä me hänen hevosensa kiinni saamme.

      - Niin mutta... tyttö hätäili. - Kun meidän tamma on kiimassa ja eikö se teidän toinen hevonen ole ori..?

      O-ou! Siinä vaiheessa meitä vietiin melko lailla vauhdikkaammin! No, sieltähän se tamma löytyi... Jäätyneet laudat, jotka olivat olleet tarhan aita, olivat palasina maassa ja tamma samassa tarhassa omien hevosteni kanssa. Mutta...

      Ruuna seisoi tarhan nurkassa ja katseli hämmentyneen näköisenä mitä kaksi muuta puuhasivat. Tamma kyllä tiesi tarkkaan mitä halusi, mutta suokki ei näyttänyt tietävän ollenkaan mistä oli kysymys. Tamman tunkiessa takamustaan melkein sananmukaisesti päin sen naamaa, ori näytti lähinnä vaivautuneelta ja yritti parhaansa mukaan väistellä innokkaan neitosen lähestymisiä.

      Hyvä sikäli, ettei käynyt vahinkoa, mutta toisaalta se toi esiin sen, että oriini on miehisesti vajaa. On sillä lerssi ja kivekset myös, mutta hormonitoimintaa sillä ei näytä olevan lainkaan. Luulisi oriin kuin oriin innostuvan, jos tamma parhaimmillaan kiimassa työntää takapuolensa suoraan sen nenän eteen, mutta näköjään ei meillä. No, en valita, eihän sitä siitokseen suunniteltu alunperinkään, mutta oli se silti aikamoinen yllätys. Onneksi hevoset kuitenkin olivat kunnossa.

      Joka tapauksessa meillä oli sitten korjattavana kaksi tarhaa yhden asemesta. Ilmeisesti tamma oli nojannut takapäätään aitaan niin voimakkaasti, että jäätyneet laudat eivät olleet sen painoa kestäneet. Pikkutarha oli helppo korjata, siihen tarvitsi vain vaihtaa uudet laudat, mutta iso tarha on edelleen kesken. Huomenna jatkuu kaivaminen.

      Kaiken huipuksi autostani hajosi vaihdelaatikko, ja se piti hinata korjaamolle. Lasku tulee olemaan hunajaa ja mansikoita. Mistähän senkin rahan kiskaisen?

      Näin meillä...

      • Kasiro

        Ole iloinen, ettei käy niinkuin meillä. Meillähän ori haistoi naapurista saakka ja muistat seuraukset. Mutta silti mielenkiintoinen ori sinulla.


    • Eipä.oo.pää.kunnossa

      Paras ikä seksille on 9-13 ihmisllä ja hevosilla 0,1-0,1 ja mä voin panna jopa hevosta jos tarpeeks maksetaan juu ja Ai kenet astutan? Oon 50 v ja voin käydä mitä tähamsa ämmää saatana. T. jarno lapsellinen

    • No huh, Mörri! Mitä tuohon osaa sanoa? Teillä sattuu ja tapahtuu taas... Tuo olisi oikeastaan sopinut mainiosti mokatopaan, mutta taidan arvata miksi et halunnut sitä tehdä. En minäkään olisi. Ja toisaalta täällähän minä asiaa tiedustin... Entä mitä nyt aiot tehdä suokin suhteen? Aiotko alkaa selvittelemään miksi sen hormonit eivät toimi niin kuin pitäisi, vai annatko olla?

    • mörrinkäinen

      Mainitsen siitä eläinlääkärille, hän on joka tapauksessa tulossa käymään muutaman päivän kuluttua raspauspuuhiin. En tosin osaa kuvitella mitä haittaa vajaasta hormonitoiminnasta olisi - ainakaan mitään havaittavia ongelmia ei ole ollut tähänkään asti, mutta kysyn silti.

    • Kasiro

      Eräs suomen parhaisiin ratsastajiin kuuluva kävi hyppäämässä ruunalla ja hyppäsi 150cm:n rataa. Ei ole ruuna menettänyt hyppykykyään, vaikka epäilin sitä. Vahinko ettei ruunan omistaja uskalla hypätä metriä enempää.

      • Aroniboy

        Oliko se kimo jolla oli tumma kuono ja jalat sinun tuumasi? Sehän hyppäsi hyvällä varalla! Olin katsomassa.


      • Aroniboy
        Aroniboy kirjoitti:

        Oliko se kimo jolla oli tumma kuono ja jalat sinun tuumasi? Sehän hyppäsi hyvällä varalla! Olin katsomassa.

        Sori, tuli kirjoitusvirhe: Siis sinun ruunasi piti kysymäni.


      • Vautsi, Kasiro! Ihan keskiverto heppa ei hyppää tuollaisia ratoja! Jokohan siinä alkaa olla tarpeeksi pointtia vaativien makuun? Etenkin, kun samainen hevonen hyppäsi yli 180cm aidasta... tuota... viisivuotiasko se silloin oli? Tyyli tosin oli hieman persoonallinen, mutta yli tuli kuitenkin. Paljonko sillä on hypätty yksittäisenä esteenä? Ja alkaako tämä kyseinen ratsastaja mahdollisesti kilpailla sillä isommissa luokissa, kun omistaja ei halua?


      • Kasiro

        Ei tuo kyseinen ratsastaja kisaa sillä, hän vain kokeili ruunaa. Tyttö ei anna sitä vieraalle, ei edes hyvälle. Myöntää täytyy että arvostan sitä. Tyttö itse hyppää metriä, ei kuulemma uskalla enempää. Enkä todellakaan yritä pakottaa.


      • Totta, viisas tyttö!

        Ei tosiaan kannatakaan vaatia häntä hyppäämään enempää kuin mikä tuntuu mukavalta. Menisi vain ilo hyppäämisestä jos korkeus hirvittää. Ehkä sitten jonain päivänä, kuka tietää.


    • aloittajallllllll

      Hei! Täällä kysymyksen aloitaja en ole nyt pariin päivään lukenut näitä viestejä ,koska en saanut vastausta ja nyt tulin katsomaan ja todella en ole astuttamassa mietin vain jos saittuisin joskus tekemään että onko jo kiire vai mitä?ANTEEKSI NYT VAIN KAIKILLE JOS VAIN OLEN NIIN TYHMÄ.

    • Arnicka

      Et ole tyhmä täällä suomessa vaan on jostain syystä tullut tavaksi mollaaminen. Halusit ottaa asiasta selvää ja se tulkittiin väärin.

      • Aloittaja, et sinä minustakaan tyhmä ole. On vain olemassa ihmisiä jotka haluavat tulkita väärin kaiken mitä heille sanotaan, vain saadakseen siitä tekosyyn päästä sanomaan toiselle jotakin sen suuntaista, että "oletko tosiaan noin ääliö ettet tuota tiedä". Eipä heistä paljon kannata välittää.

        Mutta sitä silti ihmettelen, että millaista vastausta kaipasit? Sanoit ettet saanut vastausta kysymykseesi, mutta Kasirohan vastasi siihen heti ensimmäisenä. Ekakertalaiselle hyvä ikä on n. 5-12v, kokeneen voi astuttaa myöhemminkin. Mikä on hyvä ikä kokeneelle tammalle, on todella venyvä käsite. Olen kuullut joidenkin astuttaneen yli 20-vuotiaitakin hevosia ja varsominen ja varsan kasvatus on onnistunut hyvin, mutta itse en enää parikymppistä astuttaisi. Mutta minä en ole kasvattaja, joten en ole asiantuntija. Kasiro sen varmastikin osaisi paremmin sanoa.


      • Kasiro

        Se 20 olisi minullakin rajana kokeneen tamman kanssa mutta en pitäisi varsomisten välillä enempää kuin 8v. Mutta mielipiteitä on varmaan niin monta kuin sanojiakin.


    • huomioikaamuutkin

      Viitsisittekö perustaa ihan oman ketjun "mitä sulle kuuluu, meille kuuluu tällasta" -jorinoille. Eivät ne tähän ketjuun kuulu.

      • Aroniboy

        Minusta oli hyvä että varsinkin Kasiro kertoi kuulumisiaan ruunansa suhteen. Siinä näki millaisia höpöhöpövarsoja hän kasvattaa.
        Ja minä näin nuo hypyt.


      • perustatopa
        Aroniboy kirjoitti:

        Minusta oli hyvä että varsinkin Kasiro kertoi kuulumisiaan ruunansa suhteen. Siinä näki millaisia höpöhöpövarsoja hän kasvattaa.
        Ja minä näin nuo hypyt.

        Olet sinäkin älykkö. Kukaan ei ole sanonut ettei saa kertoa vaan että kertokaa oikeassa topassa. Ymmärrätkö eron?


      • marenkipossu

        Topa oli aivan oikea. Kasiron kasvatteja mollattiin aiemmin höpöhöpövarsoiksi nimenomaan tässä topassa, joten on ihan oikein ja asiaan kuuluvaa että hän täällä myös kertoi millaisia ne höpöilyt nyt sitten ovat. Oliko tarpeeksi höpöä sinun makuusi?


      • RSTL
        marenkipossu kirjoitti:

        Topa oli aivan oikea. Kasiron kasvatteja mollattiin aiemmin höpöhöpövarsoiksi nimenomaan tässä topassa, joten on ihan oikein ja asiaan kuuluvaa että hän täällä myös kertoi millaisia ne höpöilyt nyt sitten ovat. Oliko tarpeeksi höpöä sinun makuusi?

        Kyllä näkee, että suurin osa täällä kalkattavista on eukkoja.

        Mitä tahansa kasiron elikoista sanottiin, niin se oli suora reaktio siihen miten kasiro itse ilmaisi asiansa. Kun noita kuulumisia alettiin vaihtelemaan, niin niitä ei yritetty sitten mitenkään liittää yhtään mihinkään, vaikka kuinka yrittäisit jälkikäteen heikkoja aasinsiltoja rakennella. Sama kuin minä nyt alkaisin juttelemaan joulukinkuista ja leipomisista sinun nimimerkin vuoksi.

        Kasiron ruuna, esteilyt tai muutkaan kuulumiset eivät siis edelleenkään liity aloitukseen millään tavalla, vaikka kuinka vääntelisit ja maukuisit. Kertoo aivan liikaakin teidän eukkojen mielenlaadusta, ettei toisten kohteliaita pyyntöjä voi kunnioittaa vaan mieluummin aletaan mussuttamaan. Samat mussuttajat sitten mussuttavat myös muista mussuttajista, mistä sinä juuri hyvän esimerkin annoitkin tuomalla taas esiin ne höpövarsat. Pata kattilaa soimaa, niin se toimii.


      • marenkipossu

        Ja sinä olet yksi kalkattaja lisää. Tervetuloa kerhoon, RSTL! Kuten itse niin sattuvasti sanoit, pata kattilaa soimaa. Nimimerkeistä täällä näyttää olleen puhetta jo aiemmin eivätkä nekään liity alkuperäiseen asiaan mitenkään. Näyttää silti olevan ok kun ei ole kukaan vielä huutanut että nimimerkit omaan topaansa (Juu juu, tein sen juuri itse, mutta tarkoitan, että jo aiemmin). Tämä siis vain esimerkkinä. Joistakin asioista näköjään saa puhua vaikka aihe ei asiaan kuuluisikaan, toisista ei vaikka kuuluisikin. Pidän kiinni näkemyksestäni. Kasiron kommentti liittyy hänen kasvatteihinsa, ja kun kerran kasvattamisesta oli puhetta, siinä ei ole mitään vikaa. Moni muu juttu täällä on pielessä paljon pahemmin.

        Tässähän näköjään mussutat meidän muiden kanssa sulassa sovussa, sehän tämän topan pääasiallinen tarkoitus onkin. Ihan sama kuka sanoo ja mitä sanoo, se on aina jonkun mielestä väärin ja sitten tulee lisää mussutusta. Enkä nyt sulje tästä pois itseäni, joten siitä on turha alkaa kitistä. Tosin varmasti joku löytää jotain kitinän aihetta siitäkin. Olkaa hyvät, arvoisat mussuttajat! Kenttä on avoin!


      • RSTL
        marenkipossu kirjoitti:

        Ja sinä olet yksi kalkattaja lisää. Tervetuloa kerhoon, RSTL! Kuten itse niin sattuvasti sanoit, pata kattilaa soimaa. Nimimerkeistä täällä näyttää olleen puhetta jo aiemmin eivätkä nekään liity alkuperäiseen asiaan mitenkään. Näyttää silti olevan ok kun ei ole kukaan vielä huutanut että nimimerkit omaan topaansa (Juu juu, tein sen juuri itse, mutta tarkoitan, että jo aiemmin). Tämä siis vain esimerkkinä. Joistakin asioista näköjään saa puhua vaikka aihe ei asiaan kuuluisikaan, toisista ei vaikka kuuluisikin. Pidän kiinni näkemyksestäni. Kasiron kommentti liittyy hänen kasvatteihinsa, ja kun kerran kasvattamisesta oli puhetta, siinä ei ole mitään vikaa. Moni muu juttu täällä on pielessä paljon pahemmin.

        Tässähän näköjään mussutat meidän muiden kanssa sulassa sovussa, sehän tämän topan pääasiallinen tarkoitus onkin. Ihan sama kuka sanoo ja mitä sanoo, se on aina jonkun mielestä väärin ja sitten tulee lisää mussutusta. Enkä nyt sulje tästä pois itseäni, joten siitä on turha alkaa kitistä. Tosin varmasti joku löytää jotain kitinän aihetta siitäkin. Olkaa hyvät, arvoisat mussuttajat! Kenttä on avoin!

        Juuri tuollaista asioiden vääntelyä omiin tarkoitusperiin sopiviksi minä tarkoitinkin, kiitosta vain siitä, että olet ennustettavissa kuin kello.

        Pitää harrastaa erittäin luovaa vääntelyä, kääntelyä ja aasinsiltojen rakentelua, jos jälkikäteen väittää noiden puheiden esteilystä ja muista kuulumisista liittyvän kasiron kasvatukseen. Sellaiseen tarkoitukseen niitä ei alunperin nimittäin tarkoitettu, jollei nyt luetun ymmärtäminen ole ihan retuperällä.

        "Moni muu juttu täällä on pielessä paljon pahemmin."

        Viitsisitkö vielä hieman kakaramaisempia argumentteja esittää? Muiden aiemmat tekemiset eivät liity mitenkään siihen, että tätä ketjua on niiden jälkeen yritetty nyt siistiä useaan otteeseen. Kertoo edelleen erittäin paljon kyseenalaisesta mielenlaadustasi, jos se pyyntö sivuutetaan mussuttamalla siitä, miksi itseasiassa on täysin OK tehdä juuri toisin kuin on pyydetty.


      • marenkipossu

        Toistan: tervetuloa kerhoon. Ei ollut vaikea arvata kuka ensimmäisenä älähtää siitä mitä sanon. Sitä paitsi, asiaan paluuta on pyydetty, totta, mutta jos lukea osaat, näet melko varmasti, että Kasiro jo palasi asiaan, ihan alkuperäiseen, ja jos nyt pikaiseltaan oikein näen, kuulumisia ei ole sen jälkeen vaihdettu, joten mitä kummaa siinä vielä urputat? Nähtävästi se asia (astutusikä) on jo loppuunkäsitelty, samoin ne kuulumiset jotka ovat olevinaan se suurin rikos tässä topassa, mutta kas kummaa kun keskustelu silti pyörii edelleen muissa asioissa. Rutina ja ruikutus jatkuu jatkumistaan. Kuten jo sanoin, on ihan sama kuka sanoo ja mitä, niin aina siitä joku löytää valittamisen aihetta.


      • vastauksiavaansaatte
        marenkipossu kirjoitti:

        Toistan: tervetuloa kerhoon. Ei ollut vaikea arvata kuka ensimmäisenä älähtää siitä mitä sanon. Sitä paitsi, asiaan paluuta on pyydetty, totta, mutta jos lukea osaat, näet melko varmasti, että Kasiro jo palasi asiaan, ihan alkuperäiseen, ja jos nyt pikaiseltaan oikein näen, kuulumisia ei ole sen jälkeen vaihdettu, joten mitä kummaa siinä vielä urputat? Nähtävästi se asia (astutusikä) on jo loppuunkäsitelty, samoin ne kuulumiset jotka ovat olevinaan se suurin rikos tässä topassa, mutta kas kummaa kun keskustelu silti pyörii edelleen muissa asioissa. Rutina ja ruikutus jatkuu jatkumistaan. Kuten jo sanoin, on ihan sama kuka sanoo ja mitä, niin aina siitä joku löytää valittamisen aihetta.

        Ei ole vissiin kuulumisia vaihdeltu, mutta edelleen on urputettu siitä että pyydettiin lopettamaan. Ei kait se sillon ole ihmekään että saatte vastauksia, jotten hittoakos SÄ tollo urputat?


      • marenkipossu

        Väittelyyn tarvitaan kaksi, joten en ole ainoa tollo. Tervetuloa joukkoon sinäkin. Pysyn yhä edelleen mielipiteessäni. Jos joku ei siitä pidä, niin ei voi kuin valittaa. Ja valittaahan ihmiset osaavat, kuten on jo nähty.

        Marenkipossu kuittaa. Hyvää yötä kaikille!


    • mollamolla

      Niin kun tämä on mollausketju

      • voivoisentään

        On se nyt sitten ottanut koville, voi voi. Tämä on ketju, jossa aloittaja on kysynyt asiaa X ja jossa muut sitten vastaavat ja ihan siihen sävyyn kuin haluavat. Muut asiat voi sitten hoitaa omissa ketjuissaan.


    • Toisin sanoen koko ketjun voisi siirtää muualle, alkaen heti sen jälkeen kun Kasiro alunperin vastasi aloittajan kysymykseen.

      Ottaa se koville kun ei pysytä asiassa...

      • SaKaNe

        Minä olen ihan samaa mieltä siitä, että ketjut voisi pitää siistinä ja helppolukuisina, joten täysin ot-asiat voisi hoitaa muualla. Ei siitäkään numeroa sinun tarvitse tehdä, että sitä pyydettiin ihan syystäkin.


    • En minä siitä numeroa teekään, totesin vain, että ketju on ollut sivussa aiheesta alusta lähtien.

      • SaKaNe

        Eli teit siitä numeron.

        Minun henkilökohtainen mielipide on se, että suurin osa vastauksista on kyllä liittynyt aiheeseen, vaikka sävy on mitä on. Silläkään ei toisaalta ole mitään väliä puolustuksesi kannalta, sillä kuulumisten vaihtelut nyt eivät ainakaan kuulu ketjuun.


    • Zoca

      Sakane, nyt sinä teet itse siitä numeroa.

      Kiintoisaa huomata, että niin kauan kun keskustelu pysyi riitaisana, oli yhden tekevää vaikka keskustelu pyörikin kaukana alkuperäisestä aiheesta, kukaan ei sanonut mitään. Mutta nyt kun puhe muuttui ystävälliseksi ja asialliseksi, se ei yhtäkkiä enää olekaan ok.

      Ei sillä aloittajan kokemuksella tai tiedon määrälläkään ole mitään tekemistä sen kanssa missä iässä hevonen olisi parasta astuttaa. Kuten ei silläkään tarkoittiko hän nyt sitten sitä vai tätä vai jotain siltä väliltä. Tai monella muulla jutulla mitä tässä topassa on sanottu, mukaan lukien tämä mistä nyt parhaillaan puhumme.

      Henk koht en välitä pätkääkään jos puheenaihe polveileekin asiasta viidenteen, minulle ketjujen siisteys ja helppolukuisuus merkitsee sitä, että käyttäydytään asiallisesti eikä tarkoituksella haukuta ja loukata muita niin kuin tässä topassa on tehty ilmiselvästi alusta lähtien.

      Ehkä tänne foorumille voisi perustaa myös ikioman kismittää-harmittaa-kiukuttaa-topan, siellä saisi jokainen halutessaan purkaa raivoaan niin paljon kuin sielu sietää.

      • SaKaNe

        Mitähä järkeä siinä nyt sitten sinusta on, että aletaan vääntämään ja halkomaan hiuksia minkä ehdit? Jos teiltä nyt pyydettiin kauniisti ja asiallisesti ainakin kahden henkilön toimesta, että voisitteko ystävällisesti jättää täydet ot-asiat tästä ketjusta pois, niin miksei sitä voi tehdä mutisematta siitä, mitä muut ovat aiemmin tehneet? "Kun tuokin, niin sitten minäkin" -mentaliteetti on puolustuksena varsin epäkelpo ja lapsellinen.

        Sillä ei ole oikeasti asian kanssa mitään väliä, ovatko aiemmat kommentit olleet asiaan liittyviä vai eivät. Vaikka aloituksen kysymykseen ei olisikaan vastattu, niin ei se sitä tarkoita, ettei itse aloitus voisi kirvoittaa muuta keskustelua, joka siihen kuitenkin tavalla tai toisella liittyvät. Minä olen siis edelleenkin sitä mieltä, etteivät kommentit, joihin viittaat, ole ollenkaan kaukaa haettuja. Senkään ei pitäisi kenenkään elämää pilata eikä olla päivästä toiseen teitä kaivelemassa, että toiset ovat kertoneet mielipiteensä kiukkuiseen sävyyn. Harva niistäkään, joita se on täällä haitannut, ovat puhtaita pulmusia. Tämä on joka tapauksessa yleinen keskustelupalsta, johon jokainen voi kirjoittaa täysin itsensä valitsemalla tyylillä. On varsin pikkumaista alkaa siinä vaiheessa miksikään palstapoliisiksi ja käskemään aikuisia ihmisiä muuttamaan tyyliään. Jollei miellytä, niin anna olla tai vaihda itse maisemaa.


    • Zoca

      Johan vitsiniekka olet. Missähän kohtaa minä käskin kenenkään tehdä yhtään mitään?

      Minusta taas sillä, poiketaanko asiasta vähän vai paljon, ei ole mitään merkitystä. Jos asiassa on pysyttävä, niin sitten siinä on pysyttävä. Ja jos ei pysytä, voidaan yhtä hyvin eksyä aiheesta vähän lisääkin.

      Ja olethan sinäkin vapaa vaihtamaan maisemaa, ei sinunkaan ole mikään pakko näitä lueskella ellei puheenaihe miellytä. Kuten sanoit, tämä on yleinen keskustelupalsta.

      Odotan kiinnostuneena, minkä nimimerkin valitset itsellesi seuraavaksi.

      • SaKaNe

        Tässä ketjussa olen kirjoittanut vain ja ainoastaan tällä nimimerkillä. Kovinpa osaat siis itse olla asiallinen.

        Jollei sovi toisten kiukkuiset kommentit eikä edes se, että jotain pyydetään kauniisti, niin johan on. Egosi on aikamoinen, jos kuvittelet, että muita sopii yrittää vaientaa, mutta nostat äläkän siitä, että sinua pyydettiin vain jatkamaan toisessa topicissa.


    • Zoca

      Pyydän anteeksi jos erehdyin. Kirjoitustyylisi vain on niin silmiinpistävän samanlainen kuin joillakin tuolla ylempänä, ettei sitä voinut olla huomaamatta. En vieläkään ole varma siitä, mutta kuten sanottu, pyydän anteeksi jos erehdyin.

      Enkä minä muuten sanonut ettei minulle sovi, esitin vain oman näkemykseni siitä mikä on siisti ketju. Ja totesin sitten, että jokainen on vapaa poistumaan ellei asiain laita miellytä.

      Eikä se vitsiniekkakaan ollut tarkoitettu loukkaukseksi. Jos tarvitsee, voin kyllä pyytää anteeksi sitäkin, iso egoni kestää sen kyllä. Minusta vain oli ja on edelleen huvittavaa, että minua kielletään komentelemasta muita, vaikken ole ainuttakaan käskyä kenellekään antanut.

      Mutta totta, nämä puheenaiheet eivät enää edes liity hevosiin millään tavalla, joten palatakseni aivan alkuperäiseen asiaan eli hevosen astutusikään, se alkoi kiinnostaa minuakin. Ei sillä että aikoisin omaani astuttaa, minullakin on ruuna, mutta tulin uteliaaksi.

      Kasiro tuolla jo alkuunsa kertoi ekakertalaisen sopivan iän, mutta entä kokeneen tamman? Lampinajadi ja Kasiro jo sanoivatkin että alle parikymppisenä ja minä uskon heitä, mutta onko missään olemassa virallista määritelmää siihen mihin ikään mennessä hevonen pitäisi astuttaa jos niin haluaisi tehdä, vai onko maksimi-ikä täysin veteenpiirretty viiva, kirjoittamaton "sääntö"? Yritin netistä etsiä tietoa, mutta enpä löytänyt.

      Katsotaan nyt, päästäänkö tässä takaisin asiaan, vai jatketaanko matkaa syrjäpolkuja pitkin.

    • taasoleträkyttämässä

      Muahahaha! Lampinajadihan se taas räyhää tällä kertaa nikillä Zoca! Ei helevetti. :'D

      Noissa kommenteissa jotka teikäläistä edelleen harmittaa on puhuttu alottajasta ja alottajan tilanteesta. Aivojen tilalla pitää olla lantaa, jos sen saa käännettyä niin ettei se mitenkään liity alotukseen. Estehypyt ei alotukseen liity hittojakaan ja se pitäis tajuta jopa sun. Mutta ei - räksyn räksyn vaan! Käyt edelleen kiinni kaikkeen liikkuvaan ku mikäkin raivotautinen rakkikoira, mutta itse ei tehdä mitään väärää.

    • Zoca

      Sinä se jaksat intää noista nimistä. Kuitenkin taidat itse olla täällä se jolla on useita nimiä.

      Jos kysymys kuuluu "mikä on paras ikä astuttaa hevonen", niin "aloittaja on idiootti" ei vastaa kysymykseen mitenkään. Ei sellainen vastaus kerro hevosen sopivaa ikää astutusta silmälläpitäen. Aivojen tilalla pitää olla lantaa ellei sitä tajua.

      Mutta räksytä sinä vain, jokaisella on oltava oma harrastuksensa.

      • hahhahhaaaa

        Voi sinnuu lampinajadi. :D Jos susta alotukseen ei liity mikään muu kuin vastaus tuohon ikään, niin sääliksi käy. Eipä olis keskustelut kummosiakaan, jos oltaisiin kaikki yhtä aivottomia kuin teikäläinen. Tai sitten oot vaan epätoivoinen. Selitystä selityksen perään. :D


    • Zoca

      Sääliksi käy sinuakin, kun et enää muuta inttämisen aihetta keksi kuin alkaa sanella muille mitä nimiä toiset sinun mielestäsi käyttävät. Minä en ole lampinajadi. Mutta ethän sinä sitä kykene ymmärtämään, joten kuvittele mitä lystäät. Parempaan et näytä enää pystyvän.

    • Kasiro

      Saanen vielä palata tuohon astutusikään. Jatkuvassa siitoskäytössä olevia tammoja astutetaan usein niin kauan kuin ne elää, mutta satunnaisempia harvemmin yli 20:nä. Siis minun tietääkseni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1940
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1110
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1075
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      5
      995
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe