2tronic Sport

Tuunaanmaa

Koeajoin 508 Pösön 1,6-dieselmoottorilla. Autossa oli 2tronic-vaihteisto.
Ykkösellä voimakas kiihdytys päättyy varsin erikoiseen nyykkäykseen, kun kakkosta kytketään turhan pitkään, ennen kuin veto taas palautuu. (Voi olla vaikea tottua tuollaiseen ominaisuuteen kaupunkiajossa.)

Mikähän S-painike tuon automaattivaihteen konsolissa oikein on? Kuvittelin että se on jokin sport asento, mutta ei sillä tuntunut olevan mitään vaikutusta vaihteiston tai moottorin toimintaan. Mikä tuo S-painike oikein on?

17

4639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fafafds

      Se on vain varaus juuri sport-toiminnolle. Ei ole kytketty, eikä käytetty.

    • Goutsaal

      Tuo vaihteiston tyyppimerkintä tarkoittaa suomeksi: "Älä vaan osta!"

    • 2tronic

      Tuo vaihteisto ei sovi urheilulliseen ajotyyliin. Rauhalliseen ojoon ihan ok. Voittaa manuaalin, mutta ei pidä verrata automaattiin. 2 tronic vaihtaa vaihteet kuin rauhallinen kuski kiireettömässa ajossa. Se on myös oppiva vaihteisto. Erilaisilla ajotyyleillä vaihteiston toiminta voi olla välillä epäloogista. Ehkä se ei ole paras vaihteisto kaupunkipainotteiseen ojoon. Maantiellä ei eroa muista.

    • RasiMatti

      Uudessa autossa tuo vaihteisto on varmaan varovaisen ok, mutta käytetyssä autossa suuri riski. Ongelmia riittää.

      • 2tronicci

        Tietääkseni vaihteisto ei eroa mitenkään manuaalista. Robotti vaan hoitelee kytkimen ja siirron. Osat eivät ole kultaisia, vaan ihan peruskamaa.
        Luulisin vaihtotapahtuman rasittavan vaihteistoa vähemmän, kuin keskiverto ihmisen rempominen.


      • KerroRohkeasti

        Jos kerran tietoa on, niin voitko kertoa minkälaisia ongelmia?


      • Kuster

        Googlaamalla tuntuu löytyvän puuttuvista vaihteista pamahtaviin kytkentöihin sekä erilaisiin vaihteiston vikailmoituksiin. Kuten tuossa joku sanoikin, uudessa autossa varmaan ok, mutta käytetyssä varmaan kallis riesa. Ja jos kaupunkiajo ei ole luonnikasta, niin miksi ylipäätään?


      • mikävaivaa
        Kuster kirjoitti:

        Googlaamalla tuntuu löytyvän puuttuvista vaihteista pamahtaviin kytkentöihin sekä erilaisiin vaihteiston vikailmoituksiin. Kuten tuossa joku sanoikin, uudessa autossa varmaan ok, mutta käytetyssä varmaan kallis riesa. Ja jos kaupunkiajo ei ole luonnikasta, niin miksi ylipäätään?

        Miksi yleensäkään minkäänlaista automaattilaatikkoa?

        Tuppaavat olemaan käytetyissä kallis riesa.


    • hmmmmn

      Voi olla, että ykkönen on vain ns. liikkeellelähtö vaihde, ja sitten kun olet antanut kunnolla kaasua pitäisikin kytkeä jo kolmonen, eikä kakkonen. Kai siinä voi valita manuaalisesti myös vaihteen niin voi ajaa niinku tykkää.

      Myös manuaalilla huomaat, että kakkonen ei kytkeydykään...aina helposti jos tulee ykkösellä kaasuteltua... kyllä se auto opettaa mikä on oikeatapa vaihtaa...

      Itse en omalta kohdalta ymmärrä mikä ilo automaatista on, jos itse tykkää vatkata vaihteita, eikä koe sitä mitenkään rasittavaksi. Tuollainen robottivaihteisto on varmasti aikapommi. Uutena varmaan ok.

      • EroaOn

        Eikö aivan perinteinenkin automaattilaatikko ole siinä tapauksessa ns. aikapommi.

        Herkempi vikaantumaan kuin manuaali, vaatii enemmän ylläpitotoimenpiteitä, ja vikaantuessaan kalliimpi korjata.


    • Automanuaali

      Tuo 2tronic on sellainen vaihteisto, että kuskin on opittava elämään vaihteiston mukaan. Siinä jos onnistuu, niin kaikissa tilanteissa pärjää. Valitsemalla 2 tronicin et tarvitse kytkinpolkemista, etkä myöskään kahta kättä ajamiseen. Puhelimeen puhuminen kaupunkiliikenteessä paljon helpompaa verrattuna manuaalivaihteiseen autoon.

    • Vaihteistoa_vaihtanut

      Verkkaiset ja nytkähtelevät vaihdot ovat robottivaihteiston ominaisuus, ei vika.

      Kaksoiskytkentätyyppisissä automaattivaihteistoissa vaihdot ovat paljon nopeampia ja huomaamattomampia, koska seuraavan isomman tai pienemmän vaihteen hammaspyörät ovat jo valmiiksi kytkeytyneinä ja vaihdettaessa vain toinen kytkin irrottaa samalla kun toinen kytkee. (Tällaisia vaihteistoja ovat mm. VW:n ja Škodan DSG, Audin S tronic (= DSG, vain eri nimellä), Fordin ja Volvon Power Shift, Mersun etuvetoisten pikkumallien DCT jne.) Autonvalmistajille tällaisia vaihteistoja toimittavat mm. LuK, BorgWarner ja Getrag.

      DSG = Doppelschaltgetriebe (saks.)
      DCT = dual clutch transmission (engl.)

      Vain yhdellä elektronisesti hallittavalla kytkimellä varustettua robottivaihteistoa à la 2tronic on Peugeotin ohella harrastanut mm. Toyota (MMT = multimode manual transmission). Senkin käyttäminen vaatii kuulemma 2tronicin tapaan pitkää pinnaa.

      Robotti- ja kaksoiskytkentävaihteistojen yhteinen etu on vähähäviöisyys. Voima välittyy suoraan aivan manuaalivaihteistojen tapaan, ei momentinmuuntimen (turbiinikytkimen) kautta.

      Itselläni on kokemusta VW:n DSG-vaihteistosta (LuK:n valmistama kuivakytkiminen, 7-vaihteinen versio vuodelta 2008). Toiminnaltaan miellyttävä, mutta minäkin ehdin 100 tkm:n kuluessa saada oman osani tuolle vaihteistolle ominaisesta vikaherkkyydestä. Niinpä olen siirtynyt perinteisellä momentinmuunninautomaatilla (7G-Tronic) varustettuun kulkupeliin. Tiheästi porrastettuna sen vaihdot ovat riittävän huomaamattomia ja luisto eli häviöt riittävän vähäisiä. Toistaiseksi miellyttävin käyttämistäni vaihteistoista!

      Robottia en edes harkitsisi ja kaksoiskytkentäautomaattien vikatilastojen odottaisin kaunistuvan ennen kuin ottaisin sellaisenkaan toistamiseen.

    • missämättää

      "seuraavan isomman tai pienemmän vaihteen hammaspyörät ovat jo valmiiksi kytkeytyneinä"

      Olenko ymmärtänyt jotakin väärin. Mielestäni nykyaikaisissa vaihdelaatikoissa, on kaikissa hammaspyörät valmiiksi kytkeytyneinä.

      • eikaikillekaikkea

        Olet ymmärtänyt väärin. Asia on sinulle liian vaikea. Jatka seuraavalle sivulle.


      • olisikosittenkinnäin

        Oikeassahan tuo on.

        Ei missään nykyisin käytössä olevissa vaihteistoista sovitella hammasrattaita toisiinsa.

        Tuo kytkeminen tapahtuu synkroilla.


      • edelleennäin
        olisikosittenkinnäin kirjoitti:

        Oikeassahan tuo on.

        Ei missään nykyisin käytössä olevissa vaihteistoista sovitella hammasrattaita toisiinsa.

        Tuo kytkeminen tapahtuu synkroilla.

        Kyllä siellä manuaalivaihteistossa sovitellaan rattaita toisiinsa. Synkronirenkaat auttavat hammaspyöriä pyörimään samaa vauhtia. Menee vaihde paremmin päälle.


      • olisikosittenkinnäin
        edelleennäin kirjoitti:

        Kyllä siellä manuaalivaihteistossa sovitellaan rattaita toisiinsa. Synkronirenkaat auttavat hammaspyöriä pyörimään samaa vauhtia. Menee vaihde paremmin päälle.

        Ei siellä manuaalivaihteitossa kyllä sovitella rattaita toisiinsa, ne rattaat on kytkeytyneenä toisiinsa koko ajan.

        Kannattaa tutustua aiheeseen vaikkapa seuraavan videon avulla:

        https://www.youtube.com/watch?v=QPaUJfA1KsY

        Ärsyttävä jumpsutus, joten kannattaa laittaa äänet pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe