Koeajoin 508 Pösön 1,6-dieselmoottorilla. Autossa oli 2tronic-vaihteisto.
Ykkösellä voimakas kiihdytys päättyy varsin erikoiseen nyykkäykseen, kun kakkosta kytketään turhan pitkään, ennen kuin veto taas palautuu. (Voi olla vaikea tottua tuollaiseen ominaisuuteen kaupunkiajossa.)
Mikähän S-painike tuon automaattivaihteen konsolissa oikein on? Kuvittelin että se on jokin sport asento, mutta ei sillä tuntunut olevan mitään vaikutusta vaihteiston tai moottorin toimintaan. Mikä tuo S-painike oikein on?
2tronic Sport
17
5027
Vastaukset
- fafafds
Se on vain varaus juuri sport-toiminnolle. Ei ole kytketty, eikä käytetty.
- Goutsaal
Tuo vaihteiston tyyppimerkintä tarkoittaa suomeksi: "Älä vaan osta!"
- 2tronic
Tuo vaihteisto ei sovi urheilulliseen ajotyyliin. Rauhalliseen ojoon ihan ok. Voittaa manuaalin, mutta ei pidä verrata automaattiin. 2 tronic vaihtaa vaihteet kuin rauhallinen kuski kiireettömässa ajossa. Se on myös oppiva vaihteisto. Erilaisilla ajotyyleillä vaihteiston toiminta voi olla välillä epäloogista. Ehkä se ei ole paras vaihteisto kaupunkipainotteiseen ojoon. Maantiellä ei eroa muista.
- RasiMatti
Uudessa autossa tuo vaihteisto on varmaan varovaisen ok, mutta käytetyssä autossa suuri riski. Ongelmia riittää.
- 2tronicci
Tietääkseni vaihteisto ei eroa mitenkään manuaalista. Robotti vaan hoitelee kytkimen ja siirron. Osat eivät ole kultaisia, vaan ihan peruskamaa.
Luulisin vaihtotapahtuman rasittavan vaihteistoa vähemmän, kuin keskiverto ihmisen rempominen. - KerroRohkeasti
Jos kerran tietoa on, niin voitko kertoa minkälaisia ongelmia?
- Kuster
Googlaamalla tuntuu löytyvän puuttuvista vaihteista pamahtaviin kytkentöihin sekä erilaisiin vaihteiston vikailmoituksiin. Kuten tuossa joku sanoikin, uudessa autossa varmaan ok, mutta käytetyssä varmaan kallis riesa. Ja jos kaupunkiajo ei ole luonnikasta, niin miksi ylipäätään?
- mikävaivaa
Kuster kirjoitti:
Googlaamalla tuntuu löytyvän puuttuvista vaihteista pamahtaviin kytkentöihin sekä erilaisiin vaihteiston vikailmoituksiin. Kuten tuossa joku sanoikin, uudessa autossa varmaan ok, mutta käytetyssä varmaan kallis riesa. Ja jos kaupunkiajo ei ole luonnikasta, niin miksi ylipäätään?
Miksi yleensäkään minkäänlaista automaattilaatikkoa?
Tuppaavat olemaan käytetyissä kallis riesa.
- hmmmmn
Voi olla, että ykkönen on vain ns. liikkeellelähtö vaihde, ja sitten kun olet antanut kunnolla kaasua pitäisikin kytkeä jo kolmonen, eikä kakkonen. Kai siinä voi valita manuaalisesti myös vaihteen niin voi ajaa niinku tykkää.
Myös manuaalilla huomaat, että kakkonen ei kytkeydykään...aina helposti jos tulee ykkösellä kaasuteltua... kyllä se auto opettaa mikä on oikeatapa vaihtaa...
Itse en omalta kohdalta ymmärrä mikä ilo automaatista on, jos itse tykkää vatkata vaihteita, eikä koe sitä mitenkään rasittavaksi. Tuollainen robottivaihteisto on varmasti aikapommi. Uutena varmaan ok.- EroaOn
Eikö aivan perinteinenkin automaattilaatikko ole siinä tapauksessa ns. aikapommi.
Herkempi vikaantumaan kuin manuaali, vaatii enemmän ylläpitotoimenpiteitä, ja vikaantuessaan kalliimpi korjata.
- Automanuaali
Tuo 2tronic on sellainen vaihteisto, että kuskin on opittava elämään vaihteiston mukaan. Siinä jos onnistuu, niin kaikissa tilanteissa pärjää. Valitsemalla 2 tronicin et tarvitse kytkinpolkemista, etkä myöskään kahta kättä ajamiseen. Puhelimeen puhuminen kaupunkiliikenteessä paljon helpompaa verrattuna manuaalivaihteiseen autoon.
- Vaihteistoa_vaihtanut
Verkkaiset ja nytkähtelevät vaihdot ovat robottivaihteiston ominaisuus, ei vika.
Kaksoiskytkentätyyppisissä automaattivaihteistoissa vaihdot ovat paljon nopeampia ja huomaamattomampia, koska seuraavan isomman tai pienemmän vaihteen hammaspyörät ovat jo valmiiksi kytkeytyneinä ja vaihdettaessa vain toinen kytkin irrottaa samalla kun toinen kytkee. (Tällaisia vaihteistoja ovat mm. VW:n ja Škodan DSG, Audin S tronic (= DSG, vain eri nimellä), Fordin ja Volvon Power Shift, Mersun etuvetoisten pikkumallien DCT jne.) Autonvalmistajille tällaisia vaihteistoja toimittavat mm. LuK, BorgWarner ja Getrag.
DSG = Doppelschaltgetriebe (saks.)
DCT = dual clutch transmission (engl.)
Vain yhdellä elektronisesti hallittavalla kytkimellä varustettua robottivaihteistoa à la 2tronic on Peugeotin ohella harrastanut mm. Toyota (MMT = multimode manual transmission). Senkin käyttäminen vaatii kuulemma 2tronicin tapaan pitkää pinnaa.
Robotti- ja kaksoiskytkentävaihteistojen yhteinen etu on vähähäviöisyys. Voima välittyy suoraan aivan manuaalivaihteistojen tapaan, ei momentinmuuntimen (turbiinikytkimen) kautta.
Itselläni on kokemusta VW:n DSG-vaihteistosta (LuK:n valmistama kuivakytkiminen, 7-vaihteinen versio vuodelta 2008). Toiminnaltaan miellyttävä, mutta minäkin ehdin 100 tkm:n kuluessa saada oman osani tuolle vaihteistolle ominaisesta vikaherkkyydestä. Niinpä olen siirtynyt perinteisellä momentinmuunninautomaatilla (7G-Tronic) varustettuun kulkupeliin. Tiheästi porrastettuna sen vaihdot ovat riittävän huomaamattomia ja luisto eli häviöt riittävän vähäisiä. Toistaiseksi miellyttävin käyttämistäni vaihteistoista!
Robottia en edes harkitsisi ja kaksoiskytkentäautomaattien vikatilastojen odottaisin kaunistuvan ennen kuin ottaisin sellaisenkaan toistamiseen. - missämättää
"seuraavan isomman tai pienemmän vaihteen hammaspyörät ovat jo valmiiksi kytkeytyneinä"
Olenko ymmärtänyt jotakin väärin. Mielestäni nykyaikaisissa vaihdelaatikoissa, on kaikissa hammaspyörät valmiiksi kytkeytyneinä.- eikaikillekaikkea
Olet ymmärtänyt väärin. Asia on sinulle liian vaikea. Jatka seuraavalle sivulle.
- olisikosittenkinnäin
Oikeassahan tuo on.
Ei missään nykyisin käytössä olevissa vaihteistoista sovitella hammasrattaita toisiinsa.
Tuo kytkeminen tapahtuu synkroilla. - edelleennäin
olisikosittenkinnäin kirjoitti:
Oikeassahan tuo on.
Ei missään nykyisin käytössä olevissa vaihteistoista sovitella hammasrattaita toisiinsa.
Tuo kytkeminen tapahtuu synkroilla.Kyllä siellä manuaalivaihteistossa sovitellaan rattaita toisiinsa. Synkronirenkaat auttavat hammaspyöriä pyörimään samaa vauhtia. Menee vaihde paremmin päälle.
- olisikosittenkinnäin
edelleennäin kirjoitti:
Kyllä siellä manuaalivaihteistossa sovitellaan rattaita toisiinsa. Synkronirenkaat auttavat hammaspyöriä pyörimään samaa vauhtia. Menee vaihde paremmin päälle.
Ei siellä manuaalivaihteitossa kyllä sovitella rattaita toisiinsa, ne rattaat on kytkeytyneenä toisiinsa koko ajan.
Kannattaa tutustua aiheeseen vaikkapa seuraavan videon avulla:
https://www.youtube.com/watch?v=QPaUJfA1KsY
Ärsyttävä jumpsutus, joten kannattaa laittaa äänet pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152111Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi832046- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1351153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101116Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771107Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61808
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.248721