Sitruunan talvetus

Huonokasvinhoitaja

Heissan!

Sitruuna päätti alkaa pudottamaan lehtiään kuukausi sitten. Nimeltä mainitsematon henkilö päätteli sen johtuvan ravinteiden puutteesta ja antoi vajaa ruokalusikallisen substraalia vajaa mukillisen kanssa. Nyt sitruuna on pudottanut lehtiä enemmän. Johtuiko tämä lannoituksesta kasvukauden ulkopuolella. Pudonneet lehdet ovat hyvin voivan oloisia ja kauniin vihreitä. Sitruuna on vähän yli 30cm vajaa kolmen litran ruukussa.

Mitä teen. Apua!!! Pelastakaa mun sitruuna.

2

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taavipiiri

      Itselläni on siemenestä kasvamaan laitettuja sitruunoita muutamia ikkunalaudalla, isoin on joskus kesällä itänyt, nyt sellainen parikytsenttinen. Huolena oli, että kun niin hölmöön aikaan laitan kasvamaan, niin mitenkähän pärjäävät talven yli, kun sitruuna on muutenkin (internetin mukaan) huono sisäkasvi vaikka asuisi paikassa missä se kasvaa ulkonakin - jotain ilmavirrasta ja sen sellaista.

      Mulla on keskellä huonetta katossa 14W kasvilamppu joka on päällä puolesta päivästä ainakin sen kaksitoista tuntia päivässä, joten ehkä minun sitruunat, banaanit sun muut saa surkeen talvi-suomen auringon lisäksi jotain lisäapua, mutta kasvua voisi kyllä sanoa aika hemmetin hitaaksi verrattuna kesäaikaan. Riippuen miten ravintoköyhässä mullassa, ym asioista kuten valosta on aika hankala sanoa kannattaako sinun lannoittaa ko kasvia, mutta hyvä nyrkkisääntö on että lannoittaa kun kasvua tapahtuu, ja vähäistä kasvua sitten vähemmällä lannoitemäärällä. Lannoitin itse sitruunoitani ensimmäisen kerran pari viikkoa sitten ja muita kasvejani lannoitan talvisin jos niissä on riittävää aktiivisuutta (kasvua) näkyvissä ja tiedän että mullat alkaa olla jo heikossa hapessa.

      Tärkeämmäksi näkisin kastelun: sitruunoille ilmeisesti olisi aika hyvä antaa kuivahtaa kunnolla ennen kastelua, eritoten näin heikomman kasvun aikaan, ja sitten lorotella vettä ruukun läpi ihan useaan otteeseen että kastuu tasaisesti ja samalla käyttämättömät suola ym. muut jämät vähän vaihtuu (hyvä kastelusysteemi ihan kaikille ja aina jos vain viitsii roudailla kasveja lavuaarin luo). Liian märässä seisominen ei todellakaan ole juurille hyväksi jos kasvi ei käytä sitä vettä, eli: ei valoa, ei tehokasta haihtumista lehtipinnalta.

      Olen kuullut sitruunan omistajilta (siis joilla on useamman vuoden ollut sitrushedelmiä ruukussa), että talvisin tippuu lehtiä. Eli varmaan johtuu ihan valosta ja mahdollisesti kuivasta huoneilmasta. Itsellä sitruunat on pudotelleet vain pentuvaiheen lehtiään (ja sitä ne tekivät hyvänkin valon aikaan), aikuislehdet on hyväkuntoisia (ja isompia kuin luulin sitruunan tekevän) vaikka lämpöpatterin nousuvirtauksessa vähän hirvityksekseni heiluvatkin joskus... mutta toisaalta, minulla on kämppä täynnä kasveja ja ilmankosteuden olen saanut toistaiseksi pysymään suurimman osan aikaa viidenkymmenen paremmalla puolella.

      Osaan trooppisista kasveista kannattaa alusta alkaen suhtautua mahdollisina lyhyen ajan projekteina, sillä ne eivät vaan Suomen oloissa sovellu kotikasvatukseen kunnolla. Sain itse kaupasta ostetun kookospähkinän itämään, mutta... Nyt minulla on vastottain itänyt mango, mutta kun miettii sen olosuhdevaatimuksia, niin jokainen sen kanssa vietetty päivä on lahja :)

    • NäilläOnnistut

      Sitruunan/appelsiinin/greipin ja muiden sitrusten talvetusohje:

      -Valoisa ikkunalauta ja lisävalo jos talviaurinko ei paista osan päivästä suoraan ikkunasta sisään.

      -Ei saa olla patteria ikkunalaudan alla. Jos on niin haalea wanhanaikainen keskuslämmityspatteri on parempi.

      -Paras talvetuspaikka on wanha talo ja joku viileä vinttihuone.

      -Vaatii alle ruukkua reippaasti suuremman aluslautasen,sille soraa ja lautasella aina vettä. Ruukku itse ei saa seisoa vedessä. Aiheuttaa tuolloin juurimätää.

      -Kastellaan niukahkosti vasta silloin kun 2cm ruukun pinnasta on kuivahtanut.

      -Ei saa käännellä talvetimisen aikana. Jos käännät lehdet tippuvat. Ei jaksa kääntää lehtiä uudelleen valoon.

      -Lannotus 0.

      Kuulostaa hankalalta, mutta on totuttelukysymys :D
      Pitkää yhteiselämää sitrusten kanssa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4889
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1347
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1238
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe