Heissan!
Sitruuna päätti alkaa pudottamaan lehtiään kuukausi sitten. Nimeltä mainitsematon henkilö päätteli sen johtuvan ravinteiden puutteesta ja antoi vajaa ruokalusikallisen substraalia vajaa mukillisen kanssa. Nyt sitruuna on pudottanut lehtiä enemmän. Johtuiko tämä lannoituksesta kasvukauden ulkopuolella. Pudonneet lehdet ovat hyvin voivan oloisia ja kauniin vihreitä. Sitruuna on vähän yli 30cm vajaa kolmen litran ruukussa.
Mitä teen. Apua!!! Pelastakaa mun sitruuna.
Sitruunan talvetus
2
309
Vastaukset
- taavipiiri
Itselläni on siemenestä kasvamaan laitettuja sitruunoita muutamia ikkunalaudalla, isoin on joskus kesällä itänyt, nyt sellainen parikytsenttinen. Huolena oli, että kun niin hölmöön aikaan laitan kasvamaan, niin mitenkähän pärjäävät talven yli, kun sitruuna on muutenkin (internetin mukaan) huono sisäkasvi vaikka asuisi paikassa missä se kasvaa ulkonakin - jotain ilmavirrasta ja sen sellaista.
Mulla on keskellä huonetta katossa 14W kasvilamppu joka on päällä puolesta päivästä ainakin sen kaksitoista tuntia päivässä, joten ehkä minun sitruunat, banaanit sun muut saa surkeen talvi-suomen auringon lisäksi jotain lisäapua, mutta kasvua voisi kyllä sanoa aika hemmetin hitaaksi verrattuna kesäaikaan. Riippuen miten ravintoköyhässä mullassa, ym asioista kuten valosta on aika hankala sanoa kannattaako sinun lannoittaa ko kasvia, mutta hyvä nyrkkisääntö on että lannoittaa kun kasvua tapahtuu, ja vähäistä kasvua sitten vähemmällä lannoitemäärällä. Lannoitin itse sitruunoitani ensimmäisen kerran pari viikkoa sitten ja muita kasvejani lannoitan talvisin jos niissä on riittävää aktiivisuutta (kasvua) näkyvissä ja tiedän että mullat alkaa olla jo heikossa hapessa.
Tärkeämmäksi näkisin kastelun: sitruunoille ilmeisesti olisi aika hyvä antaa kuivahtaa kunnolla ennen kastelua, eritoten näin heikomman kasvun aikaan, ja sitten lorotella vettä ruukun läpi ihan useaan otteeseen että kastuu tasaisesti ja samalla käyttämättömät suola ym. muut jämät vähän vaihtuu (hyvä kastelusysteemi ihan kaikille ja aina jos vain viitsii roudailla kasveja lavuaarin luo). Liian märässä seisominen ei todellakaan ole juurille hyväksi jos kasvi ei käytä sitä vettä, eli: ei valoa, ei tehokasta haihtumista lehtipinnalta.
Olen kuullut sitruunan omistajilta (siis joilla on useamman vuoden ollut sitrushedelmiä ruukussa), että talvisin tippuu lehtiä. Eli varmaan johtuu ihan valosta ja mahdollisesti kuivasta huoneilmasta. Itsellä sitruunat on pudotelleet vain pentuvaiheen lehtiään (ja sitä ne tekivät hyvänkin valon aikaan), aikuislehdet on hyväkuntoisia (ja isompia kuin luulin sitruunan tekevän) vaikka lämpöpatterin nousuvirtauksessa vähän hirvityksekseni heiluvatkin joskus... mutta toisaalta, minulla on kämppä täynnä kasveja ja ilmankosteuden olen saanut toistaiseksi pysymään suurimman osan aikaa viidenkymmenen paremmalla puolella.
Osaan trooppisista kasveista kannattaa alusta alkaen suhtautua mahdollisina lyhyen ajan projekteina, sillä ne eivät vaan Suomen oloissa sovellu kotikasvatukseen kunnolla. Sain itse kaupasta ostetun kookospähkinän itämään, mutta... Nyt minulla on vastottain itänyt mango, mutta kun miettii sen olosuhdevaatimuksia, niin jokainen sen kanssa vietetty päivä on lahja :) - NäilläOnnistut
Sitruunan/appelsiinin/greipin ja muiden sitrusten talvetusohje:
-Valoisa ikkunalauta ja lisävalo jos talviaurinko ei paista osan päivästä suoraan ikkunasta sisään.
-Ei saa olla patteria ikkunalaudan alla. Jos on niin haalea wanhanaikainen keskuslämmityspatteri on parempi.
-Paras talvetuspaikka on wanha talo ja joku viileä vinttihuone.
-Vaatii alle ruukkua reippaasti suuremman aluslautasen,sille soraa ja lautasella aina vettä. Ruukku itse ei saa seisoa vedessä. Aiheuttaa tuolloin juurimätää.
-Kastellaan niukahkosti vasta silloin kun 2cm ruukun pinnasta on kuivahtanut.
-Ei saa käännellä talvetimisen aikana. Jos käännät lehdet tippuvat. Ei jaksa kääntää lehtiä uudelleen valoon.
-Lannotus 0.
Kuulostaa hankalalta, mutta on totuttelukysymys :D
Pitkää yhteiselämää sitrusten kanssa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999