Minnesotahoito vai mitä alkoholistille avuksi?

MitäVoiTehdä

Läheinen juonut vuosia ja ollut katkolla useita kertoja muutamia päiviä kerrallaan. Maksa-arvot huonot ja kroppa kärsinyt kaatuiluista. Nyt taas 6 promillen humalassa oli yön päivystyksessä ambulanssin viedessä, mutta heti seuraavana iltana samassa kunnossa. Juo aina kirkasta ja tiedottomaksi mahdollisimman nopealla tahdilla. Kun herää niin eikun taas juomaan lisää. Putket on pitkiä ja vedetään itseä lattialla kun jalat ei enää kanna ja silti lisää alkoholia vaan tajuttomuteen asti. Omasta mielestä mitään ongelmaa alkoholin kanssa ei ole, eikä pakkoa juoda tai riippuvuutta. Haluaa itsensä mukaan vaan juoda. Ei halua käyttää lääkkeitä esim. antabusta.
Miten tälläistä henkilöä voi auttaa joka ei ilman pitkän putken huonoa kuntoa halua mennä katkolle tai hoitoon tai ottaa lääkkeitä alkoholismiin, ja heti tullessaan parempaan kuntoon lähtee katkolta ja viikon parin päästä alkaa uusi putki??? Miten esim. Minnesotahoitoon voi mennä jos ei ole omaa halua? Onko jotain joka tehoaisi?
Eikö pakkohoitoon saa henkilöä joka juo jatkuvasti itsetuhoisesti itsensä päivien-viikkojen putkessa 5-6 promillen humalaan ja sammumispisteeseen ja jatkaa vaan hetättyään?

9

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4promillenalkoholisti

      Moi!
      Tuohon ei auta mikään.
      Minnesotahoito tai vastaava ei toimi yhtään, jos alkoholisti ei halua itse raitistua.
      Kirkasta viinaa ja 6 promillea kuulostaa todella vakavalta.
      Kuolee koko ukko jos ei järkipuhe ala nopeasti auttaa.

    • Rasvamaksa

      Kuoltuaan koira tapansa parantaa :-/
      Viiden promillen känni on tappava määrä, puhumattakaan kuudesta promillesta.
      Veren alkoholipitoisuuden kohoaminen yli kolmen promillen aiheuttaa jo myrkytyskuoleman uhan suurelle osalle ihmisistä.
      Ei alkoholistia pakkohoitoon saa, jos ei esmeks puukkojen ja hirttoköysien kanssa duunaile. Sairas ihminen hän on, mut minkäs sinä tai kukaan muukaan sille mahtaa. Hän tekee omat valintansa. Tee sinäkin omasi.

    • NiinTuttua

      Hyvästele läheisesi. Tee kaikki selväksi, sillä läheisesi tulee kuolemaan alkoholiin. Mikäli asut läheisesi kanssa, niin muuta pois. Hän aiheuttaa sinulle kärsimystä, sählinkiä, ongelmia. Voit toki yrittää pakkohoitoa, soita esim. Minnesota-keskukseen. Pyydä jostain apua, ainakin itsellesi.

      Lopeta läheisesi elämästä huolehtiminen. Et kai ole holhooja? Keskity oman elämän rakentamiseen.

    • ex-alko

      Itse olen käynyt Minnesota mallisen hoidon läpi. Se on todella hyvä, tehokas ja hyvin yksinkertainen, mutta toimiva hoito alkoholismiin. Pysyvän raittiuden saavuttavien alkoholistien onnistumisprosentti on todella suuri verrattuna julkisen puolen tarjoamiin hoitoihin. Itse olen ollut nyt raittiina 2,5 vuotta.
      Mutta halun raitistua pitää lähteä alkoholistista itsestään. Hänen pitää itse tajuta tilanteensa ja myöntää ongelmansa. Kukaan muu ei voi sitä tehdä. Mikään hoito ei auta, jos alkoholisti ei sitoudu siihen 110%.
      Sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa, kun sinnikkäästi jatkaa puhumista hänen kanssaan hänen alkoholinkäytöstä ja siitä aiheutuvista ongelmista, terveyshaitoista jne. Ehkäpä hän joku päivä tajuaa tilanteensa ja on halukas tekemään asialle jotakin.
      Voimia ja jaksamista sinulle.

      • valinnanvapaus

        "Pysyvän raittiuden saavuttavien alkoholistien onnistumisprosentti on todella suuri verrattuna julkisen puolen tarjoamiin hoitoihin."

        Onkohan se hoidon kalleus syy/seuraus siihen, että motivaatio raitistumiseen ja sen pysyvyyteen on vahvempi kuin julkisen puolen hoidoissa?

        "Mutta halun raitistua pitää lähteä alkoholistista itsestään."

        Tästä olen samaa mieltä. Tuon kun oppii iskostamaan kalloon, niin eipä sitä tarvitse enää sen jälkeen turvautua minkään ulkopuolisen avuntarjoajan hoitoihin.


      • Auttaa

        kyllä ulkopuolisista oikeanlaisista avun tarjoajista on hytyöä poikkeuksetta.


    • öhööhöhöh

      Kun juopon lamppu ei ole syttynyt tunnustamaan ja tunnistamaan omaa ongelmaansa, niin ei sellaisessa tilanteessa auta mikään ulkopuolinen apu olipa millaista hyvänsä.

    • bfukkl

      On ihmisiä, jotka juovat itsensä hengiltä ja tiedostavat, että niin tulee käymään. Muiden on hyväksyttävä se, eikä tuhlata omia voimia mihinkään avunjärjestämiseen.
      Jos henkilö haluaa pysyä hengissä ja lopettaa alkoholinkäytön, niin silloin muiden apu voi olla tarpeen hoitoon ohjaamiseen.
      Jos lääkäri sanoo, että alkoholinkäytöstä johtuvat tutkimustulokset ovat hälyttävällä tasolla ja juominen pitäisi lopettaa kokonaan ja henkilö suuntaa vastaanotolta viinakauppaan, niin vähän on muilla tehtävissä.

    • ex-juoppo

      Ensiksikin, Minnesota-hoito on todella tehokas hoitomuoto alkoholismiin.

      Toiseksi, tiedän joitain tapauksia joissa alkoholisti on saatu joko uhkailemalla tai muuten "pakottamalla" hoitolaitokseen, ja se "oma halu raitistua" onkin sitten löytynyt ensimmäisen hoitoviikon aikana.
      Kannattaa siis ainakin yrittää saada juoppo hoitolaitokseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2022
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      146
      1475
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      126
      997
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      111
      976
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      812
    Aihe