Bensoissa (laatu)eroja?

triton

Onko samassa bensassa (esim 95E) eroja eri huoltoasemien välillä, muutakin kuin hintavaihtelu? Kuulin jostain, että joittenkin ketjujen bensa synnyttäisi palaessaan enemmän karstaa. Pitääkö paikkansa? Nyt kiinnostaisikin tietää, saako jostain paremmanlaatuista bensaa kuin toisesta ja missä kannattaisi tankata, jos haluaa hyvää ja välttää karstoittumista? Vai onko sittenkään mitään väliä?

24

9859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle

      En tosta laadusta mene sanomaan mitään mutta moni on kertonut erään tunnetusti edullisen kylmäketjun bensaa kuluvan pikkuisen enemmän, kuin muitten bensaa! Jos se pitää paikkansa, kuten moni väittää, niin edullisuus on vähän niin ja näin.

      • Ajaja

        On niin pienestä kiinni tuo kulutus. Ajan paljon kaupungissa ja keskinopeuden muuttuminen 5 kmh vaikuttaa huomattavasti kulutukseen. Olen kuitenkin uumoillut ABC-ketjun bensaa palavan enemmän kuin Teboilin, ja nyt muutaman tankillisen verran seuraan kulutusta ja pistän tankillisella ajetun keskinopeuden myös muistiin.


      • Eri bensoilla
        Ajaja kirjoitti:

        On niin pienestä kiinni tuo kulutus. Ajan paljon kaupungissa ja keskinopeuden muuttuminen 5 kmh vaikuttaa huomattavasti kulutukseen. Olen kuitenkin uumoillut ABC-ketjun bensaa palavan enemmän kuin Teboilin, ja nyt muutaman tankillisen verran seuraan kulutusta ja pistän tankillisella ajetun keskinopeuden myös muistiin.

        Esimerkiksi bensamittarit vaaitetaan < 0,25% tarkkuuteen.
        Miten luulette pääsevänne lähellekään samaa tarkkuutta litraa/100km seurannallanne.
        Turha väitellä siitä että tietyn bensafirman bensaa riittäisi pitemmälle taikka lyhyemmälle taipaleelle.
        Keskittäkää tarmonne omaan ajotapaanne niin tienaatte todellisuudessa euroja pienentyneen kulutuksen muodossa.
        Vaikka itsensä kehittäminen ei ole "seksikästä".


    • Patse

      Ainakin Neste on voittanut kaikki TM bensatestit. Elikkä jos varman päälle pelaat, niin Nesteelle. Viimesimmässä testissä kyllä taisi melkein kaikki saada sen 5 tähteä.

      Vielä todistamaton fakta on että vanhemmalla japsikalustolla ajelevat välttäköön Teboilia ja Shelliä. Ei vaan kone kierrä ja bensaa palaa selkeästi enemmän. Testattu on.

      Mitenhän TM:n tai vastaavan tahon saisi tämän testaamaan.?

      • Huh

        Koska te mänttipäät opitte mitä on mitattavissa ja todistettavissa.
        Taas sellaine todistamaton fakta että huh huh.


    • Fortum (~Neste) toimittaa perusbensan lähes kaikille huoltoasemaketjuille tänä päivänä. Lisäaineistuksessa on joitain eroja, mutta niiden vaikutus on lähinnä marginaalista. Tekniikan Maailman suppeassa bensavertailussa viimeksi taisivat kaikkien asemien polttoaineet saada 4-5 tähteä ja karstoittuminen oli olematonta. Itse tapaan ostaa Nesteen/Essoon/Shelliin nähden hieman edullisempaa bensaa. Viimeksi maksoi 0,98e/L :-)

    • samaa..

      Kaikki samaa tavaraa.Jos autoosi käy 95 okt. osta mistä halvimmalla saat.Valomainos bensa-asemalla ei tuo lisää tehoa kuten ei myöskään turha oktaanien nosto (98)

      • sarina

        Puhun nyt autoista, joissa on automaattinen sytytysennakon säätö, eli suurimmasta osasta nykyään liikenteessä olevista. Käsittääkseni 98:ia käytettäessä vääntökäyrä kokonaisuudessaan nousee pykälän ylemmäksi, mutta ero tuntuu varsinkin pienillä kierroksilla.

        On mielestäni omituista, että auton ostohetkellä ollaan valmiit maksamaan väännöstä ja tehosta vaikka mitä summia, mutta sitten käyttämällä pari senttiä halvempaa ysivitosta ei otetakaan käyttöön koneen koko kapasiteettia.

        Ysikasia myös kuluu hieman vähemmän johtuen aikaisemman sytytyksen aikaansaamasta hyötysuhteen kasvusta, varsinkin jos ajaa taloudellisesti eli kuormittaa sitä konetta riittävästi kiihdytyksissä.


      • höpö..
        sarina kirjoitti:

        Puhun nyt autoista, joissa on automaattinen sytytysennakon säätö, eli suurimmasta osasta nykyään liikenteessä olevista. Käsittääkseni 98:ia käytettäessä vääntökäyrä kokonaisuudessaan nousee pykälän ylemmäksi, mutta ero tuntuu varsinkin pienillä kierroksilla.

        On mielestäni omituista, että auton ostohetkellä ollaan valmiit maksamaan väännöstä ja tehosta vaikka mitä summia, mutta sitten käyttämällä pari senttiä halvempaa ysivitosta ei otetakaan käyttöön koneen koko kapasiteettia.

        Ysikasia myös kuluu hieman vähemmän johtuen aikaisemman sytytyksen aikaansaamasta hyötysuhteen kasvusta, varsinkin jos ajaa taloudellisesti eli kuormittaa sitä konetta riittävästi kiihdytyksissä.

        Sinun tulkintasi mukaan tehoa tulisi lisää oktaaneja nostamalla.Jos olisi vaikka 110 oktaanista bensaa, moottori joka toimii optimaalisesti 95:lla antaisi enemmän tehoa 110 oktaanisella.
        Eihän sytytysennakon säädöllä lisää tehoa saada.
        Ratkaisut on muita ja paljon kalliimpia.
        Ajele vaan 95:lla ja kuvittele 98, tulos on sama.


      • sarina
        höpö.. kirjoitti:

        Sinun tulkintasi mukaan tehoa tulisi lisää oktaaneja nostamalla.Jos olisi vaikka 110 oktaanista bensaa, moottori joka toimii optimaalisesti 95:lla antaisi enemmän tehoa 110 oktaanisella.
        Eihän sytytysennakon säädöllä lisää tehoa saada.
        Ratkaisut on muita ja paljon kalliimpia.
        Ajele vaan 95:lla ja kuvittele 98, tulos on sama.

        Moottori, joka toimii optimaalisesti 95:lla, toimii optimaalisesti 95:lla. Ei siihen mitkään oktaanien nostot auta. Automaattisella sytytysennakon säädöllä varustetut moottorit toimivat optimaalisesti 98:lla, koska max.98 oktaanista on yleisesti myynnissä.

        Jos 110 oktaanista olisi yleisesti myynnissä ja vielä kohtuu hintaan, niin varmasti osa moottoreista olisi optimoitu toimimaan em. puristuskestävyydellä.

        Mitä aikaisemmin seos sytytetään, sitä enemmän seoksen paine on ehtinyt kasvaa yläkuolokohtaan mennessä ja sitä suurmpi paine painaa mäntää ensimmäisessä tahdissa aiheuttaen suuremman vääntömomentin ja sitäkautta suuremman tehon.

        Jos seos sytytetään aikaisemmin, kuin puristuskestävyys sallii, niin seos syttyy kipinän lisäksi myös puristuksen ansiosta ja palotapahtuma on hallitsematon. Seurauksena on nakutus, joka pidemmän päälle tuhoaa koneen.


      • sarina
        sarina kirjoitti:

        Moottori, joka toimii optimaalisesti 95:lla, toimii optimaalisesti 95:lla. Ei siihen mitkään oktaanien nostot auta. Automaattisella sytytysennakon säädöllä varustetut moottorit toimivat optimaalisesti 98:lla, koska max.98 oktaanista on yleisesti myynnissä.

        Jos 110 oktaanista olisi yleisesti myynnissä ja vielä kohtuu hintaan, niin varmasti osa moottoreista olisi optimoitu toimimaan em. puristuskestävyydellä.

        Mitä aikaisemmin seos sytytetään, sitä enemmän seoksen paine on ehtinyt kasvaa yläkuolokohtaan mennessä ja sitä suurmpi paine painaa mäntää ensimmäisessä tahdissa aiheuttaen suuremman vääntömomentin ja sitäkautta suuremman tehon.

        Jos seos sytytetään aikaisemmin, kuin puristuskestävyys sallii, niin seos syttyy kipinän lisäksi myös puristuksen ansiosta ja palotapahtuma on hallitsematon. Seurauksena on nakutus, joka pidemmän päälle tuhoaa koneen.

        Siis tietysti kolmas tahti eikä ensimmäinen.


      • viisas.....
        sarina kirjoitti:

        Siis tietysti kolmas tahti eikä ensimmäinen.

        Kumpi oli ensin muna vai kana.Jos polttomoottori toimisi hyvin aikaisemmalla ennakolla tehtäisiin siihen soveltuva polttoaine helposti.Mutta kun ei niin ei.


      • bemaristi
        viisas..... kirjoitti:

        Kumpi oli ensin muna vai kana.Jos polttomoottori toimisi hyvin aikaisemmalla ennakolla tehtäisiin siihen soveltuva polttoaine helposti.Mutta kun ei niin ei.

        sarina on oikeessa, nykymoottorin nakutustunnistin säätää ennakkoa polttoaineen puristuskestävyyden mukaan, tosin kyllä siinäkin rajat tulee vastaan, mutta esim bmw:n ohjekirjassa mainitaan tehon lisääntyvän käytettäessä 98okt. norm 95okt, sijaan, muuta tietoa ei ole oktaaniluvun edelleen nostosta.


      • TkT
        bemaristi kirjoitti:

        sarina on oikeessa, nykymoottorin nakutustunnistin säätää ennakkoa polttoaineen puristuskestävyyden mukaan, tosin kyllä siinäkin rajat tulee vastaan, mutta esim bmw:n ohjekirjassa mainitaan tehon lisääntyvän käytettäessä 98okt. norm 95okt, sijaan, muuta tietoa ei ole oktaaniluvun edelleen nostosta.

        tehoa suhteessa plottoaineen oktaanilukuun, eli nakutuskestävyyteen. Syy on se, että moottirssa oleva nakutuksen tunnistin pudottaa ahtopainetta moottorin alkaessa nakuttaa. Mitä korkeampi puristuksenkesto (oktaaniliku) niin sen enemmän ahtopainetta moottori sietää ankarasti kuormitettaessa. Helppo tapa nostaa vanhan Turbo SAABin tehoa oli vaihtaa APC-boxi "kireämpään", vakio oli muistaakseni 0,8 bar ja käyttää lentobensiiniä 106 oktaanista siihen aikaan. Tehoa oli reilusti enemmän, mutta tietenkin moottorin iän kustannuksella.


      • Lennän matalalla
        TkT kirjoitti:

        tehoa suhteessa plottoaineen oktaanilukuun, eli nakutuskestävyyteen. Syy on se, että moottirssa oleva nakutuksen tunnistin pudottaa ahtopainetta moottorin alkaessa nakuttaa. Mitä korkeampi puristuksenkesto (oktaaniliku) niin sen enemmän ahtopainetta moottori sietää ankarasti kuormitettaessa. Helppo tapa nostaa vanhan Turbo SAABin tehoa oli vaihtaa APC-boxi "kireämpään", vakio oli muistaakseni 0,8 bar ja käyttää lentobensiiniä 106 oktaanista siihen aikaan. Tehoa oli reilusti enemmän, mutta tietenkin moottorin iän kustannuksella.

        Lentobensiinin oktaaniluku on mitattu eri menetelmällä kuin autobensan. Varokaa ettei tule mällejä.


    • Hiukan

      Itse peruspolttoaine on lähes samaa jokaisella.
      Ne pienehköt erot tulevat lähinnä erilaisista lisäaineistuksista.

    • tankkaaja

      on ainakin ihan syvältä. muistan ku eräällä kansi-koneistamolla oli 16-venttiilisen Carinan kansi, venttiilit ihan syöpynyt. omistaja kertoi käyttäneensä St1-aseman bensaa. itse en käytä kyseisen aseman aineita, en sitten ensinkään. on halpa kansiremontti olla tankkaamatta sitä karstaa tankkiinsa.

      • bensa

        Onkohan st1 omat bensat? Eipä ole. He ostavat polttoaineet joltakin muulta Suomessa toimivalta toimittajalta Neste, Teboil, Shell. Olihan se Uunon laulussakin eräällä kaverilla uusi vihreä verkkari, siitä huolimatta jäi kiekonheitossa neljänneksi.


      • pönttö
        bensa kirjoitti:

        Onkohan st1 omat bensat? Eipä ole. He ostavat polttoaineet joltakin muulta Suomessa toimivalta toimittajalta Neste, Teboil, Shell. Olihan se Uunon laulussakin eräällä kaverilla uusi vihreä verkkari, siitä huolimatta jäi kiekonheitossa neljänneksi.

        Osan ostavat Fortumilta, osan Greeniltä ja tietääkseni Shelliltä ei ollenkaan.
        Shell ei kai tällä hetkellä tuo itse bensaa maahan? Greeni on tuonut Norjasta bensaa ja dieseliä omille (tai vuokratuille) varastoilleen. Näitä on ainakin Kotkassa ja Porissa. Greenihän myy sitten taas tietysti muillekin (ysi5, värittömät).

        Fortumin perusbensaa käyttävät (ainakin Etelä-Suomessa) Esso, Shell, SEO, JET. Näissä on aika moisiakin alueellisia eroja riippuen yhtiöiden omien varastojen sijainnista, hankintaehdoista ym.


      • fakta
        pönttö kirjoitti:

        Osan ostavat Fortumilta, osan Greeniltä ja tietääkseni Shelliltä ei ollenkaan.
        Shell ei kai tällä hetkellä tuo itse bensaa maahan? Greeni on tuonut Norjasta bensaa ja dieseliä omille (tai vuokratuille) varastoilleen. Näitä on ainakin Kotkassa ja Porissa. Greenihän myy sitten taas tietysti muillekin (ysi5, värittömät).

        Fortumin perusbensaa käyttävät (ainakin Etelä-Suomessa) Esso, Shell, SEO, JET. Näissä on aika moisiakin alueellisia eroja riippuen yhtiöiden omien varastojen sijainnista, hankintaehdoista ym.

        Korjataan vähän: ST1:n omistaa Greeni, joka ostaa bensansa eri lähteistä, myös tuo sitä itse maahan. Päätoimittajat ovat Statoil ja tällä hetkellä myös Fortum.


    • Kasper

      Jos autossasi EI OLE nakutuksentunnistinta, se on säädetty ohjekirjassa mainitulle bensalle, useimmiten 95E, jolloin 98E:n käyttö on turhaa. Jos taas autossasi ON nakutuksentunnistin, se voi käyttää mitä tahansa markkinoilla olevaa bensiiniä tehokkaasti, kuluttaen korkeampioktaanista vähemmän.

      Oktaani on aina oktaani, on olemassa laskennallinen ja kokeellinen oktaani (RON/MON), jotka kummatkin ilmoitetaan ko tuotteelle(tuotekortissa), sama oktaani myös lentobensiinissä.

      Jokaisen huolto-aseman bensiinillä auto käy ja kukkuu, mutta juuri lisä-aineistuksella säädetään ne bensiinin viimeiset ominaisuudet kohdalleen, eli esim karstanmuodostus, pesevyys ja säilyvyys jne. Kartanmuodostuksessa oli TM:n ensimmäisissä testeissä hurjia eroja Nesteen eduksi. Nykyisin erot ovat pienentyneet (epäiltiin, etteivät hapisketjut käyttäneet mitään lisä-ainetta aikaisemmin), mutta silti ajan Nesteen bensalla, heillä on sentään kymmeniä ihmisiä töissä moottorilaboratoriossa, jossa em asioita jatkuvasti tutkitaan.

    • siitä

      Sama laiva tuo aineet, Suomessa 1 jalostamo joka tekee bensatkin

      Samoja aineita käytetään., mm nakutuksen estoaineina, monesti jopa ihan samasta letkusta tulee, jaetaan vain eri yhtiöille

      Sitten on mainosmiestenkin rahansa tienattava, eli alkavat manipuloimaan samalla aineella, ja siinä tulos, semmoisia me olemme, sanoisko, mainoksen uhreja

    • rapuralli

      Niin lupaahan shell, että sen Formulassa eniten voimaa. Tässä hiljattain kuulin väittämän, että green nimisen polttoaineen toimittama likaa imupuolen ja katin

    • Anonyymi

      Kuka laittoi huhun alkuun?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      24
      4372
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

      Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      14
      4128
    3. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      228
      3787
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      27
      3058
    5. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      2766
    6. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      52
      2761
    7. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      108
      2718
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      41
      2397
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      2361
    10. K-kauppa on liian kallis. Ei voi S-ryhmäläinen siirtyä tuonne asiakkaaksi

      Hintatason ero K-kauppojen ja S-markettien välillä on niin suuri, että S-market ei juurikaan menetä asiakkaitaan K-ketju
      Maailman menoa
      99
      1876
    Aihe