Onko samassa bensassa (esim 95E) eroja eri huoltoasemien välillä, muutakin kuin hintavaihtelu? Kuulin jostain, että joittenkin ketjujen bensa synnyttäisi palaessaan enemmän karstaa. Pitääkö paikkansa? Nyt kiinnostaisikin tietää, saako jostain paremmanlaatuista bensaa kuin toisesta ja missä kannattaisi tankata, jos haluaa hyvää ja välttää karstoittumista? Vai onko sittenkään mitään väliä?
Bensoissa (laatu)eroja?
24
9081
Vastaukset
- kalle
En tosta laadusta mene sanomaan mitään mutta moni on kertonut erään tunnetusti edullisen kylmäketjun bensaa kuluvan pikkuisen enemmän, kuin muitten bensaa! Jos se pitää paikkansa, kuten moni väittää, niin edullisuus on vähän niin ja näin.
- Ajaja
On niin pienestä kiinni tuo kulutus. Ajan paljon kaupungissa ja keskinopeuden muuttuminen 5 kmh vaikuttaa huomattavasti kulutukseen. Olen kuitenkin uumoillut ABC-ketjun bensaa palavan enemmän kuin Teboilin, ja nyt muutaman tankillisen verran seuraan kulutusta ja pistän tankillisella ajetun keskinopeuden myös muistiin.
- Eri bensoilla
Ajaja kirjoitti:
On niin pienestä kiinni tuo kulutus. Ajan paljon kaupungissa ja keskinopeuden muuttuminen 5 kmh vaikuttaa huomattavasti kulutukseen. Olen kuitenkin uumoillut ABC-ketjun bensaa palavan enemmän kuin Teboilin, ja nyt muutaman tankillisen verran seuraan kulutusta ja pistän tankillisella ajetun keskinopeuden myös muistiin.
Esimerkiksi bensamittarit vaaitetaan < 0,25% tarkkuuteen.
Miten luulette pääsevänne lähellekään samaa tarkkuutta litraa/100km seurannallanne.
Turha väitellä siitä että tietyn bensafirman bensaa riittäisi pitemmälle taikka lyhyemmälle taipaleelle.
Keskittäkää tarmonne omaan ajotapaanne niin tienaatte todellisuudessa euroja pienentyneen kulutuksen muodossa.
Vaikka itsensä kehittäminen ei ole "seksikästä".
- Patse
Ainakin Neste on voittanut kaikki TM bensatestit. Elikkä jos varman päälle pelaat, niin Nesteelle. Viimesimmässä testissä kyllä taisi melkein kaikki saada sen 5 tähteä.
Vielä todistamaton fakta on että vanhemmalla japsikalustolla ajelevat välttäköön Teboilia ja Shelliä. Ei vaan kone kierrä ja bensaa palaa selkeästi enemmän. Testattu on.
Mitenhän TM:n tai vastaavan tahon saisi tämän testaamaan.?- Huh
Koska te mänttipäät opitte mitä on mitattavissa ja todistettavissa.
Taas sellaine todistamaton fakta että huh huh.
Fortum (~Neste) toimittaa perusbensan lähes kaikille huoltoasemaketjuille tänä päivänä. Lisäaineistuksessa on joitain eroja, mutta niiden vaikutus on lähinnä marginaalista. Tekniikan Maailman suppeassa bensavertailussa viimeksi taisivat kaikkien asemien polttoaineet saada 4-5 tähteä ja karstoittuminen oli olematonta. Itse tapaan ostaa Nesteen/Essoon/Shelliin nähden hieman edullisempaa bensaa. Viimeksi maksoi 0,98e/L :-)
- samaa..
Kaikki samaa tavaraa.Jos autoosi käy 95 okt. osta mistä halvimmalla saat.Valomainos bensa-asemalla ei tuo lisää tehoa kuten ei myöskään turha oktaanien nosto (98)
- sarina
Puhun nyt autoista, joissa on automaattinen sytytysennakon säätö, eli suurimmasta osasta nykyään liikenteessä olevista. Käsittääkseni 98:ia käytettäessä vääntökäyrä kokonaisuudessaan nousee pykälän ylemmäksi, mutta ero tuntuu varsinkin pienillä kierroksilla.
On mielestäni omituista, että auton ostohetkellä ollaan valmiit maksamaan väännöstä ja tehosta vaikka mitä summia, mutta sitten käyttämällä pari senttiä halvempaa ysivitosta ei otetakaan käyttöön koneen koko kapasiteettia.
Ysikasia myös kuluu hieman vähemmän johtuen aikaisemman sytytyksen aikaansaamasta hyötysuhteen kasvusta, varsinkin jos ajaa taloudellisesti eli kuormittaa sitä konetta riittävästi kiihdytyksissä. - höpö..
sarina kirjoitti:
Puhun nyt autoista, joissa on automaattinen sytytysennakon säätö, eli suurimmasta osasta nykyään liikenteessä olevista. Käsittääkseni 98:ia käytettäessä vääntökäyrä kokonaisuudessaan nousee pykälän ylemmäksi, mutta ero tuntuu varsinkin pienillä kierroksilla.
On mielestäni omituista, että auton ostohetkellä ollaan valmiit maksamaan väännöstä ja tehosta vaikka mitä summia, mutta sitten käyttämällä pari senttiä halvempaa ysivitosta ei otetakaan käyttöön koneen koko kapasiteettia.
Ysikasia myös kuluu hieman vähemmän johtuen aikaisemman sytytyksen aikaansaamasta hyötysuhteen kasvusta, varsinkin jos ajaa taloudellisesti eli kuormittaa sitä konetta riittävästi kiihdytyksissä.Sinun tulkintasi mukaan tehoa tulisi lisää oktaaneja nostamalla.Jos olisi vaikka 110 oktaanista bensaa, moottori joka toimii optimaalisesti 95:lla antaisi enemmän tehoa 110 oktaanisella.
Eihän sytytysennakon säädöllä lisää tehoa saada.
Ratkaisut on muita ja paljon kalliimpia.
Ajele vaan 95:lla ja kuvittele 98, tulos on sama. - sarina
höpö.. kirjoitti:
Sinun tulkintasi mukaan tehoa tulisi lisää oktaaneja nostamalla.Jos olisi vaikka 110 oktaanista bensaa, moottori joka toimii optimaalisesti 95:lla antaisi enemmän tehoa 110 oktaanisella.
Eihän sytytysennakon säädöllä lisää tehoa saada.
Ratkaisut on muita ja paljon kalliimpia.
Ajele vaan 95:lla ja kuvittele 98, tulos on sama.Moottori, joka toimii optimaalisesti 95:lla, toimii optimaalisesti 95:lla. Ei siihen mitkään oktaanien nostot auta. Automaattisella sytytysennakon säädöllä varustetut moottorit toimivat optimaalisesti 98:lla, koska max.98 oktaanista on yleisesti myynnissä.
Jos 110 oktaanista olisi yleisesti myynnissä ja vielä kohtuu hintaan, niin varmasti osa moottoreista olisi optimoitu toimimaan em. puristuskestävyydellä.
Mitä aikaisemmin seos sytytetään, sitä enemmän seoksen paine on ehtinyt kasvaa yläkuolokohtaan mennessä ja sitä suurmpi paine painaa mäntää ensimmäisessä tahdissa aiheuttaen suuremman vääntömomentin ja sitäkautta suuremman tehon.
Jos seos sytytetään aikaisemmin, kuin puristuskestävyys sallii, niin seos syttyy kipinän lisäksi myös puristuksen ansiosta ja palotapahtuma on hallitsematon. Seurauksena on nakutus, joka pidemmän päälle tuhoaa koneen. - sarina
sarina kirjoitti:
Moottori, joka toimii optimaalisesti 95:lla, toimii optimaalisesti 95:lla. Ei siihen mitkään oktaanien nostot auta. Automaattisella sytytysennakon säädöllä varustetut moottorit toimivat optimaalisesti 98:lla, koska max.98 oktaanista on yleisesti myynnissä.
Jos 110 oktaanista olisi yleisesti myynnissä ja vielä kohtuu hintaan, niin varmasti osa moottoreista olisi optimoitu toimimaan em. puristuskestävyydellä.
Mitä aikaisemmin seos sytytetään, sitä enemmän seoksen paine on ehtinyt kasvaa yläkuolokohtaan mennessä ja sitä suurmpi paine painaa mäntää ensimmäisessä tahdissa aiheuttaen suuremman vääntömomentin ja sitäkautta suuremman tehon.
Jos seos sytytetään aikaisemmin, kuin puristuskestävyys sallii, niin seos syttyy kipinän lisäksi myös puristuksen ansiosta ja palotapahtuma on hallitsematon. Seurauksena on nakutus, joka pidemmän päälle tuhoaa koneen.Siis tietysti kolmas tahti eikä ensimmäinen.
- viisas.....
sarina kirjoitti:
Siis tietysti kolmas tahti eikä ensimmäinen.
Kumpi oli ensin muna vai kana.Jos polttomoottori toimisi hyvin aikaisemmalla ennakolla tehtäisiin siihen soveltuva polttoaine helposti.Mutta kun ei niin ei.
- bemaristi
viisas..... kirjoitti:
Kumpi oli ensin muna vai kana.Jos polttomoottori toimisi hyvin aikaisemmalla ennakolla tehtäisiin siihen soveltuva polttoaine helposti.Mutta kun ei niin ei.
sarina on oikeessa, nykymoottorin nakutustunnistin säätää ennakkoa polttoaineen puristuskestävyyden mukaan, tosin kyllä siinäkin rajat tulee vastaan, mutta esim bmw:n ohjekirjassa mainitaan tehon lisääntyvän käytettäessä 98okt. norm 95okt, sijaan, muuta tietoa ei ole oktaaniluvun edelleen nostosta.
- TkT
bemaristi kirjoitti:
sarina on oikeessa, nykymoottorin nakutustunnistin säätää ennakkoa polttoaineen puristuskestävyyden mukaan, tosin kyllä siinäkin rajat tulee vastaan, mutta esim bmw:n ohjekirjassa mainitaan tehon lisääntyvän käytettäessä 98okt. norm 95okt, sijaan, muuta tietoa ei ole oktaaniluvun edelleen nostosta.
tehoa suhteessa plottoaineen oktaanilukuun, eli nakutuskestävyyteen. Syy on se, että moottirssa oleva nakutuksen tunnistin pudottaa ahtopainetta moottorin alkaessa nakuttaa. Mitä korkeampi puristuksenkesto (oktaaniliku) niin sen enemmän ahtopainetta moottori sietää ankarasti kuormitettaessa. Helppo tapa nostaa vanhan Turbo SAABin tehoa oli vaihtaa APC-boxi "kireämpään", vakio oli muistaakseni 0,8 bar ja käyttää lentobensiiniä 106 oktaanista siihen aikaan. Tehoa oli reilusti enemmän, mutta tietenkin moottorin iän kustannuksella.
- Lennän matalalla
TkT kirjoitti:
tehoa suhteessa plottoaineen oktaanilukuun, eli nakutuskestävyyteen. Syy on se, että moottirssa oleva nakutuksen tunnistin pudottaa ahtopainetta moottorin alkaessa nakuttaa. Mitä korkeampi puristuksenkesto (oktaaniliku) niin sen enemmän ahtopainetta moottori sietää ankarasti kuormitettaessa. Helppo tapa nostaa vanhan Turbo SAABin tehoa oli vaihtaa APC-boxi "kireämpään", vakio oli muistaakseni 0,8 bar ja käyttää lentobensiiniä 106 oktaanista siihen aikaan. Tehoa oli reilusti enemmän, mutta tietenkin moottorin iän kustannuksella.
Lentobensiinin oktaaniluku on mitattu eri menetelmällä kuin autobensan. Varokaa ettei tule mällejä.
- Hiukan
Itse peruspolttoaine on lähes samaa jokaisella.
Ne pienehköt erot tulevat lähinnä erilaisista lisäaineistuksista. - tankkaaja
on ainakin ihan syvältä. muistan ku eräällä kansi-koneistamolla oli 16-venttiilisen Carinan kansi, venttiilit ihan syöpynyt. omistaja kertoi käyttäneensä St1-aseman bensaa. itse en käytä kyseisen aseman aineita, en sitten ensinkään. on halpa kansiremontti olla tankkaamatta sitä karstaa tankkiinsa.
- bensa
Onkohan st1 omat bensat? Eipä ole. He ostavat polttoaineet joltakin muulta Suomessa toimivalta toimittajalta Neste, Teboil, Shell. Olihan se Uunon laulussakin eräällä kaverilla uusi vihreä verkkari, siitä huolimatta jäi kiekonheitossa neljänneksi.
- pönttö
bensa kirjoitti:
Onkohan st1 omat bensat? Eipä ole. He ostavat polttoaineet joltakin muulta Suomessa toimivalta toimittajalta Neste, Teboil, Shell. Olihan se Uunon laulussakin eräällä kaverilla uusi vihreä verkkari, siitä huolimatta jäi kiekonheitossa neljänneksi.
Osan ostavat Fortumilta, osan Greeniltä ja tietääkseni Shelliltä ei ollenkaan.
Shell ei kai tällä hetkellä tuo itse bensaa maahan? Greeni on tuonut Norjasta bensaa ja dieseliä omille (tai vuokratuille) varastoilleen. Näitä on ainakin Kotkassa ja Porissa. Greenihän myy sitten taas tietysti muillekin (ysi5, värittömät).
Fortumin perusbensaa käyttävät (ainakin Etelä-Suomessa) Esso, Shell, SEO, JET. Näissä on aika moisiakin alueellisia eroja riippuen yhtiöiden omien varastojen sijainnista, hankintaehdoista ym. - fakta
pönttö kirjoitti:
Osan ostavat Fortumilta, osan Greeniltä ja tietääkseni Shelliltä ei ollenkaan.
Shell ei kai tällä hetkellä tuo itse bensaa maahan? Greeni on tuonut Norjasta bensaa ja dieseliä omille (tai vuokratuille) varastoilleen. Näitä on ainakin Kotkassa ja Porissa. Greenihän myy sitten taas tietysti muillekin (ysi5, värittömät).
Fortumin perusbensaa käyttävät (ainakin Etelä-Suomessa) Esso, Shell, SEO, JET. Näissä on aika moisiakin alueellisia eroja riippuen yhtiöiden omien varastojen sijainnista, hankintaehdoista ym.Korjataan vähän: ST1:n omistaa Greeni, joka ostaa bensansa eri lähteistä, myös tuo sitä itse maahan. Päätoimittajat ovat Statoil ja tällä hetkellä myös Fortum.
- Kasper
Jos autossasi EI OLE nakutuksentunnistinta, se on säädetty ohjekirjassa mainitulle bensalle, useimmiten 95E, jolloin 98E:n käyttö on turhaa. Jos taas autossasi ON nakutuksentunnistin, se voi käyttää mitä tahansa markkinoilla olevaa bensiiniä tehokkaasti, kuluttaen korkeampioktaanista vähemmän.
Oktaani on aina oktaani, on olemassa laskennallinen ja kokeellinen oktaani (RON/MON), jotka kummatkin ilmoitetaan ko tuotteelle(tuotekortissa), sama oktaani myös lentobensiinissä.
Jokaisen huolto-aseman bensiinillä auto käy ja kukkuu, mutta juuri lisä-aineistuksella säädetään ne bensiinin viimeiset ominaisuudet kohdalleen, eli esim karstanmuodostus, pesevyys ja säilyvyys jne. Kartanmuodostuksessa oli TM:n ensimmäisissä testeissä hurjia eroja Nesteen eduksi. Nykyisin erot ovat pienentyneet (epäiltiin, etteivät hapisketjut käyttäneet mitään lisä-ainetta aikaisemmin), mutta silti ajan Nesteen bensalla, heillä on sentään kymmeniä ihmisiä töissä moottorilaboratoriossa, jossa em asioita jatkuvasti tutkitaan. - siitä
Sama laiva tuo aineet, Suomessa 1 jalostamo joka tekee bensatkin
Samoja aineita käytetään., mm nakutuksen estoaineina, monesti jopa ihan samasta letkusta tulee, jaetaan vain eri yhtiöille
Sitten on mainosmiestenkin rahansa tienattava, eli alkavat manipuloimaan samalla aineella, ja siinä tulos, semmoisia me olemme, sanoisko, mainoksen uhreja - rapuralli
Niin lupaahan shell, että sen Formulassa eniten voimaa. Tässä hiljattain kuulin väittämän, että green nimisen polttoaineen toimittama likaa imupuolen ja katin
- Anonyymi
Kuka laittoi huhun alkuun?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12691Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1541290Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491145- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206979Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15939- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865